Muziek / Achtergrond
special:

Festival )toon) trekt internationale top van elektronische muziek en kunst

Het derde festival )toon), dat plaats zal vinden van woensdag 6 t/m zondag 10 maart 2002 haalt ondermeer de musici Techno Animal, Fennesz, David Shea en Palle Dahlstedt, Kid606 en de kunstenaars collectieven Redundant Technology Initiative en ‘raster-noton’ naar Haarlem. )toon), een festival voor geluid en beeld met elektronica als grondstof, is een initiatief van de Nieuwe Vide, Patronaat en Peter Bruyn, in samenwerking met De Vishal, De Lichtfabriek, Grasland, Teylers Museum, Stalker, De Loge en Willendorf.

~

De elektronische revolutie, en vooral de ‘digitale’ revolutie van de afgelopen decennia, heeft immense gevolgen gehad voor zowel de muziek als voor de beeldende kunst. In de muziek is de computer een opmars begonnen die dwars door de traditionele stijlen – klassiek, jazz, pop – heen gaat. Wat de beeldende kunst betreft heeft de digitale revolutie de grenzen tussen beeld en geluid geslecht. Wat ooit totaal verschillende kunstdisciplines waren, wordt
nu door één enkel computerprogramma aan elkaar gekoppeld.)toon) wil al deze ontwikkelingen binnen één festival bundelen. Daarbij onderscheidt )toon) zich van de meeste andere festivals waarin elektronische kunst en muziek centraal staat door de specifiek publiekgerichte programmering. Ook de ontmoeting tussen kunstenaars en musici onderling juichen wij toe, maar )toon) is primair opgezet om het publiek te laten kennis nemen van ontwikkelingen aan de elektronische frontlinies van muziek en beeldende kunst waarvoor op de bestaande podia doorgaans weinig ruimte is gereserveerd.

Programma

~

)toon)3 wordt op woensdag 6 maart 2002 in studio/toonplaats/werkplaats Grasland geopend door de Oostenrijkse laptop-musicus Fennesz, die met zijn album Endless Summer een van de meest spraakmakende en succesvolle elektronica-platen van 2001 afleverde. De cd haalde de jaar-top 10 in muziekblad Oor.

Het Duitse, in ultra-minimalistische muziek en vormgeving gespecialiseerde kunstenaars collectief raster-noton, bouwt speciaal voor )toon) een installatie in de Haarlemse Vishal. Raster-noton bestaat uit Frank Bretschneider, Olaf Bender en Carsten Nicolai. De laatste is inmiddels wereldwijd doorgebroken in het beeldend kunst circuit. Hij exposeerde ondermeer op de Biënnale van Venetië 2001 en was als musicus nog te horen tijdens het Holland Festival 2000 in Paradiso. Bretschneider, Bender en Nicolai openen donderdagavond 7 maart hun expositie in de Vishal met een gezamenlijk concert onder de groepsnaam Signal. Het programma wordt later op de avond in Stalker vervolgd met een optreden van het Amsterdamse electronica-collectief Modull.

Patronaat presenteert op vrijdagavond 8 maart concerten van het ‘enfant terrible’ van de Amerikaanse techno, Kid606 en de snel aan populariteit winnende Britse techno-muzikant Jega. Vervolgens wordt de party in de nachtelijke uren voortgezet door de veteraan onder de techno-dj’s Mark Broom.

~

De Britse kunstenaarsgroep Redundant Technology Initiative (RTI), dat zich toelegt op het bouwen van installaties met ‘low cost’ en ‘no-cost’ technologie, zal tijdens )toon) de expositieruimte van de Nieuwe Vide inrichten. Met hun – doorgaans van computerapparatuur opgetrokken beelden plaatsen zij hun kanttekening bij het extreme maatschappelijke tempo van de technologische vernieuwingsdrang. Voor )toon) ontwikkelt RTI in Haarlem het project ‘Fax-TV’ waarbij het publiek zelfs vanuit de huiskamer of werkplek een bijdrage kan leveren waardoor er een volledig interactieve installatie ontstaat.

In de Lichtfabriek vindt zaterdagmiddag 9 maart een programma plaats rond de interactie tussen muziek en (videobeeld). Er zijn concerten van drie musici: de Amerikaanse, uit de kring van John Zorn afkomstige componist David Shea. Verder de Zweedse componist Palle Dahlsedt die in 2001 de Gaudeamus compositieprijs kreeg voor zijn stuk ‘Anakolut’ met tekeningen van Martin Friberg, dat ook in Haarlem te horen zal zijn. En ten slotte laptop-
muzikant Ovil Bianca uit Gent.

Een van de belangrijke publiekstrekkers van )toon) 2002 wordt ongetwijfeld het concert van Techno Animal op zaterdagavond 9 maart in de Lichtfabriek. Het Engelse post-industriële ambient-collectief bestaande uit Kevin Martin en Justin Broadrick, heeft een verleden in spraakmakende projecten als God, Godflesh en Ice en bracht hun meest recente plaat, The Brotherhood of the Bomb uit op het trendsettende Matador-label. Het concert wordt voorafgegaan door een optreden van de Berlijnse geestverwanten Porter Ricks.

)toon)3 wordt zondag 10 maart afgesloten met achtereenvolgens lezingen van Redundant Technology Initiative en Theo Jansen in Teylers Museum en aansluitend een plaatpresentatie van het regionale label voor electronische muziek Narrominded in de Eclectic-Bar van Restaurant Willendorf.

Reageer op dit artikel