Theater / Voorstelling

Vluchteling zijn: ben je nuttig?

recensie: Het Filiaal - Toen mijn vader een struik werd

.

Ben je nuttig?


Als Toda’s vader opgeroepen wordt voor het leger en zich moet camoufleren met struiken om met ‘de enen’ te vechten tegen ‘de anderen’, zit er voor Toda niets anders op dan op zoek te gaan naar haar moeder in het buitenland. Op reis komt zij allerlei raar volk tegen dat haar niet altijd even goed gezind is. Een mensensmokkelaar wil meer geld zien, twee oude dametjes willen haar op schoot hebben en een mislukte legerofficier gebruikt haar om te leren commanderen. Ook in het opvangtehuis vinden de kinderen dat ze raar praat en de belangrijkste vraag is: ‘Ben je nuttig?’ Als Toda ten einde raad van deur tot deur gaat om briefjes te verspreiden met de vraag of iemand haar moeder kent, komt het toch allemaal nog goed.

Op locatie


~

Regisseur van Het Filiaal Monique Corvers bewerkte zelf het gelijknamige boek van Joke van Leeuwen. Heleen Verburg schreef liedteksten en Gábor Tarján verklankte haar woorden. Mirthe Klieverik als Toda speelt in haar eentje of haar leven er vanaf hangt. Ze loopt, rent, praat, zingt, speelt, kruipt in de huid van en is ondertussen ook nog in staat regelmatig een een-tweetje aan te gaan met het publiek. Ruim een uur lang kneedt en boetseert zij Toda’s wereld. Gitarist Peter Sambros is machinist van de muzikale trein en als het even kan, kruipt hij achter zijn gitaarinstallatie vandaan om als verknipte legerofficier te schuilen bij Toda’s verstopplek in het bos. Voor de speellocatie zijn ze uitgeweken naar het voormalige Transformatorhuis, alwaar de rauwe fabriekshal, met een dak dat tot in de hemel reikt en ventilatoren zo groot als molenstenen, getuigt van industriële activiteit.

Hieperen

Toen mijn vader een struik werd is vakkundig in elkaar gezet door het Het Filiaal – duo Corvers en Tarján. De karakteristieke taal van Joke van Leeuwen is bewaard gebleven en Verburgs liedteksten zouden zo uit het boek gekropen kunnen zijn. Toch beklijft het niet echt en blijft het afstandelijk. We beleven – samen met Toda – de reis opnieuw. Haar manier van vertellen, steeds in de verleden tijd, veroorzaakt een eindeloze keten van toen-en-toen. Daarnaast is de informatiedichtheid hoog. Deze verteltrant vraagt om tegengas door het uitspelen van de situaties, of door gewoon even niks.

De gedachte van Joke van Leeuwen tijdens het schrijven was: ‘Hoe is het om op de vlucht te zijn?’ Mirthe Klieverik lijkt die gedachte te willen vertalen door een constante, expliciete spanning in haar doen en laten: een hoge ademhaling, permanente nervositeit en hyper speelstijl. Op de vlucht zijn is vast en zeker niet relaxed. Een uur lang hieperen maakt de spanning echter niet per definitie invoelbaar.

Echt spannend

Het wordt pas echt spannend als een grote hydraulische lift in beweging komt. Aangevuld met sonore vervormde gitaarklanken, komt het Transformatorhuis tot leven en is Toda’s angst lijfelijk voelbaar. Het zijn de spaarzame momenten waar de locatie naar hunkert. Als Toda dan een brief leest, door haar vader geschreven vanuit het legerkamp, is daar het gevoel van ontheemd en vervreemd zijn: het op de vlucht zijn.

Toen mijn vader een struik werd is nog tot en met zondag 30 juni te zien in de weekenden. Voor meer informatie: www.hetfiliaal.nl

Muziek / Album

Verfijnde muziek

recensie: Loch Lomond - Dresses

Het vijfde album van Loch Lomond ademt de rust en sfeer uit van het plaatsje op aarde met dezelfde naam. Wie ooit in Schotland is geweest en Dresses hoort, tovert daarmee direct het beeld voor ogen.

Toch komt Loch Lomond allerminst uit Schotland. De roots van deze formatie liggen in Portland in de USA. Singer-songwriter Ritchie Young is de drijvende kracht achter deze band. Bijna alle composities komen van zijn hand.

Ruimtelijke muziek
De vergelijking die zonder moeite boven komt drijven bij het beluisteren van Dresses is die met stijlgenoten Fleet Foxes. Dat zit hem dan vooral in de pianoklanken en samenzang die her en der te horen zijn. Maar Loch Lomond is geen broertje of zusje van voornoemde band. Daar is Dresses een veel te verfijnd werkstuk voor. De ruimtelijke muziek op deze cd is van een zuiver soort. De smaakvolle arrangementen met strijkers, piano en akoestische instrumenten geven ruimte aan de zangpartijen. Zo heeft ‘The Way’ door de dameszang een heel zalvend karakter. Het gebruik van zangers en zangeressen zorgt voor een fijne afwisseling in beleving van de muziek.

Indrukwekkende instrumentatie
Dat Loch Lomond klein en groots tegelijk kan zijn, zonder stijlbreuk te plegen met de rest van het album, bewijst de band in ‘Kicking with your Feet’. Deze compositie begint met klanken die CocoRosie in gedachten oproepen. Maar na een minuut ontvouwt het lied zich pas echt en stijgt Loch Lomond boven zichzelf uit met indrukwekkende instrumentatie en zang die je het lied inzuigen om je pas tegen het einde los te laten. Vervolgens word je meegevoerd op de klanken van ‘10.000 Lakes’, dat de sprankelende lucht ademt die al eerder voelbaar was aan het begin van het album. ‘Black Dresses’ sluit het album af met een fijne wisselzang tussen de dames en de heren in de band. Smaakvol trompetgeluid en xylofoon onderstrepen de verfijndheid van de muziek. Het is een passende compositie om Dresses mee af te ronden. Binnenkort is de band in Nederland wat een mooie gelegenheid biedt om te horen hoe ze dit live ondersteunen.

Theater / Voorstelling

Op zoek naar geluk: nature or nurture

recensie: Het Nationale Toneel - Strange Interlude

‘Nature or Nurture’, is de onderliggende vraag van Eugene O’Neills avondvullende werk Strange Interlude (1928). Net als in Ibsens werken is de hoofdpersoon een vrouw die haar leven against the grain in eigen hand wil houden: een onmogelijke opgave.

in eigen hand wil houden: een onmogelijke opgave.

~

Tussen verrijdbare kamerschermen in vele grijstinten en een set uit de kluiten gewassen banken ontrafelt zich het leven van Nina Leeds (Ariane Schluter). Het publiek wordt deelgenoot van haar levenswandel. De bruine lederen fauteuil van vader blijft meeverhuizen en herinnert zo aan de constante aanwezigheid van vader en zijn moralistische opvoeding. Deze zal bepalend zijn voor Nina’s verdere leven. Nina’s grote liefde – piloot Gordon – is verongelukt. Haar vaders moraal stond een huwelijk in de weg en Nina blijft zodoende achter met een onvervulde liefde en wrok tegenover haar vader. Drie mannen cirkelen om haar heen: de schrijver good old Charlie (Jappe Claes) is huisvriend en stiekem verliefd op Nina. De dandy arts Ned (Mark Rietman), is een player en wil zich niet binden. Echtgenoot en zakenman Sam (Dries Vanhegen) heeft een wat labiele persoonlijkheid, erfelijk belast door generaties psychiatrische patiënten. Alle drie zijn zij ‘begeesterd’ door Nina, maar twee andere mannen – de verongelukte Gordon en haar overleden vader – blijven aan de touwtjes trekken. Kiezen voor één van de drie is onmogelijk. Als het uiteindelijk toch tot een huwelijk komt met Sam, is schoonmama snel ter plekke om Nina in te fluisteren: ‘Gelukkig zijn, is streven naar het goede,’ meer niet. ‘Het goede’ is het verwekken van een gezond kind, niet behept met de ‘zwakke genen’ van de familie. Ned is de ideale donor; zo geschiedt het. Hoewel Ned tijdelijk uit haar leven verdwijnt, Sam carrière maakt en Charlie voor eeuwig huisvriend blijft, vindt Nina geen rust. In de nadagen van haar leven, berust zij en blijft ze achter met Charlie, (huis)vriend, kameraad en tegelijkertijd ‘vader’. 

‘Interior monologues’


~

De Amerikaanse auteur Eugene O’Neill (1888-1953) schreef ongeveer 25 avondvullende toneelwerken, waarin zijn personages veelal op zoek zijn naar betekenis in het leven. O’Neill schuwde het experiment niet. In Strange Interlude schrijft hij het uitspreken van interior monologues voor, om zo de gedachten van de karakters te duiden. Regisseur Johan Doesburg koos ervoor om deze passages steeds met het gezicht naar het publiek gericht te plaatsten, meestal met een neutralere stem en een tijdelijk ‘bevriezen’ van de handeling. Het is even wennen, maar het werkt. De tegenstrijdigheden in denken en doen, leveren komische situaties op: een liefdesscène wordt tegelijkertijd van commentaar voorzien door één van de twee. Doesburg heeft zeer ervaren acteurs tot zijn beschikking en gezien de enorme lengte, is het al een prestatie op zich om te zien hoe zij zich een weg banen door het script (overigens prachtig vertaald door Marcel Otten). Rietman is kleurrijk en schakelt moeiteloos, Jappe Claes is komisch in zijn onhandig gedraaikont rond Nina, en Dries Vanhegen is de clown van het stel. Hij is zich helemaal niet bewust van de dubbele praktijken van de andere twee mannen en dat maakt hem tevens aandoenlijk. Hier tussendoor laveert Ariane Schluter met verve. Terwijl de mannen door de jaren heen niet lijken te veranderen, maakt haar personage een hele ontwikkeling door van avontuurlijke jonge vrouw tot een wijze dame op leeftijd. De acteurs weten ‘lucht’ in de voorstelling te houden door elkaar uit te dagen en te verleiden. De cartooneske geluiden die zij produceren zijn daarbij overbodig. Strange Interlude is het waard om gezien te worden, al is het bezit van goed zitvlees een absolute noodzaak. De voorstelling is nog tot en met 31 mei te zien in het theater.

Boeken / Fictie

Zwarte kantoorhumor

recensie: Valerie Eyckmans - Verloren maandag

‘De ergste dagen zijn maandagen. Maandagen lijken wel een slechte trip. Een nachtmerrie die pas begint als je wakker wordt.’ Herkenbaar? In haar debuut Verloren maandag schept Valerie Eyckmans bepaald geen rooskleurig beeld van het kantoorleven.

Eva Slaets neemt het niet zo nauw met haar carrière, familie, vriendschappen en relaties. Hoewel ze begin dertig is en rechten heeft gestudeerd, verdoet ze haar tijd met saaie interimbaantjes. De meeste avonden maakt ze de stad onveilig met haar beste vriendin Elise. Maar dan krijgt Elise een nieuwe vriend met wie ze serieuze toekomstplannen heeft. Zonder haar vaste ‘partner in crime’ wordt Eva nog meer geconfronteerd met haar eigen toekomstontwijkende gedrag.

Koelbloedige stoker
Ogenschijnlijk is Eva een ongevoelig en gewetenloos kreng. Onder het mom van ‘plezier moet je zelf maken’ schept ze er genoegen in om een echte bitch te spelen op de werkvloer. Collega’s weet ze behendig naar haar hand te zetten en tegen elkaar uit te spelen.

Vanaf dag één creëert ze een afkeer voor haar collega Leen, met wie ze een bureau deelt. Eva’s nijd uit zich in flauwe maar komische streken als het gieten van koffie in Leens plantje en moonboots. Haar fratsen krijgen echter een minder onschuldig karakter wanneer ze ontdekt dat Leen een affaire heeft gehad met een van de vertegenwoordigers van het bedrijf. Eva grijpt haar kans door flink wat zout te strooien in deze oude wond.

Maar ook de nieuwe vriend van Elise, die loenst en door Eva toepasselijk Scheeloog wordt genoemd, moet het ontgelden. Eyckmans’ gevoel voor humor levert verscheidene hilarische passages op, zoals de volgende waarin Scheeloog aan Eva vraagt wat voor werk ze doet:

Ik leg hem uit dat ik een gesubsidieerd wetenschappelijk onderzoek leid dat onderzoekt of er een causaal verband is tussen het kijken naar homoseksuele porno waarin de nadruk op anaal geslachtsverkeer ligt, en de consumptie van vroegrijpe bananen. Hij knikt en vraagt aan welke faculteit ik verbonden ben.

Eyckmans’ jarenlange ervaring met het schrijven van columns en reportages is terug te zien in haar vlotte en vindingrijke schrijfstijl. Het is jammer dat ze de neiging heeft steeds dezelfde metaforen te gebruiken, zoals Scheeloog die gaat ‘kwispelen’ wanneer hij enthousiast wordt over iets. Liever richt Eyckmans zich op de cynische en humoristische scènes, hier is ze op haar best.

Getroebleerd verleden
Hoewel Eva geïntroduceerd wordt als een oppervlakkig personage, wordt gaandeweg duidelijk waar haar frustraties vandaan komen. Door de getroebleerde relatie met haar moeder, stiefvader en ex-vriend komt ze niet vooruit in het leven. Met deze achtergrondinformatie krijgt het verhaal wat meer diepgang, maar het blijft de vraag of deze problemen haar sociaal onaangepaste gedrag legitimeren.

Eva lijkt niet echt een hoge pet op te hebben van haar medemens en haar lompe gedrag gaat op den duur een beetje vervelen. Het is dan ook een verademing wanneer Eva zelf in gaat zien dat haar gedrag erg kinderachtig is. Dit inzicht maakt Verloren maandag tot een moderne coming-of-age roman, waaruit blijkt dat ook dertigers nog niet te oud zijn om volwassen te worden.

Boeken / Fictie

Een debuut met een hoog C. Buddingh’-gehalte

recensie: Bernke Klein Zandvoort - Uitzicht is een afstand die zich omkeert

Af en toe verschijnt een debuut dat boven het maaiveld uitsteekt. Dat geldt voor Uitzicht is een afstand die zich omkeert van Bernke Klein Zandvoort.

‘Hoe vind je houvast in een wereld waar alles caleidoscopisch beweegt?’ De eerste zin van het achterplat duidt op een belangrijk element in de bundel: beweging. Bovendien op de moeite die je moet doen om jezelf staande te houden in een dynamische wereld.

Decors
Die wereld lijkt een theater dat geen acht slaat op zijn waarnemer. Het is druk-druk in de weer met het opbouwen en verplaatsen van de decorstukken: gevels die rond een gehaaste blinde man ‘overeind worden getakeld’, vanaf een drempel vouwt een ’tuin crescendo open’. De opgeroepen wereld komt over als een bewegend lichaam. Hoogwerkers ‘reiken’ naar gebouwen, golven ’tikken’ aan en dimlicht ‘sluipt’ uit de barstraat. Een merel ‘niet wetend wat te doen / een stukje karton tussen zijn snavel’ krijgt iets menselijks.

Door de grootse afstand en nabijheid van de verschillende decorstukken zijn de beelden adembenemend. Neem de eerste strofe van het openingsgedicht:

over de steile heuvels vlokken schapen
een colonne koeien probeert een wolk voor te blijven
die zijn reusachtige schaduw op het gras achter zich aan trekt
over een slobberweggetje klim ik, een emmer
in zichzelf klotsend water, de heuvel op

De acteur
Als de bundel bestaat uit al dan niet bewegende decors, dan zijn de personen in de bundel acteurs. De vertellende speler van deze bundel komt soms wat gekunsteld over:

als ik op de schuine zijde sta
dan ligt ergens in de aarde een loodrechte hoek

vier hoeken maken een panorama van 360 graden

Mensen die op het kermisrad langs de Thames staan, staan daar omdat ze ‘op een cirkel willen staan’.

Ook in de grote dichtheid van betekenishoudende woorden of zinnen klinkt die gekunsteldheid door: kuilen in het wegdek van Klein Zandvoorts gedichten zijn ‘plotselinge kuilen’, dromen zijn niet zomaar dromen, maar ‘laatste dromen’, ’tonen’ zijn gejaagd. Al moet gezegd dat deze stijlvorm binnen de afzonderlijke gedichten wel op zijn plaats is.

Debuut
Dat je de personages als acteurs kan zien, betekent niet dat de waarnemingen en gedragingen geacteerd overkomen. Bovendien is het toonvaste Uitzicht is een afstand die zich omkeert vanwege de beeldrijkheid een weergaloos debuut. Het legt niets uit, maar toont het waargenomene zoals het literatuur betaamt.

Boeken / Fictie

Lekker viswijf

recensie: Erik Vlaminck - Miranda van Frituur Miranda

Taalvirtuoos Erik Vlaminck is in Nederland lang niet zo populair als in zijn geboorteland België. Kunststukjes als Miranda van Frituur Miranda brengen daar hopelijk in rap tempo verandering in.

Tuig van de richel

Haar vel is zo bruin als dat van de eerste de beste Marokkaan. Haar haren zijn nog altijd even blond als die van Marilyn Monroe. Ze heeft nog altijd van die lange bijgeslepen nagels waar ze een mens kwansuis de ogen mee zou kunnen uitkrabben. Maar ze is vetter geworden. Haar buik puilt over haar broeksriem. En het vel in haar hals is beginnen craqueleren. Als ze niet oplet krijgt ze een krokodillenvel. En als ze wel oplet, ook.

Deze beschrijving van Miranda vanuit het oogpunt van haar liefhebbende echtgenoot stamt uit Suikerspin, een roman van Vlaminck uit 2008. Miranda is een echte forain, wat wil zeggen dat ze behoort tot het kermisvolk en dat bovendien haar beide ouders van de kermis komen. Ze beheert vakkundig de friettent, alwaar ze haar Vlaamse fritten bakt, tot haar armen vol littekens zitten van het alsmaar opspattende frituurvet. Waar ze in Suikerspin slechts een bijrol speelt, krijgt ze in de novelle Miranda van Frituur Miranda gelegenheid om haar kant van het verhaal te doen.

Taalvirtuoos

Miranda van Frituur Miranda is vooral een theatermonoloog, waarin voornoemde haar zegje doet over de kermisexploitanten, de foorkramers, en ondertussen een geheim onthult dat in GTST niet zou misstaan. Ze doet dat op onvervalst volkse wijze, zodat haar afkomst ondanks haar bloemrijke zinnen nooit ongeloofwaardig wordt. Zoals in menig ander verhaal hangen haar grootste problemen samen met de andere sekse:

Ik heb bij Modest, zowel bij volle licht als in het pikkedonker, elke vierkante centimeter van zijn nogal groot lijf bepoteld en betast en ik heb nergens ooit een geweten voelen zitten. En nu blijkt hij ineens last van een geweten te hebben. Venten zijn niet te schatten.

Vlaminck bewijst maar weer eens dat de Vlaamse taal veel bloemrijker is dan de Nederlandse. Van correct woordgebruik als ‘degoutant’ (afschrikwekkend), ‘miserie’ en ‘prakkiseren’ gaan de knieën van menig taalliefhebber knikken. Ondanks dat eindigde hij in 2012 overigens niet in de top drie prominenten van het Groot Dictee der Nederlandse taal.

Voorproefje

Erik Vlaminck bracht al op 21-jarige leeftijd zijn debuutroman uit en werkt sinds meer dan dertig jaar gestaag aan zijn oeuvre als roman- en theaterschrijver. Daarnaast publiceert hij regelmatig in diverse tijdschriften. Miranda van Frituur Miranda getuigt van onvervalst vakmanschap, hoewel de 88 pagina’s die de novelle telt niet genoeg zijn om Vlaminck volledig uit de verf te laten komen. Als voorproefje of aanvulling op het ‘grote’ werk, Suikerspin, is het echter een mooi boekje.

8WEEKLY

Tweetakt, 30 maart en 1 april

Artikel: Jong talent en een nieuwe speeldoos

.

Paasweekend. Dan kun je natuurlijk naar de IKEA. Of de woonboulevard in het algemeen. Maar misschien is het Tweetakt festival een geschikt alternatief. Gezien het aanbod is dat eigenlijk gewoon een zekerheid.

In theater Kikker presenteert Marien Dorleijn, de frontzanger van Moss, drie jonge muzikale talenten/bands. Uit tientallen inzendingen koos Dorleijn drie winnaars die in het knusse theater drie eigen nummers ten gehore mogen brengen. Of er een nieuwe Moss tussen zit moet nog blijken, maar dat we met getalenteerde muzikanten te maken hebben wordt al snel duidelijk.

De nieuwe generatie

~


Als eerste mag Rob Lemmens het publiek voor zich weten te winnen. Deze 17-jarige jongeman mist duidelijk podiumervaring. Zijn liedjes komen nog ietwat onzeker langs zijn stembanden richting zaal. Zijn in grote getale opgedraafde vrienden laten zich daardoor echter geheel niet hinderen in hun enthousiasme. En, hoewel wat onzeker gebracht, wordt duidelijk dat hier een veelbelovend liedjesschrijver te beluisteren is. Het respect groeit als blijkt dat dit zijn allereerste optreden is. Voor deze wedstrijd heeft hij zijn eerste liedje geschreven en ingestuurd. Wanneer blijkt dat hij als een van de winnaars uitgekozen is en drie liedjes ten tonele moet brengen, tovert hij nog snel even twee extra nummers uit zijn muzikale hoed. Petje af.

Daarna is Démira Jansen aan de beurt. En hier geen enkele terughoudendheid. Zodra deze fragiele 15-jarige jongedame haar strot opentrekt worden we geconfronteerd met een heerlijke, krachtige stem. Het is ook meteen duidelijk dat Démira, ondanks haar leeftijd, al wat langer aan de weg timmert. Na de aarzelende eerste stappen van Lemmens zien we nu een zelfverzekerde artiest op het podium staan. Ook haar eerste videoclip is al het web op geslingerd en toont diezelfde professionaliteit (The Man in Black). Ook haar eerste EP heeft al het levenslicht gezien. Hier gaan we nog wel het een en ander van horen.

De oude generatie
Vervolgens is het podium beschikbaar voor een band met de tongbrekende naam The Aron & Florian Bevelander Bandexperience. Na de folknummers van Démira Jansen is het nu tijd voor wat stevige rock. Twee jongens van 15 en 13 jaar, een elektrische gitaar (die nog van Pappa Bevelander is geweest) en een drumstel: dat is de bandexperience die Aron en Florian ons te bieden hebben. Vooral de inzet en het enthousiasme van de jongste broer Bevelander achter zijn drumstel werkt aanstekelijk. Hoewel de liedjes van de A&FBB niet de diepgang hebben van de Lemmens’ songs is hier wel sprake van lekkere tienerrock. Ongecompliceerde teksten en een stevige beat zorgen voor lekker in het gehoor liggende nummers met een flinke dosis volume.

Na al dat jonge geweld is het tijd voor een kort optreden van de oudjes. Moss betreedt in uitgedunde vorm het podium. Omdat de bassist sinds 1 januari de band heeft verlaten moeten de overige leden hun set al improviserend ten gehore brengen. Dit zorgt voor een lekkere rommelige set, die nog eens versterkt wordt door geklungel met cassettebandjes waarop ze hun ondersteunende beats hebben staan. Dit gestuntel doet niets af aan het optreden. Sterker nog: het wordt er authentieker en innemender door. Hoewel de nieuwe generatie dus al aan de deur staat te rammelen, hoeven de oudgedienden zich voorlopig nog geen zorgen te maken dat ze buitenspel gezet gaan worden. Moss kan nog wel wat jaartjes mee. Zelfs zonder bassist.

Combinaties: succesvol of mislukt?

~


Tijd voor twee andere namen die al een tijdje meedraaien in de muziekwereld: Roos Rebergen (Roosbeef) en Torre Florim (De Staat). Na hun succesvolle samenwerking op De Speeldoos is het nu alweer tijd voor de presentatie van De Tweede Speeldoos. Nederlandstalige liedjes ontleend aan de ontroerende, herkenbare of grappige verhalen van zeventien acteurs met een verstandelijke beperking. De combinatie van de vervreemdende Roos en de gestileerde rocker Torre levert weer een aantal heerlijke nummers op. De op het eerste gezicht vreemde samenwerking werkt uitstekend. Op het podium eigenlijk nog veel beter dan op de cd. Dit is een ervaring die je zeker een keer live moet ondergaan.

We sluiten ons Paasweekend af met het drietal Gerro, Minos and Him. De choreografen Simon Tanguy en Roger Sala Reyner presenteren een drie kwartier durende dansvoorstelling waarin drie mannen elkaar voortdurend op de proef stellen. De opzet: ‘In een mix van ruwe en subtiele bewegingen sparen de dansers elkaar niet en laten ze het publiek voortdurend in verwarring over wie leidt en wie volgt. Een gedanste vriendschap vol passie, humor, wreedheid én liefde.’ Het resultaat: een stuk waarvan ook de makers in verwarring geraakt lijken te zijn. De wisselingen in leiden en volgen resulteren in een onsamenhangende combinatie van gedragingen. De wisselende cohesie tussen de dansers lijkt door geen enkele rode draad verbonden te zijn. De gebruikte humor is bovendien van slapstick-niveau en voelt als een goedkope manier om de aandacht af te leiden van het gebrek aan samenhang in de choreografie. Al met al niet de meest geslaagde afsluiting van een verder zeer vermakelijk weekend Tweetakt. Een vreugdedansje blijft dan ook uit deze avond.

Muziek / Concert

Strak in Adidas pak

recensie: Eels

In een uitverkocht Paradiso stonden 3 april voor de derde achtereenvolgende avond Mark ‘E’ Everett en zijn companen op het podium. Strak in Adidas-trainingspak, met bijbehorende schoenen, zonnebril en baarden: vijf identieke EELS. Dit strak geldt niet alleen voor het pak, maar ook voor de show en de muziek. Met de nadruk op de laatste cd, Wonderful, Glorious werden 17 nummers en een aantal toegiften gespeeld uit de rijke muzikale carrière van E.

Met volle overtuiging start de show met ‘Bombs Away’ en ‘Kinda Fuzzy’ van het laatste album, gevolgd door eerder werk en een geweldige uitvoering van ‘Oh, Well’. Hierin volop ruimte voor spetterend gitaarspel van The Chet. Na een overweldigende golf rock volgt een aantal rustigere nummers, zoals ‘On The Ropes’, waarin het talent van E om mooie melodieën en sterke teksten te schrijven goed naar voren komt.

Afgaande op het mooie decor, de uitgebalanceerde lichtshow en de volgorde van de nummers, heeft E goed over deze show nagedacht. Zijn band ondersteunt hem met tomeloze energie in uitbundige rocknummers, maar staat hem ook bij in zijn prachtige ballads, precies de juiste balans vindend.

Vanaf het begin is de show doorspekt met

~


veel hugging en enigszins flauwe toneelstukjes zoals de running gag van stroopwafels uitdelen aan bandleden en publiek, als ook een ‘huwelijk’ om de tienjarige samenwerking tussen E en The Chet te bevestigen. Grappig detail hierbij is dan weer wel dat vier Amsterdamse dames van plezier in pikante verpakking als getuige optreden. Ook de wereldberoemde spacecake ontbreekt niet. Al met al haalt het wel de vaart uit een show die verder goed in elkaar steekt.

Na de onderbreking met het ‘huwelijk’ knalt het weer verder met ‘Go, Knuckles’, ‘Itchycoo Park’ van The Small Faces en ‘Souljacker Pt 1’ om te eindigen met ‘Wonderful, Glorious’. Na gezwaai naar publiek en meer gehug onderling worden nog enkele nummers als toegift gespeeld, waaronder een mash-up van ‘My Beloved Monster’ en ‘Mr E’s Beautiful Blues’, waarna het podium langzaam onder muzikale begeleiding van de band door EELS-look-a-like roadies wordt ontmanteld.

Boeken / Fictie

Brief aan Herman Brusselmans

recensie: Herman Brusselmans - Mogelijke memoires

.

Beste Herman, laat ik maar met de deur in huis vallen. De reparatie ervan zal ik voor mijn rekening nemen. Hoewel ik na het lezen van Mogelijke memoires niet zeker meer weet of je graag volk over de vloer hebt.

Ik dacht dat je misschien wel wat behoefte had aan gezelschap. Je vertelt in ieder geval uitgebreid (en met verve) over hoe alleen je je voelt. Mocht ik in Gent wonen, ik zou je komen bezoeken. Spijtig dat je kat Seinfeld en jij niet samen konden blijven. Een mens zou van minder eenzaam zijn.

Een groet

Maar goed, ik vermoed dat ik heb gezegd wat ik zeggen kon. Voorlopig tenminste. Over Mogelijke memoires in ieder geval. Ik heb er erg van genoten, omdat het de verschillende stijlen die je beheerst bij elkaar brengt. Die absurdistisch aandoende jeugdherinneringen en (vooral) het zelfreflectieve schrijverschap. Als lezer leef je mee met de schrijver die in zijn loft zit te vereenzamen, bijvoorbeeld. Maar ook de interpunctie is weer eens voortreffelijk.

Dank ook dat je De man zonder ziekte bespreekt. Dat scheelt mij weer moeite. Dan heb ik tenminste de tijd om ook weer eens naar Jefferson Airplane te luisteren. À propos, heb je al een nieuw drumstel? En welk merk is het geworden? Want als je in mijn bandje komt drummen, moet dat natuurlijk wel een goed merk zijn. We oefenen soms, in Den Haag. Goed. Genoeg. Komt goed.

Muziek / Achtergrond
special: De zaterdagavond en zondag

Paaspop vlamt aan het slot

Na de opmaat op vrijdag en een fraaie zaterdag met voornamelijk Nederlandse topacts werkt Paaspop in Schijndel naar een ijzersterke afsluiting toe op zondag. De namen groeien met de dagen.

Paaspop heeft met tweeënvijftigduizend bezoekers het record van andere jaren met duizend verbeterd. Ondanks de koude trokken velen naar Schijndel om zich te warmen aan de muziek, ander entertainment en ongetwijfeld aan elkaar. De mix in leeftijden is groot maar heeft een groot aandeel in de jeugd van rond de twintig.

Zaterdag met zinderende Nederlandse acts

Epica

Epica

Epica speelt aan de vooravond van hun tournee door Azië en Australië bijna letterlijk het dak van de Phoenix tent in Schijndel. Het tienjarig jubileum laat geen enkele vermoeidheid zien. De band is vol energie en straalt letterlijk op het podium. Epica is zeker niet langer een kleine afstammeling van After for Ever en doet niet onder voor Within Temptation. De songs zijn altijd al sterk geweest en de theatrale uitvoering mag er zijn. Het geluid op de verschillende podia is over het algemeen goed te noemen. Maar soms is de geluidstechnicus te veel vriendjes met de drummer en de bassist waardoor op sommige plekken in de tent het geluid door de bassen wordt weggedrukt. Dit fenomeen treedt bijvoorbeeld bij Will and the People op terwijl bovendien de muziek van deze band meer tot zijn recht zou komen op een intiem podium. De band speelt een fraaie set maar de kleinheid van de liedjes verwaait in de grote ruimte van de Apollo tent. Onze eigen Caro Emerald daarentegen kan prima overweg met de grootsheid van het podium en ze bespeelt het publiek uitstekend met haar band. De begeleidende band van Emerald alsmede het geluid zijn van een formidabel niveau en doen verlangen naar het nieuwe album. Emerald speelt nummers van dat nog te verschijnen album The Shocking Miss Emerald. De afsluiting op zaterdag is in handen van Dinand Woesthof’s Kane. Woesthof lijkt minder fit dan anders en het geluid is ook niet helemaal perfect. Kane speelt natuurlijk composities van het onlangs verschenen Come Together maar kan niet om de grote hits heen. Op routine speelt Kane een set die het publiek zichtbaar behaagt.

Overtreffende trap op zondag
Wie twijfelde of Golden Earring zanger Barry Hay met zijn jonge honden-band Flying V Formation zelfs maar in de schaduw zou kunnen staan van Nederlands oudste rockband, moet na het optreden in Paaspop toegeven dat deze band een fijne en soms vernieuwende versie van oude Earring-klassiekers ten gehore brengt versneden met eigen nieuwe liedjes. Wendy McNeill raakt met haar verhalende liedjes de gevoelige snaar in de Restolounge waar alle verfijndheid van haar liedjes te beleven is samen met de akoestische baslijnen. We nippen even aan de Spaanse band La Pegatina die zich kan meten met onze Rowwen Hèze en dus een heerlijk zonnig feest volspeelt. Het volgende kwalitatieve vermaak is door de donkere en soms erg zware Zweedse elektro van Agent Side Grinder, gevolgd door de Nederlandse hardrock van Vanderbuyst. Deze band staat op een uitstekend niveau, wat al te verwachten was na het debuutalbum Flying Dutchmen dat vorig jaar het levenslicht zag.De Zeeuwse band Bløf beleeft hun eerste festivaloptreden na de theatertour die ze net achter de rug hebben. Het wordt geplaagd door andermaal te sterke bas

Beth Hart

Beth Hart

en drumpartijen waardoor de anders zo sprankelende liedjes van de band minder goed uit de verf komen. Na het ietwat eenvormige optreden van The Gaslight Anthem, omdat de verschillen in de liedjes minder sprankelen dan hun plaatwerk, volgt een optreden dat de kers op de taart blijkt te zijn. Beth Hart is weer helemaal de rockbitch. Hart uit zich stralend in alle tinten en kleuren naar haar publiek. De terugkeer na een moeilijke periode in haar leven heeft ze aan het Nederlandse publiek te danken. Ze zet overtuigend terugblikken naar haar oudere werk en nummers van Bang Bang Boom Boom neer. Het onbetwiste kippenvelmoment komt met de lang uitgesponnen cover van het Etta James nummer ‘I’d Rather Go Blind’ waarin een duel wordt opgevoerd waarbij Hart soms liggend op het podium met de gitarist vecht om het moment. Na de hartverwarmende show wacht het overgebleven publiek de koude nacht en tocht over het terrein bezaaid met geplette plasticbekertjes. Huiswaarts met een voldaan gevoel en warm van binnen.

8WEEKLY MediaPlayer