We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Disclaimer en privacybeleid
Uitdagende luistertrip
Het nieuwe album van het Nederlandse collectief Electric Barbarian heeft wel een naam; ik kan enkel het oosterse teken dat de titel vormt (naar een schilderij van Ignasi Sumoy: prachtige hoes!), niet vinden op mijn tekstverwerker. Ik verwijs je bij deze dan ook graag door naar de website van de band en nog veel liever naar dit album, want dat liegt er niet om. Het in 2000 opgerichte Electric Barbarian maakt op dit debuut een verpletterende indruk met een ondefinieerbare mix van jazz, hiphop, drum ’n bass, turntablism en spoken word. Bandleider Floris Vermeulen speelde in Couxin X en schreef alle composities voor deze huiveringwekkende plaat.
Het is een plaat die wordt gekenmerkt door een waanzinnige brij van geluiden en stemmen. Met name de spoken-wordbijdragen van de legendarische Amerikaan Kain, die in de jaren zestig en zeventig al actief was met zijn rap/poetry, zijn overdonderend. Als een ware snakecharmer bezweert hij de luisteraar met zijn absurde woorden over “Mickey Mouse in an alley and kicking his royal derriere” (X-cuse Me! featuring Kain) en de kleur oranje (Molecule). Het is jammer dat de teksten van deze man niet op de site of in dat prachtige digipack te vinden zijn. Dat zou alles toch nog wel iets begrijpelijker maken. De vraag is echter in hoeverre begrip noodzakelijk is. Deze muziek moet je ondergaan, die moet je voelen.
Broeierig
Er is een cruciale rol weggelegd voor de Belgische turntablist Grazzhoppa. Samen met de bas van Vermeulen, de drums van Harry Arling (presenteerde vorig jaar samen met zijn broer Gerry een grote multimedia-spektakelshow) en de trompet van Bart Maris jaagt hij de luisteraar op en geeft hij de muziek aldoor een mysterieuze klank mee. Ik zou de muziek niet zozeer prettig noemen, eerder uitdagend. Dit is geen jazz voor op de achtergrond, dit is een continue broeierige luistertrip, waar ik in elk geval helemaal weg van ben.
Nanne Tepper
De tekst die Nanne Tepper over Electric Barbarian schreef in het cd-boekje is veelzeggend. Zelfs deze schrijver en columnist die menige, al dan niet poëtische, woorden wijdde aan muziek, kan niet de vinger leggen op deze plaat en noemt dit het probleem van de luisteraar. Ik kan me daar alleen maar bij aansluiten. Je moet je maar gewoon laten meeslepen met de waanzin die deze jongens voor ons hebben geconstrueerd. Dan komt het allemaal wel goed, als je maar niet in deze trip blijft hangen. Ik waarschuw je!
Electric Barbarian
Misschien ook iets voor u
Tarantino doet het weer, maar toch anders
Lang gewacht en toch nog gekregen: de ontknoping van de wraaktocht van The Bride. Hoe haal je het toch in je hoofd om een film als Kill Bill in tweeën te hakken? Ik blijf me erover verbazen. Gelukkig kan deze ode aan de samuraifilm met een vleugje spaghettiwestern het publiek weer tevreden stellen, alhoewel Kill Bill 2 van dezelfde maker is, maar toch heel anders.
~
En dan kun je op alles voorbereid zijn, maar toch weer verrast worden. Tarantino heeft een bijzonder goed gevoel voor onverwachte momenten, die direct worden aangegrepen om iemand spontaan neer te knallen of er andere dingen mee uit te halen. Maar het meest verrassende van deel twee is dat de film toch een tikje anders is dan je zou verwachten na het eerste deel. Je mist iets en toch is de film bevredigend. Je zou verwachten dat de twee films in dezelfde stijl zijn gemaakt (het zou toch in eerste instantie één film zijn?), maar Tarantino heeft er weer een draai aan gegeven. Waren we bij deel één nog zeer te spreken over de animescenes, nu zijn ze weggelaten. Onbegrijpelijk, want het maakte de film extra bijzonder en jammer genoeg bevat Vol. 2 geen goed alternatief.
Zoetsappig
Aan de andere kant: wat je in deel 1 miste, maakt deel 2 goed. Tarantino neemt rustig de tijd om het verhaal en de personages uit te werken. De film krijgt diepgang – niet dat je die persé nodig had om Kill Bill een goede film te vinden, maar het voegt wel iets toe. Moorden op de manier waarop Tarantino het in beeld bracht was leuk, maar niet goed genoeg om in een tweede deel te herhalen. Gelukkig heeft hij die balans gevonden, al zullen sommige mensen deel 2 maar sloom en zoetsappig vinden.
~
Beste kant
De ijzersterke cast mag er ook zijn: Uma Thurman, Michael Madsen, Daryl Hannah en David Carradine. Eindelijk krijgt Carradine (Bill) de kans om te laten zien wat hij waard is, want in dit deel kan je niet meer om hem heen. En hoewel de arme meid het nog steeds zwaar te verduren heeft, laat ook Uma Thurman in Vol. 2 haar beste kant zien.
Verpletterende indruk
Ontkennen kun je het niet: Kill Bill, Vol. 2 voelt anders aan en ik vraag me af of het toch niet beter was geweest om te besluiten om de film iets in te korten en er één geheel van te maken. Dit had waarschijnlijk voor meer eenheid gezorgd. Toch zit deel 2 meesterlijk in elkaar met genoeg onverwachte situaties, een perfecte soundtrack en goede dialogen. Misschien laat de film niet de verpletterende indruk achter waar je op gehoopt had na het zien van deel 1, maar toch is het een film die je niet mag negeren.
Kill Bill, Vol. 2
Regie: Quentin TarantinoJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Klassiekers vol passie
~
Na een aantal nummers geeft Stipe, onder luid gejuich, aan dat het die avond gaat om Stipe, Buck en Mills en natuurlijk om het publiek. Hij vergeet daarbij echter te vermelden dat R.E.M. sinds het vertrek van drummer Bill Berry wordt bijgestaan door verschillende muzikanten, waaronder ex-Posie Ken Stringfellow. Nou, dan ben je best een grote band als je zo’n naam ongemerkt voorbij kan laten gaan. En laten we nou eerlijk zijn, R.E.M. (in 1980 opgericht) behoort toch tot de allergrootste alternatieve rockbands ter wereld. Pearl Jam verliest het als het op goede platen aankomt, Live en Radiohead bestaan nog niet zo lang (Ed Kowalczyk mag trouwens Michael Stipes voeten nog niet likken) en Bono, nou ja die is ook best goed. Hoe dan ook, bij een grote band hoort bijna altijd een grootse live-reputatie en daarvoor verwijs ik je graag naar de DVD Perfect Square, want een R.E.M. in een dergelijke vorm zal je niet meer zo snel zien. Vooral niet nu de band ons land onlangs nog vereerde met een legendarisch bezoek. Dat wordt weer tien jaar wachten.
Nog altijd vol passie
~
Country Feedback
Verder kent deze kleurrijke DVD (kleurrijk ten eerste door de immer stijlvolle Stipe en ten tweede door de gigantische, felgekleurde decoraties op en rond het podium) nog een flink aantal prachtige uitvoeringen van nieuwere nummers als Bad Day, The Great Beyond (van de Man On The Moon-soundtrack), Imitation Of Life en het prachtige liefdesliedje At My Most Beautiful. Natuurlijk gaat het dak er af bij het immer opzwepende Orange Crush, The One I Love en bij het op de website veel aangevraagde So Fast, So Numb afkomstig van het in 1996 verschenen New Adventures in Hi-Fi. Het hoogtepunt is echter het nummer dat het publiek het liefst wilde horen en waarvan op de special edition van de eerdergenoemde verzamelaar al een bloedstollende versie te vinden was: Country Feedback (van Out Of Time, 1991).
Anthem
De band beëindigt zijn set met een van de anthems van de alternatieve muziek: It’s The End Of The World As We Know It (And I Feel Fine). Een betere concluderende zin had ik mij niet kunnen indenken. Ik wil het hier dan ook bij laten om met mijn hoofd nog enkele malen tegen de muur te bonken. “R.E.M. in de Heineken Music Hall, daar heb ik even geen geld voor.” Lul!
R.E.M.
Album: Perfect SquareMisschien ook iets voor u
Return of the Machine
.
~
Archetype
Archetype (betekenis: ‘het oorspronkelijke model waarvan al het andere wordt gekopieerd’) staat in die zin voor een nieuw begin. Het 13 tracks tellende album (inclusief Nirvana-cover School) werd geproduceerd door de band zelf en klinkt zoals we van Fear Factory gewend zijn: ‘right in your face’, strak en melodieus. Verwacht geen koerswijziging of vage experimenten, Fear Factory weet waar ze goed in is en heeft weinig behoefte zijn grenzen te verleggen, iets wat de band siert. De zang van Burton C. Bell doet me het ene moment wegdromen om vervolgens als in een nachtmerrie badend in het zweet wakker te schrikken. In de droom waan ik me op de vlucht, iedereen zit achter me aan alleen heb ik geen flauw idee waarom. Wel weet ik dat niemand te vertrouwen is, de strijd tussen mens en machine is immers nog lang niet ten einde, waarbij de scheidslijn tussen droom en werkelijkheid lijkt te vervagen.
Zegetocht
De machinale slagsalvo’s van Raymond Herrera in Slave Labor, Cyberwaste en Act of God wekt angst op doordat ze elke mogelijke vorm van emotie de kop indrukken. Een beetje het idee van de vijand zonder gezicht. Maar hoe bang ik ook ben, uiteindelijk wint de nieuwsgierigheid het van de angst. Van onder mijn tafel gekropen kom ik erachter wat een heerlijke, strakke plaat ik eigenlijk in handen heb. Hier lust ik wel pap van! De doorgewinterde Fear Factory- en Strapping Young Lad-fan kan hem dan ook blindelings aanschaffen. Fear Factory is terug, de zegetocht van de machine kan beginnen.
Fear Factory
Album: ArcheTypeLink: Liquid 8 Records
Misschien ook iets voor u
Muziekkritiek
Alphabetical, het tweede album van de Franse band Phoenix, is een redelijke plaat wanneer je het debuut United (2000) niet kent. Deze week hoorde ik beide platen voor het eerst, maar dan in de (verkeerde) volgorde Alphabetical – United. En dat komt de nieuwe plaat eerlijk gezegd helemaal niet ten goede. Phoenix staat al tijdenlang bekend als een van de grootste beloftes in de wereld van de popmuziek, een status die ontleend was aan het overrompelende, uiterst gedreven debuut. Nu vier jaar na die release lijkt deze band het spoor bijster en is deze recensie dan ook meer een artikel over de goede kanten van het debuut dan over de mindere kanten van zijn opvolger.
~
Nouveau roman
Ja, en Alphabetical klinkt over het geheel genomen wel lekker dansbaar, maar dat is een enorme dooddoener. Ik kan hier maar niet van onder de indruk raken en ik weet zeker dat dit ligt aan het feit dat ik United inmiddels ook hoorde. Maar hoe moet je dan een plaat beoordelen? Dat is de eeuwige moeilijke vraag voor critici van alle kunstdisciplines. Zo bestaat de literaire stroming nouveau roman. Een van de ideeën achter deze stroming is dat je een werk beoordeelt op het werk zelf en dus niet op de achtergrond van de auteur.
Keuzes maken
Je zou kunnen proberen Alphabetical los te zien van United en dat moet ook lukken: dan is het best een lekkere plaat. Wanneer je echter ook het debuut kent, kun je er niet omheen dat die veel en veel interessanter, uitdagender en bovendien ontroerender is. Nu komt Alphabetical er minder goed af, maar heb ik wel de mogelijkheid gezien United op te hemelen. Want die plaat is de moeite van het ophemelen meer waard dan het niet meer dan redelijke Alphabetical de moeite van het afkraken waard is. Het is en blijft een kwestie van keuzes maken.
Phoenix
Album: AlphabeticalMisschien ook iets voor u
Leuk, maar anders dan vroeger
Will Oldham, de grote man achter Palace Brothers, Palace Music en Palace Songs komt in zijn huidige verschijning met een verzameling van zijn beste liedjes uit zijn Palace-periode. Althans de beste liedjes volgens zijn fans. Als Bonnie ‘Prince’ Billy reisde Oldham met zijn gitaar onder zijn arm af naar Nashville, hometown van de country. Aldaar trommelde hij een aantal sessiemuzikanten op, om het reeds gedane opnieuw op te nemen. Oude Palace-songs in een nieuw jasje. In hoeverre dit jasje lekkerder zit dan de oude is nog maar de vraag.
~
De singer/songwriter uit Louisville, Kentucky trad voor het eerst in het zonlicht met de groep Box of Chocolates, maar verwierf grote roem toen hij in 1993 met enkele leden van de cult-band Slint als Palace Brothers verscheen. Zijn zogeheten ‘country noir’, vanwege de teksten over drankmisbruik, incest en religie, sprak een grote groep aan en maakte van Oldham een van de aanvoerders van de alt.country-beweging. Oldham bleef van pseudoniemen wisselen en sinds een aantal jaren teistert hij tere harten in de verschijning van Bonnie ‘Prince’ Billy.
Schone liedjes
~
Jammer
Bij het eerste nummer slaat de meter uit naar de kant van ‘zonde’. New Partner, ooit schitterend gedaan met een simpele muzikale bezetting, is in de nieuwe variant een nietszeggend liedje. Oldham en zijn sessiemuzikanten hebben het nummer op de meest makkelijke manier kapot gemaakt. Ook in de nieuwe versie van het normaalgesproken wonderschone You Will Miss Me When I Burn doet Oldham geen enkele poging om gevoel in zijn stem te leggen. Pas als de mensen uit Nashville pauze nemen gaat de plaat de diepte in, dan wordt het leuk en dan klinkt het op hetgeen je gewend bent van Bonnie ‘Prince’ Billy. Het beste voorbeeld is GulfShores, het B-kantje van de single West Palm Beach. Ook Pushkin is zeer goed te verhapstukken.
Opvulling
Al met al is het voor de echte fan een must om voor deze plaat wat ruimte in de collectie vrij te maken, maar of deze compilatie vaak gedraaid zal worden is een tweede. Want de originele werkjes van Palace zijn een stuk beter binnen te houden. Dan doet Oldham ietwat meer zijn best om de luisteraar te overtuigen en is er geen slappe country-ongein aan toegevoegd. Dan pas is Palace of Bonnie ‘Prince’ Billy op zijn best, nu is er veelal teleurstelling.
Bonnie 'Prince' Billy
Album: Sings Greatest Palace MusicMisschien ook iets voor u
Geheime agenda’s op een middelbare school
De grote thema’s uit de wereldliteratuur zijn gemeenzaam bekend: liefde, dood, wraak, slagen en falen. De Nederlandse literatuur mag blij zijn met nog een extra thema, namelijk school. Wij hebben Kees de jongen, Terug tot Ina Damman en natuurlijk het onvolprezen Bint. Toegegeven, school is niet het hoofdthema, maar het leerinstituut speelt vaak een belangrijke rol, en dit lijkt vrijwel alleen zo te zijn bij Nederlandse literatuur. Nu is er De lerarenkamer van de Duitser Markus Orths. De Duitse Bint, maar dan anders.
Op het ERG, een gerenommeerd gymnasium in het Duitse Göppingen, is rector Höllinger heer en meester. Hij kwelt geen leerlingen, maar leraren, omdat het zijn stellige overtuiging is dat een leraar elke situatie de baas moet kunnen. En dus speelt hij leraren tegen elkaar uit, laat hij ze elkaar bespioneren en verklikken en benoemt hij elk jaar een docent tot GVC: geheime veiligheidscoördinator:
Zinnen vol stress
Je begrijpt dat de leraren van het ERG stuk voor stuk op de rand van een zenuwinzinking leven. Ze lijden onder de manipulaties van Höllinger, lesbezoeken van de inspectie, veeleisende leerlingen, overrompelende reclamemethoden van schoolboekenuitgevers en hun eigen paranoia. Wie de bladzijden van De lerarenkamer omslaat, ziet zinnen vol stress en paniek. De stijl van Orths; lange, haastige zinnen met veel opsommingen van dingen die niet gaan zoals ze zouden moeten gaan, getuigt voortdurend van faalangst en nervositeit. Je raakt er gestresst van.
Ettertjes
In die hel begint de jonge Kranich als leraar Engels en Duits. Al snel komt hij erachter dat lesgeven nog het gemakkelijkst is op het ERG. De vergaderingen, plotselinge roosterwijzigingen en geheime agenda’s zijn duizend maal verraderlijker dan een klas vol betweterige ettertjes. Kranich weert zich kranig, maar zijn baan is hem nog voor zijn eerste les al boven het hoofd gegroeid. Hij rent en regelt maar verliest hoe langer hoe meer het zicht op de werkelijkheid.
Sadist
Buiten de school is er geen leven. De rector eist een stalen tucht. De parallellen met Bint zijn talrijk, al is de stijl volslagen anders. Maar De lerarenkamer gaat op een andere manier over de leraar en het systeem. Rector Bint gelooft in zijn daden, Höllinger blijft in de handen van Orths een eendimensionale sadist. Een die niet de leerlingen, maar de leraren wil temmen en geen enkel middel schuwt om zijn docenten te breken.
Dissonanten
De plot van De lerarenkamer wordt groot opgezet en schept verwachtingen, maar het boek is uiteindelijk te kort en te haastig-paniekerig om dat plot ook volledig en geslaagd te kunnen afwikkelen. In de slothoofdstukjes buitelen consternatie en problemen over elkaar heen en verliest Kranich alle realiteitszin. Helaas geldt dat ook voor zijn schepper Orths. De lerarenkamer loopt met een vreemde cirkelgang af en is daarmee net niet sterk genoeg in de slotakkoorden. Maar in de paniekerige en paranoide dissonanten van verdwaasde leraren is De lerarenkamer uiterst geslaagd.
Bladzijden: 142
ISBN: 90 5759 375 0
Misschien ook iets voor u
Keurig gestileerde bloedvlekken
Reeds lange tijd is België in de greep van de Dutroux-affaire. De aandacht gaat hierbij vooral uit naar de gruwelen van de daders van dit omvangrijke schandaal. Het gaat in deze kwestie ook over de vraag of er hooggeplaatste figuren uit de politieke en justitiële wereld en het openbare leven van België bij betrokken zijn. De Zaak Alzheimer (naar een roman van Jef Geeraerts) speelt tegen de achtergrond van de Dutroux-zaak en is in België een groot succes geworden door de massale toestroom van bezoekers naar de bioscoop. Toch is De Zaak Alzheimer bij lange na niet de film die aanzet tot nadere gedachten over vermeend moreel onrecht en corruptie in de Belgische justitiële wereld. De film is een keurige thriller van gemiddeld niveau met een vleugje Belgische maatschappijkritiek. Leuk en onderhoudend voor de liefhebbers van actie, onder de maat voor de kijkers die meer willen.
~
~
Oppervlakkig
De boodschap die regisseur van Looy met De Zaak Alzheimer lijkt te willen overbrengen, is dat niet altijd het pure speurderswerk van de agenten op straat bepalen of een misdrijf succesvol wordt opgelost. Er zijn kennelijk allerlei hogere machten die, handelend vanuit eigen belang, de oplossing van een delict in de weg kunnen staan. Niet integriteit, eerlijkheid, oprechtheid en rechtvaardigheid zijn bepalend bij de oplossing van een misdaad, maar list en bedrog, competentiestrijd, chantage en ongerechtigheid spelen een voorname rol, zo wil de film duidelijk maken. Helaas worden zowel deze visie als het maatschappelijk uiterst serieuze probleem van kindermisbruik zeer oppervlakkig behandeld in de film en slechts als decor gebruikt, een achtergrond waartegen moord en doodslag in de film plaatsvindt.
Wapengekletter
De nadruk in De Zaak Alzheimer ligt te veel op het nastreven van effect en maakt daardoor een te gestileerde en geforceerde indruk. Er wordt met beeldversnelling gewerkt om de spanning kunstmatig op te voeren, sommige beelden zijn groen en blauw om het geheugenverlies en gevoel van vervreemding van huurmoordenaar Ledda te benadrukken, de muziek is keurig onheilspellend op de juiste momenten en het bloed is te geraffineerd zichtbaar op de lichamen. De personages komen amper tot ontwikkeling en blijven figuranten in een spel van actie en veel wapengekletter. De film mist rauwheid en echtheid. En de klasse van een ingenieus plot om daadwerkelijk geloofwaardig over te komen als geslaagde politiethriller.
De Zaak Alzheimer
Regie: Erik van LooyJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Actor’s block
.
~
Mort Rainey (Johnny Depp), was ooit een succesvol schrijver. Zijn thrillers verkochten als warme broodjes. Zijn beeldscherm vertoont echter al maanden dezelfde tekst. Rainey heeft een writer’s block, ligt in scheiding en bewoont in zijn eentje een huis waar de schoonmaakster de scepter zwaait. Hij is gestopt met roken, maar steekt stiekem een sigaretje op. Met ingehouden stem, om de rook te verbergen, antwoordt hij de vrouw, die zijn huis stofzuigt.
Flauw
~
Slordig
Depp en Turturro spelen in een aantal scènes samen, maar van chemie tussen de twee is geen sprake. Turturro haalt een aantal vreemde streken uit, maar kondigt ze allemaal aan. Depp is in de directe confrontaties voor de duivel niet bang, maar zodra hij alleen in zijn huis is jaagt zelfs de huishoudster hem schrik aan. De haardos van Depp heeft de meeste aandacht gehad. In geen enkele scène lijkt een kam te zijn gebruikt. De kapster heeft slechts de föhn op het hoofd van Depp gezet om het slordige karakter van de schrijver te benadrukken. Ook de relatie tussen Rainey en zijn vrouw Maria Bello, eerder te zien in Clueless, is ongeloofwaardig. Er moeten wat papieren voor de scheiding worden getekend, maar dit gaat steeds niet door. Rainey ergert zich aan zijn vrouw, maar heeft ook moeite met het afscheid. In de scènes tussen Depp en Bello wordt duidelijk dat beide personages weinig fiducie in elkaars kwaliteiten hebben. Elke irritatie wordt gespeeld alsof er is afgekeken bij de plaatselijke amateurtoneelvereniging.
Vaag
Turturro zou de man moeten zijn die de kijker angst anajaagt. Hij heeft echter een accent aangenomen, waarbij hij elk woord per letter articuleert en ook dat helpt de film niet op gang. Depp speelt ongeïnspireerd voor een waarschijnlijk riante vergoeding. Voeg daarbij de vage bijrol van Timothy Hutton als nieuwe minnaar van de vrouw van Rainey en de toeschouwer ziet in twee uur een cast langskomen, die duidelijk maakt geen moment in het project te hebben geloofd.
Saai
Secret Window is een volkomen mislukte thriller. Elke plotwending wordt zo langzaam geïntroduceerd dat er geen enkele verrassing is. Secret Window heeft aan het einde een leuke dubbele bodem, maar de toeschouwer ziet ook deze al van ver aankomen. Het is een trieste opbrengst. Met een waarschijnlijk ruim budget is van een goede novelle en met een flink aantal getalenteerde acteurs en actrices een dodelijk saaie film gemaakt.
Secret Window
Regie: David KoeppJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Hilarisch en mooi in eenvoud
Op de hoes staat in grote letters: “Ongecensureerd, bevat grof taalgebruik”. Op het eerste gezicht doet de DVD van het tweede seizoen van de bekende MTV-serie The Osbournes overdreven aan. De eerste indruk die gemaakt lijkt te moeten worden is dat de familie uitspat in grofheid en asociaal gedrag. Natuurlijk is dat niet geheel uit de lucht gegrepen, maar het is volgens mij niet wat de serie interessant maakt. Dat zit hem eerder in de dingen die “heel normaal” verlopen binnen het door camera’s gevolgde gezin.
~
Ozzy mist de drank. Hij heeft zichzelf en vrouw Sharon beloofd om alcohol niet meer tot zich te nemen en we zien hem dan ook een aantal afleveringen lang worstelen met zijn afhankelijkheid van de drank. We zien hem op het podium staan, wankelend, meer een oude man dan een spetterende rockster. Zeker als zijn vrouw Sharon aan darmkanker blijkt te lijden, stort de voormalige zanger van Black Sabbath bijna in. Zijn manager houdt hem overeind tijdens de concertreeks Ozzfest, waarvan de man zelf het middelpunt is. Ozzy moppert en is ontevreden: ook deze rockster is een verrassend normaal mens. Intussen heeft dochter Kelly een hitje behaald met de Madonna-cover Papa Don’t Preach en is zoon Jack de entertainer die van tijd tot tijd voor enige practical jokes zorgt. Mama Sharon zit thuis of wordt in een kliniek aan haar kanker geholpen. En het gezin leeft door, net als miljoenen gezinnen op de wereld.
Heldere verhaallijn
~
Ozzy translator
Zoals al eerder gezegd is de eerste indruk van de box erg jolig. Ook de vormgeving van de menu’s lijkt er vooral op gericht het melige publiek te trekken. Dit is echter wel mooi uitgewerkt en de DVD staat bol van de extra’s. Zo is bij acht afleveringen commentaar van de familie zelf opgenomen en zit er bij elke aflevering een Ozzy translator waarmee ook het gemurmel van de oude rocker te vertalen is. Tevens staan er nog 15 extra clips op die tijdens het snijden van de serie verloren zijn gegaan, plus een aantal games op en ga zo maar door.
Elegante middelvinger
Ik persoonlijk vond het een genoegen om naar de familie Osbourne te kijken. Sharon is de spil waar de familie om draait. Kelly is verwend en Jack ook, maar beiden zijn toch door de aanwezigheid van Sharon redelijk normaal gebleven. Ozzy is een held en zal dit ondanks zijn lichamelijk aftakeling altijd blijven. De scène waar hij een vuurtje op het strand bouwt en vervolgens de golven begint uit te schelden dat ze zijn vuur uitmaken is briljant. Overigens moet me wel van het hart dat de box niet echt ongecensureerd is, zoals levensgroot op de voorkant staat. Het grote aantal keer “fuck” is niet weggebliept, maar zodra een meisje haar elegante middelvinger opsteekt, of Ozzy zijn overjarige achterwerk aan het publiek toont is dit wel degelijk weggeveegd. Wat mij betreft hoef je in het liberale Nederland een dergelijke fysieke omgangstaal niet weg te vegen, dat vestigt er alleen maar de aandacht op.
The Osbournes: the 2nd Season
Jaar: 2024Distributeur: Buena Vista
Misschien ook iets voor u