Muziek / Achtergrond
special: Een interview met Erik de Zwart

Erik de Zwart is niet bang voor de concurrentie

Directeur Erik de Zwart staat vol zelfvertrouwen aan een tafeltje. Zojuist heeft hij de nieuwe koers van Radio 538 bekend gemaakt voor een zaal met journalisten. Met enige trots stelt hij vast, dat dit de eerste keer is dat een radiostation op deze manier de pers benadert. Volgens hem toont dit feit, plus het punt dat er in de radio steeds meer geld omgaat aan, dat de commerciële radio volwassen is geworden.

00w14-01.jpg

Bezwaar
Omdat het voor Radio 538 niet mogelijk is om reclameboodschappen uit te zenden op de publieke televisie en op de zenders van RTL en Veronica, heeft De Zwart onlangs bezwaar ingediend bij de Nederlandse Mededingings Autoriteit. De zender voelt zich ernstig in haar mogelijkheden tot concurreren aangetast. De uitspraak van dit bezwaar wordt binnenkort verwacht.

Kwaad op de overheid
Verder is De Zwart is duidelijk ontstemd over de manier waarop zijn radiostation door de overheid behandeld wordt: het blijkt onmogelijk om landelijke dekking in de ether te krijgen. De Zwart ziet dit als een grote blunder van de overheid. Volgens hem is er ruimte genoeg in de ether en maakt de Nederlandse overheid gebruik van zijn macht om de publieke omroep voor te trekken. Volgens hem is dit een onjuiste manier van concurrentie – hij wil met andere zenders concurreren op inhoudelijk vlak en niet via de mogelijkheden om toegang tot infrastructuur te krijgen.

00w14-02.jpgWinst!
De zender van De Zwart maakt al sinds 1995 winst, hetgeen bij de meeste televisiestations toen nog niet het geval was. Ze wil met de overstap van Edwin Evers en Jeroen van Inkel deze trend doorzetten en proberen uit te groeien naar een marktaandeel dat te vergelijken is met het aandeel dat het publieke Radio 3FM heeft.

Hoeveel is er betaald voor Evers?
Op de vraag hoeveel de overstap van Evers heeft gekost reageert hij wat geirriteerd. Hij vindt “dat iemand die goed is in zijn vak ook daarnaar betaald moet worden. Bovendien,” merkt hij fijntjes op, “verdienen mensen die bij de linkse omroep werken, zoals Sonja Barend, heus ook geen paar ton.” Voor hem is het feit dat er veel geld in de radiobusiness omgaat een teken dat de radio-industrie volwassen is geworden.

Radio met een boodschap
Radio 538 gaat nogal prat op het feit dat zij als enige station over een redactiestatuut beschikken. Daarin staat vermeldt, wat voor functie 538 voor zichzelf ziet in de maatschappij. Fijntjes merkt hij op dat dit bij de meeste publieke omroepen nog steeds niet het geval is. De Zwart zegt een broertje dood te hebben aan organisaties die met grote spelshows geld ophalen voor goede doelen, waarna vervolgens maar 40% van het bedrag echt naar het doel gaat. Hij ziet het als een functie van 538 om jongeren ook maatschappelijk bewust te maken. De radiozender begon al met deze imagoverbetering door spotjes uit te gaan zenden tegen zinloos geweld.

Digitale radio
Onlangs werd de nieuwe wereldstandaard voor digitale radio de DAB (Digital Audio Broadcast) standaard vastgesteld. Wij vragen de Zwart nog even zijn mening over dit systeem. De Zwart kan er maar weinig waardering opbrengen. Volgens hem is de kwaliteit niet veel beter dan de huidige radio en fijntjes merkt hij op, dat als je in een auto harder dan 130 kilometer per uur rijdt het systeem last krijgt van het Doppler effect. Door dit effect, wat erg herkenbaar is bij een passerende ambulance, wordt het systeem bij deze snelheid vrijwel onbruikbaar. Bovendien merkt hij op dat op DAB inmiddels ook al de publieke omroep alle zenders bezet.

Dit interview kwam tot stand i.s.m. www.radiozenders.com.

Muziek / Achtergrond
special: Een interview met Bob Savenberg

Hoe Bob Savenberg en Clouseau uit elkaar groeiden

.

De drummer van de band bekende Belgische band Clouseau verliet in 1997 de band om aan een solocarriere te beginnen. De teksten van Clouseau bleken niet meer bij de man te passen. Inmiddels maakt Savenberg furore met een bloeiend internetbedrijf en is de bloeinde solocarriere uitgebleven. De 8weekly sprak hem vlak nadat bekend werd, dat hij na dertien jaar Clouseau de rug toekeerde.

Wat voor een muziek luisterde je toen zelf graag naar, en waar luister je nu graag naar?
BOB: Ik ben een man van veel muziekjes, m’n favorieten zijn Joe Jackson, Huey Lewis, Jackson Browne, Bruce Sprinsteen, Chris Rea en zeker Zucchero, wiens laatste ´Greatest hits album constant door m’n oren klinkt!

JVH: Welke van deze artiesten hebben dan een grote invloed op je werk?
BOB: Chris Rea ongetwijfelt het meest, en aan Nederlandse kant durf ik Frank Boeijen wel te noemen.

JVH: Een tijdje gelden maakte je een single samen met Stef Bos. Kunnen we nog meer van die samenwerking verwachten?
BOB: Ik denk het niet, Stef is met totaal andere dingen bezig en ikzelf ben nu ook wel op m’n solocarriere gefocust…

Bob was in 1984 de oprichter en naamgever van de nu bekende band Clouseau. Samen met het werk van zijn broer Jan, is zijn bijdrage aan het succes van Clouseau aanzienlijk te noemen. Begin 1996 echter werd duidelijk, dat Bob uit Clouseau zou stappen en zich volledig op zijn solocarriere zal gaan werpen.

~

JVH: Wanneer heb je de beslissing genomen om met Clouseau te stoppen en alleen verder te gaan?
BOB: Bij het uitkomen van ‘Oker’ (1995, red), toen we daar de liedje bespraken die al dan niet op de cd zouden verschijnen, kreeg ik het gevoel dat mijn teksten ver begonnen af te dwalen van de teksten waar Koen en Kris mee bezig waren. Dat en het gegeven, dat ik ons managment niet echt zag zitten hebben mij doen besluiten dat het na de ‘oker-toer’ afgelopen moest zijn.

JVH: Was die beslissing moeilijk om te nemen?
BOB: Eigenlijk niet, omdat ik er meer dan een jaar mee bezig geweest was zodat ik mezelf heel goed had voorbereid op zowel het gesprek met de twee broertjes, als de persmededeling, als alles wat daarop zou volgen.

JVH: Is er een moment uit de carriere, die je met Clouseau hebt gehad, dat je graag nog eens over zou willen doen?
BOB: Er zijn tientallen momenten op te noemen, het is niet dat ik mij slecht voelde bij Clouseau.

JVH: Over welke moment heb je het dan bijvoorbeeld?
BOB: De maanden dat we in het voorprogramma van Roxette speelden, onze reis in Brazillië, het Ahoy-concert in Rotterdam, de opnames in LA, ik had het voor geen geld van de wereld willen missen!

JVH: Is er veel verschil tussen het publiek van de Clouseau concerten en het publiek, dat op jouw concerten komt?
BOB: Waarschijnlijk ligt het veschil in het repetoire, ik denk dat ik ook oudere mensen aanspreek, en daar komt nog bij , dat ik een heel andere aanpak van concerten heb dan Clouseau. Ik beperk me niet tot: “Hallo, goeie avond, iedereen okay?”. Ik heb ook nog iets te vertellen tussen mijn nummers, en die bindteksten kunnen dan ook nog alle kanten uit naargelang een publiek reageert op wat ik zeg, dat maakt het boeiend voor mij en voor mijn publiek.

JVH: Maar, als een buitenstaander uitgelegd moet worden wat voor een muziek je maakt, hoe zou je het zelf dan beschrijven?
BOB: Geen flauw idee, zoals ik al zei, ik ben een man van veel muziekje, ik wil niet in een bepaalt hokje geduwd worden. Ik zing wat er omgaat in mijn hoofd.

JVH: Hoe bevalt je solocarriere tot nog toe?
BOB: Heerlijk, samen met mijn begeleidingsgroep ‘de Kato´s’ repeteren we twee keer per week en ik heb me in geen jaren meer zo geamuseerd. Ook de optredens die we tot nog toe achter de rug hebben waren hemels, het was een leuk weerzien met het publier. Ik hoop echt dat we dit jaar nog een twintigtal grote concerten kunnen doen, zodat we het publiek kunnen laten delen in ons plezier!

JVH: Wanneer komt je naar Nederland voor een toer?
BOB: Dat zal waarschijnlijk duren tot ik een hit te pakken heb, en dat kan nog even duren, maar we geven niet op, tenslotte is er nog maar één single uit!

Boeken / Fictie

Een raadsel voor een stormachtige avond

recensie: De passievrucht

.

~

Het wordt weer kouder buiten. De duisternis slaat eerder toe en de wind en de regen teisteren je ramen. Het is pas september, maar je kunt niet vroeg genoeg voorbereid zijn op die herfstavonden waarop je eigenlijk niet meer naar buiten wilt. Voor die uren heb je een lekker boek nodig. Vlot geschreven, spannend en niet te ingewikkeld. Met een kopje thee onder de dekens.

Ben je al in de juiste sferen? Dan is het tijd voor De passievrucht van Karel Glastra van Loon. Als Armin en zijn vriendin Ellen een kind willen, blijkt Armin onvruchtbaar te zijn. Toch heeft hij al een zoon van dertien jaar. Armin wantrouwt eerst het oordeel van de arts, maar trekt uiteindelijk zijn hele verleden in twijfel. Wat heeft zijn overleden vriendin Monika, de moeder van zijn zoon Bo, allemaal uitgespookt? Een zoektocht naar de antwoorden begint en Glastra van Loon sleept zijn lezers zonder pardon mee. Als een detective gaat Armin op zoek naar de vader van zijn zoon, de dader. Als de lezers bijna alle clous in handen denkt te hebben, krijgt het verhaal een mooie emotionele wending. Plotseling wordt de harde detective een denker. Het gaat niet langer om het misdrijf, maar om herinneringen, verbondenheid en identiteit.

De passievrucht won in 1999 de Generale Bank Literatuurprijs en daardoor ontstond wel wat ophef in literaire kringen. Het was niet intellectueel en doordacht genoeg en zeker niet voorbestemd om een klassieker te worden. Maar bij de keuze voor Glastra van Loons romandebuut werden in dit geval terecht de emotie en meeslependheid geprezen. En laten dat nou net de eigenschappen zijn van een boek waarmee je een herfstavond perfect kunt vullen.

Film / Films

Harry, un ami qui vous veut du bien

recensie: Harry, un ami qui vous veut du bien

Het is niet makkelijk aan te geven waar de grens ligt tussen het goed met iemand voor hebben en ongebreidelde bemoeizucht. Eigenlijk zien we de mensen in onze omgeving graag onze adviezen opvolgen. En als we nou echt eerlijk zijn dan zit er in onze adviezen altijd wel iets manipulatiefs. Natuurlijk willen we graag dat het onze vrienden goed gaat, maar wel op die manier die wijzelf voor ogen hebben.

~

Michel (Laurent Lucas) is een goede jongen. Hij is getrouwd en heeft drie dochtertjes. Zijn vrouw mag er wel zijn, en over zijn maatschappelijke status hoeft hij zich niet te schamen. Het is niet zo dat we zouden willen ruilen met hem, maar al met al leidt hij een respectabel leven. Michel zouden we kunnen typeren als een brave burgerman, die zijn dromen en verlangens omwille de lieve vrede, aan de kant heeft geschoven.

~

Wanneer Michel met zijn gezinnetje op vakantie gaat, komt hij bij een tankstation een oud schoolgenoot tegen. Hij herkent hem niet meer, en moet erg lang denken voordat er ook maar iets begint te dagen. Zo maken we kennis met Harry (Sergi Lopez). Hij heeft de schaapjes op het droge, heeft een geile vriendin en een vette Mercedes. Harry lijkt alles te hebben waar iedere man van droomt. Harry weet van geen ophouden en helpt Michel zijn herinnering weer op het juiste pad. Uiteindelijk nodigt Michel Harry en zijn vriendin uit voor een bezoek aan zijn zomerhuis.

Eenmaal daar aangekomen, wordt Michel geconfronteerd met zijn verleden. Harry vertelt over Michel’s seksuele kwaliteiten en vooral over zijn schrijverstalent. Harry weet zelfs nog een gedicht van Michel te reciteren. Dit wordt als zeer merkwaardig opgevat, maar Harry blijft er nuchter bij en vertelt doodleuk dat dit gedicht gewoon het beste is dat hij ooit gelezen heeft. Het verbaast Harry dan ook dat Michel niets met zijn talent gedaan heeft.
En lief en aardig als hij is besluit hij Michel weer aan het schrijven te krijgen. Er moet gezegd worden dat Harry een uitstekend gevoel voor oorzaak en gevolg heeft. De redenen dat Michels schrijverschap nooit van de grond gekomen zijn duidelijk: een relatie met zijn ouders waarin Michel niet als een volwaardig mens wordt gezien, maar als een afhankelijk zielig mannetje die zonder de hulp van paps nergens is en nooit ergens zal komen. Dan ook nog zijn vrouw, die Michel’s kunnen niet naar behoren weet te waarderen. Met zulke mensen om je heen kan een talentvolle schrijver nooit tot volle wasdom komen.

~

Harry heeft dan ook het beste met Michel voor en besluit hem eens een handje te gaan helpen. Maar Harry heeft zo zijn eigen ideeën, en weet van geen wijken.
Zijn de gedichten van Michel wel zo goed, en was zijn eerste hoofdstuk van zijn pseudo sciencefiction roman “Vliegende Apen” niet van een erbarmelijke kwaliteit? Hier komt er een laag in betekenis bij. Harry fungeert als alter ego van Michel. Harry heeft de dingen gedaan waar Michel van droomde, maar niet het lef of vermogen voor had. Harry staat gedurende de hele film te dicht op Michel, om zodoende de gevolgen van een “gekozen” levenspad te contrasteren. De ontmoeting tussen Harry en Michel is de aanvang van een zoektocht naar de ware identiteit van Michel. Hij heeft Harry nodig om zijn eigen plaats te vinden en af te rekenen met het verleden.

Harry, un ami qui vous veut du bien is een buitengewoon geslaagde film. De spanningsopbouw van de film is zeer goed in de hand gehouden, hier heeft Dominik Moll goed gekeken naar Hitchcock. Ofschoon het alter ego motief wel erg voor de hand liggend is, verveelt de film absoluut niet. Sergi Lopez (Une liaison pornographique, Rien à Faire) is uitstekend als de geilachtige en kleverige Harry. Alleen al om Harry rond te zien rennen op het doek, maakt deze film een bezoek waard.

Film / Films

Wederom een vingeroefening

recensie: Sous le sable

.

~

Het huwelijk van Marie (Charlotte Rampling) en Jean (Bruno Cremer) is altijd kinderloos gebleven. Hun huwelijk heeft daar nooit onder geleden, de relatie van Marie en Jean lijkt uitstekend te zijn. Samen gingen ze elk jaar naar het hetzelfde zomerhuisje in het zuidwesten van Frankrijk. Als ze op het strand zijn, besluit Jean te gaan zwemmen, terwijl Marie in de zon blijft liggen. Als ze ontwaakt uit een korte slaap merkt ze dat Jean nog altijd niet is teruggekeerd. Na een korte tijd van wachten roept ze hulp in.

 

Af en toe

~

Echter, ook na een zoektocht blijft haar man onvindbaar. Radeloos gaat ze terug naar Parijs, vertwijfeld over de werkelijke toedracht van de verdwijning. Is Jean verdronken, heeft hij misschien zelfmoord gepleegd of heeft hij haar verlaten? Zonder een dood lichaam leeft haar man, meent ze, en ze gedraagt zich alsof hij nog steeds in haar omgeving is. Zo zien we op het scherm haar man nog af en toe verschijnen. Deze rol van Bruno Cremer stond niet vast aan het begin van de productie. De samenwerking beviel zo goed dat Ozon het script heeft omgegooid voor een grotere aanwezigheid van Cremer in de film. En zo zie je Jean verschijnen, waar Marie hem graag ziet in huis.

Dit portret van een vrouw die de dood van haar man niet accepteert had kunnen ontaarden in een portret van een geesteszieke, of had kunnen uitmonden in een klef melodrama over een rouwende. Maar François Ozon toont aan dat hij zijn stijl, die hij al uiteenzette in zijn luchtiger films als Sitcom en Les Amants criminels, zeer goed beheerst. Op het scherm zijn dan ook met minimale middelen alleen onderhuidse gevoelens te zien. Er wordt geen traan gelaten. Op die manier laat de regisseur de vertwijfeling zien en het ongeloof dat haar man dood is of, sterker nog: het geloof dat haar man nog leeft.

François Ozon heeft een mooie combinatie gevonden van Maries mentale toestand en de situaties van schijn en werkelijkheid. Zoals bijna al zijn films tot dusver, lijkt Sous le sable ook weer een vingeroefening te zijn. Het laat echter wel zien dat we hier met een toekomstige grootmeester te maken hebben.

Film / Films

The Bone Collector

recensie: The Bone Collector

En daar is er weer één: serial-killermovie nummer zoveel. Met Angelina voor de boys, Denzel voor de girls en een ‘spannend’ verhaaltje over een wraakzuchtige moordenaar omdat dat nou eenmaal zo hoort.

~

Deze keer gaat het over Lincoln Rhyme, een briljant rechercheur en schrijver van politiehandboeken die vier jaar geleden bij een onderzoek verlamd is geraakt – het enige originele element in deze heel saaie film. Vanuit zijn ultramoderne bed helpt hij nu zijn collega’s bij de zaak van een seriemoordenaar die verkleed als taxichauffeur Manhattan onveilig maakt.

Omdat hij zelf zijn bed niet uit kan komen, laat hij het smerige werk over aan Angelina, een wijkagente die toevallig het eerste slachtoffer ontdekte. Op basis van de sporen die de moordenaar achterliet deduceert Denzel binnen enkele ogenblikken de precieze lokatie van het volgende slachtoffer. Natuurlijk zijn ze net te laat, natuurlijk is de moordenaar net weg en natuurlijk is dat het begin van het spreekwoordelijke kat-en-muisspel.

Schaamteloos

Laat je vooral niet misleiden door de advertentiecampagne van The Bone Collector: deze film heeft niets te maken met zowel The Silence of the Lambs als Se7en, behalve dan het schaamteloos kopiëren van elementen uit beide films.

Eén tip: bekijk deze film over een jaar bij SBS6 en ga dit weekend met z’n allen naar het verrassende Total Loss.

Film / Films

Droomvrouw

recensie: Audition

Zeven jaar na de dood van zijn vrouw besluit tv-producent Aoyama dat het wel eens tijd wordt om opnieuw te trouwen. Maar omdat Aoyama niet veel uitgaat en nogal hoge eisen stelt aan zijn droomvrouw, komt vriend en collega Yoshikawa op het lumieuze idee het nuttige met het aangename te combineren en een auditie te houden voor een nog te produceren show. Misschien zit er tussen de jonge actrices een geschikte vrouw voor Aoyama.

~

Al voor de eigenlijke audities valt Aoyama’s oog op de CV van Asami, een mooi meisje dat haar grote passie, ballet, vanwege een heupblessure heeft moeten opgeven. Asami blijkt in het echt nog leuker dan op papier, er bloeit iets moois op tussen de twee en ze leven nog lang en gelukkig.

Chatten

Als je uit bent op een optimale filmervaring is dat alles wat je over Audition wilt weten. Ben je van plan de film te gaan zien, doe jezelf dan een lol en lees de rest van deze recensie als je weer terug bent uit de bioscoop. Ik meen het hoor! Lees liever een andere recensie, of ga ergens chatten.

Martelscène

~

Goed. De tweede alinea van deze recensie was niet helemaal waar: Asami blijkt in het echt wel leuker dan op papier en er lijkt ook iets moois op te bloeien, maar dat verandert als Asami na hun eerste nacht verdwijnt. Audition verandert dan namelijk van een romantische komedie in een thriller, uitlopend in een extreme martelscène: afgezaagde voeten, naalden in ogen, dat werk. Met deze bizarre tweedeling lijkt Audition een perfecte metafoor te zijn voor het moderne Japan, waar emoties volledig worden onderdrukt maar ondertussen wordt genoten van extreme films, muziek en strips.

Wee gevoel

Het is lang geleden dat ik een wee gevoel in mijn maag kreeg bij het zien van een film (volgens mij was de laatste keer begin jaren negentig, toen ik Hellraiser zag onder invloed van een veel te grote portie babi pangang), maar Audition bevat een paar – letterlijk – weerzinwekkende momenten; interessant genoeg de momenten waarin weinig te zien is en er juist veel aan de verbeelding wordt overgelaten.

Film / Films

Fight Club

recensie: Fight Club

.

De naamloze verteller van Fight Club is een door slapeloosheid geplaagde man die praatgroepen voor (ongeneeslijk) zieke mensen bezoekt in de hoop de sleur uit zijn leven te verdrijven. Hij hoopt hiermee zijn verloren gevoeligheid terug te vinden, maar slaagt daarin slechts nadat hij de charismatische Tyler Durden ontmoet. Al bij hun tweede ontmoeting wordt de basis gelegd voor de Fight Clubs uit de titel, als Tyler de verteller vraagt om hem zo hard mogelijk te slaan.

~

Tyler Durden, fantastisch door Brad Pitt gespeeld in een rol die een soort voortzetting is van die uit 12 Monkeys, ontpopt zich als een anarchist die alles is wat de verteller graag zou willen zijn. De Fight Clubs schieten in het hele land uit de grond.

Tot dit punt is de film een meesterwerk. Regisseur Fincher (bekend van Se7en) heeft volledige controle over het medium en dat is te zien aan vrijwel alle elementen van de film: de retestrakke montage zit vol grapjes en subliminal messages (shots van slechts één of twee frames lang), de cameravoering is briljant en deed me al in de eerste paar minuten van de film met open mond naar het scherm staren, vooral door een paar “onmogelijke” shots die met behulp van de computer zijn gemaakt. De uiterst hippe soundtrack van The Dust Brothers is als een electronische deken verweven in de film en past perfect bij de beelden.

Een meesterwerk dus, tot het moment waarop het anarchisme van Tyler vorm begint te krijgen in het militante Project Mayhem. Deze ontwikkeling is voorspelbaar en draagt niet echt bij aan het verhaal. Gelukkig is het einde net zo goed als het eerste driekwart van de film, met een plotwending waarmee je nog wel een paar dagen zoet bent.

~

Fight Club is een felle aanklacht tegen de consumptiemaatschappij waarin je weinig subtiel bij de strot wordt gepakt. Deze overdreven aanpak schudt je wakker, opent je ogen en dwingt je je eigen leven eens goed onder de loep te nemen.

Boeken / Reportage
special: Ingmar Heytze: "Poëzie is niet bedoeld voor politieke statements"

Interview met een dichter

Interview met een dichter. Het zou zo een gedicht van Ingmar Heytze kunnen zijn, ware het niet dat dit geen gedicht is en Ingmar Hyetze geen latente homo. Ik ontmoet Heytze in het Centraal museum in Utrecht. De stad waar “bijna alles gebouwd is door doden”, is Heytze’s vaste verblijfplaats. Utrecht zal hij niet verlaten door de reisangst die hij heeft. Gelukkig is daar al veel over geschreven, dus praten we over het vaak te laat ontdekken van bandjes, de kwaliteit van brownies en – o ja – poëzie. Op de zolder van het museum, tussen levensgrote Nijntje-beelden en kunstboeken, begint de monoloog, af en toe onderbroken door een hapje chocoladetaart of een vraag. Over 11 september, een prozadebuut, maar vooral poëzie.

~

Database van Nijhoff tot Nu

“Op mijn 15e begon ik serieus met het lezen en maken van poëzie. Ook nu loop ik vaak een boekhandel binnen om nieuwe bundels te kopen. Alle poëzie die ik lees, sla ik op en dat komt op een hele ongeorganiseerde manier in mijn hoofd terecht. Als ik dan zelf ga schrijven komt er altijd wel weer iets van boven. Het grootste gedeelte van de tijd weet ik wat het is en kan ik zeggen: ik heb dit van Bloem of dat van Nijhoff. Het gaat volstrekt zijn eigen gang, je begint gewoon iets op te schrijven en je merkt al heel snel dat het lijkt op wat iemand anders al gedaan heeft.
Omdat bijna alles al zo’n beetje gedaan is en de meeste dingen al twee of drie keer, heeft het niet zoveel zin om maar te denken: ik hou maar op, ik begin pas weer al ik zeker weet dat niemand dit nog verzonnen heeft. Je weet niet echt wat van jezelf is of van iemand anders, maar dat maakt niet zoveel uit. Het nieuwe zit er in hoe je alle elementen combineert. Achter in de bundel heb ik wel een verantwoording opgenomen, waarin verwijzingen staan naar andere dichters. Ik vind het heel leuk om dat eens achterin in de bundel te zitten: dit zijn de vijftig dichters die ik lees en die ik ontzettend goed vind en als je dit een leuke bundel vind, dan moet je werk van die dichter gaan lezen. Ik hoop een aantal mensen de weg te wijzen naar de poëzie die ik mooi vind.”

“Dichters waarmee ik me erg verwant voel zijn Marsman en Slauerhoff. Het levensgevoel dat me in hen aanspreekt is, dat ook al doe je het dan niet, je in ieder geval aangeeft dat je zoekt naar iets meer dan de alledaagse lulligheid. Dat je durft op te schrijven; in Nederland wil ik niet leven en dat je dan ook uitlegt waarom. En zelfs al doe je het verder wel, dat je dan maar opschrijft dat je eigenlijk niet wil. Ook al reis ik dan niet en hoef ik geen ‘eerlijk zeemansgraf’, het betekent voor mij klaar zijn voor rock en roll als het zich aandient!”

Humor is het beste stijlmiddel dat er is

~

“In tegenstelling tot de poëzie van bijvoorbeeld Marsman en Nijhoff is mijn poëzie erg toegankelijk en dat beschouw ik juist wel als een sterke kant. Ik heb me er nooit op toegelegd, van laat ik nu maar eenvoudige poëzie gaan schrijven, of ik anders zou kunnen schrijven en een van de sterkste punten vind ik dat het goede poëzie is om mee te beginnen. Een van mijn grootste schrikbeelden is dat iedereen probeert te doen wat ik doe. Humor is daarbij erg belangrijk. Het is het beste stijlmiddel wat er bestaat. Zonder humor geen kunstwerken. In eerste instantie is het zelfspot.
Het is in alle kunst belangrijk dat het getuigt van enige reflectie. Humor vind ik een van de meest duidelijke manieren dat je kan laten zien dat je hebt gereflecteerd op jezelf, dat je inderdaad enige zelfspot durft toe te passen. Als iets grappig is en het is niet storend dan is het meestal versterkend.”

Zo word je dichter

“De algemene werkwijze is dat je altijd met zo’n boekje, een zwart opschrijfboekje rondloopt en een pen. Je bedenkt wat en je schrijft het op. Nu zo makkelijk is het ook weer niet. Hoe een specifiek gedicht ontstaat kan ik helemaal niet zeggen, maar hoe het over het algemeen met al die gedichten werkt wel. Als je iets bedenkt dat leuk genoeg is om op te schrijven dresseren is vooruitkijken, dan krijg je op een gegeven moment steeds meer zinnen die wel aardig zijn en je begint dan wel dingen te herkennen wat ze zijn, of ze het begin van een gedicht of juist het midden.
Ik heb alle dichtvormen geleerd en wel eens gedaan. Maar als je dat dan allemaal kunt, moet je het ook snel weer los laten, of verder gaan met een vorm waarvan je denkt dat die zo geweldig goed bij je past, maar dat heb ik nooit gevonden. Er zijn wel een aantal dingen komen bovendrijven uit de technische oefeningen die ik vroeger gedaan heb, namelijk dat ik het leuk vind dat een gedicht uit terzinen bestaat Ik heb veel gedichten die uit 15 regels bestaan, drie zinnen per strofe en dan bijvoorbeeld 5 strofes. Het ziet er mooi uit en het zorgt er voor dat je op een andere manier je ritme moet indelen.”

Ik ben er voor niemand!

~

“In dit najaar komt mijn prozadebuut uit. Het bestaat uit 200 miniaturen, eigenlijk alinea’s, kort proza. Het zijn een soort fabels; er komt een kabouter in voor, een vos en een eenhoorn. De sprookjesfiguren zijn allemaal vleesgeworden eigenschappen die allemaal me de liefde te maken hebben. Het boek zit zo in elkaar dat je het kunt lezen per alinea. Je kunt het ook van a tot z lezen en dan komt er een groter verhaal naar voren. Het gaat over een man, Retour Afzender genaamd. Het is een beetje een sombere man en hij krijgt alle post die andere mensen niet willen hebben. Stapels weeklagende brieven, die retour afzender zijn gestuurd. Hij heeft een vriendinnetje gehad en die noemt hij egel. Zij is weggegaan en daar loopt hij dan het hele boek over te zeiken. Het is vrij autobiografisch. Het gaat heten Ik ben er voor niemand. Heel veel mensen gebruiken dat als ze heel druk zijn. Het is enerzijds; niemand mag me bereiken, zeg maar dat ik er niet ben, iets van verschuilen. Maar tegelijkertijd ook: niemand ziet me, niemand wil dat ik er ben. En dat past heel goed bij Retour Afzender.”

Het eerste gedicht met een pauzeblok

“Dat ik de laatste tijd veel proza heb geschreven, heeft mijn gedichten wel beïnvloed. Ik merkte dat proza ook een soort gedicht is, maar dat ik me minder zorgen hoefde te maken over rijm, klank en muziek en gewoon het idee, dat ik had, kon opschrijven. De prozastukken zijn qua ideeën veel rijker en qua vorm veel prozaïscher. En nu begin ik te merken dat ik mijn gedichten ook op die manier kan maken. Ik heb mijn poëzie-ervaring gebruikt in het korte proza en nu gebruik ik de proza-ervaring weer voor mijn gedichten. En dat verandert ook weer de gedichten. Je moet meer durven met de vorm.
Ik blijf wel hechten aan een soort melodie, een zang dat er in blijft zitten. Een van nieuwste experimenten is een gedicht met een pauzeblok. Midden in het liefdesgedicht zit een prozaïsch betoog van vroeger was hij beter en meer van dat gemurmel en dan gaat het gedicht weer verder. En nu hebben we dus het eerste gedicht in de Nederlandse literatuurgeschiedenis dat een pauzeblok heeft!”

Nine-eleven

“Ik ben op zich geen dichter die over elke politieke ontwikkeling gedichten schrijft. Een gedicht moet gewoon over zichzelf gaan. Met een gedicht los je niets op. Het is niet dat ik iets aan de kaak wilde gaan stellen. Maar de gebeurtenissen op elf september hebben ontzettend veel indruk op me gemaakt. Ik weet nog precies waar ik was, wat ik deed. Daarom heb ik er een aantal gedichten over gemaakt. De beelden van de mensen die uit de flat springen, ze staan op mijn netvlies.
Ik vind dat poëzie niet bedoeld is voor politieke statements. Dat poëzie bestaat is al maatschappijkritisch genoeg.”

8WEEKLY

TOP8WEEKLY 2002

Artikel: De jaarlijstjes van 2002

.

Wopke

~

Top 8 films 2001:

  1. Eureka – film van zeldzame schoonheid in barre tijden
  2. Amores Perros – schitterend debuut, 150 minuten knallen
  3. Songs From The Second Floor – prachtige metafoor voor het moderne leven
  4. Bring It On – heerlijke cheerleaderfilm
  5. Yi Yi – meesterwerk uit Taiwan
  6. Girlfight – sterke independent, goed acteerdebuut Michelle Rodriguez
  7. Legally Blonde – wat was Reese Witherspoon lief!
  8. Angels of the Universe – ontroerend portret van een schizofrene jongen in Reykjavik

Els

De 8 Manieren van Transport in 2001:

  1. ~


    Het Vliegtuig

    van mijn band tijdens onze CD presentatie in Zaal 100, Amsterdam (2 februari). Lekker om zo goed te spelen en zoveel succes te
    hebben. Helaas daarna niet meer geevenaard dit jaar.

  2. Festival: 3 dagen Rock Werchter (BE), met als hoogtepunt het optreden van Sting.
  3. Vakantie: 4-daags uitstapje naar Parijs in februari (ondanks de kou en een te dunne jas), inclusief het bezoek aan Pere Lachaisse.
  4. Concert: Neil Finn in de Melkweg, Amsterdam.
  5. Boek: Bridget Jones’s Diary en Bridget Jones: The Edge of Reason, allebei van Helen Fielding.
  6. Concert: Sjako! in Zaandam (7 april).
  7. Gebeurtenis: het horen van het goede nieuws dat een van mijn beste vrienden een kind verwacht.
  8. Gebeurtenis: mijn ontdekking van de Dave Matthews Band.

Edzo

Top 8 Userfriendly

  1. Geeks arguing
  2. Euro symbol
  3. Stable server
  4. We are just packets in the internet
  5. Migrating to NT
  6. Stupid people
  7. Source code IE
  8. Microsoft works

Joost

De acht meest freaky websites:

The Shower Project

Je bent een man en je doel is om in een jaar met 100 vrouwen onder de douche te staan en daar een foto van te maken. Dat is een leuk doel, maar het wordt helemaal mooi als je het dus ook nog haalt! http://www.theshowerproject.com/ladies_set.html

Toffee appels

Dit is een recept voor toffee appels. Oh my God! Maar ja, het is wel duidelijk dat dit wel het meest vage is wat er zo te koken is. Als je nu denkt, “nee hoezo?”, dan zou ik toch even de huisarts bezoeken… http://home.wanadoo.nl/suyckerbol/Toffee-Appels.html

“Weird Al” Yankovic

We kennen hem waarschijnlijk van songs als “Smells like Nirvana” en “Fat”. Waarin hij respectievelijk als een baby naakt voor de camera zwemt of als
Michael Jackson staat te zingen dat ie “fat” is. Zijn site is minstens net zo vaag. http://www.weirdal.com/home.html

Penismeter

Iedereen zijn deel dacht ik zo. Maar ja, ook hier vind ik gelden dan iedereen eerst maar eens vertrouwen in zichzelf moet krijgen voordat je de boel op gaat blazen. Kom op zeg. http://www.penispower.nl/penismeter.html

Vloeken in het Zweeds

Altijd al eens flink willen uithalen als je in Zweden op vakantie was? Nu kan het dan toch op deze site! http://www.santesson.com/nedinvek.html

Kleiduiven

Ach ja. Het is beter dan echt schieten maar het blijft toch iets koddigs, om elke zondag met een groep vrienden het porcelijnservies aan diggelen te schieten. Sterker nog, je hebt er nu ook nog computerspelletjes van! http://www.kleiduiven.nl

Nederhorror

Op deze site staat een lijst me Nederlandse horrorfilms die er gemaakt zijn. Het is alleen al grappig om de titels te lezen. “Porror” bijvoorbeeld, hoe duidelijk moet het zijn dat wij in Nederland nu eenmaal geen horror kunnen maken. http://www.emiel-labree.com/nederhorror/films.html

Am I?

Am I a Bill Gates fan or not? Amd I a biker chick or not? Ach ja, iedereen zijn eigen hobby, maar misschien wordt het dan eens tijd om vertrouwen in jezelf te hebben. Maargoed – het is wel leuk om al die wannabees te zien. HaHa! http://iamcal.com/ami/list.html

1 | 2 | 3