Boeken / Achtergrond
special:

De Grote 8WEEKLY Boekenweekquiz

Als je over boeken praat, is het niet voldoende om te zeggen dat je het “erg mooi” vindt. Wie zijn neus in literatuur steekt, moet kunnen meepraten. Over stijlfiguren, grootse en alomvattende thema’s in een klein werkje en meer van dat soort dingen. Maar in letterenland schuilt de grootste waardering toch wel in het kennen van kleine feitjes. Wist jij dat die ene schrijver die andere ooit een bloedneus heeft geslagen, en waarom?

~

Als je nu precies weet waar dit over gaat, dan is dit een quiz voor jou. Gevuld met onnodige maar vermakelijke weetjes over boeken, schrijvers en dood. Veel succes!

1.

Hier ligt Poot:
Hy is dood.

Wie is het negentiende-eeuwse brein achter dit bondige grafschrift?

Piet Paaltjens (François Haverschmidt)
Hildebrand (Nicolaas Beets)
De Schoolmeester (Gerrit van de Linde)

2.

Een van de bekendste romans van Marcellus Emants is ‘Een nagelaten bekentenis’. Zelfs degenen die het boek niet gelezen hebben kennen de befaamde eerste zin: Mijn vrouw is dood en al begraven. Hoe gaat het verder?

Ik ben alleen in huis, alleen met de twee meiden.
Dus ben ik weer vrij; maar wat baat me nu die vrijheid?
Ik heb haar vermoord.

~

3.

Een bekende mythe over liefde en dood is die van Orpheus en Eurydice. De geniale muzikant Orpheus wil trouwen met de mooie Eurydice, maar op de dag van hun huwelijk wordt zij gebeten door een slang. Orpheus is zo bedroefd over haar dood dat hij haar uit het dodenrijk gaat halen. Hij mag haar meenemen van de dodengod Hades, op voorwaarde dat hij niet achterom kijkt om te zien of Eurydice wel volgt. Hij kijkt stiekem toch en zijn geliefde glijdt terug in het dodenrijk om er nooit meer uit te komen. Zo eindigt het verhaal, maar hoe komt Orpheus aan zijn einde?

Hij stort zich van een hoge rots omdat hij niet zonder Eurydice kan leven.
Hij wordt verscheurd door wilde dieren en vrouwen die betoverd raken door zijn muziek.
Hij maakt zulke melancholieke muziek dat hij sterft van verdriet.

4.

Pieter Nicolaas van Eyck dicht over een tuinman die schrikt. Maar waarvan?

Vanmorgen ijlt mijn tuinman, wit van schrik,
Mijn woning in: “Heer, heer, één ogenblik!
Ginds in de rooshof, snoeide ik loot na loot,

en toen ik omkeek, zag ik Uw vrouw daar bloot!”
tot ik plots een musje vond: het arme dier was dood.”
toen keek ik achter mij. Daar stond de Dood.”

5.

Gisteren was ze den geheelen dag onrustig geweest en had haar bedorven maag en ziek lichaam rondgesleept door den zolder; maar nu bleef ze stil, wilde niets eten of drinken; suffend zonder slapen zat ze kleintjes, soms met lustelooze oogen kijkend naar mijn bewegen.

In een bekend kort verhaal van Jacobus van Looy, schilder en schrijver, vertelt hij over de ziekte en dood van een dierbare. Wie is dat?

Zijn vrouw
Zijn dochter
Zijn poes

6.

Alleen een dode schrijver kan tot waarlijk grote hoogten stijgen. Wat hebben Ernest Hemingway, Menno ter Braak en Virginia Woolf gemeen?

Ze pleegden alledrie zelfmoord
Ze verdronken alledrie
Ze stierven alledrie aan voedselvergiftiging

7.

Geen literatuur zonder symboliek. Vogels staan voor vrijheid, regen voor neerslachtigheid en glasgordijnen voor truttigheid. Ook de dood heeft zo z’n symbolen. Welke?

de kleur zwart, olijfbomen, spiegels
zandlopers, schedels, peterselie
gieren, water, de lelie

8.

~

Op 5 maart 1941 las de dichter Jan Campert de bekendmaking van doodvonnissen van een groep verzetsstrijders en stakers van de Februaristaking. Het trof hem zo, dat hij een lang protestgedicht schreef. Hoe heet dit gedicht?Een cel is maar twee meter lang
en nauw twee meter breed,
wel kleiner nog is het stuk grond,
dat ik nu nog niet weet,
maar waar ik naamloos rusten zal,
mijn makkers bovendien,
wij waren achttien in getal,
geen zal den avond zien.

De achttien dooden
Het vuurpeloton
Klokslag twaalf

<?

} else {

if($een == ‘c’ && $twee == ‘a’ && $drie == ‘b’ && $vier == ‘c’ && $vijf == ‘c’ && $zes == ‘a’ && $zeven == ‘b’ && $acht == ‘a’) {

?>

Gefeliciteerd!

Naast de VPRO-literaire-fragmenten-quiz en de boekenweektest is dit het derde vragenspelletje dat je foutloos hebt beantwoord. Gefeliciteerd. Je wint niets. Al die kennis, al die literatuur helpt je niets.
De vraag die literatuurwetenschappers, schrijvers en critici al eeuwenlang bezighoudt luidt: “wat is het belang van literatuur?” Boekenweekgeschenkauteur Ronald Giphart stelt de rhetorische wedervraag: “Wat is het belang van een gekookt ei?” Wie het weet mag het zeggen.

Een gekookt ei is er om op te eten.
Een gekookt ei is er, net als een slak, om zout op te leggen.
Laat ik daar een nieuwe rhetorische wedervraag op stellen: waartoe zijn wij op aarde?

<?

} else {

?>

Niet goed…

Zoals de laatste woorden van James Joyce diepe wanhoop uitdrukten: “Begrijpt niemand het dan?” Je bent een schande voor de literatuur. Beperk jij je voortaan maar tot Tom Clancy of Appie Baantjer. Tsk tsk tsk.

Je kunt het natuurlijk altijd nog een keer proberen… Wie weet bereik je de volgende keer meer.

8WEEKLY

Schedels met bier

Artikel: Highland Warriors

~

Je kunt tegenwoordig niet genoeg uitkijken, voor je het weet struikel je weer over een RTS game. Deze gaat over de Schotse strijd uit de tijd van Braveheart. Hoe moet ik hier in godsnaam een hele recensie over volschrijven? Ten slotte heb ik nu eigenlijk alle relevante info gegeven, en zou ik zo kunnen doorgaan naar de conclusie. Laat ik toch maar even een serieuze poging doen om iets meer over dit spel te vertellen.

RTS

Waarom men tegenwoordig denkt dat RTS de ultieme strategievorm is weet ik niet. Als je zegt dat je van strategie-games houdt, dan denkt iedereen meteen dat je een fan bent van Command en Conquer of iets dergelijks. Ik ben eigenlijk nooit een enorme fan van het RTS-genre geweest, geef mij maar turn based strategie, zoals bijvoorbeeld Civilization of Heroes of Might and Magic. RTS is mij te rommelig, te gehaast, en te veel stupide geklik.

Schedels en Voltaire

De schotten in High land warriors zien er vrij stupide uit. Niet qua graphics, want die zijn uitstekend verzorgd in dit spel. Maar de Schotse clans zijn allemaal een soort wildemannen die bier uit de schedels van hun slachtoffers lopen te zuipen. Of ze dragen de overblijfselen van hun slachtoffers aan hun riem. Er ziet in elk geval geen Schot bij met wie je een aardig potje over Voltaire kan gaan zitten kletsen.

Clans

Je hebt in dit spel vier schotse clans die allemaal hun plus- en minpunten hebben. Zo is er een clan die beschikt over magische druïden, terwijl de andere clan weer een uitstekende handelsspirit heeft. Het is aan de speler om dan te kiezen welke eigenschappen hij belangrijker vindt. Vervolgens is het het gebruikelijke RTS werk. Het bouwen van molens, het onderhouden van units en het ontdekken van land. Ondertussen kan je ook nog wat Engelsen de schedel inslaan. Om daar vervolgens bier uit te drinken.

Conclusie

Het is nog een behoorlijke opgave gebleken om hier iets zinnigs over te zeggen. Er was weinig speciaals aan dit spel, behalve de prachtige graphics. Heb je al een RTS-game waaraan je veel plezier beleeft, download dan eerst de demo van dit spel om te kijken of dit wel een aanschaf waard is. Wil je graag een RTS-game proberen, en heb je iets met geschiedenis, dan is het allemaal zeker het overwegen waard. Command en Conquer blijft de koploper in het genre.

Film / Films

Path To War

recensie: Path To War

Ik ben gek op Oliver Stone. The Doors, Platoon en vooral JFK zijn meesterwerken die al jarenlang ergens bovenin mijn top twintig aller tijden staan, en ook de man zelf blijft voor mij een constante bron van fascinatie. Het audiocommentaar dat hij insprak voor de DVD van Heaven & Earth is een unieke mix van zijn uiterst gedetailleerde kennis over de Amerikaanse politiek van de twintigste eeuw en enkele zeer persoonlijke verhalen. Maar Oliver Stone heeft één minder positief punt: hij kan soms wel heel erg doordrammen.

~

Path To War, de laatste film van de legendarische regisseur John Frankenheimer (o.a. Ronin), is in feite de missende schakel tussen Oliver Stones JFK en Nixon, en het verschil tussen beide regisseurs zou zelfs mijn oma opvallen: waar Stone je om de oren slaat met verschillende filmsoorten, flashbacks en -forwards en talloze personages, vertelt Frankenheimer op bijna ouderwetse wijze een chronologisch gezien lijnrecht verhaal in stijlvolle beelden.

Sneltrein

~

De film volgt president Lyndon B. Johnson (fantastisch gespeeld door Michael Gambon, net als Anthony Hopkins een Engelsman in de rol van een Amerikaanse president) van zijn inauguratie tot zijn afscheidsrede op nationale televisie. In de tussentijd zien we hoe hij, gesteund door een groep adviseurs, de oorlog in Vietnam uit laat groeien tot een miljardenverslindende operatie die aan honderdduizenden mensen het leven kostte. Path To War laat op geweldige wijze zien dat het werk van de president van Amerika eigenlijk hetzelfde is als het besturen van een op hol geslagen sneltrein: je kunt hier en daar een wissel verzetten, maar afremmen? Vergeet het maar.

Interpretatie

Johnson wordt in de film neergezet als een wereldverbeteraar die niets liever wil dan Vietnam hulp te bieden in plaats van te bombarderen, maar die door verschillende omstandigheden en uiteindelijk foutieve beslissingen wordt gedwongen het pad naar de oorlog te kiezen, een mening waar Oliver Stone het ongetwijfeld mee oneens zal zijn. Maar in tegenstelling tot Stone, die je (overigens op sublieme wijze) met je neus op zijn eigen weergave van de waarheid drukt, biedt Frankenheimer de kijker genoeg ruimte voor eigen interpretatie en onderzoek.

Overtuiging

Path To War is daarmee een minder overweldigende ervaring dan een gemiddelde film van Oliver Stone, maar waar de film in technisch opzicht moet onderdoen voor JFK (maar goed, welke film moet dat niet?), is Path To War wat acteerprestaties betreft minstens zijn gelijke. Donald Sutherland is voortreffelijk als Johnsons “oude vriend”, de advocaat Clark Clifford, die bijna tegen wil en dank het Witte Huis wordt binnengesleept en Alec Baldwin speelt met volle overtuiging Minister van Defensie Robert McNamara, die vanwege de lange oorlog zijn idealen moet bijstellen. De rest van de cast bestaat uit vele bekende namen en nog meer bekende gezichten, met Gary Sinise als opmerkelijke uitschieter in de kleine rol van gouverneur George Wallace, die hij vijf jaar eerder ook speelde in Frankenheimers film George Wallace.

Turbulent

Helaas stierf Frankenheimer nog geen twee maanden na de TV-première van de film. Hij laat met Path To War een briljante film na die het niet alleen verdient een tweede keer te zien en daarna nog een keer, maar het ook zeker waard is een bezoek aan de bibliotheek te brengen om nog meer te weten te komen over deze turbulente periode in de Amerikaanse geschiedenis.

Film / Films

Confessions Of A Dangerous Mind

recensie: Confessions Of A Dangerous Mind

Een vleugje drama, komedie, romantiek en actie: zo is Confessions of a Dangerous Mind te omschrijven. Met opmerkelijke (bijrol-)acteurs die hun sterren al hebben verdiend, zoals Rutger Hauer, Brat Pitt, Julia Roberts, Matt Damon en Drew Barrymore. De hoofdrol wordt vertolkt door Sam Rockwell, die zijn rol niet onaardig speelt.

De film komt wat traag op gang, maar op het moment dat je bijna af wilt haken, weet hij toch je aandacht weer te trekken. En dan blijf je erbij, want dit is toch wel een bizar verhaal. Ondanks dat de vaart er zo nu en dan weer uit is, blijf je tot het eind geboeid.

Ethervervuiling

~

De film vertelt het levensverhaal van de legendarische quizmaster Chuck Barris (Sam Rockwell). Hij is de succesvolle televisieproducent van diverse ethervervuilende shows zoals The Dating Game, in Nederland ook wel bekend als Op Goed Geluk. Maar de roem verveelt hem en hij wil een nieuwe uitdaging. En die kan hij krijgen ook! Chuck wordt door de CIA gevraagd om voor hen te komen werken. Hij moet gewoon wat vijanden uitschakelen. Zijn televisiewerk wordt zijn dekmantel. De kandidaten in zijn shows winnen vakanties naar plaatsen waar hij voor de CIA mensen koud moet maken.

Verzonnen

Tijdens de film wordt er gebruik gemaakt van muziek, die meestal net dat extra sfeertje creëert. Alleen het Pink Panther-achtige melodietje onder Chucks eerst moord had wat mij betreft beter weggelaten kunnen worden. Hierdoor kan je zijn daad echt niet meer serieus nemen. Of is dat juist de bedoeling? Want de vraag is of je dit verhaal überhaupt wel serieus moet nemen. Chuck Barris heeft zelf toegegeven dat sommige delen van zijn boek waarop de film is gebaseerd, verzonnen zijn. Welke dat zijn? Dat mag je dus zelf bepalen.

Vreemde sfeer

~

Barris’ autobiografie werd tot een scenario bewerkt door Charlie Kaufman (Being John Malkovich en Adaptation) en wellicht heeft hij er ook nog een schepje fantasie bovenop gegooid. De regie was in handen van George Clooney, die met Confessions zijn goedgelukte regiedebuut maakt. De shots zijn goed gefilmd en dragen perfect bij aan de goede, vreemde sfeer van dit verhaal. Ook het acteerwerk van Rockwell is bijzonder te noemen. Hij weet sympathie bij de kijker los te peuteren, ondanks zijn werk voor de CIA. Uiteindelijk is hij ook maar een mens.

Meeslepen

Toch verdient de film het predikaat “goed” niet. Daarvoor had het verhaal sterker moeten zijn, met meer vaart en een duidelijke keuze tussen de verschillende genres waarin de kijker nu vermaakt wordt. “Best aardig” is een betere benaming. Het verhaal is apart en het oog krijgt genoeg te zien. Dus laat je gewoon meeslepen door de fantasie en vermakelijkheid in deze film!

Muziek / Achtergrond
special:

Interview: Whipster

Bij binnenkomst in het huisje van Whipster-zanger/gitarist Peter van der Heide in de Groningse rivierenbuurt valt mijn oog meteen op de Vera-poster aan de muur. Een concertaffiche van de illustere J. Mascis met Whipster als voorprogramma. Later blijkt, als ook drummer Marinus de Lange is aangeschoven, dat Mike Watt die avond eveneens meespeelde. Lachend vertellen de heren hoe verschrikkelijk dronken Watt die avond was. En hoe ze hem aanspoorden om toch maar te gaan slapen.

~

Nee, je kunt Whipster moeilijk als een beginnend, onervaren bandje bestempelen. Hoewel het officiële debuutalbum Strange pas in 2002 uitkwam, bestaat de band al sinds 1995. De huidige bezetting betaat uit Peter van der Heide, Marinus de Lange, bassist Henk Drent en vaste gastgitarist Rudy Lentze. Whipster heeft al die jaren ervaring gekanaliseerd in hun briljante, enorm positief ontvangen debuut.

Positief

Op de vraag of ze, nu er meer opgetreden gaat worden, nog iets hebben gehad aan al die aandacht wordt positief geantwoord. Van der Heide vindt dat het spelen er door al die goede recensies makkelijker op wordt. De mensen zijn beter bekend met Whipster. De Lange ziet al die aandacht meer als een referentie, een bevestiging van het kunnen van de band.

Vijfhonderd

~

Die bevestiging is ook terug te vinden in de verkoopcijfers. Inmiddels verkocht Whipster al vijfhonderd exemplaren van Strange. Dat is veel meer dan werd verwacht, vooral gezien het feit dat er eigenlijk nog maar weinig optredens zijn geweest. De platenbaas van My First Sonny Weissmuller Recordings had gezegd dat er hooguit tweehonderd exemplaren verkocht zouden worden. Het album is dus nu al een groot succes voor de band.

Onterecht

Het is alleen jammer dat de muziek zo weinig op de radio wordt gedraaid. Radio 3 heeft bijvoorbeeld nog helemaal geen aandacht aan Whipster besteed. De Lange vindt dat onterecht:
“De mensen vinden het mooi, dan moet je het toch ook draaien. In België en Denemarken doen ze het wel, waarom in Nederland dan niet? Zelfs Donna Summer komt binnenkort in Club Lek.”
Dat van Donna Summer vindt Van der Heide wel grappig, maar hij zou Whipster toch ook wel een kansje geven.

In hypnose

De band werkte in totaal twee jaar aan Strange. Het opnameproces zelf duurde echter in totaal hooguit twee weken. Iedere keer een sessie van twee of drie dagen. Het album werd opgenomen door de vorig jaar overleden producer Jan Heddema, die tijdens de opnamen al ziek was. Zijn invloed was groot. Ze zien hem nog zo in hypnose achter zijn orgel zitten, nadat hij had besloten dat er een orgelpartij moest worden toegevoegd aan het voor een zestienjarig meisje geschreven nummer Together Alone (aka song for Marije). Alleen de zeven nummers op de plaat werden opgenomen. Ideeën werden stapje voor stapje ingevuld en uitgewerkt bijvoorbeeld door het toevoegen van Heddema’s orgel of een accordeon zoals in You are not her and I miss you.

Geen zanger

Een recensent zag de onnadrukkelijke vocalen op Strange als een minpuntje. Van der Heide weet heel goed dat hij geen zanger is. Toch is hij zeer tevreden over het resultaat. De zang en de teksten zijn zeker erg belangrijk. Intonatie is belangrijker dan een mooie stem. “Een stem is ook een soort instrument, een extra mogelijkheid om gevoel neer te zetten.”
De Lange benadrukt dit door te zeggen dat een woord of een klank alleen al een gevoel neer kan zetten. In feite spreken de gitaarpartijen van Van der Heide meer dan zijn teksten. In tegenstelling tot de echte zangers, bij wie de stem belangrijker is.
Van der Heide: “Op een gegeven moment heb je wel door waar je goed in bent, dat ga je uitbuiten. Dat geldt zowel voor de zang als de gitaar. Dit soort nummers komen eruit en daar zijn we dus goed in. Dan kun je wel gaan zeggen dat we dingen ook zo of zo zouden kunnen doen, maar dat hoeft helemaal niet. Wat je doet moet je goed doen en niet half.”

Bagger

De Lange verwondert zich over waar een nummer nu eigenlijk vandaan komt: “Je bent met zijn allen en dan onstaat er iets. Het is er opeens. En waarom klinkt het zo, en niet anders?”
Van der Heide: “We gaan niet zitten van zo gaan we het doen. Wanneer we gingen opnemen moest ik soms ’s ochtends nog een tekst afmaken. Ik houd van deadlines. Als ik morgen een nummer moet opnemen komt er morgen wat uit. Dan leef je naar zo’n moment toe. Ik kan hier met de akoestische gitaar gaan zitten spelen maar dat wordt nooit wat. Dan komt er niet meer dan bagger uit. Met zijn drieën heb je het geluid waar het om draait.”

Sfeer

De teksten worden altijd pas geschreven nadat het nummer instrumentaal is afgerond. De tekst van het prachtige Dead Quiet past geweldig bij de muziek.
De Lange: “Dat nummer was eigenlijk instrumentaal al heel erg mooi. Het ademt een bepaalde sfeer uit, dan zal die tekst wel aansluiten bij die sfeer. Peters teksten worden geïnspireerd door hoe een nummer is geworden.”
Van der Heide: “Op een bepaalde plek is ruimte om te zingen en naarmate het moment dichterbij komt bedenk ik de tekst. Vaak is dat al snel genoeg, er is niet veel tekst op het album.”

Zwaarmoedigheid

Die paar teksten zijn wel heel persoonlijk en vaak niet zo vrolijk. Er is wel eens geschreven dat die neerslachtigheid te maken heeft met de dood van Jan Heddema. Dat is echter onmogelijk, omdat het album al af was toen Heddema overleed. Van der Heide: “Anderhalve week voor zijn overlijden hebben we naar het resultaat geluisterd en we besloten dat het af was.”
Toch klinkt het album heel zwaarmoedig. Van der Heide: “Ik ben niet zo vrolijk. Jan was ziek dus die was zeker niet vrolijk. Ik ben gewoon een beetje zwaar op de hand. Wel in balans hoor, maar deze muziek komt er nou eenmaal uit. Ik kan me niet voorstellen dat mensen die carnavalskrakers zingen altijd vrolijk zijn. Ik houd van een ander soort muziek.”

Het is ook juist die zwaarmoedigheid die Strange zo de moeite waard maakt. De Lange: “Iedereen heeft toch dat gevoel. Als je lol wilt dan zet je maar een andere plaat op.” Van der Heide: “We hebben wel bewust gekozen. Als het een downerplaat wordt dan wordt het maar een downerplaat. Het is mooi dat als je je zo voelt, dat je dan aan onze plaat denkt. Wanneer je de balans zou verstoren dan zou dat effect verdwijnen. Door die balans kan de plaat er boven uitstijgen zoals die er door de grote aandacht boven uitgestegen is. Mensen weten dat Strange bestaat en dat is het belangrijkste.”

Link:

Whipster.nl

8WEEKLY

Wenken Voor De Voorbereiding Op Een Eventueel Naderende Oorlog

Artikel: Of: Hoe de Hollander zich maar moet zien te redden als de terrorist zijn tuintje vertrapt

~

Het komt onverbiddelijk dichterbij. Ik geloof allang niet meer in een vreedzaam einde van Saddam’s regime. Bush zal zijn zin doorzetten en daar kunnen wij, achterlijke Europeaantjes, helemaal niets aan doen. Dus kunnen we ons maar beter voorbereiden op een oorlog, of terroristische aanvallen en op olie- en voedselschaarste. De grote vraag is alleen: hoe doen we dat? Wat moeten we doen om een eventuele oorlog zo comfortabel mogelijk door te komen? Het internet geeft antwoord.

“Let op! Terrorisme is iets engs. Voordat je verder klikt, moet je toestemming hebben van een volwassene. Vraag je vader of moeder of je leraar of zij het goed vinden dat je verder leest.”

Je kunt erom lachen, maar het Amerikaanse Federal Emergency Management Agency heeft een speciale site over terrorisme voor kinderen. Zo leert elke surfende kleuter dat het handig is om een rugzakje te hebben dat je mee kunt nemen in geval van nood. Zorg ervoor dat er tekenspullen in zitten, en spelletjes. Praten en tekenen helpt immers tegen alles.

Boomstammenbedekte Loopgravenschuilkelder

~

Voor de jeugd zijn er meer actieve houdingen aan te nemen in het geval van een aanval. Bouw je eigen schuilkelder bijvoorbeeld. Het boek Nuclear War Survival Skills van Cresson H. Kearny staat in z’n geheel online. Leer alles over gammastralen, mangaten, ondergrondse ventilatieschachten en maak je eigen Kearny Stralingsmeter! Het boek stamt uit 1979, maar is ook vandaag nog actueel. En anders is het altijd nog leuk om door te bladeren. Wat dacht je van deze twee olijke meisjes? Het fotobijschrift luidt: “Twee niet-sportieve schoolmeisjes hebben in slechts 35,5 uur een vierpersoons Boomstammenbedekte Loopgravenschuilkelder in elkaar gezet, en dat terwijl ze last hadden van drie boomwortels.” Cresson Kearny is trots op ze!

Comfortabel

Je hebt je schuilkelder gebouwd en je kleine broertje zit er al in te tekenen. Nu moet jij er nog bij. Wat neem je mee? Het Amerikaanse Department of Homeland Security weet raad: schoon water in flessen, en mondkapjes om bacteriën tegen te gaan. Lucht, water en voedsel zijn natuurlijk van groot belang, maar Homeland Security heeft ook een lijstje met dingen die het leven in nood aangenamer maken. Als je alle achtendertig dingen ook daadwerkelijk in je rugzak weet te stoppen en in je schuilkeldertje weet te passen is zo’n oorlog lang niet zo ongemakkelijk meer.

~

De overlevingspakketten die in elke gangkast opgeslagen liggen zijn niet alleen handig in geval van oorlog, maar ook bij natuurrampen of het uitvallen van de elektriciteit. Let er alleen wel op, dat je elk jaar je pakket naloopt en kijkt of je survivalschoenen nog wel passen.

Hoe Herken Ik Een Terrorist?

Elke Amerikaan is dus voorbereid op wat er ook maar komen mag. De regering heeft hem kundig geïnstrueerd, niet alleen in hoe terroristen eruit zien en wat de gevaarlijke plekken zijn (de zogenaamde High Body Count Targets), maar ook door middel van cursussen geleerd hoe professioneel op te treden tegen terrorisme.

~

Hoe zit dat eigenlijk met de Nederlander? Heeft de overheid een handleiding tot het overleven van een oorlog voor haar burgers of moeten we onszelf zien te redden? Een zoekmachinetochtje naar ‘overlevingspakket’ leidt tot weinig anders dan lunchtrommeltjes voor stevige wandelingen. De term survivalkit wordt hier te lande ook slechts gekscherend gebruikt. Pas na lang zoeken vind je een outdoorshop waar je een echt pakketje kunt kopen. Wel handig, maar met zo’n setje watervaste lucifers, een zakmes en een draadzaag ben je er nog niet. En al helemaal niet ten tijde van oorlog.

Publiek?

Misschien dat de specialisten er meer vanaf weten. Maar ook bij landmacht, luchtmacht en marine is het bedroevend gesteld, niet alleen met de burgervoorlichting maar ook met de kwaliteit van de website.
Het Rode Kruis misschien, in nood toch vooral bekend van opvang in sporthal of tent. Even lijkt het de goede kant op te gaan als het Rode Kruis waarschuwt voor de gevaren van biologische oorlogsvoering. Maar dat valt tegen: “Het Internationale Comité van het Rode Kruis (ICRC), erg gealarmeerd door deze ontwikkelingen, heeft een publieke campagne gelanceerd.” Voor meer informatie kunnen we terecht op de internationale website.

Ook de AIVD, voorheen bekend als de Binnenlandse Veiligheidsdienst, weet niet wat ik als burger kan doen om mij voor te bereiden op een oorlog. Wel hebben ze een brief aan prinses Margarita online. Het geeft maar weer aan hoe de prioriteiten in ons land liggen.
De Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst, waarvan ik niet eens wist dat die bestond, vertelt ook niets. Wel hebben ze daar, op een goed verborgen pagina, een overzicht van alle persberichten die gerelateerd zijn aan het onderwerp ’terrorisme’. Burgervoorlichting is niet te bespeuren.

Bamboebestek

~

Wil je toch ergens iets leren of zelfbescherming, zelfverdediging, zelfhulp en zelfredzaamheid? Dan moet je al je zelfredzaamheid zelf aanwenden en een reisje naar de Filipijnen boeken. Niet omdat daar na de recente bomexplosies voorbeelden te over zijn, maar omdat je op een geheel verzorgde reis een bezoek kunt brengen aan het Jungle Survivors Camp. “U krijgt een demonstratie in overlevingstechniek. (…) We gebruiken hier de lunch, uw maaltijd wordt gekookt in bamboe, uw bord en bestek wordt gemaakt van materialen die komen uit de jungle.”

Overleven

Het is droevig gesteld met wenken voor de Nederlander. Hoe moet hij overleven in tijden van oorlog en crisis? Waar moet hij heen, wat moet hij doen als de terroristen door de straten sluipen en de tuinhekjes vernielen?
Maar ach, het zal zo’n vaart ook wel niet lopen. Gelukkig zijn er nog genoeg sites met tips voor overleven wanneer het geen oorlog is. Op zee bijvoorbeeld, of tijdens examens, of als leraar voor een uitzinnige klas pubers. Het blijkt maar weer: overleven doe je elke dag. Daar is geen oorlog voor nodig.

Theater / Voorstelling

Pijnlijke vragen

recensie: Nationale Toneel - The Shape of Things

Een scherp dramastuk met pijnlijke vragen, lachwekkend en nog goed geacteerd ook. Dat is The Shape of Things van Neil LaBute, uitgevoerd door het Nationale Toneel. Het toneelspel liegt er niet om; het gaat hier om liefde, de waarheid, manipulatie, bedrog en kunst.

~

Daar staat ze, uitdagend als ze is: Evelyn (Anniek Pheifer). Ze is student aan de kunstacademie en heeft een oranje spuitbus in haar hand. Ze is vastberaden om in dit museum een beeld van een naakt mannenlichaam op te leuken met een oranje getekende penis, omdat deze verscholen is achter het schaamblad. En dan komt ze hem tegen. Hij, Adam (Vincent Linthorst), is een watje. Hij is verlegen en is bewaker in dit museum. Met moeite probeert hij haar ervan te weerhouden het beeld te bekladden. En dat mislukt. Als zij namelijk ergens haar zinnen op heeft gezet…
Na dit bizarre begin vormen de twee al snel een koppel. Dit verhaal krijgen we te zien in een andere kamer, waar we ook kennis maken met de overige twee spelers van dit gezelschap: de beste vriend van Adam, die gespeeld wordt door Mohammed Azaay en diens toekomstige vrouw Jenny (Pauline Greidanus).

Oenig

Op een eenvoudig toneel wordt de ene scène na de andere opgevoerd. En langzaam zien we die oenige Adam met zijn te grote bril, houthakkersjas en eenvoudig kapsel veranderen in een aantrekkelijke man. Het is de liefde van Evelyn waardoor hij opbloeit. En voor haar, of liever gezegd, met haar hulp laat hij zich een ander kapsel aanmeten, neemt hij contactlenzen, een andere jas en zelfs een neuscorrectie.

Contrast

Ook Jenny, die vroeger een oogje had op Adam, blijft zijn veranderingen niet onopgemerkt. Ze gaat twijfelen aan haar voorgenomen huwelijk. In tegenstelling tot Evelyn, die vastberaden is om haar doel wel te bereiken. De twee dames zijn duidelijk elkaars tegenpolen. De zelfverzekerdheid van Evelyn is de hele tijd van haar gezicht af te lezen, en de onzekerheid en simpelheid hoort bij Jenny. Het is jammer dat er net te veel nadruk ligt op dit contrast. Het was zo leuk geweest als Jenny ook een keer haar eigen mening klaar had, net als Evelyn. Dan was het wat natuurlijker geweest. Toch doet dat niets af aan de acteerprestaties van beide dames. Evenals dat van de heren. Ze zijn alle vier vrij jong, maar weten dit spel perfect te spelen.

Eindjes

Als het eind nadert en de spelers bijeen zijn om de presentatie op de kunstacademie van Evelyn bij te wonen, volgt de ontknoping. Geweldig hoe deze harteloze jongedame alle eindjes aan elkaar knoopt tijdens haar presentatie. Het publiek kan kreten van minachting niet onderdrukken. Hoe kon ze?
En dat is nou precies wat de schrijver wilde met zijn toneelstuk: een aantal pijnlijke vragen stellen. Hoe ver ga je in de kunst? En in de liefde? Hoe bereid ben je te veranderen voor de ander? En tegen welke prijs?

Klasse

The Shape of Things is een werkhuisvoorstelling en wordt gespeeld in verschillende ruimtes. Dat heeft wel iets van sfeer, iets verassend. En is zeker intiem. Net als LaButes vorige voorstelling Bash is ook dit stuk van grote klasse.

Boeken / Fictie

Zwagerman schrijft ‘on-Nederlands’ to the point

recensie: Het wilde westen: Nederland 2001-2003

And a revolution it was. In vijf woorden geeft Zwagerman kernachtig zijn mening over 2002 weer, in de inleiding van Het wilde westen. Het boek bestaat uit een selectie columns en artikelen rondom het ‘revolutiejaar’ 2002. Dat uiteraard niet alle belangrijke onderwerpen uit die periode behandeld worden geeft hij zelf al aan. Mij bekroop het gevoel dat Zwagerman niet voor niets nú deze bundel heeft uitgegeven. Het lijkt erop dat hij daadwerkelijk een tijdperk wil afsluiten.

~

Het wilde westen. Een opmerkelijke titel voor een boek over Nederland. Is het in het afgelopen jaar dan zo rumoerig geweest in ons vertrouwde kikkerlandje? Volgens Zwagerman wel. Het gebruik van een cliché als ‘ons vertrouwde kikkerlandje’ gaat dan ook niet meer op naar zijn mening. Uit het gelijknamige hoofdstuk blijkt al gauw waarom. Wie herinnert zich niet de Daimler waarin Pim Fortuyn rondreed? Wie herinnert zich niet Tom Holkenbergs – ‘on-Nederlands’ goede – remix van ‘A little less conversation’ van Elvis? Massale rouw om overleden publieke figuren en dance-feesten waar duizenden bezoekers op af komen, zijn gemeengoed geworden in Nederland, zo signaleert Zwagerman. ‘On-Nederlands’ is alles buitenproportioneel aanpakken. Juist dat is ‘Typisch Nederlands’ geworden. Welkom in het wilde westen.

Politiek

To the point, een typering goed van toepassing op de columns van Zwagerman. Met een kritische blik bekijkt hij recente gebeurtenissen en plaatst ze in een cultuur(historisch?) perspectief. De verwikkelingen in de aanloop naar 2002, in het jaar zelf en de nasleep in 2003 hebben veel mensen stof tot nadenken gegeven. Klaarblijkelijk behoorde de schrijver zelf ook tot deze groep. De moord op Pim Fortuyn, de opkomst en neergang van de LPF en de daaropvolgende politieke ommezwaai van korte duur. Veel van de onderwerpen uit Het wilde westen raken aan de politiek.

Gewoon zichzelf

~

Zwagerman is de verwondering hierover echter voorbij. In plaats van deze reactie, die bij veel Nederlanders vorig jaar te ontwaren was, denkt hij een stapje verder. In plaats van als een kip zonder kop te ageren en te reageren, zoals veel Nederlanders het afgelopen jaar, ziet hij grotere lijnen. Het lijkt erop alsof Nederland uit een rustige slaap wakker werd. Mondig werden we en ineens spuiden we onze mening breed. Of zoals Zwagerman het typeert: De Nederlander anno nu: een opgefokt in het rond schreeuwende niksweter die luidkeels en geërgerd ‘gewoon zichzelf is’ […]. Youp van ’t Hek was zichzelf, Hanneke Groenteman was zichzelf, maar vooral Pim Fortuyn was zichzelf. Deze nieuwe typische Nederlander werd gevolgd als zijnde de nieuwe Messias.

Het stokpaardje van Zwagerman – porno – is ook in dit werk aanwezig. Deze keer in de vorm van Anita Witzier. Het voegt op het eerste gezicht weinig toe. Dat Madonna met Sex een groot publiek kennis liet maken met de seksuele counterculture weten we nu wel en Camille Paglia’s pleidooi voor de porno kennen we nu wel. Het feit dat Anita Witzier prijs stelt op porno van bovenmodale kwaliteit is eigenlijk amper interessant en nauwelijks opmerkzaam te noemen. Bij nader inzien is het einde van het hoofdstuk Kleine apologie van de porno interessanter. Zwagerman maakt melding van een ontstaan klimaat, waarin de dame met de hardepornobanden en het meisje met de zweep zullen worden veroordeeld als onbeschaamd en onbeschaafd. Hiermee slaat hij de spijker recht op zijn kop.

Een afgesloten tijdperk

De restauratie van de porseleinkast is het laatste hoofdstuk van het boek, waarin Zwagerman het hernieuwde politieke evenwicht na de verkiezingen van afgelopen januari als dusdanig typeert. Een collectieve lichte ontvlambaarheid vormt tegenwoordig in belangrijke mate onze nationale identiteit. Een tactisch einde. Wat zou de reden zijn geweest om juist nú deze selectie columns uit te geven? Misschien omdat Zwagerman, ongeschreven, er net als ik van overtuigd is dat er een periode afgesloten is? Ik denk het wel.

Flapdrollen

Internationale politiek staat weer hoog op de agenda, waardoor binnenlands gemorrel al snel triviaal wordt. Nederland lijkt weer ‘ons vertrouwde kikkerlandje’ te worden. De LPF is grotendeels uitgespeeld en daarmee zijn ook de ‘flapdrollen’ en ‘schijtlullen’ veelal uit de politiek verwijderd. Is er nog sprake van een revolutie, van een huftercultuur? Toen ik Het wilde westen las, leek het er even niet meer op. Naast mij in de trein begonnen namelijk twee volstrekt onbekenden een vriendelijk gesprek. Dat zie ik bij de O.K. Corral nog niet zo snel gebeuren.

Film / Films

Analyze That

recensie: Analyze That

Een vervolg op een film is meestal geen succes, een enkeling uitgezonderd. Zo ook Analyze That, het vervolg op Analyze This. Was het eerste deel nog grappig en redelijk origineel, in deel twee is dat niet meer het geval.

~

Analyze That borduurt voort op hetzelfde idee van This, zonder ook maar de moeite te nemen om verrassend uit de hoek te komen. Zelfs de grappen komen bekend voor. Daar staat tegenover dat er dit keer wel meer actie in voorkomt. Maar dan moet maffiabaas Paul Vitti (Robert DeNiro) wel eerst de gevangenis uitgeholpen worden…

Ergernis

~

Daar roept hij de hulp van zijn psychiater Dr. Ben Sobel (Billy Crystal) voor in. Vitti is de weg kwijt en zingt voortdurend liedjes uit West Side Story, iets wat overigens wel grappig is. Hij wordt vrijgelaten op voorwaarde dat hij door Sobel wordt begeleid en in de gaten wordt gehouden. En laat Sobel hier nou helemaal niet op zitten te wachten, gezien zijn vorige ervaringen met deze patiënt. De FBI weet hem echter zo onder druk te zetten dat hij de maffiabaas meeneemt naar zijn huis. Dit tot grote ergernis van zijn vrouw Laura (Lisa Kudrow), die keer op keer in staat lijkt te zijn om de relatie te verbreken.

Rechte pad

Met de komst van Vitti staat Sobels leven helemaal op zijn kop en niets lijkt meer te lukken. Ook lukt het Vitti zelf niet om op het rechte pad te komen en een normaal baantje te houden. Wel wil hij echt in therapie bij Sobel. Hij verzekert de psychiater dat hij hem niet meer in gevaarlijke complotten zal meeslepen. Sobel wil hem geloven. Maar dan raakt hij samen met Vitti ineens betrokken bij het overvallen van een goudtransport.

Analyze Them

Het is maar goed dat de film slechts anderhalf uur duurt. Het is precies lang genoeg om de film als “vermakelijk” te betitelen dankzij de actiescènes tijdens de film, al zakt de spanningsboog zo hier en daar wel een paar keer in. Billy Crystal en Robert DeNiro zijn wel weer aan elkaar gewaagd, maar laten we in ieder geval hopen dat er niemand op het idee komt er een trilogie van te maken, want de vraag is of er nog iemand zit te wachten op een Analyze Them

8WEEKLY

Daredevil

Artikel: Daredevil

De superheldenfilms zijn de laatste tijd niet van de lucht. Dit jaar staan bijvoorbeeld X-Men 2, The Hulk en Daredevil in de planning. In de koker zitten dan nog Captain America, Spiderman 2, Batman en Batman vs. Superman. Een nieuwe film, een nieuwe game, dus kon ik me gaan inleven in de belevingswereld van Daredevil, de blinde advocaat/superheld.

~

Daredevil is dan wel blind, maar dit heeft al zijn andere waarnemingsvermogens verscherpt. Daarnaast beschikt hij over een soort innerlijke radar die hem als een zesde zintuig bijstaat in het gevecht tegen de Bad Guys. In dit spel moet Daredevil een flink aantal boeven in elkaar trimmen en regelmatig een stage-boss verslaan. We hebben hier dan ook, weinig origineel, met een ouderwetse beat ‘m up van doen. Nou kan dat best leuk uitvallen; Jackie Chan was bijvoorbeeld best een aardig spel.

Belediging

~

Het beeld ziet er al meteen bedroevend saai uit. Games als Mortal Kombat DA en Driver II hebben laten zien waartoe de GBA in staat is. Daredevil is opgebouwd uit een flink stel ondermaatse graphics, die eruit zien alsof ze uit de jaren 80 komen. Het is te vergelijken met bijvoorbeeld de hele oude versie van Spiderman op de PC, en dan ben ik nog heel positief. Dit kan dus echt niet meer, en is een belediging voor de capaciteiten van de GBA.

NES graphics

Het spel zelf is ook vrij weinig bijzonder. Daredevil doet zijn ding, maar veel meer dan meppen, klimmen en springen valt er niet te doen. De radar van Daredevil kan soms handig zijn om hinderlagen te doorzien, maar voegt niet zoveel aan het spel toe als de uitgever suggereert. Jammer, want in een karakter als Daredevil had best een hele leuke game gezeten. Nu moet de speler het doen met een spel van NES kwaliteit, behoorlijk achterhaald dus.

Conclusie

De conclusie zal u dus niet verrassen: Daredevil is zeer matig. Alleen verstokte Marvel-fans die alles van hun helden willen verzamelen, schieten hier mogelijk iets mee op. Gamers hebben alles wat dit spel biedt al vaker en veel beter gezien. Kan ik dan echt niets positiefs melden over dit spel? Nee, eigenlijk niet dus.