Boeken / Fictie

Over de grens tussen verbeelding en realiteit

recensie: Steven Amsterdam (vert. Frans van der Wiel) - Familiemagie

Waar ligt de grens van verbeelding? Deze vraag staat centraal in de meesterlijke, nieuwe roman van Steven Amsterdam. Een familie wordt onder de loep genomen, waarmee hun opmerkelijke eigenschappen aan de lezer worden gepresenteerd.

Als de ouders van de vijftienjarige Giordana uit elkaar gaan en ze met haar moeder en broer bij haar tante intrekt, krijgt ze van haar neef Alek de keuze om te kunnen vliegen of onzichtbaar te zijn. Ze kiest voor het laatste en al snel lijkt ze echt deze gave te bezitten. Of is dit schijn? Deze vraag is het startsein van een mysterieus, prikkelend en prachtig beschreven familieverhaal. Want niet alleen Giordana blijkt gezegend met een gave, ook haar broer, oom, tante en haar moeder kennen zo hun nieuwe trucs.

De cirkel is niet rond
Naast Giordana wordt ook haar broer Ben door Alek voor het blok gezet; hij wil kunnen vliegen en dit lijkt ineens mogelijk. Zelfs Giordana’s moeder blijkt iets bijzonders te kunnen. Amsterdam biedt een steeds diepere kijk in de levens en de gedachtegang van de zeven familieleden. Het slot is gereserveerd voor Alek. Hiermee is de cirkel rond, maar het verhaal allerminst. Want waar doorgaans een einde wordt gevormd richting de laatste bladzijden, is daar in deze roman zeker geen sprake van.

Amsterdam blijft tot het eind onduidelijk over de magie binnen de familie. Hij laat in het midden of zijn karakters hun krachten inbeelden of dat het echt gebeurt. Tante Ruth bijvoorbeeld kan ineens de gedachtes lezen van anderen. Of is het vooral goed aanvoelen wat er in een ander omgaat? Wat ze hoort is niet schokkend maar eerder een bevestiging van haar vermoedens. Neef Sasha lijkt een vleesgeworden Cupido; mensen worden hopeloos verliefd op elkaar nadat hij ze alleen maar vluchtig heeft aangeraakt. Magie of een uitstekend inzicht in ontluikende romances? En wat te denken van Giordana zelf? Zodra Alek haar de gave van onzichtbaarheid heeft gegeven, lijkt ze werkelijk te verdwijnen. Ze kan kamers in en uit lopen zonder te worden gezien en zo gesprekken van anderen afluisteren.

Eigen waarheid
Op vele vragen komt geen eenduidig antwoord, maar dit is allerminst storend. Zo kan de lezer er zijn eigen waarheid van maken. Sasha als Cupido of Sasha als simpele ziel met enorm goede mensenkennis? De keuze is aan de lezer. Het mooie aan Familiemagie is dat het verhaal alle kanten op kan. Waar in veel andere boeken de af te leggen weg al is vastgelegd, weet Amsterdam op een humoristische, bijna spottende manier de lezer aan het twijfelen te brengen.

Alles wat de verschillende familieleden overkomt, gebeurt precies op een moment in hun leven wanneer ze eraan toe zijn. Giordana bijvoorbeeld heeft na de breuk van haar ouders en de aankomst in de chaotische, onwennige huishouding van haar tante, behoefte aan iets eigens, iets positiefs. Haar neef Alek geeft haar dit, of tenminste de illusie ervan.

Verbazing en verbeelding
Familiemagie is een meesterlijke, verbazingwekkende roman. De lezer wordt continu op het verkeerde been gezet. Aangezien de schrijver de waarheid achter alle magie in het midden laat, is de lezer gedwongen hier een eigen mening over te vormen en dat werkt in dit geval als een magneet. Het boek is op een bepaalde manier verslavend, want de vraag blijft rijzen: hoe zal het verder gaan? Zullen er antwoorden komen? Deze onwetendheid houdt de lezer nieuwsgierig. De sprongen tussen verschillende invalshoeken werkt nog eens extra aantrekkelijk, want hoe zal het de verschillende personages verder vergaan? Het is zelden zo moeilijk geweest een roman weg te leggen.

Muziek / Achtergrond
special: De vrijdag en zaterdagochtend

Paaspop groter en sterker

Paaspop in Schijndel Noord-Brabant opent dit jaar wel heel koud het festivalseizoen. De warmte zit natuurlijk van binnen bij het beleven van de muziek. Dat heeft veel festivalgangers ertoe bewogen te komen genieten.

Drie dagen muziek, disco, theater en allerhande amusement maken Paaspop tot een multimediaal evenement. Het festivalterrein is in de jaren gegroeid samen met het aantal bezoekers. De organisatie past zich prima aan om ondanks de drukte een soepel en vooral vriendelijk evenement neer te zetten. Ook zijn er wederom nieuwe attracties zoals een bowlingbaan en Bavariaplayground. Het vorig jaar geïntroduceerde Bikerscafé Thunderbolt beleeft zijn tweede succesvolle editie.

De vrijdag opent zeer sterk
De Jack Daniel’s Stage heeft dit jaar een grotere tent gekregen en start het festivalseizoen met de Nederlandse band Navarone. Een goede keuze om deze band, die het erfgoed van Led Zeppelin met verve verdedigt in de huidige tijd, het spits te laten afbijten. Het debuutalbum A Darker Shade of Whitewordt bijna integraal gespeeld aangevuld met ‘Whole Lotta Love’ en enkele nieuwe composities, waarvan de afsluiter ‘Beginning to Wonder’ een fraaie belofte voor een mooie toekomst van de band laat horen. Paaspop is meer dan pop, rock en blues en herbergt ook acts als de

Bombay Show Pig

Bombay Show Pig

Crazy Piano’s die de theatertent omtoveren tot een grote kroeg. Ook Beef is na zo’n veertien jaar terug op het podium en vermaakt op het grote Apollo podium de festivalgangers. Voor de muzikale fijnproevers staat er op het rockpodium de net uit de USA teruggekeerde tweemansformatie Bombay Show Pig, die met psychedelische muziek met veel rook een overtuigende set spelen. De jongelingen van Mozes and the Firstborn spelen slechts een halfuurtje van de aan hen toegekende driekwartier vol. Wel laat deze jonge band een goede indruk achter. De absolute klapper en afsluiter van de dag is Skunk Anansie met een zeer energieke show plus gedurfd skydiven. De zich tussen het publiek begevende Skin zal de rillingen bij de security hebben opgeroepen. Het publiek reageert uitzinnig. Zeker bij het inzetten van de hit ‘Weak’ gaat de tent helemaal los. De band speelt een dampende mix van oud en nieuw materiaal van het vorig jaar verschenen album Black Traffic. De hits worden met open armen ontvangen en laten het publiek meezingen. Na maar liefst drie toegiften kunnen we terugkijken op een geslaagde eerste dag.

De Serious Talent Award gaat naar…
Op Paaspop-zaterdag zijn alle tenten geopend en neemt het aantal bezoekers toe. Het terreinbegint om half drie te

Skunk Anansie

Skunk Anansie

bruisen van de activiteiten. Dit jaar is het ook de dag dat 3FM present is en op de Jack Daniel’s Stage de 3FM Serious Talent Award uitreikt. Na korte optredens van Douwe Bob, The New Shining, Kensington en Mister and Mississippi wordt door mister Serious Talent Tijs van Liemt de award uitgereikt aan Kensington. De band wordt geroemd omdat ze het afgelopen jaar de grootste groei hebben doorgemaakt. De voornoemde bands spelen ook nog op andere plekken in het programma een lange set. Kensington is bijvoorbeeld de band die de dag opent op het grote Apollo podium. Dat een tent niet altijd de ideale plek is voor een band die het vooral moet hebben van details is merkbaar bij het optreden van Mister and Mississippi, waarbij de beats van de naburige tent doordringen tot op de Jack Daniel’s Stage. Dat het ook anders kan blijkt als op zondag Wendy McNeill in de Restolounge een prima akoestische set speelt. De tent staat net wat gunstiger ten opzichte van de andere tenten en de programmering daarin.

Voor de bezoekers blijft het moeilijk om te kiezen tussen de acts. De klim naar het Bikerscafé Thunderbolt wordt beloond met het eerste deel van het optreden van het Nederlandse bluestalent Julian Sas. Helaas is de locatie zo vol dat er geen doorkomen aan is om een plekje binnen te veroveren om rustig van de opzwepende bluesklanken te genieten. Een fijne wandeling over het festivalterrein wakkert de verwachtingen voor de rest van het programma alleen maar verder aan. Het is goed te zien dat de vele bezoekers die het terrein bevolken zich goed vermaken in een prima harmonie. Of men zich nu uitzinnig gekleed heeft of gewoon warm is ingepakt om de koude te trotseren: iedereen lijkt het zich prima te laten smaken via alle zintuigen.

8WEEKLY MediaPlayer
Muziek / Achtergrond
special: De zaterdagavond en zondag

Paaspop vlamt aan het slot

Na de opmaat op vrijdag en een fraaie zaterdag met voornamelijk Nederlandse topacts werkt Paaspop in Schijndel naar een ijzersterke afsluiting toe op zondag. De namen groeien met de dagen.

Paaspop heeft met tweeënvijftigduizend bezoekers het record van andere jaren met duizend verbeterd. Ondanks de koude trokken velen naar Schijndel om zich te warmen aan de muziek, ander entertainment en ongetwijfeld aan elkaar. De mix in leeftijden is groot maar heeft een groot aandeel in de jeugd van rond de twintig.

Zaterdag met zinderende Nederlandse acts

Epica

Epica

Epica speelt aan de vooravond van hun tournee door Azië en Australië bijna letterlijk het dak van de Phoenix tent in Schijndel. Het tienjarig jubileum laat geen enkele vermoeidheid zien. De band is vol energie en straalt letterlijk op het podium. Epica is zeker niet langer een kleine afstammeling van After for Ever en doet niet onder voor Within Temptation. De songs zijn altijd al sterk geweest en de theatrale uitvoering mag er zijn. Het geluid op de verschillende podia is over het algemeen goed te noemen. Maar soms is de geluidstechnicus te veel vriendjes met de drummer en de bassist waardoor op sommige plekken in de tent het geluid door de bassen wordt weggedrukt. Dit fenomeen treedt bijvoorbeeld bij Will and the People op terwijl bovendien de muziek van deze band meer tot zijn recht zou komen op een intiem podium. De band speelt een fraaie set maar de kleinheid van de liedjes verwaait in de grote ruimte van de Apollo tent. Onze eigen Caro Emerald daarentegen kan prima overweg met de grootsheid van het podium en ze bespeelt het publiek uitstekend met haar band. De begeleidende band van Emerald alsmede het geluid zijn van een formidabel niveau en doen verlangen naar het nieuwe album. Emerald speelt nummers van dat nog te verschijnen album The Shocking Miss Emerald. De afsluiting op zaterdag is in handen van Dinand Woesthof’s Kane. Woesthof lijkt minder fit dan anders en het geluid is ook niet helemaal perfect. Kane speelt natuurlijk composities van het onlangs verschenen Come Together maar kan niet om de grote hits heen. Op routine speelt Kane een set die het publiek zichtbaar behaagt.

Overtreffende trap op zondag
Wie twijfelde of Golden Earring zanger Barry Hay met zijn jonge honden-band Flying V Formation zelfs maar in de schaduw zou kunnen staan van Nederlands oudste rockband, moet na het optreden in Paaspop toegeven dat deze band een fijne en soms vernieuwende versie van oude Earring-klassiekers ten gehore brengt versneden met eigen nieuwe liedjes. Wendy McNeill raakt met haar verhalende liedjes de gevoelige snaar in de Restolounge waar alle verfijndheid van haar liedjes te beleven is samen met de akoestische baslijnen. We nippen even aan de Spaanse band La Pegatina die zich kan meten met onze Rowwen Hèze en dus een heerlijk zonnig feest volspeelt. Het volgende kwalitatieve vermaak is door de donkere en soms erg zware Zweedse elektro van Agent Side Grinder, gevolgd door de Nederlandse hardrock van Vanderbuyst. Deze band staat op een uitstekend niveau, wat al te verwachten was na het debuutalbum Flying Dutchmen dat vorig jaar het levenslicht zag.De Zeeuwse band Bløf beleeft hun eerste festivaloptreden na de theatertour die ze net achter de rug hebben. Het wordt geplaagd door andermaal te sterke bas

Beth Hart

Beth Hart

en drumpartijen waardoor de anders zo sprankelende liedjes van de band minder goed uit de verf komen. Na het ietwat eenvormige optreden van The Gaslight Anthem, omdat de verschillen in de liedjes minder sprankelen dan hun plaatwerk, volgt een optreden dat de kers op de taart blijkt te zijn. Beth Hart is weer helemaal de rockbitch. Hart uit zich stralend in alle tinten en kleuren naar haar publiek. De terugkeer na een moeilijke periode in haar leven heeft ze aan het Nederlandse publiek te danken. Ze zet overtuigend terugblikken naar haar oudere werk en nummers van Bang Bang Boom Boom neer. Het onbetwiste kippenvelmoment komt met de lang uitgesponnen cover van het Etta James nummer ‘I’d Rather Go Blind’ waarin een duel wordt opgevoerd waarbij Hart soms liggend op het podium met de gitarist vecht om het moment. Na de hartverwarmende show wacht het overgebleven publiek de koude nacht en tocht over het terrein bezaaid met geplette plasticbekertjes. Huiswaarts met een voldaan gevoel en warm van binnen.

8WEEKLY MediaPlayer
Muziek / Album

Puist aan energie

recensie: The Delta Saints - Death Letter Jubilee

The Delta Saints overdonderen de luisteraar door het enthousiasme dat van het debuutalbum Death Letter Jubilee afspat. Deze mannen spelen of ze de blues hebben heruitgevonden.

In Nederland zijn we bevoorrecht dat zo’n twee jaar geleden het album The Delta Saints hier verscheen. In andere landen is er enkel een handjevol EP’s voorafgegaan aan het nu verschenen Death Letter Jubilee. Officieel is dit het echte debuutalbum van The Delta Saints. En wat voor één!

Opzwepend en indringend
Het album Death Letter Jubilee start energiek met een aantal ferme drumslagen waarna ‘Liar’ wordt ingezet door het kwartet The Delta Saints. De toon van het album is daarmee direct gezet. De power waarmee de band speelt doet denken aan die van Hokie Joint zoals ze een paar jaar geleden lieten zien op EuroSonic. Deze jonge honden, die elkaar leerden kennen in Nashville en daar de band formeerden, schotelen de luisteraar een levendige en voedzame cocktail voor bestaande uit Southern rock, (swamp)blues en een flinke scheut funk. De blues van de mannen heeft hoorbaar invloeden van John Lee Hooker, zoals in het meeslepende ‘Chicago’ waar ook de mondharmonica van bandlid Greg Hommert een fraaie rol speelt. Met het rudimentair startende ‘Jezebel’ komen de Saints even op adem, waarna ze opnieuw op hoog tempo stampend los gaan met ‘Boogie’. De energie druipt uit de speakers van het doordringende ritme, de pompende en gillende gitaarklanken en de opzwepende zang afgewisseld met het indringende mondharmonicaspel.

Dit belooft veel goeds
Wie denkt dat The Delta Saints alleen het gas erop kunnen houden en alleen maar zwaar aangezet kunnen spelen, vergist zich. Op ‘Out To Sea’ verruilen de mannen de elektrische gitaren voor akoestische en wordt rustig en gevoelig gezongen. Zo is het tweede rustpunt een feit op het album. Vervolgens gaat het tempo er langzaam in met ‘Sing To Me’ dat uiterst voorzichtig begint en gelardeerd is met dameszang om vervolgens wederom uit te barsten in een puist van energie. The Delta Saints zijn zo aanstekelijk dat de luisteraar nauwelijks op de stoel kan blijven zitten, of hij moet eraan vastgenageld zijn. De ritmes, de swing en de gejaagdheid dwingen beweging af. Maar nergens zijn de mannen van de Saints zo dwingend dat het in de weg gaat zitten. Ze blijven de entertainers die de luisteraar in zijn greep nemen maar ook kunnen loslaten als nodig is. Dit debuut belooft veel goeds voor deze jonge mannen. Ze zullen de komende tijd menig festivalterrein onveilig maken en menig bluesfeestje opstoken tot kooktemperatuur.

Live in Nederland:
13 apr Amsterdam – Paradiso
19 apr Aarschot (B) – De Klinker
20 apr Lichtervelde (B) – Delirium Bluesfestival
27 apr Groningen – Rhythm & Blues Night
03 mei Ospel – Moulin Blues Moose

Film / Achtergrond
special:

WIN: kaarten voorpremière NIGHT TRAIN TO LISBON

.

~

NIGHT TRAIN TO LISBON is de verfilming van de gelijknamige bestseller van Pascal Mercier, geregisseerd door Oscarwinnaar Bille August. De film, met hoofdrollen voor Jeremy Irons, Mélanie Laurent, Jack Huston,  Bruno Ganz en Charlotte Rampling, beleefde zijn première op het Berlijn filmfestival 2013.

Win nu kaarten bij 8WEEKLY voor de voorpremière in Nederland, op zaterdag 13 april om 12.00 in Filmtheater De Uitkijk te Amsterdam. Stuur vóór donderdag 11 april een e-mail met je naam en adresgegevens en doe mee! De winnaars worden op donderdag 11 april bekend gemaakt.

Bekijk hier de trailer.

Boeken / Fictie

Op de sofa bij de psycholoog

recensie: Claire Castillon (vert. Kiki Coumans) - De wonderen

Een roman die je niet wilt oppakken, maar ook niet wilt neerleggen. De wonderen grijpt je op een onaangename, onderhuidse wijze. Je wenst bijna dat je er nooit in begonnen was.

De wonderen is de eerste roman van Claire Castillon, een Franse schoonheid, die op de Nederlandse markt wordt uitgebracht. Eerder verschenen de verhalenbundels Insect, De liefde is van iedereen en Luchtbellen in vertaling. Castillon staat bekend om haar vernietigende, schokkende relazen over (familie)relaties. De wonderen valt niet buiten dit kader.

Ontregelde familie
Wanneer de vader van de jonge Evelyne de puppy Lulu achter de auto bindt en meesleept todat het hondje verminkt is, slaat Evelyne langzaam door. Ze raakt bevangen door wat ze ‘klokjes’ noemt: stuitende aanvallen van aggressiviteit.

Als ik soms de klokjes op bezoek krijg, denk ik dat ik weliswaar niet ontwikkeld ben, maar complex. Daar zit een x in, dat is al gecompliceerd qua spelling, dus dan is het het ook echt. Ik bedenk dat als er geen x in de definitie van mezelf zat, ik misschien een z of een y zou hebben, maar dan zou het minder sterk zijn dan die twee gekruiste messen.

Ze hamert op haar willoze moeder in, die het verdienstelijk ondergaat en aan iedereen vertelt (politie incluis) dat inbrekers het op haar gemunt hadden. Evelynes hele familie is geobsedeerd door haar moeders gebrek aan elasticiteit in haar ‘rondje’. Haar vader verlaat haar moeder dan ook vanwege het gebrek aan seks, terwijl Evelyne ondertussen op dertienjarige leeftijd ontmaagd wordt door een collega van paplief.

Zodra ze de volwassen leeftijd heeft bereikt trouwt ze met Luigi, een pizzabakker. Het is een goede, maar niet zo’n spannende man. Nadat ze een dochtertje hebben gekregen gaat Evelyne vol overgave aan het werk in de prostitutie, terwijl haar man denkt dat ze als schoonmaakster aan de slag is gegaan. Ze raakt bevangen door Daniel, een pseudo-intellectuele nietsnut die in de auto wacht terwijl Evelyne haar klanten afhandelt. Maar nadat Daniel echt nooit zijn mond kan houden raakt ze zijn gezwets zat.

Weerzinwekkende roman
Er moet heel wat voor nodig zijn wil een boek zo metaforisch en detailistisch geschreven zijn dat je de beelden niet meer van je netvlies krijgt. De wonderen leest alsof het zich voor je ogen afspeelt. De auteurs vlotte stream of consciousness-stijl draagt daar nadrukkelijk aan bij.

Het leven met Daniel is de doodsteek voor mijn adem. Hij praat aan een stuk door, hij maakt opmerkingen, plaatst aantekeningen, brengt accenten aan. Ik trek me terug in mijn borstkas, ik kijk door de luikjes van mijn ribben naar buiten, mijn rug wordt krommer, ik maak me ronder, verlies mijn hoeken. Daniel vijlt en slijpt, als een ijverig knulletje, hij vervaardigt een vrouwelijk standbeeld dat op hem zou moeten lijken, maar dan minder goed.

Evelyne komt enerzijds egoïstisch naief, anderszijds wereldwijs over. Castillons stijl weet deze dualiteit prachtig te verpakken. Door de dwaze gedachtengangen van de personages neer te zetten alsof het de meest logische verklaringen zijn, moet je vaak bij jezelf te rade gaan: wat is werkelijk? Hierdoor ontstaat een beklemmend gevoel van onmacht, maar ook van onwil. De personages stuiten tegen de borst, geen enkel personage is sympathiek of kun je je mee identificeren. Het is allemaal net een tikkeltje te pervers.

Castillon slaagt erin onder je huid te kruipen en daar heerlijk te nestelen, zodat je gedurende het hele boek kippenvel moet trotseren. En ook na de laatste pagina blijft het verhaal, met al z’n ruwe beelden en verknipte personages, nog lang door je hoofd spoken. Nietterminst omdat Castillons karikaturale personages de draak steken met het begrip sociaal onaangepast. Erg is niet erg genoeg, het moet altijd net wat onaangenamer. Puur voor de verhaallijn is het geen misdrijf om deze roman niet ter hand te nemen. Voor Castillons enerverende schrijfsels is het echter het doorstaan van de verschrikkingen waard.

Boeken / Reportage
special: Thomas Heerma Van Voss, auteur van Stern

Zo’n bowlingbal in de goot vind ik een prachtig gezicht

Stern, de man die nooit iets verkeerd deed. In de nieuwe roman Stern van Thomas Heerma van Voss speelt het leven zich af in het hoofd van deze Stern: voorbeeldvader, gedreven basisschoolleraar, matig bowler. Als hij met prepensioen wordt gestuurd neemt zijn leven een wending. Een gesprek met auteur Thomas Heerma van Voss.

neemt zijn leven een wending. Een gesprek met auteur Thomas Heerma van Voss.

De tweede roman van Heerma van Voss is een gelaagd verhaal waarin Hugo Sterns leven wordt uitgediept in een wisselwerking tussen heden en verleden. Meerdere locaties (Londen, Amsterdam, Seoel) passeren de revue, evenals verschillende thema’s waaronder gedwongen op ontslag gaan, kinderen krijgen en echtelijke vervreemding. Bovenal is Stern echter de zoektocht van een behouden man die vastberaden jaagt op aansluiting bij de sociale en burgerlijke maatschappij. Dat er gaandeweg gaten in de weg zitten spreekt voor zich.

~

Hoe kijk je terug op je debuutroman De Allestafel?
Enerzijds ben ik verbaasd, en ook trots, dat ik dit vlak na mijn middelbare schooltijd moeiteloos heb gemaakt, anderzijds ben ik kritisch omdat er dingen zijn die beter gekund hadden. Die gemengde gevoelens vechten steeds om voorrang, maar vermoedelijk zal ik die na ieder boek wel krijgen. Ik ga me pas werkelijk zorgen maken als die verdwenen zijn. Wat ik wel weet: die roman van vier jaar geleden is niet alles wat ik in mijn mars heb.

Wat zijn de verschillen tussen Stern en De Allestafel, tussen de 19-jarige en 22-jarige Thomas Heerma van Voss?
Stern was fundamenteel anders om te schrijven en vorm te geven. Het heden en verleden lopen in elkaar over, er zijn meer locaties en thematisch gebeurt er een stuk meer. Het is kortom allemaal iets grootser en spannender, en daarnaast denk ik dat het inhoudelijk meer biedt en beter geschreven is. Het zijn de redenen waarom ik dit verhaal veel meer tijd en aandacht heb gegeven, of móest geven. Vooral de vorm maakte het tot een constante puzzeltocht. Bij De Allestafel ging het anders, die schreef ik min of meer in drie maanden tijd en het relaas zelf nam twee maanden in beslag. ’s Avonds keek ik waar ik was gebleven en dan schreef ik verder, wat makkelijk verliep omdat het een lineair verhaal is.

In dit boek wilde ik een levensverhaal neerzetten, en dat is – de vijftig, zestig jaar van Stern tegenover de twee maanden van De Allestafel – een essentieel verschil. Bij mijn vorige hoofdpersoon hoefde ik niet te verklaren wat voor een jongen hij was of waar hij vandaan kwam; dat deed er allemaal niet toe. Maar als we het over stijl hebben zijn de boeken beide te typeren als dezelfde, hoewel mijn zelfkennis op dat gebied wel is veranderd. Ik weet nu beter wat ik wel en niet wil, en ben bewuster bezig met het ritme. De voornaamste vooruitgang is echter dat Stern meer een eigen toon laat horen en ambitieuzer van opzet is.

Vind je het leuk om je hoofdpersoon te kwellen?
Blijkbaar wel, want ik doe het constant, ook in mijn korte verhalen, en ik blijk er keer op keer niet klaar mee. Het is echter niet de inzet van mijn proza. Ik ga er niet speciaal voor zitten en handenwringend bedenken welke nare dingen ik mijn hoofdpersoon kan aandoen. Het is meer zo dat ik altijd bij een kwelling uitkom. Daarnaast ben ik iemand die erg houdt van één perspectief, waardoor je in iemands hoofd zit en ik de lezer zo ver mogelijk probeer mee te voeren.

Voor mij begint een verhaal of een scène meestal met een contrast tussen iemands innerlijke, zijn gedachtegangen en de buitenwereld. Het is een logische ontwikkeling dat die afstand gedurende het verhaal steeds groter wordt. Dat vervreemdingsproces had De Allestafel al, over een jonger die alsmaar gekker wordt, en keert terug in Stern, hoewel het daar totaal anders uitgewerkt is. In plaats van de langzame explosie van het debuut is de verhaalloop van de nieuwe roman meer een implosie. Maar dat het sneu of zielig eindigt, dat ik mijn hoofdpersoon kwel, vind ik als drijfveer te karig.

Waarom ben je gefascineerd door een zwijgzaam karakter, zoals Bram en John uit Stern? En hoe zet je zo iemand interessant neer?
In Stern zitten die twee verstilde figuren mede omdat Hugo ontzettend veel op anderen projecteert en ze een functie laat vervullen die hij voor ze heeft bedacht. De enige personen die zich voor zoiets lenen, zijn de slappere figuren, die weinig tegengas geven. Vooral John past goed in dat plaatje. Waar hij een middel is om van Hugo’s bestaan ten minste nog iéts te maken, wordt die zonder dat hij het in de smiezen heeft alleen maar eenzamer. Om zulke lege karakters te beschrijven is lastig, want inderdaad, hoe maak je een leeg karakter interessant? Hoe kleur je dat in? Geef een personage een hobby of een karaktertrek en ze gaan leven, maar juist dat mocht niet te veel gebeuren. Daar heb ik lang op zitten zwoegen.

~

Je speelt in Stern met een aantal zaken, met bijvoorbeeld de karakters, die stukje bij beetje gestalte krijgen. Kun je daar iets over kwijt?
Ik ben een filmliefhebber, en heb mezelf afgevraagd wat een cruciaal verschil is tussen film en roman. Er zijn er ongetwijfeld talloze, maar waar beelden in een film concreet overkomen speelt in de kracht van de verbeelding in literatuur juist een rol. Een roman geeft je, als lezer, de vrijheid om erover te fantaseren over hoe je dat inkleurt. Het gevaar is dat ik nu te veel weggeef van de roman, maar ik heb bewust gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. Niet alles is meteen zichtbaar, iedereen draagt meer bagage met zich mee dan je in het begint denk. Tegelijkertijd heb ik vermeden dat ik op de laatste bladzijden allerlei konijnen uit de hoge hoed tover, dat is iets voor slechte thrillers.

Zijn er bepaalde zinnen in Stern waar je trots op bent?
Als ik nu ja zegt klinkt het ijdel, en als ik nee zeg klinkt het belachelijk. Dus ja, natuurlijk ben ik trots op een aantal zinnen, ik ben een zinnen-man. Een goede scène is voor mij niet compleet zonder een mooi beeld of een fraaie zin. Van die zinnen die alles qua gevoel samenvatten. Hermans is een schrijver waarvan ik elk willekeurig boek kan oppakken, en dan om elke x aantal bladzijden een pracht van een zin ontdekt. Zulke zinnen komen wat mij betreft minder voor in De Allestafel dan in Stern.

We kunnen er niet omheen, de naam Heerma van Voss duikt de laatste jaren veelvuldig op. Hoe is dat zo gekomen?
Het is de laatste jaren inderdaad hard gegaan. Nadat De Allestafel verscheen heeft mijn broer drie romans uitgebracht, publiceerde mijn vader een autobiografisch boek en mijn halfzus een journalistiek familiewerk. Mijn moeder schrijft al langere tijd, non-fictie. Ik snap dat het voor sommigen een overkill wordt, zo van ‘oh mijn God, daar heb je er weer een’. Maar mij maakt mij weinig uit. We trekken allemaal veel met elkaar op, maar hebben het eigenlijk zelden over schrijven. Dat klinkt wellicht onverschillig, maar zo is het wellicht voor het beste, dat iedereen zijn eigen stem behoudt.

Hugo Stern bowlt, er zijn twee kegels op de omslag te zien, en de trailer speelt zich af op een bowlingbaan. Waarom per se deze sport?
Tijdens mijn middelbare schooltijd legden mijn vrienden en ik regelmatig de euro’s bij elkaar om te gaan bowlen. Het is een sport die ongedefinieerd is qua publiek, en zowel door kinderen als volwassenen wordt beoefend.  Als je niet weet wat je wil gaan doen, dan kun je altijd nog gaan bowlen. Bowlen heeft iets onmiskenbaar lulligs over zich, dat vond ik er wel passend aan. De benadering is passief agressief, je knalt die kegels omver in een stille omgeving. Je speelt niet direct tegen elkaar, wel in scoreverloop, maar zonder directe interactie. Dat is denk ik het leuke van de boektrailer, die ik zelf heb opgenomen. Het is lekker vaag, er wordt niet in gesproken, er wordt niks weggeven. En zo’n bal in de goot vind ik een prachtig gezicht. Het is krukkigheid ten voeten uit, weliswaar op kleine schaal, maar dat maakt het alleen maar krukkiger. Als ik over bowlen begin, zeggen mensen vaak: Bowlen? Wie gaat er nou bowlen?

8WEEKLY MediaPlayer
Theater / Voorstelling

Komisch-kritische ode aan acteerwerk

recensie: Het Zuidelijk Toneel - To be or not to be

.

Met To be or not to be staat Het Zuidelijk Toneel voor de derde keer met een sterrencast in het theater. Dit laatste staaltje theater is naast het meest ingetogen ook het meest veelzeggend van de drie.

~

Wat is het doel van theater? Volgens regisseur Janek Dowasz (Han Römer) dient theater de maatschappij een spiegel voor te houden. Raoul Heertje merkt hierbij op dat deze spiegel ook een lachspiegel kan zijn of een achteruitkijkspiegel met de wijsheid van achteraf. Met een parodie op Hitler wil dit gezelschap hun publiek waarschuwen voor de opmars van Duitsland. Maar aan de vooravond van de aanval op Polen, wordt hen dit verboden. De verontwaardiging van de acteurs is groot, maar deze lijkt meer gestoeld op eigenbelang dan op maatschappelijk bewustzijn. Zij richten zich vooral op de mogelijkheden om te schitteren in een rol. Wanneer de oorlog officieel uitbreekt, maakt Josef Tura (Frank Lammers) zich drukker over de man die tijdens zijn monoloog de zaal verliet dan over dit verontrustende nieuws. Zo leven deze acteurs in een heel eigen wereld die enkel draait om acteerprestaties en top billing.

Ode aan acteren
To be or not to be gaat in eerste instantie over acteren en de persoonlijkheden van zij die op het podium staan. Het is daarom gepast dat de acteurs af en toe uit hun rol stappen. Niet alleen de Poolse acteurs stappen uit hun toneelrollen, maar soms staan ook de echte Raoul Heertje en Waldemar Torenstra op om commentaar te leveren op wat er gaande is. Hierdoor wordt To be or not to be een play within a play, within a play. Tegen het einde van de voorstelling ontstaat bijvoorbeeld een discussie tussen (de ‘echte’) Waldemar Torenstra en de (gespeelde) regisseur over wat de Poolse acteurs in het stuk moeten doen. Moeten zij vluchten, zoals in het script staat, of moeten zij een statement maken, ondanks gevaar voor eigen leven? Zo zet To be or not to be je als publiek regelmatig aan het denken.

Ode aan theater

~

De voorstelling is niet enkel een toneelstuk, maar een aaneenschakeling van verschillende theatervormen en wordt daarmee een soort ode aan het theater. Verschillende stijlen worden in het stuk geweven. Het publiek kijkt  naar een toneelstuk, totdat Heertje tussendoor een stukje cabaret laat zien. Shakespeare komt voorbij, maar ook een stukje slapstick. Dit laatste deed helaas weer denken aan de twee voorgaande grote voorstellingen Reis om de wereld in 80 dagen en Vertellingen van 1001 nacht die van slechte grappen aan elkaar hingen. Gelukkig was dit van korte duur. Zo kan Ellen ten Damme, wellicht het meest veelzijdige talent van de avond, als zangeres en circusartieste schitteren door stukjes revue, opera, musical en zelfs een Madonna-concert.

Het is fijn dat Het Zuidelijk Toneel, ondanks de grote namen en het spektakel, in een grootschalige voorstelling toch weer eens heeft gekozen voor een stuk met inhoud. Af en toe is het even zoeken onder een laagje humor en chaos, maar het lijkt alsof HZT zelf in de spiegel heeft gekeken en gezien heeft dat inhoud meer indruk maakt dan doelloos spektakel. Zo krijgt het theatergezelschap gelijk wanneer het verzucht ‘als je iets tegen de barbarij in wil brengen, is het met kunst’.

Film / Films

Mannen met baarden

recensie: Kon-Tiki

.

De onverschrokken Noor Thor Heyerdahl (Pål Sverre Hagen) is naast antropoloog ook avonturier. Al van jongs af aan moet hij zijn adrenaline voelen gieren, getuige een totaal doelloze poging als kind om een verroeste zaag uit een ijskoud meer te halen door van ijsschots naar ijsschots te springen. Het mag duidelijk zijn: Thor is zoekende naar avontuur. Wanneer hij – na onderzoek gedaan te hebben op de Polynesische Eilanden – ervan overtuigd raakt dat de gangbare wetenschappelijke opvatting uit zijn tijd fout is, bouwt hij een vlot en gaat met vijf anderen een gevaarlijke reis ondernemen van meer dan 7000 kilometer.  

Onderbelichte bemanning

~

Nu klinkt een vlot wat basaal, want het zit beter in elkaar dan een paar aan elkaar geknoopte boomstammen. Het heeft meer weg van een boot dan een vlot, met als voornaamste verschil dat het vlot onbestuurbaar is. Thor is volledig afhankelijk van de windrichting en de stromingen, die hij uitvoerig bestudeerd heeft voordat hij begon. Thor loopt over van vertrouwen, maar de film slaagt er maar gedeeltelijk in dit vertrouwen overtuigend over te brengen. Waarom vijf andere mannen, waarvan sommigen net terug zijn uit de oorlog, hun leven riskeren voor een antropologische theorie blijft een raadsel.

De bemanningsleden en hun achtergrond blijven überhaupt wat onderbelicht. Naast Thor zien we Herman Watzinger (Anders Baasmo Christiansen), een ingenieur die koelkasten verkoopt en de Zweed Bengt (Gustaf Skarsgard), cameraman en boekenwurm, die met zijn opgedane kennis regelmatig de bemanning uit de penarie helpt. De anderen, Erik, Knut en Torstein, lijken voornamelijk aanwezig te zijn omdat ze van origine ook aanwezig waren op de boottocht. 

Reddeloos verloren

~

Maar wanneer de mannen gaan varen, de baardgroei hun gezichten bedekt en het land langzaam uit zicht verdwijnt, wordt Kon-Tiki een stuk boeiender. De reis per vlot, met aan boord slechts primitieve middelen en een sextet om te navigeren, is spannend en sterk gefilmd. Veelzeggend is een prachtig shot waar de camera om haar as draait en niets anders dan zee toont aan de horizon. Een mooi beeld, maar je realiseert je ook dat ze reddeloos verloren zijn als er iets gebeurt. Verder zien we haaien, de onstuimige zee, lichtgevende kwallen en een heus ecosysteem dat zich onder de drijvers van het vlot vormt. Zowel de beelden op en onder het vlot zijn indrukwekkend – het budget van 12 miljoen is goed besteed – en maken het ietwat slappe begin helemaal goed.

Kon-Tiki is een waargebeurd verhaal waarover in 1950 een documentaire verscheen. Gefilmd door de bemanning en begeleid door een voiceover, wist deze documentaire een Oscar in de wacht te slepen. Nu, 63 jaar later, is er een nieuwe film die recht doet aan de levensgevaarlijke tocht,  maar ook wat tekort schiet op het gebied van de bemanning. Die had beter uitgewerkt moeten worden. Het mag echter de pret niet drukken, want de Earth-achtige plaatjes, de overtuigende historische setting en de spannende reis zijn het kijken waard.