delain
Muziek / Concert

Een show vol primeurs, zonder poespas

recensie: Delain @ Luxor Live, Arnhem
delain

Delain geeft vol gas in Luxor Live in Arnhem. Het is een spannende show voor de band, want de setlist staat vol met nieuwe nummers tijdens het eerste concert na de release van het album Moonbathers dat op 26 augustus werd uitgebracht. Speelt Delain de nummers live net zo goed als op het album?

Het concert trapt af met ‘Hands of Gold’, het openingsnummer van het nieuwe album wat een samenwerking is met frontvrouw Alissa White-Gluz van Arch Enemy. Zij neemt in deze track het grunten voor haar rekening wat het nummer extra energie mee geeft. Tijdens het concert neemt bassist Otto Schimmelpenninck van der Oije deze gruntpartij over, waardoor het nummer live ook mooi klinkt en de energieke sfeer er meteen goed in zit.

Griezelende dansen in de zang

Zangeres Charlotte Wessels kondigt aan dat het een concert met veel primeurs gaat zijn om de release van Moonbathers te vieren. Het publiek is enthousiast, maar zelfs de grootste fans kunnen zeker nog niet alles meezingen. Ook veel nummers van de EP die dit voorjaar werd uitgebracht worden gespeeld, zoals ‘Suckerpunch’ en ‘Turn the Lights Out’. Deze worden wel uit volle borst meegezongen, want ze zijn inmiddels bekend terrein voor het publiek.

Delain @ Luxor LiveHet unieke kenmerk van Delain is de stem van Charlotte. Ze is veelzijdig wat ze niet alleen op het album bewijst. Zonder al te veel moeite weet ze haar stem in allerlei bochten te wringen, hoewel ze wel haar handen vol heeft aan de zangpartij en niet grunt, zoals ze wel bij ‘Pendulum’ op de plaat doet. Ook weet ze met haar hoge uithalen tijdens het middenstuk en einde van het nummer ‘Danse Macabre’ het publiek muisstil te krijgen en is duidelijk te horen dat de zangeres live net zo veel in huis heeft als op de cd.

Het draait om de muziek

Delain weet het publiek puur te vermaken met hun muziek en energie. Een rustpuntje in de set, zoals ‘Chrysalis – The Last Breath’ die nu niet gespeeld werd, had echter niet misstaan voor de afwisseling. Af en toe valt het achterste doek van het podium naar beneden dat dan het album toont waarvan het gespeelde liedje afkomstig is, maar verder komen er geen grote kostuums of bijzondere decorstukken aan te pas. Met name de interactie tussen frontvrouw Charlotte Wessels en de jonge gitariste Merel Bechtold, enige andere vrouw op het podium, is leuk om te zien. Merel, die sinds begin dit jaar Delain vast ondersteunt, is met haar lengte sowieso een opvallende verschijning tussen de boomlange mannen van Delain. Er zijn geen lange praatjes van de band tussendoor, maar er wordt alleen af en toe kort een nummer aangekondigd.

Internationale allures

Na de encore blijft de band op het podium staan. Het nieuwe nummer ‘Fire With Fire’ wordt nog een keer gespeeld, opdat er beelden opgenomen kunnen worden voor een videoclip. Als bedankje wordt er nóg een nummer als toegift gespeeld. Het is ‘We Are the Others’, één van de nummers die zorgde voor de internationale doorbraak van de band in 2012. Het is een geslaagde avond, waarin Delain bewijst ook hun nieuwe cd live goed te kunnen vertolken. Het smaakt naar meer en dat gaat er ook komen: in december viert Delain het tienjarig jubileum met een show in Paradiso en komend jaar gaat de band op Noord-Amerikatour met Hammerfall. Hopelijk verliest Delain met het internationale succes Nederland niet uit het oog.

 

Live in Nederland

25 / 11 / 2016 BERGEN OP ZOOM – Gebouw T
10 / 12 / 2016 AMSTERDAM – Paradiso

 

McCullers
Boeken / Fictie

Zoeken naar zingeving

recensie: Carson McCullers - Het hart is een eenzame jager
McCullers

Op 23-jarige leeftijd schreef Carson McCullers met The heart is a lonely hunter – een titel die vanwege de fraaie alliteratie al niet vertaald zou mogen worden – een roman die in 1940 direct de bestsellerlijsten besteeg. De nieuwe vertaling van Molly van Gelder laat Het hart is een eenzame jager opnieuw vlammen.

In een middelgrote stad in het diepe zuiden van de Verenigde Staten is de doofstomme John Singer het middelpunt van een aantal dolende zielen. De zwarte dokter Copeland, de alcoholische activist Jake Blount, de sensitieve barman Biff Brannon en het jongensachtige meisje Mick Kelly zijn alle vier op hun eigen manier op zoek naar perspectief. Ze verhouden zich zijdelings tot elkaar en proberen met grote inzet een doorbraak te forceren in hun verlangen naar verandering.

Wanhoop

Dat verlangen wordt direct of indirect geprojecteerd op de doofstomme Singer. Hij zwijgt, luistert met aandacht en reageert zo nu en dan met een notitie op papier. Zijn aanwezigheid wordt overal op prijs gesteld en gaandeweg krijgt hij het imago een zeer wijs man te zijn. De wanhoop van de eenzaamheid, een thema dat McCullers hier op perfecte wijze onder woorden brengt, drijft mensen tot de meest vreemde verhoudingen.

Mick Kelly hunkert naar muziek. Ze hoort Bach en Beethoven op de radio en slaat het op in haar hoofd om later te kunnen noteren als een componist-in-de-dop. Een in armoede opgroeiende puber die dagdroomt van een weergaloze toekomst. Biff Brannon is een mensenmens die, na het overlijden van zijn vrouw, zijn liefde voor anderen probeert te manifesteren. Jake Blount jaagt het spook van de revolutie na, maar krijgt niemand zover om zijn woeste ideeën te ondersteunen. Dokter Copeland wil de zwarte bevolking – ‘mijn mensen’ – mobiliseren om zich te bevrijden uit hun armzalige positie.

Verlosser

Deze worsteling van personages brengt McCullers samen tot een grandioze vertelling, waarin de uitzichtloosheid van het streven wordt uitgebeeld. In afzonderlijke hoofdstukken laat ze haar karakters opbloeien in hun ambitie, ze beschrijft de intense beleving van het onderlinge contact en, meer naar het eind toe, het falen in de verwezenlijking van hun dromen. Dat alles in de zinderende atmosfeer van het bloedhete Amerikaanse Zuiden, in een tijdperk overlopend van armoede, oorlogsdreiging en alledaags racisme. Die combinatie van oververhitting en collectieve desillusie, maakt dit boek tot een sluimerende tijdbom die op iedere pagina tot ontploffing dreigt te komen.

En dan is daar de zwijgende John Singer. Zijn voorkomen is als een zegen voor de wanhopig zoekende mens, hij vult de leemte met emphatie die altijd nodig is om hoop te houden. McCullers geeft hem de rol van verlosser: de alwetende mens die troost biedt aan hen die trachten vooruit te komen. De religieuze connotatie ligt er dik bovenop, maar de schrijfster kiest er wijselijk voor die invalshoek niet nader uit te werken. John Singer wordt ingezet als rustpunt in de zoektocht naar zingeving. Niet om een oplossing aan te dragen, maar slechts om compassie met de zoekende mens te tonen.

Uiteindelijk is het de jonge Mick Kelly die als enige vooruitgang lijkt te boeken in de queeste naar een ander leven. Ze wordt, tegen wil en dank, volwassen en zal moeten meedraaien in de grotemensenwereld. Het enige sprankje hoop in een verder behoorlijk desolaat landschap vol teleurstellingen en vastlopers. Desalniettemin schrijft Carson McCullers dit verhaal met een ongekende vitaliteit. De broeierige sfeer waarin het menselijk onvermogen om verlangen om te buigen tot werkelijkheid ronddoolt, maakt dit boek tot een all time klassieker in de wereldliteratuur.

Theater / Voorstelling

Alle grenzen voorbij

recensie: Noord Nederlands Toneel - All Inclusive

Een slapstick-achtige klucht, een experimenteel visueel spektakel en een acteur die zich zonder poespas richt tot de verlichte zaal; All Inclusive is de klap op de vuurpijl van acht jaar NNT en je krijgt er alles in een.  Voor een laatste keer krijgen we te zien wat het NNT allemaal in huis heeft en dat is veel, heel veel.

Terwijl er stromen van vluchtelingen ons vlakke land bereiken, lijkt er hier binnen niets aan de hand. Welkom in de wereld van herhaling: een kroeg waar de klap van een bierkrat de gasten wekt om nogmaals een teug te nemen. Het is een oneindige cirkel, van gemopper, loze praatjes, en troosteloze bruine bierflesjes. In een complexe choreografie volgen handelingen en stukken tekst elkaar nauwgezet op en de spanning daarvan is bij de acteurs in de eerste scène goed te voelen. Naarmate zij meer naar het absurde zoeken, komt de schwung er in. Met iedere herhalende scène sneuvelt er een idee en een deel van de kroeg. De gasten komen niet verder, ze zitten zo vast als de baby van de zwangere barvrouw. Nadat de gasten opschrikken van een wee schudt ze verontschuldigend haar hoofd: ‘Het is nu al dertien maanden.’ Buiten verandert echter alles en wanneer de muren van de benauwde en smerige kroeg eindelijk openbreken, is dat een verademing. In het vervolg raakt de voorstelling zo ver weg van het herkenbare dat het zijn samenhang totaal verliest.

Een collectief risico

Zoals altijd schuwt het Noord Nederlands Toneel het experiment niet. Eerder dit jaar hadden ze het lef om als eerste een serie ten tonele te brengen. Terecht pronken ze nu na de geslaagde tien uur durende voorstelling op de poster:  ‘All Inclusive, van de makers van theaterhit Borgen. Als afsluiting van acht jaar NNT onder de artistieke leiding van Ola Mafaalani kiest NNT wederom voor een gewaagd experiment: All Inclusive kent geen eindregisseur, maar is collectief gemaakt. Dat is helaas te zien.

Wat volgt is niet één voorstelling, maar verschillende delen, gehangen aan de kapstok van één thema: de vluchtelingenproblematiek. De creativiteit van het NNT kent werkelijk geen grenzen en gaat tot ver voorbij het toneel. Er zitten absoluut pareltjes in. In een monoloog van Malou Gorter over een spin, wordt de onsamenhangendheid juist de kracht. Weergaloos vertaalt ze de vindingrijke fantasie van een kind over een afgrijselijke realiteit. Of de muziek van Eef van Breen die het meest simpele Hollandse wijsje als het Wilhelmus in de moeilijkste jazztoonladders weet vast te leggen. Toch slaagt ook de muziek er niet in de afzonderlijke delen van All Inclusive te lijmen.

Probleem opgelost?

Terwijl de verwarring van de voorstelling steeds meer vragen bij het publiek oproept, richt Bram van der Heijden zich tot de zaal met het verlossende woord. Schijnbaar objectief verschuilt hij zich achter onderzoeken van sociologen aan Harvard en zegt de oplossing voor de vluchtelingenproblematiek te hebben gevonden.  Alhoewel.. hij geeft opties, mogelijkheden. Wij kunnen kiezen en klaar is Kees. Of toch niet…

We zijn nog lang niet klaar. Het talent van het NNT om spectaculaire decors te bouwen, wordt met verve getoond. Zeker het eindbeeld is briljant en ik zou er uren naar kunnen staren, maar ook dit is weer een voorstelling op zich. Voor een laatste keer wordt bij het NNT alles uit de kast gehaald; met All Inclusive krijgen we drie verschillende voorstellingen in één. Het NNT gaat uit met een knal, maar misschien was dit iets te veel vuurwerk.

Theater / Voorstelling

Een vernietigend dilemma dat niet helemaal van de grond komt

recensie: DommelGraaf & Cornelissen Entertainment - Indecent Proposal

Miljardair John LePoole doet David en zijn vrouw Daphne een verleidelijk voorstel, dat heel hun leven op zijn kop zet.  In het toneelstuk Indecent Proposal draait het om vragen als ‘maakt geld gelukkig?’  en ‘is alles te koop?’ Het toneelstuk beleefde afgelopen zondag de wereldpremière in Leiden, het is namelijk de eerste theaterversie van het gelijknamige boek van Jack Engelhard dat in 1993 ook verfilmd werd.

Eén miljoen, voor een nacht met jouw vrouw. Dat is het voorstel dat miljardair John (Chris Tates) David (Matteo van der Grijn) en zijn vrouw Daphne (Roos van Erkel) doet. Het is een verleidelijk voorstel, want het echtpaar zit krap bij kas. Toch gaat David er in eerste instantie niet op in, hij moet er niet aan denken. Het voorstel blijft maar in hun gedachten en uiteindelijk gaan ze er toch op in, want wat is maar één nacht?

Weinig spanning en actie

Genoeg materie voor een spannend toneelstuk, toch? Helaas weet het toneelstuk de spanning niet de hele tijd vast te houden en is het soms zelfs wat langdradig. Het verhaal heeft een te lange aanloop voordat het voorstel, waar het allemaal omdraait, wordt gedaan. Ook de gevolgen van het voorstel worden te breed uitgemeten. Het verleidelijke voorstel is een goed ingrediënt voor een spannend toneelstuk, maar het stuk komt niet helemaal van de grond. Het verzandt in lange ruziënde conversaties tussen Daphne en David, die echt een stuk ingekort konden worden. Bovendien is de chemie tussen het verliefde koppel ver te zoeken.

Het toneelstuk wordt gespeeld door drie spelers en met name de zeldzame momenten dat ze alle drie op het podium staan zijn interessant door de spanning tussen de spelers. David is stikjaloers en John probeert Daphne te verleiden, al zou hij daar volgens Daphne nooit in slagen. De droge humor van personage David, dat goed vertolkt wordt door Matteo van der Grijn, weet het publiek gelukkig wel aan het lachen te krijgen. Het onvoorstelbare dilemma en het acteerwerk van Van der Grijn redden het toneelstuk.

De wisseling van ruimte en tijd is niet altijd duidelijk. De sobere enscenering van het stuk zorgt soms namelijk voor verwarring. Op het toneel staan drie stoelen met een tafel en een bed. De ene keer bevindt men zich in het vakantiehuis, de andere keer in het casino, Johns verblijf of het huis van het echtpaar. Ook duurt het even voordat het duidelijk is dat het stel op vakantie is. Maar wie gaat er dan ook op vakantie als je krap bij kas zit?

Interessante materie

Toch blijft het toneelstuk in zekere mate boeien, want de materie is en blijft interessant. Het verhaal roept allerlei vragen op. Hoe ver zou jij gaan voor een miljoen? Is alles te koop? Bovendien laat het toneelstuk veel aan de verbeelding van de kijker over, want wat er nu precies misgaat na dé nacht, is niet duidelijk. Daphne stort in en David kan het ook niet aan, maar waarom? Maakt geld dan toch niet gelukkig?  Het stuk eindigt toch enigszins positief met Davids woorden: ‘Voor iets waardevols moet je altijd blijven vechten.’

Kortom, het plot van het toneelstuk is spannend en intrigerend en heeft de potentie om een groot publiek te vermaken. De toneelbewerking is echter minder geslaagd en eerder tragikomisch dan spannend. Indecent Proposal is voor de fijnproever, die zich een avond wil buigen over ingewikkelde levensvragen.

weissenbruch
Kunst / Expo binnenland

Fotoshoppen avant la lettre

recensie: Jan Weissenbruch - De Vermeer van de 19e eeuw
weissenbruch

De schilderijen van Jan Weissenbruch (1822-1880) hebben een januskop: aan de ene kant zijn het rustieke landschappen en stadsgezichten die je ziet, beïnvloed door 17e-eeuwse Hollandse meesters, aan de andere kant hebben ze een vlakverdeling met horizontale en verticale lijnen die al vooruit lijkt te lopen op de abstracte schilderkunst van later tijd.

‘Romantisch’ mag je het volgens Terry van Druten in een essay in het schitterend uitgevoerde boek bij de tentoonstelling in het Teylers Museum in Haarlem niet noemen, want die term reserveert hij voor een tijdgenoot als Cornelis Springer. ‘Fotoshoppen avant la lettre’ kun je het wel noemen, want Weissenbruch zette alles naar zijn hand. Hij draaide er zijn hand niet voor om details naar gelang weg te laten of toe te voegen, gebouwen uit te vergroten of in een ander perspectief te plaatsen. Én veel pleinen, wat opvallend mag heten voor iemand die steeds meer gebukt ging onder de gevolgen van pleinvrees.
Datgene wat hij afbeeldt, gebouwen, pleinen, mensen, is allemaal heel verstild en evenwichtig weergegeven. De mensen zijn statische figuurtjes her en der verspreid over het doek (of op een paneel). Meestal zijn het mensen uit het gewone volk en slechts een enkele keer, zoals op een afbeelding van het Korte Voorhout in Den Haag, wat chiquere mensen. En dit alles in een zonnige, zomerse sfeer met lange schaduwen en fraaie wolkenluchten, en hier en daar witte accenten. In een wolk, een kap op het hoofd, of een ander detail. Een stijl die niet moet worden verward met het bekendere, maar donkerder Haagse School-werk van neef Jan Hendrik Weissenbruch (1824-1903).

Eigen stem in het kapittel

weissenbruch

Jan en Frederik Hendrik Weissenbruch, 1850-1856. Ets op papier, 8,9 x 5,8 cm. Teylers Museum, Haarlem.

Jan Weissenbruch leerde het vak van Salomon Verveer, de Haagse romantische meester van wie verleden jaar nog werk was te zien in het Joods Historisch Museum in Amsterdam. De bescheiden maar informatieve tekstbordjes wijzen onder meer op de invloed van Ruisdael, Berckheyde en Vermeer. Weissenbruch wilde zich het Nederland weergeven op een manier zoals deze voorgangers het deden; niet voor niets noemt hij een schilderij van de Laurenskerk in Rotterdam dan ook een ‘Souvenir’, zoals ook veel componisten herinneringen aan hun jeugd een Souvenir d’enfance noemen. Prachtig is het hoe het licht hierop vanuit de kerk naar buiten straalt.
Toch wil hij die Hollandse stijl ook vervolmaken, en kun je niet zeggen dat de schilder geen eigen stem in het kapittel heeft. Die heeft hij wel degelijk, zoals blijkt uit zijn Houtvlotten in de zalmhaven te Rotterdam. Een schilderij waaruit het hiervoor genoemde januskop-karakter in optima forma blijkt: een voor die tijd uniek onderwerp in een haast moderne stijl met horizontale en verticale lijnen weergegeven.
In tegenstelling tot veel tijdgenoten had de schilder echter weinig op met fotografie, hoewel op de expositie een kleine ets van Weissenbruch hangt die hij naar een foto heeft gemaakt. Een afbeelding van hemzelf en zijn broer Frederik Hendrik, die lithograaf was.

Nonchalance of gefotoshopt souvenir?

weissenbruch

Jan Weissenbruch – De Lepelstraat tussen de Grote Kerk en de Vleeshal te Haarlem, ca. 1860. Olieverf op paneel, 19 x 14,9 cm. Particuliere collectie.

Jenny Reynaerts noemt in een essay in het begeleidende boek het feit dat Weissenbruch gebouwen niet natuurgetrouw afbeeldde, ‘nonchalance.’ Maar zou dit niet eerder onder de eerder genoemde noemer Souvenirs kunnen vallen? Wellicht kun je dit vergelijken met de insteek bij de reconstructie van Warschau na de Tweede Wereldoorlog: een terugkeer naar de 18e eeuw à la Bernardo Bellotto. En al even geïdealiseerd.
De bezoeker van deze haast klassiek opgezette tentoonstelling, zonder toeters en bellen, krijgt een mooi overzicht van de schilderijen en etsen van Jan Weissenbruch. Aanbevolen wordt er de tijd voor te nemen, om alle details op je in te kunnen laten werken. Een tentoonstelling die om onthaasting vraagt, maar je krijgt er als bezoeker veel voor terug.

Catalogus: Jan Weissenbruch. Met teksten van Terry van Druten, Annemieke Hoogenboom, Jeroen Kapelle, Manon van der Mullen en Jenny Reynaerts.
Uitgeverij THOT i.s.m. Teylers Museum, Haarlem.
ISBN 978 90 6868 7121 8

louis-in-uitvoering
Muziek / Concert

LOUIS! – What A Wonderful World

recensie: Prachtig theaterconcert @ Jan van Besouw huis te Goirle
louis-in-uitvoering

De theatershow LOUIS! van trompettist Michael Varekamp is, zoals hij zelf meldt bij de opening van de show, een ode aan Louis Armstrong. De show houdt het midden tussen een musical en een concert. Voor een musical is het spelelement te klein en voor een concert is er teveel verhaal; een mooie combinatie om hoofdbrekens te geven over hoe we het gaan noemen.

Varekamp opent de show met een persoonlijke ode aan Armstrong. Hij bewondert hem al vanaf zijn tiende door te luisteren naar de platen van zijn vader. Dit is de enige persoonlijke noot van de hoofdpersoon in deze productie. Hierna duiken we in het levensverhaal van Louis Armstrong, al gaat dat niet chronologisch. We starten op het moment dat Armstrong zijn geboortegrond in New Orleans verlaat en zijn heil zoekt in Chicago. Hij is achttien jaar als zijn moeder hem komt opzoeken, omdat ze hoorde dat hij er slecht aan toe is. Van haar laatste geld koopt ze een ticket naar Chicago om met eigen ogen te zien hoe het haar zoon vergaat. Ze woont uiteindelijk drie maanden in het appartement dat haar zoon haar aanbied, omdat het juist zo goed met hem gaat.

Veel wetenswaardigheden

joy-wielkens

Joy Wielkens

Wie niet al te diep op de hoogte is van de historie van Armstrong leert tijdens deze theaterproductie voldoende wetenswaardigheden over deze grondlegger van de jazz om er met meer kennis vandaan te komen. Wie wist bijvoorbeeld dat Armstrong als jeugdige in de gevangenis zijn trompet ter hand nam, of dat hij vlak daarvoor werd opgenomen in een Joodse familie? Hij werkte voor hen op de voddenkar en kreeg van hen zijn eerste cornet. Zittend op de voddenkar verruilde hij het blikken hoorntje, waarmee hij dagelijks de aandacht van het volk trok voor de voddenkar, voor deze cornet om zo de aandacht te vragen voor hun handel. Zijn hele leven droeg Armstrong de Jodenster als eerbetoon aan deze familie, die hij veel dank verschuldigd was en die hij nog lange tijd bleef bezoeken. Dit is slechts een kleine greep uit de wetenswaardigheden die de revue passeert.

Joy Wielkens kruipt tijdens de show veelvuldig in de huid van belangrijke vrouwen uit het leven van Armstrong; niet alleen zijn moeder of de vrouw van het Joodse gezin, maar ook de zangeressen waarmee Armstrong liedjes heeft opgenomen. Zowel haar verhalen over de geschiedenis als haar zang zijn fijn om te horen. Haar stem is een waardige partner naast het trompetgeluid van Varekamp. Ook de stem van Varekamp is het noemen waard, want deze komt dicht in de buurt van de grote meester.

Bijzonder in de kapel

Dit optreden in de Annetje van Puijenbroek-Kapel van het Jan van Besouw-huis is een bijzondere gelegenheid, blijkt naderhand bij een praatje met Varekamp. Normaal gesproken worden er tijdens de show ook nog beelden getoond, maar daar is deze setting niet geschikt voor. De akoestiek van de kapel levert op zijn beurt dan weer een bijzondere bijdrage aan het geluid. Bijzonder is, wat ook een verrassing voor de techniek blijkt, dat Varekamp na de pauze ‘St. James Infirmary’ vanaf het balkon bij het kerkorgel inzet. Door deze impulsieve keuze ziet het publiek hem niet, maar hoort hem des te meer. Geheel zonder versterking schalmt zijn stem prachtig door de kapel. In de loop van het stuk komt hij naar beneden en hij beëindigt het lied op het podium voor in de kapel.

michael-varekamp-als-armstrong

Michael Varekamp als Armstrong

Zijn band, waarin de tenorsaxofoon gespeeld wordt door Ben van den Dungen, het Hammond-orgel door Wiboud Burkens, de akoestische bas door Harry Emmery en de drums door Erik Kooger, is werkelijk fantastisch. De muzikanten zijn zowel samen goed in de begeleiding als ook individueel: daar waar de ruimte er is kunnen ze prima soleren. Zo horen we een verrassende solo op de contrabas, voorwaar geen eenvoudig solo-instrument.

De afsluiter van de show kan natuurlijk niets anders zijn dan het prachtige – maar door de collega’s van Armstrong verguisde – lied ‘What A Wonderful World’. De show is een waardig eerbetoon aan een bijzonder mens, uitstekend muzikant en grondlegger van de jazz. Voor wie een van de shows gezien en gehoord heeft is het geen belangrijk issue meer: voor hen blijft de herinnering aan een mooie beleving.

Live in Nederland:
do 13-10-2016: Den Durpsherd Berlicum
za 15-10-2016: Theater de Kunstgreep Oostzaan
zo 16-10-2016: Theater de Stoep Spijkenisse
wo 19-10-2016: Theater de Bussel Oosterhout
do 20-10-2016: Theater de Meervaart Amsterdam
vr 21-10-2016: Theater de Luifel Heemstede
za 22-10-2016: Theater de Kappen Haaksbergen
zo 23-10-2016: Evertshuis Bodegraven
wo 26-10-2016: Theater Koningshof Maassluis
do 27-10-2016: C.C VU Griffioen Amstelveen
vr 28-10-2016: Calypso Theater Wijk bij Duurstede
za 29-10-2016: Agnietenhof Tiel
wo 02-11-2016: Theater de Omval Diemen
do 03-11-2016: Theater aan het Vrijthof Maastricht
vr 04-11-2016: Schouwburg Amphion Doetinchem
za 05-11-2016: De Kleine Willem Enschede
zo 06-11-2016: Theater Walhalla Rotterdam
do 10-11-2016: Theater De Leest Waalwijk
za 11-11-2016: Westland Theater De Naald Naaldwijk
zo 12-11-2016: Theater de Speeldoos Vught
za 07-01-2017: Jazzclub Perdido Hillegom
za 06-05-2017: Theater Top Bemmel Bemmel

 

Theater / Voorstelling

Vermakelijke maar inconsistente voorstelling over autoriteit

recensie: Hummelinck Stuurman Theaterbureau - Bint

Met Bint brengen regisseur Ger Thijs en het Hummelinck Stuurman Theaterbureau een bewerking van de gelijknamige roman van Ferdinand Borderwijk op de planken. Het uit 1934 stammende boek wordt vaak als een waarschuwing voor het toentertijd opkomende fascisme geïnterpreteerd. Borderwijk schreef over een leraar – De Bree – die als invalkracht kwam te werken in een keihard onderwijsregime, waar schooldirecteur Bint de scepter zwaaide. Tucht en gehoorzaamheid waren de toverwoorden, waarmee leerlingen klaargestoomd werden voor het sociale klimaat van de jaren ’30, dat in rappe schreden aan vrijzinnigheid moest inboeten.

 

Bint, Hummelinck Stuurman TheaterbureauDe Bree wordt vertolkt door Tijn Docter. De kersverse docent kan zich al snel vinden in de autoritaire visie op onderwijs van directeur Bint (Jules Croiset). De klassen die hij onder zijn hoede krijgt zijn de intelligente en hardwerkende ‘bloemenklas’ en het rebelse 4D, die niet zonder gevoel voor drama  zijn omgedoopt tot ‘De Hel’. De eerste klas vindt De Bree vooral vanwege hun keurigheid een beetje saai, de tweede verklaart hij de eerste les de oorlog nadat ze zijn tas hebben opgeblazen. De rolverdeling lijkt hiermee duidelijk: een rebelse, slecht presterende klas en een brave, goed presterende klas. Gek genoeg zijn het de niet-functionerende oproerkraaiers uit ‘de hel’ die door Bint tot zijn lievelingetjes worden gerekend. Het zijn daarentegen de braveriken uit de bloemenklas die opbloeien onder het regime van Bint, toch lijkt Bint hen niet te erkennen als zijn succesklas. Het blijft het gehele stuk een raadsel waarom dit zo is

Deze contradictie komt nog duidelijker in beeld na een zelfmoord van een van de leerlingen uit de bloemenklas. De bloemenklas besluit na deze gebeurtenis in opstand te komen tegen Bint. De studenten uit De Hel verhinderen deze opstand en worden door Bint getrakteerd op sigaren waar ze gezamenlijk van genieten. Maar waarom zijn de leerlingen uit De Hel ineens zo autoriteitsgevoelig? Ze werden geïntroduceerd als de rebellen, maar scanderen halverwege het stuk luidkeels de naam van Bint. bint_hummelinckstuurman_fotobenvanduin_6_webWelke ontwikkeling is mij hier ontgaan?

Achter de feiten aan

Ook de ontwikkelingen die de hoofdpersonages doormaken zijn lang niet altijd goed te volgen. Zo is De Brees collega To (Hanneke Last) keihard wanneer ze hoort dat een van haar leerlingen zelfmoord overweegt vanwege slechte cijfers: ‘hij gaat zijn gang maar’. In het tweede helft van het stuk draait ze 180 graden om en gaat ze het conflict aan met Bint. Maar in het duister blijft waarom ze van visie is veranderd. Deze willekeurige overgangen maken het moeilijk om je in te leven in de personages en geven je als kijker vaak het gevoel dat je achter de feiten aanloopt.

bint_hummelinckstuurman_fotobenvanduin_5_webHet interessantste personage is waarschijnlijk Bint zelf. Sterk is bijvoorbeeld de scène waarin de leraren met elkaar de kerstrapporten bespreken. In geklets over de persoonlijke toestand van de leerlingen heeft Bint geen zin en wanneer de student met zelfmoordoverwegingen ter sprake komt, is Bint vooral geïnteresseerd in hoe de school pr-technisch met deze klap om moet gaan, mocht de leerling zijn plan doorzetten. Griezelig en komisch tegelijkertijd.

Zo kent Bint nog genoeg andere amusante scènes, maar uiteindelijk is het inconsistente handelen van de hoofdpersonages te ondoorgrondelijk om werkelijk door dit stuk meegenomen te worden.

Theater / Voorstelling

De liefde als slagveld en thuisfront

recensie: Toneelgroep Oostpool - Demonen

Na Een soort Hades van Theater Utrecht van vorig jaar wordt dit seizoen weer Lars Noréns bekende Demonen opgevoerd. En hoe. Deze versie van Toneelgroep Oostpool speelt een complex en prikkelend spel met de intimiteit, kwetsbaarheid en eenzaamheid van de personages, die steeds meer uit elkaar vallen.

Nog voordat er een woord is gezegd, weet je dat het geen vrolijke bedoeling wordt. De huiskamer waarin Demonen zich afspeelt is een bijna volledig lege installatie van metaal en glas waarvan de vloer en het plafond samenkomen. De personages worden van alle kanten bekeken en buiten hun glazen ‘wereldje’ bevindt zich de rest van het toneel, dat leeg en donker is. Dan begint er een klok te tikken, steeds intenser, en weet je: dit kan niet goed gaan.

demonen1Die gedachte wordt bevestigd wanneer de personages opkomen. Frank (Daan Schuurmans) komt thuis met de urn van zijn moeder. Zijn vrouw Katrina (Kirsten Mulder) heeft zin in een leuke avond. Ze nodigen hun buren uit. Jenna en Tomas, respectievelijk gespeeld door Mariana Aparicio Torres en Rick Paul van Mulligen, willen graag hun gezinsleven voor een avond ontvluchten. Al gauw blijken beide huwelijken op losse schroeven staan. Alle personages zijn gemarkeerd met een rode kleurstof – Franks handen, Katrina’s knieën, Jenna’s borst en bovenbenen, die ze tevergeefs probeert te bedekken, en Tomas’ gezicht – waardoor duidelijk wordt dat ze al langer verwikkeld zijn in de strijd van het huwelijk. Desalniettemin proberen de echtparen aanvankelijk de schijn op te houden en gedragen zich conform de conventies van het stereotype huwelijk. Ze houden de handen van geliefde vast en zeggen lieve woorden tegen elkaar, maar dit klinkt erg gedicteerd. Bovendien kunnen ze het al gauw niet laten om een nare opmerking naar hun partner te maken. De drank vloeit en de sfeer wordt steeds grimmiger, tot de personages en hun glazen wereld letterlijk en figuurlijk openbreken.

Een prachtige tekst vol subtiele details

Qua plot doet Demonen erg denken aan Who’s afraid of Virginia Woolf van Edward Albee, maar dat wil niet zeggen dat Noréns stuk er ondergeschikt aan is. De tekst is prachtig. Het zit vol subtiele details waarin zowel de duistere als de kwetsbare kant van de personages naar boven komt, zoals wanneer Jenna eerst zegt dat ze erg moe is van het opvoeden van haar kinderen en vervolgens opbiecht dat ze haar kind al twee keer heeft laten vallen. Of zoals wanneer beide echtparen hun buren gebruiken om hun partner te kwetsen. Zo komen Katrina en Tomas steeds meer tot elkaar, maar waar Tomas daadwerkelijk naar Katrina verlangt, gebruikt Katrina Tomas vooral om aan de ene kant Frank te kwetsen, maar tegelijkertijd om zich met Frank te kunnen verzoenen.

demonen2Beide huwelijken zitten weliswaar in hetzelfde schuitje, toch gaat iedereen er op een unieke manier mee om. Dat is vooral te danken aan de regisseur en de acteurs, die stuk voor stuk liefde, haat en humor op overtuigende wijze met elkaar combineren. Zo intrigeert Kirsten Mulder als een droogkomische, maar kwetsbare Katarina, zet Daan Schuurmans een interessante Frank neer, die eerst alles probeert weg te lachen en je vervolgens raakt door zijn oprechtheid, brengt Mariana Aparicio Torres een oververmoeide en bijna kinderlijke Jenna naar boven en fascineert Van Mulligen vanwege zijn gepreoccupeerde karakter.

Zo is Demonen een voorstelling die beklijft, niet alleen vanwege de mooie tekst, maar ook vanwege de acteurs en enscenering die diepe, menselijke emoties blootstellen.

Film / Films

Nestblijver saboteert familiediner

recensie: Prejudice (dvd)

Steeds meer jongeren blijven langer thuiswonen. Lekker makkelijk. Het eten staat klaar, je was wordt gedaan. De tijd dat ouders vooral je vrijheid beperkten ligt al even achter ons. In de Belgische film Prejudice zien we ook zo’n nestblijver.

Cédric (Thomas Blanchard) is 32 jaar. Hij is geobsedeerd door Oostenrijk, luistert naar jodelmuziek en bouwt aan een landkaart. Zijn grote wens is om op reis te gaan naar het Alpenland. Ondertussen leggen zijn bemiddelde ouders hem in de watten. Dat er een steekje los zit aan Cédric wordt al snel duidelijk. Maar, de jonge Belgische regisseur Antoine Cuypers laat mooi in het midden waar het aan schort. Zijn bed is voorzien van dwangbanden, zijn kamerdeur kan alleen van buiten op slot en zijn familie vertrouwt hem niet met kleine kinderen. Tegelijkertijd stellen zijn ouders zich steeds zorgzaam en begripvol op en bedelven ze hem onder pseudo-liefde.

Het diner

Dat kan natuurlijk niet goed gaan. Tijdens een gezamenlijk familiediner explodeert de boel. Cédrics zus kondigt een zwangerschap aan, waarna Cédric zijn familie het bloed onder de nagels vandaan haalt door zich beledigend en kinderachtig op te stellen. Hij buit zijn positie van buitenbeentje genadeloos uit. Het is een klassieke situatie die we kennen uit Festen, een bijna documentair realistisch verslag van een familieruzie. Maar regisseur Cuypers pakt het theatraler aan. Door middel van een suggestieve cameravoering en een bijna kunstmatige setting – een duister landhuis, een apocalyptische onweersbui en een donker sprookjesbos – voert hij het naderende gevoel van onheil vaardig op, zonder dat er sprake is van een duidelijk plot.

Acteursfilm

Prejudice is vooral een acteursfilm waarin de spelers zich uit kunnen leven op onderhuidse spanningen. Voor een debutant heeft Cuypers de beschikking over niet de minste spelers. Blanchard is een gelauwerd theateracteur, Ariane Lebed, die de zus speelt, viel eerder op in The lobster, moeder Nathalie Baye kennen we uit Laurence Anyways. Daarnaast zien we zowaar de oude rocker en TC-Matic-frontman Arno Hintjes in de rol van ambivalente vader.
De Engelse dichter Philip Larkin wist het al:

They fuck you up, your mum and dad,
they may not mean to, but they do.
They fill you with the faults they had
and add some extra, just for you.

Cuypers laat in Prejudice een treffend staaltje zien van de vernietigende kracht van families. Een ijzersterke debuutfilm.

Boeken / Non-fictie

Leren van hoe het moest

recensie: Vittorio Busato, Willem Koops, Mineke van Essen - Zeven grondleggers van de onderwijskunde

In Zeven grondleggers van de onderwijskunde wordt precies uiteengezet wat de titel belooft, namelijk het leven en denken van zeven grondleggers van de onderwijskunde. Het merendeel van de ideeën die we aantreffen in het boek is volstrekt achterhaald, maar dat is een goed teken. Het geeft immers aan hoe snel de onderwijswetenschap zich ontwikkelt.

Als je niets met onderwijskunde hebt, is het logisch dat je nog nooit gehoord hebt van de grondleggers van deze wetenschap. De kans is echter aanzienlijk dat dit ook het geval is wanneer je wie wel iets met onderwijs van doen hebt. Dit boek probeert daar verandering in te brengen en ons mee te voeren in het denken en leven van onder andere Berend Brugsma, Philip Idenburg en Frans Prins. Dat is geen gemakkelijke opgave, want de kost die het probeert over te brengen is van enorme droogte.

Wat ook niet helpt is dat de onderwijskunde bepaald niet zo spannend is als de psychologie, of zo concreet verweven in de dagelijkse praktijk als de pedagogiek. Het ogenschijnlijk gebrekkige succes van die onderwijskunde, waar bij menigeen het idee bestaat dat ze met theoretische noviteiten vooral de praktische docent in de weg zit, schoolbobo’s het hoofd op hol jaagt, de succesvolle mavo en MTS de nek om heeft gedraaid en bureaucratie niet bepaald schroomt, maakt dat de wetenschap nog een lange tijd nodig heeft zich te bewijzen als echte meerwaarde. Iets wat in het boek zelf ook erkend wordt.

Jonge wetenschap

De onderwijskunde is één van die laatste wetenschappen die zich heeft geëvolueerd uit de sociale wetenschappen tot zelfstandige tak. Pas sinds 1983 is het een afzonderlijke, interdisciplinaire studierichting. Onderzoek naar onderwijs bestaat echter al veel langer. Want wie gelooft dat onderwijs een eenvoudige zaak is waarbij het gaat om het overbrengen van kennis, vergist zich schromelijk. Kern-, school- en leerdoelen, didactische evaluaties, activerende werkvormen, het leren leren, probleem gestuurd denken en handelen, dynamische affectieve leerprocessen, klassenklimaat en systematische kwaliteitszorg; het maakt allemaal onderdeel uit van het complexe proces van kennisoverdracht of ligt er aan ten grondslag.

De zeven

Berend Brugsma (1797-1868), de ‘nestor van de schoolpedagogiek’ waar het boek mee opent, heeft op het belang gewezen van de vorming van verstandelijke vermogens en het begrijpend lezen. Volgens de auteurs een miskend onderwijskundig pionier, die pas heden ten dage juist op waarde wordt geschat. Philip Idenburg (1901-1995) was naast een onderwijsgeneralist ook statisticus, en pleitbezorger voor een constructieve onderwijspolitiek waarbij het onderwijs nadrukkelijk moest worden ingezet voor maatschappelijke doelen als gelijkheid en weerbaarheid. De controversiële socialist Hans Freudental (1905-1990) wordt in verband gebracht met realistisch wiskunde-onderwijs ‘waar we wat aan hebben’, en had een buitengewoon vertrouwen in de mogelijkheid om leerlingen te leren denken in het belang van een betere wereld. Frans Prins (1907-1993), wereldverbeteraar en de man die zich vanuit de lagere sociale klasse wist op te werken tot hoogleraar, stelde zijn leven in het teken van de vraag hoe kinderen het beste in staat waren om te leren. Didactiek en onderwijsverbetering vanuit de psychologie van het denken vormden daarop het antwoord. De nog levende Johan van Hulst (1911-), onderwijseclecticus en vertegenwoordiger van de geesteswetenschappelijke pedagogiek vanuit de Bijbelse openbaring staat bekend als de grootste pleitbezorger van het christelijk onderwijs in Nederland. Van Hulst laat ergens denken aan John Henry Newman wanneer hij zijn ergernis uitdrukt dat God uit de collegezalen van de hedendaagse universitaire pedagogiek is verbannen. Leon van Gelder (1913-1981) bekritiseert het Nederlands onderwijssysteem waarin veel te vroeg veel te bepalende keuzes moeten worden gemaakt door het jonge kind, met allerlei ongelijkheid als gevolg. Als pleitbezorger voor de middenschool (een schooltype zonder splitsing in studierichting gelijk al na  het basisonderwijs, met ene nadruk op creatieve en sociale vorming). En tenslotte is er nog de vriendelijke Carel van Parreren (1920-1991), de invloedrijke psycholoog die met zijn Psychologie van het leren het hele terrein vernieuwde, zich verdiepte in de grote Russische psychologen en hun denken toegankelijk maakte in Nederland en een man die bijzondere aandacht gaf aan de studie omtrent kinderen met leerproblemen.

Dit boek is het vierde deel van een meerdelige reeks over pioniers van de academische psychologie, pedagogiek en onderwijskunde. Helaas treffen we geen Jan Ligthart of Kees Boeke aan, figuren die zeker tot de verbeelding spreken als het gaat om onderwijsvernieuwing. Van de genoemde vernieuwers zijn hoogstwaarschijnlijk alleen Leon van Gelder en Carel van Parreren inhoudelijk niet helemaal onder het stof verdwenen. Hoelang het duurt voordat dit boek onder het stof is verdwenen valt niet te zeggen. Het is zakelijk goed geschreven, maar alleen de echte onderwijsliefhebber met een bijzonder gevoel voor geschiedenis lijkt ermee te plezieren.