8WEEKLY

Neukend ten onder: Veronica

Artikel:

.

~

Het woord “Veronica” doet velen met weemoed terugdenken aan de koddige jaren ’60 en ’70. Een roestige oude schuit die zijn piratenprogramma’s over de onschuldige Nederlandsche burger uitstrooide. Daarna werden ze legaal als publieke omroep, om uiteindelijk in de jaren ’90 commercieel te gaan. Na de verandering in Yorin (wat een kutnaam) zweefde de naam Veronica een beetje troosteloos rond. Er was wel een goedlopende TV-gids, maar alleen geen zender meer. Een tijdje terug kwam daar verandering in. Veronica ging uitzenden met Nickelodeon, een kinderzender. ’s Ochtends kinderprogramma’s die door geen kind in Nederland werden bekeken, ’s avonds goedkope troep die door geen volwassene werden bekeken. Er zat een soort talkshow in die in mijn studentenkamertje gemaakt had kunnen worden, maar dan had het allemaal waarschijnlijk te veel niveau gekregen. Verder kon je een heleboel hele oude series weer zien (Tour of Duty), en zond men totaal onbekende B-films uit.

Nostalgie

~

Deze poging Veronica nieuw leven in te blazen faalde godzijdank jammerlijk. Men moest iets nieuws gaan bedenken. Om de tijd naar dit nieuws te overbruggen ging men gewoon veel herhalingen en flashbackprogramma’s uitzenden. Tour of Duty was nu elke dag twee keer te bewonderen, men herhaalde The Best of Countdown zo vaak als mogelijk was en men kocht nog meer onbekende films per dozijn voor een kwartje van de filmboer. Ironisch genoeg was deze overbruggingsperiode nog wel het bekijken waard voor nostalgisch ingestelden zoals ik. De Veronica leaders en jingles van begin jaren ’90 (voor men commercieel ging) en de herhalingen van oude programma’s gaven je bijna een schaamteloos retourtje jeugd. Als men hieromheen wat kwalitatief betere flashbackprogramma’s, een leuke talkshow en een aardig filmmagazine omheen had gebouwd, dan had Veronica een prima basis voor een leuke zender gehad.

Fatsoenlijk

Maar het heeft zo niet mogen zijn. Omdat V8, SBS6 en NET5 iets serieuzer genomen wilden worden, verdween veel van de koddige softporno die vaak op die zenders te bewonderen was. Veronica zag zijn kans, dit gat wilden zij best opvullen. De altijd subtiele en innemende ideale schoonzoon Menno Buch werd aangetrokken. In zijn spoor volgden Mental Theo, beter bekend als die ’toffe’ TMF-gozer die met camera en microfoon op wilde feestjes jonge tienermeisjes al speeksel spuitend probeert op te geilen. Als vrouwelijk tegenwicht werd de suffe reality show van (de inmiddels moddervette) Anne Nicole Smith aangetrokken. Met de van zelfspot getuigende slogan ‘eindelijk weer iets fatsoenlijks op de televisie’ trok men ten strijde. Amper was de boel opgestart, of notabene hun eigen personeel ging staken. De goedlopende Veronica-gids was bang dat de dure en slechte TV-zender voor een totaal faillissement ging zorgen.

Menno, neuken en stompzinnigheid

De rest is inmiddels geschiedenis. Veronica is (op dit moment) de meest goedkope, stupide en ranzige zender van de Nederlandse televisie. Penetraties vol in beeld, slechte talkshows van Menno “hoe vaak kan ik vies glimlachen” Buch en vooral veel neuken. Vroeger hadden ze ook een laagdrempelig imago, maar kon je er in elk geval nog om lachen. Daarnaast hadden ze enkele aardige programma’s waardoor de zender vooral voor jongeren erg aansprekend was. Nu is voormalig zendpiraat Veronica verworden tot een stompzinnig log slagschip dat op het punt staat al neukend ten onder te gaan.

Film / Films

Ken Park

recensie: Ken Park

Het Californische woestijnstadje Visalia, met een levendige skatecultuur, schrikt met een knal even op: de drop-out Ken Park heeft zichzelf en plein public door het hoofd geschoten omdat hij geen zin heeft vader te worden van zijn kind dat op komst is. Wat volgt is een portret van vier doormodderende tieners die hem kenden, met ieder zo hun eigen problemen met hun opvoeders. Ken Park is de film van fotograaf en regisseur Larry Clark die, samen met cameraman en co-regisseur Ed Lachman, een scenario van Harmony Korine op een rauwe en een tevens opmerkelijk tedere manier verfilmde.

~

Tate, Peaches, Shawn en Claude zijn tieners van de zelfkant van de samenleving, die zich al zuipend, neukend en drugs gebruikend staande houden. De psychisch gestoorde Tate zit met een driepotige hond (genaamd Legs), zijn kiwiserverende grootmoeder en zijn met Scrabble valsspelende grootvader opgescheept. Peaches met haar godsdienstfanatieke en gewelddadige vader. Shawn gaat naar bed met de moeder van zijn vriendinnetje en Claude wordt door zijn vader als loser en homo bestempeld. Vier verhaallijnen die aan het eind tot een climax komen. Het is een curieuze verzameling van op de werkelijkheid gebaseerde verhalen: persoonlijke ervaringen van Larry Clark, krantenartikelen en verhalen van vrienden vormen de basis van de film.

Skaterseks

~

Clark heeft sinds eind jaren 1980 iets met skatende tieners met zachte huidjes die al op jonge leeftijd seksuele ervaring opdoen. Hij legde hun leven fotografisch vast, zonder zelfcensuur toe te passen. In die tijd kwam ook het idee op voor een film, maar pas in 1995 ontstond zijn eerste film, Kids. Een pseudo-documentaire over (onveilige) skaterseks, drugs en geweld.
In Ken Park is de seks nog weer explicieter kant in beeld gebracht: ejaculaties worden bijvoorbeeld doodleuk in beeld gebracht. De camera zwenkt normaliter naar opzij waarna suggestie zijn werk kan doen, terwijl in Ken Park de camera soms zelfs inzoomt op de (letterlijk) seksuele uitspattingen van de tieners.

R(a)uw

Maar de toon van de seksscènes is wel weer goed getroffen, mede dankzij de cinematografie van co-regisseur Ed Lachman. De scènes hebben over het algemeen niet een pornografische, maar meer een r(a)uwe en soms zelfs gevoelige lading meegekregen. Net als in Kids zijn de seksscènes veel te lang: de kijker – die in de rol van voyeur wordt geplaatst – heeft allang door dat er (solo)seks wordt bedreven. De scène gaat zo lang door dat er weinig meer aan het verhaal wordt toegevoegd: het leidt af van het hoofdthema van de film, opgroeien op de rand van de samenleving. Nu beklijven de seksscènes meer dan noodzakelijk.

Shock

Het willen shockeren om het shockeren van Larry Clark in Ken Park (een Frans-Nederlandse productie) zie je ook bij andere Amerikaanse kunstenaars als Marilyn Manson en Matt Stone (South Park) terug: de maatschappij verandert volgens hen nauwelijks, dankzij een conservatieve massa (ongeveer 50 procent van de Amerikaanse [plattelands-]bevolking) die kort gezegd de vrijheid van meningsuiting belemmert, tegen abortus is en voor de doodstraf. Expliciete ongenuanceerde beelden en teksten werken als olie op het vuur van een groot deel van dit segment van de bevolking: keer op keer wordt door de producties van deze Amerikaanse kunstenaars het gewenste shockeffect bereikt, met als uiteindelijk doel een maatschappelijke revolutie te forceren zoals die zich in Europa in de jaren zestig heeft voltrokken. In augustus 2003 zal Ken Park voor het eerst in de VS te zien zijn en dan zal de uitwerking van de film blijken. In een links-liberale democratische rechtsstaat als Nederland heeft dergelijk effectbejag dus waarschijnlijk geen zin meer, al moet gezegd worden dat er eigenlijk geen Nederlandse films – of films over Nederland – te noemen zijn die met een orgie van seks en geweld de vinger leggen op de zwakke plekken in de Nederlandse samenleving.

Korinesk?

De scenarist van Ken Park, Harmony Korine, werkte al eerder samen met Larry Clark. Het scenario van Kids, dat gezien kan worden als het verhaal voor of na Ken Park maar dan zonder de ouders erbij, werd door Korine geschreven toen hij 19 was op basis van een verhaallijn die Clark voor hem schetste. Later maakte Korine furore als regisseur/schrijver van de films Gummo (1997) en de Dogma 95-film Julien Donkey-Boy (1999). Hij schreef het script van Ken Park ook weer op basis van de observaties van Clark. Korine’s maatschappijkritische en humoristische visie is venijnig en doeltreffend. Zijn misschien wel als ‘Korinesk’ aan te duiden puntige dialogen, leggen de pijnlijke keerzijde van de VS-façade – the American Dream – moeiteloos bloot. Dit komt met name in het eerste (en beste) gedeelte van de film, voor de seks- en geweldsexplosie in het tweede gedeelte, tot uiting. Het is echter de vraag in hoeverre het script helemaal van de hand van Korine is, aangezien hij een wurgcontract had getekend waarin stond dat hij zich verder niet met de film mocht bemoeien. Clark heeft het script waarschijnlijk naderhand nog gewijzigd.

Clash

Larry Clark en Harmony Korine kunnen beter niet meer gaan samenwerken. De meer subtiele visie van Korine clasht toch wel enigszins met het expliciete visuele shock-and-awe-spektakel dat Clark aan het publiek wil overbrengen. Samenwerking zal er de komende tijd waarschijnlijk ook niet inzitten, aangezien Korine zich gedistantieerd heeft van het uiteindelijke product van Clark en Lachman en heeft verklaard nooit meer in opdracht van een ander een script te schrijven. In de media hebben ze elkaar al herhaaldelijk zwart gemaakt.

Dus?

Al met al is Ken Park geen volledig geslaagde film, hoogstens een curieus portret van opgroeiende Amerikaanse jeugd in een zonovergoten Visalia maar met wel een paar hele goede scènes die een bijdrage leveren aan de alternatieve great American movie.

Theater / Voorstelling

Romeo ’n Juliette: A Caribean Xperienz

recensie: Romeo 'n Juliette: A Caribean Xperienz

Het verhaal is o zo bekend, maar in deze uitvoering heb je hem nog nooit gezien: Romeo en Juliet. Geen poëtische dialogen en treurnis, maar veel muziek en dialogen van de straat. Het Cosmic Theater weet met deze voorstelling een feestje te bouwen. De toevoeging achter de titel van deze voorstelling is dan ook niet voor niets A Caribean Xperienz.

~

In deze herschreven versie van Shakespeares toneelstuk (door Jenny Mijnhijmer) staan twee families centraal: Coropina uit Suriname en Madaro van de Antillen. Beide families wonen in Nederland, maar kunnen elkaar niet echt luchten. Zo blijkt maar weer dat er ook genoeg spanningen zijn tussen Surinamers en Antillianen. De cast van dit stuk steekt het niet onder stoelen of banken en gaat flink tekeer met de vooroordelen over en weer. Wat weer tot herkenbaarheid leidt in het publiek. Maar de verschillen tussen de families weerhouden Romeo (Jeffrey Spalburg) en Juliette (Esmée de la Bretoniere) er niet van om verliefd op elkaar te worden. En dat vraagt om de welbekende ellende…

Emotieloos

Je vergeet tijdens de voorstelling regelmatig dat je naar een tragedie zit te kijken. Het spel is luchtig en vrolijk. En ook op de cruciale momenten voel je weinig emotie. Dit is te wijten aan de prestaties op het toneel, die meteen het minpunt van deze voorstelling vormen. De spelers hebben hun best gedaan, maar het komt er niet helemaal uit. Misschien komt het door de manier waarop ze spelen: gesprekken voeren ze niet met het gezicht naar elkaar toe, maar altijd naar het publiek en met weinig emotie. Niet echt een vernieuwende manier van toneelspelen. Als kijker word je niet meegesleurd door de ontroostbare Romeo en de wanhopige Juliette. Tijdens het stuk blijven ze aan de oppervlakte en vallen zelfs zo nu en dan weg tussen alle andere spelers die bijna continu op het toneel blijven staan.

Lichaamstaal

Nog zo’n minpunt: het stuk wordt namelijk gespeeld door 21 acteurs. Dat is op zich een mooi aantal, maar niet om constant op het podium te zien; dat maakt het onoverzichtelijk. Doordat de acteurs niet altijd met lichaamstaal werken, is het soms een zoekplaatje om de juiste spreker te vinden. De regisseurs hadden er beter aan gedaan om de sprekers steeds goed uit te lichten, of de overbodige spelers tijdelijk van het toneel af te halen. Maar tegelijkertijd heeft de gezellige drukte ook zo zijn charme. Dus daar moet je even doorheen kijken.

Beats

Waar de regisseurs John Leerdam en Khaldoun Elmecky wel in geslaagd zijn is de originaliteit. Het decor is simpel met de bouwsteigers, maar het zijn de videobeelden die het ‘m doen. Tijdens de voorstelling zijn beelden van buiten te zien. Zo lijkt het net alsof het stuk zich ook buiten afspeelt. Af en toe worden de beelden onderbroken bij een heftigere scène waarbij de gezichten van de acteurs te zien zijn op het doek. De verteller van het stuk loopt namelijk rond met een kleine camera die aan zijn hand is vastgebonden. Hiermee kan hij live-beelden van de toneelspelers maken. Erg leuk bedacht. Daarnaast worden de acteurs ondersteund door een dj en drie musici, die voor de swingende beats zorgen.

Parkeergarage

Romeo ’n Juliette, A Caribean Xperienz is een feest om naar te kijken. Qua toneelprestatie geen topper, maar muziek, dans, humor en videokunst maken het leuk en origineel. Hierdoor valt de voorstelling ook in de smaak bij jongeren en allochtonen, die lastig naar het theater te trekken zijn. Het is maar goed dat dit stuk, wat eerst alleen in een parkeergarage in de Bijlmer werd opgevoerd, nu tot en met juni 2003 in diverse theaters en schouwburgen in het land te zien is.

8WEEKLY

Sonic Advance 2

Artikel: Sonic Advance 2

~

Het blijft toch behoorlijk wennen voor mij om Sonic op een Nintendo te spelen. Als Sega-liefhebber doet het soms zelfs een beetje pijn om het blauwe baasje op de cover van een Nintendo-magazine te zien prijken. Aan de andere kant is het misschien maar goed ook, op deze manier kunnen mensen over de hele wereld zelfs na het debacle van de Dreamcast (Sega’s laatste console) van Sega games genieten.

Sonic voor de Sega Mega Drive was het eerste platformspel waarbij ik als stoere jongen (ik was ongeveer 16 jaar) mijn meerdere moest erkennen in een meisje. En ook al ben je door een progressieve moeder opgevoed met alle fijne kneepjes van het feminisme, dat doet toch even pijn. Helemaal als je bedenkt dat het meisje in kwestie niemand minder dan mijn 9 jaar jongere zusje betrof. Met één hand op haar rug gebonden speelde ze het spelletje op haar sloffen uit, en wist ze zonder problemen alle levels sneller af te ronden.

The need for speed

Wat Sonic voor velen boven Nintendo’s Mario deed uitstijgen was de waanzinnige snelheid waarmee hij zich kon voortbewegen. Dit element is op de GBA perfect overgebracht. Nog meer dan op de Mega Drive kunnen snelheidsduivels zich lekker uitleven. De manier waarop de landschappen soms in hoog tempo aan je voorbij schieten is mijn inziens op de GBA nog niet eerder vertoont. Het echt ouderwetse Sonic gevoel kwam weer in me boven, zelfs op een Nintendo apparaatje.

Mis

~

Die snelheid is leuk, maar hierdoor mis je veel elementen die het spel je te bieden heeft. Te pas en te onpas kom je verborgen bonussen en schatten tegen die je door een al te hoge topsnelheid makkelijk mist. Daarom is ouderwets schotje springen en beestjes ontwijken soms ook even nodig. In de latere levels redt topsnelheid alleen je sowieso niet meer, daarvoor zijn de levels veel te ingewikkeld opgebouwd.

Conclusie

Sonic Advance 2 is weer ouderwets platformgenot met die ouwe trouwe blauwe Hedgehog. Sonic is nog altijd (en nu hoor ik duizenden Nintendo-fans joelen) tien keer cooler dan dat maffe Italiaanse loodgietertje en zijn slungelige broertje. Voor de oude Sega-adepten, de verstokte Nintendo-fans die Sonic stiekem toch leuk vinden en nieuwelingen is Sonic Advance 2 een titel die niet gemist mag worden. Absolute platformtop! Hier kunnen veel 3D-platformers op de ‘grote consoles’ nog veel van leren qua vlotte gameplay en speelplezier.

Theater / Achtergrond
special:

The Real Inspector Hound

.

~

In TRIH volgen we de twee toneelrecensenten Birdboot en Moon, vlak voor de aanvang van een nieuw toneelstuk dat zij moeten bespreken. Birdboot is een rokkenjager, Moon een verbitterde journalist die bij zijn krant altijd de tweede viool moet spelen. Moon mag alleen een stukje schrijven als zijn collega Higgs even geen tijd heeft. De twee zien een matige whodunnit (zo’n stuk waarbij je je afvraagt wie de moordenaar is), maar Birdboot is meer bezig met knappe actrices, en Moon met zijn frustraties. In de pauze gaat op het toneel een telefoon af. Birdboot kan zich niet bedwingen, en loopt het toneel op om op te nemen. Vanaf dat moment slokt het toneelstuk Birdboot en Moon op, en lijken realiteit en toneel in elkaar over te lopen. De gebeurtenissen gaan met Birdboot en Moon zodanig aan de haal dat ook zij willen weten: whodunnit?

Engels

Het idee van twee toneelstukken is dit jaar bij Guts nogal uit nood geboren. Guts is de toneelvereniging van de Engelse Faculteit uit Groningen, en had dit jaar te maken met veel aanmeldingen van studenten. Aangezien Guts doorgaans hooguit 7 á 8 personen voor een stuk nodig heeft konden er makkelijk twee groepen gevormd worden, zodat geen enkele acteur teleurgesteld hoefde af te haken. Ook dit jaar wordt Guts bijgestaan door een enthousiast productieteam, dat met name vorig jaar met Goodnight Desdemona, Goodmorning Juliet veel werk had. TRIH is daarmee vergeleken wat meer lowbudget, maar zeker niet minder. Guts is een Engelstalige toneelvereniging, en Goodnight Desdemona was vooral voor Engelstaligen en Shakespearekenners erg leuk. Deze drempel is met TRIH weggenomen: slechts een basiskennis van de Engelse taal is vereist om de inhoud van het stuk te kunnen volgen.

Debutanten

TRIH heeft dit jaar een jonge cast met veel debutanten. Het stuk wordt echter gedragen door Lolu Ajayi en Gerry van der Laan die beiden een flinke staat van dienst hebben. Zij vertolken Birdboot en Moon. Marleen van der Velden zet een prima rol als Lady Muldoon neer, een soort aristocratische rol met diva-neigingen. Voor de overige acteurs geldt dat zij dit jaar debuteren, en dat brengt een hoop druk mee voor de jonge cast. Maar als zij de passie uit de repetities ook in de uitvoering weten te leggen, dan is er niets aan de hand. Zoals de Engelsen zeggen: A walk in the park!

The Real Inspector Hound

1, 2 & 3 April
Aanvangstijd: 20.30
Universiteitstheater Groningen
Reserveringen: 050-3636128
Entree: € 6

Links

Guts

Film / Films

The Recruit

recensie: The Recruit

‘Niets is wat het lijkt’. Zeker niet bij de CIA, zo laat The Recruit ons zien. In een tijd waarin de inlichtingendienst belangrijker is dan ooit, verschijnt deze thriller met Al Pacino en Colin Farrell in de hoofdrollen. Het begint met een martini en voordat computernerd James Clayton (Farrell) er erg in heeft, wordt hij ertoe verleid om voor de CIA te gaan werken. Walter Burke (Pacino) krijgt hem zover. Maar dan moet nog blijken of deze rekruut de man is waar de CIA op zit te wachten.

~

En dan laat The Recruit ons iets zien wat de meeste CIA-films overslaan: de interne opleiding. Hoe ze worden getest, hoe ze worden voorbereid op het spionagewerk en welke overlevingstechnieken ze leren. Je ziet het allemaal op de Farm, het opleidingeninstituut van de CIA. Maar hoe leuk en origineel dit ook is, het werkt vooral vertragend. Je wacht op actie die nog even op zich laat wachten.

CIA-ellende

~

Een opbloeiende romance tussen mederekruut Layla (Bridget Moynahan) en James kan niet uitblijven als hij haar vanaf het eerste ogenblik al zwijmelend aankijkt. James heeft alleen geen flauw idee dat hij zich hiermee op gevaarlijk terrein begeeft. Maar ervaring leert snel: Vertrouw niemand! Voor James de schone taak om een mol in de CIA-ellende op te sporen.

Sfeer

Regisseur Roger Donaldson (van o.a. Thirteen Days) zet met deze film geen topper neer, maar echt slecht is The Recruit ook niet. Het probleem van de film is dat-ie te vaak voorspelbaar is, waardoor de schrikmomenten verloren gaan. De echte spanning ontbreekt op een paar verrassende elementen na. Overigens is Donaldson er wel prima in geslaagd om de cameraman goed te instrueren. Prachtige beelden zijn er gemaakt, die precies de sfeer weten op te roepen die de film nodig heeft.

Gevaarlijke vrouw

Dan de acteurs: Al Pacino is weer eens de machoman. Hij speelt z’n rol goed, maar spettert niet echt van het doek af. Dat doet ook de andere hoofdrolspeler, Colin Farrell, niet. Hij acteert goed, maar het duurt even voordat hij de afstand tussen hem en de kijker verkleint. Farrell wordt als een aankomend talent gezien in de filmwereld. Met deze film heeft hij een stap voorwaarts gezet, maar hij moet nog iets meer uit de kast trekken. Complimenten voor Bridget Moynahan die haar rol als “gevaarlijke” vrouw goed weet neer te zetten.

The Recruit had een goede thriller kunnen zijn, maar hij haalt het net niet. Het concept is aardig bedacht, maar niet spannend genoeg. Er zitten gaten in het verhaal. Desondanks is de film, als je hem niet te serieus neemt, best uit te zitten.

Film / Films

Videotapes op een schijfje

recensie: Editie maart 2003

Het is zo jammer dat sommige dvd-makers nog steeds denken dat een schijfje niet veel meer is dan een platte en ronde videoband. Er worden nog steeds dvd’s op de markt gebracht waarop alleen de film staat. En dat terwijl we aan de andere kant doodgegooid worden met leerzaam audiocommentaar, lachwekkende bloopers, diepzinnige documentaires en andere leuke extra’s. Een dvd met ‘niks’ erop kan haast niet meer. Langzaamaan dringt dat ook tot distributeurs door. Er duiken steeds vaker trailers, featurettes en behind the scenes op. Het gaat de goede kant op. Als nu de kwaliteit van het gebodene ook nog beter wordt, kunnen we met gerust hart een punt zetten achter deze rubriek: videotapes op een schijfje.

~

Made

(Indies)
John Favreau (2001)
Best leuke misdaadkomedie, waarin eigenlijk maar heel weinig gebeurt. Twee vrienden, de een zwijgzaam (John Favreau) en de ander bijzonder rad van de tongriem gesneden (Vince Vaughn), worden naar New York gestuurd om zich daar voor te doen als doorgewinterde mafialeden. Het verhaal is dun en actie is nauwelijks te bespeuren, maar de karakters worden door de veel gesprekken driedimensionaler en levendiger dan in menig andere film van hetzelfde genre. Vince Vaughn praat veel te veel en veel te snel, en Famke Janssens rol van moeder-slash-stripper is veel te klein, maar desondanks is Made een heel aardige mafiakomedie.
Extra’s: trailer, fotogalerij, biografieën.

One Hour Photo

(Fox)

~

Mark Romanek (2002)
Magistrale thriller, die je vanaf de eerste tien minuten al bij de strot pakt vanwege het unieke personage van fotolaborant Sy Parrish (briljant gespeeld door Robin Williams). Regisseur Mark Romanek en zijn cameraman Jeff Cronenweth (ook van Fight Club) pakken de film met de zijden handschoentjes van een fotolaborant aan. De overeenkomsten tussen fotografie en cameravoering zijn hier treffend en briljant. Elke scène begint met scherpstellen, de camera beweegt nauwelijks en beperkt zich alleen tot in- en uitzoomen. De paar kleine minpuntjes (de wel erg goede kwaliteit van de familiekiekjes aan Sy’s muur bijvoorbeeld) zijn bij lange na niet sterk genoeg om het eindoordeel te beïnvloeden: een absoluut meesterwerk.
Extra’s: geen.

Bully

(A-Film)

~

Larry Clark (2001)
De nihilistische kids uit Larry Clarks universum (zie bijvoorbeeld Kids) voegen dit keer moord toe aan hun leefwereld die doordrenkt is van seks en drugs. Clark loodst ons zijn wereld binnen door middel van een overdosis aan blote tieners, pijnlijke seks, stoere taal en onhandige naïveteit, wat in het begin een beetje te veel van het goede lijkt, maar gaandeweg de toon blijkt te zetten voor de rest van het verhaal. Verrassend genoeg wordt de – op feiten gebaseerde – film daardoor steeds beter. Hoogtepunt is de moordscène, waarin de kinderen dan toch doen wat ze zelf niet eens voor mogelijk hadden gehouden.
Extra’s: trailers, fotogalerij, biografieën, korte en oppervlakkige interviews met regisseur en cast.

Killing me Softly

(RCV)

~

Kaige Chen (2002)
De eerste helft van deze “erotische thriller”, naar het boek van schrijversduo Nicci French, is intelligent, spannend en best wel sexy dankzij een veelvuldig halfblote Heather Graham. Een bergbeklimmer met een getroubleerd verleden eist absolute overgave van zijn nieuwe vrouw. Dat beangstigt haar, en gaandeweg komt ze erachter dat de vorige vrouwen van haar nieuwe man op raadselachtige wijze zijn verdwenen. Killing me Softly kent goede momenten, maar het is jammer dat de goedkope en publieks-onderschattende ontknoping de zorgvuldige opbouw teniet doet.
Extra’s: trailers, fotogalerij, promotiefilmpje (onder de naam ‘featurette’) en korte behind the scenes

Life as a House

(RCV)

~

Irvin Winkler (2002)
Life as a House beweegt zich meerdere malen richting de verkeerde kant van de lijn die emotie scheidt van melodrama, maar weet daar toch steeds binnen te blijven dankzij de goede acteurs (vooral Kevin Kline als stervende vader) en de verschillende zijsprongetjes die het verhaal maakt. Opstandige puberzoon Hayden Christensen draait mee in de wat stereotiepe wereld van zarte kleren, zwarte haren, zwarte make-up en zwarte muziek. Zijn vader (Kline) verplicht hem de zomervakantie te spenderen aan het bouwen van een nieuw huis. Cliché’s liggen op de loer, maar gelukkig druipt het ‘elkaar leren kennen’ er niet vanaf. Leuke rollen zijn er verder voor Jena Malone en Mary Steenburgen als lief buurmeisje en sexy buurvrouw.
Het leek erop dat er een aantal scènes uit de film was geknipt, omdat we soms wel erg abrupt wisselden van scène. Zonder de voice-over aan het eind was de film nog een beetje beter geweest, maar dan hadden de Amerikanen het vast weer niet gesnapt.
Extra’s: geen

Human Nature

(A-Film)

~

Michel Gondry (2001)
Er is iets goed mis met deze film; een script van Charlie Kaufman, een handvol prima acteurs en “grote belofte” Michel Gondry achter de camera en toch levert de film niet meer dan een paar gniffeltjes op. Zelfs een scène waar ik in de trailer hardop om moest lachen, blijkt niet eens een beetje leuk te zijn. Ik weet niet waar het fout is gegaan, want het script bevat een paar goede (hoewel niet erg subtiele) ideeën, maar het wil vanaf de eerste minuut maar niet lukken om enige vorm van interesse voor de personages op te wekken, laat staan mee te leven of om grapjes te moeten lachen. Het ligt mogelijk aan de stereotypering van de personages: de overpreciese wetenschapper die steeds faalt, de zwoele assistente, de wildeman die keurig Engels spreekt en de leuke vrouw met een huidprobleem. Een zware teleurstelling.
Extra’s: reclamefilmpje onder de naam ‘featurette’, trailer, filmografie.

Boeken / Fictie

De kloof dichten

recensie: Duivelskloof

De Venezuelaanse waterval Salto Angel stort zich bijna duizend meter van de bergen omlaag in de Cañon del Diablo, de Duivelskloof. Hij dankt zijn naam aan de Amerikaanse piloot Jimmy Angel die hier in 1937 met zijn vliegtuigje landde op zoek naar goud. Hij kreeg het toestel op deze ondergrond niet meer de lucht in en was gedwongen een zware tocht met een haast verticale afdaling van de berg te maken, die hem elf dagen kostte.

~

Net zoals de hoogste waterval van de wereld zich in Venezuela vol overgave in de duivelskloof stort, zo stort de hoofdpersoon van deze debuutroman zich in haar reizen over de gehele wereld en stort de journaliste Janine Hoekstein zich in de wereld van de romans.

Ontwikkeling

Elke auteur maakt in de loop van de tijd een ontwikkeling door in zijn/haar schrijfstijl of thematiek. En meestal valt je dit naar verloop van tijd en het lezen van enkele boeken van die auteur pas op. Maar bij Janine Hoekstein merk je dat al in haar eerste roman. Begint de proloog nog erg hakkerig, met korte zinnen, waarbij je bij het lezen een haast astmatische kortademigheid ontwikkelt, vanaf het tweede hoofdstuk wordt de schrijfstijl langzaamaan steeds vloeiender en vlotter te lezen.

Opsomming

Er is echter één ding dat me gedurende het gehele boek bleef opvallen. Regelmatig komt er namelijk een dubbele punt voor in haar verhaal. Zoals in de volgende zin:

Ook dit vertelt ze Marco niet: over de grote schelp die de schipper op het strand van Puerto la Cruz in haar hand drukte.

~

Die dubbele punt stoort me. Het is een kleine moeite om hier een goede vlot lopende zin van te maken. Ik heb nu voortdurend het idee dat er een opsomming komt van de aan te schaffen boodschappen.

Maar afgezien van de vorm gaat het hier ook nog om de inhoud. En die bevalt me wel. De hoofdpersoon Mirjam, heeft te maken met haar eigen ‘duivelskloof’. De kloof tussen haar zelf en haar gezin, tussen haar zelfverzekerde gedrag en haar gevoel, tussen het heden en het verleden. Deze kloof wordt, al naar gelang het boek vordert, steeds duidelijker en herkenbaarder. Door die herkenbaarheid ga je ook steeds meer sympathie ontwikkelen voor de strijd die de hoofdpersoon met zichzelf levert. En sympathie kan alleen maar ontstaan als het personage door de auteur goed getypeerd wordt.

Oorzaak

Zoals wel vaker het geval is, heeft ook het gedrag van Mirjam een oorzaak. Een oorzaak, waarvan je vanaf het begin vermoedt dat hij er is, maar waarvan je maar steeds niet begrijpt wat die nu precies behelst. En hier blijkt het talent van Janine Hoekstein. Want tot het moment waarop zij verkiest de lezer deelgenoot te maken van de reden waarom de personen in het boek zo op elkaar reageren, ben je aan het gissen hoe de vork in de steel zit. En dan blijk je er toch nog naast te zitten.

Gevolg

Doordat je als lezer steeds probeert uit te vissen waarom men zo op elkaar reageert, én doordat je uiteindelijk een verrassende ontknoping voorgeschoteld krijgt, is wat mij betreft de debuutroman van Janine Hoekstein de eerste in een reeks van vele onderhoudende en verrassende boeken. De ontwikkeling die Janine Hoekstein al meteen in haar debuutroman doorloopt, belooft veel goeds voor de toekomst.

Boeken / Strip

De barrière geslecht?

recensie: Dick Matena - De avonden

~

Er werd al een tijdje reikhalzend uitgekeken naar dit project van Dick Matena. Er zou een begin worden gemaakt met het slechten van de barrière die wel degelijk bestaat tussen Literatuur en Strip. Kortom, er rustte een loodzware last op de inmiddels niet meer zo piepjonge schouders van de vermaarde stripauteur. Er ontstond al enige scepsis toen bekend werd gemaakt dat het album een letterlijke en integrale weergave van de tekst van Reve’s meesterwerk zou gaan bevatten. Maar menig scepticus haalde bakzeil na het zien van de eerste tekeningen.

Want dat de vormgeving van het eerste deel met veel zorg en toewijding gestalte is gegeven, behoeft geen betoog. Er is gekozen voor een monochrome techniek waardoor het geheel een sfeervol en authentiek tintje krijgt. Verder is er grondig historisch onderzoek verricht, zodat de afgebeelde settings geloofwaardig overkomen.

Topzwaar

Toch is de eerdere scepsis niet geheel onterecht. Immers, door de letterlijke tekst te gebruiken, is het een topzwaar verhaal geworden. Reve’s meesterwerk over een jongeman die ten tijde van het naoorlogse Nederland zijn leven in sombere ledigheid doorbrengt en zowel zichzelf als zijn naaste omgeving met verbazing en afschuw beschouwt, laat zich niet eenvoudig kenschetsen.

Fantasie

Het is beklemmend, aangrijpend, zwartgallig en humoristisch tegelijk met hier en daar een vleugje surrealisme. De kracht van het boek ligt in de zo herkenbare en onnavolgbare Reviaanse stijl. Een stijl die de lezer echter genoeg ruimte laat de eigen fantasie en emotie aan te spreken; woorden evolueren zich tot beelden; beelden evolueren zich tot gedachten, emoties. En dat is literatuur ten voeten uit. Door de denkbeelden en zienswijzen van de protagonist wordt de lezer een subjectief beeld voorgeschoteld van de gebeurtenissen en personages die de revue passeren. Door het aanwenden van zijn fantasie is diezelfde lezer echter niet alleen passief deelgenoot maar ook schepper van het verhaal. Nimmer zal hij een willoos door de auteur bespeelde marionet zijn.

Fraaie beelden

~

En dat is nu juist het probleem met dit eerste verstripte deel van ‘De Avonden’. De op zichzelf fraaie beelden voegen nagenoeg niets toe aan de originele tekst. Anders dan Reve heeft Matena alle touwtjes stevig in handen. Dat dit ten koste gaat van het leesgenot lijkt haast onontkoombaar. Als de tekst ons meldt dat Frits van Egters op de grond spuwt, wordt dit gegeven braaf in beeld gebracht. Naarmate het boek vordert, ben je geneigd de plaatjes maar over te slaan en je te beperken tot Reve’s tekst die zijn kracht na al die tijd nog niet heeft verloren.
De combinatie tussen beeld en tekst blijkt hier niet echt te werken.

Het gevaar schuilt hem hierin dat degenen die het origineel hebben gelezen weinig behoefte zullen hebben hun eigen fantasie in te ruilen voor die van Dick Matena en dat degenen die zich hieraan nog niet hebben gewaagd het na het lezen van de stripversie waarschijnlijk wel uit hun hoofd zullen laten.

Het blijft bewonderenswaardig dat een stripauteur zich waagt aan Reve’s Magnum Opus, maar of
hiermee de eerder genoemde barrière wordt geslecht, is maar zeer de vraag.

8WEEKLY

Contra: Shattered Soldier

Artikel: Contra: Shattered Soldier

Ooit speelde ik op de Super Nintendo Contra, een spel dat overigens verdacht veel leek op Probotector (of andersom). Nu brengt Konami Contra weer uit, maar dit maal op de next-gen consoles. Meestal gaan dit soort oppoetsbeurten gepaard met ‘nieuwe’ 3D gameplay die fans van het klassieke spel vaak niet kunnen bekoren. Dit is met Contra niet het geval, Konami houdt de actie lekker ouderwets.

~

Blaren

In Contra kruipt de speler in de huid van Bill Rizer, en moet je weer eens de wereld redden. In vergelijk met de NES en SNES delen zijn de achtergronden nu 3D, maar de actie is strikt 2D. Je loopt met een flink wapenarsenaal door een landschap, dat wemelt van het vijandige tuig. Alles wat in beeld komt is je vijandig gezind, dus dat betekend dat je een paar flinke blaren op je duim van het schieten kan verwachten.

Items

~

Onderweg kan je uiteraard weer allerhande items oppikken, zoals nieuwe wapens, energie, je kent het wel. Na een geslaagd level volgt uiteraard een ‘stage boss’, en zodra die verslagen is komt er een nieuw level waarin je er weer flink op los kan schieten. Misschien is de gameplay niet een toonbeeld van variatie en originaliteit, maar soms heb ik daar ook totaal geen behoefte aan. Vroeger waren dit soort games geweldig, en waarom nu niet? Is een flinke portie actie tegenwoordig niet meer aan de gamer besteed?

Conclusie

Persoonlijk begon ik het spel eigenlijk steeds leuker te vinden naar mate ik het bleef spelen. Op zijn manier is het toch origineel en gedurfd om een spel met dergelijke oude gameplay op te zetten. Het simplistische van het spel werkt voor mij heel verfrissend, in vergelijk met al die shooters waar je duizend en één mogelijkheden hebt. Contra is niet alleen voor de retrogamer een aanrader, maar ook voor de huidige gamer die op zoek is naar een spel met flinke actie. Een spel dat je regelmatig nog eens uit de kast haalt.