Muziek / Concert

Brief aan muziekrecensent Sanne

recensie: Lilith

.

Hoi Sanne,

~

Jammer dat je gisteren niet mee kon naar Lilith van de Amerikaanse operazangeres Claron McFadden in theater Bellevue. Geloof jij dat Adam voor Eva nog een andere vrouw had?

De opstelling op de vloer is een soort nachtclub. Man achter de piano, vrouw aan een tafel en soms zingend naast de piano en een groot scherm. Bij binnenkomst wordt het publiek verwelkomd met het lichte pianospel van Dimitar Bodurov. Als jij er bij was geweest had jij, als muziekrecensent, aan mij kunnen vertellen wat hij speelde.

Claron is Lilith. Ze staat in de club en vertelt haar geschiedenis. Lilith is krachtig, zelfverzekerd en eigenwijs. Ze wil zich niet onderwerpen aan Adam en eist gelijke rechten. Volgens een bepaalde Joodse traditie is zij de eerste vrouw van Adam en gelijktijdig, en gelijkwaardig aan hem, geschapen.

Adam vertelt vanaf het scherm over zijn mislukte liefde. Jeroen Willems ziet er als Adam vermoeid uit, oud en getergd. Hij heeft zich geschikt in zijn lot en heeft vrede met een goede en degelijke vrouw als Eva. Maar diep in zijn hart wil hij Lilith terug, zijn grote liefde.

Sopraan McFadden zet een powerwoman neer. Lilith is een vrouw van nu, die weet wat ze wil. In alles is het contrast met Adam erg groot. Hij is alleen te zien op het scherm in close up, terwijl Lilith rondloopt in de club en zich expressief uit. Zij is een donkere schone, hij een vermoeide blanke man.

Lilith is een emotioneel geladen muziektheatervoorstelling die klassieke muziek, jazz, sampling, toneel, film en poëzie combineert. Het pakt je en laat je niet meer los door. Lilith houdt je een spiegel voor over de man-vrouwverhouding. Zet je aan het denken. Ik twijfel nog wat ik van de muziek vond. Jij had mij jouw visie hierop kunnen geven. Oh ja, en dit keer was God geen dj, maar de pianist.

Groeten,
Jella

Boeken / Fictie

Liefde in tijden van eenwording

recensie: Daniela Krien - Ooit zullen we elkaar alles vertellen

.

Terwijl de twee Duitslanden worden herenigd en iedereen afwacht wat de onzekere toekomst in petto heeft, belandt de zestienjarige Maria in een hevig gepassioneerde liefdesrelatie. Een zinderende zomer op het Oost-Duitse platteland is het decor voor deze uiterst sinnliche debuutroman.

Voor de goede orde: in de flaptekst wordt dit boek door de uitgever nogal bombastisch vergeleken met Salingers The catcher in the rye. Dat moeten we vergeten. Het is te gemakkelijk iedere coming-of-age roman op te hangen aan de schrijnende werkelijkheidsbeleving van Holden Caulfield. Niet meer aan denken dus.

DwangmatigDaniela Krien laat de jonge Maria op een vanzelfsprekende wijze zichzelf ontdekken: bij Johannes voelt ze zich een meisje maar bij Henner is ze een vrouw. Dat is een lichamelijke en emotionele ontdekking waarbij de intieme verhouding met Henner soms nogal ruwe vormen aanneemt. Tegelijkertijd begint ze te beseffen dat haar samenzijn met Johannes slechts gestoeld is op de puberale liefde van twee naïeve jonge mensen.

Dit is zijn weg, en de mijne, dat kan ik wel zeggen, gaat een heel andere richting uit. Het is nog te vroeg om te weten waarheen. Ik tuimel van de ene emotie in de andere, leef van de ene dag in de andere, helemaal op het moment, helemaal in het heden, en dat heden is Henner.  

Alle personages uit deze roman zijn bezig zich te richten op nieuwe mogelijkheden die de Duitse eenwording hen biedt. Ook dat is een ontdekking in een kersverse werkelijkheid vol toekomstverwachtingen. Johannes is vastbesloten een fotografieopleiding te gaan volgen, zijn vader wil de boerderij geheel biologisch producerend maken en zijn moeder verlustigt zich aan de nieuwe spullen die ze zal kunnen aanschaffen. De roekeloze aantrekkingskracht die Maria in haar geheime relatie met Henner meesleurt, wordt door de auteur bijzonder goed als metafoor neergezet: een opwindende verbeelding van de komende nieuwe tijd.

Heimat
Het lezen van Ooit zullen we elkaar alles vertellen smelt soms automatisch samen met beelden uit de legendarische filmcyclus Heimat (1984) van de Duitse cineast Edgar Reitz. Het is dezelfde ruige maar romantische landschappelijkheid en aardse atmosfeer van eeuwig voortploeterende mensen op het platteland. Tegen wil en dank op zoek naar betere tijden, geen zicht op daadwerkelijke verbetering maar er altijd naar blijven streven. De uitgesproken typering van de karakters valt naadloos samen met de oprechtheid en puurheid van het boerenleven. Het leven speelt zich af in een vacuüm, als een afgesloten maatschappij, waar de grote wereld zich slechts op verre afstand laat horen.

Wrange liefde
Bovenal stroomt deze roman over van liefde. Voor het landschap, voor de vrijheid en voor de mensen in hun uiteenlopende verschijningen. Geen liefde zoals in de gemiddelde streekroman – zoet en ongecompliceerd – maar liefde met de wrange bijsmaak van tegenslag en teleurstelling, die altijd op de loer ligt als hoop en geluk te uitbundig worden gevierd. En daar kunnen de beide Duitslanden over meepraten.

De liefde tussen Maria en Henner loopt onherroepelijk richting een allesveranderende climax. Zoals dat gaat met verboden liefdes: een grote knal en alles valt in stukken uiteen. Eerst is er dan stilte: maar ooit zullen we elkaar alles vertellen.

Film / Films

De koningin en de acht dwergen

recensie: Snow White and the Huntsman

Reclamefilmer Rupert Sanders versie van Sneeuwwitje voegt vooral overbodige elementen toe aan het sprookje. Een toprol van Charlize Theron kan de film enigszins redden.

~

Er was eens een kwaadaardige koningin Ravenna (Charlize Theron) die haar kersverse koning vermoordde om over het rijk te kunnen regeren. Ze was ijdel en wist dat schoonheid macht betekende, maar tien jaar later bleek haar stiefdochter Sneeuwwitje (Kristen Stewart) de mooiste van het land te zijn. Sneeuwwitje ontsnapte uit de verderfelijke handen van de koningin regelrecht het duistere zwarte woud in. Maar de koningin had Sneeuwwitjes hart nodig en stuurde daarom de jager (Chris Hemsworth) achter haar aan om haar te doden, maar de jager besloot samen met Sneeuwwitje te vluchten. Samen met acht dwergen en de jonge hertog William (Sam Claflin) keerden ze terug om het kasteel en het rijk te verlossen van koningin Ravenna.

Niets aan de fantasie overgelaten

Dat de debuterende Britse regisseur Rupert Sanders uit de wereld van reclame en games komt, is overduidelijk in Snow White and the Huntsman. Er is veel, of beter gezegd alleen maar, aandacht besteed aan de vormgeving. Toegegeven, het ziet er allemaal mooi, fantasierijk en creatief uit, en het komt qua sfeer dichter bij het originele verhaal van de gebroeders Grimm dan de zoetsappige Disney-versie, maar daar blijft het dan ook bij. Het ziet er net iets te gelikt uit en de actiescènes zijn net iets te perfect gechoreografeerd, waardoor er niets aan de fantasie wordt overgelaten. Het verhaal daarentegen schort aan alle kanten en zit vol met overbodige verzinsels die niets te maken hebben met het originele sprookje.

~

De elementen die Sneeuwwitje symboliseren, zijn op één hand te tellen in Snow White en zijn bovendien zo verdraaid dat het een verhaal op zich zou kunnen zijn. Zo komen er geen zeven maar liefst acht dwergen, een trol en een dorp vol met verminkte vrouwen voor. Al deze en andere extra’s, zoals de jager uit de titel, voegen niets toe aan het verhaal en zijn louter opvulling voor de toch al langdradige film. Zelfs Sneeuwwitje is onherkenbaar als de stoere, slonzige heldin die het heft in eigen handen neemt en niet terugdeinst voor een beetje bloed. Aan het constant uitgestreken vlakke gezicht van Stewart is niet te lezen of ze dit spannend, verbazingwekkend of angstaanjagend vindt, dus gaan wij als kijker er maar vanuit dat dit het hoogtepunt is van Sneeuwwitjes carrière als prinses.

Schoonheid is macht

Theron redt de film enigszins en speelt de sterren van de hemel als de psychotische, ijdele, onzekere maar vooral jaloerse koningin. Schoonheid is macht, en dat zou je haast hier ook terecht denken. Ook al is ze volgens de spiegel aan de wand niet de mooiste van het land, ze is in ieder geval wel het interessantste personage. De titel ‘De koningin en de acht dwergen’ was misschien beter op zijn plaats geweest.

 

Film / Films

Een beschermengel met problemen

recensie: The Lucky One

.

~

Op een missie in Irak vindt marinier Logan (Zac Efron) een foto van een vrouw, met op de achterkant ‘Keep safe‘ geschreven. Vlak daarop wordt de legerbasis aangevallen en de soldaten op de plek waar hij net daarvoor stond overlijden. Ervan overtuigd dat de vrouw op de foto zijn beschermengel is, gaat Logan na zijn dienst naar haar op zoek in Louisiana. Maar omdat hij deze Beth (Taylor Schilling) de ware reden van zijn bezoek niet kan vertellen, gaat hij maar voor haar werken.

Oppervlakkig en af en toe zelfs vervelend
Hicks’ film begint sterk. Als kijker val je meteen binnen in een dramatisch moment in Irak, kort daarop gevolgd door de aanval op de legerbasis. Hierna speelt de film zich chronologisch af, wat weliswaar voor een duidelijke lijn zorgt maar het verhaal ook een beetje vlak maakt. Het is een lange, chronologische afwikkeling die eigenlijk te weinig verhalende elementen bevat. De plot kent geen diepere lagen en problemen van personages worden wel aangestipt maar niet uitgediept. Hicks heeft ervoor gekozen om afwisseling te brengen door zo nu en dan lange scènes te laten zien die geen tekst hebben en slechts begeleid worden door muziek. De eerste keer is dit mooi, misschien zelfs ontroerend, maar op gegeven moment heb je het wel gezien en worden de documentaire-achtige stukjes zelfs vervelend.

Omdat The Lucky One een variant is op het klassieke liefdesverhaal zie je het happy end al van verre aankomen. Het verhaal bevat wel sterke punten, zoals Beth’s zoontje Benjamin, die lijdt onder zijn vader Keith (Jay R. Ferguson), in alle opzichten de schurk in de film. In plaats van dit verder te ontwikkelen komt tegenover Keith de perfecte Logan te staan, die meteen vriendschap met het jongetje sluit en hem op laat bloeien. Ontroerend is het wel, maar ook een beetje cliché.

Dat oorlogstrauma valt wel mee

~

Ook is het jammer dat het thema van de oorlog niet verder uitgewerkt is. Logan is een marinier en aan het begin van de film zien we duidelijk scènes ín de oorlog terug, maar daarna verdwijnt het thema snel uit het verhaal. We zien het nog even terug aan het begin van de film als Logan schrikt van de gevechtsgeluiden van het computerspel dat zijn neefje speelt, maar daarna lijkt Logan het ondanks zijn traumatische ervaringen prima te doen en is zijn enige probleem het voor zich winnen van Beth. Natuurlijk is The Lucky One uiteindelijk een liefdesverhaal, maar het is jammer dat er niet verder ingespeeld is op de oorlog. Beth is nu de enige met problemen, terwijl Logan de getraumatiseerde ex-marinier is.

Kort gezegd gaf het oorlogsthema het verhaal hoop, maar uiteindelijk blijkt The Lucky One toch een vrij cliché liefdesverhaal met te weinig verhaal voor te veel film. Er zitten mooie momenten in, zoals de opbloeiende vriendschap tussen Logan en Benjamin, maar die zijn niet genoeg om de film overeind te houden en de voorspelbare plot goed te maken. Het dramatische einde doet alsnog een dappere, bijna geslaagde poging,  maar het is jammer dat dit einde zo lang op zich laat wachten en het uiteindelijk alsnog de voorspelbare happy-endingvorm heeft. 

Theater / Voorstelling

Prachtig idee met teleurstellende uitvoering

recensie:

Het openingsbeeld is veelbelovend. Het Dies Irae uit de Messa da Requiem van Verdi wordt met een haast gewelddadige emotionaliteit gezongen. Alle ingrediënten zijn aanwezig, maar C(H)OEURS lost de hooggespannen verwachtingen niet in.

~

Een koor van meer dan honderd mensen staat in het donker. Op de voorgrond in het licht een man alleen in een witte jurk, het hoofd verstopt, de billen ontbloot. Het kwetsbare individu tegenover de dreigende massa. Het fantastische koor en orkest van Teatro Real uit Madrid inspireerden de Gentse theatermaker Platèl om beroemde koorscènes uit de opera’s van Verdi voor zijn nieuwe voorstelling te gebruiken. Hij vroeg zich daarbij af hoe het individu verantwoordelijkheid kan nemen in een groep en hoe we in de 21e eeuw omgaan met de grote emoties van opera’s van Verdi en Wagner.

Een prachtig idee, maar de uitwerking ervan is teleurstellend eenduidig. Een kleine groep van in rood en wit geklede dansers mengt zich met de massaliteit van het in grijs geklede koor. Steeds zien we variaties op het thema: de dansers die zich staande moeten houden tegenover de massa, het koor als de opstandelingen van de Arabische Lente, de dansers die het koor in groepen uiteen splitst, het koorlid dat een gezicht krijgt door het noemen van zijn naam.

Eenduidig en simpel
De beelden zijn echter te weinig gelaagd of verwarrend om het publiek tot nieuwe inzichten te brengen. Bovendien zijn de duetten van de dansers vrij ongevaarlijk en de teksten zo simplistisch (‘kijk, ik ben niets’ of ‘en wie bent ú eigenlijk?’) dat je je bijna afvraagt of er niet meer achter schuilgaat. Natuurlijk werkt de schitterend gezongen opera nog even ontroerend als in de 19e eeuw, maar dat mag niet de uitkomst zijn van een onderzoek als dit.

Het grootste probleem schuilt echter in het spel van het koor: de ingewikkelde choreografieën zijn zo slecht uitgevoerd dat spanning of dreiging van de massa ontbreekt. En daarom denk je dat het uiteindelijk stiekem een ode aan de individuele kunstenaar is: laat dansers dansen en zangers zingen. Anders wordt het een amateuristische ratjetoe die het niveau van de anders zo magische voorstellingen van Platèl in de verste verte niet bereikt.

C(H)OEURS wordt nog gespeeld t/m 14 juni 2012 in Duitsland en België.

Boeken / Fictie

Je bent een slak, Sam. En jij ook, lezer. Een slak

recensie: Arnon Grunberg - De man zonder ziekte

.

Boeken / Non-fictie

Ode voor wie het niet hoeft

recensie: Hugo Camps, Johan Derksen, Michel van Egmond, et al. - Bert van Marwijk. Het levensverhaal. De werkwijze

~

• 8WEEKLY besteedt deze zomer extra aandacht aan sport met wekelijks nieuwe recensies over sportboeken. Zo vlak voor het EK Voetbal in Polen en Oekraïne een biografie van bondscoach Bert van Marwijk. Links naar meer recensies over sportboeken vind je onder aan deze recensie. •

De persen van Uitgeverij de Buitenspelers (Voetbal International) draaien al enige tijd op volle toeren. In de serie biografieën is na onder andere een stoeptegel over Jan Mulder, Rinus Michels, Edwin van der Sar en Willem van Hanegem nu vlak voor het Europees kampioenschap voetbal het levensverhaal van Bert van Marwijk toegevoegd. Inclusief zijn werkwijze; dat wel.

De persen van Uitgeverij de Buitenspelers (Voetbal International) draaien al enige tijd op volle toeren. In de serie biografieën is na onder andere een stoeptegel over Jan Mulder, Rinus Michels, Edwin van der Sar en Willem van Hanegem nu vlak voor het Europees kampioenschap voetbal het levensverhaal van Bert van Marwijk toegevoegd. Inclusief zijn werkwijze; dat wel.

Op 7 mei werd in het bekroonde tv-programma Voetbal International het eerste exemplaar uitgereikt aan Van Marwijk zelf. Voor de overhandiging wist Johan Derksen, verantwoordelijk voor de uitgave, te melden dat van de batterij aan auteurs die had meegewerkt aan het boek, eigenlijk niemand écht kon schrijven, behalve Hugo Camps. De daaropvolgende spontane woordenwisseling met een van de aanwezige schrijvers was even gênant als komisch. Typisch VI. Dergelijke scherpte treffen we jammer genoeg niet al te vaak in het boek aan. Dat is namelijk geschreven door liefhebbers en fans, voor fans en liefhebbers. Daarmee is dit boek dan ook vooral een ode aan Bert, met dank aan de Bert van Marwijk Fanclub.

Het levensverhaal

Eén ding moet je de jongens van Voetbal International nageven: ze hebben een werkelijk schitterend archief wat betreft nationale voetbalhistorie. De keur aan prachtige foto’s, die het gehele boek opsieren, maken het dan ook een echt bladerboek. Voor generatiegenoten van Bert is het bovendien een feest van herkenning. De eerste honderd bladzijden zijn namelijk, naast een overzicht van de jeugd en voetbalcarrière van Van Marwijk, pure nostalgie. De eredivisie-nadagen van Us MVV’ke, culthelden als Erik Meijer, Bert Jacobs, Barry Hughes en Nico van Zoghel, het trotse AZ ’67; allemaal de goede oude tijd. Opgeluisterd met vele ondeugende anekdotes (van ballen in een urinoir schieten voor geld tot aan een in scene gezette ophanging aan een boom van keeper André van Gerven) is het kwajongensgehalte dik in orde.

Ondanks zijn kwetsbare lichaam, dat tijdens de gehele carrière te maken heeft gehad met uiteenlopende blessures, speelt Van Marwijk 19 jaar topvoetbal en komt hij tot 81 doelpunten. Als Deventenaar verknocht geraakt aan Limburg, begint hij een trainerscarrière die onder andere loopt via MVV, SV Meersen en Fortuna. Op 8 mei 2002 is het grote succes daar als hij als trainer met Feyenoord de UEFA Cup wint. Die veelbewogen tijd (vlak na de moord op Fortuyn) en die gouden Feyenoord-generatie (Van Hooijdonk, Bosvelt, Ono) worden met veel respect uitvoerig geportretteerd.

De werkwijze

Na een avontuur bij Borussia Dortmund keert Van Marwijk even terug bij Feyenoord, om vervolgens in 2008 bondscoach te worden. Het succes daarvan ligt bijna iedere voetbalvolger vers in het geheugen. Het tweede gedeelte bestaat dan ook uit een verhandeling over hoe hij bij Oranje te werk gaat. Van Marwijk zelf vat dat zo samen:

Het is bijna onmogelijk iets te vertellen over mijn werkwijze. De wereld waarin ik leef is zo hectisch, zo opportunistisch, zo dynamisch. Elke seconde van de dag kijkt iedereen over je schouder mee. Na het WK zelfs bijna de hele wereld. Ga dan maar eens proberen een structureel verhaal te vertellen over hoe jij leiding geeft.

Toch lukt dat aardig en het boek geeft dan ook veel prijs van Van Marwijks spontane trainerschap. Niet vanuit boekenwijsheid, maar vanuit gevoel, discipline en een eigenzinnige en eigenwijze insteek. Hij toont zich letterlijk een man met een missie, recht door zee, een straatvechter, beheerst, maar tegelijkertijd dringt zich dat al oude cliché aan de lezer op: is de trainer niet hooguit zo goed als zijn spelersmateriaal? Het naderende Europese kampioenschap met de poel des doods, de zwakke serie wedstrijden na het WK en het spanningsveld in de spitsenpositie dat nu definitief in het voordeel van wederom Van Persie lijkt beslecht, hangen over dat tweede gedeelte heen. Ja, dat is ook voetbal. Het sprookjesboek kan zomaar anders geschreven worden over twee maanden.

De conclusie

Bert van Marwijk zat eigenlijk helemaal niet te wachten op een biografie. Hoop gedoe, licht ongemakkelijk en ach – over wie kan er wel niet nog meer een levensverhaal worden opgetekend? En eerlijk gezegd, is dat goed voor te stellen. Klaar met zijn levensverhaal is hij nog lang niet. En Hugo Camps zegt het inderdaad mooi: ‘Om hem echt te bereiken moet je een metafysische sprong willen maken.’ Maar ook voor wie daartoe niet in staat is, is deze rijk geïllustreerde en luxe uitgevoerde uitgave een lezenswaardig geheel en geeft het een aardige glimp van een voetballeven. En nu maar hopen dat het straks allemaal goed valt en we niet weer de grachten in hoeven voor een tweede plek.

Lees nog meer over sport op 8WEEKLY:
Michiel van Egmond – Gijp

Boeken / Fictie

De dag voltrekt zich

recensie: Willem Thies - Twee vogels, één kogel

.

In zijn derde poëziebundel Twee vogels, één kogel zet Willem Thies de wereld telkens even stil. Vaak toont hij de alledaagse wereld in originele metaforen, maar helaas te vaak bestaan de gedichten uit onpersoonlijke constateringen.
De wereld in de derde bundel van Thies blijkt de gewone wereld te zijn. De alledaagse wereld met alledaagse mensen en alledaagse gebeurtenissen. Een man staat op de markt, een wesp zit in een glas cola, een vrouw eet een sandwich, het regent. In zijn gedichten zet Thies deze wereld telkens even stil. De lezer krijgt een blik voorgeschoteld op een stukje wereld waarvan de dichter het waard vindt om de aandacht op te vestigen.

Met metaforen probeert Thies de gewone wereld door een ongewone bril te tonen: ‘De kapper danst met scherpe handen rond een hoofd’ en ‘[g]ekooide parkieten, aquaria, reproducties van kostbare schilderijen, een piano, vazen, planten’ worden ‘schaamteloos in de kijkdozen’ bekeken (mooi ambigu is het feit dat niet alleen de parkieten, maar ook alle andere voorwerpen gekooid kunnen zijn). Vooral in de vorm van vergelijkingen wordt de lezer gedwongen het stukje wereld met andere ogen te bekijken. Bijvoorbeeld: ‘De maan hangt als een levensgroot billboard zijn licht / te verkwisten.’ Over de stadse beelden: ‘het vuilnis hoopt zich op rond de prullenbakken alsof het zich voorplant’. En over de mens: ‘een gezin zit samengepakt / voor een flatscreen, koude parodie op een openhaard.’

Een slordig landschap
Maar vaker, en dat is het zwaktebod van Twee vogels, één kogel, ontbreekt de originele blik. Het wordt dan niet duidelijk waarom specifiek dit stukje wereld zo bijzonder is. In meer dan de helft van de gedichten is geen ik-persoon te bekennen. De constateringen worden gedaan door een onbekende verteller en de hoofdrollen zijn weggelegd voor naamloze personen en objecten. Hierdoor ontbreekt de persoonlijke noot en de emotionele band tussen het gedicht en de lezer. Bijvoorbeeld in het landschap dat beschreven wordt in het gedicht Eldhestar (een gebied in IJsland), hieronder in zijn geheel geciteerd.

Flarden plastic, een streng stug paardenhaar
haken aan het prikkeldraad.

Een badkuip met roestrode bodem
dient als drinkbak voor de dieren.

Het einde van het grindpad wordt gemarkeerd
door een graafmachine met rustende arm.

Een slordig stenig landschap, schrale bomen,
een laaghangend plafond van wolken.

De observaties worden droog en neutraal gebracht. Dingen gebeuren, maar laten geen blijvende indruk achter. Waarom zou het iets met de lezer doen als het niets met iets of iemand in het gedicht doet? ‘De dag voltrekt zich’, zoals de titel van een gedicht en een deel van de bundel luidt, maar niet meer dan dat.

Kop
In de gedichten waar de afstandelijkheid afneemt komt de poëzie wel tot zijn recht. Bijvoorbeeld in de twee gedichten over ‘de Koerd’, een oud-flatgenoot van de dichter (maar dat valt pas later in de Aantekeningen te lezen) bij wie de lezer zich betrokken kan voelen. Een mens van vlees en bloed (‘Als hij het huis betreedt / vult hij de kamer als water een kom.’) die machtige woorden spreekt:

Als Saddam dood is, zijn Iraki’s en Koerden vrij.
Twee vogels, één kogel.

Hij bedoelt twee vliegen, één klap
maar Koerden denken groter.

Deze intieme gedichten zijn een verademing tussen het merendeel onpersoonlijke, haast nietszeggende gedichten: ‘de docent / onderwijst, de boekhouder becijfert, de advocaat pleit.’ Geen speld tussen te krijgen, maar wat doet het met de lezer? In zijn gedichten zet Thies de wereld telkens even stil, maar wat de lezer dan wil zien zijn alledaagse dingen op een originele manier beschreven, niet alledaagse dingen op een alledaagse manier beschreven.

Boeken / Non-fictie

Oudbakken geschiedenis van klassieke muziek

recensie: André Klukhuhn - Ongehoorde symfonie

.

Zelden zal een flaptekst geschreven zijn die zo bedrieglijk is. Hoezeer de auteur op zijn fotootje ook als lachebek poseert, zijn tekst is niet ‘komisch’ of ‘zeer vermakelijk’. Zijn menigmaal verknoopte volzinnen zijn, met name waar hij betoogt, niet ’toegankelijk’. ‘De betekenis van de “kosmische harmonie” loopt als een rode draad door het verhaal heen’? Mooi niet. Eigenlijk is alleen in proloog en epiloog, goed voor acht van de 272 bladzijden die het boek telt, expliciet sprake van wat een filosofie van de klassieke muziek wordt genoemd.  

Het volmaakte

Die muziek, filosofeert Klukhuhn, geeft een vermoeden van het volmaakte, is een onvolkomen afspiegeling van het volmaakte. Het volmaakte ligt in de wiskunde anders dan in de muziek: wetenschap raakt de geest, kunst raakt de ziel. Verbonden worden ze door een kosmische harmonie, een hemelse symfonie. Het gaat Klukhuhn om die verbondenheid. Voornoemde flaptekst waardeert zijn boek als het ‘eerste Nederlandse overzichtswerk van de klassieke muziek’. Het is zeer de vraag of Klukhuhn het vertaalde standaardwerk van Grout en Palisca, Geschiedenis van de westerse muziek, kan doen vergeten. Zelf biecht hij zonder blikken of blozen op voor zijn componistengalerij er veel uit overgeschreven te hebben.

Dat neemt niet weg dat hij een en ander op die rijke bron heeft aan te merken. Marin Mersenne, medeontdekker van de gelijkzwevende stemming, wordt er potverdrie niet in genoemd (alsof slechts het droppen van een naam, zoals Klukhuhn dat met Mersenne nota bene zegge en schrijve slechts één keer doet, een prestatie van formaat zou zijn). En ook: Vier letzte Lieder van Richard Strauss, Ravels Don Quichot-cyclus, ‘de mooiste liedmuziek ooit’, en Simeon ten Holt komen bij Grout en Palisca niet aan de orde. Alsof Klukhuhn de enig juiste canon in pacht heeft.

Strooigoed

Zitten we te wachten op het nogal uitgekauwde, anekdotisch getinte strooigoed dat Klukhuhn over onder meer die componisten ook uit andere boeken heeft overgeschreven? Hij legt niet uit waarom Ravels Don Quichot-cyclus ‘de mooiste liedmuziek ooit’ is, maar wel dat deze componist ‘een tot in de puntjes verzorgde dandy, inclusief elegant sigarettenpijpje’ was en ‘vanwege zijn kleine, magere postuur wel een “goed geklede jockey” genoemd’ werd. Liever zou je willen weten waarom de eenarmige Paul Wittgenstein aanvankelijk teleurgesteld was over het voor hem gecomponeerde Concert voor linkerhand van Ravel. Als je leest dat bij John Adams het boek Silence van John Cage als een tijdbom naar binnen viel, zou je graag willen weten waarom dan wel. Een musicoloog zou de prioriteiten toch even anders hebben gelegd.

Al met al geeft de pil niet wat de titel belooft, maar juist wel waar in deze vorm geen behoefte aan is. Gemiste kans!

Theater / Voorstelling

Onderbuiktoneel met ballen

recensie: Dood Paard - De Perzen

.

Het toneelstuk De Perzen van Aeschylus vertelt het verhaal van de verschrikkelijke nederlaag van het Perzische volk tijdens hun poging om de Griekse stadsstaten te veroveren. Het is het oudste toneelstuk dat we in onze Westerse geschiedenis kennen en wordt al meer dan tweeduizend jaar opgevoerd.

Foto: Sanne Peper

Foto: Sanne Peper

Doffe ellende en hilariteit
Dood Paard speelt het stuk anno 2012 in een tekstbewerking van Rob de Graaf: opgefrist en overgoten met een surrealistisch sausje. Een bad vol frisdrank en een vloer bezaaid met krukken verbeelden het gouden domein van koningin Atossa, de moeder van Xerxes, die met een enorme legermacht vertrokken is naar Athene om de Grieken te verslaan. Haar plengoffers en smeekbeden blijken niet opgewassen tegen het noodlot – de overwinning van de Grieken op het enorme leger dat onder leiding staat van haar zoon.

Zijn beslissing en zijn militaire strategie hebben een bloedbad aangericht onder de Perzische bevolking. De bode komt het slechte nieuws met veel bombarie aan de koningin vertellen, waarbij hij niet schroomt om over iedere bloeddruppel en ieder slachtoffer op eloquente wijze in detail te treden. Het levert een heerlijke slapstick op die het midden houdt tussen doffe ellende en hilariteit – zoals wanneer je iemand tegen een glazen deur op ziet lopen.

Punt uit
Voor koningin Atossa geldt deze dubbele beleving natuurlijk niet; zij stort zich in een klaagzang van medelijden en razernij. Er blijkt één lichtpuntje: zoon Xerxes is de dodendans ontsprongen en is op de vlucht naar het thuisfront. Maar wat is een kapitein zonder schip? De Perzische vrouwen zullen Xerxes vervloeken om de dood van hun man en het onheil dat hij over het Perzische rijk heeft gebracht. Ten einde raad roepen koningin Atossa en haar gevolg de schim van haar overleden echtgenoot Darius op uit het dodenrijk om hem om raad te vragen.

Foto: Sanne Peper

Foto: Sanne Peper

Hij komt onwillig bovendrijven en voorziet de koningin van een wrevelig advies: met zijn overmoed heeft Xerxes de toorn van de Goden over zich afgeroepen en daarvoor moet hij nu boeten. Punt uit. Deze les van Darius is precies wat het stuk vandaag nog steeds zo actueel maakt. Overmoed en het overschrijden van (onzichtbare) grenzen leiden tot rampen met verstrekkende gevolgen, en Dood Paard weet dit te verpakken in een theatertaal die eigenlijk net zo eenvoudig en krachtig is als de boodschap zelf.

Wat in feite één lange klaagzang is, verweven de acteurs tot vlammende monologen en wordt gelardeerd met de nodige dosis humor en eigenzinnigheid. Wie zegt dat bloed niet kan worden vervangen door cola?