Boeken / Fictie

Zo schrijf je een romantische roman

recensie: Cecilia Ahern - Zo word je verliefd

Christine Rose heeft een carrière gemaakt in het helpen van mensen en leest talloze zelfhulpboeken. Maar wanneer ze Adam ontmoet op het moment dat hij van een brug wil springen en ze hem belooft om hem binnen twee weken verliefd te laten worden op het leven, heeft ze wel erg veel hooi op haar vork genomen.

Het recept voor dit boek geldt als volgt: men neme een vrouw in crisis, een knappe man met issues, een tikkende klok en een hoop amusante bijrollen. Vooral Christines vader en zussen brengen met hun harde grappen een lach op het gezicht van de lezer. Cecila Ahern weet absoluut hoe ze een vermakelijk een verhaal vertelt, dit is dan ook al haar tiende roman. Of deze roman het succes van haar bekendste bestseller P.S. I love you kan evenaren, zal moeten blijken. Duidelijk is dat een verfilming bijna niet uit kan blijven. Mocht dit gebeuren, dan zullen Dublin en Ierland ongetwijfeld een hoofdrol vervullen.

Zo zorg je voor obstakels

De afspraak in Zo word je verliefd tussen Christine en Adam is er een waar veel van afhangt. Lukt het Christine niet de afspraak waar te maken, dan zet Adam zijn zelfmoord alsnog door. Adams vriendin gaat vreemd met zijn beste vriend, hij is zijn baan kwijtgeraakt en moet binnenkort zijn vaders bedrijf tegen zijn zin in overnemen. Daarbij heeft hij een heks van een zus die dwarsligt. Aan Christine de taak dit alles op te lossen. Ze heeft echter zelf net haar man verlaten, die haar vervolgens het leven zuur probeert te maken en met haar eigen uitzendbureau gaat het ook niet zo goed. Christines drift om Adam te helpen geeft haar de mogelijkheid om twee weken lang haar eigen leven links te laten liggen en zich volledig op hem te focussen.

Zo kom je weg met voorspelbaarheid


Vanaf het moment dat Christine Adam voor het eerst knap noemt, kun je wel raden waar het verhaal heengaat. Toch komt Christine met geweldige P.S. I love you–achtige plannetjes waarmee Adam zijn ex terug kan winnen. Ook al weet je al hoe het af gaat lopen, het verhaal leest heerlijk weg. Bovendien komt Ahern met voldoende subplotten om voor verassingen te zorgen. Ze trekt alle registers open wat dramatiek betreft: zelfmoordpogingen, adoptie, scheiding, verlies, cyberpesten en er komt zelfs een drugsdeal voorbij. Zoveel actie is misschien een beetje gekunsteld, toch komt Ahern ermee weg. Het boek pretendeert namelijk ook geen diepgaande literaire ervaring te zijn: het is gewoon een gezellige roman. Het is een roman om eventjes in weg te kunnen duiken.

Film / Achtergrond
special: Closed Circuit

Samenzwering zonder spanning

.

De film begint met beelden van vele beveiligingscamera’s. Op een Londense markt ontploft een bestelwagen volgeladen met springstof. Naar aanleiding van de aanslag wordt een Turkse man als meesterbrein aangewezen.

Wat volgt is een schimmig spel met veiligheidsdiensten, infiltranten en getuigen. Alsof de plot al niet ingewikkeld genoeg is, heeft de kijker ook nog eens alle aandacht nodig om de ingewikkelde structuur van het Britse justitie-apparaat te doorgronden. Het proces tegen de verdachte vindt deels achter gesloten deuren plaats. Voor elk deel van het proces wordt een advocaat aangesteld die onderling geen contact mogen hebben.

Goedkoop plotmechanisme

~

Dat blijkt in Closed Circuit nog een hele opgave, want verdedigers Eric Bana en Rebecca Hall zijn ex-geliefden. Zij ontdekken al snel dat met het bewijsmateriaal is gerommeld en dat zij pionnen zijn  in een complot om het straatje van de geheime dienst schoon te vegen. Helaas is dat halverwege al duidelijk en zit de film ineens zonder spanning. In een samenzweringsthriller geen onbelangrijk ingrediënt.

Closed Circuit pretendeert meer dan het uiteindelijk levert. Regisseur John Crowley maakte eerder het uitstekende drama Boy A. Ook in die film lag het justitieel systeem onder vuur, maar hier is die kritiek slechts een goedkoop plotmechanisme. Blijft over het gelikte uiterlijk en het acceptabele acteerwerk van Hall en Bana, twee acteurs die een betere film verdienen. Zo lijkt Closed circuit heel wat en dat maakt de teleurstelling aan het eind des te groter.

Film / Achtergrond
special: The Fault in Our Stars

The Fault in Our Stars

.

Zesde boekverfilming in deze reeks: The Fault in our Stars, gebaseerd op het gelijknamige boek van John Green. In Nederland werd het als Young Adult uitgegeven door Lemniscaat onder de titel Een weeffout in onze sterren. Ook het bioscooppubliek blijkt jong. Is The Fault in our Stars een sentimentele tienerfilm? Of kan het verhaal ook twee kritische 8WEEKLY-redacteuren bekoren? Sam las het boek, Jeroen niet. Let op: dit stuk bevat spoilers!

Vanaf het moment dat Hazel en Gus elkaar ontmoeten bij een praatgroepje voor tieners met kanker vallen ze voor elkaar. Hazel heeft een longtumor en moet overal een karretje met een zuurstoffles mee naartoe slepen. Gus heeft eerder kanker overwonnen en staat vrolijk in het leven. Hoe meer tijd zij samen besteden, hoe dieper hun gevoel voor elkaar wordt, maar hoe ga je als jonge mensen om met een relatie als je zelf een tikkende tijdbom bent?

~

[Jeroen]I believe we have a choice in this world about how to tell sad stories. On the one hand you can sugarcoat it the way they do in movies and romance novels, where beautiful people learn beautiful lessons; where nothing is too messed up that can’t be fixed with an apology and a Peter Gabriel song. I like that version as much as the next girl does, believe me. It’s just not the truth. This is the truth. Sorry.’ Dit zijn de eerste zinnen van de film. Een veelbelovende start, maar wat volgt is een van de meest gesugarcoate kankerverhalen die ik ooit gezien heb. De film is één brok onbeschaamd, maar effectief sentimentsbejag.

[Sam] De film is sentimenteler dan het boek. Dat komt denk ik vooral door de veel te zoete muziek en door de focus op het liefdesverhaal. In het boek is veel meer ruimte voor zijweggetjes, voor de nuchtere, intelligente gedachtengang van Hazel. Bij de film was ik inderdaad vooral bezig met niet doormidden breken, zo lang mogelijk weerstand bieden, wat een rare manier is om naar een film te kijken. Ja, ik ben damespubliek, maar ik vond het ook een heel mooie film. Met mooie taal. En de hoofdpersonen zijn in de eerste plaats twee slimme, grappige mensen. Toch?

[Jeroen] Ja, op zich wel. Alleen vond ik vooral Gus een veel te perfect vriendje, die lief, grappig, begrijpend, steunend, filosofisch en slim is en natuurlijk een ontzettende beefcake. Daarom vond ik de scène waarin hij bij het tankstation emotioneel ineenstort zo ontzettend sterk – omdat het de allereerste keer was dat we zagen dat hij ook problemen heeft, en emoties buiten zijn onvoorwaardelijke liefde voor Hazel.

[Sam] Ja, daar kan ik je eigenlijk alleen maar gelijk in geven. Hij is het perfecte vriendje, behalve dat hij doodgaat. En ook Hazels ouders zijn perfect en verschrikkelijk lief en klef. Maar dat is in het boek niet anders, vrees ik. De narigheid komt alleen van buitenaf; in de onderlinge relaties van de hoofdpersonen zit weinig ingewikkelds. En dat vind ik ook wel jammer, want dat is wat die eerste zinnen beloven.

[Jeroen] Welke rol heeft de kanker überhaupt in het boek? In de film is het natuurlijk het uitgangspunt, iets wat Hazel en Gus delen en een vorm van doodsdreiging (of -zekerheid), maar op de inzinking van Gus na heeft het weinig echt groots negatieve effecten op het leven van Hazel. Ze draagt die zuurstoftank mee en ze is snel moe, maar verder praat ze er meer over dan dat we echt merken dat ze ziek is. Is dat in het boek anders?

[Sam] Daar is het ook wel het uitgangspunt. Maar de eerste hoofdstukken gaan over hoe depressief Hazel een tijd is geweest, en hoeveel dagen ze in haar bed heeft doorgebracht. Het tijdbom-idee dat ook wel in de film zit, is wat dominanter. Hoe belangrijk het boek van de schrijver Peter van Houten is voor haar en waarom precies komt ook meer naar voren. In de film blijven dat soort dingen wat oppervlakkiger, zoals dat gaat met boekverfilmingen zou ik zeggen.

[Jeroen] Het is inderdaad een film die alleen over de weinig gecompliceerde relatie tussen Gus en Hazel gaat, waardoor de bijrollen eigenlijk niks voorstellen. De ouders van Gus zijn al helemaal naam- en gezichtsloos, de ouders van Hazel zijn begripvol op het belachelijke af. Wanneer Hazel met Gus en haar moeder naar Amsterdam gaat (ontzettend lief van die moeder dat ze dat alsnog geregeld heeft) zit ze de hele tijd alleen maar met Gus en ziet haar moeder hen alleen nog bij het ontbijt. Maar ze blijft lachen; ze blijft het leuk vinden. Hazel heeft eigenlijk op de kanker na een perfect leven en een perfecte omgeving om zo’n ziekte in te hebben. Peter van Houten – die ze in Amsterdam opzoekt  – is de eerste die daar een deuk in weet te brengen en een element van teleurstelling in haar leven brengt. Dat was goed; dat was verrassend. Maar op het einde moet dan toch weer blijken dat zelfs hij nog een goede jongen blijkt te zijn. Verder heeft geen van de twee vrienden die ook maar in beeld komen of genoemd worden, op Isaac na. Is het boek nou ook zo sterk gericht op deze hoofdpersonen? Zijn de bijrollen in het boek ook zo nietszeggend en in dienst van hun liefde?

~

[Sam] In het boek heeft Hazel een goede vriendin met wie ze veel tijd doorbrengt, maar over dat karakter valt eigenlijk ook niet meer te zeggen dan ‘een jongvolwassene zonder kanker’. Ze is de vriendin met wie Hazel over Gus kan praten en die dan voorstelt te gaan winkelen. Meer niet. Eigenlijk wel vreemd dat zij de enige is die helemaal weg blijft in de film, want voor de rest is het een exacte weergave van het boek. Ik denk dat ik zelden een boekverfilming heb gezien die zo dicht bij het verhaal van het boek blijft. Maar het enige gevaar bij de verfilming van dit verhaal is eigenlijk dat het te sentimenteel en te zwaar wordt, wat toch wel uiteindelijk gebeurt. Misschien moeten je proberen het meer vanuit de doelgroep te bekijken. Het boek is uitgebracht als Young Adult en in de zaal zaten ook vrijwel alleen maar jonge meisjes. Ik denk dat mijn 15-jarige nichtje (die naast me zat in de bioscoop) verontwaardigd zal reageren als ze er straks achter komt dat ik een kritisch stuk heb geschreven. Ze vond het prachtig.

[Jeroen] Hoe kan het dat het boek niet te sentimenteel is? Dat zou ik na het zien van deze film absoluut niet gedacht hebben.

[Sam] Het is heel wat luchtiger. Sowieso vind ik Hazel vrij nuchter en grappig en omdat je in het boek in haar hoofd zit krijg je daar veel meer van mee dan in de film.

[Jeroen] Ik kreeg dat ook mee. Ze kwam op me over als iemand die heel nuchter blijft onder haar ziekte en geen zin heeft in zielig gedoe, zoals hoe ze niet naar de praatgroep wil en zich zorgen maakt dat haar ouders na haar overlijden geen levensdoel meer hebben. En ze gooit er natuurlijk af en toe wat zwartgallige humor doorheen. Welke aspecten van Hazel (of Gus of andere personages) kwamen voor jou in de film niet erg goed naar voren?

[Sam] Ik vind Hazel wel degelijk nuchter in de film, maar de verhouding is heel anders. In het boek is het een wankel evenwicht, heeft het drama heel wat tegenwicht nodig om niet te sentimenteel te worden. Maar dat gebeurt wel meer in de film. Als een boek vanuit een ik-persoon is geschreven, krijg je vaak meer binnenkant dan buitenkant. Dat vond ik bijvoorbeeld ook bij The Hunger Games. Je leert een hoofdpersonage kennen bijna als een vriend(in). Alle twijfels, angsten en overwegingen maak je mee. In de film zie je diegene dan opeens van de buitenkant, en zijn de gebeurtenissen belangrijker. Dan mis ik die persoonlijke band. Of klinkt dat heel suf?

[Jeroen] Nee hoor, dat klinkt helemaal niet suf, Het klopt wel wat je zegt. Natuurlijk zijn er ook films die echt in de belevingswereld van een personage duiken (Memento komt bij me op), maar ook veel films, waaronder The Hunger Games en The Fault in Our Stars, doen dat juist niet en tonen het geheel eerder vanuit het opzicht van een soort objectieve derde. Over de sentimentaliteit ben ik het ook eens. Het is echt een typische tranentrekker voor vrouwen, maar wel een die precies weet wat hij wil en moet doen. Op sommige momenten kreeg ik het idee dat dit zomaar de nieuwe The Notebook zou kunnen worden. De truc die hier echter werd uitgehaald was dat The Fault in Our Stars niets anders ambiëert te zijn. Heb jij dat ook ervaren, het bewust kiezen voor het sterkste sentiment? En hoe vergelijkt zich dat met het boek?

[Sam] Ik vond de film niet zozeer oppervlakkig. De verhaallijn wel misschien, maar de taal en de dialogen (die rechtstreeks uit het boek komen) vind ik best intelligent en origineel. Kan de intentie niet gewoon zijn: een mooi verhaal vertellen? Om het boek, dat echt erg mooi is en al zoveel mensen heeft geboeid, zo letterlijk mogelijk in een film vertalen, zonder opsmuk? Ik ben een jonge vrouw en ik ben gevoelig voor sentiment, dus ik heb een beetje de indruk dat mijn mening daardoor naief klinkt. Dat vind ik overigens wel leuk aan dit gesprek, dat ik volgens jou tot de doelgroep behoor en jij niet. Maar werd jij er dan niet warm of koud van? Ben je de hele film met een kritische blik blijven kijken?

[Jeroen] Je weet toch dat ik veel te mannelijk ben om hier sentimenteel van te worden. Nee, maar serieus: ik wisselde een beetje. Ik bleef er wel kritisch naar kijken, maar ik liet me ook meevoeren. Ik denk niet dat dat elkaar tegenspreekt en vind zelfs dat je niet echt goed kritiek kan leveren als je je niet laat meevoeren, omdat je dan de film geen kans geeft en hem niet bekijkt binnen zijn intentie. Maar soms was het dan voor mij allemaal net wat tè erg, zoals hoe alle bezoekers in het Anne Frank-huis applaudiseren na de eerste kus van Hazel en Gus (ik blijf erbij dat dat gewoon de film was die voor zichzelf klapte vanwege hun mooie momentje). Op andere momenten raakte ik wel ontroerd, wat het sterkst was in de scène waar Hazel in bed ligt en je, zodra de telefoon gaat, al weet dat Gus dood is. Ik weet niet zeker of ik een traantje heb weggepinkt, maar als dat zo was dan zal het daar geweest zijn.

~

[Sam] Dank voor je niet al te mannelijke antwoord. Mijn eindoordeel is: mooie, integere film, ik zou het aan allerlei mensen om me heen aanraden, maar het boek is beter. Om twee redenen: dat ik meer van de persoonlijke leeservaring in een boek hou (en daar kan deze film dus vrij weinig aan doen) en omdat de film niet het evenwicht heeft bewaard dat in het boek wel bestaat. Maar ik denk inderdaad dat dit ook nooit de intentie is geweest, de muziek is daar al een eerste bewijs van. Enige kans dat jij het boek nog eens zal lezen?

[Jeroen] Ik weet het nog niet. Ik vond het een film die goed gemaakt was voor zijn intentie, maar het spoorde me niet direct aan tot het opnieuw beleven in boekvorm. Nu heb ik natuurlijk jouw aanbeveling nog om daar aan toe te voegen, dus misschien komt het er nog wel van. Wat vond jij uiteindelijk het mooiste/zieligste/meest emotionele moment?

[Sam] Ik vond het misverstand tussen Hazel en haar ouders heel mooi en heftig: dat Hazel bang was dat hun leven zou eindigen zodra zij, hun enige dochter, er niet meer was, maar dat de ouders al allerlei plannen hebben gemaakt en cursussen hebben gedaan en dat juist niet aan Hazel durfden te vertellen.

[Jeroen] Waarom juist dat moment? Zat dat ook in het boek, met hetzelfde effect? Zijn er überhaupt scènes of aspecten aan de film die niet in het boek voorkomen?

[Sam] Ik denk omdat je allerlei mensen zag die voorzichtig met elkaar probeerden te doen. Misschien is het wel iets persoonlijks, dat weet ik niet. Alle scenes zaten precies hetzelfde in het boek. Van de razernij van de blinde vriend in de kamer van Gus, tot het eieren gooien, het kotsen in de auto en het nachtelijke telefoontje.
En ik vond de avond met de oefenspeeches mooi. ‘Bij kanker hoort ’’de laatste goede dag”. Je weet alleen pas achteraf wanneer die was.’ Eerst die grappige speech van de vriend, dan die lieve van Hazel. (Ik vond het overigens heel stom dat ze uiteindelijk bij de begrafenis een andere speech deed, maar dat terzijde).

[Jeroen] Ik vond dat juist een van de mindere scènes. De speech van Isaac vond ik veel meer passen bij de begrafenis van Gus, de grappenmakende levensgenieter. Hazels speech was mooi, maar verschilde voor mij niet veel van de cliché-achtige mooi klinkende speeches uit andere films (of van andere begrafenissen). Zat dat applaus van de Anne Frank-bezoekers trouwens ook in het boek? Wordt daar meer uitgelegd hoe dat in elkaar steekt? Want het was zo niet alleen schaamteloos sentimenteel, maar ook compleet onzinnig en onlogisch.

[Sam] Haha, ook dat was precies hetzelfde in het boek. Maar daarin vond ik het heel wat subtieler. Ten eerste omdat ik me niet voorstelde dat ze zo middenin de ruimte stonden. En ook omdat de beklimming van Hazel in het boek niet zo wordt aangezet. Bij het boek dacht ik meer: eindelijk kussen ze! Die spanning was heel duidelijk opgebouwd (Hazel vroeg zich regelmatig af wanneer het ging gebeuren). En in de film was het inderdaad nogal potsierlijk, als je zo met je neus op die scene werd gedrukt. Wel zonde eigenlijk, want daardoor viel het ‘eindelijk kussen ze’-moment een beetje weg.

Muziek / Concert

Kort maar heel krachtig

recensie: The Chills

Al sinds 1982 bewegen The Chills zich binnen de alternatieve rockmuziek. Ondanks het feit dat Nieuw-Zeeland ver van ons vandaan ligt, geniet de band met hun invloedrijke muziek toch aanzien in onze regio.

DSC_3161.jpg
Het is niet heel eenvoudig om de muziek van The Chills te kenmerken. Toch zijn composities van The Chills wel herkenbaar als muziek van de band. Liedjes zijn kort, krachtig en vol energie. De stem van voorman Martin Phillipps en zijn gitaarspel zijn natuurlijk handelsmerken. Wie goed luistert, hoort dat een band als Oasis zeker wat van hen heeft overgenomen. Naast gitaar is er plaats voor toetsen en viool, naast de ritmesectie van bas en drums.

Nieuw werk

Zonder voorprogramma spelen The Chills in vijf kwartier een bloemlezing uit hun oude werk, maar verrassend genoeg ook veel nieuw werk. Phillipps vertelt dat ze net de opnames van het nieuwe album Silver Bullets hebben afgerond in de Albany Street Studios te Dunedin. Na de tour gaat de laatste mix plaatsvinden. Naar eigen zeggen ziullen het allemaal juweeltjes zijn die niet misstaan, dan wel met kop en schouders uitsteken boven de nalatenschap van The Chills.
DSC_3134.jpg
Als publiek bij dit concert kunnen we het daar alleen maar mee eens zijn. De nieuwe liedjes klinken immers al als klassiekers in de dop, en vallen op door de wat grotere variëteit die ze aanbrengen in de karakteristieke muziek van The Chills. Dat komt doordat er lichtjes wat ruimte ontstaat voor meer uitgesponnen passages. De liedjes worden daar onherroepelijk iets langer van, maar wel zonder dat daarbij ook maar één moment van aandachtsverslapping ontstaat. Zo ziet de band kans om na zoveel jaren binnen het eigen idioom, dat heel smal lijkt, toch een tikje te innoveren. Het doet ons reikhalzend uitzien naar dat nieuwe album.

Legendarisch

Naast het titelnummer van het nieuwe album Silver Bullets, speelt de band ook het prachtige en pakkende ‘Aurora Corona’, evenals nog meer nieuw werk. Ook de twee songs van de tour-only-single die ze bij de merchandise verkopen, worden gespeeld. Zo horen we ‘Molten Gold’ en ‘Pink Frost 13’. Maar ook een obscure track als ‘Dan Destiny & Silver Dawn’, dat in 1987 alleen op een flexisingle verscheen (en toch enige bekendheid verwierf), passeert de revue een illustratie van de grilligheid van het kleine oeuvre van deze Nieuw-Zeelandse band. Wie echt alles van ze zou willen bezitten, heeft een flinke dobber aan het verzamelen van alle rarities. Al is er wel een 3-cd-box uitgebracht met veel bijzonder materiaal, maar ook deze is nauwelijks verkrijgbaar.
DSC_3163.jpg
Met hun debuutsingle ‘Rolling Moon’ sluit de band het uitstekende optreden af. Sommige van de fans geven duidelijk blijk van hun ongenoegen over de korte lengte van de show. Anderen prijzen zich gelukkig met de prima kwaliteit van het optreden en de vele nieuwe liedjes die passeerden. The Chills zijn ook na meer dan dertig jaar nog steeds springlevend.

De fans doen zich dan ook tegoed aan de twee zeldzaamheden die de band tijdens deze tour te koop aanbiedt. De eerder genoemde single, maar ook een cd’tje genaamd Stand By, dat eerder in 2004 verscheen, maar nu met bonustracks opnieuw is uitgebracht.

Boeken / Fictie

De zomer van mijn leven

recensie: Yvette Manessis Corporon - De zomer van mijn leven

.

De belangrijkste reden voor deze kwalificatie is dat Corporon geen cliché onbenut laat in dit zijige boek. Bovendien ligt de boodschap er duimendik bovenop: vergeet je oorsprong niet, volg je gevoel, verlies je niet in materialisme en familie boven alles. Beter dan de flaptekst – Daphne wordt overspoeld door jeugdherinneringen als ze voor haar bruiloft terugkeert naar het Griekse eiland Erikoussa – wordt het niet. 

Zijig bouquet
Protagonist Daphne is op jonge leeftijd met haar ouders verhuisd van haar Griekse geboorte-eiland Erikoussa naar New York om daar een restaurant op te zetten. Met dit gegeven gaat Corporon als dochter van twee Griekse immigranten zelf back to her roots. Hoewel Daphnes ouders met moeite het hoofd boven water wisten te houden, runt zij een succesvol hoogstaand restaurant. Helaas wordt haar leven gekenmerkt door verlies; haar eerste echtgenoot Alex verongelukt op jonge leeftijd en haar ouders komen om tijdens een overval op hun restaurant. Gelukkig vindt Daphne in Steven een man die voor haar en haar dochtertje Evie kan zorgen. De rijke bankier Steven, wachtte maanden op Daphne toen zij rouwde om Alex. Hoewel tegen zijn wil, stemt hij toch in met een huwelijk op Erikoussa omdat hij niets liever wil dan haar gelukkig maken.

De roman begint wanneer Daphne enkele weken voor de bruiloft aankomt op het eiland en daar voor het eerst sinds jaren haar Yia Yia (grootmoeder) treft. Ze wordt overspoeld door herinneringen en de zorgen van het drukke stadsleven vallen van haar af. Ze heeft nu zelfs tijd voor haar dochtertje en ze brengt haar ook zelf naar bed. In New York komt ze pas thuis ná na bedtijd. De enige persoon die het perfecte weerzien verstoort, is Yianni, een knappe, mysterieuze visser, die tijdens Daphnes afwezigheid haar Yia Yia gezelschap heeft gehouden. Direct bij hun eerste ontmoeting voelt Daphne weerzin tegen hem omdat hij haar arrogante stadshouding belachelijk maakt en haar erop wijst dat ze haar afkomst is vergeten…

Leegte als een amputatie
Het laat zich raden wat er verder gebeurt. Het enige dat De zomer van mijn leven de moeite waard maakt zijn Corporons liefdevolle beschrijvingen van Griekse recepten, aangezien Daphnes gehele familie continu aan het koken is. Voor elk verrukkelijk recept schrijft Corporon echter drie passages als:

Toen Alex stierf,  was het alsof Daphne een deel van zichzelf verloor. Maar net als bij  een amputatie, had Daphne geleerd  te  leven terwijl er een deel van haar hart  ontbrak.  Ze had geen keus. Leegte had Alex vervangen als haar vaste metgezel.

Comporon heeft al twintig jaar schrijfervaring als journalist. Ze won zelfs een Emmy award voor haar werk. Het is daarom vreemd dat ze voor haar debuutroman de clichés niet wist te vermijden.

Met De zomer van mijn leven levert ze slechts een veredelde bouquetroman af. Misschien lekker voor op het strand.

Theater / Voorstelling

‘Het leven is een berg en daar rollen we vanaf’

recensie: Pepijn Schoneveld – Meneer jongetje

FLONK! Slechts een half uur heeft Pepijn Schoneveld om het publiek voor zich te winnen. Een lastige opdracht, zeker als het om het Vondelpark Openluchttheater gaat. Toch weet hij met slimme trucs zijn stempel op de avond te drukken. De finalist van het Leids Cabaret Festival van 2012 steekt in Meneer jongetje met alles en iedereen de draak, maar vooral met zichzelf.

In de zomer van 2013 stond hij er al, in het kleinste tentje van de Parade: een ventje met rood haar, een rood jasje, wit overhemd en een korte rode broek met rode gympen. De tweedeling is om aan te geven dat de bovenkant symbool staat voor meneer Schoneveld, terwijl de onderkant meer doet denken aan jongetje Pepijn. Waar het publiek hem toen letterlijk dicht op de huid zat, staat hij deze keer voor een vol en lawaaierig openluchttheater in het Vondelpark. Zie dan maar eens de controle te houden van de eerste tot de achterste rij. Pepijn Schoneveld (‘beter bekend als “wie?”‘) beheerst echter de techniek om via zelfspot direct de sympathie te winnen, waardoor het geroezemoes langzaam verstomt. Door met het verwachtingspatroon te spelen en de dialoog aan te gaan, houdt hij goed contact met de zaal. De sfeer zit er goed in en Schoneveld voelt dat perfect aan. Alhoewel: zijn timing is af en toe net niet lekker. Waar een grap over zijn moeder er als zoete koek in gaat, verknalt hij het einde van liedje door de spanning niet op te laten bouwen. Jammer, maar slechts een kleine kanttekening in een verder helder programma.

Persoonlijk engagement
Cabaretiers van nu lijken te zweren bij een nieuw genre in het cabaret: het zogenaamde persoonlijk engagement. Het is een mix tussen moralistisch cabaret en stand up comedy, wat het zowel inhoudelijk als toegankelijk maakt. Schoneveld maakt daarbij handig gebruik van incongruentie: spelen met de verwachtingen van het publiek, door het tegenovergestelde te zeggen of de grap op te bouwen door zichzelf constant te onderbreken. Moeilijk en riskant, maar het gaat gelukkig net goed. Het materiaal komt recht uit zijn hart: hij gebruikt persoonlijke twijfels en onzekerheden als metafoor voor zijn generatie, die naar zijn mening slechts geeft om een goede profielfoto en liefdesverdriet. Zijn boodschap: relativeer wat meer. Het leven is een berg en daar rollen we vanaf, met af en toe wat obstakels (‘flonk!’), maar ga daar niet al te lang bij kniezen. That’s how we roll baby! Angstige twintigers: hij heeft er niks mee. Zijn grappen werken immers generatieoverstijgend, de hele zaal lacht namelijk hartelijk mee. Naast het vertellen van grappen, worden er ook liedjes gezongen. Onder andere een parodie op Frank Sinatra’s My Way komt voorbij, al is de timing op het eind ook hier niet vlekkeloos.

Ruwe diamant
Het is te zien dat hij de wetten van het theater kent: in 2009 afgestudeerd aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, weet hij met zijn mimiek zijn verhaal beeldend te vertellen. Zijn bezoek aan de apotheek gaat bijvoorbeeld gepaard met acrobatische toeren, wat het zowel ondersteunend als gelikt maakt. Dat kan een valkuil zijn voor cabaretiers en kleinkunstenaars: soms komen de acteerlessen nog wel eens op de voorgrond, waardoor de glans van de grap verloren gaat. Het slot van het programma, een liedje over zijn overleden vader (‘flonk!’), ontroert echter en heel even is het Vondelpark van hem. Er volgt een stilte, daarna een applaus. Schoneveld zal zijn programma nog ettelijke malen moeten spelen om alles tot in de puntjes te beheersen, maar het is een ruwe diamant. Hou dit rode meneertje dus in de gaten. 

Theater / Achtergrond
special: De Parade Utrecht

TV-tirades, piemels en voetbal

.

Alle negers zijn lui maar hebben wel een grote piemel. Homo’s duw je tijdens de gayparade de gracht in en alle Marokkanen moeten terug naar Istanbul. Dat vinden wij Paradegangers zelf niet natuurlijk, maar omdat de Nederlanders die wel die kant op denken niet langs de theatertenten komen lopen worden ze op dit veilig ommuurde festival fraai door acteurs nagespeeld.Het spelen van een typetje is voor de acteur altijd een manier geweest om dingen te zeggen die maatschappelijk eigenlijk niet door de beugel kunnen, maar waar we als maatschappij wel iets van onszelf in kunnen herkennen, maar taboedoorbrekende grofheid is heel erg saai geworden. We hebben alles al gehoord, en soms zelfs van mensen die echt meenden wat ze zeiden. In Barbaren volgen we vier van zulke typetjes in hun woonkamer achter de televisie zitten. Zonder filter wordt de programma’s en de Nederlandse samenleving bekritiseerd: ‘Dit is niet mijn land meer’ is een terugkerende zin. En wat is de twist die Oostpol geeft aan de TV-banktirade van het volkse minima-gezin in Barbaren? De jonge zoon geeft op het eind een Hitlergroet. Dat is van een luiheid die ik niet had verwacht van een voorstelling die nota bene begint met een waarschuwing voor de politiek incorrectheid.

Minder, minder
Waarom moeten wij als publiek daartegen worden gewaarschuwd? Het enige risico dat je loopt is dat je soms moet lachen om de foute grappen, met name door het fenomenale spel van de vier acteurs die elk hun typetje als een huis weten neer te zetten, met geweldige timing en stembeheersing. In een surreëel decor met idem kostuums lijkt het toneelbeeld nog het meeste op een Koreaanse videoclip, met name door de berg van knuffels en de neonachtige make-up. Ik had gehoopt dat de voorstelling mij een nieuw inzicht zou kunnen geven in de huidige tijdgeest, of een beter begrip van een wereld die ik zelf niet ken, maar op het moment dat de personages opstonden en ‘minder, minder minder’ begonnen te roepen wist ik dat die hoop vergeefs was. Enorm zonde, juist omdat het een krachtige voorstelling blijft met, nogmaals, een ijzersterke performance. De echte lef voor een theatermaker zit echter niet in het schrijven van provocerende teksten maar in het formuleren van een echte boodschap en helaas lukt het Barbaren niet om iets wezenlijks te zeggen over de mensen die ze persifleren en hun meningen. Dan zie je dat je door het bewust oplepelen van clichés en het gebruik van ironie nog niet meteen iets gezegd hebt.

Makkelijk
Veilig is ook mijn sleutelwoord voor Paren, een verder apolitieke voorstelling die vooral draait om de speeches van typetjes op een bruiloft. Twee bezoekers worden uit het publiek gekozen en krijgen de rol van een bruidspaar, terwijl de acteurs in hoog tempo van typetje en pruik wisselen. Wij als publiek kregen de rol van gasten op de bruiloft, waar toch niet alles op rolletjes loopt en waar niet elke herinnering zoet is. Dit was iets minder de voorstelling over Paren die ik had verwacht naar aanleiding van de promotietekst op de website. Hoewel de thematiek wel langskomt en er momenten zijn waarop stelletjes elkaar kunnen knuffelen heeft het eindlied als motto dat een eenzaam persoon (lelijk of oud) uiteindelijk gewoon met zichzelf is getrouwd. Dat rijmt misschien wel mooi in het liedje, maar is zo hoopvol als een terminale ziekte. Ik kan ook niet zeggen dat de typetjes die worden opgevoerd herkenbaar zijn, maar wel met verve gespeeld. Verwacht de hysterische ex-vriendin die toevallig zwanger blijkt te zijn van de bruidegom. De voorstelling valt binnen het genre van de klucht, waar de voorspelbaarheid bijna een onderdeel van de grap is. Daarom zijn elementen zoals het onderhandse racisme of het eerder genoemde piemellied zo vreemd binnen deze verder brave voorstelling, juist ook omdat het nog minder dan bij Oostpool iets lijkt te zeggen buiten de grap “kijk eens hoe politiek incorrect dit personage is”. Zelfs al wordt er niks kwaad mee bedoeld en zal er geen racist in het publiek zitten: toch voel ik mij een beetje ongemakkelijk als ik in een 100% witte zaal zit waar iedereen lacht om een grote zwarte Bijlmerlul.

Nuchtere verademing
In de context van de twee eerder genoemde voorstellingen was Sportmonologen een echte verademing. Hoewel ik mijn bachelorgraad in zou moeten leveren als ik geen probleem had met de premisse “sport is theater” was de eenvoudige opzet van Sportmonologen een welkome afwisseling binnen het programma van De Parade. Bij Sportmonologen vertellen wisselende sprekers uit de wereld van de topsport hun eigen verhaal in de vorm van een monoloog. Bij de editie die ik bezocht sprak voetballer Hans van Breukelen nostalgisch over de trots van zijn vader en vertelt de ontwapenende Björn van der Doelen met Brabantse charme over zijn tijd als profvoetballer en de offers die daar bij horen. De twee sprekers waren duidelijk goed getraind in hun monoloog (de voorstelling is ook een samenwerking met een platform voor sprekers uit de topsport) maar tegelijkertijd heel persoonlijk en naturel. Je hoefde niet eens de sprekers te kennen of een passie voor hun sport te hebben om geboeid naar de verhalen te luisteren. Er blijven wel een paar vragen liggen. Want welk groot offer vroeg het topvoetbal van Björn van der Doelen dat hij uiteindelijk liever muziek ging maken? De voorstelling is gelukkig meer dan een monoloog, beide sprekers wisten een performance van hun eigen verhaal te maken. De sobere aankleding, waarin de monologen alleen door een ouderwetse overheadprojector worden geïllustreerd, draagt bij aan de charme. Door de eenvoudige vorm van de monoloog en het charisma van de sprekers word je in hun persoonlijke verhaal meegezogen. Toch zat bij beide sprekers een diepte die wel werd gesuggereerd maar helaas niet werd aangeboord. Het resultaat was een verrassend nieuw perspectief op een wereld die ik niet kende, en dat is voor mij toch de reden om naar het theater te gaan.

Boeken / Non-fictie

Een blik in het leven van een minister

recensie: Hillary Rodham Clinton - Cruciale keuzes

Doet ze het of doet ze het niet? In Cruciale keuzes geeft Hillary Clinton geen antwoord op de vraag die op iedereens lippen ligt. Wel geeft ze een boeiend inzicht in haar tijd als minister van Buitenlandse Zaken.

‘[S]tel ik me in 2016 verkiesbaar als president? Het antwoord op die vraag is: dat weet ik nog niet,’ schrijft Hillary Rodham Clinton in de epiloog van haar onlangs verschenen memoires. Hard Choices scoorde goed in de New York Times bestsellerlijst en de voormalig minister reist wederom de wereld over, dit keer ter promotie van haar boek.

In Cruciale keuzes beschrijft Clinton haar tijd in ‘Foggy Bottom’, zoals het gebouw waar het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken zetelt ook wel genoemd wordt. Als ze in de zomer van 2008 de Democratische voorverkiezingen verloren heeft van haar tegenkandidaat Barack Obama, gaat ze verder met haar werk als senator van de staat New York. Ze steunt hem in zijn succesvolle race om het presidentschap en wordt beloond met een van de meest prestigieuze posten in zijn kabinet. Ruim vier jaar later, op 1 februari 2013, wordt ze opgevolgd door John Kerry.

De aarde om reizen

Wat heeft ze tijdens die vier jaar gedaan? Dat Clinton anderhalf miljoen kilometer gevlogen heeft en meer dan de helft van alle landen op aarde heeft bezocht, is een leuk triviaweetje. In Cruciale keuzes vertelt Clinton het verhaal achter veel van die bezoeken en gevlogen kilometers.

Stapsgewijs geeft Clinton een beeld van de problemen die de wereld teisteren. Op veel momenten komt het nieuwe elan dat Obama en zij losmaakten tijdens hun strijd om het hoogste ambt van de VS naar voren. Zo wordt de relatie met Rusland, die onder het bestuur van George Bush een dieptepunt bereikte, gereset en komt ze met een nieuw verhaal over Oost-Azië en Latijns-Amerika.

Maar er is ook de andere kant van die medaille: de Arabische Lente weet maar geen zomer te worden, in 2012 keert Vladimir Poetin weer terug als president van Rusland en China ligt bij bijna alle internationale crises dwars. Dat president Obama in eigen land steeds verder onder vuur komt te liggen, komt in Cruciale keuzes niet zo naar voren. Het beeld is echter al duidelijk genoeg: mooie woorden en intenties brengen je niet naar de eindstreep in de internationale diplomatie.

De ideale kandidaat

Daarom gaat Cruciale keuzes ook voornamelijk over de rol die Clinton speelde in de wereld: uiteraard welke crises zich aandeden en in welke conflicten zij zich mengde, maar ook hoe een vriendschappelijke relatie met presidenten en ministers voor een stroomversnelling kan zorgen. Angela Merkel en Aung San Suu Kyi zijn vriendinnen van Clinton, net als de presidentes van Chili en Brazilië, en met de Britse secretaries of state Miliband en Hague kon ze het ook goed vinden. Ook met Barack en Michelle Obama was ze goed bevriend.

Het is niet verwonderlijk dat Clintons familie en verleden – van 1993 tot 2001 First Lady naast haar man Bill Clinton, van 2001 tot 2009 senator van New York en daarna vier jaar minister – ook vaak naar voren komen in Cruciale keuzes. Bill Clinton duikt vaak op als vertrouweling en adviseur, bijvoorbeeld tijdens de lange wandelingen die ze zo vaak mogelijk probeerden te maken. Korte optredens van dochter Chelsea en Clintons onlangs overleden moeder ronden het familiebeeld af.

Daarmee is het moeilijk om dit boek niet alleen als een terugblik te lezen, maar ook als een bewijs van verdiensten voor de toekomst. Ze lijkt zich te positioneren als de ideale kandidaat voor het presidentschap. Niet alleen ken ik de Amerikaanse politiek als mijn broekzak, lijkt Clinton te willen zeggen, maar kijk ook eens naar al mijn successen in de wereld. Ben ik niet de geschikte kandidaat in 2016?

Onhandigheid en fouten

Clinton is niet de meest begenadigde auteur: een zin als ‘Hoe prachtig ik het ook vond om minister van Buitenlandse Zaken te zijn, ik keek ernaar uit mijn leven weer op te pakken’ is wat onhandig geformuleerd. En helaas laat ook de vertaling steken vallen, wat ongetwijfeld komt door de korte vertaaltermijn: Clintons verhaal over Rusland en Oekraïne reikt tot afgelopen voorjaar, waardoor het manuscript in no time vertaald moest worden. Ondanks deze minpunten geeft Cruciale keuzes een mooi beeld in de diplomatie en het leven van een minister van Buitenlandse Zaken.

Film / Achtergrond
special: Goddess

Het enige recht van de Australische vrouw

Voor stoere mannen moet je in Australië zijn. Die machocultuur vraagt om een feministisch pamflet die de heren wijst op hun huiselijke taken. Goddess doet een poging.

Felle kleuren, vrolijke liedjes, karikaturale karakters. Dat moet een Australische film zijn. Denk aan klassiekers als Muriel’s Wedding en Strictly Ballroom. Ook de musicalfilm Goddess doet bepaald geen poging tot realisme. Hoofdpersoon Elspeth mag haar leven dan slijten aan het aanrecht, dit is bepaald geen kitchen sink-drama. Toch wil regisseur Mark Lamprell onder het glanzend, lichtvoetige oppervlak ook een serieuze boodschap brengen.

Moederlijke frustraties

~

Elspeth staat er in Goddess alleen voor. Ze probeert een onhandelbare tweeling op te voeden, en haar man James (rolletje voor ex-Boyzone-kopstuk Ronan Keating) is te druk met het redden van walvissen rond de Zuidpool. Om toch contact met hem te kunnen onderhouden geeft hij haar een webcam. De verbinding hapert. Elspeth gebruikt de camera om haar frustraties van zich af te zingen.

Dat is ook meteen het aardigste aan Goddess: de feestelijk vormgegeven musicalnummers in de keuken waar Elspeth al haar moederlijke frustraties van zich af zingt. Zoals wel vaker bij musicals heeft het verhaal niet veel om het lijf. Elspeth wordt een ster op YouTube. Een computerfirma vraagt haar als reclameboegbeeld voor een campagne. Elspeth moet kiezen tussen een carrière en man en gezin.

Blote billen
En daar loopt Goddess vast. Halverwege stokt de dramatische ontwikkeling, de grappen slaan ook nog eens dood. De afronding is ronduit teleurstellend. Waar de liedjes steeds een feministische ondertoon hebben, daar rest voor Elspeth uiteindelijk slechts het aanrecht. Waarschijnlijk kennen ze in Australië ook die uitgekauwde grap over het enige recht van de vrouw. En moeten ze er nog steeds om lachen.

Misschien hadden we gewaarschuwd moeten zijn. ‘Down Under’ werd Goddess uitgebracht met de aanbeveling ‘de film waarin Ronan Keating zijn blote billen laat zien’. Tot zover het feminisme in Australië.

Muziek / Album

Geslaagd duo

recensie: Tip Jar - Back Porch

Wie regelmatig naar amaricana- en folkconcerten gaat, kent ongetwijfeld het duo Bart de Win en Arianne Knegt. Onder de naam Tip Jar debuteren zij met Back Porch als muzikaal duo.

Dat Bart de Win een fijne hand heeft van liedjes schrijven, heeft ‘ie op z’n drie solo albums al bewezen. Op zijn laatste album horen we bovendien Arianne Knegt in de achtergrond zingen. Ook op het podium is het tweetal echter actief in de begeleiding van artiesten uit binnen- en buitenland. De stap naar een echte duoplaat is dus niet een sprong in het diepe; eerder een logisch vervolg.

Rots in de branding

Wie de hoes van Back Porch in de handen gedrukt krijgt en deze doorbladert, zal onmiddellijk een gevoel van zomer en gelukzaligheid over zich heen voelen kruipen. Niet alleen de gele kleur van de achterdeur zorgt daarvoor, maar ook de zomers gelukkige beelden van het duo; breed lachend naar de camera en naar elkaar, over iets wat wij niet kunnen zien op de foto. Niet verwonderlijk dus dat ook van de songtitels het gevoel van geluk en liefde afspringt.

Toch voelt het bovenstaande bij beluistering niet aan als een zoetsappig setje van liefdesliedjes. De Win en Knegt slagen erin om naast de liefde ook de moeilijke kant van het samenleven vorm te geven in een americana-verpakking, terwijl het allemaal netjes binnen de perken blijft. De afwisseling is groot genoeg om een liedje als ‘Love of My Life’ te ervaren als een fijne omarming, in plaats van een zoet, misplaatst liefdesliedje. De Win start het liedje door eerst te memoreren aan het feit dat het leven niet altijd even vrolijk of makkelijk is. Dat weeft hij door het hele liedje, om vervolgens in duet elkaar de rots in branding toe te zingen.

Uit fijn hout gesneden

Het album is uitgebracht in eigen beheer — een van de verwijzingen naar de bandnaam Tip Jar, dat op zijn beurt een kernachtige verwijzing is naar het moeilijke bestaan van muzikanten. Gezien de staat van dienst van De Win, en het grote aantal keren dat hij het podium kan en mag delen met (bevriende) muzikanten uit binnen- en buitenland, lukt ’t hem om van muziek te leven. Het duo organiseert dan ook met regelmaat huisconcerten. Een aantal muzikale vrienden verleende medewerking aan dit album, zoals Bill Small, Jimmy Davis, Tonnie Ector, en misschien wel de bekendste: Walt Wilkins. Ook niet te vergeten: de bijdragen van Harry Hendriks op alles wat snaren heeft, Joost van Es op viool, Martin de Wit en Rinus Raaijmakers.

Het album Back Porch is uit fijn hout gesneden. Muziek huizend tussen folk, country, en singer-songwriter. Door velen onmiddellijk americana genoemd, en die stroming uit Amerika is zeker niet weg te denken. Het album is met liefde voor muziek gemaakt. Laten we daarom hopen dat het zijn weg in Nederland naar de liefhebbers vindt, maar ook over de plas — bijvoorbeeld in het kielzog van Walt Wilkins.