We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Disclaimer en privacybeleid
Existentieel dilemma
.
Als vroom protestant eist hij wat hem bij wet toekomt en afgenomen is door corrupte ambtenaren. Michael Kohlhaas is een rauw historisch drama gebaseerd op het gelijknamige boek van Heinrich von Kleist.
~
Sprekende koppen
De casting is erg geslaagd. Mads Mikkelsen heeft de perfecte kop voor een onverschrokken, moedig en rechtschapen man, in wiens hoofd het nodige omgaat. Ook zijn blik en gestalte dragen zijn overtuiging uit. De theoloog gespeeld door het eigenaardige mannetje Denis Lavant weet ook te overtuigen. Hij stelt in een lange monoloog de moraal van Kohlhaas aan de kaak. Een monoloog die doet denken aan de preken die je tegenkomt in de boeken van bijvoorbeeld Dostojevski.
Tot slot Bruno Ganz als gouverneur, met een zure, bittere blik en doortraptheid in zijn handelen. Hij belichaamt het gemak waarmee de (christen)mens zich tot corruptie laat verleiden. Hiermee ontvouwt zich een belangrijk christelijk thema, dat van de rechtschapenheid. Wanneer de mens zich heeft laten verleiden door de slang, leeft deze niet meer in wat Mattheus noemt: Beati pauperes spiritu – zalig zijn de armen van geest. Het is tegen dit onrecht waar Kohlhaas tegen vecht.
Bijbelse thematiek
~
De oplossing tegen de corruptie door Kohlhaas is het hanteren van het zwaard, daarna het woord. Het zwaard roept een onvermijdelijke wet op: wie het zwaard grijpt, zal door het zwaard vergaan – Mattheus. Hiermee snijdt deze film een universeel dilemma aan. Welke keus heb je temidden van zoveel onrecht? Kohlhaas weet met zijn strijd tegen dit onrecht een groot gevolg achter zich te krijgen, maar wordt door de theoloog slinks gewezen op het feit dat de mens alleen sterft. Een fundamentele keuze: hoe sterk is mijn geloof wanneer – zoals in het boek van Job – hieraan getornd wordt? Een thema dat vandaag de dag, ook al is God voor velen dood, nog altijd actueel is.
Michael Kohlhaas
Regie: Arnaud des PallièresJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Een gemiste kans
.
Het motto dat voor in de bundel te vinden is, is afkomstig van George Eliot en luidt ‘Net als elke andere ondeugd vereist wreedheid geen motief van buitenaf; ze vereist slechts een gelegenheid’. Ross exploreert deze frase in zeven verhalen waarin personages onder druk gezet of opgelicht worden door mensen in hun directe omgeving en waarin personages tot het uiterste gedreven worden. Met alle gevolgen van dien.
Niet genoeg ruimte om te imponeren
In ‘Wat in het verschiet ligt’ bijvoorbeeld is hoofdpersonage David Applelow bereid zijn eigen waardigheid opzij te zetten om een baan te kunnen krijgen. Terwijl hij er alles voor over heeft een baan te vinden, ontfermt hij zich over de nogal lakse en onverschillige zoon van zijn buurvrouw die problemen met zijn moeder heeft. Voor beide zaken zal hij genadeloos gestraft worden.
Hoe boeiend dit verhaal ook moge klinken, de uitkomsten van beide verhaallijnen zijn nogal voorspelbaar. Daarmee openbaart zich meteen het grote probleem van de bundel: Ross wil simpelweg te veel. Ross poogt in ieder verhaal meerdere vertakkingen tot één grote climax te brengen. Het korte verhaal leent zich echter niet goed voor een dergelijk ingewikkelde constructie. Het resultaat is dan ook vaak teleurstellend, omdat Ross niet de ruimte heeft en neemt om de verschillende verhaallijnen goed uit te werken.
Slechts één verhaal dat naspookt
Als Ross zich echter beperkt tot een enkele zaak waar het verhaal omheen blijft cirkelen, blijkt hoe imponerend het resultaat kan zijn. Zo gaat ‘Fusies en overnames’ over de nogal problematische relatie tussen de broers Kevin en Caleb. Na jaren zien ze elkaar weer terug en het lijkt erop dat ze allebei in staat zijn een streep onder het verleden te zetten. Dat een van de broers niet zo toegeeflijk is als in eerste instantie lijkt, blijkt uit de indrukwekkende laatste scènes.
Jammer genoeg is dit het enige verhaal waarbij Ross zich toegelegd heeft op het uitwerken van een enkele verhaallijn. De andere verhalen blijven steken in een geforceerde poging om het verhaal zo onthutsend mogelijk te maken. Dieptepunt is het verhaal ‘Tussen servet en tafellaken’ over een jongen die verliefd is op de zus van een van zijn beste vrienden. Waar in de andere verhalen altijd sprake is van een bepaalde spanning, ontbreekt die in dit verhaal volledig. Dit verhaal is dan ook ronduit saai.
Omdat Ross in ‘Fusies en overnames’ laat zien wat hij in zijn mars heeft, is Dames en heren vooral een gemiste kans. Had hij het iets minder groots aangepakt, dan was het niet één verhaal, maar waren het zeven verhalen geweest die nog lang zouden naspoken in het hoofd van de lezer.
Prijs: 21,50
Bladzijden: 283
ISBN: 9789057595677
Link: Adam Ross
Misschien ook iets voor u
‘Less is more’ op gevarieerde popplaat
Een eerdere plaat nog eens uitbrengen, maar dan met een stuk of tien extra nummers. Ellie Goulding doet het met haar tweede album Halcyon uit 2012 nadat veel artiesten haar voorgingen. Halcyon Days bevat maar liefst 28 nummers.
Goulding was tot vorig jaar in Nederland nog niet doorgebroken, maar 2013 is voor haar een knaljaar. Met haar eerste, uitverkochte Nederlandse show in Paradiso en een optreden op Pinkpop kreeg ze het voor elkaar om in februari volgend jaar te mogen optreden in de Heineken Music Hall. Lukt het haar om, na het uitbrengen van deze verzamelplaat, die zaal vol krijgen?
Donkerder dan het lijkt
~
Het duistere is subtieler verwerkt in ballads als ‘JOY’, ‘Explosions’, ‘Heart Without Chains’ en ‘Dead in the Water’. Wel breken ze het album deels af omdat ze wat saai aandoen. ‘Heart Without Chains’ is het sterkste van de vier en had ook de enige ballad op dit album mogen zijn. De formule om een zwaar nummer te verpakken in een dansbaar jasje gaat Goulding beter af dan haar verdriet te bezingen in een rustig lied. Het past beter bij haar hese stem met hoge uithalen en het zorgt voor een eigen geluid. Tegenover de slaapliedjes staan er gelukkig voldoende uptempo songs met hitpotentie, zoals ‘Burn’ dat een lekkere beat heeft en een fijne tekst:
‘We, we dont have to worry bout nothing
Cause we got the fire, and we’re burning one hell of a something
They, they gonna see us from outer space, outer space
Light it up, like we’re the stars of the human race, human race’
Het is een van de weinige levenslustige nummers op Halcyon Days. Door de opzwepende drums en de verrassende elektronische tunes voelt het zomers aan. ‘Burn‘ is niet voor niets een regelrechte hit in de charts. ‘You My Everthing’ zou ook een hitje kunnen worden vanwege de fijne én blije elektro en het uitstapje richting drum ’n bass.
Covers
Als extraatje bevat Halcyon Days nog enkele covers; zo krijgt ‘Tessellate’ van Alt-J een zwoele bewerking. Het hese stemgeluid van Goulding past er perfect bij. ‘Midas Touch’ (afkomstig van Midnight Star in samenwerking met BURNS) is een relaxte remake die minder opzwepend is dan het origineel, wat in dit geval geen belediging is. De elektronische ondersteuning, de zachte drums en de soulvolle vocals maken ‘Midas Touch’ tot fijne soft-elektro.
Het lijkt onmogelijk om een 28 liedjes-tellend album te maken met alleen strakke nummers. In dit geval is less behoorlijk more, want door de vele ballads is het een flinke zit om het hele album te beluisteren. De nummers met een elektronische beat maken de cd interessant. Als je aan het dansen bent, wil je namelijk niet weten welke liefdesdrama’s Goulding heeft meegemaakt. De emotionele teksten echter zorgen, in combinatie met de dansbare, instrumentale muziek, voor een unieke plaat. Het komt wel goed met de show van Ellie Goulding in de Heineken Music Hall.
Ellie Goulding staat op 15 februari 2014 in de Heineken Music Hall in Amsterdam.
Halcyon Days (Deluxe Edition)
Album: Ellie GouldingMisschien ook iets voor u
NFF: Gij zult geen homo zijn
/ 0 Reactiesdoor: Wim Meijer4 SterrenDocumentairemaker Emile van Rouveroy van Nieuwaal maakte al eerder de documentaire Staphorst in Tegenlicht: Bezieling. Toen ging dat uiteraard over het geloof en kwamen veel mensen aan bod. Ook de familie Kok. Die familie speelt de hoofdrol in zijn volgende documentaire.
Hilligje Kok is weduwe en in een strijd verwikkeld met de orthodox gereformeerde christenen in Staphorst. Haar kerk geeft vrouwen niet dezelfde rechten als mannen, iets waar Hilligje zich over opwindt. Ze wil de kerkgemeenschap laten inzien dat vrouwen net zoveel rechten hebben als mannen, maar gaat daar langzaam aan ten onder. De harde werkelijkheid is dat haar taken als vrouw niet verder reiken dan het schoonmaken van de kerk.
~
God misschien niet, de kerk wel. Hilligje ontvangt een brief waarin wordt gevraagd naar de reden van haar afwezigheid tijdens de tweede kerkdienst op zondag. De briefwisseling zet zich voort, maar Hilligje’s gevoelens kunnen niet op tegen de kerkelijke interpretatie van de Heilige Schrift. Gewoon uit de gemeente stappen, zoals haar kinderen suggereren, is te makkelijk, vindt Hilligje. Het is ook haar gemeenschap en het enige dat ze wil is gelijke behandeling van mannen en vrouwen. Immers, voor God zijn alle schepselen toch gelijk?
Hilligje neemt als leidraad de Tien Geboden. Daarin staat bijvoorbeeld niet: ‘Gij zult geen homo zijn’. En wel: ‘Heb uw naaste lief als uzelf’. Meer dan dat laatste verlangt ze niet van haar kerkelijke medemens, maar naastenliefde is in deze documentaire ver te zoeken.
Houdt God van vrouwen?
Regie: Emile van Rouveroy van NieuwaalJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Een surrealistische vertelling
.
Wanneer Ruth een Hello Kitty-broodtrommel vindt op het strand met daarin het dagboek van de Japanse Nao, maakt ze via diens aantekeningen kennis met een depressief, zwaar gepest Japanse schoolmeisje. Nao beschrijft in haar dagboek het levensverhaal van haar oma, een zen-boeddhistische non, en laat weten dat ze van plan is zelfmoord te plegen.
De onzekere Nao groeide op in Amerika waar haar vader in de IT-wereld carrière maakte. Na zijn ontslag keerde het gezin terug naar Japan, waar Nao maar moeilijk kon wennen. Zo goed en zo kwaad als het gaat probeert Ruth erachter te komen of Nao echt bestaat of niet. De zoektocht naar haar familie is echter niet gemakkelijk. Bovendien weet Ruth niet hoe lang het is geleden dat Nao alles opschreef.
Een surrealistische wending
Het verhaal van Nao is schokkend, intrigerend en heftig. Haar familie blijkt met veel problemen te kampen. Ook haar vader is suïcidaal en haar moeder probeert er het beste van te maken maar slaagt hier niet in. De enige op wie Nao kan vertrouwen is haar oma, van wie ze levenslessen leert en advies krijgt.
Nao’s dagboekfragmenten worden afgewisseld door de zoektocht van Ruth. Dit is in het begin vooral storend, omdat het verhaal van Noa meer tot de verbeelding spreekt, maar naarmate het verhaal vordert, zijn de passages van Ruth minstens zo interessant. Dit komt omdat het verhaal surrealistisch wordt. Ruth wil proberen de zelfmoordpoging die Nao zegt te ondernemen, tegen te houden. Maar aangezien het dagboek dat zij heeft gevonden enkele jaren eerder blijkt te zijn geschreven, lijkt dit een onhaalbare missie. Via het achterhalen van de familiegeschiedenis lijkt er toch een ingang naar Nao’s leven mogelijk. Vergeleken met de rest van het verhaal is dit een erg onverwachte twist.
Naslagwerk van wijze lessen
De wending in het plot is niet het enige wat tegenvalt. Op bijna elke bladzijde wordt wel verwezen naar een Japanse term of gezegde. De vertalingen hiervan zijn achterin te vinden, in een register van meerdere pagina’s. Al lezende moet er dus veel heen en weer gebladerd worden, wat het ritme uit het verhaal haalt.
Dit boek is naast een roman ook een naslagwerk vol wijze lessen. Het totaal is verpakt in een vermakelijk maar bij vlagen verwarrend verhaal. Ruth Ozeki is niet alleen schrijfster, maar ook filmmaakster en boeddhistisch priester. Dit laatste is vooral goed merkbaar. De vele verwijzingen naar boeddhistische wijsheden zijn weliswaar goed verwerkt in de verhaallijn maar werken door hun grote getale en de herhaling als stoorzender. Wellicht was Een tijdelijke vertelling beter te doen geweest zonder al deze lessen. Laat dat een les zijn.
Prijs: 19,95
Bladzijden: 479
ISBN: 9789041422347
Link: uitgeverij Ambo|Anthos
Misschien ook iets voor u
Een nieuwe wereld
Japan is in de ogen van veel westerlingen een vreemd land. Maar hoe zit dat eigenlijk met de moderne kunst? Bestaat er meer dan de opvallende mangatekeningen die we kennen? Kunsthal KAdE geeft met Now Japan een verhelderend inzicht.
Japan is veranderd. Het is een andere wereld geworden sinds het in 2011 te maken kreeg met twee grote rampen: de verwoestende tsunami en de daaropvolgende ontploffing van de kerncentrale in Fukushima. Deze gebeurtenissen hebben niet alleen indruk gemaakt op de gewone bevolking, maar zijn ook de aanleiding geweest voor een verandering in de kunstwereld. Vooral de kernramp heeft een grote impact gehad, want nog altijd is er het gevaar van radioactieve besmetting. En dat niet alleen. Doordat de regering lange tijd de enorme gevolgen van de ramp verzweeg, zijn de Japanners anders naar hun leiders gaan kijken. Dat geldt zeker voor de kunstwereld. De ramp in Fukushima en het zichtbaar maken van wat er echt aan de hand is, is een belangrijk onderwerp geworden onder diverse kunstenaars.
De eerste stappen in de geëngageerde kunst
Geëngageerde kunst, dat zich richt op sociale en maatschappelijke kwesties, bestond voor 2011 nog niet echt in Japan. Door deze grote rampen veranderde dat. En dat is in Now Japan bij binnenkomst al te zien. Je ziet meteen de video The Finger Pointing Worker, met webcambeelden van de beschadigde kernreactor. Op de voorgrond staat een man gekleed in een speciaal wit pak, dat hem beschermt tegen de radioactiviteit. De man, een anonieme kunstenaar, wijst met een beschuldigende vinger naar de camera.
Takahiro Iwasaki, Out of Disorder (complex), 2010, Dekens en handdoeken, 150 x 150 cm, Courtesy of ARATANIURANO, Tokyo. Now Japan @ Kunsthal KAdE. Foto: Mike Bink
Een andere video die op angstaanjagende wijze de ramp weergeeft, is Real Times van het kunstenaarscollectief Chim↑Pom. Vlak na de kernramp begaven zij zich met zijn drieën in het radioactieve stralingsgebied. Allen gehuld in witte beschermingspakken. Het enige wat je hoort is het knarsende geluid van de pakken. Verder voel je de benauwende stilte. Behalve de kunstenaars is er niemand in het gebied te zien. Je voelt de stilte en voelt de verwoestende effecten van de kernramp. Niets leeft meer, er is alleen stilte. De video is beklemmend. Je voelt de sfeer van het gebied, het onheilspellende.
Spelen met je brein
Nu is het zeker niet zo dat alle kunst in Now Japan gebaseerd is op de kernramp. Verre van dat zelfs. De tentoonstelling kent ook vooral veel momenten die een glimlach opwekken. Zo is er het enorme roze opblaaskonijn van Momoyo Torimitsu. Deze kunstenaar speelt met het begrip ‘schattig’, een vertaling van het Japanse woord ‘kawaii’. Het schattige roze konijn is eigenlijk te groot voor de ruimte. Hij zit vastgeklemd tussen de vloer en het plafond. De titel I don’t feel comfortable zegt eigenlijk al voldoende. Hoe schattig ook, er is duidelijk iets mis.
Toshihiko Mitsuya, Anonymous relatives – gatekeeper-, 2013, aluminiumfolie, 130 x 90 x 245 cm, courtesy de kunstenaar. Now Japan @ Kunsthal KAdE. Foto: Mike Bink
Misschien wel het mooiste werk in de tentoonstelling is het ontwerp van Junko Kido. Het is niet zozeer een kunstwerk maar meer een ervaring, die zeker de moeite waard is. Je wordt een afgesloten hok binnengeloodst. In het midden van het witte hok staat een klein verlicht boompje. Na een paar minuten wachten gaat het licht uit en sta je opeens in het pikkedonker. Wat er dan gebeurt, moet je eigenlijk ervaren. In het begin vraag je je af of je brein een loopje met je aan het nemen is. Of is het misschien toch echt wat je ziet in het donker?
Now Japan geeft een breed beeld van de hedendaagse Japanse kunst. Aan sommige kunstwerken zul je gedachteloos voorbij lopen, maar er zitten ook een aantal bijzondere en aangrijpende werken tussen. De tentoonstelling is daarom zeker de moeite waard voor wie eens wil zien wat er in Azië op kunstgebied gebeurt.
Posterfoto: Momoyo Torimitsu, Somehow I don’t feel comfortable, 2007, opblaasbare ballon, 480 cm hoog. Courtesy of Misa Shin Gallery, Tokyo. Now Japan @ Kunsthal KAdE. Foto: Mike Bink
Momoyo Torimitsu, Takahiro Iwasaki, Toshihiko Mitsuya e.a. - Now Japan
Gezien in: Kunsthal KAdE, AmersfoortNog te zien tot: maandag 03 februari 2014
Misschien ook iets voor u
NFF: Geen leuk spelletje
/ 0 Reactiesdoor: Wim Meijer3 Sterren.
Vader, afkomstig uit Londen, heeft zich verkiesbaar gesteld voor een belangrijke politieke positie. Moeder, een Nederlandse, doet er alles aan om hem te ondersteunen in zijn campagne. Beiden maken zich zorgen over dochter Susan, die in staat is roet in het eten te gooien. Wanneer Susan met haar zwarte vriendje Robert op bezoek komt bij haar ouders, lopen de gemoederen hoog op.
Game is een psychologische thriller met een enorme spannningsboog. Vanaf het moment dat Susan haar ouders weer ziet, is de spanning om te snijden. Game is doorspekt met pijnlijke, ongemakkelijke situaties, terwijl de kijker langzaam door krijgt wat er speelt. Dat het geen (leuk) spelletje is, is dan allang duidelijk.
Game
Regie: Miles RostonJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
NFF: Van ‘Druk’ naar ‘ADHD’
/ 0 Reactiesdoor: Wim Meijer3 SterrenHoe komt het dat jongens vroeger gewoon druk waren, en nu ADHD hebben? En wat zijn de consequenties voor de jongens die dit stempel opgedrukt krijgen? De echte jongens film onderzoekt het.
De echte jongens film is geen film, maar een documentaire. Katinka de Waal filmde haar eigen zoon Melle, die wordt bestempeld als moeilijk, druk en met een gebrek aan concentratievermogen.
~
Stempels als ADHD en ADD passeren kort de revue. Katinka’s zoon heeft waarschijnlijk geen ADHD, misschien wel ADD en weigert medicijnen te slikken. Ook andere kinderen vertellen over de nadelen van de medicijnen, maar ontkomen er soms niet aan. Katinka huurt een coach in, die met zoon Melle elke dag rondjes in het park gaat rennen. Zo kan Melle zijn energie kwijt en kan hij zich makkelijker concentreren op school.
Verder dan de ervaringen van de ouders en kinderen gaat De echte jongens film niet. Het is boeiend en maatschappijkritisch gefilmd, maar wat is nou echt de oorzaak van de huidige situatie? Een lerarentekort alleen is te kort door de bocht. De achterliggende problematiek wordt soms even aangestipt, maar niet uitgewerkt. Dat is misschien een leuk idee voor de volgende documentaire, want inzichtelijk maken hoe de huidige situatie is ontstaan zou nog interessanter en relevanter zijn dan deze openhartige documentaire.
De echte jongens film
Regie: Katinka de MaarJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Vechten voor je eigendom
Het lijkt zo mooi. Een nieuw huis bouwen op je eigen grond, met uitzicht op het meer. Maar dat de 87 jaar oude Craig het moet opboksen tegen bureaucratische regeltjes, had hij niet voorzien.
~
Dat er een en ander aan de hand is, blijkt uit de gezondheidstoestand van Irene. Ze vergeet dingen. Wanneer de kinderen het onderwerp voorzichtig met hun vader bespreken, bromt hij dat ze goede en slechte dagen heeft. Dat is alles.
Maar Craig ziet zelf ook wel dat de toestand van zijn vrouw flink verslechterd is. Vandaar ook zijn plannen om een nieuw huis te bouwen. Op eigen grond, gelijkvloers. Hij overtuigt haar ervan dat ze er pas in gaan als zij er beiden klaar voor zijn.
Bureaucratische tegenstand
Met de bouw van het huis beginnen de problemen pas echt. Craig, die het vak van zijn vader geleerd heeft, krijgt te maken met bureaucratische regeltjes. Hij is alleen al 400 dollar kwijt aan een vergunning. En naarmate de bouw vordert, komt hij voor meer verrassingen te staan. Het hout, dat hij eigenhandig gezaagd heeft en dat inmiddels een kunstig bouwwerk vormt, is niet gestempeld. Zo stapelen de voorwaarden zich op, leidend tot een ‘stop work order‘.
Still Mine, gebaseerd op een waargebeurd verhaal, toont een man die niet zomaar opgeeft. James Cromwell, bekend van bijrollen in series als American Horror Story en Six Feet Under, of een filmrol als de boer in Babe (1995), zet Craig vastberaden neer. Hij heeft zijn keuze gemaakt: het huis moet af. Voor zijn vrouw, die steeds vergeetachtiger wordt. Voor hen samen, zodat ze hun laatste jaren nog met elkaar door kunnen brengen.
~
Degelijk, maar voorspelbaar
Maar Still Mine is geen verrassende film. In Sarah Polleys Away From Her (2006), waarin ook sprake is van een dementerende wederhelft, wordt de situatie complexer en diepgaander geschetst. Wat blijft er over van een liefde tussen mensen die al jaren samen zijn, als de een dement wordt? Of een film als Amour (2012), waarin keihard afgerekend wordt met het ouder worden. Still Mine blijft in dat opzicht oppervlakkiger en romantischer. De bouw van een nieuw huis staat voor een nieuwe fase. Het is dan ook niet de dementerende Irene die op de voorgrond treedt, maar de volhardende Craig. ‘Age is just an abstraction, not a straitjacket‘ werpt hij zijn zoon toe, wanneer die twijfelt over Craigs bouwplannen.
Craigs gevecht tegen de autoriteiten suggereert een soort spanning, maar met zoveel doorzettingsvermogen is een happy end niet uit te sluiten. Op voorspelbare wijze stevent de film dan ook af op een voorspoedige afloop, die menig kijker gerust zal stellen. Ondanks de tragedies toch wat feelgood. Het is de echte Craig en Irene gegund, maar het maakt van Still Mine niet meer dan een standaard drama- degelijk gemaakt, goed geacteerd, maar ook snel weer vergeten.
Still Mine
Regie: Michael McGowanJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Voor Elly
/ 0 Reactiesdoor: Wim Meijer4 Sterren.
Beste Elly,
Als Het Ritme van Elly De Waard iéts aantoont, dan is het wel dat een documentaire al geslaagd is met een boeiend onderwerp. Jij dus, popcriticus, recensent en dichter. Richt de camera op jou en de wijsheden en mooie beeldspraken vliegen je om de oren.
~
Ik zou uit sympathie een gedicht van je recenseren, Elly, maar ik heb geen verstand van poëzie. Dat hoeft overigens ook niet om deze documentaire te kunnen waarderen. Dus dan maar een recensie over een documentaire die over jou gaat. Bij dezen!
Hartelijke groet,
Wim Meijer
PS: Waarom niet de volle mep, zal je misschien denken? Dat ligt niet aan jou, jij was gewoon jezelf en dat was goed. Het ligt aan het geluid. De microfoon op de camera stond te gevoelig ingesteld, waardoor het geluid overstuurt en dat is nogal storend.
NFF: Het Ritme van Elly De Waard
Regie: Jeroen Wolf, Deborah WolfJaar: 2024
Misschien ook iets voor u