CIRCA laat je achter in een staat van pure verwondering

recensie: CIRCA- CIRCA's Peepshow

Stel je een sexy cabaretvoorstelling voor die tot de nok toe gevuld is met bizarre, verbazingwekkende acrobatische kunsten. Dat is CIRCA’s Peepshow.

Google geeft als definitie van een peepshow: “een theater, waarin de betalende bezoeker een persoon ziet die expliciete seksuele poses aanneemt”. Circa geeft dit woord echter een geheel nieuwe betekenis. Sexy zonder te seksueel te zijn. Grappig en acrobatisch zonder inhoudsloos te worden. CIRCA’s Peepshow is alles wat je wil van een show.

Het Australische moderne circus genootschap CIRCA, onder leiding van Yaron Lifschitz, staat bekend om het maken van krachtige en ontroerende voorstellingen door middel van extreme lichamelijkheid. Het ensemble van buitengewoon talentvolle en veelzijdige circusartiesten staat voor de derde winter op rij in het Grand Theatre. Hun voorgaande uitverkochte voorstellingen zijn met lovende recensies ontvangen.

Peepshow is verdeeld in twee gedeeltes. Het eerste gedeelte ademt show. De acrobatische kunsten worden uitgevoerd in glitterkostuums en ondersteund door swingachtige brassband muziek. Er hangt een gezellige sfeer in de ruimte. Rondom het verhoogde podium staan ronde tafels met rode tafelkleden en kaarsjes waaraan het publiek met een drankje in de hand de voorstelling meemaakt.

Na een pauze van 20 minuten waarin de zaal wordt omgebouwd zijn de tafels en stoelen verdwenen en staat het publiek om het verhoogde podium heen. In het tweede gedeelte beginnen de lichamen van de acrobaten op een robotachtige manier te storen en vult de zaal zich met repetitieve elektronische muziek. Het einde van de voorstelling vormt met een kalme en vloeiende precisie een prachtige tegenhanger tot het tweede gedeelte van de voorstelling.

De hele voorstelling lang kijkt het publiek vol afwachting en verbazing naar de artiesten en regelmatig klinkt er een “ieh!” of een “ah!” door de zaal. CIRCA doet namelijk niet alleen dingen waarvan je denkt: “Wow! Ik had geen idee dat dat kon!” maar ook dingen waarvan je je überhaupt nooit hebt afgevraagd of ze zouden kunnen. Ze laten je achter in een staat van pure verwondering over waar het menselijk lichaam toe in staat is en de prachtige verhalen die ermee verteld kunnen worden.