Bootleg

recensie: Pearl Jam - Perth Australia February 23rd 2003

Ja hoor, Pearl Jam is weer op tournee. Dat betekent dat de schappen van de platenzaken weer zullen uitpuilen van het livemateriaal. Van de Binaural-tournee bracht Pearl Jam namelijk bootlegs uit van elk concert dat plaatsvond (op een na natuurlijk), onder andere van de show op Pinkpop in 2000. Een te gek initiatief voor de doorgewinterde fan en natuurlijk ook voor elke willekeurige concertbezoeker, want het is natuurlijk prachtig om een avondje met de enig overgebleven begin-jaren-negentig-‘grunge’-veteraan opnieuw te beleven.

~

Ook de Riot Act-tournee zal in zijn geheel worden uitgegeven. Wat levert dit, naast een enorme verzaming dubbelalbums, nog extra op vergeleken met de vorige concertserie? Nou, eigenlijk vrij weinig. Het geluid van de band is niet wezenlijk veranderd. De lijn van voorafgaande jaren wordt doorgezet, aangevuld met de songs afkomstig van Riot Act. De concerten hebben een standaard opbouw: relatief rustige opener (Long Road), daarna een aantal stevige rockers om het publiek op te warmen (Save You, Gods’ Dice, Corduroy etc.) en vervolgens de verfijning (Jeremy, Small Town, I Am Mine en een prachtige versie van Love Boat Captain). Ook houdt de band van toegiften, in dit geval twee stuks met daarin zeven nummers.

Hyperintens

Sommige songs worden voor de verandering eens akoestisch uitgevoerd en andere worden zeer lang uitgesponnen, wat bijvoorbeeld altijd gebeurt met Daughter. Leuk is dat op het door Eddie Vedder veel vertolkte Throw Your Arms Around Me wordt meegezongen door de daadwerkelijke schrijver van het nummer. Het geluid op de bootlegs is een stuk rauwer dan op de plaat. Pearl Jam heeft zich dan ook in de loop der tijd ontpopt als een van de beste (ouderwetse) rockbands ter wereld. Alle nummers worden gespeeld door Pearl Jam anno 2003 en niet meer door de hyperintense Pearl Jam anno 1991. Die Ten-periode is al jaren geleden afgesloten.

Waar voor je geld

Het totaal aantal songs min encore breaks is maar liefst zevenentwintig! En dat voor nog niet eens 25 euro. Pearl Jam heeft nog nooit een best of uitgebracht. Misschien is het, voor mensen die daar wel behoefte aan hebben, interessant om eens in een rek met officiele bootlegs te kijken. Dan kun je zelf kiezen welke nummers je wel of niet wilt hebben, want Pearl Jam speelt nooit dezelde show.

Links