Film / Films

Bekentenissen over de meester

recensie: En un momento dado

In de zomer van 1973 nam de voetbalclub C.F. Barcelona uit de Spaanse provincie Catalonië voetballer Johan Cruijff voor een recordbedrag over van Ajax. De Catalaanse club had al 14 jaar geen noemenswaardig sportief succes meer behaald en zag in Cruijff de speler die voor betere sportieve tijden moest gaan zorgen. Dat Johan Cruijff voor de club Barcelona en haar fans veel meer betekenis heeft gehad dan alleen zijn prestaties op het voetbalveld, bewijst de documentaire En un momento dado van Ramón Gieling.

~

In de documentaire worden mensen uit verschillende maatschappelijke klassen geïnterviewd. Zij vertellen op een gepassioneerde manier over de wijze waarop zij door Cruijff zijn geïnspireerd in hun dagelijkse leven en welke betekenis hij heeft gehad voor hun zelfbewustzijn. Zo is er de eigenaar van een restaurant die vertelt hoe hij zijn bedrijf op dezelfde wijze leidt als Cruijff zijn voetbalteams organiseerde en liet spelen. Er is de man die vertelt hoe de Catalanen werden onderdrukt door het machtige regeringscentrum in Madrid en welke rol Cruijff heeft gespeeld bij het herwinnen van de trots en het zelfvertrouwen van de Catalanen. Huilend verklaart de man dat de Catalanen zoveel jaren later Cruijff nog steeds niet voldoende hebben bedankt voor de 0-5 overwinning van Barcelona in 1974 op het gehate Real Madrid.

Verliefd

~

Fascinerend is het interview met een dame die verslag doet van haar bewondering voor Cruijff en vertelt altijd verliefd te zijn gebleven op hem. Al haar mannelijke geliefden vergeleek zij met Cruijff, waarna zij tot de slotsom kwam dat er voor haar maar één ware liefde bestaat. Ze heeft Cruijff nooit ontmoet. Dat zou de betovering alleen maar verbreken. Interessant is het gesprek met een oud-speler van Real Madrid die verklaart dat Cruijff zijn idool is. Hij vertelt wat hij als voetballer van Cruijff heeft geleerd. Hoe Cruijff de ruimte in het veld benaderde en wat bijvoorbeeld de functie was van de tempoversnellingen van Cruijff binnen een demarrage. Voor de ingewijde voetballiefhebber zijn dit soort analyses boeiende inkijkjes in de kracht van de voetballer Cruijff, gezien door de blik van een oud-collega.

Oprecht

De bekentenissen van de mensen, gelardeerd met archiefbeelden van Cruijff in actie op het voetbalveld, zijn stuk voor stuk boeiend, en blijven binnen de grenzen van oprechte bewondering. Nergens schieten de getuigenissen door in te groteske heldenverering. De kracht van de film ligt in de originaliteit van deze bekentenissen over Cruijff en het groeiend besef bij de kijker hoeveel betekenis en invloed een voetballer kan hebben op het dagelijkse leven van mensen.

Zwijgen is goud

Aan het begin van de film schiet Cruijff vanaf een berg een bal de lucht in waarna een jongen in een Barcelona-shirt met nummer 14 de bal achterna rent door de straten van Barcelona. Deze scènes vormen de rode draad van de film, maar maken een overbodige indruk. Net als het overigens zeer persoonlijke interview met Cruijff aan het einde van de film. De verhalen over hem spreken voor zich. Hij had in deze film mogen zwijgen.

Boeken / Fictie

Heen en weer slingeren tussen hoogravend en vulgair

recensie: Robert Anker - Hajar en Daan

Een relatie tussen leraar en leerlinge is verboden. Wanneer de leerlinge achttien jaar of ouder is, zijn er geen wettelijke bezwaren, maar is een liefdesrelatie nog steeds taboe. De leraar hoort een niet meer dan vriendschappelijke relatie te onderhouden met de leerlinge. Daan Hollander, leraar geschiedenis en Hajar Nait Sibaha, een Marokkaanse eindexamenkandidate VWO, doen het toch. Dat dat problemen oplevert moge duidelijk zijn.

Hajar en Daan drijft op de liefdesrelatie tussen beide titelpersonages: een verboden liefde met veel taboes, niet in de laatste plaats omdat Hajar ook nog eens Marokkaanse is. Deze uitgangssituatie is technisch gezien niet de meest opwindende om een verhaal op te bouwen. Bij thema’s als verboden liefde, botsende culturen, integratie en emancipatie liggen cliché’s op de loer. Ook schrijver Robert Anker ontsnapt daar niet aan.

Modieuze overhemden

Daan Hollander is de geschiedenisleraar die niet eens weet wie Steve Biko was. Hij is niet geïnteresseerd in lesgeven en gedraagt zich als een feestende yup die zich meer zorgen maakt om het imago dat hij met zijn modieuze overhemden creëert dan om de geschiedenis zelf, die hij verwart en verdraait. Hajar Nait Sibaha is een slim meisje dat als favoriete boek Max Havelaar noemt en in haar vrije tijd Nederlandse les geeft aan Marokkaanse moeders. Ze is het toonbeeld van integratie en moet Daan uitleggen wie Steve Biko was. Kan de tegenstelling nog groter, nog duidelijker? Dit is een verhaal over verschillen, over oppervlakkigheid tegenover diepzinnigheid en ga zo maar door. Hajar is in zekere zin een cliché, net als Daan. En de uitwerking van hun naar elkaar toegroeien is ook een cliché. Een simpel verhaaltje, zonder al te veel diepgang.

“Moest ik mij bedoeken?”

Maar wat direct opvalt aan Hajar en Daan is het taalgebruik. Hajar spreekt in gedragen verzen die zo uit de Bijbel lijken weggelopen:

‘O Liefste,’ zal Hajar later schrijven, ‘er is honing onder je tong, mitsgaders mirre en aloë, de bijen van mijn hart weten je te vinden. Moest ik mij omgorden tegen jou? Mijn hoofd bedoeken tegen jou, om nu naar jou te tasten op mijn legerstede?’

Het zijn mooie woorden en zinnen die een groot contrast vormen met de rest van de zinnen en, net als in Een soort Engeland, over elkaar buitelen en snel van register wisselen. Ook de toon van de dialogen verandert steeds. Daans hippe IT-vriendje Jimmy Pretzel spreekt volgens de laatste mode:

‘Ach, het is natuurlijk maar een spel maar dat wil niet zeggen dat elke moron maar een beetje mee kan piepelen, daar wil ik wel even understanding over hebben. Als iemand niet performt gaat hij eruit.’

Het levert een levendige warboel op van stijlen en soorten, maar hoofdpersoon Daan doet er zelf niet aan mee. Hij praat heel gewoontjes en wordt in zijn taalgebruik beïnvloed door degene met wie hij praat. Het enige taalvaardige wapenfeit dat hij op zijn eigen conto kan schrijven is een paginalange opsomming van synoniemen voor zijn Hajar. Voor de rest past hij zich aan, maar dat lukt hem ook maar half:

Boven bij de trap staat Jimmy met een fles Veuve Cliquot-Ponsardin te zwaaien. Of de gentlemen dit willen of eerst maar liever thee?
‘Graag het vocht van de weduwe, Jim. Als ik je niet gerief.’
‘Ontrief, jongeman. Óntrief. Niet duur doen als je het niet kunt.’

Aan de ene kant Hajar en de diepgang, de verfijning, aan de andere kant de bende rond Jimmy Pretzel, met dure auto’s, pilletjes her en der en vooral veel feest en uiterlijk vertoon. Daan wordt heen en weer geslingerd en kan niet kiezen. Niet dat hij besluiteloos is, maar omdat hij niet genoeg inhoud bezit om zelf het heft in handen te nemen.

Geen tussenweg

Als schets van een oppervlakkige man en zijn gebrek aan eigenheid is Hajar en Daan een zeer geslaagd boek. Maar de samenhang, de middenweg ontbreekt. Er is geen nuance in dit boek. Alles lijkt zwart of wit, uitvergroot of onbelangrijk, hoogdravend of vulgair, een tussenweg is er niet. Daan wordt heen en weer geslingerd maar lijdt daar niet onder en denkt daar ook niet over na: hij ondergaat. Hij is passief, een meeloper in de zuiverste zin van het woord.

Wanneer Daan Hajar echter kwijtraakt, lijkt hij te veranderen: hij leeft plotseling in dromen, gaat op zoek in zichzelf en naar zichzelf. Maar juist op dat moment verandert Robert Anker de spelregels. Het hele boek lang is de scheidslijn tussen waan en werkelijkheid niet overtreden: wat er gebeurde, gebeurde ook echt, op een paar chemische trips na misschien. Maar het laatste deel vloeien droom en werkelijkheid voor Daan in elkaar over: hij wint aan daadkracht, maar verliest aan realiteit. Daan wordt een zwevende figuur die we niet langer kunnen inschatten en die we niet langer kennen.
Nu kun je je afvragen of dat niet het gevolg is van zijn relatie met Hajar, maar de stappen die hij neemt zijn zo rigoureus en doortastend en daarmee zo in tegenspraak met het karakter dat we in het eerste deel van het boek hebben leren kennen, dat het als bedrog aanvoelt. Daan plotseling als dromerige buitenstaander, die het leven niet langer ondergaat maar nu bekijkt vanaf een afstandje? En die overgang in enkele bladzijden? Die vlieger gaat niet op.

Eigenheid

Van het eenvoudige verhaal (met clichés) moet Hajar en Daan het niet hebben, maar wat taal en stijl betreft is het boek een belevenis. De schets van Daan als man zonder eigenheid is goed gelukt, waarvoor alle lof. Het moet niet meevallen om een man te beschrijven die geen eigenschappen heeft en alles van anderen leent, tot aan zijn denkbeelden toe. Maar wanneer de schepper van die lege man dan plotseling toch wat inhoud in de schedel giet, is dat een wending die de eigenheid van het boek te veel geweld aandoet.

Film / Films

Afwisselend en boeiend

recensie: X-files seizoen 7

.

~

Het zevende seizoen is het laatste seizoen met David Duchovny, die vanaf het begin in de serie meespeelde. Met de eerste aflevering vallen we direct met de neus in de boter. Fox Mulder is volledig krankzinnig geworden aan het einde van seizoen zes: hij ziet en hoort meer dan ooit tevoren, maar is niet in staat zich te bewegen of op een andere manier te communiceren. Ik ben in eerste instantie teleurgesteld door dit overdreven restant van de cliffhanger aan het eind van seizoen zes. Het is zeker niet de beste aflevering van het seizoen en wordt dan ook nog over twee afleveringen uitgesmeerd.

Standaardformule

Hierdoor kom ik echter wel direct bij het grootste pluspunt van het zevende seizoen X-files: je weet nooit wat je te wachten staat. Elke aflevering is een verhaal op zich, dat duidelijk door verschillende mensen geschreven en verfilmd is. Dit zorgt er voor dat je nooit naar een standaardformule aan het kijken bent. Hierdoor is zelfs het zevende seizoen van de serie nog verrassend. Het is niet een serie binnen een vast format, maar bestaat uit een aantal verhalen binnen een ruim concept. Dat maakt de serie intrigerend.

Geen climax

Een gevarieerd geheel dus. Dit maakt het minder erg dat de achterliggende ‘grote’ verhaallijn niet echt boeiend meer is. Vroeger dacht ik dat de hele serie naar een grote climax toe zou gaan leiden, maar die illusie ben ik met het zevende seizoen wel kwijt: we moeten de serie gewoon als losse afleveringen zien. Dat is op zich wel jammer, want nu kun je in principe de afleveringen door elkaar kijken.

Extra’s

~

Het prettig bekijken van X-files valt of staat eigenlijk met een goede beeld- en geluidskwaliteit. De serie moet op je af komen en je volledig grijpen. Hier is producent Chris Carter dan ook zeker in geslaagd, hoewel de beeldkwaliteit per aflevering wel eens wil verschillen. De DVD-box heeft wat dat betreft echt een meerwaarde boven het kijken van de afleveringen op televisie. Je ziet gewoon veel meer details en het geluid is vele malen helderder. De 22 afleveringen, die op 6 DVDs staan, zijn bovendien voorzien van een aantal leuke extra’s. Dit gaat met name om promo’s, trailers en audiocommentaar. Deze features zijn ruim aanwezig op alle DVD’s. Ook is op de laatste DVD een aardig computerspel opgenomen en vind je een ‘behind the scenes’ feature. Op de extra’s is duidelijk niet bezuinigd.

Verrassing

Zelf was ik blij verrast toen ik de serie bekeek. Ik had absoluut niet verwacht dat de serie me nog zo zou boeien, elf jaar na die ‘goede oude tijd’. Ook ben ik zeker niet iemand die geïnteresseerd is in allerlei paranormale creaties, en daarom moet ik het dus ook volledig van het verhaal hebben. Simpelweg de spanning van de individuele afleveringen wist me tijdens de hele serie geboeid te houden. Chris Carter doet zichzelf met de DVD box van seizoen 7 eer aan. Een gezonde dosis extra’s en een degelijke beeldkwaliteit zorgen dat we geboeid naar de serie blijven kijken. Ook maakt de diversiteit aan verhalen dat de serie, ondanks de hoge leeftijd van het format, interessant blijft. Je wordt als kijker constant geprikkeld omdat de verhalen telkens anders zijn opgebouwd. Ik ben oprecht benieuwd of met het vertrek van David Duchovny als Fox Mulder de serie in het volgende seizoen nog steeds overeind blijft staan, of dat de rek er dan echt uit is.

Film / Films

Lek script vol clichés

recensie: Gothika

Dokter Miranda Grey (Halle Berry) is een rationele vrouw die altijd bij de feiten blijft. Ze werkt in een psychiatrische inrichting en is getrouwd met de directeur, Douglas Grey (Charles Dutton). Tot zover is er niets aan de hand. Maar als Miranda op een stormachtige avond naar huis rijdt, komt ze in aanraking met een gewond, jong meisje. Een paar dagen later wordt Miranda wakker in haar eigen inrichting – als patiënt welteverstaan – en ontdekt de gruwelijke reden van haar opsluiting…

~

Gothika is de zoveelste waarom-heb-ik-toch-opeens-zo’n-last-van-geesten-en-waarom-gelooft-niemand-me-dus-ga-ik-zelf-maar-op-onderzoek-uit-thriller die de afgelopen jaren zijn verschenen. Denk bijvoorbeeld aan What Lies Beneath en The Ring. De film volgt braaf de richtlijnen die deze en andere films uit hetzelfde genres gebruiken: mysterieuze gebeurtenissen, een dood meisje, onverklaarbare verschijnselen en plotwendingen die uiteindelijk moeten leiden tot een onverwacht einde.

Voorspelbaar

Het herkauwen van zo’n succesformule is geen misdaad. Vooral niet als de makers er alles aan doen om er originele elementen aan toe te voegen. Gothika blijkt echter de zoveelste standaard copycat: de originaliteit is gewoonweg te ver te zoeken. De voorspelbaarheid is meteen de grootste oorzaak van het feit dat Gothika niet eng is. In plaats van je mee te laten voeren met het verhaal, in spanning afwachtend hoe het nou eigenlijk zit, ben je de makers steeds een paar stappen voor en kun je van te voren al aardig voorspellen hoe het gaat lopen.

Goedkope schrikmomenten

~

De film heeft qua verhaal en opzet verdacht veel gemeen met What Lies Beneath (2000) van Robert Zemeckis. En laat hem nou net een van de producenten van Gothika zijn… De film moet het hebben van een flinke dosis vrij goedkope schrikmomenten, die je eigenlijk al van verre ziet aankomen. Slechts enkele hiervan zijn effectief, maar dat is lang niet goed genoeg om van Gothika een goede horrorfilm te maken. Vooral wanneer Berry wanhopig het standaardzinnetje ‘What do you want from me?!’ schreeuwt, vraag je je af of de makers dan tenminste hebben geprobeerd dit soort foute clichés te vermijden.

Aan de cast zal het verder niet liggen. Naast Oscarwinnares Halle Barry zien we Penélope Cruz als patiënte Chloe en Robert Downey Jr. als dokter Pete Graham. Helaas kunnen zij het lekke script niet redden.

Dus?

Gothika is dus niet eng. Spannend? Op een aantal momenten wel. Maar het is zeker geen film waar je ’s nachts van wakker zult liggen. Voor de liefhebbers van horrorfilms een aardige teleurstelling, want zo wordt de film wel gepresenteerd. Gothika is echter niet meer dan een standaardthriller boordevol clichés.

Film / Films

Terreur op de snelweg

recensie: Highwaymen

Rutger Hauer brak in Amerika door met The Hitcher. Deze door Robert Harmon geregisseerde film bereikte weliswaar geen miljoenenpubliek, maar bleek een cultklassieker. De keiharde thriller wordt nog met enige regelmaat op de televisie uitgezonden en alleen in de late uurtjes. Hauer speelt een personage, die zich door automobilisten langs de snelweg laat oppikken en ze daarna ombrengt. Harmon heeft met de road movie-cum-thriller Highwaymen hetzelfde thema gebruikt, maar op een verrassende manier opnieuw vorm gegeven.

~

De openingstitels verraden de bedoeling: Highwaymen wordt een film met veel auto’s, half weggegeven plots en ruim voldoende spanning. De kijker komt ogen tekort om alle informatie in de eerste drie minuten te verwerken. Diffuse beelden, snel gemonteerde scènes en personages, die karikaturaal zullen blijken te zijn. In de openingsscène staat Rennie Cray op een balkon en hij kijkt naar zijn vrouw, die inkopen doet bij een marktkraampje aan de overkant van de weg. Aan de horizon verschijnt een auto die het bioscooppubliek tegemoet rijdt. De auto versnelt plotseling en Cray ziet dat zijn vrouw wordt geschept door de auto. Hit and run, moord op de snelweg. Cray rent de trap af, maar is natuurlijk te laat. Zijn vrouw wordt voor zijn ogen aan stukjes gereden.

Rotzooi

~

Zes jaar later. Cray rijdt op een snelweg. Hij rijdt behoedzaam en slaat een zijweg in. In een garage vindt hij een prothese. Hij doet de achterklep van zijn auto open en daar liggen minimaal voldoende protheses om twee etalagepoppen mee op te bouwen. Cray blijkt al zes jaar de moordenaar van zijn vrouw te achtervolgen. De moordenaar is James Fargo. Hij heeft zelf ooit een ongeluk gehad en blijkt, naast zijn eigen lichamelijke restanten, vooral te zijn opgebouwd uit mechanische onderdelen. Hij rijdt een 1972 Cadillac Eldorado en deze auto is een evenbeeld van de mens/machine Fargo. Deze moordenaar zoekt zijn slachtoffers niet uit, hij doodt willekeurig. Cray is de enige die de achtervolging volhoudt. Na elk dodelijk ongeluk ruimt de politie de rotzooi op, maar de ongelukken worden niet met elkaar in verbinding gebracht.

Verwachte winnaar

Molly Poole raakt betrokken bij een ongeluk, veroorzaakt door Fargo. Ze weet te ontsnappen en ontmoet Cray bij een praatgroep van verkeersslachtoffers. Aanvankelijk gelooft ze de verhalen niet, maar als Fargo terugkomt om haar om te brengen, moet ze Cray gelijk geven. Het gevecht tussen de mens/machine Fargo en het duo Cray/Poole krijgt de verwachte winnaar, maar niet na een verrassende verhaal. Humor relativeert de harde en spannende strijd.

Geen franje

Regisseur Robert Harmon heeft een uitgelezen cast acteurs voor deze film bij elkaar gezocht. De drie belangrijkste personages op een rij: Jim Cazievel (Rennie Cray) speelde eerder in Pay It Forward en The Thin Red Line, Rhona Mitra (Molly Poole) was te zien in The Life Of David Gale en Hollow Man, terwijl Colm Feore (James Fargo) te zien was in Paycheck en Chicago. Harmon geeft de acteurs veel ruimte, maar maakt duidelijk dat Highwaymen een film is over auto’s en de dood. Hij maakt op een meesterlijke manier gebruik van tegenstellingen. De stilte van de natuur versterkt de effecten van de grommende motoren en de goed gefilmde achtervolgingen. Natuurlijk eten de personages niet, ze zien geen bed en nooit een douche. Er wordt aan een verhaal gewerkt en alle franje is uit de film gelaten.

Grap

Highwaymen kan een breed publiek trekken. De spanning blijft tot het laatste moment in de bioscoopzaal hangen en de grap op het einde werkt bevrijdend. Deze grap is te leuk om in een recensie weg te geven. Ga dus Highwaymen zelf bekijken en verlaat de bioscoopzaal na de voorstelling met een glimlach.

8WEEKLY

Alles of niets

Artikel: James Bond: Everything or Nothing

James Bond-games bestaan al langer dan vele van EA’s favoriete series. Jaren geleden kwam Domark al met een James Bond-spel op de Mega Drive, een 2D-platformer. De gamer van toen kon James Bond spelen, maar EA belooft dat je met deze game geheel in een James Bondfilm gezogen wordt. James Bond: Everything or Nothing heeft een volwaardige filmcast en script tot zijn beschikking, en is na Lord of the Rings de zoveelste troef van EA om de afstand tussen games en film te slechten.

~

Met een volwaardige cast bedoel ik ook een volwaardige cast. Als stemacteurs horen we Pierce Brosnan, Judi Dench en John Cleese, alledrie onderdeel van de filmserie. Ook de absoluut noodzakelijke bondgirls mogen er zijn. Wat dacht je van Heidi Klum, Shannon Elizabeth, Misaki Ito (uit de Oosterse film Ju-On) en zangeres Mya? Maar geen Bondfilm kan zonder een paar flinke megalomane schurken. Naast de oude en vertrouwde Jaws (Richard Kiel) zien we niemand minder dan Willem Dafoe, die gestalte geeft aan Nikolai Diavolo, een high-tech schurk zoals we die de laatste jaren wel vaker zien in Bondfilms.

Introductie

~

De presentatie is ook net als in een film. We krijgen een korte introductie waarin Bond een koffertje explosieven uit de handen van wat misdadigers moet houden. Hier bij wordt hij lastig gevallen door enkele tientallen soldaten van onbekende origine, helikopters, tanks en raketwerpers. Maar zoals het hoort, weet Bond alle verwachtingen te overtreffen, en redt hij zich uit de meest onmogelijke situaties. En terwijl Bond met en flinke sprong de ontploffende legerbasis achter zich laat, begint de titelsong van deze film/game, gezongen door Mya.

Kleine steekjes

Qua presentatie is dus alles petje af in deze game. Maar hoe zit dat met de gameplay? Die is op zich in orde, maar laat links en rechts wel een paar flinke steken vallen. James moet bijvoorbeeld op zijn eerste missie een granaat in een soort schoorsteen of luchtbuis mikken. Simpel genoeg zou je zeggen, maar wat liet ik me weer foppen door het aanschijn der dingen. Je moet exact op het goede plekje staan om de handeling in werking te stellen, terwijl je lekker onder vuur wordt genomen door de gemene tegenstanders. Dat zorgt ervoor dat de missies misschien niet heel moeilijk zijn, maar door dit soort haperingen wel ineens heel hachelijk worden.

Van alle markten thuis

James Bond staat zijn mannetje te land, ter zee en in de lucht. Ook in dit spel is dat niet anders. Dus is er een auto-onderdeel waarbij je bijvoorbeeld een rijdende trein moet achtervolgen, terwijl je natuurlijk weer flink wordt dwarsgezeten. Verder is er een helikopterlevel, en is er zowaar ook nog gewoon ouderwets rennen, springen en schieten wat de klok slaat. De gameplay is dus zeker niet eentonig te noemen, maar over het algemeen ook niet te moeilijk. De racefan zal het autogedeelte niet heel imponerend vinden. De shooter-fan zal dat gedeelte van de game ook niet heel indrukkwekkend achten, en de flightsimulator-puristen zien zo’n helikopter-onderdeel meer als een tussendoortje.

Conclusie

Gelukkig moet je van alle markten thuis zijn om deze game tot een goed einde te brengen. Daardoor is de gameplay uiteindelijk toch wel voldoende. Ook qua beeld en geluid valt er weinig te klagen. Maar het is uiteindelijk de enorme presentatie die deze game ver boven de middelmaat uittilt. James Bond: Everything or Nothing is qua gameplay nog geen enorme stap voorwaarts, maar zet alvast wel de norm voor de filmgames van de toekomst. Voor de diehard gamer die de vorige James Bond-games geweldig vond misschien niet heel indrukwekkend, maar voor de filmliefhebber en de casual gamer een prima en toegankelijke aanschaf.

Film / Films

Struikelend een relatie in

recensie: Along Came Polly

In There’s Something About Mary wilde Ben Stiller Cameron Diaz aan de haak slaan. Dat leidde tot hilarische verwikkelingen, waarin Diaz de show stal. Stiller heeft ook daarna weinig liefdesgeluk op het witte doek gehad. Als er al een meisje was, liep de relatie door allerlei oorzaken meestal op de klippen. In Meet The Parents wordt hij bijvoorbeeld als aanstaande schoonzoon getest en zwaar op de proef gesteld door zijn aanstaande schoonvader Robert de Niro. In Along Came Polly is hij de helft van een nieuw liefdeskoppel. Opnieuw maakt het meisje (Jennifer Aniston) de keuzes en volgt hij struikelend.

~

Het verhaaltje van deze romantische komedie is simpel. Reuben Pfeffer (Ben Stiller) berekent risico’s. Hij werkt voor een verzekeringsmaatschappij en voert de voor- en nadelen van te verzekeren bedrijven in door de levensstijl van de directeuren aan een analyse te onderwerpen. Hij gebruikt daarbij computerprogramma’s en is een succesvol analist. Reuben heeft zijn eigen American Dream bijna gerealiseerd. Een leuke vriendin, waardering op zijn werk, hij gaat trouwen en heeft een mooi huis gekocht.

Twintig soorten urine

~

Privé probeert Reuben zo weinig mogelijk risico’s te lopen. Een bakje nootjes in een bar is hoogstwaarschijnlijk door veel ongewassen handen na toiletgebruik aangeraakt en zou twintig soorten urine kunnen bevatten. Hij speelt op safe en eet geen nootjes. Zijn bruid is een meisje waar niets aan te winnen, maar ook niets aan te verliezen valt, denkt hij. Tijdens de huwelijksreis naar een exotisch eiland gaat het echter mis. Reuben heeft berekend dat duiken risico’s inhoudt. Hij geeft liever de gehuurde suite sfeer, om zijn nieuwe vrouw in een romantische omgeving voor het eerst mee naar bed te kunnen nemen. Zijn vrouw deelt echter met de duikinstructeur een ander bed. Reubens wereld is ingestort. Maar dan is er Polly, in alles de tegenpool van Reuben. Ze is avontuurlijk, eet nootjes in elke bar en het is maar zeer de vraag of ze haar handen wast na toiletbezoek. Reuben is eenzaam en verdrietig en natuurlijk voelt hij zich aangetrokken tot Polly. De verschillen tussen Reuben en Polly liggen er zo dik bovenop, dat het wel moet leiden tot komische situaties…

Neuken met zwemvliezen

Echt leuke momenten zijn er echter te weinig in Along Came Polly. Reuben met zijn smetvrees in de harige, bezwete buik van een tegenstander op een basketbalveldje is leuk. De natte scheet van vriend en getuige bij het huwelijk Sandy (Philip Seymour Hoffman in een leuke bijrol) is vermakelijk. De perikelen rond de duikinstructeur zijn voorspelbaar – neuken met zwemvliezen – maar goed voor een glimlach.

Ranzig

De magere acteerkwaliteiten van Stiller vormen het grootste probleem in Along Came Polly. Aniston en Hoffman zetten goede eendimensionale karakters neer. Om de smetvrees van Reuben valt echter nauwelijks te lachen. Hij lijkt ook geen interesse te hebben in meisjes. Hij is zo bezig met zijn eigen tics, met leuk zijn, dat het voor de andere acteurs een klein kunstje is de show te stelen. Stiller scoort als enige een onvoldoende.
Voor de anderen geldt wat een komedie als Along Came Polly probeert te zijn: voorspelbaar, af en toe prettig ranzig, maar op de juiste momenten grappig. Along Came Polly is amusement en af en toe goed voor een glimlach.

Theater / Voorstelling

Gokken met hart en ziel

recensie: Nationale Toneel - Poker

De acteurs stappen het toneel op, het spel kan beginnen. Maar het verslavende potje poker van die avond zal nog een tijd op zich laten wachten. De pokertafel zal pas tevoorschijn komen als iedereen netjes is geïntroduceerd. De spanning wordt opgevoerd tot je brandt van verlangen naar die kaarten op het groene, keurig gestreken tafelkleed. Ze spelen: Dealer’s choice.

~

Dat is tevens de oorspronkelijk titel van Poker, dat door Engelsman Patrick Marber werd geschreven in 1995. Het was zijn eerste toneelstuk en het was direct een groot succes, dat daarna overschaduwd werd door zijn tweede theaterstuk Closer. Toneelgroep Amsterdam speelde dat in 1998 en dit jaar wordt het verfilmd met Julia Roberts en Jude Law.

Gamblers Anonymous

~

Poker is voor het eerst in Nederland op het toneel te zien en gaat onder meer over verslaving aan het kaartspel. Marber heeft zijn eigen ervaringen in het stuk verwerkt. Ooit verloor hij op een avond bij het pokeren 10.000 pond en was zijn vader zijn redder in nood. Schrijven over zijn gokverslaving leek hem een betere methode om ervan af te komen dan een bezoek aan de Gamblers Anonymous. Godzijdank, want dit hadden we niet willen missen.

Geconcentreerd

Het stuk speelt zich af in een restaurant. Elke week spelen de werknemers van het restaurant, hun chef en zijn zoon in de kelder vol overgave een potje poker. Voorafgaand zijn gesprekken te volgen in de eetzaal en in de keuken. Daarbij moet je goed opletten, omdat de discussies soms dwars door elkaar lopen. Extra concentratie van de acteurs wordt hier wel verwacht. En dat krijgt regisseur Antoine Uitdehaag ook. Zijn cast is bijzonder geconcentreerd bezig en dat komt de kwaliteit en de snelheid van het stuk ten goede.

Verlangens

Degene die eruit springen zijn Stephen (Lou Landré), de baas van het restaurant, die zich nog net kan beheersen maar steeds op het punt staat uit zijn vel te springen, en de spring-in-het-veld ober Flipper (Bob Schwarze). Het zijn twee extremen die goed worden neergezet. De overige vier acteurs zijn iets minder duidelijk neergezet, maar desalniettemin een genot om naar te kijken en luisteren. Eén ding wordt duidelijk in de loop van het verhaal: alle personen hebben zo hun eigen problemen. En ergens in de kaarten moet de sleutel zitten voor hun leven, hun carrière, hun huwelijk, hun verlangens en zelfs hun dood.

Vondst

Als het moment aanbreekt dat het spel gespeeld kan worden en er een vreemdeling aanschuift, is de spanning voelbaar. De spanning waar de hele tijd (eigenlijk net iets te lang) naar toegewerkt is, maar waar je je dan pas op dat moment van bewust bent. Als toeschouwer word je meegenomen in het spel, doordat de tafel ronddraait: een geweldige vondst!

Trots

Na het zien van dit stuk moet je me nog steeds niet vragen hoe je nou poker speelt en wat bepaalde termen inhouden, want daar zijn talloze boeken over volgeschreven. De opzet is gelukkig hier ook niet geweest om de kijker zoveel mogelijk over het spel te leren; ook als leek is het prima volgen. Door de achtergronden van de personages en de manier waarop er gespeeld wordt, begrijp je wel de verslavende werking van het spel. Leg daar elk persoonlijk verhaal bovenop en je krijgt een mooi, psychologisch, spannend en komisch verhaal. Het Nationale Toneel mag trots zijn op Poker.

Poker toert nog tot en met 15 mei 2004 door Nederland.

Muziek / Album

Duisterheid troef

recensie: Moly - It Rained, but we Cheered EP

.

Moly laat er in vanaf het begin geen gras over groeien. De band staat zichzelf geen rustig nummer toe, om lekker warm te spelen of de luisteraar te laten wennen aan hetgeen ze brengen. Moly duikt meteen in het diepe en pakt de luisteraar vlak na de eerste nanoseconde bij de kop en gunt hem geen enkele mogelijkheid om de plaat af te zetten. De band moet ook wel, want het heeft maar vierentwintig minuten om te laten horen waar ze het om gaat. En het gaat bij Moly om de meest duistere vorm van postrock.

Doorgedraaid

Dat duistere begint al bij het eerste nummer, The Things I Could Do To You With A Coathanger. In zes minuten wordt met behulp van muziek de inspiratie aangewakkerd, de inspiratie om iemand iets gruwelijks aan te doen met een kleerhanger. Het nummer begint waar een band als Mogwai pas na drie minuten mee zou beginnen. Alle instrumenten brengen bij aanvang het beste van hun kunnen en je ziet in je verbeelding iemand achtervolgd worden door een doorgedraaide gek. En deze beelden, in verschillende al dan niet gruwelijke varianten blijven gedurende het nummer langskomen.

Geen hoge verwachtingen

Je verwacht niet dat Moly over dat eerste verbazingwekkende nummer heen kan komen. Je verwacht dat je rustig richting de rugleuning kunt schuiven en vervolgens kunt gaan denken wat je ’s avonds zal gaan eten. Maar het tweede nummer, met de al even zo zonnige titel Cut Me Mick gunt je opnieuw weinig verpozing. Hoewel dit nummer ietwat trager op gang komt, heeft het een eruptie die zijn weerga niet kent. Zo’n zelfde soort eruptie wordt uiterst lang uitgesteld tijdens het derde nummer. Hierbij kletst er iemand met behulp van een stemvervormer en vage geluiden een aantal rare teksten door de muziek heen, wat het tot een heel spooky geheel maakt. Het vierde nummer is, zoals de titel aangeeft, het meest rustige van de plaat. Mild Heart Attack #3 breidt het geluid van de Mogwai uit naar het ding waaraan men Godspeed zou kunnen herkennen.

Heerlijk duister

Moly heeft nauwelijks de lengte van de plaat nodig om de luisteraar te overtuigen. It Rained, But We Cheered barst namelijk van spanning, onrust en opwinding. Met vier nummers laten ze meerdere postrockers verbleken en worden verscheiden liefhebbers verblijd. Heerlijk duistere EP, heerlijk duistere muziek en verder geen woorden meer aan verspillen, want woorden verspillen doen de heren van de band ook niet.

Theater

Gortdroge integratiehumor

recensie: Najib Amhali - Veni vidi vici

.

~

De acteursopleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht legde de basis voor de carrière van Amhali. Het is dus niet verbazingwekkend dat hij via zijn opleiding werk vond met series als Pleidooi en films als Baby Blue, Jezus is een Palestijn en Shouf Shouf Habibi. In 1998 won hij echter met Vol = vol het Leids Cabaret Festival en begon voor hem de cabaretcarrière definitief vorm te krijgen. Na Veni vidi vici heeft hij inmiddels nog twee shows gemaakt, Free Fight en het nieuwe Most Wanted. Deze laatste show is voor 2004 al overal uitverkocht.

Op stoom komen

Een brede lach kenmerkt het soort cabaret van Amhali het best. Het is echt het soort grappenmaker dat je bijvoorbeeld ook op een avond in de kroeg tegen kan komen. Hij vindt het duidelijk leuk om samen met het publiek een feestje te bouwen. Wel komt snel naar voren dat hij erg op stoom moet komen in het begin van zijn show. Pas later lukt het hem ook om zijn deels gortdroge humor op de goede manier te laten landen. In het begin komt het daardoor wat flauw over, hoewel om eenzelfde grap later door de hele zaal gelachen wordt. Pas aan het einde van de show heeft hij mij, en zo te horen de hele zaal in Den Bosch met mij, onder de bank van het lachen gekregen.

Afstandelijke camera

Het beeld van de dvd Veni vidi vici is op zich goed, hoewel de achtergrond wel af en toe dreigt te gaan flikkeren. Ook is de cameravoering over het algemeen een beetje saai. Als ik een theaterstuk of -optreden thuis moet bekijken, dan wil ik af en toe ook graag eens een close-up van Amhali zien. Nu zijn er eigenlijk twee basis camerastandpunten van waaruit ik de cabaretier eigenlijk steeds op de zelfde afstandelijke manier in beeld te zien krijg.

Vol = vol, dus kom op tijd

De dvd is stevig opgezet en de hele show is integraal opgenomen. Bovendien staat de eerste show van Amhali Vol = vol (dus kom op tijd) als bonus op de dvd. Deze show van een half uur is duidelijk de basis voor Veni vidi vici geweest, maar Vol = vol is qua humor een stuk sterker dan de show die het hoofditem is van de dvd. Eigenlijk zitten alle sterke punten van Veni vidi vici hier ook al in, maar dan in een half uurtje. Een fantastische bonus dus.

Uitstekend debuut

Amhali wist mij anderhalf uur lang uitstekend te vermaken. Hij komt in het begin een beetje moeilijk op gang, maar weet dit uitstekend te herstellen. Hij is vaak erg droog, maar ondanks dat ik niet in de zaal zat, wist hij met toch voor zijn humor te winnen. Daarbij heeft deze dvd nog een volwassen bonus van een half uur. Een mooi dvd-debuut van Amhali dus. Gelukkig kan ik hem nu thuis bekijken, want in het theater wordt dit het komende jaar een onhaalbare kaart.