Afwisselend en boeiend

recensie: X-files seizoen 7

.

~

Het zevende seizoen is het laatste seizoen met David Duchovny, die vanaf het begin in de serie meespeelde. Met de eerste aflevering vallen we direct met de neus in de boter. Fox Mulder is volledig krankzinnig geworden aan het einde van seizoen zes: hij ziet en hoort meer dan ooit tevoren, maar is niet in staat zich te bewegen of op een andere manier te communiceren. Ik ben in eerste instantie teleurgesteld door dit overdreven restant van de cliffhanger aan het eind van seizoen zes. Het is zeker niet de beste aflevering van het seizoen en wordt dan ook nog over twee afleveringen uitgesmeerd.

Standaardformule

Hierdoor kom ik echter wel direct bij het grootste pluspunt van het zevende seizoen X-files: je weet nooit wat je te wachten staat. Elke aflevering is een verhaal op zich, dat duidelijk door verschillende mensen geschreven en verfilmd is. Dit zorgt er voor dat je nooit naar een standaardformule aan het kijken bent. Hierdoor is zelfs het zevende seizoen van de serie nog verrassend. Het is niet een serie binnen een vast format, maar bestaat uit een aantal verhalen binnen een ruim concept. Dat maakt de serie intrigerend.

Geen climax

Een gevarieerd geheel dus. Dit maakt het minder erg dat de achterliggende ‘grote’ verhaallijn niet echt boeiend meer is. Vroeger dacht ik dat de hele serie naar een grote climax toe zou gaan leiden, maar die illusie ben ik met het zevende seizoen wel kwijt: we moeten de serie gewoon als losse afleveringen zien. Dat is op zich wel jammer, want nu kun je in principe de afleveringen door elkaar kijken.

Extra’s

~

Het prettig bekijken van X-files valt of staat eigenlijk met een goede beeld- en geluidskwaliteit. De serie moet op je af komen en je volledig grijpen. Hier is producent Chris Carter dan ook zeker in geslaagd, hoewel de beeldkwaliteit per aflevering wel eens wil verschillen. De DVD-box heeft wat dat betreft echt een meerwaarde boven het kijken van de afleveringen op televisie. Je ziet gewoon veel meer details en het geluid is vele malen helderder. De 22 afleveringen, die op 6 DVDs staan, zijn bovendien voorzien van een aantal leuke extra’s. Dit gaat met name om promo’s, trailers en audiocommentaar. Deze features zijn ruim aanwezig op alle DVD’s. Ook is op de laatste DVD een aardig computerspel opgenomen en vind je een ‘behind the scenes’ feature. Op de extra’s is duidelijk niet bezuinigd.

Verrassing

Zelf was ik blij verrast toen ik de serie bekeek. Ik had absoluut niet verwacht dat de serie me nog zo zou boeien, elf jaar na die ‘goede oude tijd’. Ook ben ik zeker niet iemand die geïnteresseerd is in allerlei paranormale creaties, en daarom moet ik het dus ook volledig van het verhaal hebben. Simpelweg de spanning van de individuele afleveringen wist me tijdens de hele serie geboeid te houden. Chris Carter doet zichzelf met de DVD box van seizoen 7 eer aan. Een gezonde dosis extra’s en een degelijke beeldkwaliteit zorgen dat we geboeid naar de serie blijven kijken. Ook maakt de diversiteit aan verhalen dat de serie, ondanks de hoge leeftijd van het format, interessant blijft. Je wordt als kijker constant geprikkeld omdat de verhalen telkens anders zijn opgebouwd. Ik ben oprecht benieuwd of met het vertrek van David Duchovny als Fox Mulder de serie in het volgende seizoen nog steeds overeind blijft staan, of dat de rek er dan echt uit is.