Boeken / Kunstboek

Fotografische sprookjes

recensie: Tim Walker en Yumiko Utsu - Story Teller en Out of ark

.

Fantasie viert hoogtij in het werk van twee populaire hedendaagse fotografen. Tim Walker en Yumiko Utsu zijn stilistische hoogvliegers, niets laten ze aan het toeval over. Walker creëert dramatische sprookjes, Utsu fotografeert banale fantasieën.   

~

Het populairste kunstboek van het moment is toch wel Tim Walker’s Story teller. Met zijn toegankelijke fotografie weet hij de oplages van het boek uit te verkopen voor deze in de winkels liggen. Wat helpt is dat Walker bekend is uit de Vogue, waar hij inmiddels 10 jaar voor fotografeert. Modellen en filmsterren poseren graag voor de lens van de fotograaf die eigenlijk net zo goed regisseur had kunnen zijn.

Net zo zorgvuldig opgebouwd als de theatrale scènes van Walker zijn de idiote beelden van Yumiko Utsu. De fotografe opent met haar voedselfotografie een nog vreemdere wereld dan Walker. Delen van de Out of ark serie die nu in boekvorm is verschenen waren onlangs te zien op de Amsterdamse UNSEEN photofair en de Saatchi Gallery.

~

Bouwend op haar Aziatische origine weet Utsu het westerse oog te verbazen met slimme en grappige stillevens.  Het is alsof Utsu, net als de kat op de boekcover, scheel uit haar octopusogen kijkt. Onderzoekend en spelend met allerhande voorwerpen bouwt ze scènes op die bol staan van maakbaarheid. Maar dit zijn niet de suikerzoete beelden van Walker, overal sijpelt een ongemakkelijke vervreemding doorheen.

Gemuteerde wereld
Utsu baseert haar esthetiek op strips en manga. Een beeldtaal die een gemuteerde wereld oplevert. De foto’s roepen een reactie ergens tussen fascinatie en platheid op. Een voorbeeld van de eerste kwalificatie is een vis doorboord met moeren. Moeren die eenzelfde kleur en spiraal hebben als de ogen van de vis, opwindend en aangrijpend tegelijk. Op andere creaties vinden we miniatuurpoppetjes die leven in een omgeving waar voedsel het landschap bepaalt. Alledaagse elementen krijgen een hele andere betekenis in de handen van Utsu. 

~

De Out of ark serie speelt vooral met de erotische lading van voedsel waarin weekdieren, vruchten en groenten de hoofdrol spelen; seks afgebeeld met grafische grofheid die animatie toestaat. Dit is de banale kant van Utsu’s werk: de schelpdieren die als vulva dienstdoen, in de meest letterlijke variant gevingerd door de schets waar de mossel opligt. Toch is de bekendste foto uit de Out of ark serie, Octopus Portrait, niets minder dan intrigerend meesterwerk. De octopus die het gezicht van een oud geschilderd portret vervangt heeft een aantrekkelijke eigenzinnigheid en lijkt tegelijkertijd gevaarlijk.

Muziek / Concert

Baarden en houthakkersshirts

recensie: Hackensaw Boys

Groter had het contrast niet kunnen zijn, zondagmiddag 13 januari in 013, Tilburg: vijf mooi geklede dames van de band Bootleg Betty die laten zien dat rockabilly niet alleen door mannen beoefend wordt en zeven mannen, zo weggelopen uit de Blue Ridge Mountains, met echte onvervalste bluegrass. Een prima combinatie. De dames zorgen voor een portie girlpower waarvan je heupen automatisch gaan bewegen. Met veel enthousiasme brengen zij een swingend voorprogramma met onder meer een wel heel bijzondere uitvoering van ‘Going Up The Country’.

Geblokte hemden en baarden

~

In geblokte hemden en met forse baarde betreden de Hackensaw Boys het podium; veel fans zijn hetzelfde uitgedost. De Boys uit Amerika bestaan al sinds 1999 en hebben inmiddels een eigen invulling gegeven aan het begrip bluegrass. Ter ondersteuning van hun laatste cd/dvd For The Love Of A Friend – Live in Kinderdijk toeren ze deze maand door Europa. De show komt grotendeels overeen met de cd.

Meteen zit de vaart er goed in met ‘Keep It Simple’, harmonische samenzang en opzwepende tempowisselingen. Het geluid is prima en de band staat dicht bij het publiek in deze kleine zaal.

Charismo

~

Verder gaat het met gezongen en instrumentale nummers, reels waaraan je goed kunt horen dat er roots zijn vanuit de traditionele Ierse muziek. Bekend van de bijhorende videoclip is ‘Oh Girl’, dat dan ook flink wordt meegezongen. Halverwege het concert betreedt een gastmuzikant met dobro het podium. Jammer dat hij niet wordt voorgesteld, wat eveneens geldt voor de bandleden zelf. Ook worden de nummers niet aan- en afgekondigd, maar het lijkt niemand te storen: steeds is er wel een reactie van herkenning in de zaal.

Naast de voor bluegrass gebruikelijke instrumenten als gitaar, banjo en mandoline, bas en viool bespeelt Brian Gorby de charismo, een boeiend slagwerkinstrument bestaande uit onder andere auto-onderdelen en conservenblikjes.

In de zaal is vandaag iemand jarig en er wordt geroepen om ‘Cannonball’. Als toegift komen de Boys na de show van het podium en spelen rondom de jarige in de zaal nog een tweetal nummers. Zo eindigt de middag in een echt feest.

De Hackensaw Boys trekken verder Europa in maar komen in augustus weer terug naar Nederland. 

~

Boeken / Fictie

Een hele bevalling

recensie: Mo Yan - Kikkers (vert. Silvia Marijnissen)

In Kikkers voegt de verse Nobelprijswinnaar Mo Yan aan een intrigerend, realistisch verhaal een vleugje existentialistische filosofie toe. Het is jammer dat hij daarnaast ook veel te scheutig is geweest met het vermelden van bijzaken.

In het onlangs vertaalde Kikkers (2009) draait het om de brieven die Kikkervisje, de verteller van het verhaal, aan de Japanner Sugitani schrijft. De rode draad van deze brieven is het Chinese éénkindbeleid, waarbij een hoofdrol is weggelegd voor Kikkervisjes tante. Tante (zo wordt ze door iedereen in het stadje Gaomi genoemd) maakt furore als gynaecologe die moeders en kinderen van de dood weet te redden, maar wordt als het pure kwaad gezien wanneer ze vervolgens uit naam van het éénkindbeleid van de Partij mannen steriliseert en vrouwen aborteert.

Randzaken en Sartre


Via het levensverhaal van Tante en de zijsporen die Kikkervisje betreedt, beschrijft Mo Yan de soms ingrijpende gevolgen van het éénkindbeleid. Het is een zeer interessant verhaal dat door Yan in een aantrekkelijk realistisch jasje gestoken wordt. Hij doet echter met zijn wijdlopige stijl ook meer dan eens afbreuk aan het verhaal. Randzaken worden tot in de details beschreven en leiden soms de aandacht af van de hoofdzaak, waardoor de roman bij vlagen vermoeit.

Naar aanleiding van het verhaal dat zich rond de persoon van Tante ontvouwt, schrijft Kikkervisje een toneelstuk met de naam Kikkers. In dit toneelstuk zijn de vragen naar schuld en verantwoordelijkheid belangrijk. Vragen die door het hele boek spelen, maar die in het toneelstuk extra aandacht krijgen. Kikkervisje wil ‘een toneelstuk schrijven dat net zo uitmuntend is als Vliegen of Vuile handen’. Mo Yan verwijst hiermee naar de filosoof en schrijver Jean-Paul Sartre (die de Nobelprijs voor literatuur overigens niet in ontvangst wilde nemen), voor wie verantwoordelijkheid een belangrijk thema was. Als God dood is, hoe kan de mens dan toch zin geven aan zijn leven en op basis waarvan kunnen keuzes dan nog verantwoord worden?

Politieke standpunten


Niet alleen houdt Yan zich bezig met dezelfde vragen, ook zijn antwoorden liggen in de lijn van Sartre: mensen moeten verantwoordelijkheid nemen voor hun daden en kunnen de schuld niet op andere mensen of instanties afschuiven. De mens is vrij en kan zijn leven naar eigen goeddunken invullen, maar hij moet ook de last van de eigen daden dragen. Zowel Kikkervisje als Tante leeft naar deze standaard. Beiden voelen zich schuldig over gebeurtenissen uit het verleden, maar ze dragen de last van hun schuld zonder te wijzen naar de Partij. Kikkervisje maakt zelfs enkele keren expliciet dat de Partij geen enkele blaam treft.

Het is opmerkelijk dat Yan enerzijds beschrijft op welke wijze mensen gestraft worden wanneer zij tegen het beleid van de regering ingaan en dat hij anderzijds hamert op eigen verantwoordelijkheid. Maakt dit het onterecht dat Yan de Nobelprijs voor de literatuur heeft ontvangen? Gezien de idealistische inslag van de Nobelprijs misschien wel. Maar Yan toont toch ook de misstanden van de Chinese samenleving.

Discussies omtrent de politieke standpunten van Yan zullen nog wel even doorgaan. Laten we het politieke aspect van de roman buiten beschouwing, dan is Kikkers vooral een interessant verhaal dat door de stijl nergens echt weet te boeien.

Muziek / Concert

Debussy – 24 préludes voor piano

recensie: Pierre-Laurent Aimard

.

Met een virtuoze en expressieve uitvoering van de 24 Préludes van Claude Debussy heeft pianist Pierre-Laurent Aimard het vernieuwende en abstracte van dit hoofdwerk vol in de schijnwerpers gezet.

Suggestie voor een titel
Precies honderd jaar geleden voltooide Claude Debussy (1862 – 1918) zijn twee boeken met elk twaalf preludes. Deze vorm, twee keer twaalf, is het enige traditionele aan de compositie. In ieder ander opzicht schreef Debussy ‘modern’ in de zin van het woord aan begin van de vorige eeuw: het zoeken naar een andere definitie van kunst door vernieuwing in vorm en inhoud. Hij doorbrak het schema van majeur en mineur en de tonaliteit. Hij verzette zich tegen de dwang waarin de luisteraar een beeld wordt opgedrongen bij de muziek. In plaats van een titel boven het stuk plaatste hij tussen haakjes aan het eind een  ‘suggestie’.

‘Ik noem het de realiteit’

Fotograaf: Marco Borggreve
Fotograaf: Marco Borggreve

Het was daarom niet nodig de lijst met 24 gesuggereerde titels bij de hand te houden. ‘De wind op de vlakte’, ‘Het meisje met vlasblond haar’, ‘Dode bladeren’, ‘Vuurwerk’ – alle beelden wijzen zich vanzelf – of niet! De toehoorder kan ook op heel andere associaties komen, zoals bijvoorbeeld ‘Haven in de winter’ of ‘Verlaten spoor’ om maar eens iets te noemen in de buurt van het Muziekgebouw. Het speelse en informele: de ongrijpbare werkelijkheid van de onmiddellijke ervaring omzetten in klank was essentieel voor de componist. Aan zijn uitgever Durand schreef hij in 1908: “Ik probeer iets anders te schrijven. Ik noem het de realiteit.”

Vrijheid en expressie
De 24 Préludes vormen een enorm  bouwwerk, dat veel eist qua pianotechniek en virtuositeit. De thema’s natuur, mythologie, schilderkunst, literatuur en andere associatieve velden waar Debussy zich door liet inspireren worden tweemaal , in het eerste en het tweede boek, gespiegeld gepresenteerd. De spanningsopbouw dient dus na de pauze  – in boek twee – als het ware herhaald te worden. Het is de verdienste van Pierre-Laurent Aimard dat hij deze technische en formele problemen ver achter zich liet. Met een grote vrijheid van expressie en ogenschijnlijk gemak doorliep hij de twee livres voor een bijna uitverkochte zaal.

Aimard, afkomstig uit Lyon, begon zijn carrière als negentienjarige bij het Ensemble Intercontemporain van Pierre Boulez en specialiseerde zich in de complexe etudes van de Hongaarse componist Ligeti. Later nam hij ‘Die Kunst der Fuge’ van J.S. Bach op. Ook de 24 Préludes van Debussy zijn inmiddels op cd vastgelegd.

Boeken / Fictie

Herinneringen van een oude kopmeeuw

recensie: Bernlef - Onbewaakt ogenblik

Vlak voor zijn plotselinge overlijden legt Bernlef de laatste hand aan Onbewaakt ogenblik, verslag van een vergeefse poging tot het schrijven van een autobiografie. Wat het vooral oplevert is een magistrale roman over de volstrekte onbetrouwbaarheid van onze herinneringen.

‘Je bent nu vierenzeventig (…) De tijd is rijp. Je reputatie, de verkoop van je boeken. Alles wijst in die richting,’ zegt de marktgevoelige uitgever tegen Henk Materman als het plan voor zijn memoires op tafel komt. Materman, het personage dat Bernlef gebruikt als spreekbuis van zijn gedachten, antwoordt cynisch: ‘Ben je soms bang dat ik binnenkort de pijp uitga.’

Met gestreelde ijdelheid maar vooral geprikkelde nieuwsgierigheid zet de schrijver zich toch aan het werk en begint een zoektocht door zijn verleden. Als eerste herinnert hij zich de reactie van zijn toenmalige uitgever bij de inlevering van zijn allereerste manuscript: ‘Dit is puur autobiografisch, niet? Probeer eens iets dat verder van je af staat. Gebruik je fantasie.’ Het boek werd niet uitgegeven.

Losse flarden
Zo begint Bernlef/Materman aan het onderzoek naar de werking van het geheugen en de waarde van zijn herinneringen. Op voorzichtige wijze tracht hij bloot te leggen waarom sommige indrukken wel boven komen drijven en andere niet. Om maar meteen aan te geven dat het voornamelijk losse flarden zijn die onze herinnering vormen, begint hij met een fraai essay over de schrijver Patrick Modiano, ‘een van de meest lucide schrijvers over de werking van het geheugen’.

Vervolgens zet hij zich aan de meest indringende herinneringen aan gebeurtenissen uit zijn jeugd, waarbij hij zich steeds meer realiseert dat bij het oproepen ervan de herinnering steeds opnieuw en anders in elkaar gezet wordt. Het is zoeken, aftasten van het voorbije en dat weer toetsen aan het heden. ‘Het verleden, die schim in ons hoofd, is aan voortdurende verandering onderhevig.’

Grootvader
Warme gedachten aan zijn grootvader die hem inwijdt in de geheimen van het sterrenstelsel, waarbij vooral de sterren die al duizenden jaren niet meer bestaan maar nog steeds hun licht laten zien hem het meest boeien. Ook de ontdekking van improvisatie in de muziek, eerst in de fuga’s van Bach en later in de jazzmuziek, is een mijlpaal in de herinneringen van de jonge Bernlef. Het is een mooie metafoor voor de wijze waarop hij is gevormd in zijn denken en zijn schrijven: niets ligt vast en alles is altijd in twijfel te trekken. Behalve in zijn korte sportieve loopbaan, daar werd volop genoten van de 10.9 seconden op de 100 meter hardlopen: ‘Zo nauwkeurig heb ik mij later nooit meer gevoeld, zo helder en duidelijk, zo zonder een spoor van twijfel.’

Maar dan stopt de inspiratie en loopt de schrijver vast in zijn memoires. Hij boekt een hotel in Bergen aan Zee om te proberen de boel weer op gang te brengen met de Noordzeebranding onder handbereik. Een toevallige ontmoeting brengt hem in contact met een componist die door een hersenbeschadiging nog wel piano kan spelen en noten lezen maar niet meer de samenhang van een muziekstuk kan weergeven. Hij speelt de afzonderlijke noten uren achtereen in een tergende herhaling zonder variatie. Gevraagd naar zijn muzikaal geheugen antwoordt hij: ‘Herinneringen houden zich schuil. Laat ze daar. Zo gauw je ze ophaalt, gaan ze net als vissen op het droge dood.’ 

Substantie
Dat zijn woorden die de oude schrijver zich aanrekent. Herinneringen komen op onbewaakte ogenblikken aan de oppervlakte, de rest van het verleden lijkt een onachterhaalbare droom. Ze definitief in woorden te vatten en aan het papier toe te vertrouwen is voor hem onmogelijk geworden.

Ik kan niet anders dan tot de conclusie komen dat alleen het heden bestaat, substantie heeft. Voor de rest, ons verleden, zijn wij uitgeleverd aan een brein dat grotendeels zijn eigen geheimzinnige gang gaat.

En waar de lezer mogelijk zijn teleurstelling wegslikt, omdat er geen degelijke autobiografie op tafel ligt, komt hij al snel tot de ontdekking dat Onbewaakt ogenblik eigenlijk iets veel mooiers onthult: de sleutel tot het fenomenale schrijverschap dat Bernlef ons vijftig jaar lang heeft geserveerd. Een toegift op een prachtige erfenis.

Muziek / Achtergrond
special: EuroSonic, de donderdag

Opnieuw een ontdekkingsreis

Drie dagen staat Groningen weer bol van de muziek voor liefhebbers en professionals tijdens EuroSonic, het grootste showcase festival van Nederland. Met als afsluiter het Noorderslag festival.

Een festival met zoveel verschillende acts parallel in vele zaaltjes is altijd schipperen met de tijd. Gelukkig biedt Platosonic nog een uitbreiding in de tijd doordat acts daar voor iedereen die wil nog een kort optreden verzorgen. Zo is het mogelijk om meer acts in één dag te proppen. De korte optredens in de platenzaak Plato of koffiecafé Coffee Company geven een fijne korte, snelle – vaak akoestische – indruk van wat de band of artiest kan. De sfeer in de stad is ontspannen en gezellig druk. Overal bruist het van de activiteiten en genietende mensen van alle leeftijden uit binnen- en buitenland.

Portugese blues
Bij Plato valt men met de neus in de boter. Het uit de UK afkomstige Bastille zet een uitstekende korte set neer en

Bastille

Bastille

wakkert de honger naar een album aan. Eerst is er de samenzang van het viertal met het hogere stemgeluid van voorman Dan Smith die tegelijk met een andere bandgenoot op één keyboard speelt. Daarna de akoestische gitaar en een ritmesectie van dezelfde vier die klappen, borstkloppen en beenklappen. Een sterk begin van de ontdekkingsreis. Balthazar overtuigt in de uitgeklede versie niet in de drie songs die ze spelen in Plato. Frankie Chavez speelt bij de buren een meer dan uitstekende akoestische set. In een kort gesprekje achteraf vertelt hij dat hij die avond in het Nieuwscafé ook elektrisch zal spelen en samen met zijn drummer helemaal los zal gaan. En inderdaad: in het holst van de nacht blaast hij het publiek weg bij het podium in de kelder van het café en overtuigt deze Portugese gitarist andermaal. Chavez mengt de klanken van Portugal met Amerikaanse blues. Hij zet even gemakkelijk een Robert Johnson-nummer helemaal naar zijn hand als een van origine Portugees nummer op een authentiek instrument. Dit is een talent om de ruimte te geven en van alle kanten te belichten. Bij ondergetekende zat hij aan het begin van de dag en aan het slot, om nog lang in de vezels van de oren rond te zingen.

Een pikzwarte ziel
Het Vlaamse Tommigunspeelt in de Spieghel bovenzaal een set van internationale allure. De muziek van de band heeft

Laura Mvula

Laura Mvula

zijn wortels een tikje in de jaren zeventig met de synthesizer-klanken, maar is anderzijds echt van deze tijd. De afwisseling tussen zanger en zangeres geeft een extra dimensie aan de liedjes. De IJslandse ster Adrian Crowley heeft als troef zijn donkere stem die tegen Leonard Cohen en Nick Cave leunt. Zijn dromerige, zalvende liedjes begeleid op akoestische gitaar, viool en viola zijn van een innemend karakter. Het jonge talent Laura Mvula heeft het zichzelf moeilijk gemaakt met een zeskoppige band. Harp, toetsen, drums, viool, bas en cello begeleiden haar fraaie jazzy, soul-liedjes. Ze is een jong talent dat snel kan uitgroeien tot een ster als begin maart haar debuutalbum verschijnt. In haar show – pas haar achtste, zoals haar broer James Douglas zegt in een gesprek na de show – overtuigt deze dame alle aanwezigen. (Jarle) Bernhoft zit alleen op het podium tussen zijn twee gitaren en keyboard. Toch komt het geluid van een complete band uit zijn vingers. Deze Deen, die in Noorwegen al heel groot is, klinkt alsof hij een pikzwarte ziel heeft. Ook Mvula en band staan te genieten van wat deze man weet klaar te spelen en ook krijgt hij de zaal in beweging.

Met een gevulde muzikale bagage lonkt de nacht en staat de vrijdag alweer te trappelen om de ontdekkingstocht te vervolgen. Voor liefhebbers en diehards zijn er vele muzikale feestjes in de stad.

8WEEKLY MediaPlayer

http://www.youtube.com/watch?v=L6M9ttllxJ8&feature=share&list=UU5xRyt8xU-ZsMSaQMVE_YnA

Muziek / Achtergrond
special: Eurosonic, de vrijdag

Muzikale sterren gonzen in de oren

Voor conferentiegangers is de vrijdag de derde EuroSonic-dag. De festivalganger telt er twee. Opnieuw start Platosonic vroeg in de middag om het stokje om acht uur over te dragen aan het echte festival. Een fraai palet aan muzikale lekkernijen ligt te wachten.

Naast EuroSonic kent de stad Groningen sinds twee jaar ook EuroSonic Air op de grote markt waar Nederlandse acts als Handsom Poets, Chef’Special, The Opposites, The Kyteman Orchestra, New Cool Collective en Noisia hun opwachting maken. Met een grote parabooltent zijn de bezoekers ook bij een bui beschut. Dat is geen overbodige luxe op deze vrijdag waar af en toe een sneeuwbuitje overtrekt. Nevenprojecten zijn AlterSonic en AfterSonic. Hiermee zijn er nog voldoende alternatieven voor wie zonder kaartje kwam voor het stijf uitverkochte festival of voor de alternatieve festivalganger. Maar het reguliere programma is het walhalla voor avontuurlijke muziekliefhebbers.

Niet alles bekoort 
Na twee keer in de rij staan, om vervolgens  alleen een vleugje op te vangen van Rover en Linnea Olsson, lukt het wonderwel om nog twee voorafjes te pakken.

Snorri Helgason

Snorri Helgason

Het prille talent van Nina Nesbitt schittert en laat een belofte voor de toekomst achter op ons netvlies. Het Amsterdamse Valerius laat een stevig pop/rock-geluid horen. Een beetje doorsnee, maar lekker genoeg voor een avondje in het clubcircuit. De opening van de avond is direct in de roos. Het IJslandse collectief dat de naam draagt van voorman Snorri Helgason schrijft zojuist een tweede album op zijn naam. Fraaie liedjes in een elektrische setting die met ingehouden adem worden gespeeld. Voorzichtig om het ijs niet te breken. Na een stevige wandeling is het de beurt aan de Noorse band Highasakite, dat tegen Katzenjammer aanschurkt. Het talent is zichtbaar aanwezig maar de band overtuigt niet door de eenvormigheid van de gespeelde liedjes. De Belgische band Renée doet het een stuk beter in de bovenzaal van de Spieghel. De lichte popliedjes met kleine franjes als een xylofoon, cello en een speeldoosje geven een heel volwassen blijk van muzikaliteit. Het Engelse Elephant wordt waarschijnlijk geplaagd door het slecht terughoren van de droompopzang over de monitor. Nu houdt het de luisteraar uit de slaap, omdat de onzuiverheid de oren tergt. Op papier klonk het veelbelovend maar in de praktijk konden ze het publiek niet bekoren.

Aanstekelijk
Het Duitse Garda, bijna uit Polen zeggen ze zelf, speelt ondanks het ontbreken van de zieke pianiste een onderhoudende set van soms heftige maar vaak ook ingehouden liedjes. Het kleine podium is al overvol met de vijf overgebleven mannen.

77 Bombay Street

77 Bombay Street

De soms wat breekbare muziek is ook bestand tegen de kletskousen die ondanks het roepen van muziekliefhebbers blijven doorpraten. De rij voor Villagers uit Ierland is te lang en daarom moet er een andere muzikale lekkernij gekozen worden. In het Grand Theatre op de main stage speelt het uit Zwitserland afkomstige 77 Bombay Street: vier broers die het erfgoed van The Beatles en The Beach Boys mixen met een enorme scheut humor. Maar vergeet niet dat ze daarnaast ook hele lekkere liedjes schrijven, musiceren en dat voorzien van een mooi staaltje samenzang. Het spelplezier spettert van het podium en slaat over naar de zaal. De broers Burchli krijgen het publiek zo gek om te gaan zitten en mee te doen op de commando’s die ze geven om lekker te bewegen op de aanstekelijke muziek.Een sterke en vrolijke afsluiting van een prima festival. Die nacht gonzen onder een prachtig heldere sterrenhemel in een bevroren landschap de muzikale sterren nog na in de oren. EuroSonic 2013 was wederom een heerlijkheid.

8WEEKLY MediaPlayer
Muziek / Album

Eigenzinnig debuutalbum

recensie: Qeaux Qeaux Joans - No Man's Land

Veel is er al geschreven en gezegd over het debuutalbum No Man’s Land van de Nederlandse zangeres Qeaux Qeaux Joans, hoe zij tijdens een optreden van Seasick Steve het podium bestormde en meespeelde, haar optreden bij DWDD, optredens met Beth Hart en Keith Caputo.

~

Het enige wat Qeaux Qeaux wilde was muziek maken en haar verhaal vertellen. Qeaux Qeaux besloot om samen met producer Reyn Ouwehand (Ane Brun / Alain Clark / De Staat / Kane) een album op te nemen. De opnames van het album vonden binnen drie dagen tijd plaats, waarin bijna alles in één keer opgenomen werd om zo het live gevoel te benadrukken. Hierna schakelde zij de hulp in van kunstenaar Rahi Rezvani voor het maken van het artwork en persfoto’s.
Op het album zijn invloeden terug te horen van Amy Winehouse, Antony Hegarty, Feist, Billie Holiday en Solomon Burke. Zelf omschrijft Qeaux Qeaux haar muziek als alternatieve Rhythm & Blues.

Eigenzinnig en oprecht

Het album start met ‘Can’t Steal My Heart’ en ‘Golden Cage’, de single met bijbehorende mooie video. Twee nummers met pakkende en relaxte melodie. De teksten zijn somber maar slepen je aan de hand van de melodie toch mee. ‘Heartache’ daarentegen swingt en is jazzy met een lekkere gitaarreverb op de achtergrond. Hier en daar doet de muziek denken aan Rosie Vela, een zelfde soort melancholie. De volgende twee nummers zijn weer traag en somber maar zeker niet saai. Het wordt gevoelig gezongen en de arrangementen zijn prima. ‘No Man’s Land’ is weer een prettige afwisseling met een jazzy karakter.

Weer volgt een aantal ballads, traag en somber maar eigenzinnig en oprecht uitgevoerd met een stem die je beroert. Als laatste voor de twee bonusnummers staat ‘Road Trippin’, voor mijn gevoel een knipoog naar de Red Hot Chili Peppers. Jammer dat er niet gekozen is voor meer snellere nummers, dit zou het album iets meer vaart hebben gegeven.

Somber en melancholisch

Wat beklijft zijn de mooie arrangementen en de ingetogen wijze van spelen maar ook het naar voren halen van instrumenten waar nodig. Een afwisselende zang en sombere en melancholische teksten over de liefde completeren het geheel. Wat opvalt bij ieder nummer is de wijze waarop de drums bespeeld worden: ondersteunend en precies goed van volume, een waardevolle bijdrage.

Vanaf 12 januari gaat haar tour lopen door Nederland, te beginnen met een optreden op Noorderslag in Groningen. Hoog tijd om de rest van Nederland te laten betoveren door deze zeer talentvolle zangeres en haar live aan het werk te zien. Met haar warme maar doorleefde stem, zingt Joans recht je hart in.

Boeken / Fictie

Het verlies van onschuld

recensie: Gijs Scholten van Aschat - Beretta Bobcat

Al weken wordt meneer Van Drille in beslag genomen door een plan. Na alle voorbereidingen is er bijna een eind gekomen aan zijn ongelukkige huwelijk met Ada. Onopzettelijk raakt zijn elfjarige buurjongen hierbij betrokken.

Gijs Scholten van Aschat is met name bekend als acteur in toneelstukken en films. Daarnaast is hij werkzaam als toneel- en scenarioschrijver. Zijn geoefendheid met het schrijven van verhalen toont zich in Beretta Bobcat. In minder dan 80 pagina’s beschrijft hij de duistere gebeurtenissen op een ogenschijnlijk willekeurige zaterdag. Meneer Van Drille snapt maar weinig van vrouwen. Door de jaren heeft hij een hekel gekregen aan zijn eigen vrouw, die de verkeerde vragen stelt, altijd op zich laat wachten en voor wie hij slechts een schamele troost vormt nadat zijn grote broer Stijn klaar is met haar. Van Drilles plan doet echter al zijn ergernissen in één klap verdwijnen.

Verwachtingen

Scholten van Aschat weet precies hoe hij moet doseren en hoe hij hiermee de spanning kan opbouwen. Doordat het verhaal vanuit twee perspectieven verteld wordt – de hoofdstukken over meneer Van Drille en zijn naamloze buurjongen wisselen elkaar af – weet Scholten van Aschat een voortdurende dreiging te bewerkstelligen. De hoofdstukken over de buurjongen hebben een simplistische stijl omdat ze vanuit het perspectief van de elfjarige jongen zijn geschreven. De gruwelijkheden worden door hem op een deels onbevangen wijze waargenomen.

De paarse Beretta Bobcat die op de voorkant prijkt schept veel verwachtigen. Even willekeurig als het pistool in het verhaal verschijnt – meneer Van Drille vond hem in het handschoenenkastje van zijn tweedehands auto – verdwijnt hij uiteindelijk weer. Maar niet zonder een sleutelrol te spelen tijdens de bewuste zaterdag waarop dit verhaal zich afspeelt. Want, zoals Tsjechov al zei: ‘Als er een pistool in een verhaal voorkomt, moet dat ook worden afgevuurd.’

Tragiek

Meneer Van Drille doet sterk denken aan Jörgen Hofmeester, het getroebleerde hoofdpersonage uit Grunbergs Tirza dat Scholten van Aschat twee jaar geleden vertolkte in de gelijknamige verfilming van het boek. Ook Van Drille is een duistere en onberekenbare man die weinig sympathie opwekt, maar daardoor des te meer fascinatie. Met zijn eigen vrouw weet hij zich geen raad, maar zijn buurjongen neemt hij graag mee voor een ritje in zijn Citroën Pallas Athene. Wanneer ze 185 op de snelweg rijden, komen zijn onderdrukte gevoelens naar boven.

Een belangrijk motief in Beretta Bobcat is het verlies van (kinderlijke) onschuld. Dit komt terug in de verhaallijn van zowel meneer Van Drille als van de buurjongen. Deze zware thematiek wordt echter verteld met een gezonde portie zwarte humor. De tragikomische ondertoon maken met name de passages over meneer Van Drille wat dragelijker. Gaandeweg, wanneer het verhaal zich ontpopt, wordt de toon ernstiger. Dan komt de ware aard van zowel meneer Van Drille als zijn buurjongen naar boven. Hun levens raken onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Veelbelovend debuut

Beretta Bobcat verscheen eerder dit jaar al als luisterboek. Scholten van Aschat mocht voor de Week van het Luisterboek een verhaal voorlezen dat vervolgens uitgebracht zou worden als Luistergeschenk. Toen hij geen geschikte tekst kon vinden, besloot hij een verhaal waarvan hij al een begin had liggen verder uit te werken.

Het resultaat is een indringende thriller die beklijft. Het is knap dat hij dit verhaal in zo’n compacte vorm heeft geschreven, maar de personages en thema’s nodigen uit tot meer diepgang. Was Beretta Bobcat als roman geschreven, dan konden de beweegredenen van Van Drille en zijn buurjongen meer belicht worden. Desalniettemin heeft Scholten van Aschat een goede prestatie geleverd. Nu is het wachten op zijn eerste roman.

Film / Films

Sfeervolle weergave van mysterieuze horror

recensie: The Awakening

In de Britse horrorfilm The Awakening leiden de mysterieuze gebeurtenissen in een naoorlogse tijd tot een verregaande persoonlijke bewustwording. Door het mysterie stijlvol weer te geven weet regisseur Nick Murphy de spanning geleidelijk op te bouwen. Maar door de overhaaste climax wordt die spanning wel enigszins teniet gedaan.

Door het mysterie stijlvol weer te geven weet regisseur Nick Murphy de spanning geleidelijk op te bouwen. Maar door de overhaaste climax wordt die spanning wel enigszins teniet gedaan.

~

The Awakening is de eerste speelfilm van Nick Murphy, die tot voor kort hoofdzakelijk Britse televisiedocumentaires regisseerde. In het Engeland van na de Eerste Wereldoorlog ontmaskert paranormaal onderzoekster en auteur Florence Cathcart (Rebecca Hall) ogenschijnlijk paranormale praktijken. Op verzoek van docent Robert Mallory (Dominic West) brengt ze een bezoek aan een jongensinternaat om de dood van één van de leerlingen te onderzoeken, die samen lijkt te hangen met de ronddwalende geest van een kind. Ondanks Cathcarts nuchtere houding is het mysterieuze voorval niet zo eenvoudig wetenschappelijk te verklaren en haar zoektocht wordt uiteindelijk zelfs persoonlijk.

Historische horror
Op het eerste gezicht oogt The Awakening als een doorsnee horrorfilm. Het verhaal speelt zich af tijdens een gure winter in een oud en afgelegen gebouw met verborgen ruimtes, krakende trappen en piepende deuren. Dat deze karakteristieken niet hinderlijk zijn, is te danken aan Murphy’s keuze om de periode na de Eerste Wereldoorlog als uitgangspunt te nemen. Deze wrede tijd leent zich immers goed voor het bestaan van geesten, zo vertelt de quote uit Cathcarts boek Seeing Through Ghosts in de eerste scène. Murphy maakt indruk met zijn authentieke weergave van deze atmosfeer. Origineel is vooral Cathcarts gebruik van wetenschappelijke instrumenten – zoals poeders, fotoapparatuur en zilveren windwijzers – gedurende haar paranormaal onderzoek.

~

Het meest opmerkelijke rekwisiet in The Awakening is een ouderwets poppenhuis, dat als motief in het verhaal dienst doet. Keer op keer komt Cathcart in een kamer terecht waar ze wordt geconfronteerd met een poppenhuis in de vorm van het jongensinternaat. Het poppenhuis, dat van oorsprong onschuldig kinderspel symboliseert, functioneert hier als een angstaanjagende voorspeller van de aanstaande horror. Bovendien speelt het een cruciale rol in Cathcarts bewustwording van haar eigen verschrikking, waar de kijker door het overtuigende acteerspel van Rebecca Hall stap voor stap deelgenoot van wordt gemaakt.

Ongecontroleerde ontknoping
Het meeslepende tempo van de gebeurtenissen in The Awakening maakt de spanning werkelijk voelbaar. Deze komt tot stand door de trage cinematografie, waarin shots van lange duur overheersen, en wordt versterkt door de indringende muziek. Maar Murphy is niet in staat die spanning tot het einde te handhaven. De ontknoping voltrekt zich namelijk in een te hoog tempo, waardoor de impact vermindert en de beklemming als sneeuw voor de zon verdwijnt. Wat overblijft, is een gevoel van verwarring; niet alleen vanwege het dubbelzinnige einde, maar vooral wegens de ongecontroleerde opeenvolging van scènes in het slot.

In The Awakening maken de voor de hand liggende elementen plaats voor een mysterieuze zoektocht, die uiteindelijk leidt tot een emotionele achtbaan. Ondanks de overhaaste climax is Murphy’s speelfilmdebuut de moeite waard door de sfeervolle weergave van het psychologische mysterie.