Innocence

recensie: Innocence

Een drama, een echt drama dat geen Hollywood-tranentrekker is en het ook niet moet hebben van veel bloot of schokkende inhoud, dat zie je tegenwoordig niet meer zo vaak in de Nederlandse bioscopen. Innocence is dan ook in dat opzicht een zeer welkome afwisseling. Het is namelijk een levensechte film over echte mensen, die zich als echte mensen gedragen in herkenbare situaties. De Amerikaanse recensent Roger Ebert noemt de film “so wise about love it makes us wonder what other love stories think they are about”, en zegt daarmee geen woord teveel.

~

Het uitgangspunt van Innocence is: hoe dichter je bij de dood komt, des te intenser je lief kunt hebben. Claire (Julia Blake) ontmoet na vijftig jaar haar grote jeugdliefde Andreas (Charles Tingwell), en wordt op slag weer verliefd, hoewel ze inmiddels al lang is getrouwd. Andreas is al dertig jaar weduwnaar. Claires echtgenoot ziet de hartstochtelijke relatie met lede ogen aan.

Verliefde mensen boven de 70

~

Claire en Andreas doorbreken de voorspelbare dagelijkse sleur die op hun leeftijd juist zo comfortabel is geworden. Dat is moeilijk, maar het is de onzekerheid uiteindelijk meer dan waard. Hierin ligt de boodschap van de film. Hoewel het onderwerp van verliefde mensen van boven de 70 niet direct toegankelijk lijkt, is dat niet zo belangrijk. Het principe is een universeel gegeven dat niet afhangt van leeftijd.

Lichtvoetig

Hij mag dan een drama genoemd worden, een tragedie is Innocence niet, de film wordt mede dankzij de subtiele humor nergens zwaar, eerder lichtvoetig. Indrukwekkend en memorabel is hij wel, en hij zorgt ervoor dat je je afvraagt waarom je niet vaker zulke eenvoudige en eerlijke films ziet.

De in Australië gerenommeerde maar elders nauwelijks bekende acteurs zijn geen moment ongeloofwaardig. Paul Cox (1940) is over de hele wereld geprezen, maar wordt in Nederland nog het meest verward met naamgenoot Alex Cox. Hopelijk krijgt de man dankzij deze première wat meer naamsbekendheid en mogen we hier in de bioscoop ook van zijn volgende films genieten.