Film / Films

De kerstgedachte redden

recensie: Elf

Een volwassen vent in een elfenpakje die wel heel erg naïef in de wereld staat: de film Elf moet de kerstgedachte bij veel mensen naar boven brengen. Volle zalen in Amerika, maar of de Nederlanders ook zo hard voor deze kerstfilm lopen is nog maar de vraag.

~

Elf Buddy (Will Ferrell) woont al z’n hele leven bij de kerstman op de Noordpool. Als mensenkind torent hij hoog uit boven de andere elfjes. Op een dag vindt z’n pleegvader dat het tijd is dat hij op zoek gaat naar z’n echt vader in New York. En zo belandt de wereldvreemde Buddy in de grote stad. Het is geen superspannend verhaaltje, maar Elf is wel een film met de nodige humor. De grappen zijn verfrissend en goed, waardoor het je meestal niet lukt een lach te onderdrukken. Het is sowieso al een komisch gezicht als je de lange Buddy in zijn maillot ziet rondhuppelen door de stad. En door zijn naïviteit zegt hij zulke domme dingen en doordat hij alles nogal letterlijk neemt, haalt hij de meest rare dingen uit. Soms zie je de grappen wel aankomen en soms ook niet, dat is het sterke van deze film.

Zoetsappig

~

Maar het is uiteraard (en hier kom je bij het typisch Amerikaanse aspect aan) niet alleen maar lollig in de grote stad. Buddy’s echte vader is een scrooge en z’n achtjarige stiefbroertje gelooft niet in de kerstman. En alsof dat nog niet erg genoeg is lijkt iedereen in New York de ware betekenis van kerst vergeten te zijn. O jee! Gaap! Je voelt het al aankomen: Buddy gaat de kerstgedachte redden. En dat is toch wel een erg zoetsappig element in de film. Amerikanen kwijlen bij dit soort verhalen, maar wij Nederlanders zijn daar toch te nuchter voor.

Onnozele blikken

Will Ferrell (Austin Powers, Old School, Zoolander) heeft wel heel erg zijn best gedaan om typetje Buddy neer te zetten, en met succes. Zijn onnozele blikken zijn lachwekkend en zijn manier van doen past er heel goed bij. Je kan Ferrell alleen na het zien van deze film niet meer zonder groene jas en gele maillot (hoe verzin je het!) zien. Het is dus maar de vraag of hij ooit nog van zijn elfenimago afkomt. De andere acteurs zijn niet prominent aanwezig in de film. Ze vervullen hun bijrol en springen er niet echt uit.

Zingend en vrolijk

Elf haalt het niet bij een kersttopper als Home Alone, al heeft regisseur Jon Favreau nog zo z’n best gedaan om er wat moois van te maken. Het ziet er ook allemaal wel best uit en de grappen komen in ieder geval goed aan (en daar gaat het toch om in een familiekomedie), maar toch had het verhaal wel wat sexier gekund, in plaats van dat eeuwige happy feeling and ending gedoe. Eén ding zul je in ieder geval niet kunnen ontkennen als je Elf gaat zien: je zal zingend en vrolijk de bioscoop verlaten.

Muziek / Concert

Gecompliceerd en individueel

recensie: Sibelius: Vioolconcert / Pjotr Iljits Tsjaikovski: Notenkraker (delen uit de balletmuziek)

Als je aan Finland denkt, dwingen voorstellingen zich aan je op van duistere naaldwouden, stille meertjes en besneeuwde steden met hier en daar een beschonken Fin die zich onstabiel probeert huiswaarts te begeven temidden van verlammende vrieskou. En die van al dan niet ontploffende mobiele telefoontjes natuurlijk. Met uitzondering van dat laatste zijn het ook beelden die zich op de voorgrond dringen terwijl je luistert naar de muziek van Johan Sibelius (1865-1957), Finlands onbetwiste componist nummer één. Het succes van Sibelius’ muziek is dan ook gedeeltelijk te verklaren uit die identificering met het stereotiepe beeld van Finland.

~

Sibelius was een gecompliceerd en bovenal zeer individueel componist. Daardoor wordt het knap lastig hem in een stroming in te delen, want temidden van allerlei invloeden – Richard Strauss, Richard Wagner, Tsjaikovski, om een paar te noemen – bleef hij toch vooral zichzelf, iets waar hij zich nadrukkelijk op beriep. Maar ook als mens bleek Sibelius geen simpel geval: rond zijn vijfenzestigste vond-ie dat het wel mooi geweest was – de laatste dertig jaar van zijn leven zette hij nauwelijks meer een noot op papier.

Aangepast

Sibelius’vioolconcert werd geschreven op het hoogtepunt van zijn kunnen, net na de eeuwwisseling van 1900. De eerste versie voldeed niet helemaal aan de verwachtingen van de componist, die het eerste deel een goed stuk aanpaste (lees: eenvoudiger maakte) waarna het concert nooit meer de concertzalen zou verlaten. Het was deze tweede versie die door het Noord Nederlands Orkest, dirigent Yaron Traub en solist Sergei Kachatryan afgelopen vrijdag ten gehore werd gebracht. Een zichtbaar nerveuze violist onthaalde ons op een zonder meer virtuoze en gedreven uitvoering van Sibelius’ op één na bekendste werk (na Finlandia). Die nervositeit vertaalde zich niet hoorbaar in zijn vertolking: die stond als een huis. Technisch was er vrij weinig aan te merken; de indruk werd zelfs gewekt dat het een relatief simpel stuk was.

Showpiece

~

Het probleem is, dat Sibelius allesbehalve simpel materiaal levert. Het blijft natuurlijk een kwestie van voorkeur, maar persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van Kachatryan’s ‘krachtviolistiek’. In de uitbundige stukken is het niet zo’n probleem, maar in meer ingetogen momenten en, belangrijker nog, in de talrijke overgangen ontaard zo’n aanpak in oppervlakkigheid. Kachatryan liet zijn viool smeken en bidden, maar gunde zich niet echt de rust om te fluisteren wanneer de muziek daarom vroeg. Dat is jammer, want hoewel Sibelius’ concert zeker een ‘showpiece’ is op plekken, valt er beneden de oppervlakte veel te ontdekken – Kachatryan hield ons echter ferm boven de waterspiegel.

Savoir vivre

Daarmee wordt duidelijk dat het Sibelius-concert eigenlijk een stuk is voor mensen met wat meer savoir-vivre: technisch is het allemaal nog wel te doen, maar voor het behoorlijk overbrengen van de emotionele lading van het stuk zou je je een wat meer ervaren kracht wensen. De begeleiding van het NNO onder dirigent Yaron Traub was zeer behoorlijk en van dit orkest heb ik zelden beter ensemblespel gehoord. Een beetje onfortuinlijk dat desondanks één hoorn de pret moest bederven.

Knullen

Tsjaikovski’s Notenkraker – ditmaal niet de suite, maar stukken uit de balletmuziek – is een moeilijk stuk om ook maar enigszins kritisch te benaderen, omdat het zo’n integraal onderdeel van ons collectieve muzikaal geheugen is. Ik kan me voorstellen dat zelfs iemand die het nooit gehoord heeft vier of vijf keer een Aha-Erlebnis krijgt, aangezien het zo vaak wordt ge- en misbruikt door documentairemakers, filmmakers en de knullen van de reclame.

Mijnenveld

~

Maar dat wil niet zeggen dat je als orkest niet op je plaat kunt gaan met het uitvoeren ervan. Integendeel, de grote ritmische variatie maakt het tot een potentieel muzikaal mijnenveld – het is zaak om het werk van de orkestgroepen zo nauw mogelijk op elkaar aan te laten sluiten. Yaron Traub slaagde daar ditmaal wonderwel in – de krachten van het Noord Nederlands Orkest werden meer dan adequaat gekanaliseerd. Dat deze muziek de verwijdering uit de context van een balletvoorstelling maar ternauwernood overleeft is hem en het orkest dan ook niet aan te rekenen.

Dilemma

Het is tegenwoordig voor een kleiner orkest niet eenvoudig om zich in zulke bekende stukken te meten met de toporkesten die iedereen op CD in de kast heeft staan. Het NNO heeft ook geregeld die vergelijking niet met glans kunnen doorstaan. Voor dit dilemma zijn twee oplossingen mogelijk: speel minder bekend repertoire (iets wat op zich te prijzen valt) of doe heel erg je best. Op deze avond was ik blij dat het NNO het risico van de tweede mogelijkheid heeft genomen.

Staande ovatie

Slechts een kleinigheid moet me nog van het hart. Wanneer leert het Groningse concertpubliek dat niet elke prestatie van een orkest zich leent voor een staande ovatie? De mate en manier van applaudisseren zijn een voor een publiek het enige middel om duidelijk te maken wat het van een voorstelling vindt en je dient daar dan ook met zorg mee om te gaan. Slechts uitzonderlijk goede voorstellingen lenen zich voor een minutenlang durende staande ovatie. En dit concert, hoe goed ook, was dat niet.

Link:

NNO

Muziek / Album

Het was een mooi jaar

recensie: Nieuwegein aan Zee (cd+dvd)

Spinvis was een van de grootste verrassingen van de afgelopen twee jaar. Zijn in 2002 verschenen titelloze debuut is een nederlandstalige klassieker in wording. Een album dat, in principe, geen direct vervolg zou krijgen, want: een album, daarbij zou het hoogstwaarschijnlijk blijven. Erik de Jong (Spinvis) hield het niet voor mogelijk dat hij de kans zou krijgen zijn muziek op het podium te vertolken. Behalve als hij zou worden bijgestaan door oude ervaren muzikanten die reeds deel uit maken van de geschiedenis waaruit het gesamplede debuut voortkwam.

~

Wie Spinvis dit jaar goed in de gaten heeft gehouden, zag deze droom van Erik de Jong uitkomen. Hij ging op tournee met oudgedienden als drummer Louis Debij, pianist Han Reiziger en niemand minder dan zijn eigen vader Walter de Jong. Het allereerste optreden van het combo op Crossing Border vorig jaar, was naar verluid een van de hoogtepunten van het festival. Noorderslag volgde, helaas zonder uitgebreid ensemble. Toch bleven in de Groningse Oosterpoort nummers als Bagagedrager en Ronnie Gaat Naar Huis fier overeind, mede dankzij vibrafonist Jan van Eerd. De rest van het jaar tourde Spinvis door Nederland en andere delen van Europa.

De Tijdmachine

Het is tegenwoordig erg hip om een combinatie tussen CD en DVD uit te brengen. Ook Spinvis lift met Nieuwegein aan Zee mee op dit concept. De DVD met daarop de door Hans Kok gemaakte Spinvisfilm De Tijdmachine vormt een positieve uitzondering op de vaak oninteressante, dure extraatjes die doorgaans verschijnen. De film geeft een prachtig overzicht van het afgelopen jaar.
Zo waren de camera’s aanwezig bij de eerste kennismaking tussen de muzikanten (Louis Debij en Han Reiziger kenden elkaar nog uit een heel ver verleden), de voorbereidingen op Crossing Border en de tournee in het land. Live-opnamen worden afgewisseld met interviewfragmenten, waarin onder andere platenbaas en tourmanager Ferry Roseboom en De Jong zelf anekdotes vertellen. Verder bevat de DVD enkele videoclips en nog veel meer fragmenten voor wie er echt geen genoeg van kan krijgen.

Nieuwegein

De live-opnamen op de cd zijn dezelfde als die in de film. Het gaat hierbij om registraties van concerten in Paradiso en De Kom in thuisbasis Nieuwegein aan Zee. Dit deel van het album is, gezien de compleet opnieuw gearrangeerde nummers, een prachtige aanvulling op het debuut. Nieuwegein aan Zee herbergt ook nog eens vier gedeeltelijk nieuwe nummers, waarvan vooral het ontroerende Een Nagemaakte Gek een verpletterende indruk achterlaat. Enig minpuntje is de wat vervelende Vlaamse versie van Astronaut, samen met de dames van Lais.

Maar een enkel minder moment valt in het niet bij de stortvloed aan interessant materiaal die over je heen komt bij het kijken en luisteren naar Nieuwegein aan Zee. Wie, als Spinvisfan, deze ‘anthology’ niet in huis haalt doet zichzelf tekort, want is het niet mooi getuige te zijn geweest van dit bijna onwerkelijke kleine hoofdstuk in de vaderlandse popgeschiedenis.

Link:

http://www.spinvis.nl

Film / Films

Platte cartoons in nog plattere film

recensie: Looney Tunes: Back in Action

Looney Tunes: Back in Action zou aanvankelijk een vervolg worden op Space Jam uit 1996 en zou Spy Jam gaan heten. Regisseur Joe Dante had echter zo’n hekel aan die film met Michael Jordan dat hij vastbesloten was een Looney Tunes-film te maken waarin de personages naar zijn mening wel tot hun recht zouden komen. Helaas voor Dante is dat allesbehalve gelukt…

~

In Looney Tunes: Back in Action wordt live action (echte acteurs) gecombineerd met animatie. De tekenfilmfiguren uit de Looney Tunes lopen dus rond in de echte wereld. De film begint met het ontslag van Daffy Duck bij Warner Bros-studio’s, waarna de eend optrekt met tevens ontslagen bewaker/wannabe-stuntman DJ Drake (Brendan Fraser). Samen trekken ze richting Las Vegas om de ontvoerde vader van DJ (gespeeld door oud James Bond-acteur Timothy Dalton) uit de handen van directeur van het ACME-concern Mr. Chairman (Steve Martin) te bevrijden. Ze worden op de voet gevolgd door Kate Hudson (Jenna Elfman) van Warner Bros en Bugs Bunny die ervoor moeten zorgen dat Daffy Duck terugkomt bij de studio. En alsof dat allemaal nog niet genoeg is, maakt het hele gezelschap ook nog eens jacht op de Blue Monkey – een diamant die de hele mensheid in een oogwenk kan veranderen in apen.

Chaotische rommel

De makers van Looney Tunes: Back in Action lijken erg hun best te hebben gedaan een zo bizar mogelijk verhaal te verzinnen. Het resultaat is een onsamenhangende, chaotische rommel die op geen enkel moment echt grappig wordt. Regisseur Joe Dante (Gremlins, Small Soldiers) lijkt bovendien maar niet te kunnen beslissen of hij nou wel of niet een kinderfilm wil maken: humor die doorgaans alleen leuk is voor kleine kinderen, zoals Bugs Bunny die een boer laat, wordt afgewisseld door hordes grappen en verwijzingen naar andere films, zoals de douchescène uit ä van Alfred Hitchcock, die duidelijk voor volwassenen zijn bedoeld. Maar omdat die grappen eigenlijk nooit echt grappig zijn, neemt de irritatie bij de kijkers boven de vijf al snel toe.

Grootste ergernis bij de film is echter zonder twijfel het feit dat iedereen zo verschrikkelijk zijn best doet grappig te zijn, waardoor precies het tegenovergestelde het geval is. Jenna Elfman, bekend van de comedyserie Dharma & Greg, lijkt zichzelf weer eens heel erg grappig en charmant te vinden, terwijl Steve Martin een belachelijke rol neerzet als slechterik. Met zijn te kleine outfit en spastische bewegingen geeft hij overacting een compleet nieuw gezicht.

De Looney Tunes zelf zijn ondertussen niet veel beter. Zwermen tekenfilmfiguren komen weliswaar voorbij – soms zelfs zoveel in een shot dat het nauwelijks is bij te houden -, maar daar houdt het ook wel op. De enige rollen die verder gaan dan een seconde durend optreden zijn die van Bugs Bunny en Daffy Duck. Helaas zijn zij dankzij hun flauwe grappen eerder irritant dat grappig. Ook technisch gezien valt Looney Tunes: Back in Action tegen. Het blijft natuurlijk moeilijk tekenfilmfiguren in 3D te laten rondlopen in echte decors, maar de Looney Tunes-figuren blijven wel erg plat. Zo is het negen van de tien keer niet eens duidelijk of Daffy Duck nou voor, achter of naast iemand staat.

Helaas voor Dante is zijn missie een film te maken waarin de Looney Tunes goed tot hun recht komen dus jammerlijk mislukt. In plaats daarvan wordt de kijker overladen met alle denkbare tekenfilmfiguren uit de Looney Tunes-geschiedenis, die door deze overload juist helemaal niet tot hun recht komen. De film kan hooguit grappig zijn voor de allerkleinsten; voor de rest van ons zal Looney Tunes: Back in Action echter een bron van irritatie zijn.

Muziek / Album

Gooi je haar los

recensie: Tales of a Librarian

Eerst moet ik iets bekennen. Ik ken Tori Amos nauwelijks. Ja, Cornflake Girl hoorde ik jaren geleden wel eens op de radio maar ik wist eerlijk gezegd niet dat ze zoveel plaatjes had gemaakt om een soort ‘best of’ album te rechtvaardigen. Maar op haar website www.tori.com zie ik dat Tales of a Librarian al haar achtste album is.

~

De meeste nummers op Tales of a Librarian komen van haar debuut CD Little Earthquakes; zes songs maar liefst. Ook Under the Pink met drie songs; Boys for Pele met twee liedjes en From the Choirgirl Hotel met drie. Verder staan er vier nieuwe nummers op de CD en één nummer van To Venus and Back en een speciale remix van Professional Widow door Armand van Helden. Dit maakt samen twintig nummers in negenzeventig minuten. Wat opvalt is dat van van twee voorlaatste albums Scarlet’s Walk en Strange Little Girls (coveralbum) geen enkel nummer is opgenomen in dit overzicht.

Dat ik haar niet ken, heeft ook voordelen. Ik ben niet verblind door hartstocht of kennis. Ik kan de CD puur gaan luisteren en ook de bijgesloten DVD met vier extra nummers kan ik naturel bekijken.

In het CD boekje zie ik dat Tori een nieuw imago probeert uit te dragen. Niet meer de neohippie met rood haar en bloemetjesjurk. Maar een femme fatale in jaren dertig stijl die de potentiële luisteraar uitdagend aankijkt vanaf het hoesje. Dit zijn de feiten, maar nu de CD zelf.

Snik

Op een grijze decembermorgen stop ik vol verwachting de CD in de lade en ik hoor soms prachtige liedjes. Maar wat me opvalt is dat je het in gedeelde porties tot je moet nemen. De teksten zijn schitterend en de piano kabbelt voort, maar het is allemaal zwaar over the top (hetzelfde heb ik met Rufus Wainwright). Bijvoorbeeld het schitterende Me and my Gun werkt na 1 minuut 50 (een erg vreemde snik) op mijn lachspieren in plaats van dat het ontroert, wat wel de bedoeling is. Ook het live nummer Honey van de bonus DVD is na de schitterende opening lachwekkend na een te lange grommende uithaal. Daarnaast staan op Tales of a Librarian schitterende uitvoeringen van Precious Things en Winter. Maar waarom helpt Tori haar andere nummers vaak zo vakundig om zeep? Emotie is mooi maar mensen die geen greintje relativering kennen zoals Tori Amos werken op de lachspieren in plaats van op de traanbuis.

Deze CD is bedoeld voor de echte fans, maar die hebben Little Earthquakes, Under the Pink, From the Choirgirl Hotel en Boys for Pele allang in de kast staan. Dus die betalen voor zes songs, waaronder de vervelende remix van Armand van Helden, de volle mep. Dit riekt naar geldklopperij. En mensen zoals ik die nog niks van Tori in de kast hadden staan, worden ook niet echt blij van dit overzicht.

Tori, een tip: gooi je haar los en neem jezelf niet zo serieus want je hebt een goede stem, speelt goed piano en zit er goed uit. Ingrediënten genoeg voor een nieuw, fris begin.

Boeken / Fictie

Altijd weer de liefde

recensie: Elf minuten

Een liefdesverhaal. Wat is er elementairder in de literaire kunst dan de aloude liefde? Zeker als het gaat om de liefde tussen twee mensen uit verschillende maatschappelijke lagen. Aan de ene kant de prostituee en aan de andere kant de gevierde kunstenaar. Als dat maar goed komt.

~

De schijnbaar onbereikbare liefde is een thema dat we eerder aantroffen in andere boeken. Van streekroman tot Shakespeare; iedereen heeft er wel al eens over geschreven. Hoewel de strekking van het verhaal altijd op hetzelfde neerkomt, verschillen de diverse uitvoeringen behoorlijk in uitwerking en kwaliteit. Je kunt je vrij simpel vergalopperen bij dit in principe simpele verhaallijntje.
Het komt er altijd op neer dat twee mensen van elkaar houden, maar dat de situatie hun liefde onmogelijk lijkt te maken. De twee personen dreigen elkaar vervolgens kwijt te raken, maar uiteindelijk komt het dan toch nog goed.

Clou

Daarmee heb ik dus nu al onthuld hoe het verhaal zich zal ontvouwen, maar daarmee verraad ik niets schokkends, denk ik. De lezer heeft al snel genoeg door waar het allemaal heen leidt.
Het gaat hier veel meer om hoe Coelho de Braziliaanse Maria van het Braziliaanse platteland naar de prostitutie in Genève verplaatst, om aldaar de ware liefde te vinden in de persoon van de succesvolle, maar ook eenzame schilder Ralf. En dat doet Coelho gewoon goed.

De invulling van het verhaal is, door de strijd die Maria levert met de begrippen liefde en seksualiteit, toch weer de moeite waard om te lezen. De liefde blijft boeien, zeker als Coelho zich ermee bemoeit.

Seks

~

Weliswaar gaat Elf minuten voor een groot gedeelte over seks. Elf minuten is de tijd die, volgens Coelho, de daad gemiddeld in beslag neemt. Maar alle ontwikkelingen die Maria op seksueel gebied doormaakt staan in het teken van haar zoektocht naar de ware liefde. Hier is in de letterlijke zin van het woord sprake van functioneel bloot.
Maria is nu eenmaal prostituee. En een goede, dus die heeft regelmatig seksuele contacten. Maar het gaat hier meer om de manier waarop zij deze contacten ervaart en integreert in haar wereldbeeld, dan om de contacten zelf.

Plaatjes

Paulo Coelho is een beeldend schrijver. Hij geeft niet alleen een duidelijk beeld van de seksscènes, maar ook de emoties van Maria beleef je mee. Daardoor wordt een mooi plaatje van de emotionele ontwikkeling van Maria geschetst. Een vrouw die bang is zich emotioneel te binden, want dan kan ze ook teveel verliezen, komt steeds meer onder invloed van haar liefde voor Ralf.

Je voelt de strijd die Maria levert tussen gevoel en ratio. En dat je dat voelt is een duidelijk teken. Het teken dat Coelho z’n vak verstaat. Ok, het blijft een standaardverhaal, en hier en daar is het misschien wat over the top. Maria gaat soms wel erg ver in het analyseren van haar gevoelens in de dagboekscènes. Maar uiteindelijk vermaak je jezelf prima met het verhaal van Maria. Sterker nog: ik was aan het eind teleurgesteld dat het allemaal al afgelopen was.

Eind

Aan het aantal pagina’s dat je in het boek nog resten zie je natuurlijk wel dat een verhaal het einde nadert, maar toch kwam het voor mij als een verrassing. Na alle verwikkelingen en lange verhandelingen over de heersende emoties, was het eind er opeens heel snel en zonder poespas. En juist dit snelle einde voegde weer een dimensie toe aan het verhaal en gaf aan hoe snel situaties kunnen veranderen. Hoe je alles kunt proberen te plannen en hoe je vervolgens moet ondervinden dat het in het leven toch weer anders verloopt. Gelukkig maar, dat levert namelijk mooiere verhalen op. Verhalen zoals Elf minuten.

Film / Films

Perfect entertainment

recensie: The Lord of the Rings: The Return of the King

A hell of a job, dat is waarschijnlijk wat regisseur Peter Jackson gedacht moet hebben bij het maken van deel drie van The Lord of the Rings. Hoe krijg je in godsnaam het laatste stuk van het tweede boek en het hele derde boek in één film gepropt en zorg je er ook nog voor dat het de vorige delen overtreft? Dat is eigenlijk niet te doen, zelfs niet in de 207 minuten die Jackson er nu voor uitgetrokken heeft.

~

Toch staat ook dit deel als een huis en is mogelijk nog gevarieerder dan de vorige delen. Liefhebbers van actie en een goed afgewerkt verhaal komen absoluut aan hun trekken. The Return of the King heeft alles in zich om een uitstekende film te zijn; een spannend verhaal, duidelijke thema’s, uitgebreide dialogen, prachtige special effects en boeiende personages.

Vriendschap

Een thema dat meer dan in de vorige delen uitgewerkt is, is vriendschap. Zo wordt er in de film dieper ingegaan op de relatie tussen Frodo en Sam, soms iets te sentimenteel waardoor dit stoere deel bijna zou veranderen in een tearjerker. Sam die koste wat kost trouw blijft aan zijn maat, die hem desnoods naar het eindpunt draagt, die hem zijn laatste stukje eten geeft, etc. Dan heb je nog de onafscheidelijke Merry en Pippin die in dit deel hun eigen reis zijn begonnen en trouw blijven aan elkaar, zelfs als ze door omstandigheden uit elkaar worden gehaald. En de drie musketiers Aragorn, Legolas en Gimli, die voor elkaar door het vuur gaan. Het is een mooi thema, dat duidelijk naar voren komt en net niet over de top gaat.

~

Daarnaast draait alles natuurlijk om het Goede en het Kwade. De slag rond Helm’s Deep is gewonnen, maar de oorlog om Midden-Aarde is begonnen. Frodo, Sam en Gollum zetten hun tocht voort naar Mount Doom om de Ring in de kolkende lava te gooien. Frodo lijdt steeds meer onder het dragen van de Ring en uiteraard maakt Gollum het hem niet gemakkelijk. Pippin komt door een foutje in de problemen en Gandalf neemt hem mee naar Minas Tirith waar ook gevochten zal worden.

Geesten

Eén van de heerlijke momenten in de film is als de oorlog om Midden-Aarde uitbreekt. Als je dacht dat de Two Towers niet meer te overtreffen was met z’n slag om Helm’s Deep dan had je het mis. Ook nu weer overdonderende beelden van tienduizenden Orcs die de strijd aan gaan met ridders te paard. De bomen doen nu niet meer mee; Aragorn vraagt versterking aan de geesten, wat een prachtig schouwspel oplevert. Ook Gandalf levert, als vanouds, voldoende steentjes bij aan de gevechten.

Voordat ik nu de suggestie heb gewekt dat dit derde deel alleen maar fantastisch is, wil ik je toch nog even terug trekken naar de werkelijkheid. Want helaas, ook deze film heeft zo z’n manco’s. Met het oog op de tijd moesten er wat scènes geschrapt worden, waaronder het gevecht tussen Gandalf en Saruman, wat toch geweldig had moeten zijn. Ook komen niet alle personages lekker uit de verf, uiteraard kan dat ook niet omdat er zoveel personen in de film voorkomen. Maar de Witch-King, leider van de Nazgul, heeft nu bijvoorbeeld wel erg weinig tekst. En zo zijn er nog wel meer kleinigheidjes. Op zich niet heel erg storend, maar soms wel jammer.

ZIJ

Toch stap je hier wel overheen. Waarom? Omdat de film verder evenwichtig is en er realistisch uitziet. Er is gebruik gemaakt van special effects, zonder dat er sprake is van overkill. Het ziet er gewoon gelikt uit, zelfs ZIJ (die leeft in een tunnel en Frodo tegenkomt door toedoen van Gollum) maakt indruk. En ook Gollum, waarvan we nu ook een verkort levensverhaal te zien krijgen, ziet er nog steeds levensecht uit.

~

Naast de spannende stukken valt er ook genoeg te lachen in dit derde deel. En krijg je alleen in de laatste paar minuten het gevoel dat The Return of the King nu wel lang genoeg geduurd heeft. Maar Jackson heeft ervoor gekozen om na de overwinning (wat toch het hoogtepunt is en waarna het nooit meer zo geweldig kan zijn) bijna alle personages nog netjes af te ronden. Dat zorgt een beetje voor een anti-climax, maar dat komt vooral door het gevoel dat je hebt als je al ruim drie uur op je stoel hebt gezeten. Aan de andere kant ga je nu ook wel met een goed afgerond gevoel de bioscoop uit.

Niet meer wachten

Jackson heeft het waargemaakt: The Lord of the Rings is wel degelijk te verfilmen (gelieve het wel bij deze geslaagde poging te houden), al heeft hij zich niet altijd aan het boek gehouden. Hij heeft absoluut filmgeschiedenis geschreven met deze trilogie. Het is jammer dat we volgend jaar niet meer opnieuw naar de bioscoop hoeven voor een nieuw deel van The Lord of the Rings. Dan maar wachten op de uitgebreide dvd-versie voor nog meer filmgenot. En laten we vooral uitkijken naar het volgende project van Jackson: King Kong.

8WEEKLY

Lekker meeblèren

Artikel: American Idols

.

~

In Idols ben jij een kandidaat die het moet gaan schoppen tot de finale van Idols. Daar wachten geld, geluk en eeuwige roem voor zolang het duurt. Maar eerst moet je natuurlijk de toorn van de immer strenge jury zien te overleven. Hier geen Henk-Jan met zonnebril op zijn haar, we hebben namelijk te maken met de Amerikaanse juryleden. Na de eerste audities kom je in het programma terecht, en moet je elke ronden proberen beter te zingen dan je tegenstanders. Uiteindelijk blijven er drie kandidaten over, zorg dat je er tussen zit…

Druk op het juiste moment

Idols heeft een weinig originele opzet. Veel muziekspelletjes maken gebruik van de aloude ‘klik op het juiste moment met de noten mee’ gameplay. Voorbeelden zijn Britney’s Dance Beat, Bust a Groove en Dancing Stage Megamix. Waarom nog zo’n game zou je denken? Toch heb ik me er wel mee kunnen vermaken. Er zitten een flink aantal bekende songs in het spel verwerkt, en bovendien heb je door de Idols opzet een herkenbare speelwereld met tegenstanders, en dat maakt het toch wel een beetje verslavend.

Zingen

~

Tijdens het zingen zie je een stipje draaien over een cirkel. Komt het stipje op een plek waar je een knop in moet drukken, dan wordt het een kwestie van timen. Druk je exact goed, dan zingt je mannetje helder verder. Druk je verkeerd, dan begint je mannetje kattengejank te produceren, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Echt enerverend klinkt dat natuurlijk allemaal niet, maar het is een stuk moeilijker dan het lijkt.

Tussen wal en schip

Dit soort gameplay heeft zelden of nooit van mij juichende kritieken mogen ontvangen. Dancing Stage Megamix en Bust a Groove zijn de uitzonderingen op de regel. Idols valt een beetje tussen de wal en het schip. Als merchandiserartikel is het prima in orde. Te vaak zien we een slechte game die maar zijdelings met het thema te maken heeft, en dat is hier gelukkig niet het geval. Als pure game is het simpel, een tijdje redelijk verslavend, maar op de lange duur ben je denk ik toch snel uitgespeeld.

Muziek / Album

Een moeilijke jeugd

recensie: Splinter

The Offspring is een band die de afgelopen jaren zijn strepen heeft verdient. Het begon allemaal in 1989 met het album The Offspring, maar het echte succes bij het grote publiek moest echter wachten tot 1994 toen de kraker Smash uitkwam. De band haalde grote hits met Come out and play en natuurlijk Self Esteem. Maar ook daarna ging de band door met scoren, in 1998 stonden ze nog hoog in de hitlijsten met Pretty Fly (For A White Guy). Het is interessant om te kijken wat deze band die wereldwijd als 32 miljoen albums verkocht ons op dit zevende studioalbum laat zien.

~

Grappig om te vertellen is dat het album eerst Chinese Democracy zou gaan heten. Dit als parodie op zanger Axel Rose van Guns ’n Roses die al jaren het succes van de Use Your Illusion-albums probeert te continueren met een album met de titel Chinese Democracy. Uiteindelijk durfde The Offspring het toch niet aan en is het Splinter geworden.

Energiek

De muziek van de band is energiek, zoals we gewend zijn, maar desondanks een stuk gevarieerder dan het oudere werk van de band. Dit zal deels door de productie van de legendarische Brendan O’Brien komen, maar het is ook duidelijk dat de band zelf muzikaal verbreed is. Violen, trompetten, DJ scratching, een saxofoon en nog veel meer instrumenten maken dit album tot een warm geheel. De energieke stem van zanger Dexter Holland wordt rijkelijk ondersteunt door een erg gelaagde begeleiding, wat het geheel tot een mooi afgewogen compositie maakt. Een goed voorbeeld hiervan zijn Race Against Myself en Spare Me The Details.

Oprecht

~

De teksten van The Offspring zijn soms puberaal, maar altijd oprecht. “I’m crawling to the bathroom again / It hurts so bad that I am never gonna drink again” uit The Worst Hangover Ever bijvoorbeeld is een goed voorbeeld. Maar natuurlijk heeft de band ook de liefde niet onbesproken gelaten in haar teksten zoals in Spare Me The Details goed te horen is: “And I feel so dumb / That I could ever trust her / While someone else fucked her / Then walked away”. Mooi, oprecht en direct.

Lekker fel

Splinter is een plaat die erg lekker in het gehoor ligt. De muziek is erg vrolijk en positief. Zelfs The Worst Hangover Ever is een klein feestje op je trommelvliezen, dat is toch, gezien de tekst, op zijn minst opzienbarend te noemen.
Het laatste nummer op het album, When You’re In Prison, valt ook erg op. Het klinkt een beetje als de liedjes uit de vijftiger jaren van de vorige eeuw. Rustige feelgood muziek, als je de tekst buiten beschouwing laat. Dit is echt een leuke afsluiting van dit over het algemeen lekker felle album.

Verfrissend

The Offspring laat met Splinter zien dat de band volwassen geworden is. Natuurlijk zijn de teksten direct en duidelijk, soms zelf puberaal, maar dit is geenszins zo pittig als bij het vroegere werk van de band. Splinter is open en direct, maar tegelijk erg volwassen en mooi. Deze combinatie maakt het geheel verfrissend. Ik vond het een plezier om te luisteren en ben blij dat The Offspring blijkbaar door is gegroeid na een moeilijke jeugd.

Link:

Officiële website – http://www.offspring.com/

Theater / Achtergrond
special: Crème de la crème festival

’s Lands beste?

Genieten van het Crème de la crème Festival hield in dat je keuzes moest maken uit de negen zalen met in totaal tientallen acts. Soms moest je zelfs besluiten om eerder bij een optreden weg te gaan, zodat je op tijd in de rij kon staan voor een andere act die je ook graag wilde zien. Vaak waren het onmogelijke keuzes om te maken, zeker als je én een liefhebber bent van muziek én van cabaret. Een cultuur- en muziekspektakel was het zeker en 8WEEKLY was erbij.

~

Vrijdagavond 19.00 uur:

We hadden de keuze uit Ilse de Lange, Kane, Alkemade & Bloemen, Songfestivals Flashbacks, Me Mystery, Night of Comedy of één van de finalisten van Cameretten 2003. Wat zou jij kiezen? Wij besloten eerst een graantje mee te pikken bij diverse optredens. Gitaarklanken kwamen tot ons in de PWA-zaal; een concert van het meisje uit de Achterhoek, Ilse de Lange. Terwijl ondertussen anderen in de Statenhal aan het wachten waren op de ruigere klanken van het vertraagde Kane. Wij besloten na een paar lekkere in het gehoor liggende nummers van Ilse de muziek voor later op de avond te bewaren en eerst te lachen.

Op het festival waren drie blokken voor de drie finalisten van Cameretten 2003 geregeld. Wij sloten aan in de rij voor de tweede ronde. In de hoop dat winnaar Ronald Goedemondt op het podium zou verschijnen, namen we plaats op de klapstoeltjes. Maar niet hij, maar tegenkandidaat Ilse Warringa nam dit half uur voor haar rekening. Een heel gedoe over borsten, ballonnen met melk en een sprookje. Grappig, dat was het wel, zeker op de manier waarop zij het bracht met verschillende stemmetjes en typetjes (inclusief een schitterende Pippi Langkousimitatie). Warringa stond hiervoor al vaak op het toneel met verschillende theatergezelschappen. Ze probeert nu de overstap van toneel naar cabaret te maken. Helaas moeten de echte goede grappen nog komen, maar entertainen kan ze wel.

Frekie

Een andere rasentertainer stond een paar minuten later in een bomvolle PWA-zaal: Freek de Jonge. En Freek was Freek, precies wat je van hem verwacht. Geen typetjes, maar een show met mooie metaforen. Hij kwam soms bijzonder scherp uit de hoek en aan de andere kant kon hij ook heel gevoelig zijn als hij liedjes zong onder begeleiding van zijn uitstekende begeleidingsband. Uiteraard was hij degene die zich moest laten ontvallen dat hij geen koffie drinkt van sponsor DE.

~

Na Freek de Jonge stond Krezip op datzelfde podium. Wij besloten in deze zaal te blijven, omdat het geen zin meer had om in de lange rij voor Arie en Silvester aan te sluiten, net als eerder op de avond voor de meesterlijke imitaties van Sanne Wallis de Vries. Krezip toert momenteel door Nederland met de show ‘That’ll be unplugged’. Oude liedjes zijn in een nieuw akoestisch jasje gestoken en klinken net weer even anders, maar zijn nog steeds een lust voor het oor. De bedoeling van dit soort concerten is dat het lekker intiem is, maar probeer dat maar voor elkaar te krijgen in een zaal met minstens 2000 man. De Tilburgse band kreeg het uiteindelijk wel voor elkaar om iedereen stil te krijgen en die sfeer te creëren; kippenvel. Naast bekende hits als ‘I would stay’ en ‘Won’t cry’ speelden ze ook drie nieuwe nummers die we zeker vaker gaan horen.

Wij besloten met het oog op de tijd de laatste noten van Krezip te laten voor wat ze waren om ons weer op het cabaret te storten. Ruben en Nathan waren op het laatste moment aan het festival toegevoegd. Met hun eerste programma Uitverbaasd wonnen ze vorig jaar zowel de jury- als publieksprijs van Cameretten. Een grappig duo, dat soms qua dialogen en gezichtsuitdrukkingen iets weg had van Acda en de Munnik, overigens de grote afwezigen van het festival als je het dan toch over de crème de la crème van Nederlandse bodem hebt… Gelukkig waren Ruben en Nathan geen wannabees, maar hebben ze ook een eigen brutale stijl. Liedjes, verhalen, imitaties en improvisaties wisselden elkaar in snel tempo af. Ze waren lekker ad rem en leuk om naar te kijken en te luisteren.

Hekkensluiters van deze avond waren Van Dik Hout en Bløf. Het publiek ging helemaal los en wilden zelfs niet meer blijven zitten op de stoelen in de PWA-zaal bij het optreden van Van Dik Hout. Ondertussen ging het dak eraf in de Statenhal waar Bløf speelde. Een goede keuze om mee te eindigen, al was het dan wel weer lastig voor liefhebbers van beide groepen om een keuze te maken. Met ruim 14.000 mensen was de vrijdag wel aan de erg drukke kant, maar wel gezellig met pareltjes van optredens.

~

Zaterdagavond 19.00 uur:

Het was aanzienlijk rustiger dan de vorige avond (ongeveer de helft van het aantal bezoekers van vrijdag). En weer werden we voor verschillende dilemma’s gesteld. Metropole orkest met verschillende artiesten van Nederlandse bodem, Karin Bloemen en Cor Bakker, Alex Agnew, Lucretia van der Vloot, Montezuma’s Revenge of Boom Chicago? We besloten eerst een paar nummers te beluisteren en te bekijken van het Metropole orkest met onder andere Trijntje Oosterhuis, Krezip, Birgit, Xander de Buisonjé en Freek de Jonge. Het Metropole orkest is een geweldig mooi orkest, dat populaire nummers op zo’n swingende manier kunnen brengen dat je niet stil kan blijven staan. Maar er was meer te zien en te horen ondertussen. En daarom verruilden we de grote Statenhal voor een kleinere zaal. Montezuma’s Revenge stond in de kelder te zingen. Deze a capella popgroep liet horen dat je echt geen grote band achter je hoeft te hebben om toch de aandacht vast te houden van het publiek. Deze vijf mannen zongen de welbekende liedjes uit hun show Hits Again uitstekend. Muziek om naar te kijken en zeker niet om bij stil te blijven staan, daar staat deze groep bekend om. Zonde dat de meeste bezoekers de weg naar de kelder niet konden vinden.

Na de muzikale optredens schoten we de zaal in waar cabaretier Klaas van der Eerden op het podium stond. Hij verraste ons met z’n beatboxen en maakte ons aan het lachen met zijn haarscherpe improvisaties. Hij pakte diegenen die zijn show verstoorden hard aan en had overal een antwoord op. Verder waren zijn verhalen over straattaal, stille seks en een vakantie met z’n vrienden erg leuk om naar te luisteren. Een vrolijke, kritische jonge cabaretier om goed in de gaten te houden!

Boom

Klaas had ons al laten zien hoe je moet inspelen op het publiek, maar als je het over de absolute improvisatietoppers hebt, kom je uit bij Boom Chicago. Ze traden op met hun show Boom Chicago’s Saves The World (Sorry about the mess). Een hilarisch programma over grote en kleine irritaties. Noem maar een naam (president Bush of Bassie en Adriaan) of een woord (vork of hondenpoep) en zij gingen ermee aan de slag. Hun Engelse opvoering is makkelijk te volgen, mede door de overduidelijke gebaren en komische gezichtsuitdrukkingen. Ze hebben in ieder geval een strakke show neergezet waarbij veel gelachen werd.

~

Dat de tweede dag van het Crème de la crème festival een stuk commerciëler ingevuld was, bleek tijdens Musicalhit Singalong 2003 in de Statenhal, waar opnames gemaakt werden voor een oudejaarsshow op televisie. Onder andere Danny de Munk, Carolina Dijkhuizen en Antje Monteiro zongen liedjes uit diverse musicals en het publiek moest hard meezingen en de laatste seconden van het jaar aftellen. Wij bedankten voor de eer en besloten alvast aan te sluiten in de rij voor Veldhuis en Kemper.

Ik wou dat ik jou was

Remco Veldhuis en Richard Kemper verloren de finale van Cameretten 1999, maar kwamen terug met hun hit ‘Ik wou dat ik jou was’. En misschien dat ze het daar beter bij hadden kunnen laten, want zonder muzikale klanken presteren ze niet al te best. De grappen die ze vertellen zijn al vaker verteld. Het publiek kon er ook niet echt warm van worden (al was het in de overvolle zaal wel snikheet), een lach zo hier en daar, maar de langdradige grappen waren niet goed genoeg voor een groot applaus. Tientallen mensen die teleurgesteld werden omdat de zaal al vol zat, hoeven dus niet te balen.

Als ze slim waren geweest waren zij naar de kelder gegaan waar op dat moment El Tattoo del Tigre nog stond te spelen. Een flink orkest met veel blazers uit België dat vrolijke Latijns-Amerikaanse muziek speelde. Vorig jaar lieten ze iedereen al swingen op Lowlands. En ook deze zaal kregen ze mee.

Een echte afsluiter was er niet op deze zaterdagavond. Verschillende optredens kabbelden nog een beetje voort, er werd gedanst, gelachen en ook stilgestaan bij de straattheateracts op de gangen. Jammer eigenlijk dat er tussen de optredens zo weinig tijd is om gewoon een beetje te lanterfanteren en je te laten amuseren door dit soort dingen. Misschien moet je er ook wel gewoon de tijd voor nemen, maar met zoveel goede namen is het zonde om op de gangen te blijven staan.

Zondag werd het Crème de la Crème festival officieel beëindigd met een koffieconcert met Paul de Leeuw. En daarmee kon de organisatie terug kijken op een druk festival. Uiteraard viel er genoeg te klagen over de lange rijen en optredens waar de deuren dicht zaten omdat het binnen vol zat. Mojo is daarom aan de klachten tegemoet gekomen en heeft een aantal mensen gratis andere concertkaarten aangeboden. Op zich is de opzet van zappen van zaal naar zaal wel aardig. Maar je had hier teveel keuzemogelijkheden in een korte tijd waardoor je andere mooie optredens links moest laten liggen. Aan de andere kant kwam het soms ook wel goed uit als een zaal al vol zat of een optreden tegen viel, dan kon je zo weer verder zappen. Het leuke van dit festival was dat je een mix kon maken van muziek en cabaret. We hebben in ieder geval weer veel toppers van Nederlandse bodem aan ons voorbij zien trekken.