Overtreffende trap

recensie: Linde Nijland - I Am Here

Wie een betere folkzangeres weet dan Linde Nijland mag het zeggen. Maar als Nijland niet in Groningen woonde, zou ze zeker internationaal aanzien hebben geoogst. Met haar nieuwste album bewijst ze haar status.

Nijland maakte jaren geleden met Ygdrassil furore, samen met collega-zangeres Annemarie Coenders. Maar ook solo wist deze Groningse in die tijd al moois toe te vertrouwen aan de glimmende schijfjes. Samen met haar muzikale partner Bert Ridderbos liet ze de folk-liefhebbers al menig mooi werk horen. Met I Am Here wordt het vier jaar wachten, na A Musical Journey On The Road to Bhutan, beloond met opnieuw een topper.

Internationale allure
Dat Linde Nijland een zwak heeft voor alles wat Sandy Denny ooit heeft gezongen en geschreven, is geen publiek geheim. In 2007 wijdde ze zelfs een heel album aan haar idool. Gelukkig zijn er op I Am Here genoeg eigen composities naast de helft coverwerk. Wie goed is ingevoerd in de folkmuziek herkent onmiddellijk de covers, maar wie minder diep in deze muzieksoort zit, zal de verschillen met de eigen composities maar moeilijk ontrafelen.

Het talent van Nijland om een mooi liedje in de beste folktraditie te schrijven is groot. De zuiverheid en schoonheid van haar stem doen de liedjes naar een ongekend hoog niveau stijgen. Als deze Nederlandse ster uit ons hoge noorden in een land met Engels als voertaal geboren was, was ze ongetwijfeld uitgegroeid tot een internationale ster. Nederland is eigenlijk te klein voor het talent van Nijland en dat maakt het lastig om internationale faam te veroveren. Maar ze verdient het absoluut.

Overtroffen
Het album I Am Here zal zonder enige twijfel tot de folk-toppers behoren van 2014. Het is moeilijk voor nationale en internationale artiesten het niveau te benaderen dat Nijland met haar getrouwen heeft vastgelegd op dit album. Nijland lacht het leven tegemoet op de hoes waar ze op blote voeten op een typisch Noord-Nederlands plattelandsweggetje richting de zon kijkt.

Het album boeit van de eerste noten van ‘Life Incomplete’ tot ‘Sun and Moon’, die beiden van de hand van Nijland zelf zijn. Tussen die dertien composities houdt Nijland de luisteraar aan de boxen gekluisterd. Het is klein gehouden zonder sober te zijn. Zoals gebruikelijk behoort Bert Ridderbos met zijn gitaren, banjo, citer, bas, accordeon en mandoline tot de vaste begeleiding. Maar we horen ook Joost van Es op viool, Sarah Bowman op cello, Gilbert Terpstra op drum en percussie en Jenny Piso met handengeklap. Verder is het de gitaar en vooral de stem van Nijland die schittert. Met I Am Here heeft ze zichzelf overtroffen.

Live in Nederland:
25 mei Oostwijdwerd, kerk
9 juni Winschoten, openluchttheater natuurgebied Reiderwolde