We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Disclaimer en privacybeleid
Onderstromen
Eind 2003 kwam in Nederland het boek Salamander van Thomas Wharton uit. Bijna twee jaar later is dan ook eindelijk zijn debuutroman IJsval in het Nederlands verschenen. Het boek ontving diverse prijzen, en waarom we er zo lang op hebben moeten wachten is dan ook een raadsel.
~
IJsmassa
Edward Byrne blijft elk jaar terugkeren naar de gletsjer. Hij maakt grondig studie van het langzaam bewegende ijs, waardoor hij langzamerhand verandert in een expert op het gebied van gletsjers. Hij is geobsedeerd door de ijsmassa, maar vooral door de verschijning dat hij toentertijd in de kloof gezien meent te hebben. Door zijn studies weet hij precies wanneer het ijs van toen de weg naar de voet van de gletsjer heeft afgelegd. Dat is het moment dat deze zijn geheimen prijs geeft. Is het zijn trommel met planten of de engel die uiteindelijk naar hem terugkeert?
Verhalen
In een passage over de eerste nomadische mensenstammen geeft Wharton precies aan waar het eigenlijk allemaal om draait in IJsval:
Net als in Salamander staat ook deze roman vol met verhalen. De geschiedenissen van plaatsen en bewoners, legendes, anekdotes en overleveringen. Deze verhalen, die min of meer los staan van de overkoepelende vertelling, vormen meteen de sterkste kant van de boeken van Wharton. Ze maken de roman zelf haast overbodig. De analogie met een gletsjer is hierbij snel gemaakt. Zoals de gletsjer als een ogenschijnlijk trage eenvormige ijsmassa langzaam doorkruipt, zo vordert het hoofdverhaal van IJsval gestaag. Een nauwkeurig onderzoek van het ijs laat echter vele waterstromen, kloven, ingevroren gesteenten, vormen en kleuren zien, net zoals IJsval vele boeiende portretten van personages en gebeurtenissen bevat.
Kloof
De roman brengt hierdoor een tweeledig gevoel met zich mee. Aan de ene kant heb je daar de vele prachtige onderdelen die het boek rijk is. En aan de andere kant heb je een hoofdlijn die voortsuddert en waar je door de vele afleidingen niet echt grip op krijgt. In eerste instantie wordt daar Dr. Byrne geïntroduceerd als de dragende man van het verhaal, maar vooral bij hem mis ik de diepgang. De mensen die hij ontmoet en die hem verhalen vertellen krijgen door diezelfde verhalen juist veel meer inhoud. Ze gaan veel meer leven voor de lezer dan Dr. Byrne, die zelfs even helemaal uit het gezichtsveld verdwijnt.
Kristal
Door de spanning tussen hoofdthema en subplots is het soms lastig de rode draad te blijven volgen. Maar door de mooie miniaturen die Wharton voortdurend met het verhaal verweeft blijf je toch steeds doorlezen. Onder de harde bovenlaag van het hoofdverhaal stromen schitterende kristalheldere vertellingen, die je langzaam maar gestaag verder sleuren.
Prijs: € 17,95
Bladzijden: 251
ISBN: 90 214 8756 x
Misschien ook iets voor u
Religieuze road movie
Elke cultuur heeft zijn generatiekloven. Wij zijn en doen allemaal anders dan onze ouders, hebben andere interesses, willen graag afstand nemen en ons onderscheiden. Bij de in West-Europa wonende islamieten is deze kloof soms nog groter dan bij ons. De ouders hangen islamitische tradities aan en de jongere generatie staat al met twee benen in de westerse cultuur.
~
In Le Grand Voyage voelt een oude Marokkaanse man die al decennia lang in Frankrijk woont, het einde naderen. In de herfst van zijn leven wil hij, zoals een goed Moslim betaamt, Mekka bezoeken. Hij wil niet vliegen en heeft geen rijbewijs en dus geeft hij zijn zoon Reda de opdracht om hem in een aftandse Peugot vanuit Frankrijk naar Mekka te rijden. Reda ziet dit helemaal niet zitten maar doet wat hem gevraagd wordt. Op hun 5000 kilometer lange reis door Italië, over de Balkan, door Turkije en enkele Arabische landen, merken ze dat die 5000 kilometer een makkelijker overbrugbare afstand is dan de generatiekloof die tussen hen in staat.
Sociaal-maatschappelijk
~
Aangenaam verpakt
De boodschap is duidelijk: kinderen, heb eerbied voor je ouders en ouders, geef je kinderen de ruimte om zichzelf te ontwikkelen. Een beroep op wederzijds respect. En de film zelf? Die is prachtig. Road movies staan eigenlijk altijd garant voor mooie plaatjes, zonsondergangen, prachtige weidse beelden (van het ongerepte woestijnlandschap), mooie camerastandpunten, interessante reisgenoten, en dat is in het geval van Le Grand Voyage niet anders. Ferroukhi heeft een duidelijke boodschap en verpakt deze dus ook erg aangenaam. Dit wordt versterkt door de heerlijke kleine humor door snelle scèneovergangen en het vertederende acteerwerk van Nicolas Cazalé (Reda) en Mohamed Majd (de vader). Ferroukhi laat je met een weemoedige glimlach op je gezicht naar huis toe fietsen. De Gouden Leeuw voor Beste Debuutfilm op het filmfestival van Venetië was dan ook meer dan verdiend.
Le Grand Voyage
Regie: Ismaël FerroukhiJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Moord en liefde tussen de koeien
.
~
Veehouder Gildo (Juan Diego) leidt samen met zijn twee dochters Val en Genia een hardwerkend en teruggetrokken bestaan in de bergen van Noord-Spanje. Als hij op een dag met zijn gestoorde buurman Severo (Celso Bugallo) ruzie krijgt over een melkkoe, legt Severo na een gevecht tussen beide mannen het loodje. Gildo probeert zijn oude leventje weer op te pakken want “waar niet over gesproken wordt, is niet gebeurd.” Maar dan verschijnt Rai (Luis Tosar uit Te Doy Mis Ojos), de zoon van de vermoorde Severo, in het dorp en hij is vastbesloten de moordenaar van zijn vader te ontmaskeren. Wat begint als een moordonderzoek, eindigt in een romantisch avontuur waarin de opkomende liefde tussen Rai en Val de sleutel blijkt tot het oplossen van de moord.
Boerenleven
~
Mysterieuze stilte
La vida que te espera is een mooie film om naar te kijken. De beelden van het indrukwekkende, grootse Noord-Spaanse berglandschap geven de film een mysterieuze stilte mee. Ook zorgen het fraaie landschap en de conventionele bevolking ervoor dat het contrast tussen het ouderwetse boerenleven en het moderne bestaan in de Spaanse steden extra benadrukt wordt. Terwijl we het liefdesverhaal van Val en Rai volgen, wordt een prachtige schets gegeven van het verdwijnende boerenleven en de bijbehorende mentaliteit. De hoofdrolspelers zorgen met hun ingetogen acteerwerk voor de juiste sfeer. Vooral Juan Diego weet indruk te maken door Gildo neer te zetten als een ingetogen, hardwerkende man die eigenlijk gewoon wil blijven doen wat hij altijd heeft gedaan: voor zijn koeien zorgen. En hoewel je bij de eerste ontmoeting tussen Val en Rai twijfelt aan de geloofwaardigheid van een vonk tussen de prachtige jonge Val en de oudere, ietwat kalende Rai, word gaandeweg steeds meer overtuigd van hun liefde.
Thriller of drama?
Maar ondanks de mooie beelden en het acteerwerk blijft La vida que te espera toch niet echt hangen. Omdat regisseur Manuel Aragón geen genrekeuze heeft kunnen maken, word je het verhaal niet ingetrokken. Met de brute moord lijkt de film te beginnen als een thriller, maar gaandeweg neemt hij via een liefdesverhaal met enkele komische momenten de afslag naar een behouden drama. Als liefdesdrama met een thriller-randje weet La vida que te espera dus niet echt indruk te maken, maar als schets van het bedreigde, geïsoleerde bestaan van traditionele boeren in Noord-Spanje des te meer.
La vida que te espera
Regie: Manuel Gutiérrez AragónJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Het geheim van The Coral
De nieuwe cd van The Coral is alweer het vierde album van deze piepjonge knullen uit Hoylake onder de rook van Liverpool. Het gemiddelde Coral-lid is 22 jaar oud, en deze nieuwste cd straalt opnieuw de levenslust uit die de eerdere albums van dit septet typeerde.
~
Van-alles-en-nog-wat-muziek
Het geluid van The Coral laat zich moeilijk omschrijven. The Coral heeft vaak veel weg van psychedelische pop- en rockbandjes uit de tweede helft van de jaren zestig, maar kent ook een snufje Beach Boys door smeuïge samenzang en surfgitaartjes. In het liedje The Operator op de nieuwe cd zit een orgeltje dat direct doet denken aan ska-band The Specials. Een hedendaagse band waarmee The Coral mee kan worden vergeleken is Gomez. De overeenkomst met deze band zit vooral in het combineren van verschillende stijlen, maar ook de zang en de instelling van beide bands zijn wel te vergelijken. Zanger James Skelly stelt dat in zijn visie er geen regels zijn bij het maken van muziek; als het goed klinkt, is het ook goed. Die opvatting van muziek is duidelijk terug te horen op The Invisible Invasion. Ondanks dat The Coral nergens op lijkt is het toch ontzettend leuk om naar te luisteren.
Sfeervol en mysterieus
Bijzonder aan The Coral is dat ze in de verschillende liedjes steeds heel veel sfeer weten op te roepen. Een flink aantal van de liedjes op The Invisible Invasion klinkt een beetje dreigend en mysterieus, andere liedjes zijn heel erg vrolijk zoals de single In The Morning of wat melancholiek zoals Far From The Crowd. Ondanks de verschillende stemmingen is The Invisible Invasion de meest samenhangende plaat van The Coral tot nog toe. De teksten in de liedjes zijn vaak wat raadselachtig. Je kunt wel een beetje bedenken waarover ze gaan, maar het is niet echt duidelijk. De songs zijn soms gesitueerd op vreemde locaties zoals in een vallei (“Down the glen where the roses twine” – She Sings The Mourning) of op het dreigend klinkende Kill Devil Hill (So Long Ago). Dit past vaak mooi bij de wat geheimzinnige sfeer die je het hele album in zijn greep houdt. Je krijgt het gevoel dat The Coral een geheim heeft en dat de band dat via zijn cd met je wilt delen. Ze doen dat zo dat je moeite moet doen om er achter te komen wat dat precies is. Dat levert een mooie cd op die je steeds op wilt zetten om het geheim te ontcijferen.
The Coral
Album: The Invisible InvasionLink: Officiële website
Misschien ook iets voor u
Kleurrijke Japanse modefotografie
In het Nederland-Japanjaar 2000 reisde fotograaf Taco van der Eb met een Nederlandse delegatie mee naar Japan. Tijdens zijn bezoek maakte hij op straat een serie portretfoto’s van jongeren. Hij werd aangetrokken door hun extravagante kleding. Een aantal jaren later zou hij terugkeren om speciaal voor het SieboldHuis een grote serie te maken. Deze opvallende fotoserie genaamd Tokyo Interviews is nu exclusief te zien. Eén van de foto’s – een jongen in een rok, met oversized jasje, poserend voor een foto met zonnebloemen – won de Fuijifilm Dutch Press Photo Award 2005.
~
Maatschappij en mode
De hedendaagse Japanse maatschappij is voortdurend in beweging. De Japanse jeugd is snel, hip en volgt de laatste modetrends op de voet. Trends volgen elkaar in een snel tempo op. Ook in Japan zet de jeugd zich af tegen de tradities van haar ouders. Maar interssant is dat ze zich tegelijkertijd laat inspireren door diezelfde tradities. In de kleding komen Westerse invloeden en genoemde tradities samen (‘wan-mono’). Zo zien we in de foto’s accessoires als kimono obi-riemen, haarpinnen, geta-sandalen, tweedehands kimono’s en moderne gadgets uit de manga- en animecultuur. Japanse tieners hebben grote interesse in westerse muziek en mode. Ook zie je in de foto’s verschillende subculturen en muziekstromingen terug als hard rock, punk, gothic en B-Girls & -Boys (black music). De straatmode is een belangrijk onderdeel van de jeugdcultuur. Om een eigen individuele stijl te creëren passen de Japanse tieners zelf hun kleding aan en transformeren tot lolita’s of goths. Op die manier startten bekende ontwerpers als Issey Miyaki, Kenzo Jap en Yoji Yamamoto hun carrière.
Het SieboldHuis
Op 21 maart 2005 werd het SieboldHuis na een grondige restauratie officieel geopend. Het prachtige pand aan het Rapenburg in Leiden biedt “het mooiste uit het oude en nieuwe Japan in een Hollands huis van historische allure”. Je vindt er inderdaad prachtige prenten, kimono’s, lakwerk en keramiek, maar ook fossielen, maquettes, gedroogde planten, opgezette dieren en oude landkaarten. Alles is tussen 1823 en 1830 verzameld door de Beierse arts Von Siebold. Het is nu ’s werelds belangrijkste Japan-collectie uit die periode. Er zijn zeven kamers, elk met hun eigen sfeer, verdeeld over drie verdiepingen. De meeste zalen zijn klein, daardoor intiem en ademen de sfeer van het verleden. De opzet van het gebouw is zeer onpraktisch. Het is in eerste instantie niet goed te zien wat het museum allemaal te bieden heeft. Alle ruimtes hebben glazen deuren die naar één kant open gaan, de vertrekken beneden zijn duister en soms valt opeens het licht uit. Ook de touch screens werken nog niet goed. Toch mag je dit beschouwen als kinderziektes waar ongetwijfeld snel een oplossing voor wordt gevonden.
Life is Confusing
De foto’s van Van der Eb zijn erg degelijk, maar dankzij de bijbehorende interviews zeker niet saai. Juist de interviews laten zien dat de levenshouding van deze mensen vaak niet overeenkomt met hun uiterlijk. De fotograaf heeft een goed oog voor compositie en het kiezen van interessante modellen. De kleuren spetteren werkelijk van de foto’s af. Van der Eb plaatst mode op deze manier in een sociale betekenis, met de herhaling als voornaamste ‘wapen’. Het is interessant om te zien hoe het zoeken naar een eigen identiteit toch vaak leidt tot een uniformiteit binnen een subcultuur.
Tokyo Interviews
Gezien in: het SieboldHuis, LeidenNog te zien tot: vrijdag 15 juli 2005
Misschien ook iets voor u
Bijna een klassieker
Twee mannen ontwaken in de twee tegenoverliggende hoeken van een smerige aftandse badkamer. Ze zijn geketend en tussen hen in ligt het levensloze lichaam van een man, met een taperecorder en een pistool in zijn handen. Ze hebben geen idee hoe ze hier terecht gekomen zijn en waarom. Belangrijker echter is de vraag hoe ze weer uit deze situatie komen.
De twee mannen zijn de fotograaf Adam en de chirurg Lawrence Gordon. Ze hebben in eerste instantie geen flauw idee waarom juist zij hier zijn beland. Al snel blijkt echter dat ze het slachtoffer zijn van een seriemoordenaar genaamd Jigsaw. Een moordenaar die zelf nooit moordt, maar zijn slachtoffers een gevaarlijke taak geeft die hen het leven kan redden. Deze taken zijn echter zo moeilijk dat tot op heden slechts één persoon zijn spelletjes heeft overleefd.
Cube en Seven
~
De ‘moorden’ van Jigsaw deden me weer sterk denken aan een andere film. De vergelijking met Seven kwam hier namelijk bij me opzetten. De taak die de slachtoffers krijgen toebedeeld om hun leven eventueel te redden zijn geïnspireerd door hun karakters. Een man bijvoorbeeld die eerder een mislukte zelfmoordpoging pleegde met behulp van scheermesjes, moet binnen een bepaalde tijd door een wirwar van vlijmscherp prikkeldraad kruipen om de weg naar de vrijheid te bereiken. Eerdere zonden en beweegredenen van de slachtoffers worden als uitgangspunt van de proeven gesteld die Jigsaw hen oplegt.
Throrror
~
En dat komt vooral door het plot. Net als de twee gevangenen, vraag je jezelf voortdurend af wie achter deze hele opzet schuil gaat. Wie Jigsaw is en waarom de betrokkenen betrokken zijn blijkt steeds weer net niet zo te zijn als je denkt. Zodra zich een idee in je hoofd heeft gevormd omtrent het totaalplaatje, wordt dit door nieuwe ontwikkelingen meteen teniet gedaan. Tot de laatste minuut is Saw verrassend en onderhoudend. En dit is helemaal knap te noemen gezien het feit dat de acteurs soms een beetje tekort schieten.
Hoewel de acteurs toch al wat producties op hun naam hebben staan, missen ze hier en daar overtuiging. Vooral Cary Elwes als Dr. Lawrence Gordon kon mij vaak niet overtuigen; de scénes met zijn dochter deden houterig aan. Ook waren zowel Adam en Lawrence niet echt overtuigend tijdens de badkamerscenes. Het feit dat deze film me toch van begin tot eind heeft weten te boeien geeft aan hoe sterk het verhaal in elkaar zit. Met een sterkere bezetting zou Saw tot een klassieker kunnen uitgroeien. Maar zelfs met hier en daar minder geslaagd acteerwerk hebben we te maken met een goede, onderhoudende en verrassende film.
Saw
Regie: James WanJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Matige Comeback
In 1993 zag het debuut River Runs Red het levenslicht nadat Life Of Agony (LOA) al zo’n vier jaar in het undergroundcircuit actief was geweest. De met flink wat melodie doorspekte hardcore maakte behoorlijk wat los in de wereld van stevige muziek. Vooral de passionele en emotionele vocalen van de kleine Keith Caputo gaven de band een heel eigenzinnig karakter. Het feit dat de emotie die in de muziek werd gelegd voortkwam uit (negatieve) ervaringen van de bandleden sprak velen aan en dit deed de band groeien tot een bijna legendarische status.
~
Het gevoel is terug
De grote vraag is natuurlijk of de band met dit album voldoet aan de verwachtingen die de naam met zich meebrengt. De receptuur belooft in ieder geval veel goeds: zowel Abruscato als Caputo zijn terug op het vertrouwde nest en men spreekt van een hervonden vibe. En verdomd, het eerste nummer (tevens de eerste single) Love to Let you Down laat gelijk horen dat LOA nog net zo overtuigend kan klinken als op hun debuut. Vanaf de aftellende drums tot de uitklinkende gitaar zet de band een fantastisch nummer neer wat de gitaar-hooks en stampende drums van het debuut combineert met de emotie zoals Caputo deze op Soul Searching Sun liet horen. Minder dik aangezette vocalen, maar juist meer het fragiele stemgeluid is wat de kleine man ten gehore brengt over de moddervette, gruizige gitaarlijnen.
Valse start
Wat er dan echter gebeurt, is kort gezegd jammer. De muziek kakt een beetje in en geen enkel van de navolgende nummers haalt het bij Love to Let you Down. Wat het precies is, is moeilijk te zeggen, maar er mist iets in overtuiging. De muziek klinkt zeker niet slecht, maar ontstijgt eigenlijk geen moment het gemiddelde. Alleen de nummers Don’t Bother, Strung Out, The Calm that Disturbs You en The Day He Died geven me de indruk krijgen dat de band ‘het’ nog steeds wel heeft. Maar daar staan teveel nummers tegenover die ervoor zorgen dat het viertal geen verpletterende indruk weet te maken met deze comeback. Voor de diehard fans zeker de moeite van aankoop waard, maar verwacht niet meer dan een stevige rockplaat die zijn ups en downs kent.
Life of Agony
Album: Broken ValleyMisschien ook iets voor u
Staren naar je schoenen
De Engineers maken naar eigen zeggen geen muziek die lijkt op iets wat er op dit moment wordt gemaakt. Die uitspraak klopt inderdaad, maar de muziek die lijkt wel verdacht veel op de “shoegazer”-muziek die tussen 1990 en 1994 een deel van de Britse indie-scene bepaalde. Dat een band anno 2005 nog een plaat in deze stijl maakt, is opmerkelijk te noemen. Deze muziekstijl wordt gekenmerkt door gierende gitaren, langzame riffs en loom drumwerk, waardoor de songs een soort sferische soundscapes worden. Shoegazer-muziek wordt zo genoemd omdat de makers ervan tijdens het spelen de hele tijd naar hun gitaareffecten op de grond kijken. Bekende bands uit het genre zijn My Bloody Valentine en The Cocteau Twins.
~
Meer van hetzelfde?
Een vraag die in mij opkomt is of dit betekent dat er meer bands gaan komen die voortborduren op de shoegaze-muziek. Er lijkt wel een opleving en herwaardering te zijn van de muziek die van de Britse eilanden komt. Kasabian zorgde voor een comeback van de Manchester-sound, de Kaiser Chiefs zijn een soort nieuwe Blur en Oasis heeft met Don’t Believe The Truth zijn eigen comeback geforceerd. Het is in ieder geval opmerkelijk dat alle soorten Britse pop worden gerecycled, in plaats van dat er zich een heel nieuwe muzieksoort ontwikkelt.
Geestverruiming
Terug naar de band waar deze recensie om draait. Wie lekker pakkende liedjes zoekt is bij de Engineers aan het verkeerde adres. Wie met een lekkere fles drank of een of ander geestverruimend middel ’s avonds op de bank met de poes op schoot en de kaarsjes aan lekker weg wil drijven zal aan Engineers wel een goede plaat hebben. En het is een aanrader voor iedereen die Ride leuk vond natuurlijk
The Engineers
Album: The EngineersMisschien ook iets voor u
Oorverdovende reünie
/ 0 Reactiesdoor: Paul Caspers / beeld: Melson Zwerver 0 SterrenDinosaur Jr speelde in Groningen het eerste in een reeks Europese optredens. De gelegenheid van de tournee is niet een nieuw album, maar een reünie. En wat voor een: voor het eerst sinds 15 jaar speelt de legendarische band weer in de originele bezetting. Frontman J Mascis, het genie achter de band, speelt om de paar jaar in Nederland, maar de hereniging met zijn oudste bandmakkers Murph en Lou Barlow doet hun roerige optredens van de jaren 80 herleven.
~
Het concept van een tijdelijke reünie en de beperking tot oud materiaal (er worden geen nieuwe songs geschreven) blijft voor een cultband als Dinosaur Jr een vreemd gegeven. Commercieel geslaagd is deze zet in ieder geval wel: het concert was in mum van tijd uitverkocht en de tournee draagt ongetwijfeld bij tot de verkoop van de onlangs verschenen opgepoetste
~
Grijs
In haar beginjaren was de groep berucht vanwege haar oorverdovende concerten. Mascis, in die tijd zowel beïnvloed door hardcore als door country, zei ooit zijn gitaarspel als percussionist te benaderen. Dat gaf altijd een intrigerende dimensie aan zijn spel en maakte hem tot een bijzonder vernieuwende en
~
Geschiedenis
De Dinosaur-tournee is een unieke kans om de gouden tijden van deze band opnieuw wil meemaken, maar voor de nieuwkomer ook een kennismaking met één van de beste gitaarbands uit de geschiedenis. Commercie of niet, deze songs zijn zo fantastisch dat ze ook twintig jaar na dato adembenemend blijven. Na deze Europese reünie-tournee volgt nog een Amerikaanse, waarna de drie mannen hun eigen weg weer gaan. De Nederlandse fan heeft nog een of twee kansen dit lesje rockgeschiedenis mee te maken: Dinosaur Jr speelt nog op 14 juni in Paradiso, Amsterdam, en een dag later in de Vooruit in Gent.
Misschien ook iets voor u
Slappe hap
.
~
Ongeïnspireerd
We waren er al een beetje bang voor: de alternatieve rockmuziek van het toch al saaie debuut heeft plaatsgemaakt voor ongeïnspireerde commerciële mainstream poprock. De slappe single Be Yourself, die momenteel wordt grijsgedraaid op nationale tv en radio, is daarvan een uitstekend voorbeeld. De gitaarriffs van Tom Morello klinken op Out of Exile te vaak als goedkope rip-offs van hetgeen hij in RATM speelde. Ook Cornell verkeert zeer zeker niet in blakende vorm. Het niveau van hun vorige bands wordt dus wederom bij lange na niet gehaald. Audioslave heeft inmmidels laten weten op festivals als Fields of Rock ook RATM- en Soundgarden-nummers te zullen gaan spelen. Dat lijkt ons inderdaad de beste oplossing.
Audioslave
Album: Out of ExileMisschien ook iets voor u