Muziek / Album

Electronisch briesje

recensie: Ensemble - Ensemble

Ensemble is de eenmansformatie van Olivier Alary. De in de naam al aanwezige contradictie klinkt ook door in wat Ensemble doet: weinig toegankelijke geluidskunst combineren met goed in het gehoor liggende popliedjes. Alary wordt hierbij onder andere geholpen door zangeres Cat Power en indielegende Lou Barlow (Dinosaur Jr, Sebadoh, Folk Implosion) en is dus toch niet helemaal alleen.

De uit Toulouse afkomstige Alary begon in 1998 met Ensemble en debuteerde in 2000 met het album Sketch Proposals. In die dagen was Ensemble nog een duo, dat naast Alary ook Chanelle Kimber in de gelederen had. De sound was een mengeling van prettige in het gehoor liggende frans-engelse pop (in de trant van Stereolab) en meer experimentele elektronica. In commercieel opzicht was Sketch Proposals geen doorslaand succes: wel wist de cd de stereo van Björk te bereiken. Ze was onder de indruk en liet Alary twee nummers van Vespertine remixen en liet hem op de koop toe nog een stuk voor haar album Medúlla componeren, wat resulteerde in het ambientachtige Desired Constellation.

Stem van de natuur

~


De experimentele kant van Alary is ook op de huidige plaat aanwezig en voert in drie van de acht nummers de boventoon. Still is daarvan het meest ambient en bestaat volledig uit elkaar overlappende etherische klanken en feedback. In twee andere nummers laat Alary de stem van de natuur aan het woord: Unrest bestaat uit het suizen van wind, afsluiter For Good uit het geruis van regen. Hoewel het in de huiskamer horen woeden van natuurkrachten in theorie voor eenieder een ervaring zou kunnen zijn, zal dergelijke musique concrète in werkelijkheid waarschijnlijk alleen de echte aficionado aanspreken.

Lichtvoetig

De overige vijf nummers zijn een combinatie van popmuziek en geluidskunst en liggen duidelijk beter in het gehoor. Opener Summerstorm begint als een lichtvoetig liedje met de vocalen van Alary en zangeres Mileece, waarin de melodie halverwege overgenomen wordt door jazzy saxofoonklanken. Ook de overige collaboraties vallen in goede aarde. De stem van Lou Barlow wordt in One kind, two minds aanvankelijk sierlijk omlijst door een akoestische gitaar en de resonantie van Alary’s electronica: een edgy slotdeel met drums en krakende synthlijnen levert vervolgens de nodige variatie.

Instrumentatie

Een dergelijke uitbarsting blijft uit in het door Chan Marshall (Cat Power) gezongen Disown, delete. In dit nummer zijn het de expressieve vocalen die voor spanning zorgen. Heel bijzonder is de subtiel afgestelde begeleiding, die op fantastische wijze met de zang aanzwelt en weer terugvloeit. Afgezien van de drie wat experimentele tussendoortjes, maakt Alary op Ensemble een sterke synthese van geluidskunst en popmuziek. Het is vooral de originele en open klank van zijn knappe arrangementen die de op zichzelf al charmante liedjes nog van wat extra charme voorziet. Björks bewondering blijkt volkomen terecht.

Theater / Voorstelling

Hilarische en mooie vadermomenten

recensie: Vaders! (Joop van den Ende Theaterproducties)

Joop van den Ende gooide drie jaar geleden een balletje op bij Haye van der Heyden. Of hij niet eens een stuk wilde schrijven voor Piet Römer. Dé Piet Römer, want De Cock (met C o c k) wordt al jaren de hemel in geprezen. Van der Heyden begon dat jaar meteen met schrijven en nu is er genoeg geschaafd en mag het publiek oordelen over Vaders!. Zoals we van de schrijver gewend zijn is het een heerlijk relatieverhaal geworden waarin de spanningen tussen vier personen zo nu en dan hoog oplopen en waarin humor geen ondergeschoven kindje is.

~


“Daniel en Lara hebben een open huwelijk. Vindt Daniel. Lara is daar niet zo blij mee”, wordt ons aan het begin van het toneelstuk medegedeeld. De sfeer is meteen gezet en als er dan ook nog een blond, jong, kauwgomkauwend dartelend meisje het podium op komt – niet Lara – dan voel je meteen dat dit wel eens een bizar toneelstuk kan gaan worden. De vier acteurs laten zien wat er in een jaar tijd gebeurt met hen. De vrouwen praten om de beurt het publiek kort bij op de momenten dat we een sprong in de tijd maken. Ondertussen wordt het simpele decor gedraaid om verschillende locaties te creëren.

Zo vader, zo zoon

In Vaders! draait het niet alleen om de open relatie van Daniel (René van Zinnicq Bergmann) en Lara (Hymke de Vries), maar ook om de relatie tussen Daniel en zijn vader (Piet Römer), die niet lang meer te leven heeft. Voor de pauze ligt de nadruk vooral op het vreemdgaan van Daniel met de jonge stoeipoes Anoek (Nienke Römer). Daarna wordt er dieper ingegaan op de band tussen vader en zoon. In eerste instantie lijken vader en zoon weinig gemeen te hebben, maar schijn bedriegt. Zo vader zo zoon, blijkt gaandeweg de voorstelling. Ook worden er gevoelige gebeurtenissen uit het verleden opgerakeld, wat voor en prachtige ontwikkeling zorgt in het toneelstuk. Het tweede deel is dus wat serieuzer dan het eerste deel, maar de humor wordt zeker niet vergeten waardoor het geheel in balans is.

Het stikt van de cynische opmerkingen in Vaders!. Soms zijn de gebeurtenissen an sich al erg komisch. De rake oneliners versterken de vaak ongemakkelijke situaties. Het knappe van de acteurs is dat ze de grappen en snerende opmerkingen zo uitspreken dat het niet ingestudeerd overkomt. Alsof het een slip of the tongue is, zo natuurlijk. Dat is wel eens anders bij toneelstukken die grappig bedoeld zijn. De acteurs krijgen met hun houding het publiek makkelijk mee. De oeh’s en ah’s vliegen door de zaal en naast dat er hartelijk hardop wordt gelachen om de opmerkingen, wordt er ook zo nu en dan spontaan geapplaudisseerd.

Goed

Ze hebben het verdiend, alle vier, want wat zijn ze goed. Regisseur Wannie de Wijn mag in zijn handjes knijpen met deze cast. Hymke de Vries speelt nu al voor de zevende keer in een stuk van Van der Heyden en deze rol is ook weer op haar lijf geschreven. Piet Römer doet zijn ding en stelt Van der Heyden niet teleur, want hij is geloofwaardig in zijn rol als vader. Hij laat zich niet afleiden door Nienke Römer, ‘in het echt’ zijn kleindochter, die als een ware spring-in-’t-veld over het toneel heen dendert. Een aangename verrassing. René van Zinnicq Bergmann maakt het af met zijn personage die eigenaardige karaktertrekken bezit. Dit kwartet weet je een heel rare, doch zeer aangename avond te bezorgen.

Vaders! is tot en met 24 maart 2006 in de theaters te zien. Klik hier voor een actuele speellijst.

Theater / Voorstelling

Van drift, hoofd en hart

recensie: Het leven een droom (NTGent)

In hoeverre zijn we vrij om tussen goed en kwaad te kiezen? Kunnen we het kwaad elimineren of beheersen, kunnen we zelf beslissen wat goed handelen precies is? Deze vragen stelt Het leven een droom, de jongste productie van regisseur Johan Simons bij NTGent.

De oorspronkelijke toneeltekst werd in het 17e eeuwse Spanje geschreven door hofschrijver Calderón de la Barca en speelt zich af in de aristocratische katholieke bovenklasse. In deze bewerking van NTGent is de strijd tussen sterveling en God vervangen door een innerlijke strijd tussen drift, hoofd en hart. De tekst werd flink gekortwiekt maar het surrealistische karakter bleef bestaan.

Vervreemdend

~


Het toneelbeeld toont het hof. Zes muzikanten maken deel uit van de scène en brengen, aangevuld met de prachtige stem van zanger Christopher Homberger, op klassieke instrumenten muziek van componist Peter Vermeersch ten gehore. Er zijn wat strikken en kwikken en vreemde barokke stoelen, maar dit laagje schone schijn heeft vervreemdende, scherpe kanten en houdt niet lang stand. De slepen en rokken raken besmeurd met aarde, water of bloed, er wordt geschreeuwd, gesnuifd en geworsteld, en onder het rode tapijt blijken meedogenloze stalen rails verborgen te liggen die naar een gesloten deur in de ruwhouten achterwand leiden.

Van monster naar mens

Daar verbergt de koning zijn zoon Sigismond, die hij twintig jaar geleden opsloot na de voorspelling dat deze op bloederige wijze de scepter zou gaan zwaaien. Nu besluit de koning, aan het einde van zijn krachten, om Sigismond toch een kans te geven om zich een waardig troonopvolger te tonen. De getergde, beestachtige Sigismond ontwikkelt zich vervolgens via geweld, drift, twijfel, revolutie, bevrijding, wraak en vergeving zowaar tot een vorst. Of in ieder geval tot een vorst met een menselijk gezicht.

Indrukwekkend scala

~


Aus Greidanus jr. speelt Sigismond mooi en sterk en vakvrouw Betty Schuurman is, met weinig tekst, toch zeer aanwezig als de rondwarende, gestorven koningin. Het spel van alle acteurs is goed en intens en fysiek. Een indrukwekkend scala van mogelijkheden wordt gebruikt om de tekst kracht bij te zetten. De spelers liggen, vallen, rennen, hinken, draaien, dansen, zingen, toeteren, spugen of zijn juist volkomen onbeweeglijk. Ook krijgen sommige tekstregels een extra dimensie door ze een paar maal te herhalen. Gecombineerd met de muziek en het eenvoudige, maar rijke, decor is dit een (nogal lange) voorstelling vol betekenissen geworden.

Vragen

Ambivalente betekenissen. Want de strijd tussen drift, hoofd en hart is niet eenvoudig. Wanneer is geweld geoorloofd en wanneer is vergeving meer op zijn plaats? Wat is het verschil tussen angst en loyaliteit, tussen eigenbelang en liefde? Wat is menselijkheid en wat is rechtvaardigheid? Deze actuele vragen, die het overdenken waard zijn, brengt dit vreemde, wonderlijke verhaal voor het voetlicht.

Het leven een droom is in Nederland nog te zien tot en met 5 november 2006. Meer informatie over speeldata, ook in het buitenland, vind je hier.

Boeken / Fictie

Existentiële sport

recensie: György Konrád - Het verdriet van de hanen

Zegt de ene haan tegen de andere: “Mijn keel is nog niet afgesneden, en de jouwe evenmin.” Dit nadat een van hun geliefde kippenzusters onder een ‘onbarmhartig keukenmes’ haar einde heeft gevonden. Kunnen de hanen met deze wetenschap nog van de rest van hun leven genieten? De titelmetafoor van Het verdriet van de hanen van György Konrád is wat al te duidelijk. Ook verder legt de auteur iets te veel uit in deze grabbelton van persoonlijke herinneringen, anekdotische verhalen en parabelen.

De jonge Kaligaro – een verliterariseerde versie van schepper Konrád – geeft de hanen het volgende antwoord: “De ervaring leert dat wij mensen en hanen na het verscheiden van onze dierbaren nog een tijdje plegen door te leven. (…) Dat u evenwel vroeg of laat tot een smakelijke, eventueel met witte wijn op smaak gebrachte haantjessoep zult worden verwerkt, staat voor mij vast. Een van u beiden zal echter de ander overleven en, zoals het behoort, rouwen over diens dood.”

De Hongaars-joodse Konrád (1933) gebruikt zijn academische kennis als literatuurvorser, socioloog en psycholoog en haalt herinneringen op aan zijn jeugd als zoon van een rijke joodse familie die de oorlog onverwacht wist te overleven, actief was tijdens de Hongaarse opstand van ’56 en ook later als min of meer getolereerde dissident tegen het communistische regime. Tenslotte bereikte hij de status van ‘Groot Schrijver’, werd voorzitter van de internationale schrijversorganisatie P.E.N. en later van de Akademie der Künste in Berlijn. Voor de niet-Hongaren en/of -Konrád-kenners heeft vertaler Henry Kammer maar liefst 87 voetnoten toegevoegd. Handig, maar ze allemaal gaan opzoeken doet wat af aan de prettige leeservaring.

De aantrekking van het renegaatschap

En die is hard nodig. Min of meer associatief drijft de verteller voort op die stroom van verhalen en verhaaltjes, zijn – toch vakkundige – stijl vaart op de automatische piloot. Hoofdthema is Konráds schrijverschap tegen de verdrukking van de dictatuur in en zijn ambivalente houding daartegen. Hoewel hij anders dan anderen vaak genoeg de kans had om te vluchten, heeft hij nooit van die mogelijkheid gebruik gemaakt. Hij wilde zijn familie niet achterlaten, maar ook was er de aantrekkingskracht van het renegaatschap, de spanning en uitdaging van het schrijven tegen een vijandig regime.

Die verstoting uit de maatschappij liep synchroon met zijn ‘innerlijke emigratie’, de keuze voor de eenzame cel van zijn werkkamer, voor de rust van het schrijven, voor het vertellen boven het beleven. Alleen ‘innerlijke vrijheid’ vond hij belangrijk, en juist door de beknotting van zijn vrijheid in het dagelijks leven werd hij getraind (‘een existentiële sport’) in het behouden van die vrije geest. Maar, alas, uiteindelijk wint toch de dood, zo willen de hanen maar zeggen. Zij verdwijnen in de soep, en Kaligaro-Konrád ook, in de oververzadigde brij van de literatuurgeschiedenis. Wat doe je eraan?

Het zijn geen sprankelnieuwe overwegingen, niet binnen de wereldliteratuur en ook niet binnen het oeuvre van Konrád. Wat Het verdriet van de hanen te pruimen maakt is dat hij ze zo aardig onder woorden weet te brengen. Van een zwaargewicht als Konrád pik je zoiets sneller dan van een debutant, maar wat niet meewerkt is dat hij ook al in zijn vorige romans – Geluk en Zonsverduistering – aan de literaire cafétafel zat te vertellen. En soms ongebreideld te oudehoeren: over zijn zoontje en wat die voor leuks deed, over landschappen uit de trein gezien, oude gebouwen, de Liefde en zo meer, zonder duidelijke richting of doel.

Het verdriet van de hanen is meer een bladerboek, een boek om steeds een stukje uit te lezen en over na te denken, dan dat het een roman is. “Als men hem een tweede leven cadeau deed, zou hij onverminderd geinteresseerd blijven in de wereld, hij vindt haar goed gelukt en complimenteert alle makers.” Na een paar van dit soort Konrád-boeken weet je het wel. György Konrád kijkt tevreden terug op zijn leven en verwacht niet zo veel meer. Wij lezers ook niet.

Film / Films

Overbodig functioneel naakt

recensie: Shortbus

Vooraf maakte ik mij enige zorgen. De onafhankelijke Amerikaanse film Shortbus is in Cannes, waar het in een bijprogramma draaide, vooral in de publiciteit gekomen wegens de vele expliciete seksscènes zonder stand-ins. De Internet Movie Database geeft als plot keywords (ik citeer maar even in willekeurige volgorde): mannelijk naakt; vrouwelijk naakt; homoseksualiteit; orgasme; controversieel; expliciete seks; masturbatiescène; ejaculatiescène; en, vooruit, onafhankelijke film.

~

Dat klinkt als porno zonder enige thematisch interessante toevoeging. Regisseur John Cameron Mitchell, die eerder furore maakte als schrijver, regisseur en hoofdrolspeler van de culthit Hedwig and the Angry Inch (over een transseksuele punkzanger), beweerde in interviews vooral conservatieven als president Bush te willen provoceren. Bijvoorbeeld door – heel patriottisch – drie homo’s tijdens een uitbundig in beeld gebracht triootje het volkslied te laten zingen. Aha, porno met een politieke boodschap dus. ‘Functioneel naakt’ dat in mijn ogen eerder overbodig is, net als de veel kortere expliciete scènes in films als The Idiots van Lars von Trier en La vie de Jésus van Bruno Dumont.

Parade van geslachtsorganen

Toch weet Shortbus vrij snel te raken. In de openingsbeelden glijdt een camera, begeleid door een lief liedje, over een maquette van Manhattan vol feeërieke verlichting, waardoor hedendaags New York er nog sprookjesachtiger uitziet dan Parijs in Amélie. En waar Amélie zich al afvroeg hoeveel mensen in de stad op een en hetzelfde moment seks zouden hebben, vliegt de camera in Shortbus verschillende ramen binnen voor het antwoord. Vervolgens zien we de beloofde parade van geslachtsorganen voorbij komen in veel bijzondere en soms ook humoristische standjes. In dit deel worden de personages geïntroduceerd die we later beter zullen leren kennen, volgens hetzelfde principe als in zoveel ensemblefilms. De hoofdpersonen ontmoeten elkaar met een groot aantal andere paradijsvogels in de voor elk wat wils biedende seksclub Shortbus, dat uitgroeit tot de thuisbasis van één grote hechte familie.

~

We leven in het tijdperk na 11 september, dus het algehele hedonisme heeft plaatsgemaakt voor de vraag of dit alles is in het leven. Zo zijn daar twee homo’s met relatieproblemen, die tijdens de daad regelmatig worden begluurd door een steeds verbaasder kijkende overbuurman; een relatietherapeute die nog nooit is klaargekomen en zich daardoor geen compleet mens voelt; en een SM-meesteres met uitzicht op Ground Zero (Bush moet even tegen de haren in gestreken blijven worden, nietwaar), die nooit echt menselijk contact heeft. Vooral de toenadering tussen de wanhopige orgasmezoekster en de gesloten mevrouw met de zweep ontroert.

Met dezelfde mensenwensen

Net als in andere films van het type Magnolia imponeert Shortbus door de vorm – een door muziek begeleide gelijktijdige catharsis bij alle belangrijke karakters bijvoorbeeld – maar stel je je achteraf de vraag waar het nu helemaal over ging. Over een stel tobbende twintigers en dertigers na 9/11, niet meer, niet minder. Doordat je veel shockerende scènes verwacht en ook daadwerkelijk voorgeschoteld krijgt, zorgt het humanisme in de film ervoor dat hij ook op een ander niveau indruk maakt. Homo’s, travestieten en SM-liefhebbers zijn ook maar gewone mensen, met dezelfde mensenwensen, en dezelfde mensenstreken. Zonder de genoemde scènes en de voorpubliciteit hierover voegt de film echter niet zo veel toe aan eerdere films over deze met zichzelf worstelende generatie.

Film / Films

Een wereld zonder nakomelingen

recensie: Children of Men

Zo af en toe duikt Het Einde der Tijden weer eens op in Hollywood, het fatalistische onderwerp dat al sinds jaar en dag zowel filmmakers en kijkers in zijn band blijft houden. De meest creatieve doemscenario’s van hoe de mensheid dit keer weer aan zijn einde komt, hebben in de loop der jaren de revue al gepasseerd: van allesverwoestende meteorieten tot buitenaardse invasies, van dodelijke virussen tot nucleaire oorlogsvoering.

~

Het is dan ook een ware kunst om vandaag de dag nog met iets te komen dat én origineel is én ook enigszins geloofwaardig. Mexicaanse filmmaker Alfonso Cuarón (onder andere bekend van Y tu mamá también uit 2001 en Harry Potter and the Prisoner of Azkaban uit 2004) lijkt hier goed in geslaagd te zijn met zijn nieuwste film Children of Men. Hij zal de lof voor het verhaal echter wel moeten delen met schrijfster P.D. James, want de film is gebaseerd op haar gelijknamige boek uit 1992.

Geen baby’s meer

Children of Men speelt zich af in 2027. Al achttien jaar lang worden er om onverklaarbare redenen geen baby’s meer geboren op aarde. De wereld is totaal ingestort en de hoop op een toekomst ebt steeds verder weg. Theo (Clive Owen) is een voormalig activist die zich min of meer heeft neergelegd bij de uitzichtloze situatie van de wereld. Zijn enige plezier beleeft hij met zijn oude vriend Jasper (Michael Caine), een oude hippie die buiten de stad, verborgen in de bossen een zo normaal mogelijk leven probeert te hebben. Wanneer Theo op een dag ontvoerd wordt door zijn vroegere vriendin en burgerrechtenactiviste Julian (Julianne Moore), raakt hij betrokken bij een actie die misschien wel de enige hoop voor de mensheid is.

~

Het verhaal van Children of Men schetst een beangstigend geloofwaardig beeld van een anti-utopie. Een samenleving die gedomineerd wordt door macht, wetten en regels, waarin vrijheid en individualiteit nauwelijks meer bestaan. Cuarón laat op meerdere manieren het contrastrijke thema van vrijheid versus gevangenschap naar voren komen. De hoofdpersonages rebelleren allemaal op hun eigen unieke manier tegen ‘het systeem’ en de afbrokkeling van de maatschappij, waardoor ze zich weten te onderscheiden van de massa. Zij gaan hun eigen gang, kortom: zij zijn vrij, in tegenstelling tot de rest van de wereldburgers die een gestructureerd, oppervlakkig, veilig en daardoor nogal mechanisch leven leiden, waarin niets buiten de marges gebeurt.

Ook in de beelden van deze bijna onmenselijke maatschappij laat Cuarón het contrast terugkomen: kille gebouwen en grauwe straatbeelden van een sociaal onderdrukt Londen, tegenover warme en huiselijke vluchtonderkomens buiten de stad. Wat dat betreft verbeeldt hij op treffende wijze hetgeen P.D. James onder woord bracht. Maar Cuarón heeft wel een aantal nuances aangebracht in zijn filmversie van het verhaal; zo zijn in de film alle vrouwen onvruchtbaar, terwijl dat in het boek alle mannen zijn. Ook komt in het boek van P.D. James een duidelijke christelijke moraal naar voren die Cuarón in zijn film achterwege laat. ‘Geloof in de mensheid’ is duidelijk Cuaróns uitgangspunt en daarmee houdt hij iedereen, welke geloofsovertuiging dan ook, te vriend.

Film / Films

Urenlange onbegrijpelijke genrechaos

recensie: Don

Dat Bollywoodfilms een geheel eigen stijl hebben is bij de meeste filmkijkers wel bekend. Maar of de meeste filmkijkers deze stijl ook weten te waarderen is een tweede. Bollywoodfilms hebben immers hun eigen conventies en trekken daarmee vaak ook een eigen publiek. De actiefilm Don – van de Indiase filmmaker Farhan Akhtar – is wat dat betreft geen uitzondering.

~

Don vertelt het verhaal van de ‘koning’ van de Aziatische onderwereld. Als deze Don (gespeeld door de Indiase superster Shahrukh Khan) na een noodlottige politieachtervolging in coma komt te liggen, laat de politie de goedaardige straatmuzikant Vijay, die sprekend op Don lijkt, infiltreren in de groep witteboordencriminelen. Door zich voor te doen als Don helpt Vijay de politie deze criminele bende op te rollen. Maar wanneer alle agenten die van Vijays infiltratie afweten een voor een komen te overlijden, staat hij er alleen voor en moet hij keuzes maken die levensbepalend zullen zijn.

Ontkrachtende smeltkroes van genres

Deze remake van de gelijknamige klassieker uit 1978 is misschien in een nieuwer, technisch geavanceerder jasje gestoken, maar blijft een onvervalst Bollywoodproduct waarin alle genreconventies aanwezig zijn. Van het thema van verboden liefde tot de lofzangen op de Hindoestaanse goden aan toe. En dat is toch iets wat moeilijk te behappen is voor de niet-Indiase filmkijker. De romantische thematiek die sterk wordt doorgevoerd in Don sluit niet aan op de westerse begrippen van een actiefilm. En de martial arts-vechtscènes (die vloeiend en buitengewoon artistiek verantwoord in beeld worden gebracht) slaan plotseling om in een strak gechoreografeerd, euforisch zang- en dansspektakel, waarin geen onderscheid meer gemaakt wordt tussen de goede karakters en de slechte karakters – wat de kijker volledig uit zijn of haar concentratie haalt.

~

Bovendien staat de merkwaardige combinatie van het musical-, romantiek- en actiegenre als een vlag op een modderschuit. In plaats van een versterkende werking heeft deze smeltkroes aan genres juist een erg ontkrachtend effect op de film. De kijker blijft continu in een staat van verwarring over het doel van de film. Akhtar had er beter aan gedaan om bij deze film logischer genrekeuzes en combinaties te maken die beter binnen de conventies van Bollywoodproducties passen. Want nu wekt Don voor de westerse filmkijker de illusie van een actiefilm, terwijl het eigenlijk een veredelde musical is.

Hapklare brokken

Het verhaalidee achter deze film is in grote lijnen best in orde. Het is alleen de uitwerking waar het aan schort. De film begint met een wirwar aan kleine verhaallijntjes die langzamerhand vervlochten worden tot één geheel. Toegegeven, de verhaallijnen worden wel allemaal afgerond, maar de manier waarop laat voor de gevorderde filmkijker wel te wensen over. Het lijkt namelijk alsof het in de Bollywoodcinema vooral niet de bedoeling is je hersens te gebruiken.

~

Tenenkrommende monologen van het kaliber “gelukkig weet niemand dat ik eigenlijk de slechterik van het stuk ben” en plotlijnen die tot in detail uitgelegd of getoond worden zijn absolute verpesters van het verhaal. Er wordt in feite niets meer aan de verbeelding van de kijker overgelaten, waardoor het kijken naar deze film een passieve bezigheid wordt; er lijkt geen einde aan te komen. Het feit dat de film bijna drie uur duurt draagt hier ook een flink steentje aan bij.

Als je van ondefinieerbare films houdt waarvoor geen enkele vorm van breinactiviteit vereist is, is Don jouw film. Voor de wat meer geavanceerde (actie)filmliefhebber is het helaas niet meer dan een stijlvol vormgegeven desillusie.

Theater / Voorstelling

Cats blijft een terechte klassieker

recensie: Cats (Joop van den Ende Theaterproducties)

My Fair Lady, The Wiz, Grease, Cats: voor het musicalaanbod van dit seizoen zijn weer de nodige klassiekers afgestoft. Maar Cats neemt toch wel een bijzondere plaats in in dit rijtje. Niet alleen spreken de cijfers boekdelen (hij speelde 21 jaar op West End en 17 jaar op Broadway, aan één stuk door), ook qua opzet is deze musical uniek in zijn soort. Volledig doorgecomponeerd, geen duidelijk verhaal, geen mensen als personages, en toch enorm tot de verbeelding sprekend. Zelfs na vijfentwintig jaar nog.

Het regisseren van Cats kan geen flinke uitdaging genoemd worden. Geen muzieknootje, geen danspasje, geen streepje make-up mocht veranderd worden sinds de musical in 1981 vormgegeven werd. Dat maakt het voor de liefhebber – die de langspeelplaat uit zijn hoofd kent en de dvd vele malen aandachtig heeft bekeken – een feest van herkenning. Maar voor een regisseur is de uitdaging in zo’n strak keurslijf ver te zoeken. Bovendien kun je je afvragen of de musical, net als zoveel theaterstukken, op een gegeven moment niet onderhevig is aan ouderwetsigheid en smeekt om een verfrissende update.

Tijdloos

~


Nee dus, niet Cats. Want juist vanwege het mystieke en tijdloze karakter heeft de musical geen last van actualiteiten als politieke spanningen, terrorisme, broeikaseffecten of de opmars van reality tv. Alles aan de voorstelling ademt ‘klassieker’, waardoor zelfs de poëtische teksten zoals Gerrit Komrij ze ooit vertaalde nog op hun plaats lijken. Al zal de kenner opmerken dat er op een enkel plekje toch wat aan de teksten is gesleuteld – al is het maar een woordje. Vreemd is dat deze tekstuele ingrepen het rijmen niet altijd ten goede komen. Bijvoorbeeld in het nummer Lorrenjopie en Scharrelnelis, hier om de een of andere reden omgedraaid naar ‘Scharrelnelis en Lorrenjopie’.

Kattenhemel

~

Cats speelt zich af tijdens de nacht van het Jubikelbal. Daar wijst de oude, wijze Oom Deuteromium (Marco Bakker) de kat aan die mag opstijgen naar de ‘ionosfeer’, de kattenhemel, waar hij aan een volgend leven mag beginnen. De katten laten zich een voor een van hun beste kant zien, Deuteromium paaiend om deze mythologische gunst. Jonge, rotzooiende katten als Lorrenjopie en Scharrelnelis. De tapdansende Spikkelpikkelmies. Abelkouw de Spoorwegkat. De oude en versleten theaterkat Koos en natuurlijk de verlepte Grisabella, de glamourkat.

Het verhaal zal, ondanks de mythische status, niet iedereen bekend zijn. Het is dan ook een aanrader die van tevoren even tot je te nemen, want met name de zang van het ensemble is regelmatig onverstaanbaar. Dat heeft ook te maken met het tempo waarop de literaire teksten van Komrij regelmatig worden gezongen, maar dit is een mankement dat helaas veel musicals kennen.

Dezelfde vuilnisbelt

In een decor dat ook al vijfentwintig jaar bestaat uit dezelfde vuilnisbelt, dansen, zingen en feesten de katten alsof hun leven ervan af hangt – letterlijk. Het is de eenvoudige maar effectieve kracht van deze musical: de muziek van Andrew Lloyd Webber is fenomenaal, de dans is volledig op de muziek ingespeeld en de soepele lichamen en zeer goede stemmen van de cast doen de rest. Want ook hier bewijst Nederland over een fikse vijver musicaltalent te beschikken. De ensemblezang is een lust voor de oren en de dansnummers zijn soepel. Met een eervolle vermelding voor de Brit Marc John Richardson: zelden iemand zo perfect zien dansen.

Minpuntjes

~


Ze raken zo bijna het niveau van het origineel aan. Bijna, want het lijkt erop dat deze katten nog een paar weken speeltijd nodig hebben om echt lekker in hun vel te zitten. Het tempo is soms wat te sloom alsof de acteurs de spanning niet helemaal kunnen vasthouden. Op andere momenten is het juist wat te gejaagd. Zo maakt de Tuk-stuk-rukker zijn favorietenrol niet waar als de uiterst coole, relaxte kater, want hij neemt veel te weinig tijd om het juiste effect te creëren; die van een ’teaser’. De muziek tenslotte is ook niet om over naar huis te schrijven. Omdat de orkestbak ver weggestopt (achter een muur?) zit, klinkt de muziek veelal bedompt, op de momenten na dat men echt voluit gaat. Ook is het blikken geluidje van de synthesizer erg aanwezig, wat niet staat bij een productie van naam als Cats.

Niettemin heeft producent Joop van den Ende de hooggespannen verwachtingen weten te vervullen. Met Anita Meijer als verrassing, die zich de rol van Grisabella helemaal eigen maakt, tot het hartverscheurende ‘Memory’ aan toe.

Cats is nog tot en met juni 2007 te zien. Klik hier voor meer informatie.

Film / Films

Deernis voor verschroeide aarde

recensie: Vader van een soldaat (Djariskatsis mama)

Recentelijk verscheen het boek Ivans war: The Red Army 1941–1945, waarin historica Catherine Merridale een uitgebreid beeld geeft van de beproevingen die het Rode leger tijdens de Tweede Wereldoorlog moest doorstaan. Naast de meedogenloosheid van het Duitse leger en de onontbeerlijke omstandigheden waarin Russische krijgsgevangen verkeerden hadden veel Russische soldaten ook nog eens te maken met strenge politieke officieren die verdachte soldaten zonder pardon konden laten deporteren naar een Goelag. Het boek geeft ook een verslag van het Sovjetleger in zijn opmars naar Duitsland, waar er geplunderd en verkracht werd op een ongekende schaal.

Deze historische achtergrond maakt van Rezo Chkheidzes Vader van een soldaat een wat ongeloofwaardige en onbevredigende film. Vader van een soldaat werd in 1964 gemaakt in een periode die bekend zou staan als ‘de dooi’. Het regime in de Sovjetunie was toen milder geworden na de dood van Stalin.

~

De film vertelt het verhaal van de Georgische wijnboer Georgy (Sergo Zakariadze) wiens zoon gewond is geraakt aan het front. Georgy trekt er op uit om hem te vinden, maar als hij eenmaal is aanbeland bij het veldhospitaal blijkt zijn zoon alweer naar het front te zijn vertrokken. Georgy reist verder en is tijdens zijn tocht getuige van het oorlogsleed van het Russische volk. Uiteindelijk besluit hij zich aan te sluiten bij het Rode leger.

Vadertje Rusland

De vertelstructuur van Vader van een soldaat heeft veel gelijkenissen met andere Sovjet-oorlogsfilms uit die periode. In Ballade van een soldaat (1959) reist een Russische soldaat terug naar zijn geboortedorp om zijn moeder weer te zien, maar komt hij onderweg een meisje tegen op wie hij verliefd wordt. In Michail Kalatozovs Als de kraanvogels overvliegen (1957) blijft het lot van een vermiste soldaat onduidelijk, terwijl familie en geliefden hopen op zijn terugkomst.

In deze films vormt de oorlog een situatie die een band schept tussen mensen door de beproevingen die ze moeten doorstaan. De verliezen zorgen voor een mate van verbroedering die door alle lagen van het Russische volk strekken en die ze tot het inzicht brengen dat ze moeten vechten voor de staat. Deze visie is begrijpelijk als men inziet dat het Sovjetregime het collectief als hoogste goed zag. Georgy is in de film ook nog eens een Georgiër die met zijn volksidentiteit opgaat in het Rode leger.

~

Vader van een soldaat moet het voornamelijk hebben van Zakariadzes spel. Met zijn simpele vertoning overtuigt hij als bezorgde vader die schrikt van de chaos van de oorlog. Als een boer die leeft van het land begrijpt hij niet waarom er zoveel vruchtbare grond verandert in verschroeide aarde.

Toch vervalt de film al snel in een kritiekloze oorlogsfilm die je zonder veel moeite zou kunnen zien als propaganda. Maar deze verwerking is begrijpelijk als een manier om de verliezen van de Tweede Wereldoorlog te koppelen aan een strijd die moreel werd goedgepraat. Amerikaanse films uit dezelfde periode geven ook een beeld van de goede oorlog. Het uitbeelden van krijgsgeweld in films is daarmee altijd gekoppeld aan het moreel rechtvaardigen van geweld. De tegenstelling tussen de intrinsieke zinloosheid van oorlog en de behoefte aan een justificatie vormt het grootste probleem van het genre.

Lege rechtvaardiging

Maar voor de generaties die zijn opgegroeid na Apocalypse Now is het al lang duidelijk dat de prijs van oorlog soms groter is dan elke vorm van rechtvaardiging. Vanuit die kennis is Vader van een soldaat verouderd geraakt. Vergelijk het met Tarkovski’s Ivans jeugd (1961), een film die nog steeds pakt door te laten zien dat bepaalde verliezen en trauma’s onverwerkbaar zijn.

Tarkovski’s film vormt een duidelijke voorloper voor een Russische film die gezien kan worden als de beste verwerking van de oorlog: Elem Klimovs Kom en zie (1985). Deze film volgt een jongen door een onwerkelijk Russisch landschap, terwijl hij getuige is van de brutaliteiten van het Duitse leger. Beide films kiezen het perspectief van een kind die door de oorlogsomstandigheden een wees wordt en los lijkt te staan van het collectief. In deze films behoudt de oorlog zijn onverzoenlijke gruwelijkheid die een historisch feit is zonder concessies te doen aan politieke rechtvaardiging.

De dvd bevat als extra’s archiefmateriaal van het Rode leger en documentaires over de film die toentertijd waren gemaakt. Verder zijn er uitgebreide filmografieën raad te plegen.

Muziek / Album

Therapie

recensie: Guillemots - Through the Windowpane

.

Hij viert het leven en windt daar geen doekjes om. Through the Windowpane begint als een symfonie met strijkers, de romantische piano volgt en wordt aangevuld door de stem van een man die zacht, liefdevol en aarzelend afscheid neemt van een iemand met de naam Little Bear. Een prachtig nummer dat pijn doet en opvallend ontroert. Meteen daarna… een van de meest mooie opbeurende liefdesliedjes die je dit jaar zult horen gevolgd door een liedje over terrorisme, angst en negativisme, maar het is er een waar je eigenlijk heel gelukkig van wordt. Dangerfield gooit het er uit: “Can’t you live and be thankful you’re here?”

Engagement

Engagement genoeg bij Guillemots. Je zult ze echter niet horen preken over hoe slecht het allemaal is. Guillemots lijkt te horen tot de categorie muzikanten die zorgen en boosheid over het leven, de samenleving en de wereld uit door geluk uit te stralen; ook in de nummers die in eerste instantie niet zo positief klinken. Denk bijvoorbeeld aan Sufjan Stevens, The Flaming Lips of Adem. Bands van mensen die niet van plan zijn neerslachtig en met lange gezichten te wachten op het moment dat het allemaal beter wordt of over gaat.

~

Ook op de momenten waarop de toon op Through the Windowpane in eerste instantie niet vreugdevol is, komt de band altijd met een hoopvolle en positieve ingang. In muzikaal opzicht klinkt Guillemots aan de ene kant heel toegankelijk en poppy, met opzwepende gitaren, blazers en toetsen, maar aan de andere kant ook bijzonder inventief en gericht op experiment; met name in de vele subtiele wendingen zijn er sublieme arrangementen in alle soorten en maten: klassiek, jazz, exotisch, bigband, avant-garde.

Het verlichten van zielen

Wanneer je Guillemots ziet optreden ervaar je een hechte popband, gebouwd rond de piano van Dangerfield. Dangerfield’s zang is hevig geëmotioneerd, af en toe stapt hij van zijn pianokruk om het allemaal fysiek even uit zich te schudden, of om gewoon een gruwelijk mooi gitaarliedje te spelen. Je ziet dat het menens is. Dat de energie oprecht is. Vooral wanneer de band Sao Paolo speelt, de elf minuten durende afsluiter van Through the Windowpane. Een episch nummer dat rustig en tegelijkertijd spannend begint als een verhaal van een oude man, maar groots eindigt met de positieve energie goed voor het verlichten van miljoenen al dan niet getroebleerde zielen.