We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Disclaimer en privacybeleid
Net even te kinderachtig
Emma Thompson heeft het allemaal. Ze is grappig, mooi en slim: ze is de enige die ooit een Oscar won voor zowel een acteerprestatie (Howards End – 1992) als het schrijven van een scenario (Sense and Sensibility – 1995). Ook voor haar laatste film, Nanny McPhee (2005), schreef ze het script. Het is gebaseerd op de Nurse Matilda-boeken van Christianna Brand. Helaas is deze film allesbehalve Oscarmateriaal…
~
Sprookje
Vanaf de eerste scène is het duidelijk dat Nanny McPhee bedoeld is als sprookje. De camera vliegt over een idyllisch dorpje en zoemt in op het huis van de familie Brown. De houten villa heeft felgekleurde groene en blauwe kamers. De kinderen zijn volgens vader Colin Firth ‘very, very, very, naughty‘, en even later vernielen ze inderdaad de keuken – tot ergernis van de dikke kokkin met appelwangen. Alle stereotypes zijn aanwezig: de man die rouwt om zijn overleden vrouw, de vervelende kinderen die eigenlijk gewoon aandacht willen van hun vader, de gemene stiefmoeder, de kwaadaardige oudtante en de prinses.
~
Een beetje voor niets
Voor een kinderfilm is er veel aandacht besteed aan de look van de film, zo blijkt uit de extra’s op de dvd. Naast trailers, bloopers en verwijderde scènes zien we hoe een leeg veld verandert in het dorp waar het geheel zich afspeelt. Maandenlang wordt er gebouwd aan de villa van de familie Brown: zelfs de planten in de tuin worden ruim van te voren geplant. Dit gecombineerd met het feit dat Thompson jarenlang aan het script werkte illustreert dat Nanny McPhee zeker met liefde is gemaakt. Helaas is alle moeite een beetje voor niets geweest.
~
Nanny McPhee
Regie: Kirk JonesJaar: 2024
Distributeur: Universal
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Kleine jongetjes worden groot
Natuurlijk, er bestaat een festival van de korte film. Op het aanstaande Utrechtse filmfestival reikt de NPS een prijs aan de beste Nederlandse korte film uit. En in Rotterdam zijn de zogenoemde shorts al jaren een publiekslieveling. Maar buiten de festivals is het vaak lastig om korte films te zien, laat staan op dvd te vinden. Je vindt ze weliswaar in overvloed op sites als youtube.com en cinema.nl/kortefilm, maar buiten het internet is het goed zoeken. Vandaar dat het initiatief van Cinema16 alleen maar valt toe te juichen.
Filmmaker Luke Morris, die in 2000 met zijn korte film Je t’aime John Wayne een European Award won, besloot enkele jaren daarna een platform te starten voor het ondergeschoven kindje van de filmkunst. Dat werd Cinema16, waarop inmiddels vier dvd’s verschenen: European Short Films, British Short Films, European Short Films en het meest recent American Short Films. De namen op de rol van deze dvd zijn namen die je als filmliefhebber bij voorbaat al hevig opgewonden maakt: Tim Burton, Gus van Sant, Alexander Payne, Todd Solondz, George Lucas en zelfs Andy Warhol!
Vroeger werk
Ruim drie uur film, meestal voorzien van (uit te zetten) audiocommentaar van de regisseurs zelf. Het gaat vaak om vroeg werk van toen de heren – vreemd genoeg zit er geen vrouwelijke filmmaker tussen – nog niet beroemd waren. Zo is het drie minuten durende Freiheit van George Lucas een vingeroefening uit zijn universiteitsdagen in 1966. Het curieuze filmpje over een van Oost- naar West-Duitsland ontsnappende student is buiten de Verenigde Staten nauwelijks te vinden. Dat geldt iets minder voor Vincent van Tim Burton uit 1982 (je vindt het filmpje op de SE van Tim Burton’s The Nightmare Before Christmas). Destijds was Burton nog animator bij Disney, waar hij onder meer betrokken was bij The Fox And The Hound. In amper zes minuten is duidelijk de kiem te zien van latere stop-motion- en animatiefilms als Stainboy, Tim Burton’s The Nightmare Before Christmas en het vorig jaar uitgebrachte Corpse Bride.
Een van de mooiste shorts op deze sterke dvd zit direct aan het begin. Het zestien jaar oude Lunchdate van regisseur Adam Davidson (Law & Order, Lost) is een heerlijk intiem zwart-witfilmpje over vooroordelen en stereotypes. Een sjieke blanke vrouw strandt in een stationsrestauratie waar ze een zwarte zwerver tegenover zich vindt die zich aan haar zojuist aangeschafte maaltijd tegoed lijkt te doen. Er wordt weinig gesproken in de film, de mooie beelden vertellen het verhaal. Davidson besteedde bijzonder veel aandacht aan lichtval en contrast. Soms lijkt de hoofdrolspeelster bijna licht te geven. Ook bijzonder is Terminal Bar van de relatief onbekende Stefan Nadelman. De 22 minuten durende documentaire over een verdwenen bar in New York is bijzonder cool vormgegeven. Duidelijk is te zien dat Nadelman z’n sporen verdiende in het ontwerpen van flashy webpagina’s. Voorzien van een hippe soundtrack met hiphop- en technobeats zou de documentaire niet misstaan op MTV. Terminal Bar won in 2003 niet voor niets een prijs op het Sundance Festival.
Handtekening
Het leuke van de Cinema16-serie is dat je de unieke handtekening van later beroemd geworden regisseurs achteraf kunt herkennen. De treurigheid die Sideways en About Schmidt van Alexander Payne bijvoorbeeld kenmerkten zit ook al in Carmen, die de Amerikaanse Oscarwinnaar eind jaren tachtig maakte over een zwakbegaafde tankstationbediende.
En de dromerige, vervreemdende vormgeving die Gus van Sant later toepaste op Elephant, Last Days en Gerry zit ook al in het in zwart-wit geschoten The Disciple of D.E. uit 1982. Cinema16 is een unieke verzamelserie met sterk werk van gevierde regisseurs en onbekende talenten. Niet alleen voor filmfreaks maar voor iedereen die van filmkunst houdt.
Cinema16: American Short Films
Regie: Diverse regisseursJaar: 2024
Distributeur: Cinema16 / Rough Trade
Link: Korte films op Cinema.nl
Link: YouTube
Misschien ook iets voor u
Klassiekers nieuw op dvd
.
Point Blank
(John Boorman, 1967 • Warner)
“What’s my last name?“, vraagt een dame die zojuist het bed gedeeld heeft met Walker, een crimineel die zijn gram wil halen nadat hij erin geluisd is. Walker antwoordt met “What’s my first name?“, een repliek die boekdelen spreekt over zijn karakter en over de stijl van Point Blank. Het was een van de eerste films van de Britse regisseur John Boorman, die er zijn Amerikaanse debuut mee maakte. Zoals zoveel regisseurs van zijn generatie voorzag hij zijn film van een duidelijke Europese impuls: het gangster/thriller-genre is oer-Amerikaans, maar de vorm allesbehalve. Boorman speelt een schitterend spel met tijd en ruimte, en benut een kitscherig kleurenpalet (imposant, aangezien het Boormans eerste film in kleur is). Dit maakt Point Blank een bijna abstracte misdaadfilm – zeker een van de meest memorabele popartfilms van de jaren zestig – en tegelijkertijd een spannend portret van een man met een missie.
~
Serpico
(Sidney Lumet, 1973 • Sony)
In Serpico speelt Al Pacino de enige rechtschapen politieman in een door corruptie verdorven corps. Met een mengeling van naïviteit en moed probeert hij zich aanvankelijk staande te houden tussen de argwanende dienders, en keert hij zich later actief tegen hen, met alle gevolgen van dien. Deze morele lading is eenduidig en dus nauwelijks interessant, zodat een portret van een tragische held resteert.
~
The Passenger
(Michaelangelo Antonioni, 1975 • Sony)
Jack Nicholson (tot voor kort de eigenaar van de rechten van deze zelden vertoonde film) speelt in The Passenger een journalist die besluit de gedaante van een pas overleden man aan te nemen, die een wapenhandelaar blijkt te zijn. Antonioni richt zich puur op abstracte betekenis, en dit maakt de film zeer ontoegankelijk. Hij voegt enkele opmerkelijke visuele motieven in (met als hoogtepunt een hypnotiserend lang tracking shot aan het eind), maar de regisseur weigert een greintje suspense te leveren die de vorm van de film – een pure thriller – belooft.
~
Point Blank // Serpico // The Passenger
Regie: DiverseJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
“Zoveel spektakel heet een leven”
Als men van je naam een uitdrukking heeft gemaakt, dan mag je met enige trots zeggen dat je iets betekend hebt in de geschiedenis. Dat geldt zeker voor Giacomo Casanova, de achttiende-eeuwse, met gloeiende mythes omgeven Italiaanse avonturier, die de eeuwigheid zou ingaan als de onverbiddelijke verleider. Op 65-jarige leeftijd begon hij, als een bezadigde privé-bibliothecaris aan zijn memoires, in het volle besef dat het spektakelstuk dat zijn leven was geweest, het verdiende aan papier te worden toevertrouwd.
Tijdens zijn leven had de man reeds vierentwintig boeken gepubliceerd, maar zonder veel succes. Daar hij zijn autobiografie schreef op het einde van zijn leven, heeft hij er de resonantie evenmin van meegemaakt. De vraag is in hoeverre wij zijn memoires ernstig moeten nemen. Met een terugblik op een leven is het immers altijd opletten: de schrijver is geneigd te overdrijven, minimaliseren of verzinnen, kortom: te kleuren. Het doet echter weinig ter zake wat nu wel en wat nu niet historisch accuraat is in De geschiedenis van mijn leven, want Casanova was een begaafd stilist die je weet mee te slepen in zijn wonderlijke achttiende eeuw, waarin hij de Franse Revolutie meemaakte, Venetië door zijn avonturen nog meer vereeuwigde en de grote filosofen van die tijd ontmoette.
Een schitterend bestek
Toegegeven, we lezen niet de volledige memoires, alswel een doordachte selectie van de hand van Arthur Japin, die er ons sinds De witte met het zwarte hart en vooral Een schitterend gebrek niet langer van moet overtuigen om zijn volgende werk aan te schaffen. Japin baseerde zich voor Een schitterend gebrek (onder meer) op de memoires van Casanova – zijn hoofdpersonage was de eerste grote liefde van de man – en nu hij de kans kreeg een uitgelezen selectie samen te stellen, moest hij dan ook niet lang nadenken. In een schitterend bestek van 305 pagina’s laat hij ons de belevenissen van Casanova herbeleven: zijn muzikale aspiraties, zijn gevangenneming, zijn lotsbestemming om voortdurend verliefd te worden enzovoort. Dit alles in een levendige, bruisende stijl die getuigd van een gevoel voor ironie en brutale humor.
Op een bepaald moment verblijft Casanova in de gevangenis; gedurende de ganse dag komt niemand hem eten brengen en hij vraagt zich af of ze hem misschien vergeten zijn. Dan gaat het: “Nadat ik een zakdoek om mijn hoofd had gewikkeld, strekte ik me uit op de plank. Het leek mij onvoorstelbaar dat men mij zo meedogenloos aan mijn lot overliet, zelfs als men mijn dood besloten had. Ik vroeg mij af wat ik gedaan had om een dergelijke onbarmhartige behandeling te verdienen, maar die overpeinzing nam weinig tijd in beslag, want er was niets om bij stil te staan.” Meent hij dit of niet? Leuker dan een antwoord hierop te vinden is gewoon te glimlachen. Ook zijn omgang met de vaak veel te ernstig genomen godsdienst moet het ontgelden: “En ik zweer u, Allerheiligste Maagd, bij de ingewanden van Jezus Uw Heer en Zoon, dat ik….” De clerus zal het niet graag gelezen hebben.
Liefhebben en grapjes maken
Sommige mensen zullen deze kelk maar wat graag aan zich laten voorbijgaan: autobiografieën kenmerken zich niet zelden door pedanterie, zelfvergoelijking en navelstaarderij, want je moet al een behoorlijke dunk hebben van jezelf om te menen dat je leven de moeite waard is om door anderen te worden gelezen. Wat valt er bovendien over Casanova meer te vertellen dan het feit dat hij een vrouwenverleider was?
Dit houdt echter geen steek. Ten eerste is een goed verhaal van alle tijden en lijkt het ons erg plezierig nieuwe mensen te leren kennen, zelfs al is het op papier; ten tweede beschikt Casanova over voldoende zelfrelativering – de man bevond zich tijdens het schrijven op het einde van zijn leven; ten derde was hij pas in de laatste plaats een verleider, hij was vooral een levenskunstenaar die durfde denken en vervolgens gehoor daaraan geven. De geschiedenis van mijn leven is namelijk een lekker weglezend verhaal over vluchten, ontsnappen, liefhebben en grapjes maken. Of om het met Japin zelf te zeggen: “Zoveel spektakel heet een leven.” Zwart op wit.
Prijs: 14,95
Bladzijden: 319
ISBN: 90 253 0670 5
Misschien ook iets voor u
Een overvloedige spookrevue
Wanneer gaat vaderlandsliefde over in verraad? Wanneer ontwikkelt een sociaal betrokken mens zich tot een angstaanjagende extremist? Wat drijft iemand tot de meest vreselijke daden en tot uitspraken die stinken naar haat en dood? Met zijn toneelstuk De kleine patriot; of de Grote Anton Mussert Show heeft regisseur en schrijver Paul Feld van het Utrechtse gezelschap Growing up in Public geprobeerd in dit soort kwesties inzicht te geven en historische verbanden bloot te leggen. Saillant detail is dat deze voorstelling is gemaakt in opdracht van de Utrechtse Stadsschouwburg, het gebouw waar tijdens de oorlog de NSB zijn partijbijeenkomsten hield.
Rasacteur Harm van Geel laat een keur aan fascistische en nationaal-socialistische personages voorbijkomen, van Anton Mussert en de weduwe Rost van Tonningen tot Hans Janmaat, Pim Fortuyn, een neo-nazi, een macho politieagent en een ijdele acteur. De Kleine Patriot is een fragmentarische en grimmige spookrevue met een lichte overdosis aan personages en onderlinge verbanden.
Zoetsappig
Bij binnenkomst staat Anton Mussert zoetjes te zingen. “Ich bin von Kopf bis Fuß auf Liebe eingestellt…” Want dat is zijn wereld, en verder helemaal niets. In een zwart hemd en een zwarte broek – maar zonder broekriem want hij zou zich eens proberen te verhangen, vlak voor zijn executie. Twee muzikanten, een violist en een gitarist die eruit zien als tweederangs nazistische revueclowns, laten het zoetsappige melodietje los en gaan over op stevige rock waarbij ze de meest onmogelijke klanken uit hun instrumenten weten te peuteren. Mussert blikt op zijn leven terug, op zijn gelukkige en minder heroïsche momenten. Eigenlijk had hij niets tegen joden, hij deed steeds alles uit idealisme en liefde. Je zou hem haast gaan geloven. Was het liefde voor zijn volk en vaderland? Liefde voor Hitler? Of toch vooral liefde voor zichzelf?
Zachtmoedig eng
Harm van Geel speelt niet alleen Mussert tijdens diens laatste uren, hij schakelt ook razendsnel en virtuoos over naar allerlei andere ‘foute’ personages. Op die manier tracht hij de overeenkomsten en verschillen tussen deze historische figuren bloot te leggen. Doordat ze allemaal vergelijkbare uitspraken doen is dit bij vlagen ontluisterend en Fortuyn krijgt in dit licht bijvoorbeeld wel heel duidelijk zichtbare monomane trekjes. Deze vergelijking is een interessante en gewaagde onderneming, die helaas maar ten dele slaagt. Soms volgen de scènes elkaar zo snel op dat ze inhoudelijk niet beklijven. Je moet als toeschouwer dan wel erg goed op de hoogte zijn van de vaderlandse politieke geschiedenis om alle mensen en situaties te kunnen plaatsen. De Kleine Patriot is dan een nachtmerrieachtige wervelwind die je het liefst zo snel mogelijk over wil laten waaien.
Op andere momenten echter geeft van Geel met eenvoudige rekwisieten, sterke mimiek en geweldig stemgebruik een indringend beeld van vooral het gevoel van onmacht waar alle personages onder lijden en die hen heeft gemaakt tot wie ze zijn. Zelfs de schijnbaar zo zachtmoedige acteur wordt dan een beetje eng. En dat is angstaanjagend en herkenbaar tegelijk.
De Kleine Patriot; of de Grote Anton Mussert Show speelt in het kader van het festival Kunst in Oorlog. De voorsteling is nog op 21 september te zien in Utrecht, en op 24 september in Amersfoort. Klik hier voor meer informatie. Voor een interview met Chris Keulemans, organisator van Kunst in Oorlog, klik hier.
De Kleine Patriot; of de Grote Anton Mussert Show (Growing up in Public)
Artiest: Growing up in PublicGezien op zondag 17 september 2006 in Stadsschouwburg, Utrecht
Link: Kunst in Oorlog
Misschien ook iets voor u
Ga, leef en wordt iets!
Soedan, 1985, een vluchtelingenkamp. De VS hebben samen met Israël een luchtbrug opgezet voor de Ethiopische Joden, zodat deze naar het beloofde land kunnen gaan. Een christelijke moeder, die haar man en twee van haar kinderen heeft verloren in Soedan, ziet maar één overlevingskans voor haar laatste zoon en geeft hem de opdracht zich als Jood voor te doen en naar Israël te vertrekken. Omgedoopt tot Schlomo begint hij zijn nieuwe leven in het beloofde land.
“Ga, leef en wordt iets!” (Va, Vis et Deviens), roept de moeder streng tegen haar negenjarige zoon in het Soedanese vluchtelingenkamp. Hij gehoorzaamt met tegenzin en komt aan in Israël, een land waar alles vreemd is voor hem. Hij leert de taal, gaat naar school en probeert zich aan te passen, maar de heimwee naar zijn moeder is groot. Om zijn gedragsproblemen op te lossen laat zijn school hem adopteren door een liefdevol, liberaal, non-religieus gezin. Ironisch, want Schlomo moet natuurlijk de schijn ophouden dat hij als Jood is opgevoed. Na een lange, moeilijke tijd weet Schlomo’s adoptiemoeder Yaël zijn vertrouwen te winnen. Vanaf dan volgen we Schlomo’s leven in een iets rapper tempo.
Dramatisch
~
Na deze scène begint het echte drama pas. Schlomo is extreem eenzaam in een vreemd land dat totaal geen betekenis heeft voor hem. Hij wordt verscheurd door heimwee en de belofte aan zijn moeder, en moet leven met de angst dat men achter de waarheid zal komen: dat hij geen wees is en al helemaal geen Jood. Fraudeurs worden zonder pardon gedeporteerd en Schlomo kan niet terug voordat hij de belofte aan zijn moeder heeft vervuld: iets worden. Maar wat?
Vol
Regisseur Radu Mihaileanu, zelf de zoon van een Joodse vluchteling die om te ontsnappen aan de Nazi’s zijn naam moest veranderen, wilde het probleem van identiteitsvorming in deze film behandelen. Het is goed merkbaar dat Va, Vis et Deviens voor Mihaileanu een persoonlijk project is. Dat heeft voor- en nadelen. Zo stopt hij wel erg veel onderwerpen in de film. Vanaf het moment dat er met tijdsprongen wordt gewerkt, volgen de gebeurtenissen elkaar erg snel op. Allereerst moet duidelijk worden gemaakt waarom de integratie van de Ethiopische Joden niet soepel is verlopen, daarnaast wordt er aandacht besteed aan de Israëlische politiek en daarbij komen ook nog de standaard problemen van een opgroeiende jongen, plus het racisme waar hij tegen moet vechten en de innerlijke strijd tussen het Jood zijn en het trouw blijven aan zijn moeder in Soedan.
~
Dit alles maakt Va, Vis et Deviens een zeer menselijke film; aangrijpend en komisch op de juiste momenten. Bovendien schetst de film een goed beeld van een periode uit de geschiedenis van een volk dat met veel moeite in een vreemde cultuur moest overleven. Zeker in een tijd waarin Israël vooral negatief in de aandacht staat, is het goed om een film te zien waarin het land weer een menselijk gezicht krijgt.
Va, Vis et Deviens
Regie: Radu MihaileanuJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Emotionele pornografie
Ongeveer tien jaar geleden verscheen er een boek over de films van Oliver Stone. De schrijver, Frank Beaver, karakteriseerde de films van Stone als een vorm van Wake Up Cinema: films die controversieel van aard zijn en geen enkel middel onbenut laten om een duidelijke en soms moralistische boodschap over te brengen op de kijker. Platoon, Born on the Fourth of July, Natural Born Killers, allemaal films die misschien niet genuanceerd zijn, maar de kijker wel wakker houden. De boodschap in Stones nieuwe vehikel, World Trade Center, is opnieuw van-dik-hout-zaagt-men-plankenmateriaal, en dus niets nieuws onder de zon. Los van alle controversie die de vroege release van de film met zich meebracht (minder dan vijf jaar na de gebeurtenissen waarop de film gebaseerd is) is dit geen cinema die je wakker houdt.
~
Klem onder het puin
Als publiek zit je samen met twee politieagenten driekwart van de film klem onder het puin. De twee agenten, John McLoughlin (Nicolas Cage, met afschuwelijke snor) en William J. Jimeno (Michael Pena), maken deel uit van een groep agenten die opgeroepen wordt zodra één van de twee vliegtuigen de eerste toren van het World Trade Center ingevlogen is. Nauwelijks op de hoogte van de gebeurtenissen gaat de groep een bijgebouw in dat enkele minuten later op hen neerdaalt als gevolg van het instorten van de eerste toren. In eerste instantie leven drie agenten nog, maar nummer drie redt het niet als verschuivend puin de arme drommel plet. Twee agenten blijven over, kunnen zich nauwelijks bewegen en proberen elkaar wakker te houden met anekdotes over het getrouwde leven, het opvoeden van kinderen, verantwoordelijkheidsbesef en het feit dat je met hard werken ver kunt komen in de Verenigde Staten.
~
Tenenkrommend emotioneel vacuüm
De eerste twintig minuten van World Trade Center zijn enerverend. Als kijker weet je wat de groep agenten te wachten staat. Wanneer het catastrofale moment aanbreekt, maakt Stone een mooie en symbolische keuze. In plaats van alle registers open te trekken, toont hij een schaduw van een vliegtuig die over nabijgelegen gebouwen scheert, een zwarte Engel des Doods. Jammergenoeg legt hij hierna meer dan een uur lang de nadruk op het tweetal, en vooral op de tenenkrommende gesprekken van John en William. Valt het op zich al niet mee om na twintig uur wakker te blijven, nee, petje af voor iemand die wakker weet te blijven luisterend naar de verhalen een 45-jarige politieagent/vader/echtgenoot.
~
World Trade Center
Regie: Oliver StoneJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Op zoek naar Piets muzikale fantasie
Stilisme, de muziek van de nuances. Breekbaarheid, verfijning, kwetsbaarheid, perfectie, schoonheid. Zomaar wat kernbegrippen uit de muzikale wereld van de excentrieke componist, zanger, muzikant en producer Piet Goddaer. Van zijn band Ozark Henry kwam vorige week The Soft Machine uit. Het vijfde album in het tienjarig bestaan van het collectief dat volledig draait om Goddaer. De kernbegrippen zijn gebleven en meer dan ooit uitgebuit en vervolmaakt. Begrijp me goed: dat levert absoluut geen mierzoete kleffe bende op, eerder juist een prima popalbum. Op zoek naar de muzikale fantasie van Ozark Henry.
Passie. Ook zo’n woord dat je letter voor letter uitgespeld krijgt wanneer je naar Goddaers band luistert, ook nu weer op The Soft Machine. De vijfde cd van Ozark Henry zal de tand des tijds muzikaal gezien zeker jaren kunnen doorstaan. Het werk wordt niet saai, het album ergert niet. En dat terwijl Goddaers vorige cd’s steevast eenzelfde eigen geluid laten horen. Dit album is diverser. Goddaers stem is er bijvoorbeeld zo één die transformeert als een kameleon. Zo is hij soms een regelrechte reggaeman á la Bob Marley, maar blijkt hij even zo vaak een zanger die rechtstreeks uit de Coldplayen, de Simple Minden en de U2’s (neem bijvoorbeeld These Days) van deze wereld lijkt te zijn gekropen. Het kenmerkende karaktervolle timbre is wat Goddaers stem aantrekkelijk maakt. De dwingend voorgedragen woordenreeksen lijken soms wel gezongen met samengeknepen mond. Met zelfs de kiezen op elkaar. Toch klinkt zijn stem steeds smetteloos, kraakhelder en zuiver als was het water rechtstreeks uit een bron.
~
Sfeervol en ingenieus
Goddaer is ook componist van filmmuziek. Logisch als je de sfeervolle soundscapes van zijn bandcollectief kent. Muzikaal draait ook The Soft Machine weer om tracks die gedomineerd worden door piano, sfeervolle synthesizer, genuanceerd echoënde gitaarpartijen en niet te vergeten om de ingenieus verzonnen baspartijen. Het Marillion-tijdperk van Steve Hogarth komt langs in Christine en het rockende instrumentale Echo as Metaphor; Peter Gabriel en Kate Bush horen we terug in We were never Alone. Muzikaal lijkt het intro van Play Politics rechtstreeks uit Tubular Bells van Mike Oldfield weggelopen. De laatste secondes van Splinter worden zowaar funky en zijn qua ritmewisselingen moeilijk te volgen. Dit album deint alle kanten op en wordt daardoor nooit eentonig. De gelaagdheid in de muziek maakt dat er altijd nieuwe lijnen en partijen te ontdekken zijn.
Ooit vertelde Goddaer aan een muziekjournalist: “Ik hoor muziek in mijn hoofd zoals mensen zich muziek herinneren van de radio. Met het album The Sailor not the Sea ben ik het dichtst ooit bij mijn fantasie geraakt.” De titel in dat citaat móet hij inmiddels wijzigen. Want dichterbij de breekbare muzikale fantasie van Ozark Henry kun je als luisteraar niet komen.
Ozark Henry
Album: The Soft MachineMisschien ook iets voor u
Dr Who Dat?: verscheidenheid troef
Beat Journey is een samenraapsel van samples, instrumenten en vooral stijlen. Bovenal is het een reis langs de muzikale interesses van de – aan DJ Shadow schatplichtige – muzikant Dr Who Dat?. Met de radicale sprongen én de geniale overgangen die daar bijhoren.
~
Collage
De kracht van de artiest ligt vooral in de variëteit van zijn muziek, zowel in instrumentarium als in muzieksoort. Zo wisselt hij de draaitafel graag in voor een drumcomputer, de fluit voor de trompet, en de jazz voor de triphop. Het veelvoud aan invloeden is ongetwijfeld te wijten aan Dr Who Dat?’s verhuisdrang. Zo werkte hij in Houston, New York, Arizona en Georgia, en wist de – er kan nog meer bij – in Philadelphia geboren muzikant een eerder album, Three Piece Puzzle, uit te brengen bij het Nederlands label Kindred Spirits. Dr Who Dat? weet al deze input uit te buiten en samen te voegen tot een collageachtig werk: een album vol aan elkaar geplakte samples.
Radicaal
Er zou kunnen worden aangevoerd dat Dr Who Dat? de wisselingen tussen deze korte stukjes muziek te radicaal doorvoert. Bij sommige tracks is niet duidelijk of het nou om één, twee of drie songs gaat. Vaak is ook de overgang tussen de nummers te groot. Toch werkt dit niet altijd storend. Vooral liefhebbers van de DJ’s Shadow en Krush zullen niet wakker liggen van de radicale overgangen: deze turntablers hebben die techniek namelijk zo vaak in het samplen toegepast dat het nu een waar stijlfiguur is geworden.
Hoogtepunten
Hoogtepunten zijn het o zo duistere Creepin, het prachtige Deep Blaque, en het ondanks de titel toch wel erg jazzy nummer Bahia Blues. Hierin schalt een vrolijke trompet die door de malle Dr Who Dat? met een frisse beat vergezeld wordt. Het openingsnummer Beat Rock is een van de grilligste keuzes. Echt een opener is het niet. Net zomin als het laatste Warped 45 een afsluiter is. Maar dit zijn vooral de woorden van een criticus. Als je de plaat als achtergrondmuziek opzet, of simpelweg, en met iets meer respect, om lekker naar een muziekje te luisteren, dan is dit album zeker een aanrader. De elektronische jazz; de Massiveattack-achtige nummers; de Endtroducing-kloons: ze zijn allemaal met dezelfde zorg geproduceerd.
Voor wie daarna nog niet genoeg heeft van Jneiro, is het goed om te weten dat hij nu meewerkt aan een album met The Pharcyde. Alsof er in zijn eigen werk al niet voldoende verscheidenheid te vinden is.
Dr Who Dat?
Album: Beat JourneyMisschien ook iets voor u
Liedjes missen Sonneveld
Moeder, ik wil bij de revue is niet alleen de naam van een liedje dat Friso Wiegersma maakte voor de derde one-man-show van cabaretier Wim Sonneveld (“Moeder ik wil bij de revue; ik laat de mensen van het lachen van hun stoelen vallen”), het is ook de titel van een zojuist verschenen boek in de fraai verzorgde kleinkunstreeks van uitgeverij Nijgh & Van Ditmar.
Die kleinkunstserie, deftig Bibliotheek van Nederlandse chansons en cabaretliederen geheten, bestaat uit boeken die met liefde zijn vormgegeven: fluwelen omslag, mooie letter, mooi papier. Boeken die niet worden uitgegeven om er eens lekker aan te verdienen, maar om de mooiste liedjes van deze of gene artiest te bundelen. Maar hoe fraai ook, toch doemt de vraag op voor wie het eigenlijk is bedoeld. Als ik iets wil aanschaffen van Wim Sonneveld, die niet alleen shows maakte, maar ook een onvergetelijke indruk naliet als professor Higgins in de musical My Fair Lady, dan zou ik toch eerder een DVD kopen. Dan krijg je er namelijk meteen zijn karakteristieke, ietwat nichterige stem en zijn baldadige grimassen bij. In het voorwoord van Moeder, ik wil bij de revue schrijft theatercriticus Loek Zonneveld dat Sonneveld niet alleen romantische en sentimentele liedjes zong, maar dat hij ook lekker ordinair en vals uit de hoek kon komen. En het is juist dat valse en baldadige dat je bij de teksten in het boek zo mist; ze zitten nu maar een beetje bleekjes aan het papier vastgeplakt. En ze missen Sonneveld, dat zie je zo.
Voer voor kleinkunstgekken?
~
Bliksemend
Maar ach, aangezien het een prachtig verzorgd boek is, neem je een paar ‘uitspattingen’ graag voor lief. Tenslotte kun je door die opsommingen Sonnevelds carrière van jaar tot jaar volgen en krijg je er ook nog een overzicht bij van de liedjes die in de loop der tijd zijn uitgebracht, van 78 toeren grammofoonplaat tot compact disc. Als extraatje bevat het kloeke boekwerk een cd met een clownesk Pierrot-nummer, dat Sonneveld in 1951 uitvoerde op de openingsavond van de Boekenweek, samen met Guus Verstraete. Het gaat om een opname die pas in 2005 werd terug gevonden op de zolder van Sonnevelds partner Wiegersma. Die opname doet je eigenlijk, meer nog dan de liedteksten, verlangen naar een beelddrager waarop je Sonneveld in actie kunt zien met zijn elegante draai, bliksemende ogen en mimiek van de raskomiek, zoals criticus Loek Zonneveld hem in zijn voorwoord beschrijft.
~
Harteloos
Naast liedjes bevat het boek ook stukjes conference, waarbij Sonneveld enkele moppen vertelt en hij gaandeweg steeds dronkener wordt. Een van zijn leukste grappen is terug te vinden in het al eerder geciteerde voorwoord van Loek Zonneveld. Zo vertelde Sonneveld eens hoe hij in de kleedkamer, vlak voor het begin van de voorstelling, even in de spiegel kijkt en zich hardop afvraagt: “Moet je er niet eens mee ophouden?” Waarop hij het publiek, dat niet meteen reageert, op hoge toon toespreekt: “Wel een beetje harteloos publiek! Gisteren gingen ze op de stoelen staan en ze riepen: nee Wim, niet doen Wim, blijf!”
Prijs: 29,90 (gebonden, met cd)
Bladzijden: 397
ISBN: 90-388-6960-6
Misschien ook iets voor u