Bijbelse plagen in horror-jasje

recensie: The Reaping

Als hedendaagse boeken niet genoeg materiaal meer bieden voor jouw horror-project, waarom zou je dan niet terugvallen op een van de oudste boeken: de Bijbel? In The Reaping wordt een klein en zwaar religieus stadje in de Verenigde Staten geteisterd door wat niet anders verklaard kan worden dan de tien bijbelse plagen. Een rivier van bloed, vee dat onverklaarbaar sterft en een indrukwekkend in beeld gebrachte sprinkhanenplaag; het zijn zo even drie voorbeelden die in The Reaping naar voren komen. Professor Katherine Winter (Hilary Swank, Million Dollar Baby) wordt gevraagd de voorvallen te onderzoeken. Deze scepticus heeft al tientallen ‘wonderen’ weten te ontkrachten dankzij haar wetenschappelijke denkwijze. Maar natuurlijk is nu er meer aan de hand.

Waarschijnlijk was The Reaping direct op dvd verschenen als tweevoudig Oscar-winnares Hilary Swank niet aan het project had meegedaan. Het is een dertien in een dozijn film met een weinig origineel plot en weinig spanning of schrikmomenten. Het zal de vloek van de Oscar-winnaars wel zijn, want hoe vaak is het wel niet voorgekomen dat na het winnen van de prestigieuze filmprijs de acteurs veel mindere projecten kiezen. Denk bijvoorbeeld aan het abominabele Catwoman van Halle Berry. Natuurlijk kan Swank prima acteren en ze doet dan ook haar best deze film nog enigszins te redden.

Cliché

~

Wat Swank daarbij in de weg zit is de verschrikkelijk clichématige achtergrond die haar personage heeft meegekregen. Dat ze niet gillend van het lachen haar script in de prullenmand heeft gegooid zegt veel over haar doorzettingsvermogen. Het is ook erg jammer dat het verhaal maar niet op gang komt. In een te lange proloog worden Winter en haar collega geïntroduceerd, en ook de aankomst in het stadje neemt teveel tijd in beslag. Volgens de dorpsbewoners worden de plagen veroorzaakt door een klein meisje Loren (AnnaSophia Robb, Bridge to Terabithia). Het is erg jammer dat deze Loren weinig in beeld in beeld is gebracht. Ze heeft namelijk een lekker creepy uitstraling, en wat meer van haar verschijning had de sfeer van de film veel goed gedaan.

Priester

Natuurlijk is er, zoals bij zoveel films over het geloof, ook nog tijd om het christendom een flinke pluim in de reet te steken. Winter blijkt een voormalige priester en wordt met de nek aangekeken in het kleine plaatsje omdat ze het geloof de rug heeft toegekeerd. Maar gelukkig is er nog de bevriende ex-collega (Stephen Rea in een ondankbaar kleine rol) die haar met raad bij staat.

Gelukkig was er nog budget over om de plagen mooi in beeld te brengen, waarbij de sprinkhanenplaag er met kop en schouders bovenuit steekt. Uiteraard zit de spanning ook in de vraag of het mysterie opgelost gaat worden voordat ieders eerstgeborene zal sterven. De clou komt alleen te laat om de film nog te kunnen redden. Voor een horror of thriller zijn er gewoonweg te weinig echt enge momenten. The Reaping wordt dan ook nergens echt eng, hooguit angstaanjagend slecht.