We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Disclaimer en privacybeleid
Nog één keer knallen
/ 0 Reactiesdoor: Marijn Ottenhof0 SterrenTijdens Art Amsterdam 2009 sprak 8WEEKLY met Anneke Oele over zaken die Nederland en de kunstbeurs op dit moment bezighouden. Hoe gaat het in tijden van economische recessie met de verkoop, wat vinden de galeriehouders van honderdtwintig solo-exposities, wat gebeurt er na Anneke’s laatste jaar bij de beurs? Een interview.
Anneke Oele met koningin Beatrix, OTTI fotografie 2009
Na zeven jaar stopt Anneke Oele als directeur van kunstbeurs Art Amsterdam, vroeger de Kunstrai. Haar moeilijke taak was om de beurs in deze periode uit het slop te trekken, opnieuw op de kaart te zetten. Moeilijk ook omdat ze zelf uit de galeriewereld afkomstig was. Ze bracht onder andere het aanbod aan galeries drastisch omlaag, van 180 naar 120: ze wilde kwaliteit, niet kwantiteit. Niet bepaald gemakkelijk als het gaat om bevriende galeriehouders. Bovendien wilde ze niet alleen het beste uit Amsterdam, maar van de hele wereld. Een kwart van de galeries is inmiddels afkomstig uit het buitenland. Haar formule heeft gewerkt, want Art Amsterdam is een succes dat ieder jaar gemiddeld 15.000 bezoekers trekt. De eerste jaren moest ze zich echter nog bewijzen, en dat was niet gemakkelijk. Ze heeft velen moeten overtuigen dat haar ideeën de beste waren voor de beurs, en ze is dan ook heel blij dat ze uiteindelijk zoveel bereikt heeft.
Ontzettend blij is ze ook met de gratis rondleidingen die georganiseerd worden. Net wat meer informatie over een kunstenaar of een bepaald werk kan die ene koper over de streep trekken. Inderdaad lopen groepen geïnteresseerden braaf achter hun gids van de Mondriaan stichting aan. Ook de stand van de kunstkoop regeling vindt ze een waardevolle toevoeging. Ik koop al mijn kunst via de kunstkoop regeling, roept ze enthousiast! Dit is een manier om een kunstwerk te kopen en in delen af te betalen, een mooie oplossing voor iedereen die aarzelt om zo’n groot bedrag ineens te moeten besteden.
Paul Schwer, Painting Hannover, 2009, Galerie Ebbers
Kwaliteit
Hoe ging het eigenlijk met de verkoop? Gewoon hartstikke goed. Van tevoren was iedereen natuurlijk wel heel zenuwachtig hoor, dat geeft ze toe. Iedereen weet tenslotte dat mensen misschien wat voorzichtiger met hun geld omgaan dan vorige jaren. Maar er is absoluut geen reden tot klagen, want het zijn niet alleen de bezoekersaantallen die tot tevredenheid stemmen. Er zijn altijd toppers bij zo’n beurs en zaken die wat minder goed lopen, het kan niet voor iedereen feest zijn. Maar over de hele linie is het beeld zeker positief.
Hoe dat komt? Kwaliteit. En dat is iets wat je volgens Anneke kunt zien in die solo exposities. Niet voor niets introduceerde ze dit nieuwe fenomeen op de beurs, volgens haar voegt dit een kwaliteit toe waar ook buitenlandse galeries van onder de indruk waren. Er kwamen zelfs deelnemers speciaal op Art Amsterdam af vanwege dit nieuwe concept. Ze heeft in de afgelopen jaren ook zeer kritisch gekeken naar de galeries op de beurs en flink gesnoeid in het aanbod, om het niveau omhoog te krijgen. Het is toch wel haar ‘zevenjarige strijd’ geweest om die kwaliteit te bereiken, en daar is ze trots op.
Noriko Ito, The mandala of females, 2008, olie op doek, Willem Kerseboom galle
120 solo’s
Elke galerie moest vijfentwintig vierkante meter inrichten met werk van een enkele kunstenaar. Daarbij moesten ze dus voor een groot deel van hun aanbod wedden op één paard. Vonden alle galeries dat wel zo’n goed idee, om een hele ruimte in te vullen met werk van één kunstenaar? Nou, lacht Anneke, er is misschien best wel wat gemopperd onderling. Maar niet tegen mij! Nee, er is zeker wel wat commentaar geweest maar aan de andere kant wilde iedereen het, juist door de crisis, wel proberen. Het is in deze tijd belangrijk om onderscheid te maken, daardoor val je extra op en dat is gelukt. Kijk maar naar de interesse van buitenlandse deelnemers. Uiteindelijk is het ook belangrijk om verzamelaars van over de grens aan te trekken.
De toekomst van de beurs
Een toekomstdroom? Zeker. Nederland heeft wel een verzamelaarcircuit, maar Nederland is klein en het zou dan ook heel mooi zijn als er nog meer aandacht uit het buitenland komt. Internationaler worden is zeker een streven maar dat heeft alleen maar zin als er een bepaalde kwaliteit is bereikt, het is een ‘kip en ei ding’. Je moet wat te bieden hebben en op dat punt is Art Amsterdam nu aangekomen. De kunstwereld in ons land is ook heel internationaal, Amsterdamse galeries verkopen al werk van kunstenaars uit de hele wereld. Maar uiteindelijk gaat het puur om de kwaliteit, niet om waar het vandaan komt.
En Anneke’s eigen toekomstdroom? Dit is eigenlijk mijn droombaan, lacht ze. Om directeur van deze beurs te zijn en zoveel te bereiken in de afgelopen jaren is een kroon op haar carrière. Maar ze zou nog wel eens naar het buitenland willen, een paar jaar Parijs, New York, of Berlijn… eerst maar eens uitrusten van dit avontuur. Daar is ze na zeven haar hard werken wel aan toe. En dan nog één keer knallen!
Een interview met Anneke Oele
Nog te zien tot: donderdag 01 januari 2009Misschien ook iets voor u
‘Ik ben wie ik ben’
‘Een muzikale roadtrip over een meisje met een slechte vader’, aldus de flyer van Ik wil alles!, een jeugdtheatervoorstelling voor acht jaar en ouder. Het stuk gaat over een vader en zijn dochter Sanne, die samen op vakantie gaan. ’s Nachts verdwijnt de vader. Daarop gaat Sanne, samen met de zoon van de campingbeheerder, achter hem aan om hem te vinden.
~
Op de camping
Het decor is leeg. Enkel een oude auto, een blauwe kever, staat centraal op het podium. Rechts zitten de musici. Vader en dochter gaan op vakantie, blijkt al snel. Vader is al klaar voor vertrek, maar de dochter laat nog even op zich wachten. Vader start de auto alvast. Eenmaal onderweg is er wat onenigheid over de muziek. Vader houdt van ouderwetse liedjes terwijl Sanne meer van het moderne repertoire houdt. Dit levert een mooie, beeldende scène op waarin de vader, een mooie rol, en Sanne, eveneens een knappe rol van Marielle Woltring, een herkenbare vader-dochter relatie laten zien. Bij aankomst staan de uitklaptentjes binnen twee seconden op hun plaats en kan de vakantie beginnen. Sannes vader verdwijnt onmiddellijk in zijn tent en Sanne besluit ook maar te gaan slapen.
In de voorstelling vallen de pakkende, melodieuze liedjes op. De muziek is gecomponeerd door Henny Vrienten en Liesbeth Esselink en wordt in de voorstelling uitgevoerd door eveneens Esselink en Geert de Groot. Tijdens de liedjes zijn op het achterdoek wisselende animaties te zien, gebaseerd op de animatieserie Wensdroom van de VPRO. De animaties vertegenwoordigen wensen en verlangens die iemand kan hebben. Sanne wil haar vader terugvinden. Of wil ze het toch niet? Samen met de zoon van de campingbeheerder, een rol van Steyn de Leeuwe, gaat ze achter hem aan.
Beweegredenen vader
~
In een minimaal decor toont Ik wil alles! een aantal mooie, verrassende beelden. De acteurs spelen goed, zingen mooi. De liedjes zijn pakkend en de melodieën blijven hangen. Toch blijft de indruk dat er in het verhaal meer gezeten had.
Ik wil alles! is nog tot en met 29 november 2009 in het land te zien.
Ni! Producties - Ik wil alles!
Artiest: Ni! ProductiesGezien op zondag 17 mei 2009 in Grand Theatre, Groningen
Misschien ook iets voor u
Loedertje Rusland
.
onderzeeërramp, waarbij 118 mannen de dood vonden.
De ramp verbijsterde in 2000 de hele wereld. De twintig stuks bemanning in het achterste gedeelte van de Koersk hadden kunnen worden gered. Amerikaanse schepen boden hulp aan, maar het Kremlin ging er niet op in. Een fout van de marine? De familie van de slachtoffers werd later met een flinke geldsom stilte opgelegd. Uitleg is tot op de dag van vandaag niet gegeven.
Als een van de vaders die zijn zoon heeft verloren in de onderzeeërramp, wordt Pavel Sergejevitsj gedwongen te verhuizen naar een nouveau riche-appartement in St. Petersburg. Zijn vrouw, die aan een kortetermijngeheugenstoornis lijdt, weet niet meer dat hun zoon is overleden, maar wel dat ze van haar man wilde scheiden.
Corruptie en kapotte wc’s
Vanwege haar toestand kan het echtpaar onmogelijk weg uit hun armzalige flatje aan de Barentszzee. Pavel wordt meegezogen in de moedeloosheid van corrupte functionarissen, schoonmoeders en kapotte wc’s. Dan krijgt hij de kans een Franse journalist te helpen in zijn zoektocht naar de waarheid omtrent de ramp.
Wat de roman zo speciaal maakt, is het perspectief. Naast Pavel komen ook diens moeder, Stalin, Poetin, enkele KGB-officieren en Pavels zoon aan het woord. Aan de hand van verhalen van bekende en niet bekende Russen, wordt er toegewerkt naar een verbijsteringwekkende ontknoping.
Ik ben Stalin maar
De geschiedenis heeft zijn littekens achtergelaten op het huidige Rusland. Corruptie en paranoia zijn de cultuur verankerd geraakt, dit maakt Pavel ook duidelijk wanneer hij vertelt hoe zijn moeder ooit plotseling voor Stalin kwam te staan. Huiverend van angst vroeg ze de grote dictator toen waarom haar man was gearresteerd. Hij antwoordde schouderophalend ‘Ik ben Stalin maar. Wat kan ik doen?’.
Van Stalin is bekend dat hij tijdens diners gehaktballen naar zijn minister Molotov gooide om de aanwezige kinderen aan het lachen te maken. Deportatie van hun vader de volgende dag volgde met hetzelfde gemak. Niets is onvoorspelbaarder dan een paranoïde gek.
De beschrijvingen van Poetin in het boek geven je hetzelfde gevoel. De president krijgt een gezicht als de auteur beschrijft hoe hij ploeterend overeind probeert te blijven als KGB-agent in de DDR. Wanneer hij later president is, hangt deze KGB-zweem nog over hem heen:
KGB-paranoia
Dit boek heeft grote potentie. De politieke vaders van moedertje Rusland worden gruwelijk neergezet in beschrijvingen van hun dagelijks politiek handelen. De consequenties van deze politiek zijn voor het volk dat leeft met corruptie en KGB-paranoia. Dugain heeft het subliem verwoord in het verhaal van Pavel Sergejevitsj.
Een vriend vertelde me eens dat je de grootste kans hebt vermoord te worden op eerste kerstdag door een direct familielid. Precies het gevoel dat je bij dit boek krijgt. Wat is het? Fobie, fascinatie of acute depressie, het is heerlijk.
Vertaald uit het Frans door Jan Versteeg
Prijs: 22,50
Bladzijden: 348
ISBN: 9044511963
Misschien ook iets voor u
Nieuwe impuls voor de documentaire fotografie
/ 0 Reactiesdoor: Eva Bremer / beeld: Inge van Iersel 0 SterrenOp zaterdag 16 mei presenteerde het Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst (BKVB) de nieuwe plannen voor het stimuleren van de documentaire fotografie op het plein voor de Grote Kerk in Naarden. Het fonds heeft Annelies Kuiper benoemd tot intendant van de documentaire fotografie en zij presenteerde samen met directeur Lex ter Braak de ambitieuze plannen voor de komende twee jaar. In een gesprek vertelt Annelies Kuiper waarom het stimuleren van de documentaire fotografie juist op dit moment belangrijk is en hoe zij de opgestelde actiepunten wil gaan realiseren.
Annelies Kuiper is door het Fonds BKVB benoemd voor een periode van ten minste twee jaar. Na haar werk voor onder andere Volkskrant Magazine en de beeldredactie van NRC Next, moet Kuiper nu hét aanspreekpunt worden voor de documentaire fotografie in Nederland. Haar functie als intendant is nog niet volledig ingevuld, het idee is dat dit gedurende de komende twee jaar steeds meer vorm gaat krijgen. Leidraad is een door het Fonds BKVB opgesteld programmadocument. Dit document is samengesteld door een stuurgroep bestaande uit Frits Gierstberg (hoofd tentoonstelling Nederlands Fotomuseum en bijzonder hoogleraar Fotografie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam) en Rob Hornstra (documentair fotograaf en medeoprichter van FOTODOK) en bevat zeven punten die de komende tijd gerealiseerd of verbeterd moeten gaan worden.
Een nieuwe aanpak
8WEEKLY vroeg Annelies Kuiper waarom de extra aandacht voor documentaire fotografie juist op dit moment nodig is?
Kuiper geeft aan dat tijdens een door FOTODOK georganiseerd debat in Tumult afgelopen oktober, duidelijk werd dat de documentaire fotografie zich in een overgangsfase lijkt te bevinden. Nieuwe vragen en behoeftes zijn ontstaan. Het veranderende medialandschap vraagt om een nieuwe aanpak en nieuwe initiatieven. Daarnaast is algemeen bekend dat het de laatste jaren slecht gaat met kranten en andere media en dit wordt versterkt door het teruglopende aantal adverteerders en de huidige economische crisis. Kuiper vindt dat daarom juist op korte termijn veranderingen nodig zijn. Ze wil een aanspreekpunt worden voor verschillende partijen. Niet alleen fotografen moeten bij haar terecht kunnen, ze wil ook opdrachtgevers spreken, mensen en instanties met elkaar verbinden en de Nederlandse documentaire fotografie nationaal en internationaal meer op de kaart zetten.
Fotografie heeft de afgelopen jaren enorm aan populariteit gewonnen. Waar ging het in het verleden dan mis met de documentaire fotografie?
‘Tijdens het debat in Tumult afgelopen oktober werd duidelijk dat iedereen overtuigd is van de kracht en kwaliteit van de Nederlandse documentaire fotografie. Een onderdeel van de fotografie dat zich duidelijk onderscheidt van journalistieke- en kunstfotografie door de verhalende insteek. Documentaire fotografen zoeken in hun werk nieuwe manieren om te vertellen over de samenleving waar we ons dagelijks in bevinden, of benadrukken gebeurtenissen die zich buiten ons weten afspelen. Tot zover geen probleem. Tijdens het debat kwamen echter ook de gebreken naar voren die in het vakgebied bestaan. Kort gezegd is er te weinig van alles. Veel documentaire fotografen werken individueel. Deze individuen lopen vaak vast, zijn niet zichtbaar voor anderen of werken in een te beperkte context. Het Fonds BKVB heeft nu een budget van acht ton vrijgemaakt dat, uitgesmeerd over een periode van twee jaar, mogelijk moet maken dat de punten van het programmadocument gerealiseerd gaan worden. De zeven punten bij elkaar moet ervoor zorgen dat het over het algemeen beter gaat met de documentaire fotografie.’
De documentaire fotograaf als zelfstandig ondernemer
De laatste jaren zien steeds meer jonge fotografen zichzelf als zelfstandig cultureel ondernemer. Ze geven in eigen beheer fotoboeken uit en bewegen zich op veel verschillende vlakken binnen de fotografie. Wat kan het Fonds BKVB toevoegen voor deze fotografen die reeds zelfvoorzienend zijn?
‘Met het zelfstandig uitgeven van fotoboeken blijft het bereik erg klein’, antwoordt Kuiper. ‘Juist nu de media aan het krimpen zijn, wil je als fotograaf meer mensen bereiken dan alleen je familie en naaste omgeving. Deze beperking is jammer omdat documentaire fotografen juist zoveel te vertellen hebben. Fotografen ambiëren ook vaak langlopende projecten in binnen- en buitenland, die bij een kleinschalige verspreiding van het werk financieel niet haalbaar zijn. Het fonds wil hier inspringen en fotografen verder helpen.’
Belangrijke eigenschappen voor fotografen noemt Kuiper risico durven nemen en het lef hebben om te experimenteren. Om deze vernieuwende documentaire fotografen de kans te geven hun projecten te realiseren zou ze subsidies willen verstrekken. In de toekomst kunnen dergelijke plannen dan wel uitgevoerd worden. Bijvoorbeeld door een deel van de kosten van een fotograaf te dekken bij een project dat voor een opdrachtgever financieel niet haalbaar is. Kuiper benadrukt hierbij dat zij uit zal gaan van de kwaliteiten van de fotograaf en nooit over zal gaan tot artistieke bemoeienis. Nieuwe mogelijkheden en kansen zullen zo ontstaan en ook daadwerkelijk gerealiseerd en optimaal benut worden.
Presentatie van het programmadocument
Bij de presentatie van het programmadocument van het Fonds BKVB door Annelies Kuiper en Lex ter Braak wordt duidelijk dat er in ieder geval veel interesse is in het nieuwe initiatief. De tent waarin de presentatie wordt gehouden is bijna volledig gevuld met geïnteresseerden; fotografen, mensen uit het onderwijs en studenten. De sfeer is gemoedelijk en op zijn tijd kritisch of juist ondersteunend. Kuiper en Ter Braak vragen om directe respons vanuit de zaal op de zeven punten die in het document staan en daar wordt massaal gehoor aan gegeven. Zij laten hiermee zien dat de inhoud van het programma niet vast staat en dat ieder commentaar werkelijk meegenomen wordt.
Deze open houding is een belangrijk onderdeel van het takenpakket van de intendant; iedereen is van harte uitgenodigd om ideeën aan te dragen. Dat kan onder andere op een online blog (www.dutch-doc.nl) dat de komende twee jaar een platformfunctie moet gaan krijgen. Een ander belangrijk streven is het instellen van een prijs voor de documentaire fotografie. Nu is er alleen de Zilveren Camera waar dat genre een klein onderdeel van is. Een prijs werkt statusverhogend en legt de nadruk op het genre als een afzonderlijk vakgebied, waardoor erkenning en steun ontstaan. Rob Hornstra, die in de zaal aanwezig is, reageert hierop door te bevestigen dat een prijs juist langlopende projecten mogelijk zou kunnen maken. Projecten kunnen gerealiseerd worden waar nu geen geld voor is bij opdrachtgevers en die fotografen zelf ook niet kunnen bekostigen. Daarnaast brengt een prijs publieke bekendheid voor de winnaars en hun werk.
Duidelijk is dat de plannen die Annelies Kuiper heeft als intendant voor de documentaire fotografie zeer ambitieus en vooruitstrevend zijn. Uit de presentatie van het programmadocument bleek dat veel mensen uit het vak zaten te wachten op een dergelijk initiatief, dat de documentaire fotografie een goed vooruitzicht biedt voor de toekomst. Een toekomst waar deze vorm van fotografie de aandacht krijgt die hij verdiend.
Een interview met de door het Fonds BKVB benoemde intendant Annelies Kuiper
Nog te zien tot: zondag 14 juni 2009Link: Programmadocument documentaire fotografie
Link: Fotofestival Naarden
Misschien ook iets voor u
Op de grens tussen iets en niets
/ 0 Reactiesdoor: Elisabeth Oosterling / beeld: Jan-Reinier van der Vliet 0 Sterren.
Woordenwoordenwoorden is de eerste voorstelling van regisseuse Merel de Groot (na haar bekroonde afstudeerproject Tot de Wereld). In haar nieuwe stuk combineert ze schapen met gevangen woorden en zoekende acteurs. Het resultaat is vanaf 28 mei, als een voorstelling van drie dagen, in het Grand Theatre te Groningen te bewonderen.
~
De regisseuse is naar het noorden gekomen voor samenwerking met het Noord Nederlands Toneel. Samen met een aantal acteurs van dat gezelschap maakt ze woordenwoordenwoorden, een coproductie van het Grand Theatre en het Noord Nederlands Toneel. Zelf noemt ze de voorstelling een ‘drie dagen durende gebeurtenis’. De Groot legt uit: ‘Het publiek is op bezoek in de theatrale ruimte. Ik geef hen een perspectief om te kijken.’ Ze wil de toeschouwers aanspreken op hun sensitiviteit. ‘Ik geef een leeg kader, waarin men dan de eigen gedachten kan projecteren. Het woord als een parallelle werkelijkheid. Het publiek beleeft een wandeling, waarin het van de verlangde werkelijkheid in de plastische realiteit valt.’
Wat gemaakt móet worden
~
De Groot beperkt zich niet in haar werk. ‘Ik maak gebruik van alle disciplines die de gebeurtenis nodig heeft. Ik wil dat spelers elkaar aansteken met hun kwaliteiten. Bij Tot de Wereld schuilde ik voortdurend in beelden. Ik schilderde. Met woordenwoordenwoorden probeer ik terug te keren naar het woord. Of specifieker: naar de werking van het woord. Woorden als echo van de dingen.’ De Groot vindt het moeilijk om een gedeelde thematiek in haar voorstellingen te benoemen. Ook overlap tussen haar werken ziet ze niet meteen. ‘Ze moeten elkaar opvolgen, dat wel. Ik richt mij steeds tot de wereld. Eerst met beelden en nu via de taal.’ Geen overkoepelend thema? ‘Ik geloof het niet. Ik maak gewoon, wat ik op het moment móet maken.’
~
Zoals schapen
Van 28 tot en met 31 mei speelt woordenwoordenwoorden in het Grand Theatre te Groningen. De Groot staat plots op uit haar stoel. Ze loopt tot voor de ingang van het theater en gebaart naar de gevel. Daar pronken de affiches van aankomende producties. Naast een glanzende poster van een dansgezelschap hangt het bord van woordenwoordenwoorden. Op een wit doek zijn woorden en een aantal lijnen geschilderd. ‘Zo kan het ook’, lacht De Groot. Ze wijst van het affiche naar het doek. ‘Dat hebben we zelf gemaakt’, voegt de regisseuse toe. Ze klinkt trots.
~
Er kan heel wat afgeklikt worden. Bezoekers lopen al snel tegen foto’s van schapen aan. Wat hebben die te maken met de voorstelling? ‘Schapen tasten elkaar constant af. Ze communiceren en stellen vragen. “Waar ben jij?” “Jij gaat zo dát doen.” Schapen proberen telkens tot elkaar te komen. Met ‘woorden’ houden zij de boel bij elkaar. Verhouden zij zich tot elkaar. Net als mensen.’ De dieren zijn een mooie metafoor, meent De Groot. ‘In de voorstelling zitten ook schapen. Echte.’
Hoewel het stuk over een ruime week in première gaat, zijn de voorbereidingen nog in volle gang. De Groot maakt zich geen zorgen. ‘Ik regisseer geen ‘affe’ voorstelling van anderhalf uur. Dat is natuurlijk ook een verdienste, maar het is niet wat ik wil. Ik probeer uit, samen met de acteurs. Is dit iets? Is dit niets? Dat doe ik graag. Ik scheer graag op de grens tussen iets en niets.’
Een interview met Merel de Groot
Misschien ook iets voor u
Waarom een bloemkool niet kan huilen
/ 0 Reactiesdoor: Elisabeth Oosterling / beeld: Karel Zwaneveld 0 Sterren.
Rob Bakker (artistiek leider van De Citadel) vindt volwassenen maar vervelende mensen. ‘Kinderen zijn de grote filosofen,’ meent hij. Met zijn jeugdtheatergezelschap wil hij zoveel mogelijk jongeren bereiken. Onder andere om de jeugd een steuntje in de rug te geven. En: ‘om te laten zien dat het leven mooi is.’
~
Voorstellingen maken voor jongeren, het klinkt als een aparte discipline. Bakker schudt zijn hoofd. ‘Als theatermaker probeer ik een verhaal te vertellen aan kinderen, maar eigenlijk aan iedereen. De stukken hebben universele thema’s als dood of seksualiteit. Die onderwerpen houden zowel jongeren als volwassenen bezig.’ Bakker meent dat een theatermaker zich voor kinderen helemaal niet hoeft in te houden. Alleen een cynische blik, die hebben kinderen niet. ‘Kinderen zijn abstracte denkers, grote filosofen. Zij durven nog vragen te stellen. Zij vragen gerust: “waarom kan een bloemkool niet huilen?” En dat is een heel interessant vraagstuk natuurlijk.’
Vervelende volwassenen
~
Jongeren worden in de huidige theaterwereld niet serieus genomen, meent Bakker. ‘Volwassenen gaan altijd achterlijk met kinderen om. Ik probeer in mijn voorstellingen op een gelijkwaardig niveau met hen te communiceren. Ze in hun waarde te laten en vooral niet neerbuigend te doen.’ Bakker neemt zijn publiek bloedserieus. Hij probeert bovendien een groter publiek te bereiken dan enkel een elite van theaterbezoekers. ‘Er zijn veel jongeren geneigd om weinig naar het theater te gaan. Ook hen wil ik in de zaal krijgen. Daarom speelt De Citadel op scholen. Of we nodigen de scholen uit om naar het theater te komen.’ Zo’n ongeoefend publiek klinkt niet als de makkelijkste soort toeschouwer. Die zullen wel snel verveeld raken in het rode pluche. Bakker veert op en verheft zijn stem. ‘Het is juist helemaal geen moeilijk publiek! Het is mijn vak om theater te maken dat de aandacht vasthoudt. Ik wil voorstellingen maken die boeien.’ Bakker neemt een slok koffie en denkt even na. ‘Het is natuurlijk iets heel romantisch: een uur in stilte naar iets kijken.’
De geur van hout
Op dit moment speelt De Citadel, tot en met 26 juni, De Meeuw. Hoewel die voorstelling is gebaseerd op het beroemde verhaal van Tsjechov, geeft het gezelschap er een geheel nieuwe draai aan. Zo relateert Bakker het aan de wens van veel jongeren om bekend te worden. Hij verbindt het ook aan de televisieshows die daarmee gepaard gaan. ‘Door programma’s als X-factor wordt jongeren de kop gek gemaakt. Het is een hele pijnlijke ambitie om beroemd te willen worden.’
~
Terug op de bank vertelt Bakker over zijn plannen. Natuurlijk speelt De Citadel De Meeuw. Nu nog even in het eigen theater, maar straks verhuist het stuk naar Winschoten, naar de Tramwerkplaats. Daarnaast is Bakker bezig met een vierjarig Europees project. Met professionals en jongeren uit elf Europese landen zullen onder andere vijftig toneelstukken worden gemaakt. Verder gaat De Citadel vanaf september bij verschillende schoolklassen langs. Om samen met de jongeren scènes te maken. ‘Om de kinderen te laten zien wat theater precies is.’
Wat zou de artistiek leider in de toekomst nog graag maken? ‘Ik wil Het Proces van Kafka op de planken krijgen,’ vertelt Bakker. Al is die thematiek voor kinderen misschien wat te hoog gegrepen. ‘Maar jongeren in het voortgezet onderwijs, dat moet lukken als doelgroep.’ De artistiek leider klinkt bevlogen. ‘Over 2 à 3 jaar hoop ik dat Het Proces onze nieuwe, grote locatievoorstelling is!’
Een interview met Rob Bakker
Misschien ook iets voor u
Allesverhullende mist van oorlog
.
In het Colombiaanse dorp San José slijt Ismael Pasos, voormalig leraar, zijn laatste jaren. Het lijken tevreden jaren; hij plukt zijn sinaasappels en verzorgt samen met zijn vrouw Otilia de katten en de tuin. Af en toe wordt deze alledaagse rust verstoord door zijn geleidelijk toenemende ouderdomskwalen of doordat hij zichzelf pijnigt door te kijken naar mooie, jonge vrouwen. De Latijns-Amerikaanse warmte en ietwat lome sensualiteit waarmee Evelio Rosero het leven van Ismael beschrijft, doen het als een idylle voorkomen.
Rust en chaos
Het Colombiaanse dorpsleven is niet altijd idyllisch geweest, en voortekenen sijpelen door dat het weer verstoord zou kunnen worden. Herinneringen aan een oorlog die het dorp heeft aangedaan, verder is getrokken maar nog niet voorbij is – en dus kan terugkomen – komen in San José steeds meer boven. Maar telkens als die donkere herinneringen een aantal pagina’s wegblijven is de idyllische sfeer weer terug in het verhaal. De oude Ismael, wiens gedachten de lezer volgt, denkt ook niet aan wat zou kunnen komen.
Plotsklaps is de oorlog terug en direct verandert het dorp in een warrig strijdtoneel. Ismael wordt de ontstane chaos ingezogen wanneer hij te midden van de opgelaaide strijd Otilia niet meer kan vinden; zij blijkt te worden vermist. Terwijl Ismael langzaam beseft dat zijn vrouw niet terugkomt, gaat ook zijn geheugen steeds verder achteruit. Zo ontstaat er zowel in Ismaels hoofd en leven als in het hele dorp, waar de doden en vermisten betreurd worden, een vacuüm. Rosero beschrijft Ismael en zijn situatie in een heel mooie, natuurlijke stijl:
Een elegant verhaal
Om de zoveel tijd (hoeveel precies weet Ismael niet zeker, en de lezer ook niet) laait het geweld weer op. De daarvoor verantwoordelijke milities worden soms links, soms rechts genoemd, maar het ideaal waarvoor ze ooit vochten is al lang vergeten. Dat ze hun streven naar geld en macht niet eens meer met een ideaal proberen te legitimeren, onderstreept de idiotie van het moorden en het ‘vertrappen’. Slechts af en toe ziet Ismael die wrede chaos nog aan de oppervlakte komen. Zelfs het verdriet om Otilia rispt minder vaak op.
In al haar chaotische wreedheid blijft De Vertrapten een schitterend, elegant verhaal, geschreven in een schitterende, elegante stijl. De manier waarop de rustige dagen van een oude man worden verstoord getuigt van een ontzettende onrechtvaardigheid. Dit boek is een aanklacht namens de slachtoffers van de Colombiaanse oorlogen. Evelio Rosero heeft een ontroerend verhaal geschreven, dat echter allesbehalve sentimenteel is. De lezer volgt als vanzelf de gedachten van de langzaam wegglijdende Ismael en glijdt met hem mee in een allesverhullende mist.
Prijs: 17,90
Bladzijden: 159
ISBN: 9789044512687
Misschien ook iets voor u
De Poesjkin van Portugal
Een boude bewering: na zijn dood zit een Auteur van Werkelijk Wereldformaat gebeiteld, zolang hij zich in de identiteit van een grote groep heeft genesteld. Dit geldt in elk geval voor Fernando Pessoa (1888-1935), de Alexander Poesjkin van Portugal. Zijn werk wordt de Portugezen met de paplepel ingegoten. Uit een studie van Michaël Stoker, Fernando Pessoa. De fictie vergezelt mij als mijn schaduw, over deze grootheid en zijn werk blijkt Pessoa’s invloed op de Nederlandse literatuur eveneens indrukwekkend te zijn. Pessoa’s heruitgegeven Gedichten laat zien waardoor.
De razend interessante publicatie van Stoker viel gelijktijdig met een groots en goed bezocht Pessoa-festival dat te Utrecht door Salon Saffier en ’t Poëziecircus werd georganiseerd. Stoker is binnen die laatste vrijwilligersorganisatie een belangrijke spil. De Utrechtse promovendus Portugese letterkunde ziet zijn publicatie als een introductie tot het werk en leven van Pessoa. In die opzet is Stoker zeker geslaagd. In drie breed opgezette hoofdstukken bespreekt hij achtereenvolgens Pessoa en zijn poëzie, zijn proza in het algemeen en de roman Boek der rusteloosheid in het bijzonder. Bovendien heeft Stoker in een postscriptum een volledige heteroniemenlijst van Pessoa opgenomen.
Mystificateur
Een volledige lijst, want na decennia spitten in de 27.543 nagelaten documenten zijn inmiddels 83 heteroniemen vastgesteld. Dat is wel even wat anders dan Arnon Grunberg met zijn Marek van der Jagt – al is niet uit te sluiten dat Grunberg opnieuw werkt aan een heteronieme productie. Een heteroniem is een personage dat door een auteur zelf is gecreëerd én dat schrijft. Pessoa ging volledig op in zijn heteronieme leven. Daardoor is het vrijwel onmogelijk te onderscheiden wie hij nu werkelijk was. ‘Ik ben niets, kan niets, volg niets na / Ik draag mijn zijn, illusie, waar ik ga’, de opening van een van de gedichten van Pessoa onder zijn eigen naam publiceerde, illustreert dit.
Volgens Stoker heeft die ongrijpbaarheid van de Portugees twee oorzaken. Ten eerste kwamen in het volwassen leven van Pessoa weinig schokkende gebeurtenissen voor. Hij had daarbij maar weinig vriendschappen; nagenoeg alle contacten waren van een literair of zakelijk karakter. De enige bekende liefdesrelatie werd door tussenkomst van Pessoa’s heteroniem Alvero de Campos vroegtijdig op zeep geholpen – wat Pessoa’s extreme meervoudig literaire fixatie nog eens bevestigt. Ten tweede mocht Pessoa, als het hemzelf betrof, anderen graag een weinig waarachtige werkelijkheid voorspiegelen. Vanwege de beperkte overlevering is de onderzoeker aangewezen op Pessoa’s eigen teksten en die zijn vanwege hun literaire of fictionele karakter nu juist weinig betrouwbaar. Het gedicht ‘Autopsychografie’ bevestigt dit nog maar eens:
Inspirator
‘Autopsychografie’ staat in Gedichten (vert. August Willemsen), een dit jaar heruitgegeven, enkeltalige bloemlezing van Pessoa’s poëzie uit de Pessoa-bibliotheek van Uitgeverij De Arbeiderspers. Erin zijn zowel heteronieme als orthonieme gedichten opgenomen (gedichten die Pessoa onder zijn eigen naam publiceerde). De bloemlezing biedt een mooie dwarsdoorsnede van de intrigerende poëzie van Pessoa en is voorzien van een informatief nawoord van de vertaler. Hoewel Pessoa al eerder in Nederland werd geïntroduceerd – in 1959 door de Amsterdamse professor Marcus de Jong bij de aanvaarding van zijn lectoraat – is Pessoa’s invloed op onze literatuur niet meer weg te denken sinds de eerste druk van deze bloemlezing in 1978.
Een indrukwekkende stroom namen van Nederlandse, geïnspireerde auteurs (en andere kunstenaars) laat Stoker in zijn studie de revue passeren. Cees Nooteboom, Patricia de Martelaere, Tessa de Loo, Adriaan van Dis, Allard Schröder en het eerder genoemde heteroniem Marek van der Jagt maken deel uit van de greep romanschrijvers die Stoker noemt. De dichters Tomas Lieske, Hagar Peeters, Toon Tellegen, Mark Boog, Luuk Gruwez, Ingmar Heytze, Arjen Duinker en Gerrit Komrij kregen van Pessoa een slag mee.
Werkelijk Wereldformaat
De opsomming van namen illustreert het belang van Pessoa, die op dezelfde hoogte staat als Mallarmé, Apolinaire en Proust. Wie zijn oeuvre heeft gelezen, zal hem keer op keer tegenkomen in de werken van anderen. Dat noopt een tweede boude bewering: de literaire productie van een Auteur van Werkelijk Wereldformaat staat in schril contrast met het vrijwel onuitputtelijke oeuvre van zijn navolgers. Stoker toont enthousiasmerend de complexiteit van die bewering aan als het Pessoa’s heteronieme leven aangaat, maar staaft hem evengoed. Lezen!
Prijs: 19,50
Bladzijden: 262
ISBN: 978 90 8684 036 6
Misschien ook iets voor u
Ophef bij Thieme Award 2009
De Thieme Art Award werd op de openingsdag van de 25e Art Amsterdam uitgereikt aan schilder Gijs van Lith (1984, Den Bosch). Wat een feestje had moeten worden zorgt nu echter voor commotie in de kunstwereld. De winnaar van de jaarlijkse kunstprijs voor veelbelovend talent wordt ervan beschuldigd dat zijn werk teveel lijkt op het werk van de gevestigde kunstenaar Tjebbe Beekman.
De Thieme Art Award wordt sinds 2004 ieder jaar op Art Amsterdam uitgereikt aan talentvolle kunstenaars onder de 35 jaar oud. De prijs bestaat uit het produceren van een catalogus van het werk van de kunstenaar en een solo-expositie op de volgende Art Amsterdam. De Thieme Award werd vorig jaar uitgereikt aan de Litouwse kunstenaar Žilvinas Landzbergas (1979). Dit jaar werd op de beurs een catalogus van zijn werk gepresenteerd en was er een solo-expositie van hem te zien bij de stand van galerie Fons Welters.
Gijs van Lith: Hong Kong 4, 2009
Plagiaat?
De uitreiking van de Thieme kunstprijs zorgde dit jaar echter voor veel ophef. Het werk van de winnaar Gijs van Lith vertoont namelijk veel overeenkomsten met het (eerder gemaakte) werk van kunstenaar Tjebbe Beekman (1972) die vertegenwoordigd wordt door Galerie Diana Stigter. De spectaculaire stadslandschappen die Van Lith schildert bestaan uit ritmische patronen met veel verf. Van Lith werd door de jury onder leiding van kunstrecensent Wim van der Beek geroemd om ‘de dialoog met de beeldmiddelen’. Van der Beek noemde Van Lith ‘een onvervalste schilder bij wie verf door het lichaam stroomt’. Zowel de keuze voor de onderwerpen als de manier van schilderen vertonen echter opvallende gelijkenissen met het werk van Tjebbe Beekman. Daarnaast lijkt een van de werken van Van Lith die op de beurs te zien was, Hongkong, Urban area II, direct te zijn nageschilderd van een foto van fotograaf Michael Wolf, die ook op Art Amsterdam exposeerde.
Gijs van Lith: Structure 1, 2009
Tegenover Het Parool verklaarde de jury echter dat het werk van Van Lith in de manier waarop het tot stand komt, de techniek en het materiaalgebruik genoeg verschilt van de andere kunstenaars om het geen plagiaat te noemen. De vraag rijst echter in hoeverre kunstenaars andermans werk mogen gebruiken ter inspiratie. Zijn het proces van totstandkoming, de techniek en het materiaalgebruik wel genoeg redenen om het geen plagiaat te noemen wanneer de verschillende kunstwerken overduidelijk op elkaar lijken? In ieder geval zullen alle ogen gericht zijn op het werk dat Van Lith zal maken voor zijn solo-expositie voor Art Amsterdam 2010.
Genomineerden
Naast Van Lith waren de genomineerden dit jaar Iris Frerichs (1980), Raquel Maulwurf (1975), Ken’ichiro Taniguchi (1976) en het fotografenduo WassinkLundgren (1981/1983). De werken van de vijf genomineerde jonge kunstenaars werden tentoongesteld in een speciale stand op Art Amsterdam. Vooral de Spaanse Raquel Maulwurf imponeerde met indrukwekkende zwart-wit tekeningen van dramatische historische gebeurtenissen, zoals het bombardement op Dresden in 1945. Deze gebeurtenissen zijn soms echter nauwelijks terug te herkennen. Ze doen meer denken aan het heelal waar in het diepste zwart oogverblindende witte vlekken oplichten.
Het werk van Gijs van Lith is nog tot en met 20 juni 2009 te zien bij Galerie Bart in Amsterdam.
Thieme Art Award - Art Amsterdam
Gezien in: Art Amsterdam,Nog te zien tot: woensdag 30 oktober 2024
Link: Art Amsterdam
Misschien ook iets voor u
Een persoonlijk relaas
America America is niet het soort roman dat fascineert vanaf de eerste bladzijde. Wie het boek echter een kans geeft, zal ontdekken dat Ethan Canin erin is geslaagd om de lezer pagina na pagina verder het verhaal in te trekken. Waar de politiek van de jaren zeventig op het eerste gezicht nog een andere wereld lijkt, weet Canin die al snel dichtbij te brengen. Hij geeft, ondanks wat losse eindjes, een mooi, individueel en zelfs meeslepend kijkje in de keuken van het ontstaan van de hedendaagse politiek en de bijbehorende machtsstructuren.
Ethan Canin liet in 1988 een carrière in de geneeskunde achter zich en sloot zich aan bij de Iowa Writers’ Workshop. In datzelfde jaar debuteerde bij met de verhalenbundel Emperor of the Air. Sindsdien heeft hij zijn naam gevestigd als schrijver van zowel romans als korte verhalen, waarvan er tevens enkele verfilmd zijn. Hij is een van de grondleggers van de San Fransisco Writer’s Grotto en geeft inmiddels les aan de University of Iowa.
Loodgieters en politiek
Wanneer Senator Bonwiller sterft, is dat voor Corey Sifter, de hoofdredacteur van de lokale krant The Speaker-Sentinel, het einde van een tijdperk. Hij begint terug te kijken op zijn jeugd en daarmee ook op de politieke gebeurtenissen van meer dan dertig jaar geleden. Als zoon van een eenvoudige loodgieter groeit hij op in het stadje Saline, in het noordoosten van de VS. Hij is een doordachte, gedisciplineerde jongen en helpt zijn vader dan ook zo vaak als hij kan met zijn werk. Dat valt ook Liam Metarey op. De familie Metarey heeft Saline min of meer gesticht en zij zijn nog altijd de meest vooraanstaande familie van de omgeving. Ze vragen Corey steeds vaker klussen op te knappen in en rondom hun huis en zo wordt de jongen beetje bij beetje onderdeel van het gezin.
Terwijl Corey steeds vaker te vinden is bij de Metareys komt de politieke campagne van Senator Bonwiller op gang: hij wil president worden. Liam Metarey wordt zijn steun en toeverlaat en op deze manier komt Corey in aanraking met een aantal kopstukken van de politiek en de journalisten die over hen schrijven. De dochters van Mr. Metarey leren hem de namen bij de gezichten en hij raakt steeds meer geïnteresseerd in de wereld buiten Saline. Dan geeft Mr. Metarey hem de kans van zijn leven: hij stuurt hem naar een dure kostschool, 200 kilometer verderop.
In het begin brengt Corey de weekends en vakanties nog bij zijn ouders door, maar na de dood van zijn moeder is hij steeds meer bij de Metareys te vinden. Hij wordt zelfs de persoonlijke chauffeur van Henry Bonwiller. Op het hoogtepunt van de campgane gaat het echter mis. Juist als Bonwiller volgens de peilingen een goede kans maakt om de volgende president van de Verenigde Staten te worden, speelt de media haar troef uit en zorgt een tragische gebeurtenis uit het verleden voor de neergang van vrijwel alle betrokkenen.
Grote verwachtingen
De manier waarop Canin het verhaal beschrijft van een simpele jongen die langzaam maar zeker in een andere sociale klasse terecht komt, doet sterk denken aan Dickens’ Great Expectations. De lezer ziet Corey volwassen worden en tegelijkertijd steeds verder verwijderd raken van zijn eigen wortels. Loyaliteit speelt in zijn leven een grote rol, maar zoals Canin laat zien is het voor Corey niet altijd even makkelijk om te kiezen aan wie hij loyaal moet zijn. De kansen die hij krijgt zouden voor iedere andere jongen in zijn situatie ondenkbaar zijn, maar waarom juist hij deze kansen krijgt wordt gedurende het hele verhaal niet echt duidelijk. Dit is ook direct een van de minpuntjes van het boek: Canin laat op sommige momenten, bewust of onbewust, een aantal ruwe randjes en losse eindjes aan de verhaallijnen zitten. Sommige gebeurtenissen komen wat geforceerd over en het lijkt alsof deze enkel bedacht zijn om twee verhaallijnen aan elkaar te knopen.
Het spel tussen de objectieve aanschouwer en de onwetende jongen die zich middenin de gebeurtenissen bevindt, heeft Canin daarentegen wél heel sterk uitgewerkt. Terwijl het verhaal meeslepend is door de jonge Corey, die de helft van de tijd geen idee heeft wat er om hem heen gebeurt, kan de lezer de gebeurtenissen analyseren en plaatsen door de afstand en de kennis die de oudere Corey heeft. Zelden tot nooit worden acties of motieven echt benoemd, maar Canin weet tussen de regels door genoeg informatie te geven om de lege plekken in te kunnen vullen en het verhaal te reconstrueren. Het is waarschijnlijk ook om deze reden dat het boek uiteindelijk begint te fascineren; wat er gaat gebeuren is grotendeels bekend na de eerste bladzijden, maar de spanning wordt zo opgebouwd dat op het eind een heuse ontknoping plaatsvindt.
De literaire technieken en de schrijfstijl die Canin hanteert, zijn eigenlijk ook de dingen die dit boek goed maken, niet zozeer het politieke verhaal dat hij gekozen heeft. Het spanningsveld tussen media en politiek is knap beschreven en goed uitgewerkt, maar politiek inhoudelijk gebeurt er eigenlijk weinig. Jammer dat dit in de aankondigingen en op de achterflap zo benadrukt wordt, want America America is juist vanwege het individuele, persoonlijke verhaal zeker de moeite waard om te lezen.
Prijs: 22,95
Bladzijden: 451
ISBN: 9780747597490
Misschien ook iets voor u