Kunst / Expo binnenland

Krullende lippen

recensie: Alida Pott in Groninger Museum

In het Groninger Museum is momenteel een kleine maar fijne tentoonstelling te zien met werk van kunstenares Alida Pott (1888-1931). Slechts dertig werken zijn er te zien, in een doorloop naar andere exposities. Misschien is het een opmaat, want het smaakt naar méér.

Alida Pott, Portret van een jonge vrouw, 1921, Collectie Stichting De Ploeg

‘Ik was vooral gecharmeerd van haar bovenlip, die helemaal de vorm had van die gestileerde zeemeeuwen die kinderen met kleurpotloden tekenen’. Dat schrijft John Banville in zijn roman De blauwe gitaar over zijn ‘kleine meisje’, maar het zou net zo goed over bijvoorbeeld het Portret van een jonge vrouw van Alida Pott kunnen gaan.

Alida Pott was het eerste, maar niet het enige vrouwelijke lid van de Groningse schilders die bekend stonden onder de naam De Ploeg. Het meeste werk van haar dat wordt getoond, stamt uit  de jaren twintig van de vorige eeuw, toen de Ploegschilders hun hoogtepunt beleefden. Zij schilderde op expressionistische wijze, wat je goed ziet in de blauwe bomen op het schilderij Het Blauwborgje (1920), een boerderij even buiten Groningen.

Ploegschilder en méér dan dat

Pott was getrouwd met Ploegschilder George Martens (1894-1970). Hij gebruikte een snelle toets, terwijl krullende lippen en de expressieve manier waarop handen werden geschilderd typerend zijn voor Pott. Lang was onduidelijk of het grote olieverfportret van de voetballer Hans Tetzner (1927), een familievriend, nu was geschilderd door Martens of Pott. Voor het eerste pleit de snelle toets voor het Pott. Onder andere vanwege de uitwerking van de handen. En die krullende lippen…

Pott overleed op tweeënveertigjarige leeftijd aan een longziekte. Om onduidelijke redenen wilde haar man het werk van zijn vrouw na haar dood niet tentoonstellen. Als vrouwen overigens al een plaats kregen op exposities, want dat was in haar tijd niet vanzelfsprekend. Het is jammer dat Pott nooit een plek heeft gekregen op een expositie, want ze overtreft het werk van haar man en van menig andere Ploegschilder.

Expressionistisch én subtiel

Haar werk heeft iets eigenzinnigs. Op bijna alle getoonde portretten is het hoofd bijvoorbeeld iets geneigd, alsof de geportretteerden richting de nieuwsgierige kijker willen zeggen: ‘Wat nou, kijk maar eens goed! Ja, ik ben een Ploegschilder met mijn expressionistische, dikke lijnen die je onder andere ziet op mijn landschappen. Maar ik kan ook klein en intiem werken, subtiel en met maar een paar rake lijnen. En in terracotta een aandoenlijke oude vrouw neerzetten. De handen gevouwen op haar schoot, de boezem hangend. Niet “mooi”, maar o zo treffend. Toch?’

Alida Pott, Boomgaard Blauwborgje, 1920, Collectie Stichting De Ploeg

Naast portretten en landschappen zie je ook dadaïstische collages, affiches en allerlei gebruiksvoorwerpen die Pott heeft ontworpen. Zoals een houtsnede à la Wajongpoppen, om nog maar te zwijgen van een servethouder, een poetsdoos, een metalen eierdopje en houten broches. Hierin verheft ze alledaagse gebruiksvoorwerpen tot iets bijzonders.
Dichtte Harriet Laurey (1924-2004) niet:

Dan moet men heel gewone dingen.
Iets jaren ouds, bijvoorbeeld koffie zetten.
Aandachtig op kleine gebaren letten.
Zorgvuldig  bonen in de molen doen.

Een warme, korreldroge geur begint
zich langzaam door de kamer te verspreiden,
de dingen tot hun leven te bevrijden.
De spiegel glimlacht terug. Het water zingt.

Dat is zo’n beetje de sfeer die je inademt als je door deze kleine, door curator Nadia Abdelkaui met zorg samengestelde expositie loopt: letten op kleine dingen, zoals gekrulde lippen. Een tentoonstelling die laat zien dat Alida Pott in al haar veelzijdigheid méér was dan een Ploegschilder.

Kunst / Theater / Kunst / Reportage / Reportage / Reportage
special: Fotoreportage: Festival TweeTakt 2021

Magisch festival op een fort in de bossen

Fotograaf en beeldredacteur Bart van Lier bezocht onlangs Festival Tweetakt (theater, kunst en muziek) bij een monumentaal fort in de Ruigenhoekse polder, vlak boven Utrecht. Hij verwerkte zijn indrukken in zowel tekst als beeld in het onderstaande verslag.

Impressie van mijn bezoek aan Tweetakt

Speciaal voor 8WEEKLY ben ik twee avonden naar het Tweetakt festival geweest voor een fotoreportage en ik heb daar drie voorstellingen bekeken.

Ten eerste was het een verademing om na 1,5 jaar weer naar een festival te kunnen gaan. Waar je je onder genot van hapje en een drankje naar muziek kunt luisteren of een voorstelling kan bekijken en het gevoel krijgt dat het oude normaal weer begint terug te komen.

Dat gezegd hebbende was Tweetakt ook écht een leuk festival om naar toe te gaan. Het wordt dit jaar gehouden op Fort Ruigenhoek. Een prachtige locatie midden in de bossen. Vooral ’s avonds heeft het iets magisch als je er naartoe fietst. Je ervaart de stilte van de bossen eromheen en ziet daarna de mooie sfeerverlichting op het festivalterrein. Ook de drie voorstellingen die ik heb bekeken waren geweldig.

Fantastische show

Screws was interessant omdat je een ander beeld krijgt van je eigen lichaam als twee lichamen samensmelten en een “kunstwerk” worden. The Happy few was een show die je aan het denken zet over hoe je naar mensen kijkt door middel van hun voorkomen. Je ziet hoe één persoon meerdere identiteiten kan aanmeten. Zeer treffend en goed geacteerd. Als laatste heb ik Shake Shake Shake bekeken. Helaas waren ze maar één weekend op TweeTakt maar wat is dat een fantastische show! Er komt 90 minuten lang een brok energie op je af. Dans en muziek wisselen elkaar in rap tempo af. Je ziet dat de dansers er zelf ook plezier én lol in hebben en dat maakt deze show zo leuk om naar te kijken. Voor mij een van de hoogtepunten van het festival.

Festivalsfeer

Maar naast theater en muziek is er ook veel mooie kunst te zien waar medewerkers je graag alles over willen vertellen. Daarna heb ik onder het genot van een biertje en nacho’s nog even kunnen genieten van de festivalsfeer op de binnenplaats. Kortom het was een geslaagd bezoek aan het Tweetakt en ik kom volgend jaar zeker terug!

 

Festival Tweetakt is nog tot en met 19 september te bezoeken op Fort Ruigenhoek.

 

Film / Serie

Problematisch kuuroord

recensie: Nine Perfect Strangers - Jonathan Levine

Blond golvend lang haar, een wit gewaad en een Russisch accent maakt Nicole Kidman in deze miniserie tot Masha, de gastvrouw van het kuuroord ‘Tranquillum’. Ze heeft hier een tiendaags programma opgesteld om negen deelnemers op spirituele wijze te transformeren tot zuivere personen. Een behandeling als laatste redding. De tien dagen die ze er spenderen blijken echter overweldigender te zijn dan verwacht.

Nine Perfect Strangers is een nieuwe Amerikaanse miniserie, gebaseerd op de gelijknamige roman van Liane Moriarty (2018). De cast bestaat uit grote bekende namen als Nicole Kidman, Manny Jacinto en Melissa McCarthy. Dit in combinatie met het interessante kuuroord en de duistere gebeurtenissen schept het een imposante eerste indruk. Al is niet alles wat het lijkt…

Verloren persoonlijkheid

Door herkenbare problemen van de deelnemers, zo als overgewicht, relatiebreuken en werkdruk, is het makkelijk om je in te leven in de emoties die de personages doorgaan. Hoewel de acteurs erg goed zijn, komen hun acties in de serie soms wat geforceerd en ongeloofwaardig over. Het zijn daarbij zeker ook stereotype mensen en dat maakt de personages wat vlak. Toch weten de makers te verassen met diepere frustraties en mankementen. Zo is er echtpaar Heather en Napoleon waarvan hun zoon overleden is. Hun dochter Zoe, die met haar broer een tweeling vormde en nu enig kind is, is met haar ouders mee naar het kuuroord. Elke aflevering kom je dieper in het hart van de personages en ga je mee op zoektocht naar wie ze diep van binnen zijn.

Omgekeerde wereld

Al snel blijkt dat eigenlijk gastvrouw Masha degene is die hulp nodig heeft. Ze wordt geteisterd door doodsbedreigingen via mobiele berichtjes. Onlogisch hierbij is dat ze vanaf het begin de mobiels van iedereen afneemt, maar zelf bij het geringste getinkel gelijk op haar mobiel kijkt. Afgezien daarvan straalt Masha verder een gloed van rust uit. Als heerseres over de groep weet ze met haar diepzinnige kennis de rest te verlijden. Haar macht gebruikt ze om de negen deelnemers te laten doen wat ze voor hen bedacht heeft. De wanhopige groep gelooft in haar plan en doet wat hen wordt opgedragen. Niet altijd blijft dat legaal.

Liefdeseiland?

Hoewel de mensen komen om hun problemen te overwinnen, lijkt het bijna alsof het meer draait om het koppelen van geliefdes. Sommige deelnemers zijn bewust met relatieproblemen gekomen, en ook de rest van de groep is wel voor liefde vatbaar. Je vergeet soms even dat het gaat om hun gezondheid weer op te beuren. De meeste komen als single aan en toch onderling blijkt er zeker wel iets meer te gebeuren. Blijkbaar is liefde dan toch ook iets wat men echt gelukkig zou maken. Maar daar kan je ook wel van genieten. Een beetje drama krijg je erbij, maar het thrillergehalte valt allemaal reuze mee. Met deze acht afleveringen kun je eens goed gaan zitten en heerlijk tot rust komen, met hier en daar wat aangrijpende gebeurtenissen en vooral geheimzinnige verassingen.

Nine Perfect Strangers is nu te zien op Prime Video.

 

Kunst / Expo binnenland

Een nieuwe kijk op kunst

recensie: Met andere ogen

Elk kunstwerk vertelt een verhaal, maar dat is lang niet altijd in één oogopslag te zien. De tentoonstelling ‘Met andere ogen’ laat op een toegankelijke en interactieve wijze zien dat je door aandachtig kijken meer uit een kunstwerk kunt halen dan je vooraf zou denken.

In de eerste zaal die je betreedt hangt slechts één schilderij. Je zou geneigd zijn om snel door te lopen naar de volgende zaal, maar het idee is juist om plaats te nemen op de bank die ervoor staat en je ogen de kost te geven aan de weergegeven zonsondergang. De lucht baadt nog even in goudgeel zonlicht, terwijl de eerste koelte van de nacht zijn aantrede doet. De donkere bruintinten waarmee het heuvelachtige landschap is bedekt benadrukt die aankomende duisternis. Dat is één interpretatie bij het zien van dit schilderij.

Charles-François Daubigny, Zonsondergang, 1876-1877 © Museum Gouda

Maar…wat zie jij? In de zalen die volgen vormt wat jij wel en niet ziet de rode draad. Via de audiotour word je aangespoord om goed te kijken, luisteren, ruiken en uiteindelijk te ervaren wat voor invloed dat heeft op jouw beleving van kunst. Het maakt deze tentoonstelling een vindingrijke manier om kunst toegankelijk te maken.

Wat zie jij?

Het is lastig om te bepalen wat je ziet als je niet weet waar je op moet letten. De audiotour helpt je daarbij, maar het is de bedoeling is dat je eerst zelf naar de kunstwerken kijkt. Zo sta je in de tweede zaal oog in oog met een schilderij van een interieur. Aan tafel zit een jonge vrouw die een brief aan het schrijven is, een tafereel waar in eerste instantie niets bijzonders aan lijkt. Als je langer kijkt valt op dat er op de achtergrond schilderijen tegen een muur staan en hangen.

Piet Meiners, Portret van Cobi Arntzenius-Witsen in het atelier op Ewijkshoeve, 1896 © Museum Gouda

Zit deze vrouw in een kunstenaarsatelier? Ze draagt een trouwring, dus kun je je afvragen: is dit een getrouwde vrouw die werkt als kunstenares? Is ze getrouwd met een kunstenaar? Of komt ze uit een kunstenaarsfamilie? Via deze vragen kun je zelf aan de slag met het interpreteren van haar rol en de betekenis van het schilderij. De tentoonstelling verrast je steeds opnieuw met zulke inzichten over kunst.

Al je zintuigen gebruiken

Naast je ogen, gebruik je in deze tentoonstelling ook je oren en neus. Je ziet een stilleven en kunt via twee geurboxen ruiken aan de vruchten die je ziet. Maar leuker is een schilderij van een interieur in de avond, of in vroeg ochtendlicht. Op de achtergrond zie je een raam waar een beetje licht doorheen schemert. De voorgrond is vrij donker en wordt aan je zicht onttrokken door een half openstaande deur. Op zichzelf misschien niet heel bijzonder, maar de interessante toevoeging komt via de audiotour, waarbij je twee verschillende muziekfragmenten hoort. Als eerste een idyllisch muziekje wat het lege interieur lijkt te verlevendigen en het schilderij een vrolijke twist geeft. Als tweede hoor je een heel onheilspellend stuk, waardoor de donkere kleuren op de voorgrond opeens heel dreigend aandoen. Grappig genoeg beïnvloedt geluid je beleving van het schilderij.

Henri Fantin-Latour, Interieur, 1859 © Museum Gouda

Door de ogen van een ander

Het leuke aan kunst is dat iedereen iets anders kan zien in een kunstwerk. Door te kijken naar kunst via de ogen van iemand anders doe je nieuwe inzichten op. In het laatste deel van de tentoonstelling vertellen inwoners van Gouda wat zij zien in een kunstwerk. Hun perspectieven zorgen er dan ook voor dat je nieuwe dingen ziet in de schilderijen. Door de grote hoeveelheid audio stops en de lengte van de fragmenten is het laatste deel echter eigenlijk te lang. Bovendien zijn er vrijwel geen zaalteksten aanwezig, dus ben je verloren zonder audiotour en kun je ook niet voor kiezen om even snel de belangrijkste informatie te scannen in het laatste deel.

Toch is het een spannende tentoonstelling met een innovatief concept, dus het zou mooi zijn om meer van zulke tentoonstellingen te zien. De interactieve insteek draagt uit dat kunst niet moeilijk hoeft te zijn. Goed kijken vormt de sleutel en dat wordt hier alleen maar aangemoedigd. Zo krijg je, zonder dat je diepgaande kennis mee hoeft te brengen, een mooie introductie op de verschillende manieren waarop je naar kunst kan kijken. Goede kans dat je na afloop ‘met andere ogen’ naar kunst kijkt.

Boeken / Fictie

Instapmodel voor sciencefiction

recensie: Olga Ravn – Het personeel

Op een ruimteschip, ver hiervandaan, in een niet-gedefinieerde toekomst, is een strijd gaande tussen het menselijke en niet-menselijke personeel. Via getuigenverklaringen ontdek je langzaamaan wat er gebeurd is. Met Het personeel onderzoekt de Deense auteur Olga Ravn wat het betekent om mens te zijn.

Het personeel van Olga Ravn speelt zich af op een ruimteschip, die enkele lichtjaren hiervandaan rond een planeet zweeft. Het verhaal bestaat uit getuigenverklaringen van de werknemers, die zowel menselijk als mensachtig zijn. Langzaam ontvouwt zich het verhaal en wordt duidelijk dat de grens tussen mens en mensachtige niet altijd helder is en voor welke problemen dit zorgt.

‘Er zijn menselijken, en er zijn mensachtigen. Zij die geboren zijn, en zij die geschapen zijn. Zij die zullen sterven, en zij die dat niet doen. Zij die zullen vergaan, en zij die niet zullen vergaan.’

Eigen wil

De mensen denken aanvankelijk dat ze hun creaties volledig onder controle hebben, maar gaandeweg blijkt dat ook zij een eigen wil hebben. Ze negeren updates en ontwikkelen gevoelens die niet in hen geprogrammeerd zijn. Ze vragen zich af waarom ze eigenlijk minderwaardig zijn, enkel omdat ze niet uit een mens zijn geboren.

Ondertussen zien de mensen het leven op het ruimteschip ook steeds minder zitten. ‘We gaan gebukt onder de herinneringen aan waar we vandaan komen’, vertelt een van de werknemers. Terwijl hun leven eindig is, leven de mensachtigen voor eeuwig voort doordat hun bewustzijn wordt geüpload in de cloud. Dit besef zorgt voor spanningen, de tweedeling groeit totdat er nog maar één oplossing mogelijk lijkt.

Marginaal

Naast de bespiegelingen over het mens-zijn is het verhaal verder vrij marginaal. Ze zweven rondom een vreemde planeet, vermoedelijk om die te bewonen omdat de aarde niet langer bewoonbaar is, het klassieke sciencefictionverhaal. Ook het idee van mensachtige werknemers is natuurlijk niet nieuw, in Do androids dream of electric sheep van Philip K. Dick (en de filmbewerking Blade runner) werd dit zelfs nog interessanter aangepakt, door twijfel te laten ontstaan over iemands identiteit.

Het personeel is aansprekend door de gekozen vorm. Doordat informatie mondjesmaat wordt prijsgegeven, word je gestimuleerd om door te lezen. In de poëtische beschouwingen lees je dat Ravn een groot schrijver is, maar inhoudelijk is het vrij oppervlakkig. Al met al is Het personeel niet meer dan een leuk instapmodel om kennis te maken met het genre sciencefiction.

Muziek / Concert

Intieme aftrap van het musicalseizoen

recensie: Musical Summer Concert 2021

Voor het eerst sinds lange tijd zongen musicalsterren Esmée Dekker, April Darby, Milan van Waardenburg, David van den Tempel en Nienke Latten weer voor een groot publiek op de tweede editie van het Musical Summer Concert in Den Haag.

Erg zomers is het niet: een uur voor het concert is het nog aan het stortregenen. Het publiek komt het openluchttheater in het Zuiderpark dan ook met regenponcho’s en -jassen binnen, maar tijdens het concert blijft het droog en gaat zelfs de zon schijnen. De jonge theaterproducent Nathan Markuszower heet het publiek welkom en hoopt iedereen komend theaterseizoen tegen te komen bij de vele musicalproducties die weer gaan opstarten. De pandemie zorgt voor een aangepast concert, met veel afstand, een kleine begeleidingsband en ook solist Tessa Sunniva van Tol moet afzeggen door een verkoudheid. Gelukkig wordt ze lastminute vervangen door Nienke Latten en dat doet zij met verve.

Originele repertoirekeuze

Bij de meeste musicalconcerten is de nummerkeuze vrij voorspelbaar: alle grote klassiekers komen voorbij van Les Miserables tot ThePantom of the Opera en van Grease tot The Lion King. De solisten van het Musical Summer Concert kozen echter hun eigen nummers en vertelden daarbij hun eigen verhalen.  Dat maakte het een origineel en intiem concert, je leert de musicalsterren een beetje kennen. Zo vertelde David over Soldaat van Oranje, de eerste musical die hij zag en die ervoor zorgde dat hij stopte als militair en musicalacteur werd. Nienkes favoriete musical blijkt Frozen te zijn en Milan en April zingen, ondanks dat ze elkaar al van jongs af aan kennen, voor het eerst een duet samen: ‘Ergens in de sterren’. Vrijwel alle nummers zijn musicalnummers van liedjes uit The Color Purple tot Anastacia. Davids versie van ‘Creep’ van Radiohead is het noemen waard en roerde het publiek diep, zeker omdat hij het opdroeg aan Frederique (die een paar weken geleden in elkaar is geslagen en zo in het nieuws kwam) en iedereen die zichzelf probeert te zijn.

De jonge musicalsterren laten horen dat ze bij de top van de Nederlandse (en Duitse) musicalartiesten horen, van zachte breekbare liedjes tot hoge noten en power ballads, niets is ze te gek. De solisten worden begeleid door het enthousiaste muzikale trio Billy Maluw (piano), Wouter Kronenberg (bas) en André van Damme (drum). Daarnaast was er een opleidingskoor dat de solisten ondersteunde en waardoor ook een breder repertoire werd gezongen. Zo koos Esmée haar favoriete nummer uit In the Heights en zong Milan ‘Sluit alle Deuren maar’, twee nummers waarin een koor niet mocht ontbreken!

Van online naar live

Dit was de tweede editie van het Musical Summer Concert, dat in 2020 voor het eerst plaatsvond. Ook tijdens het afgelopen coronajaar zatProducent Nathan Markuszower theaterproducent Nathan Markuszower niet stil: hij organiseerde online musicalconcerten. Onder de noemer ‘Stars from the house’ waren er meerdere edities van online musicalconcerten met diverse musicalsterren. De sterren hadden elk hun nummers thuis opgenomen en de kijker kon die dan streamen. Diverse Nederlandse en ook Duitse musicalsterren deden mee. Er was namelijk ook een Duitse variant van deze concerten. Beide waren een succes.

Het Musical Summer Concert is eigenlijk de live variant van deze online huiskamerconcerten: wel live met veel publiek en toch lekker intiem. Het is dan ook een mooie aftrap van het nieuwe (postcorona) musicalseizoen en hopelijk is daarmee een nieuwe traditie geboren.

 

Een andere editie van het Musical Summer Concert is te zien op 4 september 2021 in Theater De Kring in Roosendaal.

Film / Films

Uit de klei getrokken schaap is uit de kunst

recensie: Shaun het Schaap: Het Ruimteschaap - Richard Phelan, Will Becher

Ronde pretoogjes en een overdreven glimlach: Shaun het Schaap is er weer in zijn tweede klei-geanimeerde film. De Britse Aardman-animatiestudio geeft Shaun een nieuwe kans om zijn fans te vermaken. Dit keer krijgt hij opmerkelijk bezoek van een lieflijke en speelse alien Lu-La. Met haar buitenaardse krachten zet ze de boerderij op zijn kop.

Op het moment dat Lu-La uit de neergestorte ufo stapt lijkt het een eng en groots wezen te zijn waar iedereen bang voor is. Niet gek dat er een hele organisatie is die Lu-La wil vangen om het bestaan van aliens te bewijzen. Al snel merk je hoe schattig en vriendelijk Lu-La eigenlijk is. Ze wil niemand kwaad doen en is enkel opzoek naar haar geliefde ouders. Verdwaald en overweldigd door de nieuwe omgeving ontmoet ze Shaun op de boerderij. Lu-La wordt opgenomen in de schapenkudde en dit zorgt voor grappige momenten. Samen met Shaun start ze een wonderlijke zoektocht om haar plek naar huis terug te vinden, maar dat gaat niet zonder gevreesde tegenslagen.

Levende klei

Aardman Studios houdt nog altijd stug vol om met klei te werken in plaats van de heersende computeranimaties. Dit is in hun voordeel en maakt alles extra speciaal en knap. Een vak waarin Aardman zich tot in de details heeft gespecialiseerd. De schapen en de boerderij zijn prachtig gemaakt. Daarnaast gaan ze dit keer de ruimte in die indrukwekkend is vormgegeven.

Het mooie gebruik van sfeervol licht maakt de alien Lu-La extra interessant.  De kleine imperfecties en vingerafdrukken op de klei tonen hoe hard er aan deze film is gewerkt. De personages lijken echt te leven en hun emoties komen werkelijk over. Het is een wereldje dat helemaal klopt en alles is erg geloofwaardig. Tip: ontmoet het beroemde schaap op de expositie van Aardman Studios, nu te zien in het Forum Groningen.

Ondeugende schapenboel

De schapen met hun unieke karakters zorgen voor een lach op je gezicht in de nieuwe film. Ze zijn allemaal wat lomp, spontaan en ergens ook schattig. Waaronder Timmy, het kleinste schaap met zijn knuffelbeertje en Shirley een erg mollig schaap, dat vaak als springkussen wordt gebruikt. Niet altijd denken ze goed na over wat ze precies aan het doen zijn tijdens de lol die ze maken. De consequenties maken het er niet makkelijker op, maar ze vinden er wel een oplossing voor.

Gelukkig hebben ze altijd Bitzer de hond nog die de orde probeert te handhaven. Met zijn fluitje corrigeert hij de schapenkudde om ze weer op het goede spoor te krijgen. Dialogen ontbreken, maar daarvoor krijg je des te meer geinig schapengeblaat en gegrom.

Themapark voor aliens

We kennen het wel, het concept van aliens die een bezoek aan onze aarde brengen. Toch weet Aardman een originele twist te geven aan het geheel. Vooral omdat het niet te serieus overkomt. Nadat de boer mysterieuze graancirkels ontdekt, start hij zijn eigen themapark. De vraag is of hij zelf echt gelooft dat buitenaardse wezens bestaan of er enkel gebruik van maakt om zijn boerderij te promoten. In ieder geval proberen de schapen Lu-La geheim te houden en te beschermen.

Aardman blijft bij zijn vertrouwde boerderij als setting en steekt daar hier en daar wat buitenaardse elementen in. Met oog voor detail zijn er zelfs enkele sci-fi klassiekers verwerkt in de film als extraatje. De spanning blijft op het einde of Lu-La haar ouders kan vinden en ze uit handen blijven van het ministerie van buitenaardse zaken. Pret voor zowel ouderen als kinderen is er zeker met deze dolle schapenbende.

Shaun het Schaap: Het Ruimteschaap is nu te zien op Netflix en Pathe-Thuis.

 

Kunst / Reportage
special: Romanovs in de ban van de ridders
Evert Elzinga

Hoofse liefde in Hermitage Amsterdam

Vorig jaar werkte ik bij Hermitage Amsterdam aan Romanovs in de ban van de ridders, een tentoonstelling waarin onder andere op een thematische manier wordt gekeken naar hoe mensen leefden in de middeleeuwen.

 

In de grote zaal van de tentoonstelling leer je meer over het dagelijkse leven van welgestelde mensen uit de middeleeuwen. Wat deden ze in hun vrije tijd? Hoe uitten zij gevoelens naar een geliefde? En hoe vierden ze feest? Naar zulke vragen deed ik onderzoek tijdens mijn masterstage. In een serie van een paar specials vertel ik jullie meer over mijn onderzoek door enkele objecten uit te lichten die mooi illustreren hoe middeleeuwers leefden. Hiervoor trap ik af met een blogpost over hoofse liefde.

Kistje met scenes of ridderromans, tweede helft veertiende eeuw © Staatshermitage Museum, foto door Alexander Koksharov

Liefde in de middeleeuwen

Liefde is van alle tijden, net zoals het geven van geschenken aan geliefden. Alleen, wat voor geschenken gaven mensen aan elkaar in de middeleeuwen? In die tijd was het voor adellijke mannen gebruikelijk om hun geliefde een ivoren kistje te geven, gevuld met, je zou het niet raden, toiletartikelen! Op zulke kistjes werden liefdesscenes afgebeeld, maar daar hield het niet bij op. Ieder object in het kistje werd voorzien van liefdessymboliek om de serieuze intenties van de edelman kracht bij te zetten. In de tentoonstelling zie je dat mooi terug in een ogenschijnlijk onopvallende kam.

Een kam als liefdesgeschenk?

Kam, tweede helft vijftiende eeuw © Staatshermitage Museum, foto door Alexander Koksharov

 

Het is nu niet voor te stellen dat je van je geliefde een kam als geschenk krijgt, maar dat was in de middeleeuwen onder de adel heel normaal. In die tijd waren kammen noodzakelijk, omdat mensen zich minder grondig wasten en nauwelijks toegang hadden tot schoon water. De bovenste rij met dunne en dicht op elkaar staande tanden van deze kam was dan ook bedoelt om luizen en viezigheid uit het haar te verwijderen. In de onderste rij staan de tanden net wat verder uit elkaar. Aangezien ook mensen in de middeleeuwen een bad hair day vervelend vonden, is deze rij bedoelt om haar in model te brengen. Voor adellijke mannen en vrouwen die zich toen nog niet goed konden wassen was dit dus best wel een nuttig cadeau. Maar daar houdt het niet bij op.

Als je goed kijkt naar het midden van de kam, dan zie je dat er een hartje is uitgesneden op de plek waar de gebruiker het vastpakte. Het hart, een iconisch symbool voor de liefde, wijst erop dat de ontvanger het object waarschijnlijk heeft gekregen van een geliefde. Naast het hart is een inscriptie te zien in het Hebreeuws waar staat: ‘God zegent u’ . Op kammen in andere museumcollecties vind je veelal een liefdesspreuk of zelfs de naam van een geliefde als inscriptie. Of de geliefde blij was met deze kam zullen we nooit weten. Er zijn geen gebruikssporen te bekennen, dus goede kans dat de kam niet vaak is gebruikt.

Afdekplaatje voor een spiegel, tweede helft veertiende eeuw © Staatshermitage Museum, foto door Alexander Koksharov

Een spiegel met liefdessymbolen

Nog zoiets wat wij nooit cadeau zouden doen, maar wat in de middeleeuwen een luxeproduct was: spiegels. Het bekijken van je reflectie is nu heel vanzelfsprekend, maar in de middeleeuwen waren spiegels zoals wij die nu kennen nog niet uitgevonden. Gepolijst metaal was het beste alternatief, maar het kostte veel tijd, moeite en geld om dat om te toveren tot een spiegel die een duidelijke reflectie kon tonen. Om de kostbaarheid van het object te benadrukken en tegelijkertijd het oppervlak te beschermen werden spiegels afgedekt met ivoren afdekplaatjes. Een van de afdekplaatjes in de tentoonstelling toont een verliefd stel. Dit afdekplaatje stelt geen bestaand koppel voor, want evenals spiegels werden zulke plaatjes in grote getalen gemaakt.

Net als bij de kam zien we wel symbolen die verwijzen naar de liefde. Op de schoot van de jonge vrouw zie je een hondje, een beeltenis die verwijst naar het bekende spreekwoord ‘zo trouw als een hond’. Met haar andere arm zet ze een krans op het hoofd van een man, terwijl hij zijn hand liefelijk heeft uitgestrekt naar haar kin. Op de rechterhand van de man zit een tamme valk, wat net zoals het hondje ook symbool staat voor trouw. De valk is tam en dient dus maar één eigenaar en symboliseert het hart van de jongeman, die ook maar aan één vrouw toebehoort.
Een spiegel met afdekplaatje was in de middeleeuwen dus het ultieme cadeau om aan je geliefde te geven aan wie je eeuwige trouw wilde beloven en van wie je onvoorwaardelijk hield. Zo zie je dat toiletartikelen uit de middeleeuwen onverwachts via symbolen vol met romantische betekenis kunnen zitten.

Kunst / Expo binnenland

De vele gezichten van Frida Kahlo

recensie: Cobra Museum voor Moderne Kunst
ZaalbeeldPeter Tijhuis

“Ze dachten dat ik een surrealist ben, maar dat ben ik niet. Ik schilder nooit dromen. Ik schilder mijn eigen werkelijkheid,” zei Frida Kahlo (1907-1954) in 1953 tegen Time Magazine. Haar realiteit en die van haar man Diego Rivera (1886-1957) worden op een veelzijdige manier getoond in de tentoonstelling Frida Kahlo & Diego Rivera: A Love Revolution.

 

De liefde tussen Kahlo en Rivera bloeide op in 1928 toen zij elkaar ontmoetten via de Mexicaanse communistische partij. Een jaar later trouwden ze, maar het was een stormachtige relatie met buitenechtelijke affaires aan beide kanten. Tegelijkertijd leefden zij in roerige tijden waarin revoluties elkaar in een vlug tempo opvolgden. De tentoonstelling geeft een gelaagd beeld van hun relatie tegen een achtergrond van deze maatschappelijke en politieke ontwikkelingen, waarbij met name de schilderijen van Kahlo de boventoon voeren.

Met dank aan The Jacques and Natasha Gelman Collection of 20th Century Mexican Art en The Vergel Foundation/INBAL-Secretaría de Cultura. © 2021 Banco de Mexico Diego Rivera Frida Kahlo Museums Trust, Mexico DF c/o Pictoright Amsterdam 2021

Tijdgenoten

In de eerste drie zalen zie je schilderijen van Mexicaanse tijdgenoten van Kahlo en Rivera. Lopend door die zalen wil je weten: waar kijk ik naar? Waarom zie ik op een schilderij van Juan Soriano (1920-2006) een meisje met hersens in haar hand? Waarom heeft Gunther Gerzso (1915-2000) een portret gemaakt van een man die alleen maar bestaat uit witte en rozige hoekige vormen? Maar in de zaalteksten, gebundeld in een boekje, staat hoofdzakelijk biografische informatie en weinig verheldering over de kunstwerken. Wel wordt het duidelijk dat Kahlo en Rivera deze kunstenaars hebben gekend. Zo geven deze schilderijen een goed beeld van de tijdgenoten van Kahlo en Rivera, maar het is jammer dat inhoudelijke informatie over de kunst ontbreekt. Je ziet wat er geschilderd werd, maar de beeldtaal van deze kunstenaars wordt niet toegelicht.

Een kijkje in de levens van Kahlo en Rivera

Vanwege de nadruk op biografische gegevens wekt het eerste deel van de tentoonstelling een afstandelijke indruk. Vluchtig schiet je van de ene naar de andere kunstenaar. Dit verandert radicaal halverwege de tentoonstelling, waar het zwaartepunt verschuift naar Kahlo en Rivera. Je krijgt via uitvergrote foto’s op de wanden een indruk van de gigantische muurschilderingen van Rivera, die vaak een politiek of nationalistisch karakter hadden.
Waar Rivera zich vooral richtte op sociale en maatschappelijke kwesties, nam Kahlo haar innerlijke belevingswereld als uitgangspunt. De zaalteksten wijzen je op symbolen die Kahlo en Rivera gebruikten om uitdrukking te geven aan hun Mexicaanse identiteit en politieke standpunten. Dat geeft een frisse en welkome blik op een kunstenares bij wie het accent vaak ligt op haar fysieke en emotionele lijden. Gelukkig zie je in deze tentoonstelling dat Kahlo niet altijd verwijst naar dat leed in haar kunst.
Zo komen de communistische sympathieën van Kahlo naar voren in een tekening die ze maakte van het Vrijheidsbeeld in New York. In plaats van een fakkel houdt Lady Liberty een geldzak en een atoombom vast. Adolf Hitler en Joseph Stalin verstopt in haar buik. Maar het zou te simplistisch zijn om Kahlo enkel daar mee te vangen. Zo voelde ze zich ook aangetrokken tot de Indiase filosofieën en levensbeschouwing, wat je goed ziet in haar gebruik van het derde alziende oog in Zelfportret als Tehuana (1943). Naast de inheemse symboliek komt ook haar man Rivera terug: op haar voorhoofd heeft ze hem afgebeeld, alsof hij haar haar derde (alziende) oog is.

The Jacques and Natasha Gelman Collection of Mexican Art © Met dank aan de Throckmorton Fine Art, Inc

Fotografie en kleding

De tentoonstelling sluit af met fotoseries van Kahlo en Rivera en gereconstrueerde traditionele Mexicaanse klederdrachten voor vrouwen. Met name de fotoseries onderstrepen het intieme karakter van de tentoonstelling, omdat de fotografen Kahlo en Rivera vaak samen hebben gefotografeerd. Het contrast tussen Kahlo en Rivera is groot in de tentoonstelling, omdat Kahlo zich vooral richtte op haar innerlijke belevingswereld en Rivera op sociale en maatschappelijke problemen. Daardoor zie je de onderlinge band tussen de twee in het eerste deel van de tentoonstelling niet goed terug. De fotoseries brengen daar wat meer verandering in. Kahlo gaat, tegen het einde van de tentoonstelling, leven. Naast de zelfportretten die het artistieke hoogtepunt van de tentoonstelling waren zie je boven je hoofd korte filmpjes waarin Kahlo je lachend toekijkt. Zo ligt de nadruk uiteindelijk toch op Kahlo, en verdwijnt Rivera naar de achtergrond. De tentoonstelling is zeker de moeite waard vanwege de prachtige zelfportretten en beeldtaal van Kahlo, maar niet vanwege een breder begrip van de band tussen deze twee kunstenaars.

Kunst / Expo binnenland

Prachtige klei komt tot leven

recensie: The Art of Aardman

Ontmoet het beroemde schaap, Shaun the Sheep, op de expositie van Aardman Studios in het Forum Groningen. Daarnaast kom je nog meer geweldige film personages tegen uit bijvoorbeeld Wallace & Gromit, Chicken Run en The Pirates! Band of Misfits. Na Parijs, Frankfurt, Melbourne, Seoul en Daegu heeft Nederland nu de eer om deze prachtige verzameling films van Aardman tentoon te stellen.

Bij binnenkomst weet je niet waar te beginnen met kijken door al het moois van deze Oscar-winnende studio uit Bristol. Helden worden stap voor stap leven ingeblazen. De magie straalt van de tekeningen, decors en kleimodellen af. Fascinerende ideeën zijn uitgewerkt tot amusante films. Nu is eindelijk te zien hoe dat allemaal tot stand komt in deze betoverende reis door de wereld van de Aardman Studios.

Het Galjoen, set van The Pirates! Band of Misfits, 2012

Van mini tot maxi

Alles is zo klein en tastbaar. De miniatuursets en oneindige accessoires zijn zorgvuldig gecreëerd door getalenteerde vakidioten. De liefde voor dit ambacht komt terug in de uitwerking van prachtige vormen en constructies. Kleine konijntjes, klassieke schilderijen, fraaie kleding, grappige posters en smakelijke gerechten geven de films extra karakter. Daarnaast worden records behaald met Dot. De kleinste stop-motion animatie over een blond meisje, niet groter dan een muntje van tien cent, gefilmd met een Nokia N8.  Met diezelfde camera is Gulp gemaakt, de grootste stop-motion film. Dat er gewerkt wordt met reusachtige objecten blijkt ook uit het gigantische schip van The Pirates! Band of Misfits. Het schip is bijna aan te raken en door de verrekijkers kom je nog dichterbij om zicht te krijgen op de uitgewerkte details.

Schetsen personages voor de Shaun the Sheep Movie, Farmageddon, 2019

Schetsboekje bij de hand

Elk verhaal begint met een wit vel papier en die velletjes kom je zeker tegen. Niet meer leeg, maar vol met indrukwekkende ideeën van enthousiaste schapen, monsterkonijnen en avontuurlijke piraten. Schetsboeken liggen open met handgetekende figuurtjes. Ze tonen hoe je favoriete karakters vorm krijgen. Ook plattegronden en interieurdesigns van kerken, villa’s, molens en schepen worden op papier uitgewerkt voordat ze in het echt worden gebouwd. Langzaam ontdek je steeds iets meer over het geheime proces dat Aardman goed onder de knie heeft om deze magische klei-animaties mogelijk te maken.

Geboren uit klei

Peter Lord en David Sproxton maakten ooit hun eerste cut-out animatie. Het succes kwam door over te gaan van getekende beelden naar klei. Na het eerste filmpje over de superheld Aardman kwam de geboorte van Morph, het mannetje uit klei. Gevolgd door de eerste verschijning van Wallace & Gromit in A Grand Day Out. De raket staat nu op de expositie klaar voor vertrek. Inmiddels zijn er heel wat personages bijgekomen. Lady Campanula poseert in haar sierlijke outfits en het monsterkonijn toont zijn innerlijke skelet. Piraten wisten de set te veroveren en zelfs de Kerstman is niet vergeten met Arthur Christmas.

De kelder van Wallace & Gromit: set uit The-Curse of the Were Rabbit, 2005

Speelparadijs

Complete decors met schattige en bijzondere elementen halen weer het kind in je naar boven. Steeds weer blijft er iets nieuws te spotten. Als je goed oplet kun je de vingerafdrukken nog vinden op de klei. Juist dit imperfecte element geeft de animatie zijn levendige karakter. Een stukje persoonlijkheid en plezier dat de makers meegeven aan hun creaties. Er is veel interessants te zien en daarom krijg je geen genoeg van. Extra informatie nodig… dan zijn er QR-codes te scannen om de audiotour zelf te beluisteren. Na deze expositie geniet je nog meer van de unieke stop-motion films nu je weet hoe de klei helemaal tot leven wordt gebracht. Een stukje geschiedenis dat gelukkig zijn einde nog niet kent.

 

De nieuwste film van Studio Aardman, Het Ruimteschaap, is nu te zien op Netflix en Pathé Thuis. Klik hier voor de recensie over deze film.