Theater / Voorstelling

Melig metatoneel ontaardt in ontroerende tederheid

recensie: Theater Artemis - De dag dat de papagaai zelf iets wilde zeggen

Een toneelstuk is al begonnen voordat het begonnen is. Terwijl de toeschouwers binnenkomen staan de acteurs soms al zichtbaar klaar en het decor waarin de voorstelling zich gaat afspelen is meestal ook direct in beeld. Geroezemoes: een groot deel van het publiek is nog met elkaar in gesprek en er zijn natuurlijk altijd enkele laatkomers die stommelend hun plekje zoeken. Het is een mooi moment, juist omdat alles dan zo onbestemd voelt. In afwachting van het officiële begin staat de tijd even stil. De magie ligt op de loer.

De dag dat de papegaai zelf iets wilde zeggen gaat over de puberteit. En in zekere zin is ook dat een levensfase van wachten, van voorbereiding, van magie. In afwachting van het officiële begin (de volwassenheid) probeert de puber zich een houding te geven, zich een identiteit te verwerven. Dat gaat allemaal erg onbeholpen. De puber weet niet wat hij voelt, wat zij denkt, wat zij is en beschikt niet over adequate taal om een uitdrukking aan gedachten en gevoelens te geven. Als een soort halve mongool vecht hij zich het leven door, hopend dat de voorstelling nu eindelijk eens echt gaat beginnen. Met veel humor en inventiviteit laat Artemis ons de verwarde, stamelende en ook ontroerende puberteit zien.

Filosofie van de papegaai  
Alles wat wij in ons leven zeggen is al eerder gezegd. Alles wat wij in ons leven voelen is al eerder gevoeld. Alles wat wij in ons leven denken is al eerder gedacht. Originaliteit en uniciteit zijn een narcistische illusie. We kunnen alleen de blauwdruk van het leven in vele varianten herhalen. Juist de heftigste gevoelens (verliefdheid en vriendschap, onbeantwoorde liefde, vervreemding van je ouders, ontdekking van de seksualiteit) zijn het universeelst en dus het minst persoonlijk. Zie daar als mens nog maar eens iets origineels over te zeggen. Zelfs de creatiefste psychoot zal dat waarschijnlijk niet lukken. De papegaai kan slechts de eeuwenoude clichés en platitudes herhalen. En dat maakt ook niet uit. Op een hele melige manier (mensen die elkaar consequent napraten) raakt Artemis aan hogere waarheden. Oorzaak en gevolg worden door elkaar gehaald en personages lijken onderling verwisselbaar. Niemand is zichzelf en we zijn allemaal elkaar. Het stuk krijgt hierdoor een boeiende filosofische lading.

Pas op: tedere kwetsbaarheid in aantocht!
De dag dat de papegaai zelf iets wilde zeggen is bij vlagen metatoneel: de acteurs stappen enkele keren uit de voorstelling en richten zich dan rechtstreeks tot het publiek. Zo waarschuwt één van de spelers de toeschouwers aan het begin al voor de slotscène, die potentieel choquerend zou kunnen zijn. Na een kluchtig stuk vol deurengesmijt en taalhumor komt de ontroering van de romantiek inderdaad als een verrassing. Is er iets choquerender dan de oprechte, kwetsbare liefde? Aan iemand die toegeeft dat zij eenzaam en verdrietig is? Aan iemand die het alleen niet redt? Eén van de toeschouwers wordt het teveel en verlaat vol verwarde gevoelens luidruchtig de zaal. Wat het meest waardevol in het leven is, willen we vaak niet zien. Waarheid doet pijn. Soms eindigt een voorstelling al voordat zij geëindigd is. Wees alert, want voor je het weet is de magie voorbij.

 

 

Eppo van Leeuwen, 1 mei 2014


8WEEKLY

Interview Marie Bach Hansen en Trine Dyrholm

Artikel: The Legacy (Arvingerne)

.

Borgen, Festen en Jagten aan de kant: de nieuwe Deense hitserie The Legacy (Arvingerne) breekt in haar thuisland de kijkcijferrecords. In deze serie volgen we een gezin dat niet overeen kan komen hoe de erfenis van hun moeder verdeeld moet worden. Leugens, bedrog en geheimen zijn al snel aan de orde van de dag. 8Weekly sprak met de twee vrouwelijke hoofdrolspelers, Marie Bach Hansen (Signe Larsen) en Trine Dyrholm (Gro Grønnegaard). Marie: Ja, absoluut. Ik denk dat Signe een persoon is waar veel mensen zich aan kunnen relateren. Ze is makkelijk en heeft een goed hart. In The Legacy begint ze met een leuke vriend, een gelukkig gezin en haar baan. Ze ontdekt dat ze eigenlijk een heel andere familie heeft. Daardoor moet ze zichzelf bijna opnieuw vormen.
Trine: Ja, ik ben wel heel anders dan Gro, maar ik kan me wel in veel dingen vinden. Ze is complex en ik vind het leuk dat ze de grote baas is van een museum. Tegelijk is ze de rechterhand van haar moeder, hoewel ze ook hun onenigheden hebben. Ze kan de problemen niet echt oplossen. Ik vind het een erg interessante verhaallijn.

Als je zelf onderdeel zou zijn van het gezin als een vijfde zus, hoe zou jij dan reageren op de situatie?
MarieLacht. Moeilijke vraag! Goh, ik denk eigenlijk dat ik bij Thomas in zijn huis zou zitten om een beetje muziek te maken. Een bandje vormen en me niet bemoeien met het drama.
Trine: Moeilijk om te zeggen. Als je een ouder verliest, verlies je een spiegel, of in ieder geval een deel ervan. Je moet dan maar zien hoe je de spiegel weer repareert. Ik kan me niet voorstellen dat ik zo vreselijk als hen zou zijn, maar tegelijk weet je het maar nooit.

Wat vond je de moeilijkste scène om te spelen?

~

Marie: De eerste scène die we deden, was de scène waarin Signe door Veronika werd gebeld en Veronika uiteindelijk naar het ziekenhuis gebracht moest worden. Ik herinner me die scène specifiek, omdat ik toen nog de spanning van de eerste dag voelde. Het was voor iedereen de eerste keer dat we op de set stonden en het was natuurlijk ook een gebeurtenis die zeer bepalend is voor het hele seizoen. De spanning ebde gelukkig steeds meer weg toen  we de scène vaker moesten schieten.
Trine: Ik vind de emotionele scènes altijd uitdagend. Gro stort emotioneel een beetje in elkaar. Ze heeft de controle en dan gebeurt er iets vreselijks, emotioneel kan ze dat niet tonen. Soms laat ze toch een beetje zien hoe ze zich echt voelt. Diep van binnen is ze een kwetsbaar klein meisje dat probeert te overleven.

De serie heeft een hoop scènes met emotionele uitspattingen. Hoe bereidde je je daarop voor?
Marie: Ik probeerde me voor dat soort scènes wel een beetje af te zonderen en mentaal voor te bereiden. Maar uiteindelijk werkt het voor mij het beste om helemaal in het moment van de scène te zitten. Je reageert dan echt op elkaar en bouwt de scène ter plekke op. Dat maakt zo’n moment denk ik ook geloofwaardiger.
Trine: Het script moet goed geschreven zijn. De schrijvers gaan er natuurlijk mee aan de gang, maar ik houd ervan om soms suggesties te doen voordat het eindproduct er is. Hoe meer ik me voorbereid, hoe makkelijker het ook wordt om te spelen.

Er komt een tweede seizoen. Wat kunnen we verwachten?
Marie: Daar mag ik niet heel veel over zeggen. Er komen zeven afleveringen en we beginnen volgende week met draaien. Het seizoen draait weer om het gezin en er wordt dieper in gegaan op de familiebanden.

Hoeveel seizoenen zou je zelf door willen gaan?
Marie: Veel! Ik heb het erg naar mijn zin.

Als je uit ieder personage, uit iedere serie of film zou mogen kiezen, wie zou je dan willen spelen?

~

Marie: Mijn nieuwe verslaving is True Detectives. Ik heb het seizoen pas geleden afgekeken en ben toen meteen opnieuw begonnen met kijken. Matthew McConaughey speelt een van de hoofdrollen, een intens personage. Marie vraagt in het Deens aan Pernilla hoe McConaugheys personage ook alweer heet. Een smartphone wordt opgeduikeld voor het verlossende antwoord. Rust Cohle! Hem zou ik willen spelen, maar dan de vrouwelijke versie.
Trine: Ik zou graag een man spelen, maakt niet uit welke man! En anders echt een ‘meisjemeisje’.

Heb je andere talenten die mensen niet bij jou verwachten?
Marie: Sinds jongs af aan ben ik dol op zingen en muziek. Op de vraag of we Signe nog gaan horen zingen, moet ze lachen. Wie weet!  
Trine: Ik begon ooit als een zangeres, maar dat is lang geleden. Ik heb eigenlijk niet echt een ander talent, ik acteer al mijn hele leven. Ik wens dat ik kon zeggen dat ik een groot talent heb voor bijvoorbeeld koken, maar ik ben beter in het eten van lekker voedsel. Ik houd van raar voedsel. Ooit at ik een levende garnaal in het beste restaurant van Denemarken. Het smaakte niet goed, maar de ervaring was… wauw. Het was namelijk zo raar om te doen. Ik dacht: ik durf dat echt niet te eten! En dan doe je het toch.

The Legacy is vanaf 27 mei 2014 verkrijgbaar op DVD en BluRay.

Theater / Voorstelling

Waanzin op het hoogste niveau

recensie: Utrechtse Spelen - Caligula

.

‘De mensen sterven en zijn niet gelukkig’, concludeert keizer Gaius, ook wel bekend als Caligula, verscheurd van verdriet na de dood van zijn zus en geliefde Drusilla. Hij vertrouwt niemand meer, zweert de liefde af en begint hen om wie hij geeft te kwellen en uiteindelijk zelfs te doden. Zo leven zijn onderdanen in het licht van de dood. Zijn terreur leidt tot een intrigerend machtsspel dat een lust voor het oog is. Dit blijkt kenmerkend te zijn voor de voorstelling: de combinatie van de koele afstandelijkheid die zichtbaar is in het minimale decor en de haast benauwende intensiteit van het spel. Een krachtig contrast dat ook na de voorstelling op het netvlies achterblijft. Met name Vincent van der Valk weet een hypnotiserende Caligula neer te zetten. Waanzinnig, maar ook verstandig en doordacht, wreed en uitermate kwetsbaar.

De taal die hiervoor gebruikt wordt is rijk, maar lijkt soms haast te rijk. Lange ingewikkelde dialogen en monologen, volgen elkaar rap op. Dit zorgt voor dynamiek, met het risico dat de voorstelling op het gebied van tekst soms onnavolgbaar wordt.

De dood ontleed
Op het toneel zijn camera’s aanwezig, eerst aan de zijlijn, maar later worden deze door Caligula actief ingezet om zijn secties op de ziel te kunnen plegen. Zo zet Caligula, voordat hij iemand vermoord, camera’s om zijn slachtoffer heen. Daardoor zie je als publiek het lijden, de doodsangst en het sterven vanuit elke hoek. De camera’s zorgen voor een spel met de tijd en ruimte van het stuk: de dood wordt gerekt, verkend en uiteindelijk bevroren, als een stilstaand beeld op grootscherm.  
De sterfscène wordt geanalyseerd, de dood wordt ontleed en vastgelegd. Zo wordt in de voorstelling de betekenis van het leven en de aard van de dood onderzocht.

‘Hij die niet geroerd was wordt onthoofd’
Aldus zegt Caligula tegen zijn meest trouwe medestanders aan het einde van zijn korte danssolo, waarbij hij eerst pretendeerde dood te zijn. De kunst zou hem fataal zijn geworden.  
Caligula wordt gaandeweg de voorstelling steeds wreder en steeds wanhopiger. Op het laatst lijkt niemand meer veilig te zijn en doodt hij in een hartverscheurende scène zelfs zijn minnares en trouwe volgeling Caesonia, vertolkt door Wendell Jaspers. ‘Vreemd, als ik niemand dood voel ik mij alleen’, verzucht hij.

Van iedereen vervreemd vindt Caligula uiteindelijk de dood door de hand van zijn tegenstrever uit de senaat Cherea, die al langere tijd een complot tegen hem beraamde. Een droevig einde voor een heerser die balanceerde op de  grens tussen waanzin en logica.

 

Film / Films

Geromantiseerde blik op piraterij

recensie: Last Hijack

.

De documentaire Last Hijack (Tommy Pallotta en Femke Wolting, 2014) combineert live-action en animatie om inzicht te bieden in de motieven van de Somalische piraterij. De film wringt echter op meerdere vlakken.

Last Hijack wordt vanuit het daderperspectief verteld. Dit maakt de documentaire een waardevolle toevoeging aan recente kapingdrama’s. In het ingetogen Kapringen (2012) bijvoorbeeld ligt de focus op de onderhandelingen om de bemanning van een gekaapt Deens vrachtschip vrij te krijgen. Spektakelfilm Captain Phillips (2013) toont de impact van een kaping op de Amerikaanse bemanningsleden.

~

In Last Hijack wordt live-action materiaal aangevuld met animaties, met name omdat de kapingen niet gefilmd konden worden. De film verschaft achtergrondinformatie over Somalië en plaatst de daden van de piraten in perspectief. De kapingen lijken in eerste instantie gerechtvaardigd. Westerse trawlers hebben de visserij, de belangrijkste bron van inkomsten van de Somaliërs, vernietigd. Vroeger waren piraten helden die miljoenen binnen sleepten. Tegenwoordig worden de kapers steeds vaker als criminelen gezien die onnodig gevaar lopen om gedood of gevangen gezet te worden. De grote organisatie die schuilgaat achter de kapingen – de piraten mogen maar een deel van de buit houden – blijft in deze film schimmig.

~

Pallotta en Wolting proberen de situatie van Mohamed invoelbaar te maken met krachtige, poëtische animaties en visualisaties van herinneringen. Onder andere een overstroming en stammenoorlogen in zijn jeugd worden verbeeld. Deze momenten dragen verklaringen aan voor de onverschillige houding van Mohamed. Indrukwekkend is het beeld van de piraat als een enorme roofvogel die met zijn klauwen een schip uit de zee vist. De animaties kwamen tot stand door zo’n honderd olieverfschilderingen van Hisko Hulsing (Junkyard) op 3D-omgevingen te projecteren. Helaas is het budgettekort hierin wel zichtbaar; figuren die in een afwijkende stijl geanimeerd zijn en de schokkerige bewegingen doen afbreuk aan de gedetailleerde schilderingen van Hulsing. De visualisaties zijn interessante aanvullingen, maar suggereren een emotionele diepte die Mohamed niet lijkt te hebben. Zodoende lijken ze een geforceerde poging om de piraat sympathieker te doen overkomen.

Frictie


Last Hijack wringt op meerdere vlakken. Het is bijvoorbeeld onduidelijk in hoeverre de visualisaties een interpretatie van de regisseurs zijn. Omdat Somalië te onveilig is, konden Wolting en Pallotta niet zelf naar het land. Op afstand regisseerden ze de lokale crew. In die afstand ligt waarschijnlijk ook het probleem van deze film: de regisseurs hebben niet echt tot Mohamed kunnen doordringen. De piraat en zijn daden blijven daardoor ongrijpbaar.

Boeken / Fictie

‘Dat heb je met vrijheid’. ‘Wat?’

recensie: Rachel Kushner (vert. Lidwien Biekmann en Maaike Bijnsdorp) - De Vlammenwerpers

Rachel Kushners De vlammenwerpers is ambitieus. Het zit zowel vol met persoonlijke en artistieke vragenverwarring als met alle kanten op vliegende culturele verwijzingen en dwarsverbanden.

De Vlammenwerpers kort samenvatten gaat eigenlijk niet. Kushner heeft vrolijk aan cherrypicking gedaan, in historische, culturele, artistieke én politieke zin. Ze verbindt een onwaarschijnlijk aantal tot de verbeelding sprekende episodes. Onder meer de cynisch wordende New Yorkse kunstscene van eind jaren zeventig, land art, Italiaanse futuristen, radicale politieke protesten in de jaren zeventig in zowel Amerika als Italië, snelheidsraces per motor en een lading geijkte Americanabeelden.

Adolescent wordt volwassen


Alle registers gaan open. Het bovenliggende thema is klassiek: adolescent gaat wonen in een Amerikaanse stad, is daar aanvankelijk naïef en eenzaam maar ontwikkelt langzaam een krachtiger persoonlijkheid. Hier is de adolescent Reno, genoemd naar haar plaats van herkomst: Reno, Nevada. Ze is net afgestudeerd aan de kunstacademie en naar New York verhuisd. En inderdaad begint ze naïef en blanco (heet ze daarom naar de plaats waar ze vandaan komt?). Veelzeggend is dat ze werkt als china girl: een meisje wiens gezicht op de aanloopstrook van een film wordt gezet om de technici een referentiepunt voor de kleur van huid te bieden.

Reno laat zich leiden, wacht telkens af totdat iemand haar meesleurt. Er is één uitzondering op haar wachten: ze houdt van motorrijden en de snelheid ervan. Op de eerste pagina’s – in het hoofdstuk veelzeggend getiteld ‘Spiritueel Amerika’ – is Reno per motor onderweg naar een zoutvlakte in Utah om deel te nemen aan een motorrace/kunstproject.

Ik ging van de ene stip op de kaart naar de andere: Winnemucka, Valmy, Carlin, Elko, Wells. Ik had het overweldigende gevoel dat ik een missie vervulde, zelfs toen ik onder de luifel van een chauffeurscafé zat (…) Vijf minuten zei ik tegen mezelf. Vijf minuten. Als ik langer bleef, zou de plek die op de kaart stond zich te zeer opdringen.

Naast de vele verwijzingen zit de roman vol vragen, die Kushner vaak niet of pas veel later beantwoordt. Waarom mag bijvoorbeeld die plek op de kaart zich niet opdringen? Het einddoel van Reno’s missie is om te racen in Utah en tegelijkertijd foto’s te maken van de motorsporen in het zand. Geïnspireerd door de land art van Robert Smithson wil ze ’tekenen in de tijd’, met haar motor patronen maken in de woestijn. Ze combineert het tekenen en de snelheid, beide om te kunnen ‘winnen’. Maar winnen waarvan, van de vergankelijkheid?

Vrijheid


Een van de punten waarop dwarsverbanden in de roman elkaar kruisen – en waar de vragen misschien een antwoord kunnen krijgen – is het vrijheidsthema. Iemand zegt tegen Reno: ‘Ja, zie je wel? Dat heb je met vrijheid.’ ‘Wat?’, vroeg ik. Toen zei hij: ‘Niemand wil het.’ Dostojevski’s Grootinquisiteur-thema komt vaker terug: veel van de Amerikaanse karakters zijn kunstenaars, die eigenlijk maar wat lijken te doen. Anything goes, ja; maar wat hiervan is ‘echt’? Zou één van hen werkelijk geloven in het gekunstelde antwoord dat ze geven op de vraag waarom dit anything en niet dát? De vraag of iemand nog wel iets serieus neemt raakt aan de vraag of iemand nog wel weet wat te beginnen met de in overvloed aanwezig lijkende vrijheid. Kushner noteert: ‘Een besluit is uitgekristalliseerde besluiteloosheid.’

Tot de verbeelding spreekt een scène waarin Reno op een zomermiddag eenzaam door de stad loopt, en door Nina Simone een café binnen wordt gelokt. (Simone zingt: ‘What difference does it make, which one I choose? Either way I lose‘.) Het café is leeg, afgezien van twee in alles detonerende personages rondom een piano. De man is schitterend gekleed, maar heeft iets onechts, iets onvleselijks over zich. En de vrouw ratelt non sequitur-zinnen, allemaal eindigend met een vraagteken – terwijl ze nooit wat vraagt.

Gemaakt om te branden


Via deze twee eigenaardige personen komt Reno terecht in de kunstscene en verzeilt ze in een relatie met Sandro Valera. In hem verbinden zich de Amerikaanse en de Italiaanse tak van de roman. Zijn vader, één van de Italiaanse futuristen van rond de Eerste Wereldoorlog, combineerde zijn liefde voor snelheid en radicaliteit met technische kennis en verbeelding: hij stichtte een beroemde motorfabriek. De motor waar Reno op rijdt, een Moto Valera, komt uit deze fabriek. 

En dan zijn er nog een reeks andere thema’s. Het een is belangrijker dan het ander, maar aanzetten tot denken doen ze allemaal. Zoals de verhaallijn van de Italiaanse Valera-familie en de arbeidersonrust rond de motorenfabriek. Zoals het motto Fac ut Ardeat, ‘gemaakt om te branden’, uit Pergolesi’s Stabat Mater, maar hier ook verwijzend naar de Arditi, de Italiaanse elitetroepen. Zoals een New Yorkse politieke straatbende, de Motherfuckers, die met speelgoedwapens de boel op stelten zetten en een hond gijzelen.

Het is pasteus veel. Die veelheid is allicht een schrijverstruc. Al werkt het niettemin vaak wel, in ieder geval in de zin dat het amuseert, en dat je steeds benieuwd bent met wat voor eigenaardigs Kushner nu weer op de proppen komt. De roman is vooral overdadig. De lezer kan dan ook nog lang besteden aan het aaneenknopen van de losse romandraden. 

Voor hulp zie het interview in The Paris Review.

Luister hier naar een podcast (Keldercast) van 8WEEKLY’s Nikki Dekker, Emy Koopman en Miriam Rasch.

Muziek / Achtergrond
special: In My Soul - Robert Cray

Vaste kwaliteit

Robert Cray viert dit jaar zijn veertigjarig artiesten-jubileum. In Nederland brak hij door in 1985 met het album False Accusations, en de hit ‘Right Next Door’. Sindsdien is de muziek van Cray een constante factor.

Het album In My Soul zal de fan van Robert Cray absoluut niet verbazen. Het is een album in de beste Cray-traditie. Zijn gitaarspel en zijn zang zijn uit duizenden herkenbaar. Daarnaast is elk album van deze bluesveteraan van bijna onberispelijk hoge kwaliteit. Daar doet dit zoveelste studio-album dan ook geen afbreuk aan. Cray, die inmiddels vijftien keer genomineerd is voor een Grammy en er vijf mocht ontvangen, heeft zijn status als legendarisch artiest al ruim verdiend.

Wie kennis wil maken met The Robert Cray Band, zoals nu weer volledig op het album staat, kan eigenlijk op ieder moment instappen in zijn discografie. Dus waarom niet met In My Soul, dat van de opener ‘You Move Me’ tot de afsluitende bonustrack ‘Pillow’ een prima mix vormt tussen blues en soul? Dat laatste nummer is alleen voorbehouden aan de luxe editie van het album. Slechts een keer valt er wat af te dingen op de kwaliteit en dat is bij de opvuller ‘Hip Tight Onions’. De liefhebbers weten genoeg om dit jubileum te vieren met het beluisteren van dit album en hem weer live te gaan bekijken.

Muziek / Achtergrond
special: Beth Hart & Joe Bonamassa - Live in Amsterdam

Wervelend live

.

Dat de rockstem van Beth Hart prima past bij het gitaargeweld van Joe Bonamassa en de zijnen is inmiddels genoegzaam bekend. Dat ze live ook spetteren is zeker te verwachten. Die verwachtingen maakt dit tweetal meer dan waar. De show is wervelend en houdt de spanningsboog optimaal gespannen. Jammer dat de dvd start met cliché-beelden van Nederland: tulpen, molens, grachten en de rosse buurt. Daarna gaat Bonamassa als eerste los en speelt hij samen met de band als een echte bigband. Als Beth Hart het podium betreedt, gaat de blues-rockshow echt van start. In volle vaart dondert de het voort.

Net voor het rustmoment, de ballad ‘Your Heart Is As Black As Night’, zingt Hart de Etta James-cover ‘Something’s Got A Hold On Me’. Bonamassa zingt sporadisch, maar in ‘Someday After Awhile (You’ll Be Sorry)’ neemt hij de leadzang voor zijn rekening. Met een paar fraaie covers van ‘Nutbush City Limits’ en ‘I’d Rather Go Blind’ besluit het tweetal de show met ‘Antwerp Jam’. Met een volledige dvd aan extra’s voor de liefhebbers is Live in Amsterdam een fijn live-album.

Muziek / Album

Overtreffende trap

recensie: Linde Nijland - I Am Here

Wie een betere folkzangeres weet dan Linde Nijland mag het zeggen. Maar als Nijland niet in Groningen woonde, zou ze zeker internationaal aanzien hebben geoogst. Met haar nieuwste album bewijst ze haar status.

Nijland maakte jaren geleden met Ygdrassil furore, samen met collega-zangeres Annemarie Coenders. Maar ook solo wist deze Groningse in die tijd al moois toe te vertrouwen aan de glimmende schijfjes. Samen met haar muzikale partner Bert Ridderbos liet ze de folk-liefhebbers al menig mooi werk horen. Met I Am Here wordt het vier jaar wachten, na A Musical Journey On The Road to Bhutan, beloond met opnieuw een topper.

Internationale allure
Dat Linde Nijland een zwak heeft voor alles wat Sandy Denny ooit heeft gezongen en geschreven, is geen publiek geheim. In 2007 wijdde ze zelfs een heel album aan haar idool. Gelukkig zijn er op I Am Here genoeg eigen composities naast de helft coverwerk. Wie goed is ingevoerd in de folkmuziek herkent onmiddellijk de covers, maar wie minder diep in deze muzieksoort zit, zal de verschillen met de eigen composities maar moeilijk ontrafelen.

Het talent van Nijland om een mooi liedje in de beste folktraditie te schrijven is groot. De zuiverheid en schoonheid van haar stem doen de liedjes naar een ongekend hoog niveau stijgen. Als deze Nederlandse ster uit ons hoge noorden in een land met Engels als voertaal geboren was, was ze ongetwijfeld uitgegroeid tot een internationale ster. Nederland is eigenlijk te klein voor het talent van Nijland en dat maakt het lastig om internationale faam te veroveren. Maar ze verdient het absoluut.

Overtroffen
Het album I Am Here zal zonder enige twijfel tot de folk-toppers behoren van 2014. Het is moeilijk voor nationale en internationale artiesten het niveau te benaderen dat Nijland met haar getrouwen heeft vastgelegd op dit album. Nijland lacht het leven tegemoet op de hoes waar ze op blote voeten op een typisch Noord-Nederlands plattelandsweggetje richting de zon kijkt.

Het album boeit van de eerste noten van ‘Life Incomplete’ tot ‘Sun and Moon’, die beiden van de hand van Nijland zelf zijn. Tussen die dertien composities houdt Nijland de luisteraar aan de boxen gekluisterd. Het is klein gehouden zonder sober te zijn. Zoals gebruikelijk behoort Bert Ridderbos met zijn gitaren, banjo, citer, bas, accordeon en mandoline tot de vaste begeleiding. Maar we horen ook Joost van Es op viool, Sarah Bowman op cello, Gilbert Terpstra op drum en percussie en Jenny Piso met handengeklap. Verder is het de gitaar en vooral de stem van Nijland die schittert. Met I Am Here heeft ze zichzelf overtroffen.

Live in Nederland:
25 mei Oostwijdwerd, kerk
9 juni Winschoten, openluchttheater natuurgebied Reiderwolde
22 juni Eelde, Museum de Buitenplaats

Muziek / Achtergrond
special: Rykarda Parasol – Against the Sun

Boeien en broeien

Rykarda Parasol’s debuutalbum dateert alweer uit 2007. Met haar derde cd Against the Sun zou het toch eens tijd worden dat meer muziekliefhebbers haar gaan waarderen.

Aan de kwaliteiten van Rykarda Parasol kan het niet liggen. Met een stem die doet denken aan de latere Marianne Faithfull, maar ook aan Lene Lovich en Marina and the Diamonds zijn er genoeg interessante vergelijkingen te maken. Parasol komt uit Amerika maar heeft een mengeling van Israëlisch en Zweeds bloed in de aderen, wat mogelijk bijdraagt aan de beetje mysterieuze draai in haar muziek.

Deze singer-songwriter speelt zelf piano en gitaar en met aanvulling van drums, bas en soms trompet, cello en viool is het pallet compleet. De liedjes van Parasol boeien en broeien van ‘The Cloak of Comedy’ tot de afsluiter ‘I Know Where My Journey Will End’. In ‘Your Arrondissement or Mine?’ schuift Parasol naast voornoemde artiesten ook lichtjes richting Kate Bush op. Genoeg ingrediënten voor een doorbraak naar een breder publiek dat meer dan enkel hippe muziek waardeert.

Theater / Voorstelling

Literatuur is niets, liefde alles

recensie: Bellevue Lunchtheater - Motregenvariaties

Iedereen schrijft in zijn of haar jonge jaren poëzie. En soms – als je geluk of pech hebt – worden die jeugdige gedichten nog uitgegeven ook. Regels vol verwondering en vervoering, verwarring en vertwijfeling, vervreemding en verstilling. Ja, het hele scala aan emoties komt in de vroege volwassenheid voorbij. Helaas stompen de gevoelens daarna meestal beetje bij beetje af.

Motregenvariaties is een tragikomedie over twee dichteressen op leeftijd. Beide zijn veertig jaar geleden literair gedebuteerd bij dezelfde uitgeverij. De één is na haar debuutbundel gestopt met publiceren, de ander heeft een gelauwerd oeuvre op de markt gebracht en is een soort dichteres des vaderlands geworden. Ze zijn elkaar uit het oog verloren maar komen elkaar na vele jaren bij toeval weer tegen. Hoewel de humor in deze tragikomedie overheerst, is het toch de tragische ondertoon die het helderst binnenkomt en die blijft nazingen.

Helaas gaan we waarschijnlijk allemaal dood
De twee dichteressen hebben allebei recentelijk hun geliefde verloren en zitten in een levensfase waarin de dood steeds duidelijker in beeld komt. Die combinatie van rouw, berusting, illusieloosheid, eerlijkheid en spijt wordt prachtig gespeeld door Olga Zuiderhoek en Ria Eimers. Doordat hun personages allebei sterke vrouwen zijn (excuses voor de term), blijft het verdriet onderhuids en wordt het nergens sentimenteel. Mooi is ook dat in het stuk vooral de verwantschap tussen de vrouwen naar voren komt, en het niet een gesimplificeerd verhaal over succes en mislukking is. In het zicht van het einde doet literaire roem er natuurlijk helemaal niet meer toe.

Inkijkje in het literaire bedrijf
Behalve een tragikomedie over de grote levenskwesties, is Motregenvariaties ook een parodie op de literaire wereld. De dichteressen blijken maar wat aan te rommelen (′Ik weet zelf ook niet wat ik doe′) en hebben anderen nodig om hun losse strofen tot enigszins samenhangende gedichten te ordenen. Om er achter te komen wat hun poëzie eigenlijk betekent zijn ze afhankelijk van recensenten, maar voor die treurige beroepsgroep voelen ze (terecht?) veel dedain. De uitgevers die de dichtbundels aan de man moeten brengen, blijken gelikte types met een wansmaak en wanstaltig taalgebruik te zijn. Het lezend publiek heeft natuurlijk sowieso een platte smaak en verkiest de melodieuze platitude boven de atonale wanhoopswijsheid. Erg hoopvol is het met de literaire kunst in dit stuk dan ook niet gesteld. Toch zou het een verkeerde conclusie zijn om de literatuur maar helemaal af te schrijven. Familie, liefde en vriendschap zijn sterfelijk. De poëzie blijft.

Geloof in mij, want ik geloof in jou
Weigerend wat was en wetend wat ons weerhield.
Ik zal je vernoemen, je mee voorbij dit leven dragen
Jij, Enige, en schaduw die mij bedekt.
Door jou ben ik geworden en met de littekens
Van jouw weefsels, de waas van jou.

Zo ons zwijgen, zo ons zeggen.
Niets werd ons beloofd, alleen het leven
Dat wij kozen kan ons nemen of verlaten,
Geen medelijden, want niets heeft ons gemaakt.

Zo zullen wij beschreven staan, ouder wordend
Dan de valk die zijn vlucht begint en rimpels trekt
Over de dorre braaklanden van vroeger en voorheen.
Geen misverstand. Tussen jou en mij geen overleven
Want deze dag betekende voor mij het begin der dagen.
Jij bent mijn eerste dag. Hier ben ik, want ik blijf.