We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Disclaimer en privacybeleid
Acrobatische balans
.
~
In Murray’s jeugdboek ontbreekt het Cedar bepaald niet aan verbeelding, zowel in haar hoofd als op papier. Tussen de geschreven teksten door krijgen we een indruk van haar omgeving door de vele tekeningen die het boek rijk is. Cedar is de belichaming van individualisme, een meisje dat niet bang is buiten de grote groep te vallen. Samen met haar vrienden probeert ze iets unieks te creeëren door een acrobatische uitvoering. Cedar is een tiener in een Australische multiculturele samenleving, waarin de italiaanse Caramella Zito haar beste vriendin is, waarin de vijftig jaar oude Oost-Europese Ricci bij haar sociale groepje hoort. Samen met haar hond Stinky struint Cedar B. Hartley graag de buurt af. Ze “vermijdt de hoofdstroom van de straatactiviteiten en wordt naar de kliekjes toegedreven.”
Alles gaat zijn gangetje tot Stinky vermist raakt. Na het verspreiden van posters staat ineens Kite bij haar op de stoep, een jongen die haar haar hond terugbezorgt. De twee hebben veel gemeen, en dan ontdekken ze ook nog dat ze allebei een liefde hebben voor acrobatiek. Cedar woont bij haar moeder. Haar vader is dood en haar broer is weggelopen. Kite’s ouders zaten vroeger bij het circus, maar zijn nu gescheiden. Zijn moeder zit nog steeds bij het circus. Kite kan zwaaien in bomen, en dat wil Cedar ook wel kunnen. Kite geeft Cedar les in acrobatiek, wat hij weer van zijn vader en moeder geleerd heeft. Plotseling wordt Ricci’s hond ernstig ziek en heeft hij een operatie nodig. Kite en Cedar besluiten om een acrobatische uitvoering te doen om geld in te zamelen voor de operatie.
Nostalgie
Het is altijd een grote opgave om als volwassene een boek te schrijven vanuit het perspectief van een jonge tiener. Er zijn van die tienerboekenvalkuilen die bijna onvermijdelijk zijn en veel schrijvers trappen daar dan ook in. Omdat kinderen het boek moeten kunnen lezen, proberen schrijvers een simpele stijl aan te houden, die er dan meteen voor zorgt dat je het boek in nog geen twee uur uitleest. Daarnaast willen nostalgische herinneringen aan een tijd lang vervlogen nog wel eens in de weg staan als de schrijver zich een voorstelling wil maken van een jonge tiener. Helaas heeft ook Murray zich laten beïnvloeden door haar volwassen kijk op de wereld, waardoor het verhaal van Cedar een volwassen karakter krijgt. Er zijn geen grote onvolkomenheden, maar Cedar is toch duidelijk een product van een volwassen schrijver, die terugkijkt op haar jeugd. Vandaar dat Murray het boek ook Het bijna ware verhaal… heeft genoemd. Het is overduidelijk dat Murray een deel van haar eigen jeugd probeert te beschrijven in haar debuutroman, waarbij ze als volwassene haar jeugd aan het romantiseren is.
Balans
Cedar’s leven bestaat uit vragen, zoals het iedere tiener betaamt. Aan het eind van het boek komt haar broer weer opdagen en krijgt ze eindelijk antwoord op de prangende vragen die Cedar al jaren in haar hoofd heeft zitten over de dood van haar vader. Eind goed, al goed, zoals het een jeugdboek betaamt. Een jeugdboek heeft nu eenmaal als nadeel dat het voorspelbaar is, zeker als je het als volwassene leest. Maar ondanks het nostalgische en cliché-matige defect dat het kinderboek vertoont, is er duidelijk veel warmte in het verhaal, een gevoel van goede jeugdherinneringen.
Het is een verhaal over het vinden van balans in je leven, een verhaal over volwassen worden temidden van een multiculturele samenleving en het verstevigen van de band tussen familieleden. ä is een luchtig kinderboek waar vooral niet te zwaar aan getild moet worden. Cedar mag dan soms een beetje te volwassen overkomen en soms met haar hoofd in de wolken lopen, maar het is toch vertederend om de dagdromende Cedar á la Lana Monroe opkomt als Shirley Bassey waarbij ze volledig zelfverzekerd Walk on By begint te zingen, hoe dat ook mag klinken.
Bladzijden: 228
ISBN: 90 50000 637 X
Misschien ook iets voor u
Als een voorhamer
Wanneer James Frey de ontwenningskliniek binnenkomt, is hij verslaafd aan cocaïne, crack, pillen, acid, paddo’s, speed, benzine, lijm en alcohol. Hij gebruikt zo veel hij kan, zo vaak hij kan. Vlak voor zijn opname is hij van een brandtrap gevallen en zijn voortanden zijn afgebroken, zijn wangen gescheurd en zijn neus gebroken. James Frey is van de binnen- en buitenkant een wrak, op sterven na dood. Maar hij moet afkicken en leven.
~
Zo begint In duizend stukjes (A Million Little Pieces), het boek van de Amerikaan James Frey. Frey is 33 wordt in Amerika gezien als een van de meest succesvolle auteurs van dit moment (samen met bijvoorbeeld Dave Eggers). Dit boek, In duizend stukjes, wordt over een tijdje verfilmd door Gus van Sant, met in de hoofdrollen wellicht Brad Pitt en Jennifer Aniston. Is dit boek, dat je een beschrijving van een ontwenningskuur kunt noemen, ware het niet dat je dan een aantal punten miste, alle ophef waard?
Zenuwen
Op ruim een derde van het boek is daar nog niets definitiefs over te zeggen, maar er zijn al wel wat voorzichtige aannames te maken. In duizend stukjes kenmerkt zich door een opvallende schrijfstijl: Frey schrijft korte zinnen die hij vaak herhaalt, alsof het mantra’s zijn. Verder schrijft hij in elke zin woorden met hoofdletters, waardoor je in het begin het idee hebt dat de ik-figuur alles om hem heen groot en belangrijk vindt. Dit begint op een gegeven moment op je zenuwen te werken, maar het idee erachter is goed. Frey schetst de dwanggedachten van een verslaafde niet alleen in het verhaal, maar ook in de stijl.
Ik heb het boek nog niet uit, maar uiteindelijk zal James afkicken, daar ben ik nu, op bladzijde 132, van overtuigd. Hoe hij dat zal doen en hoe lang dat zal duren is nog onduidelijk, maar vast staat dat de ik-figuur vooral lijdzaam afwacht en intussen zijn vrienden en mede-afkickers observeert. Zijn eigen gedachten lijken hem niet zoveel te interesseren, zijn verslaving is het enige belangrijke deel aan zichzelf. Nu hij geen verdovende middelen krijgt zoekt hij andere manieren om te ‘scoren’, en hij doet pogingen met chocolade, koffie, sigaretten en vooral heel veel eten.
Tandarts
Het verhaal is niet echt spannend te noemen, maar het is wel een aangrijpend relaas. Wat je ook van verslaafden vindt, wanneer James een wortelkanaalbehandeling moet ondergaan bij de tandarts leef je met hem mee. Vooral omdat hij, als afkickende verslaafde, geen enkele vorm van verdoving krijgt.
Ik zal dit boek nog uit lezen, maar op dinsdagavond 9 december is auteur James Frey in Nederland voor een lezing. Ik zou hem al wel een paar vragen willen stellen.
Los van de vraag of het een autobiografisch verhaal is, zou ik graag willen weten wat hij met zijn boek wil bereiken. Wil hij een afschrikwekkend voorbeeld geven van een verslaving? Denkt hij dat dit de beste manier is?
Moraal
Wat mij zo tegen de borst stuit bij maatschappelijk verantwoorde literatuur is de overduidelijke moraal die er in dit soort boeken ligt. Begin er niet aan, is de boodschap, al wordt die gelukkig nergens expliciet vermeld. Subtiel is zijn boek allerminst, en ik vraag me af of de inhoud voor Frey niet veel belangrijker is dan de literaire vorm waar hij zijn verhaal in heeft gegoten. Natuurlijk heeft hij een bijzondere schrijfstijl die inderdaad overeenkomt met de idee van zijn verhaal, maar echt literair kan ik het vooralsnog niet noemen. De korte zinnen bieden weinig ruimte voor echt rake observaties en het fragmentarische lijkt me iets te bestudeerd. De personages van In duizend stukjes zijn prachtige karakters, maar wel behoorlijk stereotiepe vaderfiguren, nurkse zusters en pesterige mede-verslaafden.
Frey’s verhaal komt aan als een voorhamer, maar is dat wel de juiste manier om de boodschap tot de lezer door te laten dringen? Is wat meer subtiliteit niet veel beter, ook voor de kwaliteit van verhaal en vorm?
Deze, en andere vragen, leveren waarschijnlijk een interessante discussie met Frey op. Zijn lezing vindt plaats op 9 december om 20u in De Rode Hoed, Keizersgracht 102 in Amsterdam. Kaarten voor studenten kosten € 7,50, andere bezoekers betalen € 12,50.
Bladzijden: 383
ISBN: 90 351 2585 1
Misschien ook iets voor u
Even Fishtanken
~
Wie vorig jaar Motorpsycho op de festivals van de lage landen zag spelen, zag ook dat de band zich regelmatig liet bijstaan door Jaga Jazzist, die andere geweldige formatie uit Noorwegen. Er waren vaak veel mensen op het podium en samen jamden ze er op los alsof het een lieve lust was. Na een aantal goed bevallen optredens werden de jamsessies aan het einde van het vorige festivalseizoen nog eens in een studio overgedaan.
What came out is a stunning cocktail of Stax Soul, John Coltrane and obviously, Pharaoh Sanders.
Wie op een rustige zondagmiddag alle platen van Motorpsycho naast elkaar zou leggen heeft de muziekgeschiedenis van de twintigste eeuw in één oogopslag op een rij. De leden van Motorpsycho zijn meesters in het afleggen van een parcours dat alle hoeken van de muziekwereld beslaat, maar ze weten daar steevast een eigen interpretatie aan te geven. Per plaat weet Motorpsycho volledig anders te klinken. In het jaar dat het schitterende countrygetinte album The Tussler opnieuw werd uitgebracht, verschijnt Motorpsycho wederom anders dan voorheen.
Een perfecte combinatie
~
~
Links:
www.jagajazzist.com
http://motorpsycho.fix.no/
www.konkurrent.nl
Motorpsycho & Jaga Jazzist Horns
Album: In the Fishtank 10Misschien ook iets voor u
Uit als een nachtkaars
Een jaar of twee geleden dook er op internet opeens een alternatieve versie op van The Phantom Menace, de eerste episode in de Star Wars-sage. Een handige jongen was zo ontevreden over de beruchte prequel dat hij met behulp van een dvd en wat montagesoftware een nieuwe versie maakte, waarin het politieke geneuzel tot een minimum werd gereduceerd en het grootste deel van de scènes met de irritante Jar Jar werden geschrapt. Het resultaat was een verbluffend coherente film, die wereldwijd de nodige opschudding veroorzaakte. Het wachten is nu op een snelle jongen die de schaar zet in de laatste twee Matrix-films.
~
The Matrix Revolutions begint enige uren na het einde van voorganger Reloaded, zonder enige samenvatting van die film. Neo (Keanu Reeves) lijkt in coma te liggen, maar bevindt zich ondertussen in een klinisch wit metrostation dat een verbinding vormt tussen de Matrix en de echte wereld. Als hij weer bijkomt, hoort hij dat het nog maar een paar uur zal duren voor Zion, het laatste bolwerk van de mensen, vernietigd zal worden door de meedogenloze Machines. Zal Neo de mensen redden? Zal Zion standhouden? Is Revolutions een even saaie en pretentieuze draak als Reloaded?
Stoplappen
~
Karige ontwikkelingen
Gelukkig kun je tijdens de spannende stukken in Revolutions weer meeleven met de personages, al is het maar een beetje. Je voelt je als bioscoopbezoeker echter goed op je tenen getrapt als je merkt dat veel van de karige ontwikkelingen uit Reloaded (er zijn meerdere versies van de Matrix geweest, en ook verlossers als Neo hebben eerder geprobeerd de mensen te redden van de ondergang), in Revolutions niet meer ter zake lijken te doen. Natuurlijk redt Neo de mensheid, maar was daarvoor echt dat vreselijke tweede deel nodig geweest?
Remastered
Het grootste raadsel uit de hele Matrix-sage is dan ook hoe de Wachowski’s de studio hebben overtuigd van het feit dat ze voor hun magere vervolgverhaal twee films nodig hadden in plaats van één. Twee films betekent meer werk, maar ook een dubbel salaris. De makers van deze films zijn daarom de enige winnaars van deze ronde. Maar dat kan veranderen: ik daag hierbij alle Matrix-fans met Adobe Premiere of Final Cut Pro uit een coherent verhaal te smeden van de beide laatste Matrix-films. Sloop alle overbodige dialogen eruit en kort de actiescènes in met veertig procent. The Matrix Remastered is het enige echte vervolg op het klassieke eerste deel. Wie durft?
The Matrix Revolutions
Regie: The Wachowski BrothersJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Van punk naar allemansmuziek
Er zijn heel goede musici die niet zo heel erg belangrijk zijn. Elvis Costello is een goed voorbeeld: fantastische artiest, maar een wereld zonder Elvis Costello ziet er niet zo gek veel anders uit dan eentje mét. Van Joe Strummer kun je precies het tegenovergestelde beweren. Dat Strummer en The Clash eind jaren zeventig samen met andere punkbands de populaire muziek een beslissende draai om de oren hebben gegeven zal niemand bestrijden.
~
Maar zoals zoveel punkartiesten raakte ook Strummer na het uitdoven van de punkvlam en het ontbinden van The Clash in een diep gat. De wereld zat net zo min op Strummer te wachten als op die andere punkgrootheid, Sid Vicious. Maar waar Vicious de gemakkelijke uitweg koos besloot Strummer zichzelf opnieuw uit te vinden met The Mescaleros, een band die op een onmiskenbaar Clash-achtige manier veel verder kijkt dan het punk-genre.
Dat leidde tot twee platen en wisselend succes, hoewel Global a Go-Go wel degelijk bewees dat zo’n aanpak geslaagd kon zijn – met een mix van ska, punk en verschillende vormen van wereldmuziek. Streetcore is nummer drie, opgenomen vlak voordat Strummer op 22 december vorig jaar volledig onverwacht het loodje legde.
Op Streetcore wilden Strummer en The Mescaleros een wat toegankelijker geluid laten horen, maar geef mij Global a Go-Go maar. Waar die plaat The Mescaleros nog een smoel gaf, probeert Streetcore wat te veel een allemansvriend te zijn: een beetje Clash, een Reggae-cover (Redemption Song nota bene), iets voor de Blur-crowd, etcetera. Het maakt allemaal een twijfelende en zeker geen verrassende indruk – je krijgt de indruk dat Strummer er zo nog wel vijftig had kunnen maken als hij niet zo vroeg zou zijn overleden.
~
Een deel van het probleem ligt er ook in dat Strummers stemgeluid niet gevarieerd en genuanceerd genoeg is om tien nummers de aandacht vast te houden (iets dat op platen als Sandinista! ook nogal duidelijk zijn kop opsteekt). Iets meer inspiratie had dat misschien nog een beetje goed kunnen maken, maar dat wordt ons jammer genoeg niet gegeven.
Een onverwacht hoogtepunt op de plaat is tegelijkertijd het minst Strummeriaanse nummer van allemaal maar daarom (?) wellicht het meest interessante. In Midnight Jam blikt Strummer terug op de toernee met de groep die hij net achter de rug heeft, een beetje zoals Jackson Browne in Nothing but Time). Beginnend met de voor Clash-liefhebbers bekende zin ‘London calling’, werken de Mescaleros een instrumentaal nummer af op een manier die nog het meest weg heeft van een loungende Johnny Marr. Maar het gebruik van gitaren en citaten van een nu sprekende Strummer werken buitengewoon goed, temeer daar de voorspelbaarheid die de meeste van de overige nummers kenmerkt hier ontbreekt. Als ik dan toch een vaarwel aan Joe Strummer wil noemen, dan dit maar.
Streetcore is zeker geen slechte plaat: er wordt vakkundig gemusiceerd en de productie is eersteklas, Strummer probeert – zij het beperkt – zijn grenzen te verleggen en is zich duidelijk bewust van zijn tijd. Maar onwillekeurig kom je terug op die ene vraag: zou ik ook maar de geringste interesse in deze plaat hebben gehad als hij *niet* door Joe Strummer, maar door een verder anonieme Brit was gemaakt? Het antwoord op die vraag valt bij Streetcore in het nadeel van Joe Strummer uit.
Joe Strummer & The Mescaleros
Album: StreetcoreMisschien ook iets voor u
Spelletjes op de plee
.
~
De titel van de roman van Niels ’t Hooft doet niet meteen een breuk vermoeden met schrijvers als Giphart. Toiletten heeft een fel roze voorkant, die pijn doet aan de ogen en er staan twee poppetjes op in ondergoed. Maar dan de inhoud. Toiletten is een liefdesgeschiedenis, geschreven als een soort memoires. Studente Loes en de ik-figuur kennen elkaar een paar dagen wanneer ze gaan samenwonen op een kleine verdieping met twee wc’s. Loes is een idealist en schrijft, terwijl de ik-figuur computerspelletjes speelt op zijn Super Nintendo. Het lijkt nooit meer te eindigen en dit is voor altijd. Totdat er irritaties ontstaan, Loes hem begint te negeren en na ongeveer een maand woont de ik-persoon weer bij zijn ouders.
De roman is geschreven vanuit de ik-persoon als een soort verhaal voor Loes. Het ge-ik en ge-jij wordt erg consequent door gezet. Dit werkt soms wat op de zenuwen, want de varatie is ver te zoeken wanneer opnieuw een gedachte of een citaat van de hoofdpersoon wordt ingeleid met ‘ik bedacht me’ of ‘ik zei:’. Omdat de hoofdpersoon het liefst alles wil onthouden of opschrijven, zijn de gedachten soms wel wat oninteressant. Voor hem is het een dierbare herrinnering, dat de koelkastdeur de tafel net niet raakt als deze helemaal openstaat, maar voor de lezer is het dat niet. De zinnen zijn kort en de observaties zijn soms wat kinderlijk. Het grappige gegeven van de twee wc’s die later twee fronten worden, is mager uitgewerkt.
~
Het boek is, zoals ik al opmerkte, geschreven als verzameling memoires. Het is een persoonlijk document. Hoewel sommige gedachtes of belevenissen niet nieuw lijken voor de lezer, zijn ze dat wel voor de hoofdpersoon. Voor hem zijn deze uniek, het is zijn liefdesgeschiedenis en hij heeft die zo compleet mogelijk willen weergeven, met de soms knullige observaties of voor de handliggende of quasi-filosofische gedachtes. Dat maakt de hoofdpersoon wel vertederend. Een wereldvreemde jonge man, die ineens met een mens in aanraking komt.
Een jonge schrijver zorgt ook voor vragen. Is dit boek echt goed? Is er een breuk met voorgangers? Dit maakt misschien dat je een roman te veel wilt toedichten. Met Toiletten heeft Niels ’t Hooft een leuk boek geschreven. Er zitten wel wat puntige zinnen in, de situatie is grappig. En het computerthema maakt het ook nog modern. De schrijftstijl spreekt me alleen niet zo aan en voor een dunne roman als dit is dat nog geen probleem, maar als deze observerende toon van korte zinnen een hele roman gaat vullen, zal de aandacht zeker van het verhaal worden afgeleid. Hierbij spreek ik dan ook de hoop uit dat dit niet een nieuwe schrijftrend is voor de jonge schrijvers.
Link:
Controllerboy – het weblog van Niels ’t Hooft
Bladzijden: 84
ISBN: 90 214 6702
Misschien ook iets voor u
Psychologische thriller voor het hele gezin
Met een fles champagne in haar hand en in een groen shirt zit ze daar op de veranda van haar ouderlijk huis. Ze is jarig, maar blij kan ze er niet van worden. Ze denkt na over het leven, over haar vader die ze pas heeft verloren en waar ze niet los van komt. Zij, de 27-jarige actrice Carice van Houten, is de held van deze psychologische familie-thriller Het Bewijs (Proof).
~
Het hele toneelstuk draait om Catherine (Carice van Houten), de 25-jarige dochter van een wiskundeprofessor die ooit geniaal was. Ze heeft een nauwe band met haar vader en lijkt erg op hem. Niet alleen zijn fascinatie voor cijfers heef ze geërfd, ook zijn persoonlijkheid en angsten. De dood van haar vader doet veel stof opwaaien. Oudere zus Claire komt over om de erfenis te regelen en zich met het leven van Catherine te bemoeien. En Harold, een favoriete student van haar vader, komt in de boeken snuffelen in de hoop een uniek wiskundig bewijs te vinden. Als dat bewijs gevonden wordt, is het alleen de vraag of dat geniale stuk wel afkomstig is van Catherines vader.
Carice van Houten krijgt, na bijrollen in Hedda Gabler en Een Meeuw, eindelijk de kans om te laten zien wat ze daadwerkelijk in haar mars heeft. Deze eerste dragende toneelrol is haar buitengewoon goed op het lijf geschreven. Ze huilt, ze lacht, ze schreeuwt, ze is bang, ze is cynisch en ze zet zich af. Ze trekt de kar prima in haar eentje. De scènes die ze met haar vader (Jules Hamel) speelt zijn mooi en gevoelig. De andere rollen stellen niet veel voor; zijn bijzaak. De zus (Sandra Mattie) en de student (Joost Claes) zijn jammer genoeg te vet aangezet, waardoor het natuurlijke dat Van Houten in zich heeft bijna teniet wordt gedaan. Bijna, want wegcijferen kunnen de andere spelers haar niet.
~
Proof (Het bewijs) werd in New York twee jaar lang onafgebroken gespeeld en was het daarmee het langst lopende toneelstuk op Broadway in twintig jaar. Het stuk heeft al een aantal prijzen (Tony Awards, Pullitzer Prize) in de wacht gesleept. Dat wil niet altijd meteen zeggen dat het een geweldig stuk is. Integendeel. Toch is Het bewijs, ondanks het dunne verhaal, de moeite waard om gezien te worden. En dat is te danken aan – een kei in het weergeven van emoties – Carice van Houten.
Het Bewijs toert tot en met 8 februari 2004 door Nederland.
Voor meer informatie: www.toneel.nl
Het bewijs
Artiest: Joop van den Ende productiesGezien op zaterdag 01 november 2003 in Compagnietheater, Amsterdam
Misschien ook iets voor u
Een lange herfst
Het illustere Living Room Records moet handenwrijvend hebben toegekeken toen Audiotransparent een aantal maanden geleden bij hun tekende. Fier moet het hebben staan kijken hoe de band het voorprogramma van de Tindersticks in de Oosterpoort en in 013 verzorgde. Trots moet het zijn geweest toen de band bij de VPRO-radio te gast was. Verrukt moet het zijn geweest toen de band in Simplon het debuut aan eigen publiek presenteerde. Een klein label komt met Audiotransparent groots naar buiten.
~
Audiotransparent is een uitvloeisel van jaren samenspel van een aantal jongens uit Assen en het maakt al tijden deel uit van de bruisende underground in Groningen. Het sterke aan deze scene is de diversiteit in het geluid en de internationale klank ervan. Hoogstaande muziek, waarbij je niet meteen kunt zeggen welke band er met kop en schouders bovenuit steekt. Audiotransparent is misschien wel het meest ingetogen van allen. Het klinkt integer, melancholisch, desolaat, maar vooral mooi. Audiotransparent heeft de triestheid van een herfstachtige dag. Referenties als Low, Timesbold en Madrugada schieten door mijn hoofd en ik plaats ze in het schitterende rijtje van Lullaby for the Working Class en Windsor for the Derby.
Omdat Audiotransparent het nummer Your God had aangedragen voor de sampler But You Don’t Really Care For Music, Do You? van Living Room Records, was de basis van de samenwerking gelegd. Met behulp van Your God speelde Audiotransparent zich behoorlijk in de kijker bij muziekminnend Nederland. Het optreden op de afgelopen editie van Eurosonic en een plekje op de enerverende Silent Minority sampler zou je kunnen zien als resultaten daarvan. Living Room Records besloot Audiotransparent een ‘home’ voor deze ‘hometapers’ te bieden.
Klagend en vragend
~
Audiotransparent is erin geslaagd een boeiende, maar vooral een enerverende plaat aan de luisteraar te tonen. De songs zitten pienter in elkaar en de band heeft vooral geen moeite de luisteraar kippenvel te bezorgen. Wie nu nog durft te beweren dat Groningse popunderground op sterven na dood is, heeft het mis. Audiotransparent is niet voor het grote publiek. Het is een band om te koesteren. Het wordt een lange herfst.
Link:
www.audiotransparent.com
Audiotransparent
Album: AudiotransparentMisschien ook iets voor u
Goin’ down South
Een politiewagen achtervolgt een rode sportwagen met een Confederacy-vlag erop. De rode wagen springt over een diepe afgrond en landt wonderwel op haar wielen aan de overkant. De politiewagen niet. Die belandt roemloos in de greppel. Het is al de derde wagen. Gelukkig kruipen de twee inzittenden ongedeerd uit de auto. Een corpulente man gekleed in een wit pak scheldt de bestuurder uit: ‘You have got the IQ of a water melon and seeds for brains!’. Sheriff Rosco P. Coltrane laat het over zich heenkomen: ‘Th..Th..Those damn Duke-boys!!’.
~
Dit beeld laat me maar niet met rust bij het beluisteren van het derde album van de Immortal Lee County Killers II genaamd Love Unbolts The Dark. Het is een terugkerend tafereel uit de (jeugd)serie The Dukes of Hazzard. Chetley ‘El Cheetah’ Weise en J.R.R. The Tokien One, de twee Killers, lijken rechtstreeks afkomstig uit de groep schurken rond Boss Hogg. Op jacht de broertjes Duke, Daisy en Uncle Jesse een hak te zetten.
Dit is niet zo heel erg vreemd. De ILCK II (de ‘II’ staat er omdat er bij het eerste album nog een andere drummer achter de kit zat) zijn afkomstig uit Auburn, Lee County, Alabama. Men identificeert zich sterk met de staten down South:
Fucked up Blues
~
De ILCK II gebruikten ook voor het eerst een producer voor hun opnames. Dit doet echter niets af aan de heerlijk sleazy klinkende r’n’r/bluesnummers. Dit verbaast weinig als je weet dat producer Lynn ‘Doc’ Bridges eerder achter de knoppen zat bij de Quadrajets, Hellacopters en Tim Kerr. Blues from the Delta dus, covers en eigen materiaal. Maar allemaal rock’n’roll zoals die wat mij betreft is bedoeld.
Slechte grappen
De band draagt haar steentje bij in het groeiende leger tweepersoonsformaties. De man die zijn ziel heeft verkocht aan de duivel heet ‘El Cheetah’, en is verantwoordelijk voor gitaar en zang, J.R.R. The Tokien One voor de drums. En voor slechte grappen, zo bleek een jaar terug bij het concert van ILCK II in Vera, Groningen. De Killers hadden nogal veel materiaalpech en tijdens het herhaaldelijke oponthoud begon J.R.R. moppen te tappen, in een manmoedige poging wat merchandise te verkopen.
Waarmee hij binnen de kortste keren de lachers op zijn hand kreeg. Love Unbolts the Dark bevat een live-opname van dat concert in Vera genaamd Never Get Out of These Blues Alive, plus twee opnames van hun John Peel-sessie. Het album eindigt met een live-versie van Skip James’ klassieker Devil Got My Woman, nog gebruikt in de film Ghost World, op de vinyl blues-verzamelaar die Steve Buscemi aan Thora Birch verkoopt. Bij dit laatste nummer ben ikzelf allang om; zowel live als op plaat een aanrader. We better stamp our feet and light a match for this music, goddammit!
Link:
http://www.leecountykillers.com/
Immortal Lee County Killers II
Album: Love Unbolts The DarkMisschien ook iets voor u
Het onwaarschijnlijke levensecht gemaakt
/ 0 Reactiesdoor: Ingrid Wolfslag0 SterrenEen kleine bureaulamp, Luxo Jr. genaamd, speelt met een klein balletje tot de bal lek gaat. Het bureaulampje duikt ineen van verdriet. En net als de grote bureaulamp denkt dat Luxo Jr. nu wel rustig zal blijven staan, vindt de kleine een bal die wel tien keer zo groot is.
~
~
Bureaulamp
De bureaulamp kennen we nu als het introductielogo van Pixar Studios, een animatiebedrijf dat het maken van volledig computergeanimeerde films inmiddels tot een kunst heeft verheven. Wat ooit begon als een technologietak van LucasFilm in 1979 is uitgegroeid tot een van de meest vooraanstaande animatiebedrijven, dat zich kan meten met de grootsten.
Toen het voormalig hoofd en oprichter van Apple Computers Steve Jobs samen met John Lasseter in 1986 de technologieafdeling van LucasFilm kocht, gokte hij erop dat specialisatie in computertechnologie en animatie hem rijk zou maken. Hij gokte goed. Pixar Studios zou de oude manier van animatiefilms maken, namelijk het intensieve handmatig tekenen, verdrijven van zijn monopoliepositie. De handgetekende animatietekeningen zouden plaatsmaken voor volledig door computers gemaakte animaties, waardoor Disney-klassiekers als Snow White and the Seven Dwarfs (1937) eindelijk eens achter in de kast belanden, waar ze tot in de eeuwigheid stof kunnen verzamelen.
Toy Story
~
Stil zitten
Sinds die tijd heeft Pixar niet stil gezeten. In samenwerking met Disney is het vermogen tot het produceren van kaskrakers onverminderd gebleven,. Achtereenvolgens werden A Bug’s Life (1998), Toy Story 2 (1999) en Monsters, Inc. (2001) grote kaskrakers. Ook op het gebied van de korte film blijft Pixar actief.
Als eerste is er het door critici gelauwerde Geri’s Game (1997), die samen met de grote kaskrakers Pixar tot animatiegigant bombardeerde. Geri’s Game is een prachtige korte film over een oude man en zijn schaakwedstrijd met zichzelf. Twee jaar daarvoor waren Woody en Buz nog gladde poppen. Een oud gezicht, oude handen en verfrommelde kleding laten zien dat Pixar het animeren van huid en kleding goed onder de knie heeft.
~
Toekomst
Pixar is nog lang niet uitgeanimeerd met titels als Finding Nemo (2003), The Incredibles (2004) en Cars (2005?). De Amerikaanse kaskraker Finding Nemo komt over twee weken, op 27 november, in Nederland uit. Het is een komische animatiefilm over de avonturen van de kleine clownvis Nemo en zijn vader. Volgend jaar oktober verschijnt The Incredibles, waarin ingezakte superhelden gedwongen worden hun oude beroep weer op te pakken om de wereld te redden. Cars moet een film worden over auto’s die hun kicks krijgen op de bekende Amerikaanse Route 66.
Alle films van Disney/Pixar hebben een sterke moraal, waar je je mateloos aan zou kunnen irriteren. Maar het gaat helemaal niet om de moraal. Die kennen we nu zo onderhand wel: wees lief en aardig voor elkaar, heb respect voor elkaar, en nog meer van dat soort softe gebazel. Wat belangrijk is, is de groep mensen die voor Pixar bezig zijn met de animaties. Het is toch geweldig om te zien hoe het Pixar lukt om toch iedere keer weer een lui-achterover-op-de-bank animatiefilm voor het hele gezin te produceren, die alle records breekt. En de strijd tussen de verschillende filmmaatschappijen is een lust voor het oog, vooral omdat deze op het filmscherm wordt uitgevochten.
Links
Voor meer informatie over de verschillende films van Pixar neem je een kijkje op hun website.
Misschien ook iets voor u