We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Disclaimer en privacybeleid
Onverzadigbare reus
Eeuwen van ontwikkeling ballen zich samen in een onverzadigbaar land dat op alle fronten vooruitgang boekt. China is booming. In zijn eerste boek China zet de wereld op zijn kop zet James Kynge uiteen hoe een bevolking van miljarden economische aansluiting probeert te vinden bij de rest van de wereld. De economische groei van China is daar, maar kent ook een keerzijde. Kynge beschrijft de productie van miljoenen gekopieerde artikelen, de druk van het jaarlijks creëren van 24 miljoen banen, de honger naar olie en staal, maar voornamelijk de invloed hiervan op de rest van de wereld. Met behulp van recente voorbeelden wordt een link gelegd tussen macro-economische problemen in Nederland, Europa en de rest van de wereld, en China.
~
Begrip voor de keerzijde
Door de groei van fabrieken in China ontstaat er een enorme werkgelegenheid voor miljoenen Chinezen. Het buitenland investeert hier graag in, aangezien een Chinese arbeider een fractie van een Europese arbeider kost. Om deze groei te bereiken sneuvelen er in China helaas zaken die in het westen vanzelfsprekend zijn, zoals het recht op intellectueel eigendom, de ontwikkeling van een kenniseconomie en technologische vooruitgang. Technische kennis en ontwikkeling worden doorgaans verkregen door buitenlandse bedrijven die zich
in China willen vestigen, te dwingen joint ventures aan te gaan met Chinese (staats-)bedrijven, waardoor ze noodgedwongen kennis aan de grootmacht moeten overdragen. Toch wekt deze keerzijde ook begrip; wat moet een miljardenvolk immers anders doen als het wil groeien?
~
Olie
Daar waar China met haar miljarden potentiële consumenten eerst uitbundig door de westerse wereld werd ontvangen, wordt ze nu buiten de deur gehouden. China kost het westen gewoonweg te veel geld en te veel banen. Daarnaast hebben de Chinese industrie en bevolking behoefte aan olie, een grondstof waar China zelf niet in kan voorzien. Een van de grootste olieleveranciers is Iran, dat 11% van de Chinese olie-invoer verzorgt. Het is dan ook niet vreemd dat China zich verzet tegen de huidige VN-sancties. Daarbij is China een van de vijf landen in de VN die elke voorgestelde motie met een veto kan treffen. Dit is waar het boek spannend begin te worden: wanneer beschreven wordt op welke manier deze Oosterse grootmacht met vermeende vijanden van de Verenigde Staten flirt en de toekomst voor miljarden Chinezen veilig probeert te stellen. Helaas manifesteert deze doemscenariogeile beschrijving zich pas in het laatste hoofdstuk. Wanneer Kynge vervolgens zinspeelt op een nieuwe ‘Koude Oorlog’ tussen de Verenigde Staten en China en hij zich uitlaat over een zorgwekkende toekomst loopt het verhaal ten einde. Genoeg materiaal voor een Hollywoodfilm, maar blijkbaar te weinig om er een extra hoofdstuk aan te wijden. De honger is niet gestild, niet bij China en niet bij de lezer. Dit boek vraagt om een tweede deel.
Prijs: 19,95
Bladzijden: 256
ISBN: 90 7823 001 0
Misschien ook iets voor u
Een andere wereld, gelijk de onze
Hans Dekkers (1954) is bekend als romanschrijver. Hij debuteerde in 1994 met De begrafenis van de sardine, daarna volgden onder meer Black Out en Het vijfde kwartier. Dit jaar kwam zijn poëziedebuut uit onder de titel Banjoman. Schrijvers die zich ineens op het pad van de dichtkunst wagen, worden vaak met argusogen bekeken. Niet helemaal onterecht; een goede romanschrijver is niet automatisch geschikt voor de poëzie. Dekkers bewijst met Banjoman echter dat hij ook het dichten in de vingers heeft.
~
Bij veel van Dekkers gedichten (zoals bijvoorbeeld bovenstaande) krijg je het gevoel alsof hij het heeft over een andere wereld, een wereld zoals opgetekend in verouderde sciencefiction boeken, fabels of sprookjes. Dit komt door de bijzondere woordkeus, maar ook doordat niet direct duidelijk is welke kant de gedichten opgaan. In bovenstaand gedicht begint het met een wetschender, maar eindigt het uiteindelijk met dromende vliegen. Het is alsof hij een hallucinatie beschrijft, die allerlei kanten op gaat, maar die wanneer je door de chaos heen prikt toch belangwekkende ideeën bevat.
Andere gedichten verwijzen met behulp van metaforen naar hoe mensen in het leven staan, naar waar ze hartstochtelijk van genieten en wat ze verafschuwen. In het eerste gedeelte van Rug van zilver bijvoorbeeld doet Dekkers dit heel overtuigend:
De laatste twee zinnen zijn duidelijk en de eerste twee ook; het is de combinatie die de betekenis van dit gedicht ongrijpbaar maakt. Het knappe is dat je ondanks dat je het gedicht niet volledig snapt, je het gevoel krijgt dat wat Dekkers beweert heel dicht bij ‘de waarheid’ dan wel ‘de werkelijkheid’ ligt. “Mooier dan de vangst is de ontsnapping. Maar liever nog heb ik de schender van het spel, de stier die de doder doodt.” In zinnen als deze zit een prachtig vloeiend ritme, dat je dwingt het eens te zijn met degene die ze op papier heeft gezet. Wie een boodschap zo mooi weet te vertellen, moet wel gelijk hebben.
Dekkers lijkt in zijn gedichten een andere wereld te beschrijven, die gek genoeg dichter bij ons lijkt te komen dan de werkelijke wereld. Hij verstaat de kunst taal aan te wenden om de mix van droombeelden, bewuste en onderbewuste emoties uit te drukken.
Prijs: 16,90
Bladzijden: 64
ISBN: 9025427952
Misschien ook iets voor u
Nederlandse oorlogsfilm met Hollywood-hand
Nederland pakt dit jaar flink uit met de inzending voor de Oscars. Wie zich er in verdiept heeft, zal misschien ook al gehoord hebben dat onze inzending hoge ogen belooft te gaan gooien. De film was al verkocht aan vijftig landen, nog vóór hij in de bioscopen te zien was. Dit succes wordt niet alleen veroorzaakt door het altijd pakkende onderwerp (de Tweede Wereldoorlog), maar natuurlijk ook door de grote naam achter de film. Negenentwintig jaar na de succesvolle oorlogsfilm Soldaat van Oranje (1977) is Paul Verhoeven weer terug bij zijn oude leest: de Nederlandse oorlogsfilm.
Zijn nieuwste film, Zwartboek, vertelt het verhaal van de Joodse Rachel Stein (Carice van Houten). Nadat haar onderduikadres op het platteland is gebombardeerd en haar familie tijdens een vluchtactie wordt geliquideerd, komt Rachel in aanraking met een groep actieve verzetsstrijders. Omdat ze naar eigen zeggen niets meer te verliezen heeft, besluit ze hen te helpen onder de naam Ellis de Vries. Haar taak is niet de geringste. Ze moet infiltreren bij de SS en als informante aan de slag gaan om een lek in de ondergrondse te ontmantelen. Rijke Joden, zoals Ellis’ ouders, wordt een veilige vluchtroute naar Brussel beloofd, maar dat blijkt een valstrik die opgezet is door SS’ers, in samenwerking met iemand uit het verzet. Het is aan Ellis om mee te helpen deze mol op te sporen. Dat haar dubbelleven vol gevaren is, behoeft geen uitleg. De situatie wordt zelfs nog complexer wanneer Ellis gevoelens begint te ontwikkelen voor Hauptsturmbahnführer Müntze, de man van wie ze informatie moet zien los te peuteren.
Dubbel
~
Hoewel Zwartboek een Nederlandse film is, is de Hollywood-hand van Verhoeven merkbaar. Onder het mom van “everything is bigger in America” trekt hij alle registers open om ook op het visuele vlak een blockbuster te creëren. De cinematografie is dan ook tot in de puntjes geperfectioneerd. Strak camerawerk, goed gekozen achtergrondmuziek en prachtig aangeklede decors en settings dragen sterk bij aan de optimale beleving van de film.
Wat is vrijheid?
~
Zwartboek is wat dat betreft een film die zowel in verhaal als in beeld goed vormgegeven is. Mooi aan de buitenkant, interessant aan de binnenkant. Een combinatie die zeker als Oscarwaardig aangemerkt kan worden.
Zwartboek
Regie: Paul VerhoevenJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Heilig slachtoffer
De documentaire China Blue speelt zich af in en rond een spijkerbroekenfabriek in een Zuid-Chinese stad. Voor onder andere Wal-Mart (waartegen regisseur Peled al eerder ageerde in Store Wars) worden er voor een schijntje jeans geproduceerd door een leger zwaar onderbetaalde werknemers voor wie een werkdag van 20 uur zonder pauze geen uitzondering is.
Het is verbazingwekkend hoeveel vrijheid de filmmakers kregen: de arbeiders worden voor, tijdens en na hun werk gefilmd, en spreken openhartig over hun leven en werk in de fabriek, waar ze buiten werktijden in slaapzalen bivakkeren. Volgens Peled ging dit niet zonder slag of stoot, maar de makers kregen vreemd genoeg toestemming van de eigenaar van de fabriek (‘Mr. Lam’), die in de veronderstelling was dat de documentaire een rooskleurig beeld van zijn onderneming zou tonen.
Uitgeput
~
Zulke beelden zijn ontluisterend, net als de scènes waarin we een ontstellend knullige onderhandeling met een Britse opdrachtgever zien over de prijs van een spijkerbroek (iets meer dan 4 dollar, zo blijkt), en een bezoekje aan de fabriek door decadente Canadese zakenlui, die grijnzend zeggen te zien hoezeer de arbeiders het naar hun zin hebben. Ook sterk zijn de zwijgende beelden waarin uitgeputte werkers in slaap vallen op de gigantische stapels spijkerbroeken, en het feit dat ze hiervoor op hun schamele loon gekort worden.
Tienermeisje
~
China Blue
Regie: Micha X. PeledJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Kindermusical in volwassen verpakking
Als je een wereldberoemde musical naar Nederland haalt, met songs die regelrechte klassiekers genoemd kunnen worden, en een fenomenale aankleding verzorgt, hoeveel zorg moet je dan nog besteden aan de inhoud? The Wiz van Joop van den Ende Theaterproducties, die zaterdag in première ging, is een lust voor het oog en oor. In contrast met het verhaal dat helaas slordig is
uitgewerkt.
‘Feelgood musical van het jaar’ heet The Wiz nu al. De boodschap is er dan ook naar: als je maar in jezelf gelooft, komt uiteindelijk alles goed. Het
flitsende decor, de overdadige kostuums, de ‘soulvolle’ muziek en de breed lachende zangers doen de rest om je zo ‘feelgood’ mogelijk naar huis te laten gaan.
Home is Kansas
~
Het verhaal van The Wiz – oorspronkelijk The Wizard of Oz – is iedereen bekend: meisje Dorothy en hond Toto worden met huis en al opgetild in een tornado en uiteindelijk in het land van Oz neergegooid. Op zoek naar een manier om weer naar huis (Kansas) te komen, krijgt Dorothy een stel betoverde, zilveren schoenen en het advies naar de Tovenaar van Oz te gaan voor hulp. Onderweg pikt ze de vogelverschrikker zonder hersenen, de blikken
man zonder hart en de laffe leeuw zonder moed op en al zingend en dansend volgt het kwartet het gele pad naar de tovenaar.
Dat zingen en dansen gaat de cast uitstekend af. De musical, in 1975 op Broadway in première gegaan als ‘all-black’ (alleen Afrikaans-Amerikaanse acteurs) staat bol van de funky soulnummers en dat is aan deze acteurs prima besteed. Nurlaila Karim is een gedroomde Dorothy die niet bang is om flink haar scheur open te trekken en toch dat kleine meisje blijft in haar
blauwgeruite jurkje. Jerrel Houtsnee als blikken man en Jeroen Phaff als laffe leeuw doen het ook prima en vooral Danny de Munk (de Tovenaar) laat
zien waarom hij zo’n gevierde musicalster is en kan op zijn jaren-zeventig-blokhakken nog een behoorlijk potje swingen.
Sprookjesjurk
~
Het decor bestaat voornamelijk uit futuristische neonlichten en strakke lijnen, met een uitbundige lichtshow als belangrijkste sfeermaker. Tegen die bijna sobere achtergrond steken de overdadige kostuums en make-up schitterend af, zoals de fee-achtige sprookjesjurk van Glinda (Mathile Santing) en de gothic-outfit boze heks Sadista (Marjolein Touw).
Alles keurig in balans dus, ware het niet dat de makers inhoudelijk een aantal steekjes hebben laten vallen. De scènes volgen te abrupt op
elkaar, waardoor er geen sprake is van een vloeiende lijn in de voorstelling. Sadista (dankzij Marjolein Touw één van de beste en
leukste rollen van de avond) is een belangrijke figuur in het verhaal, maar wordt na één liedje en een aantal oneliners binnen luttele minuten
uitgeschakeld om ruimte te maken voor een ‘joechei we zijn vrij’-act van drie keer zo lang. Allemaal puik uitgevoerd weliswaar, maar het voelt even alsof je bij een oppervlakkige kindermusical bent beland. Weg balans.
Oppervlakkig
~
De vertaling van Martine Bijl is vakwerk, met name de actuele kwinkslagen die ze eraan toevoegde – de laffe leeuw die roept ‘ik heb er de kracht niet meer voor’ – zijn zeer geslaagd. Maar de personages blijven wat oppervlakkig, zeker naar het einde toe als blijkt dat hun strubbelingen niet meer zijn dan een aanloop naar de veel te makkelijk gebrachte,
moraliserende boodschap in de laatste scène. The Wiz is een kindermusical in een zeer volwassen verpakking.
Klik hier voor meer informatie over The Wiz
The Wiz (Joop van den Ende Theaterproducties)
Artiest: Joop van den Ende TheaterproductiesGezien op zaterdag 09 september 2006 in Beatrix Theater, Utrecht
Misschien ook iets voor u
Variëren met Zeuss
Welhaast Slayeriaans is de aftrap van Supremacy te noemen. Na een onheilspellend geluidsfragment brult Jamey Jasta het nummer Defeatist naar een lekker thrashtempo toe. En daarmee is de sfeer van dit album ook direct gezet, de metal ligt er dikker bovenop dan bij voorganger The Rise of Brutality. Voor sommigen is het misschien iets te dik, maar verder zijn er geen verrassingen: Jasta en zijn band leggen een album neer waar de fans weer blij mee kunnen zijn.
~
Wisseling van de wacht
Speculeerde ik in mijn recensie van Terror afgelopen maand er nog over dat de toegenomen variatie daar te maken zou hebben met de bezettingswisselingen; hier zal het niet aan Frank “3 Gun” Novinec hebben gelegen. Hij verruilde zijn plek binnen Terror voor die in Hatebreed. Voor beide bands speelde echter producer Zeuss een belangrijke rol; bij zowel Hatebreed als Terror nam hij plaats achter de knoppen. En net als bij Terror krijgen we ook hier een stevige mix voor de kiezen, waarbij de agressie van de band goed overkomt in de huiskamer. Het is wellicht minder zwaar dan het geluid van voorgaande albums, maar minstens zo overtuigend.
Nog steeds Hardcore
Maar laat je hier als hardcorefan niet door van de wijs brengen: ook de hardcore zit er nog stevig ingebakken. Nummers als Destroy Everything en Divine Judgement zijn bijvoorbeeld gestoeld op een duidelijk NYHC-groove. En ook opener Defeatist zal ondanks de thrashriffs zeker de hardcorefans meekrijgen in de pit. De groove is ook hier namelijk onmiskenbaar aanwezig en het refrein laat zich natuurlijk heerlijk meebrullen. Geen koersveranderingen dus, en voor elk wat wils. Laat het gros van de metalcore hier nou eens een voorbeeld aan nemen…
Hatebreed
Album: SupremacyMisschien ook iets voor u
Verwarmend en duister
Sfeervol en duister. Twee woorden die het debuut van My Brightest Diamond perfect beschrijven. Shara Worden vormt de essentie van My Brightest Diamond. Ze produceerde Bright Me the Workhorse en bespeelde daarbij een groot deel van het instrumentarium. Waarbij haar stem het belangrijkste instrument is, een stem uit duizenden die dankzij de transparante composities genoeg ruimte krijgt.
Pop en klassiek
Vorig jaar speelde ze nog in het voorprogramma in de begeleidingsband van Sufjan Stevens en ze liet toen haar talenten zien. Ze wist toen maar deels te overtuigen, maar Bring Me the Workhorse overtuigt daarentegen wel degelijk en er kan worden gesproken van een geweldige debuutplaat. Ze bevindt zich op een scheidslijn tussen indie en klassieke muziek; zo weet ze onconventionele songstructuren en klanken te vermengen met klassiek aandoende strijkersecties en crescendo’s.
Onderhuidse spanning
Worden kruipt onderhuids en fluistert, ontroert en bouwt bedachtzaam spanning op. In We Were Sparkling weet ze met een repetitief gitaarpatroon en minimale sfeergeluiden de luisteraar bedachtzaam in haar armen te sluiten. Als ze dan fluisterend zingt I’m afraid to forget you om vervolgens breekbaar over te schakelen naar haar kopstem, zijn de waterlanders niet meer ver weg. Strijkers en blazers zijn prachtig verweven met haar gitaarspel. De transparante productie laat genoeg ruimte voor haar stem. Een veelzijdige stem die deze plaat naar een ontzettend hoog niveau tilt; in Something of an End imiteert ze een telefoon die niet opgenomen wordt, Golden Star is verrijkt met een verrassende uithaal en zo zijn er nog talloze momenten waarop haar stem de luisteraar weet te raken. Het gemak waarmee ze onconventionele melodieën zingt doet denken aan het zangtalent van Jeff Buckley en Nina Simone.
Schoonheid en verlies
~
Niet alles aan de plaat komt perfect uit de verf, het rommelig refrein van Freak Out heeft niet het beoogde resultaat, namelijk om uit te freaken. De herhaling van het refrein haalt de angel uit het onverwacht optreden van de chaos – een klein minpuntje aan deze verder enorm coherente en boeiende plaat. Om het geheel af te maken sluit het donkere artwork met schetsmatige tekenen en sprekende foto’s naadloos aan op de muziek. Met Bring Me the Workhorse levert My Brightest Diamond een album dat meerdere luisterbeurten vereist om zich daarna permanent onder je huid te nestelen, voortdurend schurkend vragende om een nieuwe luisterbeurt.
My Brightest Diamond
Album: Bring Me the WorkhorseAantal tracks: 22-08-2006
Misschien ook iets voor u
Verfijnde schoonheid in het museum
“Iedere hoek van haar gezicht glimlacht”. Terwijl hij de schoonheid van de mysterieuze vrouw beschrijft, maken zijn handen delicate bewegingen, alsof hij haar gelaat streelt. Hij proeft de woorden waarmee hij over haar zwarte haren en haar ranke figuur vertelt. Voorzichtig spreekt hij die woorden uit, om de betoverende sfeer van het moment niet te verbreken. De zijden kleden laat hij bijna teder door zijn handen glijden alsof het goudstof is. Verteller Porgy Franssen is in de voorstelling Zijde een uiterst gedistingeerd man met een passie voor schoonheid – en dat spreekt uit zijn taal, zijn toon, zijn bewegingen en zijn verhaal.
Hij vertelt over Hervé Joncour, een handelaar in zijderupsen in de negentiende eeuw, die ieder jaar een lange tocht maakt naar Egypte en het Midden-Oosten om de beste rupseieren in te kopen. Telkens is hij precies in de eerste week van mei terug in zijn Zuid-Franse stadje, waar de zijdehandel dankzij Joncour groeit en bloeit als nooit tevoren. Maar dan is er een epidemie onder de zijderupsen in het grootste deel van de wereld en vertrekt Joncourt noodgedwongen naar die ene plek op aarde waar de rupsenziekte nog niet is doorgedrongen: Japan.
Hij ontmoet daar een mysterieuze, wonderschone vrouw. Hij spreekt nooit een woord met haar, maar haar subtiel-erotische toenaderingen en ‘niet-westerse ogen’ achtervolgen hem tot in Frankrijk, tot in zijn huis, zijn hoofd en uiteindelijk ook zijn huwelijk.
Museumzaal
~
Ook in Zijde is Franssen niet een acteur in de rol van het hoofdpersonage, maar is hij de verteller, de buitenstaander. Het kleine publiek is niet in het donker gezet, maar lijkt in een museumzaal terecht zijn gekomen. Als een bevlogen conservator heeft Franssen zich op de kleine speelvloer omringt met negentiende-eeuwse attributen, die zijn verhaal illustreren: een authentieke reiskoffer, gladhouten stoelen in Jugendstill-stijl, een transparante zijden jurk. Achterin is een felrode knop, waarmee hij de begeleidende Japanse klanken doet starten en veranderen.
Net als in Novecento toont Franssen zich hier een begenadigd verteller. De tekst, waarin het boek tot een vloeiende monoloog is omgezet, brengt hij met zoveel passie dat het lijkt of hij er zelf bij was, daar in Japan. Hij kijkt zijn toehoorders geregeld met doordringende blik aan, pakt je aandacht en neemt je mee. Dolgraag wil hij zijn liefde voor de schoonheid van dingen delen, zoals de lichtgeweven, zijden shawl die hij door het publiek laat gaan. “Voel dan, zo licht. Ja, geef maar door”, maant hij met zachte stem.
Dynamiek
~
Die rustige, bijna eerbiedige toon waarmee hij het leven van Hervé Joncour beschrijft, dreigt hem aan het einde van de voorstelling even op te breken. Hoewel artistiek en inhoudelijk weinig is aan te merken op Zijde, is er nauwelijks dynamiek. Slechts één keer breekt de conservator uit zijn rol en verbeeldt hij de oorlog die Japan woedt met verwrongen gezicht in een korte maar woeste choreografie. Om vervolgens weer terug te keren naar de gedistingeerde man met de subtiele stem en delicate handgebaren. Dat maakt van Zijde vooral een luisterstuk, maar wel één dat zeker de moeite waard is.
Zijde van Orkater is te zien t/m 10 november in theaters door het hele land. Klik hier voor een uitgebreide speellijst.
Zijde (Orkater)
Artiest: OrkaterGezien op vrijdag 08 september 2006 in Toneelschuur, Haarlem,
Misschien ook iets voor u
Beetje vreemd, maar wel lekker
Junior Boys debuteerden in 2004 met het meesterlijke album Last Exit. Een plaatje dat jammer genoeg alleen via de import verkrijgbaar was. Niet veel later werden ze echter opgepikt door het Londense Domino. Met So This Is Goodbye kan de zegetocht dan ook in ons land beginnen.
~
Geile electroschuivers
De twee komen nu met nieuw werk. En dat mag zeker gehoord worden. Sterker: dat moet gehoord worden. Er is wel het één en ander veranderd in vergelijking met de vorige cd. De stotterende beats zijn op dit nieuwe album ingeruild voor een boem-tsjakgebeuren waarbij de voor electro zo karakteristieke handclaps vaak de bovenhand voeren. Dit heeft tot gevolg dat deze tweede langspeler nog meer dan zijn voorganger een onvervalste popplaat is geworden. Soms schurkt het geluid zelfs schaamteloos aan tegen kitschpop. Dan weer is er ruimte voor onvervalst scheurende synthbassen en psychedelische arpeggio’s die top 40-volk op veilige afstand houden. De sfeer loopt uiteen van springerige, geile electroschuivers tot extreem desolate tranentrekkers. Altijd is er de verlangende en dromerige zang en de weemoedige gitaarakkoorden van Jeremy Greenspan die de eenheid bewaren. Altijd is er ook de luchtige en ruimtelijke productie waarin de zang weliswaar niet meer zover naar achter staat gemixt als op Last Exit, maar nog steeds nauwelijks boven de muzikale begeleiding uitkomt.
Een enkel niemendalletje
Het middendeel van de plaat is het sterkst. De geweldige single In The Morning, titelsong This Is Goodbye en Like A Child zijn absolute parels uit de electronische popmuziek en behoren tot het beste wat er in het genre verschenen is. Dit fantastische middengedeelte maakt het tegelijk jammer dat het album na het einde toe een klein beetje inzakt. Dan begint het op te vallen dat de nummers soms nogal eendimensionaal zijn en her en der te lang gerekt worden, waardoor ze aan spanning verliezen. Die paar niemendalletjes zijn echter kleine smetjes op het blazoen, die het geheel eigenlijk nog veel mooier maken.
Lekker vreemd luchtje
Junior Boys blijven ongrijpbaar. Dat bewijzen ze opnieuw met dit album. De knisperende beats zijn dan misschien ingeruild, de unieke, zowel luchtige als beklemmende sfeer is gelukkig behouden gebleven. Dat wordt nog een flinke strijd bij de verkiezing van het beste electropop album van het jaar. Vooralsnog streefde Silent Shout van the Knife onbedreigd op de overwinning af. Nu ondervinden de Zweden de geduchte concurrentie van dit stel Canadezen. Aan beide albums zit dan misschien wel een vreemd luchtje, maar oh wat zijn ze lekker. Gelukkig hoeven we ons in de popmuziek niet druk te maken over vermoedens of beschuldigingen over dopegebruik.
Junior Boys
Album: So This Is GoodbyeMisschien ook iets voor u
Spike Lee Light
Spike Lee’s Inside Man (2005) staat in een lange traditie van films over bankovervallen en lijkt een hommage aan Sidney Lumets Dog Day Afternoon (1974). Maar de film is in het oeuvre van Lee een commerciële uitschieter, en toont ook een hintje van de jongensdroomfascinatie van menig regisseur voor de snelheid en spanning van grote actiefilms.
Het lijkt geen geloofwaardig gegeven meer om een grote overval in hartje New York te plegen, ook al is het in de filmgeschiedenis een terugkerend thema. Zo hebben de dieven in Die Hard: with a Vengeance een heel arsenaal wapens en voertuigen tot hun beschikking en bovendien de ijzeren discipline om een scala aan logistieke problemen op te lossen. Dat zulke zaken in een normale wereld onmogelijk zijn geeft aan hoezeer dit een aangelegenheid is die alleen door Hollywood kan worden volbracht.
~
Milde kritiek
Maar wie Lee’s films kent zou meer verwachten dan een standaard afhandeling. Afgezien van zijn sociaal bewogen en maatschappijkritische films (Do the Right Thing, Malcolm X) heeft Lee altijd een visuele flair gehad, waarbij hij het medium met plezier leek te onderwerpen aan zijn eigen signatuur.
~
Inhoudelijk heeft Lee in Inside Man op het eerste gezicht afstand gedaan van raciale kwesties. Daarmee lijkt de film in de lijn te vallen van Lee-films als Summer of Sam of 25th Hour, waarbij hij zijn Afrikaans-Amerikaanse perspectief leek in te ruilen voor algemenere visies die voornamelijk voortkwamen uit zijn fascinatie voor New York. Maar gaandeweg komen er in Inside Man wat subplots naar boven (voornamelijk door inmenging van een sluwe Jodie Foster) die gezien kunnen worden als een commentaar op de genadeloosheid van het geldwezen. Foster en Washington zijn tussenpersonen die manoeuvreren binnen de intriges die zich afspelen in wandelgangen van de macht. Zo levert Inside Man een bescheiden kritiek op het kapitalisme in de licht verteerbare vorm van popcorncinema.
Plezierprincipe
Dit uitstapje in de commerciële film is waarschijnlijk niet helemaal ongewillig. Kijkend naar de film krijgt men het vermoeden dat een grote actiefilm een jongensdroom blijft van menig regisseur. Er is een scala aan controversiële en onafhankelijke regisseurs (Stephen Soderbergh, Martin Scorsese of Oliver Stone) die zich lieten verleiden tot het maken van big-budgetfilms. Lee brengt het er qua flair goed van af, ondanks het feit dat de film niet echt verrassend is.
~
Inside Man
Regie: Spike LeeJaar: 2024
Distributeur: Universal
Misschien ook iets voor u