Film / Achtergrond
special: Een interview met Paul Cox

‘Ik maak geen films voor een publiek’

Paul Cox is hier bepaald geen bekende naam. Deze in Nederland geboren Australiër maakt echter al meer dan 25 jaar gepassioneerde drama’s over menselijke relaties en wordt nu eindelijk weer eens met een landelijke bioscooppremière beloond voor Innocence, een film die alweer uit 2000 dateert. Hij is zelf nog het meest verbaasd over het internationale succes ervan. “Het is erg moeilijk om in Nederland een film in de bioscoop uitgebracht te krijgen. Zo gaat het in de meeste landen waar alle bioscopen doorzeefd zijn met Amerikaanse producten.” Hij heeft zo’n 20 films op zijn naam staan, waarvan de documentaire Vincent (1987) over het leven van Van Gogh hier nog het meest bekend is. “Al mijn films gaan over hetzelfde. Je maakt maar één film in je leven, waarvan je steeds de vorm verandert.”

Cox was een paar dagen in Nederland voor de promotie van Innocence en ontving journalisten in zijn bescheiden woning, op vijf minuten lopen van het centraal station Arnhem. Het ouderwetse huisje is volgestopt met stoffige tapijten, goedkoop antiek, en een grote collectie wandklokken, die allemaal op een andere tijd lopen en om de haverklap slaan. Hij repareert ze zelf, een hobby die hij ontdekte na het maken van een film over een klokkenmaker. “Die klokken van 50 jaar oud hebben een heel eenvoudig, solide mechanisme dat altijd doordraait. Dat is ongelofelijk. Tegenwoordig maken ze van die belachelijke elektronische klokken.” Hij rookt pijp, biedt een kop thee met een dropje aan, en spreekt keurig Engels met een vreemd licht-Australisch accent. Nederlands kan hij wel, maar daar moet hij zich erg voor inspannen.
Het huis heeft hij vijf jaar geleden gekocht, en bezoekt hij slechts af en toe. “Ik kom hier wel graag. Niemand weet dat ik hier ben, dus dan laten ze je tenminste met rust.” Cox voert liever een vriendelijk gesprek dan dat hij over zijn werk praat. “Ik houd er niet van om steeds voor mijn films te moeten paraderen.” Bovendien wordt hij vaak verkeerd geciteerd: uitspraken uit een interview werden zelfs ooit gebruikt als communistische propaganda in India, waar hij jarenlang woonde en erg populair is. Ook orakelt hij graag over de teloorgang van de mensheid: op een vraag over Innocence geeft hij een antwoord over de arrogantie van Amerikanen. Toch is Cox geen verbitterde zuurpruim, hij spreekt wijze woorden in een kalme maar vastberaden toon, die je je af doet vragen waarom je nog vragen over zijn films zou moeten stellen.

~

Hij vloog op 6 mei vanuit Amerika naar Nederland. Hij heeft geen verstand van Nederlandse politiek, maar heeft Pim Fortuyn wel eens op tv gezien. Hij is verbijsterd door de moord die dag. “Zoiets kun je in Amerika wel verwachten, maar hier niet. Hij is ook niet het type om neer te schieten. Van sommige mensen kun je je nog wel voorstellen dat ze omgebracht worden, Bush bijvoorbeeld.”

Van Nederlandse films houdt Cox niet zo. “Ik heb er wel een paar gezien, maar dat was alweer een tijd geleden. Ik vind Nederlandse films altijd wat van zichzelf bewust in het acteren. Het is niet erg natuurlijk. Ik weet niet of dat hier een handelsmerk is, maar ze zijn niet alleen aanwezig op het scherm, ze acteren op het scherm.” Het acteren in televisieseries vindt hij helemaal pathetisch, “totally over the top”. De Nederlandse taal is ook geen filmtaal, vindt hij, het heeft geen muzikale klank. Toch zegt hij er wel eens over te denken hier een film te maken, en blijkt hij van plan te zijn een scenario met Judith Herzberg te schrijven.

Verwacht u dat het publiek hier Innocence zal kunnen waarderen?
Ik kan daar niet zoveel aandacht aan besteden. Dat betekent niet dat het publiek me koud laat, ik geef heel veel om het publiek, maar ik geef om jou als een individu, niet om “het publiek” als zodanig. Ik maak geen films voor een publiek, ik maak films voor mensen. En wanneer mensen geconditioneerd worden om te geloven dat cinema puur vermaak is, dan interesseert mij dat totaal niet. Er zijn op het moment wel veranderingen gaande, ik denk dat mensen hunkeren naar een beetje menselijkheid in films. Ze blijven naar de bioscoop terugkomen, dus ik kan mijn gang blijven gaan. Ik mag niet klagen.

Het is bekend dat het voor u erg moeilijk is om uw films te financieren, maar bent u tevreden met het huidige Australische klimaat voor filmmakers?
Op het moment niet. Er is een globalisering gaande, een globalisering van onmenselijkheid. En met het hele idee van die globalisering richt ik mij op andere plaatsen. In Australië ben ik op het moment weer behoorlijk populair, dus het is niet moeilijk om ondersteuning te krijgen, maar ik probeer zo onafhankelijk mogelijk te blijven door geld uit verschillende plaatsen buiten Australië los te krijgen. Soms is het moeilijker om het geld bij elkaar te krijgen dan om de film te maken. Maar ik werk telkens met een ander systeem. Ik geniet wel van de uitdaging. En bovendien werk ik niet met de gangbare budgetten.

Innocence voelt niet aan als een Australische film, voelt u zich een Australische regisseur?

~

Nee. Ik voel me niet zozeer verbonden met de Australiërs. Ik probeer alleen een fatsoenlijk mens te zijn. In Amerika zijn ze zo nationalistisch en patriottistisch. Patriottisme is zo alomheersend onder het Amerikaanse volk. Ik ben blij dat ik nergens thuishoor. Want je wordt een potentiële agressor als je trots op je eigen land bent, zeker Amerikanen, het is belachelijk hoe agressief ze zijn. Ze denken dat Amerika het beste land van de wereld is, maar dat is niet zo. Er is helemaal geen beste land van de wereld. Het gaat erom wat je nodig hebt en wie je bent. En bovendien moeten we ophouden op zo’n manier te denken als we ooit vooruitgang willen boeken. Ophouden het leven te imiteren, het leven uit te vinden. De hele wereld is een puinhoop. De mensen zijn waanzinnig.

Bent u zich daarvan bewust wanneer u een film maakt?
Ja, daarom maak ik films over individuen die het moeilijk hebben, die voelen, en zorgzaam zijn. Het zijn altijd mensen die hoe dan ook kleinere of grotere problemen moeten overwinnen. Ze gaan in elk geval over individuen, en niet over helden. Gewoon over mensen als jij en ik. En soms worden de films bizar. Ik hoop dat er genoeg humor inzit om het gaande te houden. Wat vond jij dan van een film als Innocence? Want mensen zeggen dat het een film is voor een volwassen publiek, maar ik vind dat hij voor iedereen geschikt is. We moeten de cinema toch een beetje teruggeven aan de volwassenen. Het is compleet afgestemd op het hier en nu en gericht op mensen tussen de 15 en 20. Dat is 80 procent van het bioscooppubliek, en dat is idioot. Want een film als Innocence zou ook door hele jonge mensen gezien moeten worden. Die hebben het idee dat mensen van zestig gewoon op een lange vakantie zijn en gaan slapen, zonder dat er ooit seks aan te pas komt. Dat is klinkklare nonsens. In Amerika noemden ze dit “the last taboo”. Dat begrijp ik niet, waarom zou het een taboe zijn? Maar de film was daar toch erg succesvol. Het is zelfs de eerste keer dat een van mijn films ook enig commercieel appeal heeft. Het is jammer dat ik mezelf in het begin moest verkopen om het geld te krijgen, anders had ik er een hoop geld aan kunnen verdienen. Maar goed, daar maak ik geen films voor.

Hoe is de casting van de hoofdrolspelers tot stand gekomen?
Ik heb de hele cast altijd al in gedachten wanneer ik het scenario schrijf. Dus ik doe nooit screentests. Ik heb nog nooit iemand een screentest laten doen. En als ik nog een personage nodig heb, ga ik naar de bioscoop en kijk ik naar films om te kijken hoe ze in elkaar zitten. Dat vind ik veel eerlijker tegenover de acteurs, om ze een rol te geven in plaats van ze eerst uit te proberen. Je hebt al een stukje vertrouwen verloren wanneer je iemand een screentest laat doen. Er zijn zo veel geschifte producenten die van de macht screentests genieten en acteurs manipuleren. En sommige acteurs zijn goed in screentests, anderen helemaal niet. Dus ik zie het nut er niet van in. Ik maakte ooit een film met Isabelle Huppert, en ik had haar tegenspeler één keer op het podium gezien. Ik vond hem goed, hoewel ik hem kon niet echt kon beoordelen, en ik gaf hem de rol en het resultaat was fantastisch. Het gaf hem heel veel zelfvertrouwen en vertrouwen in mij. En daar gaat het allemaal om, vertrouwen tussen de zogenaamde regisseur en de acteurs. Dat is erg belangrijk. Bij Innocence had ik trouwens al eerder met de acteurs gewerkt.

Regisseert u de acteurs bij het maken van een film of laat u ze hun eigen gang gaan?
Je kunt niet regisseren. Iedereen denkt dat maar, dat is belachelijk. Ik ben een filmmaker. Ik noem mezelf nooit een regisseur, dat is veel te pretentieus. Hoewel ik wel alles zelf doe. En de acteurs weten meestal veel beter dan jij hoe ze gestalte, vorm en uitdrukking aan je eigen woorden moeten geven. Maar dat bespreken we allemaal van tevoren.
Ik oefen ook nooit. We bespreken het scenario en lezen het door, en dan weet ik genoeg. Dat is het allerbelangrijkste. Ik improviseer meestal op de set om dingen te veranderen en toe te voegen. Ik denk dat je een film tijdens het maken maakt, want je weet nooit wat er kan gebeuren. Je beschrijft een zonnige dag in het scenario en dan blijkt het te regenen, dus je verandert dingen gaandeweg.

De manier waarop Julia Blake zich fysiek voordoet kwam op mij de een of andere manier wat gemaakt over.

~

Cox was een paar dagen in Nederland voor de promotie van Innocence en ontving journalisten in zijn bescheiden woning, op vijf minuten lopen van het centraal station Arnhem. Het ouderwetse huisje is volgestopt met stoffige tapijten, goedkoop antiek, en een grote collectie wandklokken, die allemaal op een andere tijd lopen en om de haverklap slaan. Hij repareert ze zelf, een hobby die hij ontdekte na het maken van een film over een klokkenmaker. “Die klokken van 50 jaar oud hebben een heel eenvoudig, solide mechanisme dat altijd doordraait. Dat is ongelofelijk. Tegenwoordig maken ze van die belachelijke elektronische klokken.” Hij rookt pijp, biedt een kop thee met een dropje aan, en spreekt keurig Engels met een vreemd licht-Australisch accent. Nederlands kan hij wel, maar daar moet hij zich erg voor inspannen.
Het huis heeft hij vijf jaar geleden gekocht, en bezoekt hij slechts af en toe. “Ik kom hier wel graag. Niemand weet dat ik hier ben, dus dan laten ze je tenminste met rust.” Cox voert liever een vriendelijk gesprek dan dat hij over zijn werk praat. “Ik houd er niet van om steeds voor mijn films te moeten paraderen.” Bovendien wordt hij vaak verkeerd geciteerd: uitspraken uit een interview werden zelfs ooit gebruikt als communistische propaganda in India, waar hij jarenlang woonde en erg populair is. Ook orakelt hij graag over de teloorgang van de mensheid: op een vraag over Innocence geeft hij een antwoord over de arrogantie van Amerikanen. Toch is Cox geen verbitterde zuurpruim, hij spreekt wijze woorden in een kalme maar vastberaden toon, die je je af doet vragen waarom je nog vragen over zijn films zou moeten stellen.

~

Hij vloog op 6 mei vanuit Amerika naar Nederland. Hij heeft geen verstand van Nederlandse politiek, maar heeft Pim Fortuyn wel eens op tv gezien. Hij is verbijsterd door de moord die dag. “Zoiets kun je in Amerika wel verwachten, maar hier niet. Hij is ook niet het type om neer te schieten. Van sommige mensen kun je je nog wel voorstellen dat ze omgebracht worden, Bush bijvoorbeeld.”

Van Nederlandse films houdt Cox niet zo. “Ik heb er wel een paar gezien, maar dat was alweer een tijd geleden. Ik vind Nederlandse films altijd wat van zichzelf bewust in het acteren. Het is niet erg natuurlijk. Ik weet niet of dat hier een handelsmerk is, maar ze zijn niet alleen aanwezig op het scherm, ze acteren op het scherm.” Het acteren in televisieseries vindt hij helemaal pathetisch, “totally over the top”. De Nederlandse taal is ook geen filmtaal, vindt hij, het heeft geen muzikale klank. Toch zegt hij er wel eens over te denken hier een film te maken, en blijkt hij van plan te zijn een scenario met Judith Herzberg te schrijven.

Verwacht u dat het publiek hier Innocence zal kunnen waarderen?
Ik kan daar niet zoveel aandacht aan besteden. Dat betekent niet dat het publiek me koud laat, ik geef heel veel om het publiek, maar ik geef om jou als een individu, niet om “het publiek” als zodanig. Ik maak geen films voor een publiek, ik maak films voor mensen. En wanneer mensen geconditioneerd worden om te geloven dat cinema puur vermaak is, dan interesseert mij dat totaal niet. Er zijn op het moment wel veranderingen gaande, ik denk dat mensen hunkeren naar een beetje menselijkheid in films. Ze blijven naar de bioscoop terugkomen, dus ik kan mijn gang blijven gaan. Ik mag niet klagen.

Het is bekend dat het voor u erg moeilijk is om uw films te financieren, maar bent u tevreden met het huidige Australische klimaat voor filmmakers?
Op het moment niet. Er is een globalisering gaande, een globalisering van onmenselijkheid. En met het hele idee van die globalisering richt ik mij op andere plaatsen. In Australië ben ik op het moment weer behoorlijk populair, dus het is niet moeilijk om ondersteuning te krijgen, maar ik probeer zo onafhankelijk mogelijk te blijven door geld uit verschillende plaatsen buiten Australië los te krijgen. Soms is het moeilijker om het geld bij elkaar te krijgen dan om de film te maken. Maar ik werk telkens met een ander systeem. Ik geniet wel van de uitdaging. En bovendien werk ik niet met de gangbare budgetten.

Innocence voelt niet aan als een Australische film, voelt u zich een Australische regisseur?

~

Nee. Ik voel me niet zozeer verbonden met de Australiërs. Ik probeer alleen een fatsoenlijk mens te zijn. In Amerika zijn ze zo nationalistisch en patriottistisch. Patriottisme is zo alomheersend onder het Amerikaanse volk. Ik ben blij dat ik nergens thuishoor. Want je wordt een potentiële agressor als je trots op je eigen land bent, zeker Amerikanen, het is belachelijk hoe agressief ze zijn. Ze denken dat Amerika het beste land van de wereld is, maar dat is niet zo. Er is helemaal geen beste land van de wereld. Het gaat erom wat je nodig hebt en wie je bent. En bovendien moeten we ophouden op zo’n manier te denken als we ooit vooruitgang willen boeken. Ophouden het leven te imiteren, het leven uit te vinden. De hele wereld is een puinhoop. De mensen zijn waanzinnig.

Bent u zich daarvan bewust wanneer u een film maakt?
Ja, daarom maak ik films over individuen die het moeilijk hebben, die voelen, en zorgzaam zijn. Het zijn altijd mensen die hoe dan ook kleinere of grotere problemen moeten overwinnen. Ze gaan in elk geval over individuen, en niet over helden. Gewoon over mensen als jij en ik. En soms worden de films bizar. Ik hoop dat er genoeg humor inzit om het gaande te houden. Wat vond jij dan van een film als Innocence? Want mensen zeggen dat het een film is voor een volwassen publiek, maar ik vind dat hij voor iedereen geschikt is. We moeten de cinema toch een beetje teruggeven aan de volwassenen. Het is compleet afgestemd op het hier en nu en gericht op mensen tussen de 15 en 20. Dat is 80 procent van het bioscooppubliek, en dat is idioot. Want een film als Innocence zou ook door hele jonge mensen gezien moeten worden. Die hebben het idee dat mensen van zestig gewoon op een lange vakantie zijn en gaan slapen, zonder dat er ooit seks aan te pas komt. Dat is klinkklare nonsens. In Amerika noemden ze dit “the last taboo”. Dat begrijp ik niet, waarom zou het een taboe zijn? Maar de film was daar toch erg succesvol. Het is zelfs de eerste keer dat een van mijn films ook enig commercieel appeal heeft. Het is jammer dat ik mezelf in het begin moest verkopen om het geld te krijgen, anders had ik er een hoop geld aan kunnen verdienen. Maar goed, daar maak ik geen films voor.

Hoe is de casting van de hoofdrolspelers tot stand gekomen?
Ik heb de hele cast altijd al in gedachten wanneer ik het scenario schrijf. Dus ik doe nooit screentests. Ik heb nog nooit iemand een screentest laten doen. En als ik nog een personage nodig heb, ga ik naar de bioscoop en kijk ik naar films om te kijken hoe ze in elkaar zitten. Dat vind ik veel eerlijker tegenover de acteurs, om ze een rol te geven in plaats van ze eerst uit te proberen. Je hebt al een stukje vertrouwen verloren wanneer je iemand een screentest laat doen. Er zijn zo veel geschifte producenten die van de macht screentests genieten en acteurs manipuleren. En sommige acteurs zijn goed in screentests, anderen helemaal niet. Dus ik zie het nut er niet van in. Ik maakte ooit een film met Isabelle Huppert, en ik had haar tegenspeler één keer op het podium gezien. Ik vond hem goed, hoewel ik hem kon niet echt kon beoordelen, en ik gaf hem de rol en het resultaat was fantastisch. Het gaf hem heel veel zelfvertrouwen en vertrouwen in mij. En daar gaat het allemaal om, vertrouwen tussen de zogenaamde regisseur en de acteurs. Dat is erg belangrijk. Bij Innocence had ik trouwens al eerder met de acteurs gewerkt.

Regisseert u de acteurs bij het maken van een film of laat u ze hun eigen gang gaan?
Je kunt niet regisseren. Iedereen denkt dat maar, dat is belachelijk. Ik ben een filmmaker. Ik noem mezelf nooit een regisseur, dat is veel te pretentieus. Hoewel ik wel alles zelf doe. En de acteurs weten meestal veel beter dan jij hoe ze gestalte, vorm en uitdrukking aan je eigen woorden moeten geven. Maar dat bespreken we allemaal van tevoren.
Ik oefen ook nooit. We bespreken het scenario en lezen het door, en dan weet ik genoeg. Dat is het allerbelangrijkste. Ik improviseer meestal op de set om dingen te veranderen en toe te voegen. Ik denk dat je een film tijdens het maken maakt, want je weet nooit wat er kan gebeuren. Je beschrijft een zonnige dag in het scenario en dan blijkt het te regenen, dus je verandert dingen gaandeweg.

De manier waarop Julia Blake zich fysiek voordoet kwam op mij de een of andere manier wat gemaakt over.
Er is veel emotionele kracht in haar rol. En bovendien is ze een keurig nette, welopgevoede vrouw die altijd correct heeft gehandeld. Dus haar ordelijke manier van doen kan misschien een wat onwerkelijke indruk geven, maar uiteindelijk klopt dat wel.

Was u erg betrokken bij de soundtrack?
Ja, dat ben ik altijd, zeker. Doorgaans kan ik de muziek afspelen voordat ik de film maak, het is er niet later aan toegevoegd. Vaak speel ik de muziek voor de acteurs, dat is ook eerlijker tegenover de acteurs. Meestal is het allemaal ingepast voordat ik de film maak. Want muziek is de basis van alle creativiteit. Dat is erg belangrijk, of het nu muziek met woorden is of niet. Ik heb een hele goede componist die de melodie heeft gedaan, dat was een melodie die ik van heel lang geleden kende, een Oost-Europees volksliedje, dat floot ik voor hem en hij maakte er een symfonie van.

Bent u erg tevreden over het resultaat van Innocence?

~

Je kunt het je niet veroorloven om tevreden te zijn met wat je doet. Als je zegt dat iets geweldig is, heb je geen toekomst. Er is altijd een grote twijfel. Je denkt altijd dat het veel beter kan. Ik ben net klaar met een film over Nijinsky, de grote Russische danser. Ik heb er jaren lang over gedacht die film te maken, het was nogal een moeilijke film om te realiseren. Maar het is de eerste film waarvan ik denk dat ik hem niet beter had kunnen maken. Als ik Innocence vergelijk met de films die ik doorgaans zie, is hij emotioneel geslaagd. Wat we wilden doen komt wel overeen met wat we uiteindelijk bereikt hebben. De film was ook heel gemakkelijk om op te nemen, er waren nooit onenigheden, het was net een vakantie. Meestal is het namelijk een verschrikkelijk proces om een film te maken. Ik heb eerder een film over pater Damiaan gemaakt en dat was zo’n helletocht, zoiets wilde ik nooit meer doen.

Zijn er nieuwe projecten waar u nu aan werkt?
Ik ben altijd met de volgende film bezig, er komt misschien een die A Human Touch heet. Het is een lichtelijk erotische film over aanraken zonder te denken. Het heeft wel wat te maken met Nijinsky, dat was een reis naar het spirituele. Ik wilde nu iets fysieks doen, een reis door het vleselijke naar het heilige, via spirituele ontdekkingen. Het is voor de verandering een lichtelijk erotisch verhaal. Het was erg gemakkelijk om het geld lost te krijgen, omdat Innocence erg succesvol was en omdat de erotiek in het scenario mensen aantrekt. Maar dat ga ik wel veranderen als ik de film opneem, of zelfs daarvoor nog.

Vanwaar de onschuld uit de titel van de film?

~

Ik denk dat je een beetje onschuld moet bewaren om te kunnen leven. De meeste mensen zijn erg cynisch geworden en drogen helemaal uit, spiritueel, mentaal en lichamelijk, omdat ze hun fundamentele onschuld verloren hebben. Er zullen veel mensen zijn die het hier niet mee eens zijn, omdat ze denken dat ze wijzer worden naarmate ze ouder worden, maar niemand wordt wijzer. De mensheid is een heel dom ras. Dieren zijn veel slimmer dan mensen. Alles wat we door de eeuwen heen gedaan hebben, alles dat we bereikt hebben op het gebied van communicatie heeft ons alleen maar aan de rand van uitsterving gebracht. Het leven is niet gemakkelijker geworden, alleen maar moeilijker.

Cox heeft niet veel op met de westerse cinema, en zeker niet met Hollywood. “De meeste filmmakers zijn hoeren,” beweert hij. “Waar je ook komt, dezelfde blockbusters zijn overal aan de macht. Het is volstrekt belachelijk dat de film, dat prachtige geschenk dat wij hebben, door idioten misbruikt wordt om er een exportproduct van te maken.” Wat vindt hij wel interessant? “De Duitse golf, de Poolse, maar die zijn allemaal al voorbij. De meest interessante films komen nu uit het Oosten en uit het Midden-Oosten. In Taiwan worden hele goede films gemaakt, in Zuid-Korea en Vietnam ook.”

Hij voelt zich als filmmaker nog het meest verbonden met de Iraanse filmmakers. “Het is een heel waardige, sterke, persoonlijke, stijlvolle cinema.” Zijn films hebben vaak hetzelfde uitgangspunt, maar zijn hooguit wat weelderiger. “In al die onderdrukking en duisternis maken ze geweldige films over het leven. Eenvoudige, prachtige verhalen die zoveel aandacht schenken aan de echte essentie van het leven. Het leven bestaat uit details, als je terugdenkt aan je leven zijn het niet de grote dingen waar het om gaat, het zijn de kleine dingen.”

8WEEKLY

Atlantis III

Artikel: Atlantis III

Vroeger, toen Nederland nog wel eens aan een voetbaltoernooi meedeed, speelde ik nog wel eens een adventure. Mijn favorieten uit die tijd waren Police Quest en Indiana Jones and the fate of Atlantis. Toen ik het hoesje bekeek van een nieuw spel dat naast de computer lag te wachten moest ik toch wel weer even denken aan Indy’s spannende avonturen.

~

Geweldige adventures zijn tegenwoordig zeldzaam. Echte Sierra-like games komen bijna niet meer uit. De tendens is om adventures te verwerken tot 3d-shooter-achtige spelletjes. En toen was er ineens Myst, een prachtig spel waarbij de in-game-camera 360 graden draait, en met de meest prachtige graphics denkbaar op dat moment. Onlangs recenseerden we The Secret Of Nautilus, ook al een soortgelijk spel.

Prachtige graphics

Atalantis III ziet er vanaf het begin werkelijk fenomenaal uit. Zelden heb ik zulke plaatjes gezien – de programmeurs zijn werkelijk boven zichzelf uitgestegen. De hoofdrol in deze adventure wordt door een echte actrice gespeeld: Chiara Mastroianni, de dochter van Catherine Deneuve. Ze speelt een egyptoloog die een link ontdekt tussen het oude Egypte en het mythische Atlantis. Uiteraard moet ze nu een queeste ondernemen, op zoek naar het oude Atlantis.

Frustrerende gameplay

De beelden zijn zo geweldig dat ze er bijna in slagen om het grootste minpunt van deze game te verdoezelen. De puzzels zijn namelijk tamelijk frustrerend. Bovendien betreft het vaak van die suffe handelingen als: Find this, use it on this. Niet echt opwindend dus. Om een object in de rijke achtergronden te vinden, ben je vaak domweg bezig de cursor een beetje over het beeld te slepen. Als je dit maar lang genoeg doet, vind je de boel vanzelf wel. Echt logisch zijn sommige puzzels en oplossingen niet, je moet vaak gewoon willekeurig van alles proberen tot je stomtoevallig tegen de oplossing aanloopt.

Conclusie

Wat dit type game eigenlijk tekort komt is spelplezier. Eigenlijk is het niet echt een spel. Toch kan ik het ook weer niet over mijn hart verkrijgen om Atlantis III helemaal af te branden. Er is overduidelijk bloed, zweet en tranen in deze DVD-ROM gaan zitten, en dat valt alleen maar te prijzen. Net zoals sommige films moet je dit spel zien als puur kijkgenot. Niets meer of minder. Ondertussen blijf ik wachten op een echt goede adventure, en start ik Larry nog maar eens op.

Muziek / Album

Pseudo-Tsjaikovski

recensie: Zevende Symfonie in Es

.

~

Huh? Maar Tsjaikovski had toch maar zes symfonieën geschreven? denkt u als liefhebber wellicht. Nou, dat dacht Tsjaikovski zelf dus ook toen hij in 1893 na het drinken van een glas ongekookt water aan de cholera bezweek. Over het hoe en waarom van die dood is inmiddels een goed dozijn boeken verschenen, waarin allerlei krankjorume theorieën uit de doeken worden gedaan. Maar zelfs al die boeken zijn het over één ding eens: het waren er zes. Nou ja, dan was er nog die vreemde ‘Manfred’ -symfonie, die tussen de vierde en vijfde ‘echte’ inviel, maar dat was het dan toch echt wel.

Mooi niet dus. Laat het aan een musicoloog over om de pret te bederven. Beethovens tiende werd ‘gereconstrueerd’, een ware horde vergreep zich aan Mahlers ’tiende’ (waarvan nog maar één deel door Mahler zelf was afgemaakt) en ook Moessorgski moest de vernedering ondergaan om door een reeks notenstaarders te worden ‘aangevuld’. De beroemdste ‘verbetering’ is wellicht nog wel Mozarts Requiem, waar een beetje van Mozart en een heleboel van Sussmayer in zit. Schuberts ‘onvoltooide’ is dat goddank nog steeds, maar Tsjaikovski werd geen rust gegund.

Hergebruik

Om het nog ingewikkelder te maken: deze ‘zevende’ symfonie van Tsjaikovski is eigenlijk de zesde. Maar Pjotr Iljitsj, zoals zovaak door buien van heftige twijfel gekweld, keek naar de partituur, zag dat het niet goed was en de symfonie verdween in de prullenbak. Althans bijna, want naast gekwelde geest was onze Russische vriend ook een vakman, en een goede deun gooi je niet zomaar weg. Dus werden drie delen verwerkt in een pianoconcert (het derde) en herschreef hij het overgebleven stuk als de Grand Sonate voor piano.
Helaas kwam de cholera ertussen voordat het pianoconcert af was. Dat werk werd door Tsjaikovski’s leerling Tanejev afgemaakt.

Kameraad Semjon Bogatyrjev

Enter Semjon Bogatyrjev. Deze brave borst besloot in het begin van de jaren vijftig Tsjaikovski’s ‘verloren’ symfonie af te maken zoals hij dacht dat de Meester het zou hebben willen doen. Het waren de laatste en ergste jaren van de Stalin-terreur en het was ongetwijfeld een verstandige keuze je bezig te houden met de erfenis van een Grote Rus zoals Tsjaikovski en je niet te bezondigen aan moderne piep- en kraakmuziek die het régime pijn kon doen. Het probleem was echter dat kameraad Semjon niet zo’n geweldige componist bleek; zijn veronderstelling dat hij wel ongeveer kon doorgronden wat Tsjaikovski zou hebben geschreven bleek, ondanks alle studie die hij uitvoerde, een tikkeltje te ambitieus.

Levendig

Let wel: dit is een goede en belangrijke CD, en de AVRO verdient alle lof voor het produceren van dit soort uitgaven. Spijtig is wel, dat deze CD direct via de AVRO moet worden besteld, maar daar staat tegenover dat ‘ie minder dan tien euro hoeft te kosten. Kees Bakels weet van het Radio Symfonieorkest een meer dan adequate prestatie los te krijgen in deze levendige live-opname. Sommige puristen zullen zich wellicht storen aan het applaus aan het einde, maar de uitvoering verdient het zeker, niet in de laatste plaats omdat Bakels er genoeg vaart in houdt om de spanning niet te laten wegebben.

geen Tsjaikovski

Maar zijn inspanningen kunnen niet verhullen dat dit geen Tsjaikovski is. De melodieën zijn dat zeker wel, maar de orkestratie verhult bij tijden een platheid die de meester onwaardig is. Bogatyrjev maakt van het tumultueuze begin van het vierde deel (allegro maestoso) een tsjingboemfeest waar je groen van wegtrekt. Goddank heeft Bakels de ergste excessen, zoals een vre-se-lij-ke clavecimbelpartij die Bogatyrjev meende aan het vierde deel te moeten toevoegen, verwijderd. Op andere plaatsen is Bogatyrjevs werk dan wel weer heel behoorlijk. Het eerste deel klinkt nog het meest authentiek, maar dat kan ook iets te maken hebben met het feit dat dat deel door Tsjaikovski zelf al tot een pianoconcert-deel werd omgewerkt en Bogatyrjev bij die instrumentatie uitgebreid leentjebuur heeft gespeeld.
Zoals gezegd, Bakels, het RSO en de AVRO komt alle lof toe voor het weer toegankelijk maken van dit werk. Het is op zich een goed uitgevoerd, zeer genietbaar werk. Maar zie het vooral als een historisch curiosum: op zijn best aangenaam, maar nooit zo aangenaam als de echte Tsjaikovski.

Muziek / Album

Zanger tegen wil en dank

recensie: Thé Lau - De God van Nederland

.

~

Eigen teksten

Als je een album van Thé Lau hoort, ga je natuurlijk direct vergelijken met The Scene. Net als voor deze band heeft Lau ook de liedjes van God van Nederland grotendeels zelf geschreven, en het is dan ook niet verwonderlijk dat dit soloalbum op het eerste gehoor iets weg heeft van deze legendarische band. Het is echter tevens duidelijk dat Lau met dit album niet de meest vrolijke kant van zichzelf opzoekt. Veel songs zijn akoestisch uitgevoerd, en missen daardoor toch de overtuigende bezieling van de liedjes die The Scene ons aanbood.

Sentimenteel

Deze weemoedige, sentimentele sfeer die over het hele album hangt is vrij irritant. Thé Lau komt mijns inziens nu eenmaal beter tot zijn recht als hij de briljante teksten die hij schrijft, uitzingt met eenzelfde passie. Bij een kutgevoel hoort een gefrustreerde stem, geen zalvende gladgestreken zang. Als je The Scene kent, dan weet je dat zijn muziek heel diep uit zijn kloten komt, maar waarom hoor je dat op God in Nederland dan nauwelijks? Waarom eindigen die lekker dreigende basloopjes zelden in een orgastische climax? Waarom horen we de mens achter de teksten niet meer? De heerlijke teksten zijn het namelijk meer dan waard.

Sarah Bettens

Natuurlijk is het soms mooi om Lau te horen spelen met een andere setting als bij The Scene, maar als dit een heel album, vrijwel zonder afwisseling, doorgaat begint dit toch echt te vervelen. Een positieve uitzondering hierop is echter het duet met Sarah Bettens van K’s Choice. Dit nummer, Onder aan de dijk, laat horen dat de twee typische stemmen van de artiesten erg goed samen klinken. De stem van Bettens is tevens een mooie afwisseling tussen de gezongen poëzie van Lau.

Te ingetogen

Er kan dus worden gesteld dat Lau met dit eerste soloalbum toch ander materiaal aflevert dan met The Scene. De ingetogenheid van het album zorgt er echter wel voor dat de mooie teksten verdwijnen in een te ingetogen begeleiding. De bezieling is niet te horen. Het wachten is toch steeds op het moment dat de muziek de passie van de teksten gaat volgen. Want Lau laat duidelijk weer zien een briljante tekstschrijver te zijn.

Links

Officiële website

Film / Films

Meet the Feebles

recensie: Meet the Feebles

Meet the Feebles is een film met poppen, kots, puisten, smeltende ledematen, vuige seks, kankerende gezwellen, etterende ogen, verlopen drugsverslaafden, perverte sodomisten, slijmerige ingewanden en een machinegeweer. Een poppenfilm.

~

Wie deze film heeft gezien weet waar afgewezen Muppets terechtkomen. The Feebles vormen een varieté-groep rond het vals zingende nijlpaard Heidi. Varieté genoeg met een walrus die het nijlpaard met een kat bedriegt, een rat met een pornostudio in de kelder, een heroïneverslaafde kikker en een konijn met Aids. Het verhaal is, net als de cast, een vreemd samengeraapt zootje: komedie, horror, musical, porno en zoetsappig liefdesdrama. De eerste beelden van twee copulerende poppen zijn wat verrassend, maar het went al gauw. Er is immers niet veel anders te zien, behalve spuiten, sperma en ander slijm.

Kermit

Tussen al het vloeibare vertier is het misschien wat moeilijk te ontdekken, maar wie even verder kijkt bemerkt dat Meet the Feebles een verbazend goede karakterontwikkeling kent. De echte Muppets blijven toch wat brave typetjes, maar de Feebles zijn stuk voor stuk goed uitgewerkt en hebben motieven, drijfveren en herinneringen die verrassend treffend in beeld gebracht worden. Zo is Wynyard, de verslaafde kikker die wel wat lijkt op Kermit, in Vietnam getraumatiseerd geraakt. Een geweldige parodie op The Deer Hunter toont wat hij heeft moeten doorstaan.

Ander soort kunststukje

~

Het is jammer dat de belichting zo crappy is. Licht is wit en enige sfeer is er niet te ontdekken. De poppen zijn niet alleen qua inhoud en vocabulaire, maar ook wat betreft uiterlijk een soort afgewezen Muppets. Er is weinig gelaatsuitdrukking te bespeuren, benen knikken alle kanten op en bij veel poppen kunnen de ogen niet eens dicht. Geen visueel meesterwerk dus, maar de wonderlijke combinatie van poppen, traditioneel kindervermaak eigenlijk, met harde porno, drugs en moord maakt van Meet the Feebles een heel ander soort kunststukje.

Dvd

De dvd is er een van het beschamende soort. Twee trailers, en toen was de koek alweer op. De ondertiteling kan slechts aan en uit. Wanneer leren de maatschappijen nou eens dat juist de extra’s een dvd aantrekkelijk maken?
Een pluspunt is er echter wel. De ondertiteling mag dan alleen in het Nederlands zijn, het is er wel een van uitzonderlijke kwaliteit. De vertaler is een originele een gevatte woordkunstenaar geweest, die zijn werk serieus heeft genomen, vooral waar het woordgrapjes betreft.

Meet the Feebles is een film waar je of van houdt, of van gruwt. Een tussenweg is er niet. Hoe Jackson de kloof tussen een vunzige pic als Meet the Feebles en het gestileerde groen van The Fellowship of the Ring in minder dan vijftien jaar heeft weten te dichten, is een wonder. Het volgende deel van de Lord of the Rings-trilogie bevat echter een grote veldslag, met veel bloed en monsters. Ben benieuwd of daar nog wat van de oude Feeble-gore te zien is.

Film / Films

John Q

recensie: John Q

Doden door wachtlijsten, herstructurering van de zorg, het commerciëler maken van ziekenhuizen: allemaal stokpaardjes van de kersverse politieke partij LPF. Ziekenhuizen moeten geld gaan verdienen door meer voor haar behandelingen te gaan betalen. Jan Modaal moet zich voortaan maar goed laten verzekeren voor hij een arm breekt of een enge ziekte oploopt. Waar dat beleid toe kan leiden zien we dagelijks in de U.S.A. en in de film John Q.

~

John (Denzel Washington) is een aardige vent, maar heeft zijn financiële zaken niet echt voor elkaar. Als zijn zoon in elkaar zakt tijdens een potje honkbal blijkt dat John’s verzekering de kosten voor een harttransplantatie niet betaalt. John probeert van alles, maar krijgt het nodige geld niet bijeen. Het ziekenhuis besluit daarom zijn zoon weer naar huis te sturen. Geconfronteerd met de naderende dood van zijn zoon gaat John tot het uiterste: hij bezet een afdeling van het ziekenhuis, en probeert op die manier af te dwingen dat zijn zoon alsnog een transplantatie krijgt.

Denzel doet het rustig aan

~

John Q heeft een aardig uitgangspunt, een beetje vergelijkbaar met Desperate Measures. Denzel heeft zijn Oscar net op zak, en lijkt daardoor een tikkie freewheelend door de film te gaan. Nou is Denzel zelfs tijdens zijn mindere momenten een prima acteur, maar deze keer speelt hij behoorlijk op safe. Ondanks dat is Denzel beter te verteren dan zijn mede-acteurs: de gegijzelden komen namelijk allemaal een beetje kleurloos uit de verf. Dit is vooral te wijten aan het script dat bol staat van de corny en suffe dialogen. Vooral de moraal wordt er soms zo dik opgelegd dat de film zijn doel – een beschuldigende vinger naar het Amerikaanse zorg-/verzekeringssysteem – een beetje voorbij schiet.

RTL4-niveau?

Is John Q door de dikke laag moraal een slechte film geworden? De aanwezigheid van Denzel Washington en Robert Duvall tillen John Q boven de standaard RTL4-film uit. Verder zijn er enkele spannende suspensemomenten die de kijker toch even naar de welbekende punt van de stoel brengen. Een dramatisch einde durfden de makers uiteindelijk niet aan. Dat zou de film behoorlijk verbeterd hebben, en als aanklacht zoveel scherper.

8WEEKLY

Nederland toch kampioen!

Artikel: Voetbalgames

Nog even en dan is het weer zover: de aftrap voor het WK voetbal. Ondanks de overkill aan voetbal op TV zijn velen de liefde voor het spelletje nog niet kwijtgeraakt. Voor hen (en daarmee dus ook voor mij) is de afwezigheid van het Nederlands elftal dan ook een trieste gewaarwording. Voor hen is er echter een aantal oplossingen. Je kunt China gaan aanmoedigen, of Nederland via de computer virtueel laten winnen. Want er is een eeuwenoude natuurwet: een nieuw WK, dus nieuwe voetbalgames.

~

GO! GO! Beckham!

Rage Software brengt het spel GO! GO! Beckham! voor de GameBoy Advance uit. In dit spel moet je een soort PowerPuff-versie van David Beckham besturen. Beckham is in een platformspelletje als Super Mario World beland. Al dribbelend, lobjes gevend en met een fiks schot moet je David langs diverse monsters zien te helpen. Naarmate het spel vordert, kan David steeds meer special moves ontdekken, en die zullen hem verder helpen. Het lijkt een wat onwerkelijk spelconcept, en we zijn dan ook zeer benieuwd wat dit gaat worden.

~

FIFA 2002 World Cup

Nog zo’n oude natuurwet: zodra er een groot toernooi is, brengt EA een nieuw FIFA-deel uit. De serie loopt sinds 1994, en elk jaar sleutelen ze de boel grafisch wat bij, en worden de statistiekjes weer up to date gemaakt. En wat zou ik eigenlijk nog over dit deel kunnen vertellen? Mensen die FIFA 2002 reeds hebben gespeeld hoeven dit deel dan ook in principe niet aan te schaffen. Verwacht volgende week een scherpe analyse van FIFA 2002 World Cup bij 8WEEKLY.

Lego Soccer Mania

Iedereen kent de beroemde Scandinavische bouwblokjes van Lego. Tegenwoordig richt Lego zich ook op het computerscherm. Het was dan ook een kwestie van tijd voor je kon voetballen met Legopoppetjes. Het spel is nog in production. Voor wie niet kan wachten en per se nu moet voetballen heeft Lego alvast wat voetbalspelletjes on-line gezet.

World Cup Manager

~

Voor mensen die geen zin hebben om handen vol geld uit te geven aan een spelletje, biedt deze site een uitkomst. Daar kun je World Cup Manager downloaden, een gratis spel. Althans, daar adverteren ze mee. Om na de eerste ronde verder te kunnen moet je de boel registreren, en dat kost toch vijf dollar. Verwacht geen wereldschokkende graphics: het is een klein maar fijn managementspel. Kies een team, bepaal de opstelling en tactiek, en voer zo China of Duitsland naar de wereldtitel. Alle aan het WK deelnemende landen zijn speelbaar. Fans van Championship Manager moeten dit spel zeker even bekijken, want het is erg de moeite waard!

Sven Goran Eriksson’s – World Cup Manager

Verder heeft de Engelse bondscoach zijn naam verleend aan dit spel van 3dO. In dit spel kun je eerst een squad samenstellen uit de competitiespelers. Vervolgens ga je naar het WK om je samengestelde ploeg te testen tegen de andere 31 deelnemers. Alle topspelers zijn zodanig in het spel verwerkt dat je ze tijdens een wedstrijd meteen zou moeten herkennen. Ook dit spel is nog onder constructie, we hopen begin juni een gewichtige review hiervan te hebben.

Verder zijn er diverse on-line games waar je de manager kunt uithangen, en in sommige gevallen valt er een prijs te winnen:
Sky World cup manager
BBC World Cup Warrior
Sportdreams.nl

En dat de beste maar mag winnen!

Boeken / Fictie

Familieromannetje

recensie: Scheurbuik

In het dankwoord van Scheurbuik vertelt Annette de Vries dat ze gebruik heeft gemaakt van een proefschrift over winti. Winti is een Surinaamse geloofsovertuiging waarin de mens omringd is met geesten. Sommige geesten zijn vriendelijk, andere pesterig, weer andere geesten zijn de zielen van overledenen. Stof genoeg voor een geheimzinnig en spannend verhaal. Jammer genoeg is Scheurbuik niet zo schimmig als winti. Scheurbuik legt alles aan je uit, en laat geen ruimte voor interpretatie meer over.

~

legt alles aan je uit, en laat geen ruimte voor interpretatie meer over.

Annette de Vries vertelt een verhaal dat in zijn sterkste momenten aan werk van Isabel Allende doet denken, maar helaas vaker iets weg heeft van een exotische streekroman. De Surinaamse familie in het boek is gelaagd en veelzijdig met onder meer een lethargische zus, een terminale broer, een rokkenjager, een oude oom en een springerige, jonge actrice. Deze actrice, Lucia Mac Nack, keert voor drie maanden terug naar haar geboorteland Suriname om daar haar vroegere buurjongen Miquel bij te staan in zijn laatste maanden op aarde. Miquel, die ooit in Nederland een gevierd danser was, heeft leukemie en brengt zijn tijd door bij de oude oom Ferdinand.

Vrouwenverslinder

Scheurbuik begint goed. De lezer krijgt de tijd om de personages te leren kennen en te ontdekken wat hun beweegredenen en drijfveren zijn. De spanning blijft echter uit. Lucia komt aan in Suriname, en wat dan? Het verhaal leidt niet direct tot iets. Lucia gaat uit, wordt een beetje verliefd op Miquels grote broer en vrouwenverslinder Pedro, maar ze kan niet toegeven aan haar gevoelens, “omdat ik het mij niet kan permitteren om in de war gebracht te worden.”
Pas in het achtste hoofdstuk ontstaat er plotstuwing: de oude oom Ferdinand wordt vijfenzeventig jaar en de dameskrans Leliën des Velds organiseert een groot feest, waarop een ontknoping volgt. De dameskrans is een karikatuur van alle gezelligheids- en huisvrouwenverenigingen: veertig dames in roze bloemetjesjurken brengen vals klinkende psalmen ten gehore.

Raadselachtig

~

Behalve aan voortgang ontbreekt het Scheurbuik ook aan mysterie. Je mag van een verhaal met geesten, doden en familiegeschiedenissen verwachten dat er op z’n minst een familiegeheim aanwezig is. Het raadsel dat De Vries opvoert is echter geen raadsel. De vrouw van oom Ferdinand is jaren geleden in een rivier verdronken, en iedereen vraagt zich af hoe dat toch kon, want zij kon niet zwemmen en was bang voor water. Natuurlijk is hier winti in het spel, maar het is geenszins raadselachtig, eerder een ontdekking omtrent de echtheid van Sinterklaas. Daar komt bij dat vele personages steeds geesten zien die weinig aan hun verbeelding overlaten. Het is geen moment raadselachtig wat de raadselachtige vrouw op het erf van oom Ferdinand doet, en evenmin bestaat er twijfel over het kleine meisje dat Lucia steeds bespiedt.

Stereotiep

Geen voortstuwing in Scheurbuik en evenmin raadsels. De Surinaamse familieroman moet het hebben van de alledaagse beschrijvingen, waarin een levendig, zij het wat stereotiep beeld wordt gegeven van een Creoolse familie. De meid maakt heerlijke kipgerechten, de dames hebben het hart op de tong en de heren zijn allesbehalve monogaam. Nu heb ik geen Surinaamse achtergrond en kan ik dus niet zeggen in hoeverre ik deze mensen als echte Surinamers vind overkomen, maar als alle vrouwen zo kakelen en alle mannen zonder pardon vreemdgaan (alleen Miquel bedriegt niemand), dan moet Suriname geen prettig land zijn om te wonen.

Blank bloed

De Vries betrekt ook een historisch aspect van Suriname in haar verhaal. Lucia wil graag verhalen over slavernij horen. “Het kwam veel voor dat slavenhouders kinderen verwekten bij slavinnen, hè?” vroeg Lucia. “Ook in de aderen van mijn familie, de Mac Nacks, vloeit blank bloed. Schots.”
Wanneer De Vries tante Sophia de geschiedenis van haar voorouders laat vertellen, is ze op haar best. Het is op die momenten dat het boek leeft en een sfeer uitademt die het verder moet ontberen. Helaas duren zulke momenten te kort en zijn ze te weinig aanwezig.

Scheurbuik is een poging tot het construeren van een diepgravende familieroman vol mysterie en historie. De Vries is daar niet in geslaagd. Het verhaal op zich is compleet, maar er staat niets tussen de regels. Geen ondertoon, geen verborgen elementen. Scheurbuik is niet de modderige rivier waarin oom Ferdinands vrouw verdrinkt, maar een glashelder aquarium waarin je de bodem met gemak kunt ontwaren.

Film / Films

Innocence

recensie: Innocence

Een drama, een echt drama dat geen Hollywood-tranentrekker is en het ook niet moet hebben van veel bloot of schokkende inhoud, dat zie je tegenwoordig niet meer zo vaak in de Nederlandse bioscopen. Innocence is dan ook in dat opzicht een zeer welkome afwisseling. Het is namelijk een levensechte film over echte mensen, die zich als echte mensen gedragen in herkenbare situaties. De Amerikaanse recensent Roger Ebert noemt de film “so wise about love it makes us wonder what other love stories think they are about”, en zegt daarmee geen woord teveel.

~

Het uitgangspunt van Innocence is: hoe dichter je bij de dood komt, des te intenser je lief kunt hebben. Claire (Julia Blake) ontmoet na vijftig jaar haar grote jeugdliefde Andreas (Charles Tingwell), en wordt op slag weer verliefd, hoewel ze inmiddels al lang is getrouwd. Andreas is al dertig jaar weduwnaar. Claires echtgenoot ziet de hartstochtelijke relatie met lede ogen aan.

Verliefde mensen boven de 70

~

Claire en Andreas doorbreken de voorspelbare dagelijkse sleur die op hun leeftijd juist zo comfortabel is geworden. Dat is moeilijk, maar het is de onzekerheid uiteindelijk meer dan waard. Hierin ligt de boodschap van de film. Hoewel het onderwerp van verliefde mensen van boven de 70 niet direct toegankelijk lijkt, is dat niet zo belangrijk. Het principe is een universeel gegeven dat niet afhangt van leeftijd.

Lichtvoetig

Hij mag dan een drama genoemd worden, een tragedie is Innocence niet, de film wordt mede dankzij de subtiele humor nergens zwaar, eerder lichtvoetig. Indrukwekkend en memorabel is hij wel, en hij zorgt ervoor dat je je afvraagt waarom je niet vaker zulke eenvoudige en eerlijke films ziet.

De in Australië gerenommeerde maar elders nauwelijks bekende acteurs zijn geen moment ongeloofwaardig. Paul Cox (1940) is over de hele wereld geprezen, maar wordt in Nederland nog het meest verward met naamgenoot Alex Cox. Hopelijk krijgt de man dankzij deze première wat meer naamsbekendheid en mogen we hier in de bioscoop ook van zijn volgende films genieten.

Muziek / Achtergrond
special:

Eine Kleine Webmusik

Eine Kleine Webmusik is een onregelmatig verschijnende rubriek over de lekkerste muziek die Melson de afgelopen tijd tegenkwam op internet.

Hans Zimmer – Black Hawk Down OST

Met zijn vijfde soundtrack voor regisseur Ridley Scott levert Hans Zimmer niet alleen de (nu al) beste score van dit jaar af, maar ook één van de beste CD’s die er tot en met mei 2002 zijn verschenen. Alhoewel het idee door een kind bedacht kon zijn (“Hmm, Amerikanen die tegen Somaliërs vechten? OK, dat worden electrische gitaren en computerbeats vermengd met Afrikaanse muziek!”), is de uitvoering van zo’n hoog en intens niveau dat je mond er 66 minuten van open hangt. Zimmer creëerde samen met tientallen muzikanten, zangers en protégés een nietsontziende geluidsmuur die je volledig opslokt.

Pell Mell – Nothing Lies Still Long

In de tijd dat David Geffen nog niet bakken geld verdiende met DreamWorks, had zijn label DGC één van de fijnste neuzen voor het opduikelen van de fijnste en minst prententieuze gitaarpop van Noord-Amerika.