We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Disclaimer en privacybeleid
Effectpedalen draaien overuren
.
~
This Beautiful Mess is een band die op geen enkele manier past binnen het oer-Hollandse geluid van de stroming die wij nederpop noemen en waarvan Bløf een duidelijk voorbeeld is. Nee, deze jongens maken op hun religieus getinte debuutalbum Falling On Deaf Ears geen gebruik van het standaard plug-and-play gitaargeluid van vele andere bands. Het zijn de effectpedaaltjes die overuren maken. This Beautiful Mess metselt alle elf liedjes op het album dicht door het gebruik van een scala aan effecten, met als resultaat een behoorlijke geluidsmuur, ook in de rustiger nummers.
~
Falling On Deaf Ears is toch zeker geen slecht debuut. Het is een echte groeiplaat, om maar eens een clichéwoord te gebruiken. De zeer zwaarmoedige liedjes lijken bij eerste beluistering redelijk vlak (net als de zang van frontman Arjen van Wijk) en blijven zeker niet hangen. Pas na meerdere luistersessies geeft dit album haar bescheiden kwaliteit prijs.
Als This Beautiful Mess zich een beter uitgebalanceerd geluid aanmeet en haar muziek meer rustpunten laat bevatten, kan de band best groot worden in Nederland (in ieder geval in het religieuze circuit). Tot dan moeten wij het doen met deze moeilijk te beluisteren plaat en blijft Bløf de Zeeuwse trots: “Vlissingen ademt zwaar en moedeloos vannacht.”
This Beautiful Mess
Album: Falling On Deaf EarsPrijs: €
Misschien ook iets voor u
Universiteit woedend op Volkskrant
.
Het bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen is woedend op de Volkskrantredactie. Deze krant meldde maandag op de voorpagina dat de bestuurders aan de RUG wel vier ton per jaar verdienen. Volgens het RUG-bestuur is dit echter volkomen uit de lucht gegrepen. De bestuurders verdienen slechts drie ton per jaar, aldus henzelf. Ach ja, toch nog altijd 50 duizend gulden meer dan de gemiddelde minister.
Uit het artikel bleek dat de gemiddelde universiteitsbestuurder ruim meer dan 250 duizend gulden per jaar verdient. Dit is evenveel als een gemiddelde minister. De Katholieke universiteit Nijmegen betaalt haar drie bestuurders 2,5 ton per jaar. Daarmee is de KUN het goedkoopste af. De RUG, de universiteit van Twente en de universiteit van Amsterdam zijn met vier ton het meest kwijt voor hun bestuurders. Althans dat heeft de Volkskrant uit de jaarrekeningen van de universiteiten geconcludeerd.
Star Trek Deep Space 9: The Fallen
Dit spel is gebaseerd op het verhaal van Star Trek: Deep Space 9 (onlangs weer begonnen op Net 5). Het mythische verhaal van Bahor speelt een belangrijke rol in dit spel, wat vele mooie en vooral mysterieuze effecten oplevert. Voor de mensen die onbekend zijn met Star Trek en Deep Space 9 is dit spel een mooie introductie. En het is zeker één van de betere schietspelen die op het Star Trekspel zijn gebaseerd.
~
Je kunt drie personages spelen: Captain Sisko, Major Kira of Lt. Commander Worf. Alle personages beginnen op een verschillend punt in het spel maar met hetzelfde doel: het stoppen van de terugkomst van de Pah-Wraiths. Om nu te zeggen dat het spel een makkie is, is zeer overdreven. Je vijanden reageren divers en zijn zeer geneigd bij ontdekking hun vriendjes te roepen, die allemaal ook hun eigen eigenschappen hebben.
~
Grafisch is het een beest van het spel. Het is gebaseerd op de ge-upgrade Unreal Tournament-engine. Deze engine is voor velen een bekend begrip, in het bijzonder als het gaat om de hardcore en maakt het moeilijk om zomaar een paar foutjes te vinden. Een fanatieke Star Trekfan zou misschien wel een paar opmerkingen weten te plaatsen over het spel, maar zou moeite hebben om deze game met de grond gelijk te maken, simpel omdat het spel op zichzelf al bestaansrecht heeft, ook zonder Star Trekbackground. Maar als je toch zoekt naar foutjes, er gaat in het introfilmpje iets fout, met een lichtje dat dwars door een schip blijft schijnen. En als ik me niet je vergis hebben de Cardassians geen clocking techniek.
Graphics : 8,5
Sound : 8
Gameplay : 8
Houdbaarheid : 6,5
OVERALL: 7,7
Two Brothers
545 Canadian dollars. Dat is wat deze film gekost heeft, volgens de regisseur Richard Bell. Wat zou je van zo’n film kunnen en mogen verwachten? In dit geval, heel wat. Humor, verdriet, hoop en ontroering – al deze elementen zitten in de film, die in zwart-wit is opgenomen op een Video-8 camera.
~
Ik zei het al in het begin, de film is opgenomen in zwart-wit op een Video-8 camera, waarbij we zelfs in een van de laatste scenes een windvlaag in de microfoon kunnen horen. Maar dit doet niets af aan hetgeen we te zien krijgen op het scherm. De acteurs zijn fantastisch in hun rollen (dat mag ook wel na vier maanden oefenen). De zware kost die we voorgeschoteld krijgen, wordt door Tobie wat luchtiger gemaakt met haar opvallende karakter. Een vlaag van ontroering en zelfs een beetje voyeurisme gaat over de zaal heen, wanneer we de liefdesscènes bekijken. Emoties razen door de bioscoopzaal, tot ze hun hoogtepunt bereiken bij de laatste scène waarin ons duidelijk wordt gemaakt dat “there is a time to laugh and a time to weep,” zoals de moeder van de twee broers zo mooi op papier heeft gezet.
~
Jammer genoeg zal deze film niet in Nederland in de bioscopen te zien zijn. Maar niet getreurd, volgend jaar komt deze film op DVD uit, voor een ieder die zich afvraagt wat deze debuterende filmregisseur allemaal in zijn mars heeft.
Two Brothers
Regie: Richard BellJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
There’s Only One Jimmy Grimble
.
Zoals velen ongelukkige jongens met mij was ik vroeger niet bepaald een begenadigd voetballer. Elke pauze tijdens school was er dan ook de welbekende frustratie dat je bij het partijtjes maken als laatste gekozen werd. Verder moesten dit soort jongens vaak keeper zijn, want in het veld liepen ze toch maar in de weg. Wat was het dan fijn om weg te dromen in stripboeken als De wondersloffen van Sjakie. Wat Sjakie overkwam was de natte droom van elke mislukte voetballer, namelijk een paar wonder-voetbalschoenen van een oud prof vinden. Met deze magische schoenen is zelfs de grootste nerd in het veld een ware Marco van Basten.
~
Dan komt hij een zonderlinge vrouw tegen die hem twee hele oude voetbalschoenen cadeau doet. Deze schoenen zouden ooit hebben toebehoord aan een oud-voetballer van City, en wie ze draagt zal automatisch goed kunnen voetballen. Prompt beslist Jimmy met een onmogelijk doelpunt een wedstrijd in de Manchester school cup en is hij voor even de held van de klas, geheel tegen de zin van de schoolsponsor die liever zijn eigen zoon (een ongelofelijke etterbak) als middelpunt van de belangstelling ziet.
De film gaat nergens heel diep, is vrij voorspelbaar en duidelijk voor de jongsten onder ons gemaakt. Robert Carlyle zet een sympathieke rol neer als coach, en de debuterende Lewis McKenzie is overtuigend als Jimmy Gimble. Veel wordt er echter ook weer niet gevraagd van de acteurs, de film moet het vooral van de sfeer hebben. Daarom zal bij menig voetballiefhebber de film toch een snaartje weten te raken omdat hij met veel gevoel gemaakt is. De makers beelden heel slim de frustraties en verlangens van de mindere voetbalgoden uit en scoren zo puntgave hattrick.
Voor de allerjongsten onder ons, en voor de voetballiefhebbers die geen talent hadden om prof te worden maar er stiekem wel van dromen.
There's Only One Jimmy Grimble
Regie: John HayJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Mauvaises Fréquentations
.
Veertienjarige meisjes en de liefde; een rampzalige combinatie als je het mij vraagt. Lichamelijk nog niet volgroeid, geestelijk nog niets te bieden maar wel behandeld willen worden als een volwassen vrouw. Dat soort jonge meisjes zoeken vaak hun heil in de liefde. De liefde als medium om serieus genomen te worden. Waar die drang toch vandaan komt is mij al jaren een raadsel. Misschien een hormonaal effect of een chronisch gebrek aan geduld. Met de meeste van deze meisjes komt het later allemaal goed; eindelijk een kerel die haar niet belazert, een eigen inkomen, huisje en een tweeling in de buik. Jaren later lachen op een knullige manier om hun eigen bokkensprongen. De charme van deze opwellingen zullen de meeste vrouwen jammer genoeg nooit inzien, niet wetende dat het heel wat slechter met ze had kunnen aflopen.
~
Laurent is niet op zijn achterhoofd gevallen en komt met en briljant idee: als Delphine en Olivia nou eens wat jongens zouden pijpen voor vijfentwintig gulden per beurt, dan zou het benodigde geld er snel zijn. Blind van liefde voor Laurent besluit Delphine een heuse hoer te worden. En dat al op veertienjarige leeftijd! Olivia is woest, maar besluit omwille van Delphine ook haar lichamelijke integriteit op te geven. Delphine pijpt voor Laurent en Olivia pijpt voor Delphine. De zaken gaan goed, de meeste jongens op school willen best vijfentwintig gulden betalen voor een pijpbeurt. Wanneer de centjes binnen lijken te zijn lijkt niets meer wat het is; haar loverboy blijkt toch niet zo over te lopen van liefde voor Delphine. Delphine gelooft er allemaal niets van en blijft tot het bittere einde haar puberpooier verdedigen.
Delphine, geacteerd door de uitstekend debuterende Maud Forget, laat een pubermeisje met al haar naïviteit en gedrevenheid zien. Haar liefde is de ware, er is niets dat ze niet voor hem zou doen. Toch raakt Mauvaises Fréquentations niet de juiste snaar. De kijker wordt niet meegesleept in het prostitutiedrama. De meisjes pijpen, wij blijven slechts kille voyeurs. In de overvloed van Frans realistische films is Mauvaises Fréquentations noch een debacle noch een hoogvlieger.
Mauvaises Fréquentations
Regie: Jean-Pierre AmérisJaar: 1999
Misschien ook iets voor u
The Discovery Of Heaven
Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat er zo onverfilmbaar zou moeten zijn aan Mulisch’ Ontdekking van de hemel. Schrap alle encyclopedische feitjes, negeer de kinderachtige wetenschappelijke en politieke visies en wat overblijft is een merkwaardige metafysische fantasie. Fantasieën lenen zich naar mijn mening uitstekend om verfilmd te worden, zo ook het negenhonderd bladzijden lange verhaal van Neerlands grootste fantast.
~
Nou weten we allang dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn, maar de wegen van de met de opdracht belastte engelen zijn helemaal absurd te noemen. Oorlogen, misdaad, noodweer en meteorieten worden uit de kast gehaald om alles naar wens te laten verlopen.
De engelen zorgen ervoor dat Onno (Stephen Fry) en Max (Greg Wise) elkaar ’toevallig’ ontmoeten. Tussen beide mannen ontpopt zich de ultieme vriendschap. Ze gaan volledig in elkaar op tot dat Ada (Flora Montgomery) verschijnt. Tussen hen drieën onstaat een merkwaardige relatie waar uiteindelijk de uitverkoren Quinten (Neil Newbon) uit voortkomt. Zal hij de stenen tafelen weten te vinden en zijn leven willen opofferen?
De verwachtingen van The Discovery Of Heaven waren zeer hoog gespannen; de verfilming van de bekendste Nederlandstalige roman in combinatie met een voor Nederlandse begrippen gigantisch budget van dertig miljoen gulden. De eerste berichten in de pers deden vermoeden dat het hier om een meesterlijke verfilming zou gaan. Ik kan me voorstellen dat zo’n dure productie de steun nodig heeft van de pers, maar ik ben zelf ernstig teleurgesteld in het eindresultaat.
~
Ten tweede vind ik de adaptatie van Edwin de Vries van een hapsnap-niveau. Hijzelf denkt daar anders over: “Het is natuurlijk een enorme uitdaging om uit zulk rijk materiaal en zo’n perfect geconstrueerd verhaal een goed script te maken. Maar ik geloof dat we erin geslaagd zijn om uit het boek een spannend, avontuurlijk en emotioneel filmverhaal te destilleren.” Spannend is de film in het geheel niet en het avontuur en emotionaliteit zijn helemaal ver te zoeken. Wat mij betreft is The Discovery Of Heaven dé film vol gemiste kansen. Met een hermetischer geschreven script en met meer gevoel voor regie was het wel een geslaagde verfilming geworden. Jammer dat zo’n film het toonbeeld moet worden van grote Nederlandse filmproducties.
The Discovery Of Heaven
Regie: Jeroen KrabbéJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Festen
.
~
Da’s lekker!
Festen is de eerste film in een reeks van 25 Dogma-films en volgens vele nog steeds de allerbeste. De film gaat, zoals de titel al zegt, over een feest. De vader van de familie wordt zestig jaar en daar hoort een groot feest bij, waarbij de gehele familie is uitgenodigd. Alle zoons en dochters, suffe oude tantes en ander deprimerend volk druipt binnen als het ‘feest’ gaat beginnen. Bij het eerste diner krijgt de oudste zoon het woord en hij begint rustig met zijn speech, praat wat over vroeger, over hoe papa vroeger voor dat hij in bad ging hem en zijn zusje eerst nog even doodleuk verkrachtte. En iedereen is plots met stomheid geslagen, na tien minuten is het heel wonderlijk weer helemaal over, want bijna niemand gelooft hem. Even later komt hij weer terug met de mededeling dat hij nog niet helemaal klaar was. Papa heeft namelijk ook nog eens zijn zusje vermoord. Zo, hallo, da’s lekker! Niemand gelooft de arme Christian (erg sterk neergezet door de Deense acteur Ulrich Thomsen) en hij wordt dan ook met een grote moeite buiten de deur gezet en zelfs aan een boom vastgebonden!
Intens
~
Festen is dus als gezegd de eerste in de reeks Dogma-films, en omdat ik verder nog geen delen ervan heb gezien, kan ik niet zeggen of Festen een van de beste van de serie is. Maar wat wel erg opvalt is dat de film een erg pessimistische uitstraling heeft; alles is ontzettend dramatisch, maar tevens draagt het ook die onmisbare zwarte, cynische humor in zich mee die hem toch zeker de moeite waard maakt.
Dvd extra’s:
Interviews (tekst), Alternatief einde, Trailer
Dvd mening:
Niet al te sterke dvd. Het interview is op zich wel interessant, maar het is toch altijd leuker om het uit de mond van de regisseur te horen. Het alternatieve einde is bijna niet anders dan het origineel, enkel wat woordwisselingen en situaties zijn lichtelijk anders. De extra’s zijn niet de zaken waarvoor je de dvd hoeft aan te schaffen.
Meer info over Festen en de andere Dogma-films vind je hier.
Festen
Regie: Thomas VinterbergJaar: 1998
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Filmfestival Gent 2001
/ 0 Reactiesdoor: Melson Zwerver0 SterrenHet programma van het 28e Internationaal Filmfestival van Vlaanderen – Gent, zoals de volledige naam luidt, was dit jaar op z’n minst onevenwichtig te noemen. Grote publiekstrekkers stonden geprogrammeerd naast zeer experimentele films, en dankzij een paar retrospectieven gingen de tekenfilms van Disney en de B-films van Roger Corman hand in hand.
Het gebrek aan een rode draad is aan de andere kant weer goed te praten doordat er letterlijk voor iedereen wel iets te vinden was.
Op een groot festival als Gent, waar in minder dan twee weken tijd meer dan tweehonderd films werden vertoond, is het onontkoombaar dat je niet alles kunt zien. Je moet keuzes maken, die niet altijd goed uitpakken. Zo zag ik door een vreemde speling van het lot precies die helft van de competitiefilms die niet in de prijzen viel, en door de indeling van het programma moest ik favorieten als The Others en Takeshi Miikes Visitor Q missen.
Wolken
~
Eerst zijn de beelden nogal standaard: blauwe luchten met schapenwolkjes als ze zwanger is, onweersluchten als hij voor het eerst een tijdje bij haar weg is. Maar gaandeweg wordt de metafoor duidelijk: de wolken verbeelden pure emoties; worden deze vervormd of gemanipuleerd, dan is dat in de film te zien als reflecties van de wolken in water en kantoorgebouwen. Kunstmatig opgewekte emotie is nooit gelijk aan de echte pure vorm, zo laat de stekelige rook van fabriekspijpen zien. De kunst komt er nog het dichtst bij in de vorm van impressionistische schilderijen, maar ook kunst is slechts een afbeelding van het echte leven.
The Deep End
~
De show wordt gestolen door Tilda Swinton, die op een vastberaden maar terughoudende manier de rol van de moeder speelt, maar ook lof voor Goran Visnjic, die op een geloofwaardige manier verandert van crimineel in medestander. Zwak punt in het verhaal is evenwel de knullige manier waarop de vrouw het lijk van de minnaar verbergt: in een ondiepe baai, terwijl je het hele Lake Tahoe tot je beschikking hebt?
The Dish
~
De film ademt moeiteloos de sfeer van de late sixties, alhoewel het lijkt of de inwoners van Parkes nog steeds in de jaren ’50 leven. Veel memorabele personages zorgen voor komische momenten, maar er is ook ontroering en ontzag voor de geleverde prestaties. Een heerlijke feel good movie.
The Anniversary Party
~
De sfeer van de film is lekker spontaan, het plezier spat van het scherm af, maar het verhaal laat te wensen over. De eerste helft van de film bevat een aantal ontroerende momenten, zoals tijdens de toast van Kevin Kline, Phoebe Cates en hun kinderen (in werkelijkheid ook een gezin), maar ergens halverwege ontspoort de film als er XTC op tafel komt. De uitvergrote reacties die daarop volgen zijn onnodig en vergroten de geloofwaardigheid niet. Het was nu juist zo mooi om een stel arrogante Hollywood-klootzakken te zien veranderen in echte mensen en de acteurs zijn goed genoeg om dat gegeven ook zonder de hulp van zo’n uit te kunnen werken, maar blijkbaar dachten de schrijver/regisseurs er anders over.
Jaar: 2024
Misschien ook iets voor u
John Cusack
/ 0 Reactiesdoor: Jan Geerling0 SterrenDeze week gaat America’s Sweethearts in premiere, met in de hoofdrollen Julia Roberts, Catherina Zeta-Jones en John Cusack. Cusack is eigenlijk maar een vreemde vogel. Hoewel zo’n beetje iedere filmfreak hem kent zijn er maar weinig big-budgetfilms met zijn naam op de titelrol. De duurste films waarin Cusack in heeft geacteerd zijn Con Air en the Thin Red Line, en dat zijn volgens kenners niet zijn beste rollen. Tijd dus om een nadere blik op John te werpen.
Showbizz en acteren zijn hem met de paplepel ingegoten. Zijn vader Dick en vooral zijn zus Joan (Working Girl, Runaway Bride) gingen hem voor. Al op zijn twaalfde stond John op de planken van Chicago’s Piven Theatre Workshop en speelde daar in diverse stukken. Cusack’s filmdebuut was diep in de jaren tachtig met enkele tienerfilms als Class (1983), The Sure Thing (eerste echte hoofdrol, 1985), Stand By Me (1985) en het waargebeurde honkbaldrama Eight Men Out (1988).
Na enigszins naam gemaakt te hebben voor zichzelf kon hij eindelijk wat kieskeuriger worden en hoefde hij niet meer op alles wat hem aangeboden werd in te gaan. Hierdoor begon John al snel op te vallen als iemand met een neus voor een bijzondere film. Na het relatief succesvolle The Grifters (1990) hield hij zich een tijdje vooral bezig met zijn eigen theatergroep The New Criminals. In 1997 breidde hij deze groep uit met New Crime Productions, om eigen onafhankelijke films te produceren.
~
Zijn status werd echter volledig hersteld met Being John Malkovich (1999). Zijn keuze voor deze film onderstreepte eens te meer zijn voorkeur voor originele projecten en leverde hem veel lof op. Zijn tweede New Crime-productie, High Fidelity (2000), naar een boek van Nick Hornby, zou dit alleen maar verbeteren. Cusack schreef voor een groot deel zelf het script en vertolkte de hoofdrol, een cynische platenverkoper die zijn leven en relaties opdeelt in top 5-lijstjes.
Of Cusack met America’s Sweethearts weer een schot in de roos heeft valt zeer te bezien. Eén van zijn grootste problemen is dat hem vaak verweten wordt steeds hetzelfde typetje op te voeren. Cusack is echter gewoon Cusack, en dat is voor zijn fans meer dan genoeg.
Jaar: 2024
Misschien ook iets voor u