Boeken / Fictie

Peter Terrin – Blanco

recensie: Blanco

Het verlies van je vrouw kan erg aangrijpend zijn. Hoe aangrijpend het in het geval van Viktor is laat Peter Terrin zien in de roman Blanco.

~

Helena, de vrouw van Viktor, komt om bij een gewelddadige carjacking. Hierdoor komt Viktor alleen te staan in de opvoeding van hun tienjarig zoontje Igor. Door het overlijden van zijn vrouw gewezen op de gevaren van de wereld waarin hij leeft, probeert Viktor zijn zoontje tegen die gevaren te beschermen. En dat doet hij goed. Te goed.

Realiteit…

Door rouw overmand stort Viktor zich dus op het beschermen van het enige dat hem nog overgebleven is: zijn zoontje. Hem mag niet overkomen wat Helena overkomen is. Igor moet beschermd worden. Langzaam maar zeker verliest Viktor de grip op de realiteit. Zijn beschermingsdrang wordt een ziekelijk wantrouwen van alles en iedereen om zich heen. Overal schuilt gevaar.
Geleidelijk zie je Viktor dan ook afglijden naar een geïsoleerd bestaan, waarbij elke interactie met de buitenwereld vermeden wordt. Hij sluit zichzelf en zijn zoontje op in zijn appartement en brengt maatregelingen aan om die buitenwereld ook daadwerkelijk buiten te houden.

…en fantasie

Fantasie en realiteit gaan bij Viktor steeds meer door elkaar lopen. Op den duur vervagen de scheidslijnen; ook voor de lezer. Vormt de leraar van Igor nu wel of niet een bedreiging? De wereld geïnterpreteerd door Viktor is een gevaarlijke wereld, een onvoorspelbare wereld. En daartegen moet je je wapenen.
Maar hoe hard je het ook probeert, je kunt je niet op alles voorbereiden. Je kunt niet alles buitensluiten. En daar komt Viktor uiteindelijk ook achter.

Kort maar krachtig

Dat een goed verhaal geen ellenlang relaas hoeft te zijn, wordt met Blanco maar weer eens bewezen. In 185 bladzijden wordt het geestelijk verval van Viktor weergegeven. In hapklare hoofdstukken van twee tot drie bladzijden worden we van het moment van de dood van Helena tot de uiteindelijke gevolgen van het rouwproces geleid. Deze korte hoofdstukjes geven uiting aan het fragmentarische gevoelsleven van de hoofdpersoon. Deze vorm, maar ook de stijl van schrijven, benadrukken de loskoppeling van Viktor van de dagelijkse realiteit.
De overgang van een gewone doorsnee man tot een wereldvreemde krankzinnige worden subtiel en geloofwaardig gebracht. Hierdoor wordt de lezer als het ware meegezogen in de surrealistische wereld van Viktor. Je kunt je dan ook van het begin tot het eind voorstellen hoe Viktor zich voelt, ondanks de steeds absurdere maatregelen die hij neemt.

Daarnaast vraag je je voortdurend af wat Igor van dit alles vindt. De jongen is namelijk het ‘lijdend’ voorwerp in deze ontwikkelingen. Juist de subtiele hints naar de gemoedstoestand van het kind en de reactie daarop van Viktor vanuit diens vertekend wereldbeeld zijn prachtige stukjes minimalistische vertelkunst.
Een prettig lezend boek dat een beklemmend beeld geeft van de teloorgang van een overbezorgde vader. Vooral de ontknoping, hoewel verwacht, is een prachtige sfeerschets van Viktors vertekende werkelijkheid.

Film / Films

Hulk

recensie: Hulk

Er zullen deze zomer niet veel kinderen zijn die na een bezoek aan de bioscoop ‘Hulkje’ spelen. Jawel, de Hulk is in de gelijknamige film onoverwinnelijk, plukt militaire helikopters uit de lucht alsof het niets is, kan met een paar stappen honderden kilometers afleggen, verpulvert in minuten een laboratorium en weet drie gemuteerde honden van zich af te slaan. Maar hij is eerder een monster tegen wil en dank dan de happy hero waar kinderen zo dol op zijn.

~

Als zijn gezicht het scherm vult, zit er iets menselijks in zijn blik. Wanhopig, een tikje treurig, maar vooral verontschuldigend. Knap, voor iets dat volledig door de computer wordt gegenereerd. Vooral ook omdat de Hulk niet zo ‘natuurlijk’ aanvoelt als andere (deels) computergegenereerde karakters. In het dagelijks leven verwacht je eerder een X-man of zelfs Gollem tegen te komen dan deze groene superheld. De Hulk van regisseur Ang Lee (Sense & Sensibility, Crouching Tiger, Hidden Dragon) is en blijft een stripfiguur.

Oedipus

~

Het geheim van de blik schuilt in de suggestie. Familiedrama-regisseur Lee maakt de Hulk menselijk. Hij creëert een tragisch figuur die een duistere kant van zichzelf ontdekt en daar tegen wil vechten, maar het tegelijkertijd opneemt tegen zijn eigen vader. De Hulk heeft een verstoord gevoelsleven door een traumatische gebeurtenis in het verleden. In de digitale ogen lees je wat je verwacht te lezen. De niet-lullen-maar-vechten-fans voelen het nu waarschijnlijk al aankomen: in Hulk wordt meer gepraat dan gesloopt. Het oedipus-complex van zowel Bruce Banner (Eric Bana) als zijn vriendinnetje Betty Ross (Jennifer Connelly) is belangrijker dan het wegslingeren van tanks, de boodschap over het experimenteren met leven krachtiger dan het wegslaan van raketten.

Strippig

Het is gedurfd voor een superheldenfilm. Spider-man ging al een beetje die richting op maar zelfs het watje Peter Parker knutselde uiteindelijk voor zichzelf een superheldenpakje en besloot de wereld te redden. De Hulk kan dat niet: de transformatie overkomt deze Marvel-figuur en dat maakt het allemaal zo onderhuids treurig. Onderhuids, want de film stemt niet droevig, al is het maar omdat het 138 minuten lang een genot is voor het oog. De film voelt alsof je naar een bewegend stripboek zit te kijken. Niet alleen door de ‘strippige’ Hulk, maar vooral doordat de regisseur met zoveel enthousiasme met splitscreens werkt. Zelfs tafels, deuren en kasten snijden het beeld zo door dat er verschillende plaatjes ontstaan. Ook de bekende extreme close-ups worden gebruikt. Dat kunstje bleef me boeien.

Diepgang

Als de Hulk uiteindelijk losgaat is er bovendien veel te genieten voor de special effects-liefhebber. Bovendien straalt de film iets fris uit dat ik bij het zoveelste opengetrokken blik superhelden niet had verwacht: deze film is met liefde gemaakt. Achteraf lijkt het eigenlijk vreemder dat deze technieken in combinatie met deze – wel typisch Amerikaanse – diepgang niet normaal zijn in een dergelijke film. Daarmee is Hulk een verrassing, en tegelijkertijd ook een voorbeeld voor hoe het zou moeten zijn.

Muziek / Album

Bootleg

recensie: Pearl Jam - Perth Australia February 23rd 2003

Ja hoor, Pearl Jam is weer op tournee. Dat betekent dat de schappen van de platenzaken weer zullen uitpuilen van het livemateriaal. Van de Binaural-tournee bracht Pearl Jam namelijk bootlegs uit van elk concert dat plaatsvond (op een na natuurlijk), onder andere van de show op Pinkpop in 2000. Een te gek initiatief voor de doorgewinterde fan en natuurlijk ook voor elke willekeurige concertbezoeker, want het is natuurlijk prachtig om een avondje met de enig overgebleven begin-jaren-negentig-‘grunge’-veteraan opnieuw te beleven.

~

Ook de Riot Act-tournee zal in zijn geheel worden uitgegeven. Wat levert dit, naast een enorme verzaming dubbelalbums, nog extra op vergeleken met de vorige concertserie? Nou, eigenlijk vrij weinig. Het geluid van de band is niet wezenlijk veranderd. De lijn van voorafgaande jaren wordt doorgezet, aangevuld met de songs afkomstig van Riot Act. De concerten hebben een standaard opbouw: relatief rustige opener (Long Road), daarna een aantal stevige rockers om het publiek op te warmen (Save You, Gods’ Dice, Corduroy etc.) en vervolgens de verfijning (Jeremy, Small Town, I Am Mine en een prachtige versie van Love Boat Captain). Ook houdt de band van toegiften, in dit geval twee stuks met daarin zeven nummers.

Hyperintens

Sommige songs worden voor de verandering eens akoestisch uitgevoerd en andere worden zeer lang uitgesponnen, wat bijvoorbeeld altijd gebeurt met Daughter. Leuk is dat op het door Eddie Vedder veel vertolkte Throw Your Arms Around Me wordt meegezongen door de daadwerkelijke schrijver van het nummer. Het geluid op de bootlegs is een stuk rauwer dan op de plaat. Pearl Jam heeft zich dan ook in de loop der tijd ontpopt als een van de beste (ouderwetse) rockbands ter wereld. Alle nummers worden gespeeld door Pearl Jam anno 2003 en niet meer door de hyperintense Pearl Jam anno 1991. Die Ten-periode is al jaren geleden afgesloten.

Waar voor je geld

Het totaal aantal songs min encore breaks is maar liefst zevenentwintig! En dat voor nog niet eens 25 euro. Pearl Jam heeft nog nooit een best of uitgebracht. Misschien is het, voor mensen die daar wel behoefte aan hebben, interessant om eens in een rek met officiele bootlegs te kijken. Dan kun je zelf kiezen welke nummers je wel of niet wilt hebben, want Pearl Jam speelt nooit dezelde show.

Links

http://www.pearljam.com

Muziek / Album

Di-rect – Over The Moon

recensie: Over The Moon

Misschien klinkt het een beetje ouderwets, maar het begint bij mij toch wel even heel erg te jeuken wanneer ik een Pepsi-reclame tegenkom in een CD-boekje. Op een of andere manier kan ik mij niet van de indruk onttrekken dat het betreffende album dan niet zo heel erg uitdagend kan zijn. Wat betreft Over The Moon, het nieuwe album van Di-rect, gaat deze stelling zonder meer op. Deze popplaat van een van Nederlands meest populaire bands is aan de ene kant weinig opzienbarend, maar staat aan de andere kant wel boordevol goede aanstekelijke songs.

~

Eigenlijk kent Over The Moon weinig of geen zwakke momenten. Met name de opener Rollercoaster is echt de moeite waard. Het nummer is karakteristiek voor het album, dat wordt gekenmerkt door de enorme hoeveelheid energie die vrijkomt bij het luisteren. Dit komt door het enorme plezier dat de vier jonge muzikanten overduidelijk beleven bij het schrijven van en spelen van de nummers.

Volwassener

Zanger/gitarist Tim Akkerman laat vooral op het aanstekelijke Sucking Parasite horen dat hij behoorlijk gegroeid is als zanger. Qua intensiteit is Over The Moon een grote stap vooruit in vergelijking met het debuutalbum Discover uit 2001. De vier jongens zijn twee jaar ouder en volwassener geworden. Ook live heeft Di-rect al een behoorlijke reputatie opgebouwd.

Universeel

Di-rect is in principe geschikt voor alle leeftijden. De doelgroep bestaat echter voornamelijk uit tieners, wat ook blijkt uit de CD-hoesjes van de band (mag wel iets minder Photoshop). De vier jongens worden als popidolen op de markt gezet, net als bijvoorbeeld de heren van Good Charlotte of Sum 41. Wel moet gezegd worden dat de muziek van Di-rect geenszins onderdoet voor de muziek van deze Amerikaanse grootverdieners. De onderwerpen zijn echter hetzelfde: meisjes, romantiek, seks kortom het leven van de tiener. Universeler kunnen ze het niet maken.

Buitenland

Het is dan ook niet vreemd dat Di-rect, inmiddels al met twee hitsingles van Over The Moon op zak (Adrenaline en She), opnieuw de hitlijsten bestormt. Nu zijn het nog de nationale hitlijsten, maar in principe hebben deze jongens wel de uitstraling en de instelling om ook in het buitenland te scoren. Daar heb je namelijk ook gillende zestienjarige meisjes en mensen die van een feestje houden.

Links

http://www.di-rect.com

8WEEKLY

Fietsen op de computer

Artikel: Tour de France

Het is dit jaar honderd jaar geleden dat de eerste Tour de France van start ging. Nu komen er met grote sportevenementen sowieso altijd wel wat bijbehorende games uit, maar dit jaar zien we eindelijk een paar redelijke wielergames de kop op steken. Zo is Cycling Manager 3 net uit, maar met Tour de France moet de speler zelf op de virtuele pedalen.

~

Meestal vervallen wielergames waarbij zelf gereden moet worden vaak in rammen op je toetsenbord, of het aan gort raggen van je joystick. In dit spel laten we de wielrenner fietsen door af en toe op de X knop te drukken. Als je sneller op de knop drukt gaat de wielrenner ook sneller. Denk nu niet dat je als een gek op die knoppen moet gaan rammen, dat heeft geen zin. Ten eerste is in een rustig tempo drukken al genoeg om je renner een flinke snelheid te laten bereiken. Bovendien moet je ook rekening houden met de fitheid van je coureur, slipstream van je tegenstanders en de omstandigheden op de weg.

Carrière

Het belangrijkste onderdeel van de game is de Tour mode, een soort career mode. Je begint als een middelmatig rijder met een klein budget. Door middel van training en het winnen van kleine koersen moet je jezelf opwerken om uiteindelijk mee te doen aan de belangrijkste wedstrijd van allemaal; de Tour de France. Voor training is echter geld nodig, dus het winnen van koersen is zeer belangrijk. Dat levert je prijzengeld en eventueel sponsoren op. Verder kan je de game ook nog in een arcademodus spelen.

Geen ploegentactiek

~

Het beeld van Tour de France ziet er adequaat uit. Het is niet bijzonder, maar de sfeer van het Franse platteland en de grote steden komt afdoende naar voren. De andere renners zijn vooral door de shirts van elkaar te herkennen, maar in het spel let je daar eigenlijk niet zo op. Het zijn vooral poppetjes die je moet inhalen. Als eerste aan de streep komen, dat is het enige dat telt. Enige ploegentactiek of andere wielerstrategie is niet echt aanwezig. Eigenlijk is het enige wat de speler strategisch kan invullen het drinken van water op de juiste momenten en op de juiste momenten versnellen en remmen.

Conclusie

Hoewel het spel als wielersimulatie een beetje matig is, is het simpele van de game op zijn manier ook wel weer charmant. Het spel wordt hierdoor toegankelijk voor een groter publiek dan wielerfans alleen. Tour de France is een simpel spel dat je snel door hebt, en door de aardige carrièremodus velen wel enige tijd achter hun PS2 zal weten te houden. Voor de echte wielerfans een leuk tussendoortje.

8WEEKLY

Racen tegen Schumacher

Artikel: F1 Career Challenge

~

Net als de FIFA Soccerreeks heeft EA Sports ook haar F1 licentie elk jaar een nieuw jasje gegeven. Veel nieuws was er echter nooit te ontdekken in de reeks. In vergelijk met andere F1-games was deze game vooral pittig, en weinig arcade. Alleen de echte diehard F1 fans moesten zich er aan wagen, maar die hadden dan ook een fraaie game aan F1 2000, 2001, 2002… Voor deze nieuwe uitgave in de reeks heeft men echter wel iets nieuws bedacht.

Ooit had je op de SEGA Mega Drive het spel Super Monaco GP. Je begon daar in een middelmatig team, en je moest je door het uitdagen van anderen zien te opwerken. Als je dan een goed resultaat wist te scoren kwamen er aanbiedingen van grotere teams. Het carrière-idee in het racegame genre was begonnen. (toegegeven, Spirit of F1 voor de MSX had ook een soort carrière modus). In deze game pakt men het allemaal wat grootser aan. Nu begin je ook als een nobody, en moet je elk jaar vechten voor je zitje. Goede resultaten zullen je reputatie doen stijgen, en je kunt je wagen door je verdiende punten ‘upgraden’.

Herkenbaar

Er zijn weinig echt leuke racespellen met zo’n Carrière mode. Het probleem met bijvoorbeeld Gran Turismo is dat je meestal het gevoel hebt in je eentje te spelen. Je tegenstanders hebben geen gezicht, het zijn gewoon wagentje A en Wagentje B die je zo snel mogelijk moet verslaan. In F1 Career Challenge daag je meteen bekende F1 gezichten zoals Jean Alesi en Michael Schumacher uit, en daarmee is deze game direct een stapje voor op de concurrentie.

Moeilijk

~

Als je die stap wilt voor blijven moet je echter ook een goeie gameplay bieden. Het probleem met F1CC is het zelfde als met de vorige delen, het is echt verrekte moeilijk. Om aan je carrière te beginnen moet je bijvoorbeeld eerst wat proeven met goed gevolg afleggen, om zo je superlicentie binnen te halen. Deze proeven zijn vaak op het oog simpel, maar door de heel directe besturing kan het nemen van een bochtje al belachelijk moeilijk zijn. Net als in het echt kun je niet remmen en sturen tegelijk. Mijn eerste pogingen om een bocht te nemen eindigden dan ook gewoon in de grindbak. Voor de echte simulatiefan zal dit wel likkebaarden zijn, maar EA zet hiermee een groot aantal gamers in één keer buitenspel. Ik durf te wedden dat mensen het spel vaak na een uurtje al geërgerd wegleggen omdat ze nog niet eens hun superlicentie hebben weten te halen.

Conclusie

Het spel ziet er prima uit, en de sfeer van de F1 komt goed naar voren. Jammer genoeg zitten er ook een paar bugs in het spel. Een paar keer bleven de muziek of de SFX hangen, en dat is uiterst irritant. Het gebeurde zelfs dat ik een paar keer met een ouderwetse vastloper te maken kreeg. Gelukkig gebeurde dit in de optiemenu’s en niet tijdens de race. Maar dit soort zaken ogen wel een tikkeltje slordig, en van EA zijn we wel iets meer gewend.
F1CC is een spel dat voor de ware F1-liefhebber eindelijk iets nieuws brengt: een geslaagde carrièremodus. Daar staat tegen over dat je echt een behoorlijke doorzetter moet zijn om van dit spel te kunnen genieten. Als je eenmaal je superlicentie hebt, en aan het racen kan beginnen, dan heb je hier een prima simulatiegame. Fans van een ongecompliceerd potje racen kunnen beter Gran Turismo 3 kopen, of wachten op de GT4. F1CC is een pittige titel om je tanden in te zetten.

Muziek / Concert

Raggen op z’n Nieuwzeelands

recensie: The Datsuns

Nieuw-Zeeland heeft er sinds kort, na schapenvlees en The Lord of the Rings, een nieuw exportartikel bij: The Datsuns, de band die de beste rock ’n roll van het zuidelijk halfrond speelt. Vorige week stond de band voor de tweede keer binnen een kalenderjaar in Vera. Ik weet niet hoe dat vorige concert was, maar het moet wel erg vreemd lopen wil afgelopen donderdagavond niet heel erg hoog in de jaarlijkse Vera-poll eindigen.

~

Hoewel de band vanaf het begin geplaagd werd door technische fouten (op een gegeven moment hield zanger/bassist Dolf zijn rommelende gitaar omhoog met de – Nederlandse – woorden “Dit is waardeloos!”), speelden de vier Datsuns zo gedreven dat het intensiteitsniveau zelfs nog uitsteeg boven het drie uur durende, inmiddels klassiek geworden, optreden dat The Oblivians ergens in het midden van de jaren 90 in Vera gaven. Hoewel ik vanuit mijn pole position bij het podium niet het hele publiek kon overzien, had ik het gevoel dat de hele zaal rond de tweede toegift kolkte.

Explosief

~

Het blijft fascinerend dat bijna vijftig jaar na de uitvinding van de rock ’n roll (hé, tijd voor een feestje!) bands met behulp van een standaardbezetting van twee gitaren, bas en drums nog steeds zulke explosieve en verrassende muziek weten te maken. Wat The Datsuns doen is niet nieuw – integendeel zelfs – maar ze doen het op zo’n geweldige manier dat je onmogelijk onaangeroerd kunt blijven staan kijken.

Bastards

Na de eerste toegift, die Dolf afsloot door zijn gitaar weg te smijten, de microfoon rond te zwaaien en hard op het podium te laten landen, waarna roadie Mick (dankzij zijn kordate optreden met kabels en gaffertape de held van de avond) de bas overnam en met de band meespeelde, duurde het even voordat The Datsuns opnieuw het podium opkwamen. “Er zijn drie redenen,” zei Dolf, dit keer in het Engels, “waarom we nog twee nummers voor jullie spelen. Ten eerste willen jullie vast nog wel een paar liedjes horen.” Gejuich. “Ten tweede willen we ons verontschuldigen voor de technische problemen van vanavond, en ten derde: because we’re such self-indulgent bastards!

Muziek / Album

Weinig beweging in ‘The Movement’

recensie: Mo Thugs - IV: The Movement

Met hun vierde album IV – The Movement blijft de Mo Thugs Family aan de weg timmeren. Deze groep rond bijna alle oude leden van het halverwege jaren ’90 bekende Bone Thugs-N-Harmony, probeert wederom het initiële succes van debuutalbum Family Scriptures uit 1997 te evenaren, maar slaagt daar slechts mondjesmaat in. Het album is met 18 nummers en een speelduur van bijna 73 minuten aan de zeer lange kant. Hierdoor wordt het voor de luisteraar wel erg moeilijk de aandacht bij deze pure old school hiphopplaat te houden.

~

Drijvende kracht achter deze familie uit Cleveland, Ohio, is Layzie Bone. Samen met zijn broer Flesh-N-Bone, zijn vrouw Felecia en verder Krayzie Bone en Wish bone vormt hij de spil van de Mo Thugs Family. De groep bestaat verder uit artiesten, allen uit Cleveland, die onder contract staan bij platenmaatschappij Mo Thugs Records. Zo is dit album dus niet zo maar een plaat waarop de kunsten van een groep zijn vastgelegd, het is ook een middel om de kwaliteiten van veel artiesten uit te dragen. De complete lijst van artiesten omvat naast de eerder genoemden, houdt u vast, E-Mortal Thugs, Skant, Ken Dawg, Thin C, D.J.Skail, Dirty Red (tevens co-producer), Mark Twayne (ook co-producer) en Khujo van de Goodie Mob. Een waar arsenaal aan voornamelijk rappers dus, die van deze plaat een puur op de teksten gericht geheel hebben gemaakt. Doordat er zo veel mensen aan bod komen, blijft er haast geen ruimte over voor beukende beats, aanstekelijke melodielijnen of opzwepende, energieke hiphop.

Laidback

~

Buiten de nummers All Life Long, een duet van Layzie Bone en Felecia en tevens de eerste single en Love Is, die beide klinken als een soul/hip hop combinatie, hebben alle nummers een relaxte, laidback beat, waar de raps overheen gelegd worden. Layzie en Krayzie Bone laten daarbij soms horen, zoals in All Life Long en vooral in Be Free waarmee zij met Bone Thugs-N-Harmony bekend zijn geworden: hun supersnelle raps. Deze vorm van rappen wordt door de E-Mortal Thugs enigszins gekopieerd, bijvoorbeeld in My Dawgs, dat een pakkend refrein heeft en in Thug Finale, het laatste nummer van de plaat, dat eindigt met een niet al te bemoedigende soundbite van Martin Luther King.

Felecia (Lindsey) levert als enige dame een behoorlijke bijdrage aan het album. Ze zingt niet alleen op de nummers Do Your Thang, All Life Long en Who You Gonna Run To, ze schreef ook mee aan de teksten. Who You Gonna Run To is zelfs geheel afkomstig van haar hand. Opmerkelijk is verder het gastoptreden van Snoop Dogg. Deze neef van Layzie Bone levert een bijdrage aan Smokin’ On Information, maar helaas springt dit nummer er ook al niet echt uit. Dead Wrong doet dat in zekere zin wel, puur omdat de tekst nog enige diepere, algemene betekenis heeft.

Has been

Wat er mankeert aan deze plaat, is dat de leden van Bone Thugs-N-Harmony, net als die groep zelf, toch het predikaat ‘has been’ van het publiek hebben gekregen. De laatste platen van de groep, evenals de soloplaten van de individuele leden verkochten zeer slecht. Met de Mo Thugs Family leek dat tij gekeerd. Debuutalbum Family Scriptures behaalde nog de platina status in de V.S., maar daarna ging het toch ook bergafwaarts met het collectief. Dit album zal daar geen verandering in brengen. Het geheel blijft steken in de presentatie van onbekende artiesten, onder het toeziend oog van grote man Layzie Bone. Maar niemand valt op, springt er uit of klinkt origineel. Alleen Felecia trekt wat aandacht, maar dat is ook logisch als enige vrouwenstem tussen de grote hoeveelheid rappers.

Link:

www.mothugsmusic.com

Muziek / Album

Party/gangstarapper

recensie: Fredro Starr - Don't Get Mad, Get Money

Hij klinkt als een iets nettere versie van DMX, is al meer dan tien jaar actief als rapper, heeft zijn eigen uitgeverij (Other Peoples Money) en is zeer productief als acteur. Fredro Starr, echte naam Fredro Scruggs, heeft zijn leven ingericht zoals meer hiphopartiesten dat tegenwoordig doen. En zo vindt hiphop allengs de weg in alle facetten van de massa-entertainment en zullen steeds meer ouders zich achter de oren krabben over de muziek waar hun kinderen nu weer naar luisteren.

~

Fredro Starr brak in 1993 door als rapper met zijn neef Sticky Fingaz en Sonee Seeza in de redelijk invloedrijke groep Onyx. Met deze groep bracht hij vier albums uit, terwijl hij in 2001 solo debuteerde met het album Firestarr. Op dat album staat ook de soundtrack van de film Save the Last Dance, waarin Starr een rol speelt. Daarnaast acteerde hij ondermeer in de series NYPD Blue, Law & Order en het in Amerika zeer populaire Moesha. De beste man is dus nogal druk en nu is er dan zijn tweede solo-album Don’t Get Mad, Get Money.

Het album opent nogal rauw; binnen de eerste tien seconden wordt het woord ‘niggah’ al zes keer gebezigd in het nummer Pranksta (heeft 50 Cent niet een nummer met dezelfde titel?). Er wordt een toon gezet van een streetwise gangsta rapper, maar zelf betwijfel ik de streetcredits van Starr. Hij is opgegroeid in Brooklyn en Queens in New York en profileert zich op nummers als Dangerous en Finer Things als een thug die middenin de gangwars met een heel arsenaal aan wapens leeft en de vrouwen voor het oprapen heeft. Maar toch blijft het beeld van de rol die hij speelt als de verloofde van Moesha in de gelijknamige zoetsappige televisieserie op het netvlies branden. LL Cool J zei ooit in een interview dat hij zelfs de personificatie van hiphop is als hij een oud vrouwtje de straat over helpt. En die redenering begrijp ik, maar bij Starr zie ik het gewoonweg niet.

~

Op het album zijn heel verfrissende melodielijnen te horen, bij Finer Things, California Girls en het titelnummer Don’t Get Mad, Get Money en ook het originele Funtime ligt prettig in het gehoor. California Girls lijkt daarbij ook nog op een N.E.R.D. productie en is dus zeer hitgevoelig, waarmee het album een compleet geheel is. Maar tussen de echte party/gangsta rappers van tegenwoordig, zoals Jay-Z, Busta Rhymes, 50 Cents en ook Ja Rule zal deze plaat waarschijnlijk geen hoge ogen gooien. Fredro Starr verstaat samen met Dirty, GET-INZ, X-1 en Sticky Fingaz het vak van het rappen, maar er zijn zoveel betere artiesten in hetzelfde genre.

Links:

www.fredrostarrmusic.com

Muziek / Achtergrond
special:

Hurricane 2003

Even geleden blikte ik vooruit naar de zevende editie van het Hurricane festival in het Duitse Scheeßel. Daarbij gaf ik aan dat het vooral in de portemonnee behoorlijk zou schelen om de stap over de grens te maken. Helaas bedroeg de prijs voor een biertje maar liefst 2 euro 50. Hierbij kom ik dan ook terug op mijn eerdere stelling dat Hurricane zoveel goedkoper is, want dit is geenszins het geval. Ook de sanitaire voorzieningen waren lang niet altijd even goed geregeld, om het maar eens eufemistisch uit te drukken. Er was echter wel heel veel goede muziek.

~

The Roots

De directie van het festival had zijn best gedaan om de grote festivalnamen van dit moment vast te leggen. Daarvoor werd zelfs een derde dag toegevoegd. Coldplay kon namelijk alleen maar op vrijdag spelen. De band rond zanger Chris Martin deed dat zeer overtuigend. De bijna spastische bewegingen van Martin op het podium werken immer zeer aanstekelijk. Coldplay liet op Hurricane zien waarom zij in een jaar tijd uit zijn gegroeid tot absolute publiekslieveling. Zeer overtuigend.

Thuiswedstrijd

Natuurlijk ging er op de vrijdag nog veel aan Coldplay vooraf. Met name het bizarre Gus Gus viel op. Het altijd ultra-emotionele Starsailor stond wel erg vroeg op het hoofdpodium. Dit soort muziek heeft eigenlijk de avond nodig. Goldfrapp was prachtig, Billy Corgan’s Zwan kwam niet opdagen en het Noorse Röyksopp bewees maar weer eens dat het de beste feestband ter wereld is. De Guano Apes (dit jaar verscheen het album Walkin On A Thin Line) deden een geslaagde poging om het publiek warm te maken voor de eerder genoemde afsluiter van de avond. Een goedgespeelde thuiswedstrijd.

Bebaard

Deze zaterdag begon het programma heel wat eerder. Het publiek werd warmgemaakt met Union Youth en wat later met Good – Lifestyles of the Rich and Famous – Charlotte. Iets later op de dag stond Grandaddy in de tent. De band speelde vooral veel materiaal van het vorige maand verschenen Sumday. Veertig minuten is echter wel heel kort om in de belevingswereld van deze bebaarde, immer met pet getooide mannen terecht te komen. Grandaddy verdient wat meer tijd. Net als Anouk trouwens. Onze trots uit Den Haag was de enige Nederlandse vertegenwoordiging. Zij speelde een strakke show met veel bekende nummers, maar veertig minuten is ook voor haar echt wel te kort.

Schaamteloos

~

Skin

De andere grote rockvrouw van deze middag was Skin (ex-Skunk Anansie). Zij komt solo toch een heel stuk minder goed uit de verf als met haar voormalige band. Misschien kwam dit ook wel doordat haar versies van oude Skunk Anansie nummers net iets minder krachtig overkwamen. Met name Weak verloor alle energie in Skin’s nieuwe versie, die trouwens nog stukken beter was dan de schaamteloze versie van Birgit Schuurman voor de film Liever Verliefd.

Oermelig

Het Finse Apocalyptica deed precies wat van een cello-metal combo wordt verwacht. Veel keiharde nummers, zowel van Metallica als eigen repertoire (dit jaar verscheen Reflections). Wel waren de meegekomen zangeres en drummer een beetje overbodig. Apocalyptica is op zijn best met de vier cello’s, hieraan dankt de groep ook zijn bestaansrecht. Wel moet gezegd worden dat de aankondigingen van de nummers zo clichématig-metal zijn, dat het hier en daar wel eens op een gimmick gaat lijken. En laten we de gimmicks maar over laten aan de pretpunkgroep NOFX, die ook deze middag speelde. Fat Mike en de zijnen speelden een oermelige show, natuurlijk uitstekend geschikt voor festivals.

Het hiphopgezelschap The Roots wist behoorlijk te overtuigen op het hoofdpodium, met name hun hit The Seed deed het erg goed. Jammer dat het laatste kwartier werd volgeouwehoerd met solo’s en korte herkenbare deuntjes. Het Duitse Seeed wist in principe niet echt te boeien, wel blijkt dit collectief het wel heel goed te doen in eigen land.

Eigenzinnig

~

Björk

De meest mysterieuze act van de avond was ongetwijfeld Björk. Compleet met strijkorkest en waanzinnige kleding betoverde de IJslandse het Duitse publiek. Hoogstaand tot aan het einde, waarbij Björk eigenzinnig als ze is, zonder iets te zeggen van het podium rende, ons allen verbijsterd achterlatend. Massive Attack sloot de zaterdag af, met eenzelfde optreden als op Pinkpop. Ogen dicht en trippen.

Hilarisch

De eerste klapper op zondag begon even na enen. Danko Jones maakt ouderwetse hardrock (album: Born A Lion) en is daar verdomd goed in. Het entertainen gaat hem ook zeer goed af, hier en daar tot aan het hilarische toe. Het Duitse Console (afsplitsing van The Notwist) mocht met zijn prettig dansbare elektronica plaatsnemen op het hoofdpodium, nadat Asian Dub Foundation liet weten later te komen. Niet zo intens als The Notwist, maar zeker de moeite waard. Millencolin, de serieuze variant van NOFX, speelde een degelijke set, niet meer en niet minder.

Centimetersdik kippenvel

~

Counting Crows

Het is bekend dat Counting Crows haar depressieve karakter opzij heeft geschoven voor een iets positievere instelling, wat resulteerde in een zeer zomers geluid. Jammer, jammer, jammer. Waar de band rond beroepspessimist, maar briljant tekstschrijver Adam Duritz vroeger voor centimetersdik kippenvel kon zorgen, lijkt de grote emotiemachine nu tot stilstand te zijn gekomen. In principe is dat niet erg, ware het niet dat dit optreden dodelijk saai was. Daar helpt geen Joni Mitchell-cover meer aan.

Entertainer

Karl Hyde van Underworld had er zichtbaar zin in. Een anderhalf uur durende set vormde een prachtige opwarmer voor de hoofdact van de avond: Radiohead. De band rond Thom Yorke bracht een paar weken geleden het prachtige Hail To The Thief uit en liet een groot deel van de gespeelde set uit nieuw materiaal bestaan. Yorke was opvallend goedgehumeurd en ontpopte zich zelfs als een uitstekend entertainer. De band eindigde met twee prachtige toegiften, waarin met name het nieuwe Sail To The Moon een prachtige uitschieter was. Voor zover je bij deze band over uitschieters kan spreken. Wat een duizelingwekkend hoog niveau.

Oké, het was inderdaad allemaal niet zo goedkoop als ik had voorspeld. Het aanbod van bands en artiesten maakte echter een heleboel goed. Hurricane is zeker niet zo’n slecht alternatief voor de Nederlandse festivals. De tijd zal het echter leren.

Link:

www.hurricane.de