We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Disclaimer en privacybeleid
Kunst als consumptieartikel
.
‘Study for epitaph’, 1970
Barrie Bates is dood. In ieder geval, dat zou je zeggen als je de woorden op het werk Study for epitaph moet geloven. ‘Barrie Bates 1935 – 1962’ staat er in grote letters. In werkelijkheid is 1962 het jaartal waarin Barry Bates zijn naam veranderde in Billy Apple. Sinds zijn ‘geboorte’ in 1962 is de kunstenaar bezig geweest met de ontwikkeling van individuele kunstenaar naar een waar handelsmerk. De daadwerkelijke registratie van Billy Apple® als merk in 2008 vormt hierbij een voorlopig hoogtepunt.
‘Neon signature’, 1967
Billy Apple® zoekt met zijn werk de grenzen op tussen kunst en commercie. Hij laat zien hoe een kunstenaar en zijn kunst functioneren als hij het werk uit de galerie haalt en als product op de markt plaatst. Hij onderzoekt hoe dit proces verloopt en hoe de artistieke waarde van kunst zich kan verhouden tot de economische waarde. Volgens Apple® is het als kunstenaar altijd een kwestie van overleven. En hoewel veel kunstenaars ‘commercie’ een vies woord vinden, heeft hij met dit artistieke project een manier gevonden om financieel onafhankelijk te kunnen zijn.
Billy Apple
Zijn werk functioneert duidelijk in dienst van het concept. Ingelijste rekeningen vormen het werk Paid, waarbij een portret van Billy Apple® wordt geschetst aan de hand van een collectie van rekeningen die hij door de jaren heen heeft betaald. Posters met teksten als For Sale of juist Billy Apple Art: Free For the Taking. Glimmende appeltjes waaruit happen zijn ‘geconsumeerd’, een gouden appel die, jawel, ´zijn eigen gewicht in goud waard is´. En zo zijn er tal van andere werken te zien waarbij wordt gerefereerd aan commercie en marktwerking, of waarbij deze begrippen juist op de hak worden genomen.
‘2 Minutes, 33 seconds’, 1962
‘Juist in deze tijden is het werk van Billy Apple enorm relevant.’ vertelt curator Zoë Gray. ‘Hoewel onze ideeën over commercie en economie sinds het ontstaan van Billy Apple® enorm zijn veranderd, is zijn werk nu heel actueel.’ Het is inderdaad zo dat het werk van de kunstenaar gezien kan worden in de context van een tijd waarin vraagtekens worden gezet bij het functioneren van systemen als het kapitalisme. En dat is wat deze tentoonstelling interessant maakt. Het verassende ligt niet persé in de werken zelf, maar in het concept eromheen. Deze twee aspecten kunnen niet los van elkaar gezien worden: Billy Apple® ís zijn werk en andersom. Nu rest de vraag of het product Billy Apple® deze tijden van economische crisis zal overleven. ‘Ach,’ zegt de kunstenaar zelf tijdens de opening, ‘misschien wordt het na vijftig jaar Billy Apple wel weer eens tijd om Barrie Bates terug op de markt te brengen.’
De tentoonstelling is nog tot 13 september 2009 te zien in Witte de With, Center for Contemporary Art in Rotterdam. Op 25 juni wordt het tweede gedeelte van de tentoonstelling, Revealed/Concealed, geopend.
Billy Apple®. A History of the Brand: 1962 - 2009
Gezien in: Witte de With , RotterdamNog te zien tot: zondag 13 september 2009
Misschien ook iets voor u
Het braafste jongetje van de klas
/ 0 Reactiesdoor: Dafne Jansen0 Sterren.
Desalniettemin heeft Frame volgens de Utrechtse hoogleraar Ann Rigney, die de bijeenkomst opent, een van de strengste redacties waar ze ooit mee in aanraking is gekomen. Een dag na het verstrijken van de deadline vond ze tot haar grote verbazing al een aanmanend bericht in haar mailbox, dat doen niet veel collega’s hun na.
Backbone
Het congres wordt al even streng bestierd; de opening is exact om half een, de bijdragen worden kort gehouden door de dagvoorzitter die briefjes omhoog houdt met het aantal minuten dat de spreker nog rest, en ook voor vragen is een afgemeten hoeveelheid tijd beschikbaar. Het leidt tot enige hilariteit als een van de sprekers reageert met een ‘jaja, ik ben echt wel op tijd klaar’. Maar het moet gezegd worden: het werkt wel. Mensen die regelmatig dit soort congressen bezoeken weten dat sommige sprekers graag uitwijden en dat het tijdschema niet zelden volledig zoek is halverwege de dag, het is dan ook verfrissend om te zien hoe de jonge redactieleden er in slagen de touwtjes in handen te houden.
Diezelfde vasthoudende mentaliteit heeft er vast ook voor gezorgd dat Frame regelmatig grote namen zoals Jonathan Culler, N. Katherine Hayles en Marie-Laure Ryan weet te strikken voor een bijdrage. Samen met de regelmatige bijdragen van de ‘eigen’ literatuurwetenschappelijke staf uit Utrecht, maar ook Amsterdam, Leiden, Nijmegen, Gent en Leuven én de bijdragen van uitzonderlijk goede studenten in de rubriek Masterclass, vormen de stevige wetenschappelijke backbone die het blad meer dan lezenswaardig maken voor studenten en onderzoekers. Voor de gemiddelde leek is de inhoud waarschijnlijk wat te zwaar op de maag.
Actueel
~
Kortom: niets dan lof voor het braafste jongetje van de klas. Het enige dat er feitelijk nog aan ontbreekt, is een groter publiek. Ondanks dat zeker de helft van de bijdragen in het Engels zijn, richt Frame zich vooral op Nederland. In een tijd waarin een kwart van de wereld (en vermoedelijk 99 procent van de universiteiten) internet tot zijn beschikking heeft, lijkt me dat een onnodige beperking. Hopelijk gaat de redactie meer tijd en moeite steken in de recentelijk gerestylde website, zodat deze de komende jaren uitgroeit tot een boegbeeld van de Nederlandse literatuurwetenschap. Dat is een mooi streven voor een blad dat de wens heeft ‘nóg 25 jaar te bestaan’.
Frame verschijnt tweemaal per jaar. De abonnementsprijs bedraagt €10 voor studenten en €15 voor niet-studenten. Een los nummer kost €8,50. Meer informatie en bestellingen via de website.
Misschien ook iets voor u
Het einde van de wereld?
Werner Herzog houdt het al ruim veertig jaar vol als beroepsscepticus, zonder iets te verliezen van zijn verwondering over de gekte van de mens en de wereld waarin we leven. In zijn zoektocht zoekt hij altijd grenzen op en overschrijdt ze ook met regelmaat. Ditmaal echter gaat hij waar hij nog nooit is geweest, en de rand van de wereld doet zelfs hem verstommen. Nou ja, soms dan.
~
Wandelende weekendtas
Herzog interviewt diverse wetenschappers en een aantal van de vele gelukszoekers die, zoals een van hen zo treffend weet te verwoorden, daar zijn beland omdat Antarctica nou eenmaal het diepste putje is. Herzog beseft al snel dat vrijwel alle bewoners zo uit een van zijn films weggelopen zouden kunnen zijn, en hij begint zich steeds meer thuis te voelen. Hij spreekt met de bestuurder van de gigantische bus die hem op komt halen, een voormalig bankier die na omzwervingen in Midden-Amerika steeds meer afgezakt is. Er is een loodgieter die met grote stelligheid beweert van de Azteken af te stemmen, een onderzoekster die haar hele leven op reis is geweest en in het nachtleven van McMurdo een act opvoert als wandelende weekendtas, en een linguïst die als plantonderzoeker werkt op het enige continent dat geen talen kent (zo stelt hij zelf vol ironie vast).
~
Herzog kan dit alles niet weerstaan en identificeert zich volledig met deze dromers. Encounters verandert dan ook van toon en wordt meditatiever als de gesprekken verstommen en de regisseur zijn camera laat dwalen over het landschap en de zee daaronder. De conclusies die hij trekt zijn dan weer typisch Herzog als hij met overtuiging uitspreekt dat de mens gedoemd is te verdwijnen. Een visie die hij treffend weet te illustreren met de gevaren waaraan een groepje wetenschappers op de rand van de nog steeds actieve Erebusvulkaan dagelijks blootstaat. Niet dat Herzog het verscheiden van de mens betreurt. Hij is vooral geïnteresseerd in hoe de wereld eruit zou zien als dit wezen er niet meer is.
Gewisse dood
~
Encounters at the End of the World
Regie: Werner HerzogJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Onderhoudende onderbroekenlol
De ochtend na een vrijgezellenfeest in Las Vegas. Drie vrienden worden wakker in een totaal verragde hotelkamer. In hun midden bevinden zich onder andere een kip, een tijger en een baby. Van de bruidegom ontbreekt ieder spoor. Aan de mannen de taak om uit te vinden wat er de vorige avond is gebeurd.
Het uitgangspunt van The Hangover is eigenlijk zo sterk dat de film bijna wel moet tegenvallen. Verzin maar eens een geloofwaardige reden voor de aanwezigheid van een tijger in de badkamer. De scenarioschrijvers komen gelukkig een heel eind. The Hangover blijft lang verrassend en vooral ook grappig. Toch zijn lang niet alle mogelijkheden die de premisse biedt, benut. Die baby bijvoorbeeld wordt vrij snel bij zijn moeder afgeleverd en verdwijnt daarna uit beeld. De makers waren zeker bang dat de film anders te veel op 3 Men and a Baby zou lijken.
Mannelijke dertiger in de hoofdrol
~
Een onvermijdelijk onderdeel van de bromance is de vriend die nooit is opgegroeid. Terwijl de hoofdpersoon beschikt over een carrière, een vriendin en een aangepast uiterlijk, is deze vrijgezelle vriend de schrik van elke trouwlustige vrouw gebleven. Hij is lui, onvoorspelbaar, grof, dol op onderbroekenlol, draagt te strakke t-shirts die zijn bierbuik benadrukken en hij laat zijn baard staan. Zie daar Zach Galifianakis als Alan. Ook de andere personages in The Hangover geven een aardig idee van de prototypen waartussen de Amerikaanse man blijkbaar te kiezen heeft. Phil (Bradley Cooper) is een gladjakker die het vrijgezellenfeest aangrijpt om nog eenmaal uit de band te springen. In het dagelijks leven is hij leraar, vader en echtgenoot. Stu (Ed Helms), de nerd, is door en door degelijk. Hij zit zwaar onder de plak bij zijn feministische, ontrouwe vriendin, die hij ten huwelijk wil vragen. Doug, de bruidegom, wordt door iedereen aardig gevonden. Hij speelt verder geen rol van betekenis, omdat er het grootste deel van de film naar hem wordt gezocht.
Pietje Bellcomplex
~
The Hangover
Regie: Todd PhilipsJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Een overbodige recensie
.
Bolañomania. Op deze manier maakte Roberto Bolaños 2666 bij voorbaat al indruk. Maar is deze verafgoding terecht en kan dit boek de hooggespannen verwachtingen inlossen?
Beroemd worden als je dood bent. Vele schrijvers kunnen er over meepraten, zoals Herman Melville. Pas decennia na zijn dood kreeg hij de lof die hem toebehoorde vanwege zijn meesterwerk Moby Dick. Wat dat betreft valt het voor Bolaño mee: hij stierf in 2003. De dood van de auteur kwam weliswaar niet geheel als verrassing, maar het bepaalde het lot van 2666. Vijf romans werden gebundeld tot één boek. Het resultaat: een lijvige aanvulling voor de boekenkast. De 1070 pagina’s zijn samen goed voor 1,7 kilo leesplezier – het is dus geen boek dat je voor het slapengaan mee naar bed neemt.
Contrasterend
Dat de vijf verhalen oorspronkelijk als losse romans bedoeld waren, is terug te zien in het onderlinge kwaliteitsverschil. Het eerste deel (‘Het deel van de critici’) is een hoopvol begin van de roman. Een viertal West-Europese literatuurfanaten is op zoek naar hun literaire held: de Duitse schrijver Benno von Archimboldi. De schrijver is een levende legende en zijn bestaan is in mist gehuld – in die zin lijken Benno en Roberto wel een beetje op elkaar. De zoektocht eindigt bij de Noord-Mexicaanse stad Santa Teresa – in alle vijf de delen het vluchtpunt. Het tweede deel sluit slecht aan bij het eerste deel, en het derde deel zou beter dienst kunnen doen als filmscript. Pas bij het vierde deel lijkt er enigszins aansluiting te worden gevonden bij het mysterie rondom Archimboldi. Toch is dat vierde deel, getiteld ‘Misdaden’, in die zin niet bevredigend en doet het voornamelijk zijn naam eer aan: aan de lopende band worden meisjes en vrouwen in toenemende mate van gruwelijkheid verminkt en vermoord in Santa Teresa. Tientallen vondsten vullen de pagina’s op.
Tijdens het lezen van 2666 kan de lezer zich niet ontrekken aan de vraag wat Bolaño ons wil vertellen en waar deze woordenbrij toe leidt. Cruciaal in dit kaliber boeken is de spanningsboog, of in dit geval het ontbreken daarvan. Het wordt natuurlijk wel enigszins interessant als er een Duitser in Santa Teresa ten tonele verschijnt die, op verdenking van betrokkenheid bij enkele moorden, in de gevangenis belandt. Het is echter snel duidelijk dat de man niet de mysterieuze Duitse schrijver is. Het is ronduit typisch te noemen dat de ware spanningsboog van 2666 zich op pagina 1072 bevindt. Daar, in de inhoudsopgave, prijkt namelijk de titel van het laatste deel: ‘Het deel van Archimboldi’. Maar of de vier delen die daar aan voorafgaan (751 pagina’s) een opmaat zijn voor een literair orgasme? Dat valt nog te bezien en mag de nieuwsgierige lezer zelf uitvogelen.
‘Monumentaal’
Alle mooie woorden ten spijt, er kunnen wel degelijk gaten worden geschoten in 2666. En daar hoef je geen ‘rebel without a cause’ voor te zijn. Nodeloze uitwijdingen, minutieuze details en een ongekend aantal figuranten vullen ondienstig de pagina’s van 2666 en geven het geen kwaliteitsimpuls. Of het boek daadwerkelijk een meesterwerk is, en of Bolaño groter is dan Gabriel García Márquez, daar valt over te twisten en is voor dit boek niet relevant. Bolaño heeft zonder meer iets groots geschreven, iets monumentaals, alleen de uitwerking is nog wat mistig.
Eind maart vertelde Daniel Kehlmann dat hij 2666 aan het lezen was, en nog niet zeker wist of het een meesterwerk was of niet. Kehlmann had gelijk: dit is een roman die je moet laten bezinken, laten rijpen. Wellicht is dit de reden dat enkele maanden na de lofzang in Vrij Nederland, een uiterst kritische bloemlezing in dat zelfde blad verscheen. Laten we ons maar opmaken voor de Wieringamania en Zafonmania terwijl we 2666 rustig laten bezinken.
Prijs: 49,95
Bladzijden: 1072
ISBN: 9789029084482
Misschien ook iets voor u
Schoonheid van de natuur
.
In een jaar dat de Franse cinema met Entre les murs voor het eerst sinds 1987 weer eens een winnaar van de Gouden Palm produceerde en met Il y a longtemps que je t’aime een groot internationaal succes in de gelederen had, was het de relatief onopgemerkt gebleven biopic Séraphine, over kunstenares Séraphine Louis, die afgelopen maart zeer verrassend de César voor beste Franse film won.
~
Exentrieke vrouw
Het gevaar bij een film over een kunstenares als Séraphine is de wens alles te willen duiden. Niet zelden worden in biopics jeugdtrauma’s of andere schokkende gebeurtenissen uitgelicht om maar een oorzaak te kunnen verschaffen aan de kijker waarom deze persoon tot zulke artistieke hoogten kon stijgen. Het is de kracht van regisseur Martin Provost dat hij dit niet doet en veel ruimte laat voor de interpretatie van de kijker. Provost toont Séraphine als een excentrieke vrouw die vaak onderwerp is van spot in haar woonplaats. Ze trekt zich echter niets aan van haar dorpsgenoten en zondert zich volledig af, om in alle stilte aan haar kunst te kunnen werken.
~
Ingetogen regie
Een groot deel van de kracht van Séraphine is toe te schrijven aan de twee hoofdrolspelers, Moreau en Tukur. Moreau is indrukwekkend als Séraphine, een enigszins labiele vrouw die, ingegeven door een intens religieus besef, prachtige kunstwerken wist te creëren. Tukur doet weinig voor haar onder als Uhde, die een bijna even zo grote rol in het verhaal heeft als Séraphine, en worstelt met zijn Duitse afkomst en zijn homoseksualiteit. Het is de relatie tussen deze twee personages en de ingetogen regie van Provost die van Séraphine een prachtige film maken, die hopelijk de bekendheid van een relatief vergeten kunstenares ten goede kan komen.
Séraphine
Regie: Martin ProvostJaar: 2024
Distributeur: Cinéart
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Allegorie van tegenstellingen
Hoe wil je heten, vraagt acteur Peter Mullan aan acteur Andrew Garfield. De jongen denkt even na. Jack, zegt hij dan. Dat is een mooie naam, vind je niet? Ja, beaamt Peter. Jack is een mooie naam. Vanaf dat moment gaat de ‘Boy A’ uit de filmtitel als Jack door het leven.
~
Ontroerend
Inmiddels is Boy A volwassen geworden en probeert hij zijn leven weer op te pakken. Met behulp van zijn reclasseringsambtenaar Terry (Peter Mullan) vindt hij een baan als bijrijder op een vrachtwagen. Hij maakt vrienden en krijgt zelfs een relatie met een collega. Het verleden laat hem nooit met rust, maar hij mag zijn geheime identiteit aan niemand onthullen.
~
Grote thema’s
Ook de kindacteurs uit de flashbacks spelen uitstekend. Doordat je als kijker langzamerhand meer informatie krijgt over Jacks verleden, doen de scènes bijna pijn om naar te kijken, omdat je vermoedt wat de onschuldig ogende jongetjes te wachten staat.
Hoewel het realistische acteerwerk sterk doet denken aan films van Ken Loach of Mike Leigh, overstijgt Boy A het gemiddelde Britse arbeidersdrama doordat er grote thema’s als schuld en verlossing worden aangesneden.
Grote middelen
~
De symboliek werkt echter wel uitstekend. Wie bereid is om voor de duur van de film over de ongeloofwaardigheid van zulke tegenstellingen heen te kijken, kan zich onderdompelen in oogstrelend camerawerk, mooi acteerwerk en een sterk verhaal.
Boy A
Regie: John CrowleyJaar: 2024
Distributeur: Homescreen
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
De Marokkanen komen over u!
.
In haar SUV rijdt Nikki Koudstaal, echtgenote van vastgoedhandelaar Bart Jaap, het terrein van de Bergendaalse Golf & Country Club af. Als ze de grote weg wil opdraaien, knalt ze tegen twee jongens en hun scooter op. De jongens blijken een stel ‘kutmarokkanen’ die na veel ‘kankerhoer’ en ‘blah!’ maar liefst ‘vijf doesoe’ als schadevergoeding eisen. Omdat Nikki met alcohol achter het stuur zat, belooft ze angstig om te betalen.
Eva Perdon
Het gesprek van de dag is op dat moment de televisieshow ‘Wie wil het volk’ waarin gewone mensen een gooi doen naar het politiek leiderschap van een beweging. Een jonge vrouw uit de Achterhoek, Eva Perdon, is de gunst van het volk glansrijk aan het winnen. De man van Nikki raakt betrokken bij deze nieuwe politieke beweging en bedenkt het campagnethema: het moet maar eens uit zijn met dat Marokkaanse tuig dat onschuldige, Hollandse vrouwen afperst en verkracht.
Dat thema heeft Bart Jaap ontleend aan een bekentenis van zijn vrouw. Die is zwanger geraakt van haar Surinaamse minnaar Hugh en gebruikt de afpersing om haar man te misleiden: niet alleen is ze vijfduizend euro afhandig gemaakt, ze is bij de afdracht ook nog verkracht.
Meninkjes
Het plot staat tot dusverre nog maar in de steigers, toch heeft Janssen al zo’n honderd pagina’s ervoor nodig gehad. Het is de grote zwakte van dit boek: er gaan te veel woorden op aan overbodige randverschijnselen, oppervlakkige meningspuierij van zowel verteller als personages en al te uitleggerige passages.
Natuurlijk, zelfs een thriller die het predicaat ‘literair’ meekrijgt hoeft niet uit te blinken in een verzorgde stijl, en al te veel verduistering van motieven is aan het genre niet besteed. Maar een zin als ‘Kwebbelend knibbelden ze aan de knabbeltjes’ zou zelfs in een parodie overdreven zijn. En in één alinea driemaal aangeven dat een personage teleurgesteld is, heeft weinig met het creëren van duidelijkheid te maken.
Twee advocaten hebben het plan om de campagne te verstoren. Niet alleen levert dit weinig spanning op, hun motief is ook ongeloofwaardig en wordt door henzelf al na enkele bladzijden ondermijnd. Maar De stem van het volk is vooral ergerlijk om te lezen door de opzichtige pogingen van Roel Janssen om aan de stem van het volk tegenwicht te bieden. Door politici als Wilders en Verdonk en de op winst en kijkcijfers gefixeerde televisiemakers gaat het land naar de verdoemenis, zo wil hij de lezer inprenten.
Degradatie
Dat zou goed kunnen in een satire, het idee van de Idols-achtige verkiezing leent zich daar uitstekend voor. Maar de dikwijls in borrelpraat gegoten gesprekken over politiek, media en maatschappij komen niet verder dan opmerkingen over het Romeinse ‘brood en spelen’. De televisiedirecteur zegt: ‘De slogan “alle macht aan het volk” is naadloos overgegaan in “alle macht aan de media”.’
Met de steeds groeiende kwaliteit van het Nederlandse spannende boek is het extra teleurstellend dat Roel Janssen, vorig jaar winnaar van de Gouden Strop, alle prachtige kansen die zijn idee bood, heeft gemist. NRC Handelsblad gaf Janssen vanwege die Gouden Strop een ‘welverdiende plaats in de eredivisie’ van thrillerauteurs. Met De stem van het volk is hij echter direct weer gedegradeerd.
Prijs: 18,90
Bladzijden: 344
ISBN: 9789023440253
Link: Roel Janssen
Link: Voorpublicatie
Misschien ook iets voor u
Authenticiteit is de nieuwe waarheid
Hoe lang zal het nog duren voor de wereld van kranten en tijdschriften, van papier en drukinkt écht instort? De onheilstijdingen zijn al jaren niet van de lucht. Iedereen verwacht dat de oude media hoe dan ook zullen moeten inkrimpen, zo niet verdwijnen, onder druk van de alomtegenwoordige nieuwe media. In tien lange essays, samengebracht onder de titel Mediamores, zoekt Henk Blanken een nieuwe definitie voor oude journalistiek.
Blanken is adjunct-hoofdredacteur van het Dagblad van het Noorden en was in 2007 een van de schrijvers van de herziene Code voor de Journalistiek, waarin digitale media een plaats kregen. Mediamores laat zien voor welke dilemma’s de auteurs zich geplaatst vonden. Niettegenstaande de ondertitel – Over digitale cultuur, bloggende burgers en journalistieke ethiek – lijken de essays vooral geschreven voor journalisten van de oude media, zij die zich zullen moeten aanpassen, en niet voor de ‘bloggende burger’. Die laatste hoeft zich dan ook niet aan te passen, maar vindt de wereld aan zijn voeten.
Authenticiteit
Een van de terugkerende kwesties in het boek is wie er tegenwoordig nog journalist is en dus te maken heeft met de (niet-bindende) Code. Karakteristiek voor de nieuwe media is dat grenzen vervagen en scheidslijnen niet meer gelden. Wikipedia is tegelijk encyclopedie en nieuwsleverancier; columnisten hebben hun eigen scoops; bloggers bekommeren zich niet om hoor en wederhoor en als een nieuwtje op tientallen weblogs staat, mag het dan in de krant? Er is een schemergebied ontstaan tussen het particuliere en het openbare: het ‘collectieve domein’, waarvoor regels gelden die nog niemand kent.
De journalist had van oudsher meerdere taken: hij zocht de waarheid, schreef die op, filterde de feiten, leverde commentaar, verspreidde het nieuws en checkte zijn bronnen. Tegenwoordig, zegt Blanken, kan de journalist zich alleen nog door het verhaal onderscheiden – alle andere functies zijn overbodig geworden. Over de waarheid is Blanken niet heel duidelijk. Moet de journalist die wel of niet najagen? Het lijkt erop dat het onbegonnen werk is. Wat rest is authenticiteit, de waarheid van de 21e eeuw.
Niches
Dit zijn interessante ideeën om verder over na te denken. Net als de analyse die Blanken geeft van de massa en haar verhouding tot de media die voor haar zijn uitgevonden. De massa bestaat niet meer en de massamedia voldoen niet meer. Zij waren gestoeld op het principe van de informatieschaarste, terwijl we nu leven met een informatieovervloed. Alles versnippert, er is niets wat het grote publiek nog tegelijkertijd tot zich neemt. Internet bestaat juist bij de gratie van niches, waarin amateurs expert zijn en niemand het volledige overzicht heeft.
Blanken signaleert meer van zulke tegenstellingen. Bijvoorbeeld wanneer hij ingaat op de zaak van een man die tegen zijn zin door internet werd herinnerd: een niet zo handige uitspraak uit het verleden achtervolgde hem nog jaren later, bijvoorbeeld als potentiële klanten hem googelden. Het medium dat altijd wordt beschimpt vanwege oppervlakkigheid en vluchtigheid, blijkt het hardnekkigste archief aller tijden te zijn.
Mentaliteitsverandering
In de laatste paar essays werkt Blanken toe naar een soort ‘oplossing’. Of eerder een mentaliteitsverandering. In plaats van top-down te denken, zoals gebruikelijk bij de oude massamedia, die voorschreven wat het publiek zou zien, horen en denken, vraagt internet om een bottom-up benadering. Het publiek maakt zelf wel uit wat interessant genoeg is om tijd aan te besteden, wat de waarheid is. Dat kan leiden tot wijsheid en online samenwerking, en tot volkswoede en digitale lynchpartijen. Toch noemt Blanken zelfregulering de enige goede manier om hiermee om te gaan.
Het is bijna vreemd dat Blanken in dit interessante werk zelf niet meer blijk geeft van een bottom-up benadering. Misschien heeft dat te maken met zijn beoogde publiek, dat kennis nog uit boeken haalt. Als Blanken echt gebruik wil maken van het door hem (serieus?) geopperde ‘recht om gehoord te worden’, moet hij zelf het goede voorbeeld geven. Tijd voor een wiki, zou ik zeggen.
Prijs: 19,95
Bladzijden: 284
ISBN: 9789045011721
Misschien ook iets voor u
Oprechte punkrevival?!
.
De muziek van het Zwitsers/Duitse Bonaparte is redelijk rechttoe rechtaan. Staccato akkoordenschema’s, hier en daar wat elektronische drums om het verwijt van gedateerdheid voor te zijn en bijtend ironisch uitgesproken vocalen, die welhaast zonder uitzondering dogmatisch de tel volgen. Prachtig meezingmateriaal, springerige huis-tuin-en-keukenpunk om in de auto te laten schallen, de diepe analyses lijken thuisgelaten te kunnen worden.
Hersenloze trip
~
Een van de uitschieters van de plaat is ‘Who Took the Pill?’, een balsturige song die je van meet af aan bij de strot grijpt. ‘Anti-Anti’ klinkt heerlijk minimalistisch en de recalcitrantie stroomt haast je speakers uit. ‘Ego’ lijkt een oproep te zijn jezelf wat minder serieus te nemen, geheel volgens het credo van de band. Ook de rest van de tracks is licht verteerbaar en roepen op de alles belemmerende ratio voor eventjes thuis te laten. Gericht op de voeten, niet op het hart of het hoofd. Een band die de ‘punkgimmick’ dus goed begrepen heeft. Kernachtige songs met een opzwepend tempo en een band die een prettig obstinate houding heeft. Een fijn tegengif tegen het vaak wat grauwe leven van alledag.
Het laatste nummer van de plaat, ‘3 Minutes in the Head of Bonaparte’, geeft echter een vermoeden dat er tóch meer aan de hand is. De melancholie komt uit de coulissen in een rustiger nummer, waarin de zanger zijn adolescente stemgebruik verruilt voor een meer contemplatieve beschouwing van een aantal basale existentiële kwesties: de zin van het bestaan en twijfel aan het bestaan an sich.
Maatschappijkritiek
Als we de eerdere nummers op het album aan een tweede beoordeling onderwerpen, gewapend met dit serieuzere paradigma, lijkt er toch meer aan de hand te zijn. De songs zijn niet langer gemakkelijke adaptaties van het punkidioom, maar herbergen een kritische ondertoon. ‘Too Much’ wordt opeens een aanklacht tegen de tirannie van het wetenschappelijke denken, ‘Anti Anti’ een verwijt richting de graaiende bestuurlijke elite en ‘Blow It Up’ lijkt een oproep om de gezapige gestructureerde samenleving te laten proeven van wat dionysische anarchie.
Zoals met zoveel analyses is het dus maar net wat je erin wilt zien, met de juiste bril op zal het plaatje altijd aansluiten bij het discours dat je voorkeur draagt. Totdat schuld is bewezen krijgt Bonaparte het voordeel van de twijfel, en is hun kont-tegen-de-krib-houding een verfrissende.
Een rammelrockend plaatje dus, dat indien gewenst nog van inhoud getuigt ook. Grootste nadeel van de plaat is dat de houdbaarheid nogal te wensen over laat, een gevaar dat altijd op de loer ligt bij muziek die vanaf de eerste luisterbeurt met veel bravoure uit je luidsprekers komt. Ach, de leden van Bonaparte zullen er geen seconde korter door slapen, er zijn altijd wel feestjes te vinden waar nieuwe gegadigden zich gedwee laten verwarren door de ambiguïteit van de band.
Bonaparte
Album: Too MuchLink: Bonaparte (MySpace)
Link: Bonaparte (officiële website)
Misschien ook iets voor u