Theater / Voorstelling

Buitenaards mooi

recensie: Stage Entertainment - Lazarus

Op 10 januari 2016 overleed plots het grootse popicoon David Bowie. Achttien maanden lang vocht Bowie tegen leverkanker en al die tijd werd er met geen woord over gerept in de kranten. Waarom niet? Niemand was op de hoogte van zijn doodstrijd. Een van de weinigen die afwist van Bowie’s langdurige ‘ziekbed’, was Ivo van Hove, de regisseur van diens musical Lazarus. Hoewel het verhaal moeilijk te duiden is voor de kijker is Lazarus een waardig eerbetoon aan de gelauwerde rockmuzikant David Bowie.

Lazarus is een Bijbelse figuur die na zijn dood door Jezus tot leven wordt gewekt. Door met Ivo van Hove de musical Lazarus te schrijven in de ‘laatste dagen van zijn leven’, heeft David Bowie er in principe óók voor gezorgd dat hij na zijn dood voortleeft. Hij doet dat weliswaar alleen via de muzikale en audiovisuele weg (zijn woorden leven voort via een ander en zijn beeltenis is prominent aanwezig in de slotfase van de voorstelling), maar Lazarus is eigenlijk de wederopstanding van Bowie himself. In Lazarus zijn zowel oude liedjes van Bowie als speciaal voor de musical geschreven liedjes te horen. Vooral het nummer Lazarus zal de gemiddelde fan verwoed bezighouden, aangezien hier talloze verwijzingen naar Bowie’s eigen dood in te vinden zijn. Zo zingt hij: “Look up here, I’m in heaven.”

De hemel willen bereiken, dát is ook het doel van Thomas Newton (Dragan Bakema). Dit verknipte personage vliegt verloren over het gehele podium en hij kan de dagelijkse chaos niet de baas worden. Hij woont als buitenaards wezen op ‘Second Avenue’ in New York. Zijn levenslust is hem ontnomen, sinds zijn geliefde Mary Lou hem heeft verlaten. De enige troost die hij toelaat, is die van de gin. De enige urgente meubelstukken op het podium zijn dan ook de koelkast, die de genuttigde alcohol op de juiste temperatuur houdt, en zijn bed, waarop hij verslagen zijn hoofd ten ruste legt. Dertig jaar nadat zijn geliefde hem heeft verlaten, zien we een gebroken Newton die stellig gelooft in zijn eigen waanbeelden. Hij wil de aarde ontvluchten en teruggaan naar zijn eigen planeet. De enige die hem hierbij kan helpen, is een naamloos engelachtig meisje (Juliana Zijlstra), die zowel hem als het publiek inpalmt met haar zoetgevooisde keel.

Newton laat zich zó door dit meisje bekoren, dat hij geen aandacht meer heeft voor de gruwelijkheden die zich in zijn dagelijkse leven voltrekken (de slechterik Valentine (Pieter Embrechts) infiltreert langzaamaan in het leven van Newton) of voor een nieuwe kans in de liefde. Zijn assistente Elly (Noortje Herlaar) wordt namelijk tot over haar oren verliefd op Newton. Het publiek ziet hoe de afstand tussen Elly en haar vriend (Jorrit Ruijs) steeds groter wordt en hoe kleiner de fysieke afstand tussen Elly en Newton wordt. Geleidelijk aan neemt Elly de identiteit van de verdwenen Mary Lou over, om zo eindelijk de liefde en erkenning te kunnen krijgen van Newton, waarnaar ze zo verlangt.

Het spel van iedere acteur in de voorstelling is even geloofwaardig – iets wat je niet over het verhaal kunt zeggen. De rode draad van het verhaal is lastig te volgen, al merk je dat je dat de acteurs toespelen naar een climax. De scènes worden steeds heviger, mede doordat de emoties steeds grootser worden uitgedragen. De kleine, opspelende irritaties, zoals een stelletje dat elkaars telkens opgeilt op het podium (Jeroen C. Molenaar en Holly Mae Brood), worden overschaduwd door de prachtige visuele projecties op het scherm dat midden op het podium staat. Ook het vele hoofden tellende ‘orkest’, bestaande uit voornamelijk gitaristen en één enkele pianist, maakt dit gelaagde muziektheater zo’neen lust voor het oog.

Het jammere voor de die-hardfans blijft dat het stemgeluid van Bowie nooit wordt geëvenaard. Soms klinkt de zang zelfs heel krampachtig en merk je dat voornamelijk de mannelijke hoofdrolspelers in de eerste plaats acteurs zijn en geen zangers. Zo focus je je als publiek soms zo geconcentreerd op hoe Dragan Bakema of Thomas Cammaert (in de rol van Newtons vriend Michael) de noten zingen, dat je niet eens meer oog hebt voor de moderne dans-achtige pasjes die ze op het podium maken.

Voor een musical die staat of valt met de zang, is het dan ook een gewaagde keuze om te werken met voornamelijk mannelijke acteurs (de vrouwelijke speelster Juliana Zijlstra kun je hoogstens bekritiseren om haar té gepolijste, perfecte stem), wier stem zo nu en dan zo fragiel weerklinkt. Ach, met een voorstelling die op alle andere fronten zó perfectionistisch en vernieuwend is, kan alleen maar met positieve verwondering op worden teruggekeken. David Bowie zal vanuit zijn heaven goedkeurend knikken.

Muziek / Album / Concert

De adembenemende en tijdloze folk op Molten Rock

recensie: VanWyck @ Tiengemeten / Molten Rock

VanWyck is voor de fijnproevers onder de folkliefhebbers inmiddels geen onbekende meer. Met haar nieuwste album Molten Rock onder de arm speelde ze in een uitverkochte zaal op Tiengemeten.

De herberg op Tiengemeten is een bijzondere plek om een concert te geven. Intiem mag de locatie zeker genoemd worden. Met een maximale capaciteit van rond de honderd bezoekers is het alleen beschikbaar voor vroege beslissers. Lastminute is alles vol.

VanWyck’s opgenomen werk

De fijnproevers die er vroeg bij waren kennen VanWyck (alias Christine Oele) al vanaf 2015, toen ze met haar project A Song A Week iedere week een liedje via het internet de wereld in stuurde. De twaalf liedjes kunnen gezien worden als het debuut van deze zangeres. Het eerste liedje uit dat dozijn vinden we overigens in een andere uitvoering terug op haar nieuwste album. Het duurde tot 2017/2018 totdat er een cd verscheen. De beschikbare cd vermeldt 2017, maar velen ontdekten de release pas een jaar later. Haar nieuwe album Molten Rock verscheen slechts ruim een week voor dit eerste winterconcert op Tiengemeten en heeft direct de aandacht getrokken van de pers. Niemand kan onder de kwaliteit van VanWyck uit.

De liedjes van Oele en haar band zijn deze keer organisch ontstaan in de studio. Geen lang denkwerk, maar na het schrijven met de band in de studio laten gebeuren. De productie is wederom in handen van bassist – maar ook duizendpoot – Ryer Zwart. Ondanks de groepsplaat is het toch vooral een album van Christine Oele. De teksten van de liedjes herbergen waarnemingen, gevoelens en beelden die spreken. Deze teksten zijn onlosmakelijk verbonden met de zeggingskracht van de liedjes. Wie het boekje bij de cd leest, ontwaart in alle teksten dik gedrukte delen. Dit zijn, zo laat VanWyck weten, bijzondere frasen, waarvan je zelf mag ontdekken waarom ze speciaal zijn. Wie bijvoorbeeld luistert naar ‘Be It To The End’ en de tekst leest wordt in de eerste strofe gewezen op “He lifts me” als bijzondere tekst.

Tiengemeten VanWyck live

VanWyck speelt met haar band een intieme, ingetogen en beeldende set. Oele wordt begeleid door Reyer Zwart op bas, Sander Donkers op elektrische gitaar, Rowin Tetero op drums en Marjolein van de Klauw voor de achtergrondzang. Dit is dezelfde band als op Molten Rock. De herberg op Tiengemeten zit tot het randje gevuld met liefhebbers die de boottocht namen naar het snel in mist gehulde eiland Tiengemeten. Een mist, die in dit geval symbool mag staan voor de wollige warmte van de muziek van VanWyck. De kou van buiten is niet het enige element dat ons bindt aan de wamte van de herberg.

Het concert opent met ‘Lead Me On’, dat al langer dienst doet op het reperoire van VanWyck. Het opvallende ‘Carolina’s Anatomy’, dat de beat van de bezongen drummachine in zich heeft, is op het album nadrukkelijker afwijkend dan in de live-uitvoering, wat een aangename aanpassing is. Een van de meest opvallende liedjes is ‘My Sweetheart’, dat ontstond in een droom en op haar vorige album terechtkwam. Op Molten Rock vinden we het vervolg: ‘Be It To The End’. Dat VanWyck ook licht kan rocken horen we in ‘Rock Carver’, dat redelijk stevig doch beheerst de aandacht vraagt. Het is één van de drie composities op het album met ‘Rock’ in de titel.’Bring It On Right’ graaft tegen het einde van de show dieper in de gevoelsbeleving.

‘The Rock Steady Creeper’ is de officiëel aangekondigde afsluiter van het optreden. Het publiek vraagt al voordat het lied wordt ingezet om meer. De betekenis van het lied verraadt ze niet, maar ze verwijst door naar de drummer die de betekenis kent.De eerste toegift is niet alleen voor het publiek maar ook voor de band een verrassing: ‘Bring Me To An Island’ is een bijzonder nummer, dat speciaal voor deze locatie door Oele uit haar verleden wordt opgediept. Met daarna nog een extra nummer wordt een zeer aangenaam concert in ons geheugen gegrift. Wie de herinnering wil koesteren, doet er goed aan Molten Rock huiswaarts te nemen en door herhaald afspelen lang en breed te laten groeien.

 

Muziek / Achtergrond
special: Vooraankondiging: Gilbert O'Sullivan @ Muziekgebouw Eindhoven

Muzieklegende O’Sullivan bezoekt Eindhoven

De legende Gilbert O’Sullivan geeft op 1 februari a.s. een eenmalig concert in Nederland. Het Muziekgebouw Eindhoven heeft deze unieke kans geboekt. O’Sullivan zal vele nostalgische muziekliefhebbers het hart sneller doen kloppen.

Eind december, in het vooruitzicht dat de TOP2000 voor de twintigste keer zal worden uitgezonden, komt de aankondiging voor het concert van Gilbert O’Sullivan op een bijzonder aangenaam moment. Het liedje ‘Nothing Rhymed’ staat vanaf de eerste editie in de TOP2000. In de 20ste editie is plaatsnummer 772 voor Gilbert O’Sullivan. Het uit 1971 daterende lied is van een tijdloze schoonheid, maar is niet de enige hit van de singer-songwriter. Denk aan ‘Matrimony’, ‘Alone Again’, ‘Clair’ en ‘Get Down’ die allemaal hits werden en ook meerdere jaren in de genoemde lijst stonden. Het concert in Eindhoven zal niet alleen in het teken staan van de hits van vroeger, maar O’Sullivan komt met een nieuw album onder zijn arm naar ons land. Zijn voorlaatste dateert overigens van 2018 en draagt zijn naam als titel. Critici ontvingen dat album destijds lovend.

 

 

Muziek / Concert

De luisterachtbaan waarin Karsu je mee sleept

recensie: Karsu @ 013, Tilburg

Karsu won in 2016 de publieksprijs-Edison voor haar album Colors dat in 2015 het levenslicht zag. Vier jaar later is er eindelijk een opvolger. In de tussentijd trad deze Nederlandse in meer dan twintig landen op.

De kleine Jupiler stage van poppodium 013 in Tilburg is goed gevuld met publiek van alle leeftijden. Van jongeren, waaronder zelfs een klein kind, tot aan bejaarden. Het grote aantal Turkse luisteraars wordt duidelijk als Karsu vraagt de handen op te steken als iemand Turkse roots heeft. Karsu voelt zich duidelijk sterk verbonden met deze gemeenschap.

Nieuwe muziek en andere arrangementen

Drie jaar geleden bedacht Karsu de muziek die nu op haar nieuwe album Karsu is terechtgekomen en vanavond in een ander arrangement op het podium wordt gebracht. Het is een mengeling van Turkse en Engelstalige muziek, gestoken in een jasje dat zeker ook het predicaat ‘wereldmuziek’ mag dragen. ‘Agree To Disagree’ opent het album en is op de set van het concert een bijzonder hoogtepunt. Karsu staat stil bij het moment dat het liedje ontstond diep in een Turkse berg. De studio van de muzikant die ze als haar mentor voor de roots van haar muziek raadpleegde.

Een ander hoogtepunt in de show is het moment dat Karsu met haar band een bluesnummer speelt. Jaren eerder speelde ze deze voor het eerst op een podium in New York op uitnodiging van de muzikanten aldaar. Toen speelde ze het naar haar eigen zeggen nogal schuchter. Op deze avond in 013 doet ze een zeer overtuigende uitvoering van dit blues-uitstapje. De zaal raakt duidelijk geroerd door deze stevige muziek. Laat er geen misverstand over bestaan dat deze dame het ene moment heel lieflijk kan klinken om vervolgens stevig uit de kast te komen. Ze kan zeker als ze Turks zingt zelfs heel heftig, bijna kwaad zijn in haar uitdrukking/expressie.

Dubbele luisterervaring

Karsu vertelt tijdens het concert veel over de achtergrond van haar liedjes. Ze weet het publiek daarmee te boeien, maar dat laatste doet ze toch voornamelijk met haar muziek. Zeker als ze in het Turks zingt, krijgt ze vaak al wat meezingers bij een intro van een liedje. Opvallend is dat het publiek vooral luistert en niet praat met elkaar ondanks dat het een concert is waar iedereen moet staan. Bij ‘Vuslat’ vraagt Karsu om de lichtjes van de telefoons te laten schijnen. Het publiek voldoet in groten getale aan haar verzoek. Ze geniet van de reactie van het publiek en zet vervolgens een zeer fijne uitvoering neer van dit nummer. ‘Vuslat’ kwam voort uit een droom van Karsu wat ze na een nacht snel vastlegde met een demo. Later heeft ze het zo vormgegeven zoals ze het in haar droom hoorde.

Karsu sluit een heerlijke avond muziek af met het uitspreken van haar grote dankbaarheid naar haar publiek, om vervolgens alle tijd te nemen om buiten de zaal op de foto te gaan en albums te signeren. Ze is werkelijk een ster, maar heel bereikbaar voor haar fans. Wie het album Karsu reeds tot zich heeft genomen en een concert van Karsu bezoekt zal verrast worden door de andere arrangementen. De bewerkingen voor de concerten zijn allen van de hand van toetsenist, bassist en zanger Mart Jeninga, die de liedjes zonder uitzondering naar een hoger plan heeft getild. Als je na het concert de cd beluistert, gaat de muziek nog meer leven. Het verdient de aanbeveling om beide als luisterervaring te ondergaan.

 

Muziek / Album

Internationaal geklasseerde Nederpop

recensie: Nederpop update – volume 8: JP de Klerk, Leonie Meijer & Glorious Wolf

Wat heeft de zeer uiteenlopende muziek van deze achtste editie Nederpop update gemeen? De enorm grote klasse die aandacht vraagt van de liefhebber. Wat velen soms niet weten is dat muziek uit ons eigen land vaak ook in het buitenland de aandacht trekt. Soms is dat zelfs meer dan in ons eigen land. We gaan van de rock van JP de Klerk naar zachte luisterliedjes van Leonie Meijer om vervolgens ons onder te dompelen in progrock van Glorious Wolf.

JP de Klerk – Rock & Roll Principal

De Zeeuwse singer-songwriter JP de Klerk waagde zo’n twee jaar geleden de sprong naar een solocarrière. Zijn album Old Church Road kreeg behoorlijk wat aandacht. Nu, twee jaar later, is zijn tweede album verschenen onder de welluidende titel Rock & Roll Principal, een verwijzing naar zijn werkzame en zijn muzikale leven. Als teamleider op een school speelt hij in zijn vrije tijd een fijn stukje rock & roll. Shane Alexander reikte hem de titel van dit album aan tijdens het mixen van het vorige album bij hun samenwerking in Los Angeles.

Het album opent met een heerlijk gedreven liedje ‘Top of the World’, wat een tikje verwijst naar de foto op de hoes waarop de zanger op het dak in rock-houding is gefotografeerd. De liedjes van De Klerk zijn stuk voor stuk van een hoog niveau. Zijn stem heeft een heerlijk ruw randje en zijn dochter verzorgt de achtergrondzang. De begeleiding is meer dan in orde met gitaar, mandoline, harmonica, pedalsteel, bas en drums. Op een van de songs speelt zelfs een strijkkwartet mee. Dat tilt ‘Light of my Life’ natuurlijk boven alle andere liedjes van het album uit. De gevoelige snaar weet De Kerk ook regelmatig te raken. Luister bijvoorbeeld naar ‘Fragile Paradise’ die samen met de eerdergenoemde compositie met strijkers het predicaat rockballad afdwingen. Het album trekt in een soort sneltreinvaart aan je voorbij, waarbij je alleen maar honger krijgt naar nog veel meer van dit soort heerlijke gedreven rockmuziek. Het verdient de aandacht van rock-minnend Nederland.

 

Leonie Meijer – Perfect Solitude

De eerste onbevangen luisterbeurt van de EP Perfect Solitude van Leonie Meijer onderga ik onwetend van haar verleden. Fraai klinkt de stem bij de opening ‘Without You’. Tijdens ‘What Happened Since’, als de stevige drum invalt, schieten mijn gedachten naar Eivor. In het afsluitend titelnummer rijst het ontzag als het naar het einde aanzwelt tot een machtig slot. Wat achterblijft is de vraag: waarom maar een EP met slechts zes liedjes? Bij navraag blijkt het deel één te zijn van een tweeluik of meer. Deel twee zal volgend jaar verschijnen.

Dan ontstaat mijn nieuwsgierigheid naar wie deze Leonie Meijer dan wel is. Duikend in haar historie komen we haar tegen bij de Grote Prijs van Nederland en bij The Voice of Holland. Haar single uit 2010 ‘Lost in Yesterday’ haalde de TOP40. De twee volgende jaren stond ze bij De Toppers in de ArenA. In 2013 verscheen een Nederlandstalig album Los. In 2014 maakt ze het nummer ‘Make Me Stay’ met The Prophet. Een heel gevarieerd verleden zoals we zien. Met deze EP maakt Meijer indruk en lijkt ze voorlopig haar weg gevonden te hebben in de muziekwereld. Deze EP draagt een hoge mate van kwaliteit, die haar prachtige stem recht doet en maakt ons nieuwsgierig naar het vervolg. We zien daar dan ook reikhalzend naar uit en ook naar een live-ervaring.

 

Glorious Wolf – Zodiac

Zodiac is niet het eerste album van Glorious Wolf, maar wel het eerste album met zang. Achter deze band gaat de multi-instrumentalist Ruud Dielen schuil. Hij speelde en componeerde vrijwel alles op dit werkje zelf en nam het op in zijn studio. ‘Constellations’ opent het album in een ruim elf minuten durende blauwdruk van wat Glorious Wolf ons te bieden heeft! Het geluid van Glorious Wolf is geschroefd op het fundament dat Pink Floyd bouwde. Het is geen kopie, maar een extensie gebaseerd op de ingrediënten van de Roger-Waters-periode van Pink Floyd. Dit alles mooi uitgesponnen met machtig gitaarwerk en een fijne zangstem, die past bij de vergelijking. Het saxofoonwerk herinnert aan de mooiste momenten van Floyd.

Op ‘Close to the New World’ neemt de band wat afstand van de idolen met Zuid-Amerikaanse gitaarklanken en zang die dichter naar Peter Gabriel kruipt. Wel met stevig gitaargeweld en dito rockgeluid dat me weer richting een vergelijking met Kaipa slingert. Ruud Dielen kent zijn klassiekers en bouwt daar zijn eigen Progrock-tempel mee. Het zou mij niets verbazen als deze muziek elders op de wereld ook wordt opgepakt, wanneer Glorious Wolf door de juiste mensen gehoord wordt. Dat verdient deze muziek zonder meer.

Muziek / Album

75 jaar bevrijding muzikaal herdacht

recensie: 75 jaar bevrijding: Knight Area – D-Day & Sunshine Cleaners – Silent Voices

De Nederlandse formatie Knight Area heeft met het album D-Day niet alleen een bijzonder moment in onze historie herdacht, maar ook een volgende stap als band gemaakt. De Sunshine Cleaners tappen uit een heel ander muzikaal vat om de driekwart eeuw vrijheid te gedenken: Folk en Americana geïnspireerd door poëzie.

Knight Area

Een album uitbrengen met als titel D-Day in het jaar dat we in Nederland vijfenzeventig jaar bevrijding vieren, getuigd van timing. De nieuwe zanger Jan Willem Ketelaars zingt voor het eerst mee op een Knight Area album en is met zijn krachtige stem een aanwinst voor de sound van de band. Bassist Peter Vink (ex. Q65, Finch en Ayreon) heeft altijd een grote belangstelling gehad voor de Tweede Wereldoorlog en D-Day, drummer Pieter van Hoorn is een Dutchbat-II veteraan. Het inlevingsvermogen bij wat er zich heeft afgespeeld op D-Day is duidelijk voelbaar in de kracht die dit album uitstraalt.

Zelf geeft de band aan te zijn opgeschoven van progressieve-symfonische rock naar symfonische rock. Naar onze persoonlijke mening vatten we beide genres tegenwoordig samen onder de noemer ‘Progrock’. Met het album D-Day heeft de band niet alleen de intentie om te gedenken, maar het is ook bedoeld voor de jongere generaties om waakzaam te blijven en dit niet nogmaals te laten gebeuren.

Het album opent met de speech van Eisenhower vlak voor de landing in Normandië. Tegen de afronding van het album luidt de speech van Churchill en in het midden van het album zingt het luchtmachtkoor een bijdrage. Als je dit leest zou je je wenkbrauwen kunnen gaan fronsen, maar als je het album als een geheel beluistert past het prima bij de muziek, het verhaal en de beleving. Dit maakt van D-Day een prachtalbum waar de stevige gitaarriffs van Mark Bogert je regelmatig om de horen vliegen, maar waar ook voldoende rust is ingebouwd om het muzikale verhaal te vertellen. Knight Area doet een stevige gooi naar de jaarlijstjes van 2019. Het zal een hele klus worden om een volgend album boven dit conceptalbum te laten uitstijgen. Voorlopig genieten we met volle teugen van deze bezongen vrijheid! Met D-Day maakt de band Knight Area een enorme stap voorwaarts!

Sunshine Cleaners

Het is nog maar een maand geleden dat de Middelburgse formatie Sunshine Cleaners de aandacht trok met het album Silent Voices. Zelfs popmagazine Heaven besteedde aandacht aan deze bijzondere release. Ondergetekende werd opmerkzaam gemaakt op de schoonheid van het album in De Drvkkery te Middelburg. Getroffen door de aanbeveling, de eerste luisterervaring en het onderwerp van het album werd er al vele malen van genoten. Op 15 november jl. konden we in Goes genieten van het livedebuut van het volledige programma rond het album Silent Voices. Op uitnodiging van de plaatselijke dominee, die ook de aankondiging en het bedankje verzorgde, was het trio te gast in de Vredeskerk. Dit leverde een prima ambiance voor de liedjes van het album, gelardeerd met klassiekers uit de rootsmuziek en natuurlijk de gedichten van Dietrich Bonhoeffer. Bonhoeffer schreef deze poëzie in de gevangenis na zijn arrestatie op verdenking van medeplichtigheid aan een aanslag op Hitler. Deze gedichten dienden als inspiratie voor de liedjes op Silent Voices, die door Sjef Hermans werden geschreven.

De uitvoering samen met Jacqueline Heijmans voor de zang en Geert de Heer op mandoline en dobro zijn een feest voor het oor. Sjef en Jacqueline geven de nodige uitleg over de liedjes en lezen gedeeltes voor van de gedichten die onder de liedjes liggen. In ruim anderhalf uur worden we 75 jaar teruggeworpen in de tijd ter gelegenheid van dit jubileumjaar van de bevrijding. Het is niet alleen heel passend in stemmig, maar bovendien zeer onderhoudend. Muzikaal klinkt het als een topprestatie die door velen gehoord zou moeten worden. Het wordt akoestisch, met smaak, oor voor detail en met groot vakmanschap en enthousiasme voor het voetlicht gebracht.

Wie niet in staat is ze live te horen mist de bewerkingen van composities van Blaze Foley, Townes van Zandt, Blind Willy McTell en andere grootheden, maar krijgt op de cd een pracht aan composities rond de poëzie van Bonhoeffer. In het bijgeleverde boekje worden de teksten ook in het Nederlands weergegeven. Inmiddels heeft de band internationale aandacht getrokken met het album. Het is verplichte kost voor de Americana- en folk-liefhebber, maar ook als je niet christelijk bent een heel fijn album.

 

 

Theater / Voorstelling

CIRCA laat je achter in een staat van pure verwondering

recensie: CIRCA- CIRCA's Peepshow

Stel je een sexy cabaretvoorstelling voor die tot de nok toe gevuld is met bizarre, verbazingwekkende acrobatische kunsten. Dat is CIRCA’s Peepshow.

Google geeft als definitie van een peepshow: “een theater, waarin de betalende bezoeker een persoon ziet die expliciete seksuele poses aanneemt”. Circa geeft dit woord echter een geheel nieuwe betekenis. Sexy zonder te seksueel te zijn. Grappig en acrobatisch zonder inhoudsloos te worden. CIRCA’s Peepshow is alles wat je wil van een show.

Het Australische moderne circus genootschap CIRCA, onder leiding van Yaron Lifschitz, staat bekend om het maken van krachtige en ontroerende voorstellingen door middel van extreme lichamelijkheid. Het ensemble van buitengewoon talentvolle en veelzijdige circusartiesten staat voor de derde winter op rij in het Grand Theatre. Hun voorgaande uitverkochte voorstellingen zijn met lovende recensies ontvangen.

Peepshow is verdeeld in twee gedeeltes. Het eerste gedeelte ademt show. De acrobatische kunsten worden uitgevoerd in glitterkostuums en ondersteund door swingachtige brassband muziek. Er hangt een gezellige sfeer in de ruimte. Rondom het verhoogde podium staan ronde tafels met rode tafelkleden en kaarsjes waaraan het publiek met een drankje in de hand de voorstelling meemaakt.

Na een pauze van 20 minuten waarin de zaal wordt omgebouwd zijn de tafels en stoelen verdwenen en staat het publiek om het verhoogde podium heen. In het tweede gedeelte beginnen de lichamen van de acrobaten op een robotachtige manier te storen en vult de zaal zich met repetitieve elektronische muziek. Het einde van de voorstelling vormt met een kalme en vloeiende precisie een prachtige tegenhanger tot het tweede gedeelte van de voorstelling.

De hele voorstelling lang kijkt het publiek vol afwachting en verbazing naar de artiesten en regelmatig klinkt er een “ieh!” of een “ah!” door de zaal. CIRCA doet namelijk niet alleen dingen waarvan je denkt: “Wow! Ik had geen idee dat dat kon!” maar ook dingen waarvan je je überhaupt nooit hebt afgevraagd of ze zouden kunnen. Ze laten je achter in een staat van pure verwondering over waar het menselijk lichaam toe in staat is en de prachtige verhalen die ermee verteld kunnen worden.

Boeken / Poezie

Poëzie van Nederlandse bodem

recensie: Jacobus Bos – De waan en zin van het bestaan. Norbert De Beule – Vigor anorexia – Een misboek

In deze editie van de poëzie van vaderlandse bodem besteden we aandacht aan twee bundels met een totaal verschillende snit. De bundel van Jacobus Bos heeft een indeling die we verwachten bij een verzameling gedichten. Norbert De Beule tart het normale formaat, zowel qua vorm als qua inhoud.

Norbert de Beule is een dichter die zijn achtergrond geen geweld aandoet. Zijn carrière startte hij als godsdienstleraar. Tegenwoordig is hij fulltime dichter wat hem al diverse prijsnominaties heeft opgeleverd. Jacobus Bos debuteerde al in 1969 met verhalen. Inmiddels zijn er diverse dichtbundels verschenen die soms ook een prijsnominatie opleverde. Zien nieuwe bundel lonkt wederom naar een prijs.

De waan en zin van het bestaan

Jacobus Bos publiceert al sinds 1969. Zijn debuut was een verhalenbundel. Sinds 1987 verschenen er dichtbundels van zijn hand: hij is derhalve geen onbekende in dichtersland. Zijn debuutbundel verwierf zelfs een nominatie voor de C. Buddingh’-prijs.

In deze nieuwe bundel, waarvoor hij een werkbeurs ontving van het Nederlandse Letterfonds, heeft Bos slechts één thema. In een vijftal subonderwerpen gaan deze gedichten over een man op leeftijd die terugblikt op zijn leven. Humor en het roeren van diepere gedachten worden gevat in de beeldende taal van de poëzie.

Niet iedereen is de kapitein van zijn ziel.
Van een schip dat reddeloos ten onder gaat
terwijl de kapitein op de voorplecht staat.
Zwaaiend naar iedereen die hem gadeslaat
zonder dat iemand iets voor hem kan doen.
Tot de zee zich schuimend boven hem sluit.

(fragment uit ‘Als geen ander’)

In bovenstaand fragment beschrijft Bos treffend de onmacht van het naderende onheil terwijl er vele toeschouwers machteloos toekijken. Een beeld dat op zoveel situaties van toepassing is. Bos is in staat in heldere woorden een beeld keihard op het netvlies te zetten. Je voelt de ontreddering van de kapitein en ziet de schuimende zee die hem verzwelgt. Het is een voorbeeld van de heldere verbeeldingskracht van deze dichter in zeer leesbare taal. Een fijne bundel om met kleine leesmomenten van te genieten.

Vigor anorexia – Een misboek

Een bundel met gedichten bevat over het algemeen pagina’s met dichtregels, die vooral de linkerkant van het papier vullen en soms zelfs in een heel smalle strook weergegeven zijn. In de bundel van De Beule zien we ook pagina’s die van links tot rechts volledig gevuld zijn zoals in een roman: meer in een verhalende lijn dan in een dichtvorm. De Beule verkent hierbij de grenzen van de poëzievorm.

Wat moet je verwachten van een gedichtenbundel, die de ondertitel “Een misboek” draagt? Voor eenieder die met een Christelijk geloof is opgevoed – zoals Katholicisme, Protestantisme of Hervormd – die geschreven misboeken als basis kent, zal direct denken aan devote teksten. Voor iedereen die zich daardoor zou laten afschrikken, is er een geruststellend woord. Voor de gelovige, die alleen maar devote teksten wenst, is er een waarschuwing. De Beule weet in zijn bundel Vigor anorexia niet alleen qua vorm de grenzen op te zoeken maar ook inhoudelijk.

Iedereen die met een open geest dit misboek in de vorm van een dichtbundel weet te lezen zal soms verbaasd worden en een andere keer vol humor gevoed worden. De Beule hangt een beetje naar de vorm van een misboek, maar weet voldoende elementen toe te voegen die daar weer vraagtekens bij zetten. Hij steekt nergens de draak mee maar heeft de nodige humor in zijn teksten, die soms de vorm volgen van elementen die in een kerkdienst naar voren komen.

Verwacht van De Beule niet altijd diepgravende teksten die gevuld zijn met geloof, maar laat je verrassen door humor, zoals in onderstaand fragment:

Op elke bladzijde een onafgewerkt verdriet.
Winkelwagenverdriet
één met scheve pootjes
Kriep, kriep
Dichtertje kiest altijd het verkeerde winkelwagentje.

Met dit soort teksten kiest De Beule met regelmaat voor korte mijmeringen, die rechtstreeks uit het dagelijks leven lijken te komen. Met alle andere elementen, zoals lange, verhalende, dichtende teksten en dan weer echte strofen, weet deze dichter alle grenzen op te zoeken. Het maakt dit misboek tot een aangename verrassing.

De waan en zin van het bestaan

Vigor Anorexia
Auteur: Jacobus Bos Auteur: Norbert De Beule
Uitgever: Wereldbibliotheek Uitgever: Atlas Contact
Prijs: 20,99 Prijs: 21,99
ISBN: 9789028427846 ISBN: 9789025457204
Beoordeling: 4 sterren  Beoordeling: 4 sterren

 

Colin Blunstone @ De Vorstin
Muziek / Concert

Blunstone haalt ze nog!

recensie: Colin Blunstone @ De Vorstin Hilversum
Colin Blunstone @ De Vorstin

Colin Blunstone neemt al zo’n vijftig jaar muziek op. Het handelsmerk van Blunstone is zijn fluweelzachte fluisterstem met heldere, hoge uithalen. Hij is bekend als soloartiest, songschrijver en lid van The Zombies. Zijn tour door Nederland bracht hem o.a. bij De Vorstin te Hilversum.

Het podium is gelegen midden in het centrum van Hilversum; een podium gezeteld in een fraai gebouw, en een zaal die wordt gekenmerkt door een intieme sfeer op de zaalvloer en op het balkon. Beide delen hebben een goed uitgeruste bar en het balkon heeft een beperkt aantal zitplaatsen. Het geluid in de De Vorstin is uitstekend. Kortom: een prima plek om Colin Blunstone weer te mogen zien en horen optreden.

Bekende liedjes vormen de hoofdschotel

Colin Blunstone @ De Vorstin 3

De lange carrière start als Colin Blunstone in 1964 met Rod Argent The Zombies opricht. Blunstone is dan pas negentien jaar. Hoewel zijn solocarrière startte in 1971 hebben The Zombies in verschillende samenstellingen nog enkele revivals gemaakt. Veertig jaar na het album Odessey and Oracle kwamen ze in 2018 met een album dat integraal het album uit 1968 live liet horen. Colin Blunstone’s laatste soloalbum On The Air Tonight dateert al weer van 2012.

De nadruk ligt al jaren op een redelijk vaste set aan liedjes die vooral zijn grote solosuccessen markeren, aangevuld met de hits van The Zombies en enkele liedjes waar hij zijn stem of zijn songschrijverstalent voor leende. Helaas negeert Blunstone steevast tijdens zijn concerten een aantal hoogtepunten van zijn uitstekende soloalbums, zo ook deze avond in De Vorstin. Toch is het het waard om de meester zelf weer zijn eigen liedjes te horen zingen. Zijn stem is uiteraard wel getekend door de jaren, maar als je als vierenzeventigjarige nog zoveel hoge noten weet te halen en ruim anderhalf uur zonder pauze tot de laatste noot met energie weet te zingen, dan ben je nog behoorlijk fit.

Feest der herkenning

De show kent overbekend

e liedjes, zoals ‘What Becomes Of The Broken Hearted’, dat hij samen met Dave Stewart de hitparades in zong. Het wonderschone ‘Keep The Curtains Closed Today’ zal bij velen herinneringen oproepen en heeft een bijzondere plek in de set. We kunnen natuurlijk ook niet om ‘Misty Roses’, ‘Andorra’, ‘Wonderful’ en het ooit samen met Alan Parsons opgenomen ‘Old and Wise’ heen. Verder speelt hij ‘Wild Places’, dat in ons land een hit werd voor Duncan Browne, maar door Blunstone werd geschreven. Bij de ballads is het muisstil. Blijkbaar wordt naast de oude, trouwe fans, ook de jongere generatie geraakt door zijn vertolkingen. Op zo’n moment valt het op als iemand zijn plastic glas laat vallen en de zanger vraagt dan ook belangstellend of alles wel goed gaat. De band doet haar begeleidend werk meer dan uitstekend. De uitblinkers zijn gitarist Manolo Polidario en toetsenist Pete Billington, die regelmatig een solo krijgen.Colin Blunstone @ De Vorstin 2

Een enkele keer krijgen we het gevoel dat Blunstone een liedje afraffelt, maar gelukkig dwingt nog vaker respect af als hij een hoge passage van een compositie weet te raken. Zo schittert hij deze avond ook voor het eerst in ‘I Don’t Believe In Miracles’; dit grijpt je naar de keel als hij het heel klein en intiem weet te maken. Dat doet hij opnieuw als hij zelf aan een al vaak door hem gezongen ‘Old And Wise’ een kleine nieuwe franje toe weet te voegen zonder de essentie en emotie van het liedje te verstoren. Met de hits van The Zombies stevenen Blunstone en band af op de afsluiting van de avond. Hoe zouden we anders huiswaarts kunnen keren als we ‘Time of The Season’ en ‘She’s Not There’ niet gehoord zouden hebben? Deze twee klassiekers zetten toch nog altijd welke toegift dan ook in de schaduw. Met een voldaan gevoel keren we huiswaarts, gevuld met een memorabele avond vol muziekherinneringen en het gevoel van: “we waren er weer bij!”.

 

Theater / Voorstelling

Anderhalf uur van haast tergende herhaling

recensie: Er zal iemand komen - NNT

Twee paar voeten schuiven piepend over de vloer, hijgende ademhaling vult de stilte. Een man en een vrouw staan als twee steenbokken tegen elkaar aan te duwen. De vrouw ontsnapt en neemt afstand. De man springt in een omhelzende beweging op haar af. Ze duwt hem op de grond en loopt over hem heen. Hij duwt haar omver en gooit haar met zijn voeten heen en weer over de grond, drukt haar vervolgens met zijn hele lichaam tegen de vloer. De twee bewegen zich richting hun startpositie, de linker voorkant van het podium en beginnen hun dans opnieuw. En nog een keer. En nog een keer. En nog een keer.

Er zal iemand komen: anderhalf uur van haast tergende herhaling.

De eerste versies van Er zal iemand komen waren in 2018 al te zien op het Jonge Harten theaterfestival. De theatertekst waar de voorstelling op is gebaseerd is geschreven door de Noorse schrijver Jon Fosse. Het informatieblad van de voorstelling benadrukt zijn persoonlijke zoektocht naar intimiteit en hoe dit ook in deze versie van Er zal iemand komen op de voorgrond ligt. Liliane heeft aan deze tekst de bewegingen toegevoegd, met als doel dat deze uitdrukken wat de personages met woorden niet kunnen zeggen. De woorden zijn namelijk zeer schaars en de gesprekken vallen steeds terug op hetzelfde punt: ze zijn hier om alleen te zijn, maar er gaat iemand komen.

Het alleen zijn vindt plaats in een oud huis naast een fjord. Het stukje grond wordt aan het begin van de voorstelling afgebakend door een knalgele kalkwagen die een dikke witte verfstreep op de zwarte vloer achterlaat. De twee mensen zitten op uitklapstoeltjes naast elkaar en proberen zichzelf en elkaar er al pratend van te overtuigen dat ze goed zitten op deze eenzame plek, waar ze helemaal alleen zijn. Maar wat als er iemand komt? In plaats van deze vraag af te doen als zinloos gaan ze er beide telkens weer op in. Af en toe staan ze op en leggen hardhandig hun vingers tegen elkaars wang. Deze bewegingen en de gesprekken komen houterig en geforceerd over. Hier tegenover staat de dans-achtige gevechtsscène die de twee door de voorstelling heen steeds herhalen: een soort agressief afstoten en aantrekken wat op haast obsessieve wijze wordt herhaald. Deze scènes leggen op een soepelere manier de onderhuidse betekenis van de karige woorden bloot. De man en de vrouw verlangen naar intimiteit maar werken elkaar telkens tegen en vallen dan terug in hun oude patroon, op de een of andere manier niet in staat om eruit te breken.

Wat dit patroon steeds versterkt is achterdocht, gepersonifieerd door een derde acteur, de man die hun het huis heeft verkocht. Hun angst wordt werkelijkheid. Er is hier iemand. Hij onderbreekt hiermee de verbinding tussen de man en de vrouw wat de kijker uit de flow van de voorstelling haalt. Deze onderbreking is echter zeer welkom en de achterdocht die derde man veroorzaakt vormt een nieuwe factor in het zich alsmaar herhalende patroon. De dynamiek tussen de drie is erg interessant, maar in de momenten dat de persoonlijke behoeftes van de derde man meer naar voren komen wordt het te ingewikkeld. Zijn karakter had wat dat betreft beter volledig neutraal kunnen blijven.

Wanneer het licht dooft over de twee die voor de zoveelste keer de “vechtscène” herhalen slaakt het publiek een collectieve zucht. Lang duurde het zeker maar de tekst en bewegingen vormen samen een interessant en uitgediept geheel van een relatie die volledig is vastgelopen in patronen.