8WEEKLY

Italianen bang voor mafiaspel

Artikel:

De Italiaanse politie wil een computerspel verbieden dat spelers aanmoedigt hoofd te worden van een mafiafamilie. Het spel, genaamd Mafia, gaat over een taxichauffeur die bedreigt en bedriegt en zo een nietsontziende padrone wordt.

~

De ondertitel van het spel luidt: “The instruction manual for wannabe mafiosi”. Een van de belangrijste mafiabestrijders van Italië, Roberto Centaro, kon dat beamen: “Ik doe alles om de verkoop van dit spel in Italië te voorkomen. Dit is een waar instructieboek voor wannabe-mafiosi.”

Het verweer van de makers van het spel is dat het een game is voor volwassenen. Volwassenen moeten, zo luidt de dooddoener, oud en wijs genoeg zijn om feiten van fictie te onderscheiden.

Film / Films

Monsters, Inc.

recensie: Monsters, Inc.

Ze hebben zichzelf weer eens overtroffen. Vergeet Shrek, vergeet alles wat Dreamworks heet, want Pixar is het helemaal. In Monsters Inc. bewegen miljoenen computergestuurde haartjes afzonderlijk van elkaar, raken er levensechte sneeuwvlokken in verstrikt en hebben de makers ook nog kans gezien om een briljant idee om te werken naar een bijzonder vermakelijk script. Eigenlijk is een recensie van één woord al voldoende: kijken.

~

De griezels in Monstropolis werken voor Monsters Inc., een bedrijf dat kinderen bangmaakt en hun angstkreten verzamelt, die gebruikt worden voor de stroomvoorziening van de stad. Hun motto: “We scare because we care”. Maar de monsters zijn eigenlijk bang voor de kinderen, want die kleine kleuters zijn giftig. Wanneer zo’n hummeltje per ongeluk de monsterwereld in wandelt is dat het begin van een geweldig chaotisch avontuur.

De blauwe bangmaker Sulley (stem: John Goodman) is verantwoordelijk voor het kindje, dat hij Boo noemt. Samen met zijn hysterische partner Mike Wazowski probeert hij haar door de juiste uitgang de monsterwereld weer uit te werken, maar de juiste deur is niet zo gemakkelijk meer te vinden. Chaos alom als de afspraakjes van Mike in gevaar komen, de promotie van Sulley op de tocht komt te staan en helemaal wanneer gemene collega Randall lucht krijgt van het kleutertje.

~

Adembenemende verwikkelingen en slimme grapjes buitelen over elkaar in de anderhalf uur die deze film lang is. Monsters Inc. is bevolkt met vele memorabele figuren, maar het hyperactieve oog op pootjes Mike Wazowski (ingesproken door Billy Crystal) steelt de show. Hoe de makers uit een oog en een mond zoveel verschillende gelaatsuitdrukkingen weten te halen is een raadsel.

Cynischere critici dan ik zullen Shrek misschien prefereren boven Monsters Inc.. Shrek heeft inderdaad meer inside jokes en ook hardere grappen. Maar niet alleen de animatie is in Monsters Inc. stukken beter, het verhaal is ook nog eens origineler. Shrek is het frivole antwoord op Beauty and the Beast, Monsters Inc. is nog met niets te vergelijken. Een-nul voor Pixar. Dreamworks moet met een goed antwoord komen.

PS: Kom op tijd, want voor Monsters Inc. draait een aardig filmpje over schattige vogeltjes. En blijf na afloop natuurlijk even zitten voor de bloopers.
Wie zich tegen de storm aan grappen wil weren, leze de pagina Trivia op IMDB. En wie vast wil weten wat voor groen vlees hij in de kuip heeft, kijke naar de geniale trailer Charades.

Theater / Voorstelling

Schijn Bedriegt

recensie: Schijn Bedriegt

Drie versleten stoelen, een kanarie in een oude kooi, een kledingkast en zo’n 10 paar schoenen. Daaruit bestaat het decor van het door het Belgische De Tijd gespeelde stuk Schijn Bedriegt.

~

Koning van de borden

In dit door Thomas Bernard geschreven stuk spelen de twee gepensioneerde broers Karl en Robert. Vroeger liet Karl zeer succesvol borden ronddraaien op en stokjes (op zijn hoogtepunt maarliefst 23 borden in de lucht!) en is daar nog altijd uiterst trots op. Daarnaast is hij uiterst filosofisch geïnteresseerd, heeft overal een mening over en zeurt altijd. Karl is getrouwd geweest met Mathilde, die na haar overlijden het buitenhuisje aan Robert heeft nagelaten. Dat irriteert Karl mateloos. Robert is acteur en heeft grote rollen gespeeld. De enige dat hij nog wil spelen is King Lear, maar Robert is te oud om de tekst te onthouden.

Praten en zeuren

Karl en Robert praten; ze praten bijna anderhalf uur lang. Zo nu en dan worden ze even onderbroken door pijnlijke stiltes. Verder praten ze en zeuren ze. Vooral Karl zeurt. Over Robert, die volgens hem hypochondrisch is. Over acteurs in het algemeen, die niet eens begrijpen wat ze voordragen. En over Mathilde, zijn overleden vrouw. Als kind stelde ze al niets voor en hij heeft het beste van getracht te maken, maar het heeft niet mogen baten. Enige gecultiveerdheid heeft hij haar nooit kunnen bijbrengen; ze bleef een simpel meisje.
Ook Robert heeft altijd van Mathilde gehouden, en zij hield waarschijnlijk ook van hem. Robert weet dingen van Mathilde die Karl niet eens weet. Robert kreeg het buitenhuisje. Dat irriteert Karl nog altijd mateloos. Karl spreekt in kwade bewoordingen over Matthilde, Robert liefkozend. Beide missen haar, maar Karl zal het nooit toegeven.

Slapend meisje

In Schijn Bedriegt wordt het ouder worden als een pijnlijk proces neergezet, waar een ieder zich het liefst aan zou onttrekken. Dit ouder worden brengt een allesvernietigend cynisme met zich mee. Het verbitterd en maakt vergeetachtig. Wat dat betreft wordt het stuk bij vlagen geniaal gespeeld. Het rust echter wel heel erg op de mono- en dialogen, met als gevolg dat je erg makkelijk even afdwaalt met je gedachten. Hoewel er weldegelijk humoristische momenten in het stuk zitten, zou het beter zijn geweest als er net iets meer momenten waren, waarop de glimlach op je gezicht verscheen. Nu kon zelfs de schreeuwende Karl niet verhinderen dat het meisje dat naast me zat haast in slaap viel.

Muziek / Concert

Slipknot live

recensie:

.

~

Moeder met acht kinderen (in Slipknotuitrusting):
“Weten jullie waar de Heineken Music Hall is?”
Jan Auke en ik:
“Ja, daar gaan wij ook naar toe.”
Moeder met acht kinderen (in Slipknotuitrusting):
“Zien jullie wel kinders, er gaan echt wel meer oude mensen naar dit concert.”

Nou moet je weten dat wij beide rond de twintig jaar oud zijn. Met nadruk op oud, want dat was precies hoe wij ons voelden in de Music Hall.
Vaders en moeders met kinderen van dertien en veertien jaar, gekleed in shirts en overalls met logo’s van hun favoriete nu-metalband, liepen massaal uit voor de snoeiharde muziek van Slipknot.

Alvorens de hoofdact op het podium verscheen moest het meer dan duizend paar oren tellende publiek zich eerst door de eveneens keiharde muziek van American Head Charge heenslaan. Een band die aan Slipknot verwante muziek maakt en een belofte is voor de nu-metal toekomst. American Head Charge heeft net een nieuw album uit dat The War of Artheet, dus luisteren als je van Slipknot houdt.

En dan de gemaskerde hoofdact zelf. Opvallend was dat aan beide kanten van het podium twee grote trommelstellages waren neergezet, die al dan niet mechanisch omhoog konden worden getild door een mechanische arm. Heel indrukwekkend, ware het niet dat er verbazingwekkend weinig gebruik van werd gemaakt. Ook het echte drumstel kon mechanisch worden opgetild om vervolgens nog een knik naar voren te maken en rond te gaan draaien, terwijl de drummer een solo gaf. Wederom heel indrukwekkend.

~

De heren van Slipknot lijken, op de maskers na, eigenlijk best veel op de opper-nu-metalgoeroe’s van Limp Bizkit. Zij delen op zijn minst dezelfde volkmennerspraktijken. Zinnen als: “put your hands in the fucking air” and “I wanna fucking hear you Amsterdam”, werden veelvuldig gebruikt door de gemaskerde zanger/schreeuwer. Natuurlijk werd er telkens weer gehoor gegeven aan deze, op zijn zachtst gezegd, cliché-uitspraken.

De muziek is keihard zoals dat hoort bij metal. Het concert zelf in de veilige en brandschone setting van de Heineken Music Hall heeft daar echter niet veel meer mee te maken. De band was om kwart voor elf klaar, zodat iedereen zijn trein nog kon halen. Slipknot is een collectief dat het het op het podium vooral moet hebben van de show en van de kwaliteit om zo vaak mogelijk fuck te roepen. Buiten de muziek is er niets hards aan Slipknot. We kregen nog net geen snoepzakje mee naar huis.

Muziek / Concert

Avondje uit je dak

recensie: Björn Again

Het is voor een muziekrecensent ook wel eens leuk om naar totaal niet-pretentieuze muziek te luisteren. Al die bands met hun depressieve klanken en moeilijke teksten over pijn in de ziel gaan ook wel eens vervelen. Soms heb je gewoon zin in een leuke avond zonder enige uitdaging. Abba zou hier de perfecte act voor zijn geweest, ware het niet dat dit Zweedse collectief niet meer bestaat. Maar niet getreurd, want er is een dergelijke band die alleen is opgericht om jou een leuke avond te bezorgen: de Abba-kloon Björn Again.

~

Over het algemeen heeft de gemiddelde concertbezoeker even de tijd nodig om optimaal te genieten van een optreden. Het publiek moet doorgaans even op gang komen. Bij dit optreden in het voor een zeer groot deel gevulde Tivoli, was er geen sprake van gematigdheid aan de kant van het publiek. Björn Again begon waar Napoleon eindigde en liet de zaal uit zijn dak gaan.

Natuurlijk was de groep perfect gekleed voor deze gelegenheid. Nep-Frida en Nep-Agnetha (die toch helemaal niet nep leek) hadden blijkbaar de hele garderobe van hun twee voorbeelden overgenomen. Zij zagen er zeer seventies uit en dat betekende in dit geval fout, intens fout. Ook Björn en Benny lieten zich van hun beste kant zien met hun zeer modieuze kapsels en hun zeer gedateerde gewaden.

~

Het enige dat Björn Again eigenlijk doet is het, dat moet gezegd worden, perfect naspelen van de liedjes van Abba. Je staat er trouwens werkelijk versteld van hoeveel wereldhits deze Zweden hebben gehad. De twee heren zijn zeer begaafde muzikanten en de stemmen van de dames laten niets te wensen over. Daarbij komen ook nog die belachelijke ingestudeerde dansjes. Frida en Agnetha hadden het niet beter kunnen doen.

Er zaten ook wel wat dieptepunten in de show, zoals de solonummers van Björn en Benny, die het grappig vonden om een oude Bon Jovi-hit te spelen (dit zou Abba nooit hebben gedaan). Ook was het concert al om tien over tien afgelopen, zodat iedereen op tijd naar bed kon. Het was weliswaar zondagavond, maar dit leek mij wel erg vroeg.

Ik heb mijn dosis feestmuziek voorlopig wel weer binnen. Eigenlijk is Björn Again gewoon niet meer en niet minder dan een kwalitatief goede rip-off van Abba. Leuk voor een avondje uit je dak gaan en meer ook niet. En dat is toch prima.

Muziek / Achtergrond
special:

Festival )toon) trekt internationale top van elektronische muziek en kunst

Het derde festival )toon), dat plaats zal vinden van woensdag 6 t/m zondag 10 maart 2002 haalt ondermeer de musici Techno Animal, Fennesz, David Shea en Palle Dahlstedt, Kid606 en de kunstenaars collectieven Redundant Technology Initiative en ‘raster-noton’ naar Haarlem. )toon), een festival voor geluid en beeld met elektronica als grondstof, is een initiatief van de Nieuwe Vide, Patronaat en Peter Bruyn, in samenwerking met De Vishal, De Lichtfabriek, Grasland, Teylers Museum, Stalker, De Loge en Willendorf.

~

De elektronische revolutie, en vooral de ‘digitale’ revolutie van de afgelopen decennia, heeft immense gevolgen gehad voor zowel de muziek als voor de beeldende kunst. In de muziek is de computer een opmars begonnen die dwars door de traditionele stijlen – klassiek, jazz, pop – heen gaat. Wat de beeldende kunst betreft heeft de digitale revolutie de grenzen tussen beeld en geluid geslecht. Wat ooit totaal verschillende kunstdisciplines waren, wordt
nu door één enkel computerprogramma aan elkaar gekoppeld.)toon) wil al deze ontwikkelingen binnen één festival bundelen. Daarbij onderscheidt )toon) zich van de meeste andere festivals waarin elektronische kunst en muziek centraal staat door de specifiek publiekgerichte programmering. Ook de ontmoeting tussen kunstenaars en musici onderling juichen wij toe, maar )toon) is primair opgezet om het publiek te laten kennis nemen van ontwikkelingen aan de elektronische frontlinies van muziek en beeldende kunst waarvoor op de bestaande podia doorgaans weinig ruimte is gereserveerd.

Programma

~

)toon)3 wordt op woensdag 6 maart 2002 in studio/toonplaats/werkplaats Grasland geopend door de Oostenrijkse laptop-musicus Fennesz, die met zijn album Endless Summer een van de meest spraakmakende en succesvolle elektronica-platen van 2001 afleverde. De cd haalde de jaar-top 10 in muziekblad Oor.

Het Duitse, in ultra-minimalistische muziek en vormgeving gespecialiseerde kunstenaars collectief raster-noton, bouwt speciaal voor )toon) een installatie in de Haarlemse Vishal. Raster-noton bestaat uit Frank Bretschneider, Olaf Bender en Carsten Nicolai. De laatste is inmiddels wereldwijd doorgebroken in het beeldend kunst circuit. Hij exposeerde ondermeer op de Biënnale van Venetië 2001 en was als musicus nog te horen tijdens het Holland Festival 2000 in Paradiso. Bretschneider, Bender en Nicolai openen donderdagavond 7 maart hun expositie in de Vishal met een gezamenlijk concert onder de groepsnaam Signal. Het programma wordt later op de avond in Stalker vervolgd met een optreden van het Amsterdamse electronica-collectief Modull.

Patronaat presenteert op vrijdagavond 8 maart concerten van het ‘enfant terrible’ van de Amerikaanse techno, Kid606 en de snel aan populariteit winnende Britse techno-muzikant Jega. Vervolgens wordt de party in de nachtelijke uren voortgezet door de veteraan onder de techno-dj’s Mark Broom.

~

De Britse kunstenaarsgroep Redundant Technology Initiative (RTI), dat zich toelegt op het bouwen van installaties met ‘low cost’ en ‘no-cost’ technologie, zal tijdens )toon) de expositieruimte van de Nieuwe Vide inrichten. Met hun – doorgaans van computerapparatuur opgetrokken beelden plaatsen zij hun kanttekening bij het extreme maatschappelijke tempo van de technologische vernieuwingsdrang. Voor )toon) ontwikkelt RTI in Haarlem het project ‘Fax-TV’ waarbij het publiek zelfs vanuit de huiskamer of werkplek een bijdrage kan leveren waardoor er een volledig interactieve installatie ontstaat.

In de Lichtfabriek vindt zaterdagmiddag 9 maart een programma plaats rond de interactie tussen muziek en (videobeeld). Er zijn concerten van drie musici: de Amerikaanse, uit de kring van John Zorn afkomstige componist David Shea. Verder de Zweedse componist Palle Dahlsedt die in 2001 de Gaudeamus compositieprijs kreeg voor zijn stuk ‘Anakolut’ met tekeningen van Martin Friberg, dat ook in Haarlem te horen zal zijn. En ten slotte laptop-
muzikant Ovil Bianca uit Gent.

Een van de belangrijke publiekstrekkers van )toon) 2002 wordt ongetwijfeld het concert van Techno Animal op zaterdagavond 9 maart in de Lichtfabriek. Het Engelse post-industriële ambient-collectief bestaande uit Kevin Martin en Justin Broadrick, heeft een verleden in spraakmakende projecten als God, Godflesh en Ice en bracht hun meest recente plaat, The Brotherhood of the Bomb uit op het trendsettende Matador-label. Het concert wordt voorafgegaan door een optreden van de Berlijnse geestverwanten Porter Ricks.

)toon)3 wordt zondag 10 maart afgesloten met achtereenvolgens lezingen van Redundant Technology Initiative en Theo Jansen in Teylers Museum en aansluitend een plaatpresentatie van het regionale label voor electronische muziek Narrominded in de Eclectic-Bar van Restaurant Willendorf.

Film / Films

Life As A House

recensie: Life As A House

Architect George Monroe (Kevin Kline) verliest op een dag zijn baan omdat hij niet meer aan de eisen van het computertijdperk kan voldoen. Hij krijgt vervolgens een beroerte, en komt in het ziekenhuis tot zichzelf. George komt erachter dat hij een hoop liefde, affectie en aandacht heeft verspeeld in zijn leven, louter door niet verder te kijken dan zijn neus lang was. Hij besluit de losse draadjes in zijn leven te willen vastknopen voor het te laat is.

~

Zo vader, zo zoon?

De belangrijkste zaken zijn het verwezenlijken van zijn droom om een eigen huis te bouwen, contact maken met zijn depressieve gothic-wannabe zoon en het afrekenen met de spoken uit zijn verleden. George besluit zijn oude huis af te breken, en een nieuwe op die plek te bouwen. Zijn zoon heeft echter zijn eigen demonen te verdrijven, en zit zeker niet op de goede bedoelingen van George te wachten. George is echter vastberaden aan ‘bonding’ met zijn zoon te doen, en probeert zijn zoon over te halen om te helpen met het bouwen van het huis. Dit gaat natuurlijk allemaal niet zonder slag of stoot, en zonder het te willen verandert George met al zijn goede bedoelingen ook de levens van anderen.

Feel-good met liefde gemaakt

~

De film lijkt een onvervalste feel-good te worden, ondanks het feit dat de klok voor George aan het tikken is. En inderdaad, de liefde straalt hier en daar van het project af. Hayden Christensen speelt de rol van zoon en dat is voor Star Wars-fans aardig omdat Hayden de rol van Anakin Skywalker in Star Wars II op zich nemen. Voor velen zal Life As A House daarom een eerste kennismaking met deze onbekende acteur zijn, of je moet zijn kleine rol in The Virgin Suicides nog herinneren. Hayden zet in Life As A House in elk geval een solide acteerprestatie neer. Misschien iets te zoet, maar met liefde gemaakt. Kijken dus.

Muziek / Concert

International Folkfestival 2002

recensie: The Unseen + Tiger Army + Dropkick Murphys live

23 tot en met 27 januari vond voor het derde achtereenvolgende jaar het International Folk Festival in Tilburg plaats. Dit jaar had men als themaland Frankrijk en als thema-instrument de accordeon gekozen.

~

Ierse roots

Deze donderdag bleek dat echter uit niets; The Unseen is een recht-toe-recht-aan punk band, Tiger Army maakt punk in een bijzondere bezetting en de Dropkick Murphys zetten een fijne mengeling tussen punk en folk neer. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat daar soms een accordeon bij zat.
Donderdag was duidelijk de punkavond in het programma van het Folk Festival. Een band als de Dropkick Murphys misstaat daarin geenszins. Deze uit Boston afkomstige clan heeft haar Ierse roots nooit verloochend, met als gevolg dat ze een bijzonder geluid neerzetten, dat maar weinigen ze na weten te doen.

Matige vervanger

The Unseen was de eerste band die het podium mocht betreden. Terwijl zij in de zaal hun ding al aan het doen waren, liep de meerderheid van de bezoekers nog wat rond of moest nog binnenkomen. Blijkbaar was niemand echt geïnteresseerd in deze punkers. Een aantal jongens en meisjes stonden aan het podium en er werd zelfs een kleine pit opgezet, maar de grotendeels lege zaal ademde weinig enthousiasme uit.
The Unseen was als vervanger van Lars Frederiksen (lid van Rancid) and the Bastards geboekt. Deze konden niet komen wegens gezondheidsproblemen bij Frederiksen. Blijkbaar waren de meeste bezoekers hier wel van op de hoogte, maar een enkeling wist het niet van te voren en was toch een ietwat teleurgesteld.

Staan op de bas

Na The Unseen was het de beurt aan Tiger Army. Tiger Army heeft met een drummer, een zanger/gitarist en een bassist een op zich geen opzienbarende bezetting. De bassist speelde echter niet op een gewone bas, maar op een staande contra-bas. Hij bespeelde het ding als was het een slaginstrument en rende ermee heen en weer over het podium. Dat is heel wat anders dan een standaard bassist die vaak een heel optreden rustig zijn ding staat te doen. Op het hoogtepunt van zijn act zette de bassist zijn instrument met de punt op het podium, zocht een goede balans en klom er vervolgens op. Zo stond hij met beide benen op de bas balancerend een strakke partij te spelen.
Muzikaal gezien is Tiger Army niet een erg bijzondere band. De aanwezigheid van de staande bas geeft uiteraard wel een eigen geluid, maar verder klinkt het toch als een van de zovele punkbandjes.

Fragiele vrouwenstem

~

Het publiek ontving Tiger Army al veel enthousiaster dan The Unseen, maar het was duidelijk dat iedereen voor de Dropkick Murphys naar Tilburg was gekomen. Een dik jaar geleden brachten de Dropkick Murphys hun cd Sing Loud, Sing Proud uit, waarop ze bewezen de perfecte balans tussen punk en folk gevonden te hebben. De zaal stroomde helemaal vol en iedereen was in afwachting van wat zou komen. De spanning werd goed opgebouwd toen de lichten uitgingen en de zaal massaal, begeleid door handgeklap, “Let’s go Murphys” scandeerde. Dit hield aan tot een vrolijk Iers deuntje, begeleidt door een fragiele vrouwenstem, de zaal werd ingeslingerd. Daarna werd het weer stil en ieder wachtte vol spanning af wat de Dropkick Murphys ons zouden brengen. Toen het doek met het teken van de Dropkick Murphys viel juichte de zaal massaal. Het scanderen werd weer ingezet en de bandleden betraden in het donker het podium.

Podium vol meisjes

Het optreden begon meteen goed met een grotendeels instrumentale versie van For Boston, dat door het publiek enthousiast meegeschreeuwd werd. Daarmee was de toon voor het hele optreden van de Dropkick Murphys gezet; een goed samenspel tussen de band en de zaal vol fans die alle nummers kenden. Beiden wilden er een groot feest van maken, en dat werd het.
Bij de eerste klanken bestormden de eersten het podium al, om er op rond te dansen, in de microfoon mee te brullen en er vervolgens weer af te springen. Vaak liepen ze de bandleden in de weg, maar die genoten van het enthousiasme en moedigden het allemaal alleen maar aan. Tijdens The Spicy McHagis Jig, een nummer dat verhaalt over hoeveel doedelzak-speler Spicy McHaggis van vrouwen houdt, werden alle meisjes in de zaal opgeroepen het podium op te komen en te dansen. Een enkele jongen leek het ook wel wat, om op een podium vol meisjes te staan, maar die werd door de roadies vakkundig weer de zaal ingewerkt.

Uiteraard moet zo’n avond een einde hebben en dat naderde logischerwijs gestaag, maar zowel de Dropkick Murphys zelf als het publiek was graag nog even doorgegaan. Zo eindigde de avond die met The Unseen zo matig begon groots met de Dropkick Murphys.

Links

www.folkfestival.nl
www.dropkickmurphys.com

8WEEKLY

Kleed Máxima aan!

Artikel: Sportief en toch sexy

.

Donderdag:

Máxima’s aanstaande houdt van sport, zo claimt hij zelf. Ze zal hem dus bijzonder makkelijk kunnen verleiden in dit pakje van SporTiV. Het shirt is te combineren met het plooirokje HockeY of de elastische boxer FootY. Bijpassende accessoires zoals voetbal of hockeystick zijn gratis bij aanschaf van een setje. De schoenen van Noppes zijn geschikt voor zowel echt als kunstgras.

 

Muziek / Achtergrond
special:

Vader Abraham maakt partijlied Leefbaar Nederland

De PvdA had altijd de Internationale, Leefbaar Nederland heeft nu Pierre Kartner. ‘Wimmetje gaat, Pimmetje komt’ is de titel van het lied dat Vader Abraham voor Pim Fortuyn heeft geschreven. Vader Abraham zingt, Pim Fortuyn zing-zegt, ergens op het niveau van de voordracht van huwelijksliederen, zijn eigen regels: ‘At your service’.

~

Kartner stelde wel een paar eisen aan de tekst, die niet zo rechts werd als Fortuyn zich voordoet: ‘Daarom zal ik een keer stemmen op hem, recht uit mijn hart, maar hij moet mij beloven: strijd voor blank, bruin, geel en zwart’. Nadat Vader Abraham die zin de ether in heeft gezongen, antwoordt Pim: ‘dat beloof ik u’.

Dezelfde verkiezingsstunt haalde Pierre Kartner in 1974 ook al uit, toen hij voor Boer Koekoek een plaat maakte. Boer Koekoek kreeg er een zetel bij nadat hij de Brabantse carnavalskraker de tekst ‘maak mij maar president, dan wordt de benzine vijftig cent’ liet zingen.

Vader Abraham: “Als Fortuyn in de regering komt, ben ik best bereid staatssecretaris voor het vrolijke Nederlandse lied te worden, want dat wordt op het ogenblik door de radio en de tv volkomen genegeerd.”

Wie het lied wil horen, moet naar de Tros radio luisteren, want het schijnt dat ‘Wimmetje gaat, Pimmetje komt’ daar ieder uur voorbij komt. Het derder couplet dat Kartner uit zijn rijmwoordenboek heeft getoverd is alvast hieronder te lezen.

Het derde couplet:
Ik zie hem daar al zitten.
Pim in het parlement.
Met nieuwe bruggenbouwers.
en hij wordt het cement.
De held, de Nostradamus.
De waker over recht.
Dan is het voor een tijdje.
misschien niet eens zo slecht.

Pim Fortuyn: At your service

Refrein:
Pimmetje gaat.
Pimmetje komt.
Pimmetje praat.
Pimmetje gromt.
Pimmetje weet.
Pimmetje wacht.
Pimmetje denkt.
Pimmetje lacht.