Film / Films

Vechten voor je eigendom

recensie: Still Mine

Het lijkt zo mooi. Een nieuw huis bouwen op je eigen grond, met uitzicht op het meer. Maar dat de 87 jaar oude Craig het moet opboksen tegen bureaucratische regeltjes, had hij niet voorzien.

~

Het bejaarde echtpaar Craig en Irene woont afgelegen op een boerderij in New Brunswick, Canada. Ze zijn zelfvoorzienend en leven van de opbrengst van hun koeien en aardbeien. Idyllische shots tonen het boerenleven: de liefdevolle verzorging van de kippen en koeien, het kweken van eigen paprika’s.

Dat er een en ander aan de hand is, blijkt uit de gezondheidstoestand van Irene. Ze vergeet dingen. Wanneer de kinderen het onderwerp voorzichtig met hun vader bespreken, bromt hij dat ze goede en slechte dagen heeft. Dat is alles.

Maar Craig ziet zelf ook wel dat de toestand van zijn vrouw flink verslechterd is. Vandaar ook zijn plannen om een nieuw huis te bouwen. Op eigen grond, gelijkvloers. Hij overtuigt haar ervan dat ze er pas in gaan als zij er beiden klaar voor zijn.

Bureaucratische tegenstand


Met de bouw van het huis beginnen de problemen pas echt. Craig, die het vak van zijn vader geleerd heeft, krijgt te maken met bureaucratische regeltjes. Hij is alleen al 400 dollar kwijt aan een vergunning. En naarmate de bouw vordert, komt hij voor meer verrassingen te staan. Het hout, dat hij eigenhandig gezaagd heeft en dat inmiddels een kunstig bouwwerk vormt, is niet gestempeld. Zo stapelen de voorwaarden zich op, leidend tot een ‘stop work order‘.

Still Mine, gebaseerd op een waargebeurd verhaal, toont een man die niet zomaar opgeeft. James Cromwell, bekend van bijrollen in series als American Horror Story en Six Feet Under, of een filmrol als de boer in Babe (1995), zet Craig vastberaden neer. Hij heeft zijn keuze gemaakt: het huis moet af. Voor zijn vrouw, die steeds vergeetachtiger wordt. Voor hen samen, zodat ze hun laatste jaren nog met elkaar door kunnen brengen.

~

Hoewel het grootste deel van Still Mine Craigs gevecht tegen geldende wetten en bureaucratische ambtenaren toont, is de film vooral een liefdesverhaal. In gedachten voert Craig gesprekken met zijn vrouw (Genèvieve Bujold, Dead Ringers), die na een ongeluk in het ziekenhuis belandt. Het zijn gesprekken die gepaard gaan met een eigenzinnige humor, zoals hoe het echtpaar elkaar leerde kennen. Ze benaderen elkaar met een licht pesterige ondertoon, maar houden zichtbaar van elkaar. Mooi uitgedragen door de acteurs.

Degelijk, maar voorspelbaar


Maar Still Mine is geen verrassende film. In Sarah Polleys Away From Her (2006), waarin ook sprake is van een dementerende wederhelft, wordt de situatie complexer en diepgaander geschetst. Wat blijft er over van een liefde tussen mensen die al jaren samen zijn, als de een dement wordt? Of een film als Amour (2012), waarin keihard afgerekend wordt met het ouder worden. Still Mine blijft in dat opzicht oppervlakkiger en romantischer. De bouw van een nieuw huis staat voor een nieuwe fase. Het is dan ook niet de dementerende Irene die op de voorgrond treedt, maar de volhardende Craig. ‘Age is just an abstraction, not a straitjacket‘ werpt hij zijn zoon toe, wanneer die twijfelt over Craigs bouwplannen.

Craigs gevecht tegen de autoriteiten suggereert een soort spanning, maar met zoveel doorzettingsvermogen is een happy end niet uit te sluiten. Op voorspelbare wijze stevent de film dan ook af op een voorspoedige afloop, die menig kijker gerust zal stellen. Ondanks de tragedies toch wat feelgood. Het is de echte Craig en Irene gegund, maar het maakt van Still Mine niet meer dan een standaard drama- degelijk gemaakt, goed geacteerd, maar ook snel weer vergeten.