We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Disclaimer en privacybeleid
Op zoek naar Duchamp
In museum het Domein te Sittard is op dit moment een expositie te zien van een werk van Krist Gruijthuijsen. Dit videowerk speelt in Frankrijk en toont Gruijthuijsens zoektocht naar alle mensen die luisteren naar de naam Marcel Duchamp. Eenmaal gevonden daagt hij ze uit voor een potje schaak.
~
Voor de goede orde hier eerst enige achtergrondinformatie over Marcel Duchamp (1887-1968). Duchamp wordt beschouwd als avant-gardistisch kunstenaar die geflirt heeft met het Futurisme, Surrealisme en later ook Dadaïsme. Hij baarde opzien door het exposeren van een urninoir. Deze zogeheten readymade was het eerste expliciete niet zelf vervaardigde object binnen de kunst. De schaakliefhebbende Duchamp stelde met zijn werk vragen over auteurschap en authenticiteit. Ook rakelde hij vragen op over het kunstenaarschap. Onder andere door een tijd lang veel met schaken bezig te zijn. Zijn met veel ironie overladen en speelse werk wordt als het fundament van de conceptuele kunst uit de jaren 60/70 gezien.
Mystificatie
~
ironisch tintje
De vraagt blijft wat de maker van dit filmpje ons heeft willen laten zien. We kunnen het werk moeilijk beschouwen als serieus ‘onderzoek naar de kunstenaar Duchamp’. Vanwege het bewust weglaten van de verschillende Marcel Duchamps is het daarvoor te onvolledig. Het lijkt eerder een onderzoek naar het ‘mysterie Duchamp’. Dat is ook hetgeen waarnaar Gruijthuijsen lijkt te verwijzen. Onder andere door de nog levende naamgenoten niet te tonen, wat het werk een ironisch tintje geeft. Hij lijkt een deel van het mysterie te willen ophelderen, maar in feite maakt elke verwijzing naar Duchamp het geheel alleen maar mysterieuzer. Wanneer het enkel de intentie is om te ontmystificeren dan is er hier duidelijk sprake van een contradictie. De intentie blijft onduidelijk. Het is daardoor niet te zeggen of dit werk een oprecht gedegen onderzoek is naar de beweegredenen van Marcel Duchamp of dat het slechts koketteren is met één van de iconen van de moderne kunst. Waar een verklaring van de kunstenaar uitblijft vrees ik voor het laatste.
Krist Gruijthuijsen - The Chess Tour
Gezien in: Het Domein, SittardNog te zien tot: zondag 08 mei 2005
Misschien ook iets voor u
Tweemaal een strijd op leven en dood
.
Beide heren namen de uitdaging serieus en begonnen naarstig te filmen. Tsutsumi (een buiten Japan onbekende TV-regisseur) schoot een drama over twee ruziënde jonge actrices die een luxe appartement (een zogeheten 2LDK) in Tokyo delen, dat uitmondt in een strijd op leven en dood. Kitamura (de excentrieke regisseur van internationaal populair vermaak als Versus en Azumi, in Nederland nooit uitgebracht) maakte op zijn beurt een historische film over een samurai die de strijd aangaat met een godheid. The Duel Project is het resultaat van de wedijver: beide korte films (ze duren elk zo’n 70 minuten) zijn elk op hun eigen manier geslaagd in hun bescheiden opzet.
Tekenfilm
~
Inzet
~
Extra
Het aardige van het Duel Project is de opzet en uitvoering, die in het overvloedige extra materiaal uitgebreid uitgelegd wordt. Relevante interviews met beide regisseurs, uitvoerige kijkjes achter de schermen en een opgenomen boodschap van de makers aan het publiek maken van de twee schijven een waardevolle aanwinst. De films zijn met hun jongensachtige enthousiasme afzonderlijk de moeite waard, maar het best in het kader van het project te bekijken. Welke van de twee de beste film is, mag de kijker zelf bepalen.
The Duel Project
Regie: Yukihiko Tsutsumi, Ryuhei KitamuraJaar: 2024
Distributeur: De Filmfreak
Misschien ook iets voor u
Opkomst en ondergang van de seksualiteit
Stel dat iemand alle seksscènes die sinds Adam geschreven zijn zou verzamelen om ze vervolgens in een reeks boeken vast te leggen met als overkoepelende titel: De anthologie van de seks, of: Het pornografische geheugen, hoeveel bibliotheken zouden daarmee dan wel niet gevuld kunnen worden? Een straat vol? Of wordt het toch een hele stad? En welke schrijver zou het meest vertegenwoordigd zijn? Markies de Sade? George Bataille ? Of toch onze eigen Cremer, Wolkers of Giphart? Alhoewel de naam van de Amerikaanse schrijver John Updike vast niet boven aan zal prijken, verdient hij ongetwijfeld een plaatsje in dit rijtje. Alleen al de seksscènes uit Dorpen, zijn nieuwste roman, zouden ettelijke pagina’s van de imaginaire boekenreeks beslaan.
John Updike (1932) debuteerde op zijn zevenentwintigste als romanschrijver met The Poorhouse Fair. Sindsdien levert hij een constante stroom aan romans, essays en kritieken die nu op zijn drieënzeventigste nog steeds niet is opgedroogd. Dorpen is Updike’s eenentwintigste roman. Het is in vele opzichten een voortzetting van zijn, vooral met de bestseller Couples (1968) begonnen werk als de chroniqueur van het benepen milieu van het provinciale Amerika; niet voor niets heeft de roman de titel Dorpen meegekregen. In de dorpen wordt het leven bepaald door roddel, uitjes met de buren, hypocrisie, gekonkel, en seksuele avontuurtjes. Dit leven wordt door Updike geduldig in kaart gebracht.
Futloos
De roman begint met het ontwaken van de zeventigjarige Owen Mackenzie, een voormalige computerdeskundige. In zijn bewustzijn springen heden en verleden heen en weer. Zijn huidige echtelijk leven met Julia, zijn tweede vrouw, wordt afgewisseld met jeugdherinneringen. De eerste hoofdstukken zijn dan ook geschreven in een meanderende, associatieve stijl vol tijdssprongen, om al snel plaats te maken voor de chronologische beschrijving van Owens verleden, met slechts af en toe een terugkoppeling naar zijn leven als zeventigjarige. Updike maakt daarbij gebruik van mooie, vaak lange zinnen vol zintuiglijke details. Ondanks de mooie zinnen is Updike’s beschrijving van Owens werk als computerdeskundige enigszins futloos en saai. Daarnaast zijn de vele seksuele ontmoetingen nogal vlak en worden ze veelal in nietsverhullende zinnen beschreven, wat de roman een ietwat krachteloze bijsmaak geeft.
Drama in vier bedrijven
Dorpen kan kort omschreven worden als: de opkomst en ondergang van de seksualiteit van Owen Mackenzie, een drama in vier bedrijven. Het eerste bedrijf wordt gevormd door Owens seksuele ontluiking die begint bij een pornografische tekening op een schuur en eindigt in de moeizame huwelijksnacht die hij met zijn vrouw Phyllis beleeft. Het huwelijksleven waarin de seks slechts minimaal genuttigd wordt, vormt het tweede bedrijf. Het huwelijk is nier per se ongelukkig, maar echt spetterend is het ook niet. Het derde bedrijf wordt ingeluid door een verhuizing, het oprichten van een eigen bedrijf en de successen die dit bedrijf boekt. Dit mondt via enkele affaires met bevriende vrouwen naar zielloze seks met wildvreemden in auto’s en hotels, uiteindelijk uit in de ontaarding van Owens seksuele leven. Het vierde en laatste bedrijf breekt aan als Owen een nieuwe levensgezellin denkt te hebben gevonden en hij besluit te scheiden van zijn vrouw Phyllis, waarmee de uitdoving van zijn seksuele leven wordt ingeleid.
De pil
~
Goddelijk aura
Na de affaire met Faye wordt Owen op seksueel gebied een stuk actiever, toch blijkt het telkens de vrouw die het initiatief neemt tot een amechtig samenzijn. In wezen is Owen een slappeling die de gebeurtenissen zelf niet in de hand heeft. Doordat Owen nooit de macht in handen krijgt en zich altijd door de gebeurtenissen laat overweldigen, blijft hij een deel van zijn onschuld behouden. Voor hem verliest de seks nooit haar goddelijke aura en blijft de vrouw, hoewel zondig, het enige raakpunt met de hemelse sferen. Zoals hier met Julia, zijn tweede vrouw:
Deze sublieme gezichtuitdrukking van zijn vrouw, is voor hem het zinnebeeld van de liefde. In haar verheven genot kijkt Julia als een godin op Owen neer en schenkt hem de zuiverheid. Alsof Owen opeens een schuld heeft ingelost en nu ‘zonder zonden’ verder kan met zijn leven. Voor een tijdje althans.
Prijs: € 22,50
Bladzijden: 303
Misschien ook iets voor u
Subtitle keeps it real!
Voor de tweede keer binnen korte tijd komt de undergroundhiphop met een aanval op de blingbling-rappers a la 50 Cent en Snoop Dogg. Na het verpletterende Same !@#$ Different Day van Lyrics Born komt LA-undergroundhiphopper Subtitle met zijn debuutcd, Young Dangerous Heart.
~
Donderende mitrailleursalvo’s
De op monotone wijze gemompelde maar erg ritmisch ingesproken teksten gaan niet over lekkere wijven, snelle auto’s of Dead Presidents. Nee, Subtitle is begaan met de samenleving en zijn teksten hebben een maatschappijkritische inslag (“Public Power!”) of gaan over zijn visie op de stand van hedendaagse (Amerikaanse) hiphopmuziek (“Keep it Real”, “Create a New Sound”). Van dat laatste lijkt hij zelf het goede voorbeeld te geven. Zijn creatieve rhymes, doorspekt van vindingrijke beeldspraak, klinken als donderende mitrailleursalvo’s die je bij de les roepen. Leuk weetje: Subtitle wijdt een heel nummer aan Nederland en met name haar hiphophoofdstad Rotterdam (Springtime in Rufferdam).
Monotonie
Na verloop van tijd wordt de monotonie iets te… monotoon. Een half uurtje lijkt de maximale luistertijd van deze debuutplaat van de MC from LA. Het is haast onmogelijk om het idee van ‘less is more’ een hele cd lang vol te houden en ook Subtitle slaagt daar niet in. Elk nummer afzonderlijk is ijzersterk maar als cd brengt het iets te weinig afwisseling en verrassing. De ritmes en raps lijken te veel op elkaar en qua muziek zit er gewoon weinig in. Dit neemt niet weg dat Young Dangerous Heart een welkome afwisseling is op de TMF-hiphop die al jaren de beeldbuizen en stereoboxen bevuilt.
Subtitle
Album: Young Dangerous HeartMisschien ook iets voor u
Stukje zingen?
.
~
Way To Go!
Na een paar luisterbeurten let je niet meer op eventuele missers, maar heb je alleen nog maar oor voor deze elf uiterst aanstekelijke en kwalitatief uitstekende tunes. Zonder uitzondering, maar met een aantal uitschieters naar boven, zoals – voor de niet te onderdrukken glimlach – het countryduet Way To Go!, met bijpassende viool, pedal steel en sitar. En misschien wel een van de leukste rocksongs van het moment There’s A Moon Outside (…”There’s An Open Fire”), met een briljant refrein en engelenkoortjes. Het zijn niet de meest zuivere engelen, maar goed, een kniesoor… Hoe dan ook, erg aanstekelijk allemaal.
Kampvuurtje?
En zo werd Monkey Tonk Matters van Sergeant Petter ineens een van de leukste plaatjes voor deze zomer. Een kritisch nootje hier en daar doen daar weinig aan af; er is eigenlijk niets mis met de tweede van deze Noor. Criticasters houdt uw muil, tenzij u een stukje wilt meezingen. Of bouw voor mijn part alvast een kampvuur. De Sergeant heeft wel een gitaar en is ongetwijfeld binnenkort in Nederland om een stukje met ons te zingen. Zo vrolijk waren wij nooit.
Sergeant Petter
Album: Monkey Tonk MattersLink: Platenmaatschappij
Misschien ook iets voor u
Meeliften met (het) succes
Dat Canada nog altijd bij het Britse gemenebest hoort, is het afgelopen jaar zelfs te horen geweest in de releases van Canadese bands. The Stills en niet in de minste plaats The Dears hebben een duidelijke Britse invloed in hun muziek, maar klinken toch ergens een stuk ‘Amerikaanser’ dan de bands aan onze kant van de Atlantische Oceaan. Bij Hot Hot Heat is dat precies zo. Hun tweede album Elevator is een hybride van de Engelse en Amerikaanse sound.
~
Brits geluid
Het in de introductie genoemde Britse tikje is dan ook niet in alle nummers even aanwezig, maar op sommige momenten is het er wel duidelijk. Dirty Mouth en vooral Island Of The Honest Man hebben veel van de momenteel uiterst populaire Schotsen van Franz Ferdinand. De nummers Ladies And Gentleman en You Owe Me An IOU lijken heel sterk op Blur ten tijde van hun vierde album The Great Escape. Dit komt zowel door de zanglijn als door het gebruik van de derde persoon in de songs. Blur kreeg veel kritiek op het feit dat ze in vrijwel al hun liedjes op die plaat over anderen zongen, bij Hot Hot Heat is het niet vervelend, want het blijft bij een nummer of drie of vier die niet over ‘de zanger zelf’ gaan.
Naar een zacht einde
Hoewel je bijna bij elk nummer van Hot Hot Heat het idee hebt dat er iets ‘gejat’ of goed gekopieerd is van een andere band wordt het nooit storend. De band leent op een verstandige manier elementen van andere bands, maar het blijft altijd bij een basloopje, gitaarrifje of een zanglijn. Hoewel kan worden gezegd dat Hot Hot Heat op het succes van anderen meelift, wordt alleen het beste meegenomen. De rest wordt ingevuld met het eigen bandgeluid. Dat doet door haar rammelende geluid wel sterk aan The Strokes en The Libertines denken, maar is toch heel eigen, bijvoorbeeld door het gebruik van vrolijke koortjes. Alle songs staan als een huis en de cd rammelt (zonder nummer 13, want in Amerika hebben flats die verdieping niet) monter door. Tot het slot- en titelnummer Elevator, dat iets rustiger is dan de rest, waardoor het lifthokje van deze energieke band met een zachte stop na 35 minuten op de bovenste verdieping aankomt.
Hot Hot Heat
Album: ElevatorLink: Officiële website
Misschien ook iets voor u
Wraak brengt het Beest naar boven
“Tien jaar geleden vertrok legeraanvoerder Agamemnon naar Troje om oorlog te voeren. Na een zware en lange strijd is hij weer terug. Zijn dochter Elektra is de enige die oprecht blij is om haar vader te weer terug te zien. Zijn vrouw Klytemnestra heet hem wel welkom, maar zint op wraak.” Met deze uitleg opent Paulette Smit, die de rol van Klytemnestra speelt, de voorstelling. Terwijl Elektra haar vader uitbundig begroet, gaat Paulette verder met de introductie van de overige vijf spelers en legt in het kort hun rol uit. Meteen wordt ook duidelijk waarom Klytemnestra op wraak zint: Aan het begin van zijn tocht heeft Agamemnon zijn jongste dochter Iphiginea geofferd aan de godin Artemis voor een gunstige wind voor zijn zeevloot.
Cosmic speelt op huiskamerniveau de voorstelling Beest. Het stuk van schrijfster Shirley Gast is voor een groot deel geïnspireerd op de Agamemnon-mythe uit de Ilias van de Griekse dichter Homerus. Gast won in 2003 met Beest de publieksprijs van de Hollandse Nieuwe Toneelschrijfprijs. De prijs wordt sinds 2002 uitgereikt aan aankomend schrijftalent tijdens het door Cosmictheater georganiseerde theaterfestival Hollandse Nieuwe. Tijdens het toneelschrijversfestival worden vijftien nieuwe eenakters geschreven door auteurs die als toneelschrijvers nog aan het prille begin staan van hun loopbaan. Veel schrijvers zijn wel al op andere wijze bekend als bijvoorbeeld acteur, journalist of presentator. De prijs is ter aanmoediging van nieuw schrijverstalent dat het Nederlands toneelrepertoire meer kleur geeft.
Volgbaar
Wie bekend is met de Griekse tragedie van Homerus herkent in Beest het oorspronkelijke verhaal meteen terug. Maar voor wie dit de eerste kennismaking is met de Griekse mythologie is, is het door de Griekse namen in het begin even doorbijten. Cosmic verplaats het Griekse oorlogstoneel in theater Frascati naar het toneel van een hedendaagse multicultureel familievete. Maar het lijkt alsof de gezinsleden verveeld zijn van elkaar. Vooral moeder gedraagt zich als een verwende rijke vrouw en heeft meer oog voor haar verschillende outfits, dan voor haar overige gezinsleden. Echte overtuigingskracht ontbreekt op veel momenten, net als een beetje humor. Hierdoor wordt de tekst droog en saai. De cast bereidt het publiek in ruim een uur voor op een eind, dat eigenlijk al verklapt is. Maar toch nog steeds onverwacht komt.
Beest wordt tot 30 mei opgevoerd.
Beest (Cosmic Theater)
Artiest: Cosmic TheaterGezien op donderdag 14 april 2005 in Theater Frascati, Amsterdam
Misschien ook iets voor u
‘Lekker is een gemaksziekte’
Koken is een kunst, een goede kok is een kunstenaar. Kunstenaar zijn betekent hartstocht en passie bezitten en dat is altijd een goed ingrediënt voor een boek. Daar komt bij dat kunstenaars vaak diep in hun hart onzeker zijn of ondanks hun succes hunkeren naar meer, of iets anders. Zo ook Art Troost, de kok aan wie de nieuwe roman van Ronald Giphart zijn titel dankt.
Art Troost is een sterrenkok met een eigen kookshow. Dat televisieprogramma wordt opgenomen op een chateau in Normandië, in de keuken van een rivaal. Conflict nummer één. Gasten van het programma zijn deze keer een wulpse actrice en een betweterige filosoof, die al de eerste ochtend bij elkaar in bed worden aangetroffen. De filosoof eist dat zijn slippertje buiten beeld gehouden wordt. Conflict nummer twee. Troost zelf heeft een verbroken liefdesrelatie nog niet verwerkt. Conflict nummer drie en vier, want de bezoekende actrice windt elk manspersoon om haar vingers. Het vijfde conflict is een blokkade van Franse boeren waardoor het chateau zonder eten komt te zitten. Tel daar nog wat andere verwikkelingen bij op en je hebt de ingrediënten voor een ramp zoals die alleen bij Giphart voor kan komen.
Betekenisloos
~
Geen stilte
De personages in Troost zijn bijna allemaal bijzonder gevat en adrem. Dat geeft het boek een vlotte toon, want de spitsvondige opmerkingen en woordgrapjes vliegen je om de oren. En hoewel Troost en de mensen om hem heen goede figuren zouden zijn om een saai feestje op te leuken, word je van al die overdaad aan grappigheid en goedgeplaatste opmerkingen toch behoorlijk moe.
Niemand hoeft ooit langer dan een seconde na te denken over een antwoord, behalve dan af en toe de hoofdpersoon. Niemand stottert en in een gesprek vallen nooit stiltes omdat iemand niet meer weet wat hij moet zeggen. Dat maakt dat de personages in Troost na verloop van tijd aanvoelen als perfect geprogrammeerde robots. Ze lijken leuk en intelligent en interessant, maar wat ze uitkramen heeft geen enkele diepte.
Troost is vooral een lekker boek: vakkundig en snel. Maar, zoals de chef het zelf zegt:
Hoewel kok Troost meer eist dan het commentaar ‘lekker’, lijkt diens geestelijk vader met het betekenisloze predikaat wel degelijk tevreden. De combinatie van ingrediënten in Troost is goed, maar niet verrassend. De smaak van dit boek is gedegen, maar niet fris. Troost is kortom, alles wat een topkok probeert te vermijden. Een bekend gerecht, klaargemaakt volgens de gebruikelijke manier, opgediend op vertrouwde wijze. Meer dan ‘lekker’ is er niet van maken.
Prijs: 15,-
Bladzijden: 218
ISBN: 90 5759 005 0
Misschien ook iets voor u
Nog een talentvolle IJslander
De ster Mugison straalt op het moment behoorlijk in IJsland. Hij schijnt daar uit te stijgen boven grote namen als Björk, Múm en Sigur Rós. Zijn derde plaat Mugimama, is this Monkeymusic? moet zijn naam ook in de rest van Europa en de wereld op de kaart zetten. Hij vist niet uit dezelfde, typisch IJslandse, sprookjesvijver als zijn illustere landgenoten. Geen elfjesmuziek in dit geval en niet die vervreemdende atmosfeer die wij zo gewend zijn van IJslanders.
~
Vriendin
Het geheel is wat inconsistent, maar Mugison scoort wel de nodige punten met zijn geïnspireerde voordracht. Van uiterst neurotisch verliefd in de opener I Want You tot hypergevoelig in de prachtige ballad 2 Birds, gezongen samen met een vrouw, die ook nog eens zijn vriendin blijkt te zijn. Zij maakt geregeld haar opwachting op het album en doet dat echt heel goed: het duet What I Would Say In Your Funeral is eveneens een van de hoogtepunten van de plaat.
Niet uitzonderlijk
Wanneer je Mugimama, is this Monkeymusic? in zijn geheel beschouwt, heb ik echter niet het gevoel dat ik iets heel uitzonderlijks heb gehoord, hoewel het talent van deze man onmiskenbaar is. Dat Mugison het in IJsland goed doet, is dan ook heel begrijpelijk. De man is vindingrijk en dit is een gedeeltelijk zeer hip klinkend album, maar het totaalplaatje laat nogal te wensen over. Mugison heeft ervoor gekozen ons zoveel mogelijk kanten van zichzelf te laten zien. Misschien zou een iets meer gekanaliseerde aanpak beter werken, al ervaar ik deze plaat zeker niet als een vervelende persoonlijke kennismaking.
Mugison
Album: Mugimama, is this Monkeymusic?Misschien ook iets voor u
De fascinerende stad van Paul Noble
Mocht je van plan zijn de Dalí-expositie in het Boijmans Van Beuningen in Rotterdam te bezoeken, maak dan zeker ook nog wat tijd vrij voor de expositie van Paul Noble (Northumberland, 1963) in datzelfde museum. Deze Engelse kunstenaar is al negen jaar bezig met het vormgeven van Nobson Newtown, een fictieve stad die tot leven komt in monumentale potloodtekeningen, waarvan in deze expositie een selectie is te zien.
De fantasiestad van Noble roept associaties op met utopistische stedenbouwkundige plannen, met het verschil dat Nobson Newtown geen mooie toekomst belooft. De tekeningen zitten vol sporen van vernietiging en bizarre details. De vorm van de gebouwen is onpraktisch, want gebaseerd op driedimensionale letters uit het door de kunstenaar ontworpen lettertype Nobfont. Een rijtje gebouwen vormt zo een woord: taal is bij Noble letterlijk de bouwsteen van de beschaving. Het stedenbouwkundige karakter van de tekeningen wordt ook afgezwakt door cartooneske details, die bovendien de maatschappijkritiek die uit de tekeningen lijkt te spreken relativeren met humor.
Judas als drol
Eén van de tekeningen laat een gebouw zien, dat door de stenen te ‘lezen’, een winkelcentrum blijkt. De vormgeving verwijst echter naar verschillende religieuze gebouwen en op de gevel is Judas te zien in de vorm van een drol. In dit gebouw wordt de God of Shopping aanbeden, aldus de catalogus. Juist door de complexiteit van de tekeningen ontstaat een ambigu en genuanceerd beeld dat het onmogelijk maakt te stellen dat Noble hier slechts kritiek geeft op de moderne consumptiemaatschappij. Door de gedetailleerde uitwerking van de beelden krijgen de tekeningen een anekdotisch karakter en worden derhalve meer dan een sombere toekomstvoorspelling.
Bizarre objecten
De tekeningen zijn aangevuld met enkele objecten die verwijzen naar onderdelen van Nobson Newtown, waaronder een kamerscherm met marqueterie dat in z’n truttigheid als object prettig contrasteert met het bevreemdende landschap dat erop geborduurd is. Daarnaast is een enorm gipsen ei te zien, dat geheel is bedekt met stripachtige tekeningen vol menselijke resten en dieren in bizarre situaties; volgens de kunstenaar is de sculptuur een kruising tussen een Fabergé-ei en een Griekse urn.
Nobles belevingswereld
Een bezoek aan de expositie en het lezen van de catalogus – de eerste monografie over Noble – is als het langzaam leren kennen van een nieuwe liefde. Wellicht meer dan dat je bekend raakt met de fantasiestad (de stad is te surrealistisch om je als echt voor te stellen), verdiep je je in de innerlijke wereld van Noble. Steeds zijn er nieuwe details in de tekeningen te ontdekken die wijzen op weer een fascinatie. Een aanzienlijk deel van de catalogus is gevuld met beelden en teksten die Noble zelf geselecteerd heeft en die een beeld geven van zijn belevingswereld, van dingen die hij in zijn jeugd heeft gezien, thema’s die hem fascineren (zoals eieren, konten, ruïnes), teksten die hem ooit aanspraken. Hier doorheen bladeren is als neuzen in iemands geest. De kunstenaar trekt je zijn wereld in, een wereld die onherbergzaam is en decadent, maar ook humoristisch en treffend weet te spreken over onze eigen wereld.
Nog te zien tot: zondag 19 juni 2005
Misschien ook iets voor u