Film / Achtergrond
special: Nordische Filmtage Lübeck 2014

Business as usual

Het jaarlijkse Scandinavische filmfestival in de Duitse Hanzestad Lübeck bood meer van hetzelfde, met enkele verrassende uitschieters.

Business as usual op de Nordische Filmtage. Het jaarlijkse Scandinavische filmfestival in Hanzestad Lübeck blijft een uitzonderlijk goed georganiseerd festival: de technische problemen waarmee digitale projectie nog steeds op vrijwel elk festival gepaard gaat, bleven uit, en alle films werden ingeleid door een deskundige medewerker of een betrokkene bij de filmproductie—vaak de regisseur zelf. Een klein handjevol programmawijzigingen (op maar liefst 172 films) was ruim van tevoren bekend en werd keurig gecommuniceerd.

Scène uit <em>Hallå hallå</em>

Scène uit Hallå hallå

Geen onverdeeld genoegen

Ook de programmering was als gebruikelijk, maar dat blijft niet voor iedereen een onverdeeld genoegen. Het grote publiek was tevreden: dat reageerde in een uitverkochte zaal uitzinnig op Maria Bloms Hallå hallå (2014), en beloonde haar met de publieksprijs. De film is een platte komedie over een verpleegkundige die terugverlangt naar de man van haar twee kinderen. Er valt weinig anders over te zeggen dat Blom (die betere films heeft gemaakt) een zo breed mogelijk publiek wil aanspreken en dat ten koste laat gaan van alle geloofwaardigheid, een uitstekende hoofdrol van de Finse actrice Maria Sid ten spijt.

Genuanceerdere humor bevatte 1001 Grams, de eerste film van Bent Hamer sinds Kitchen Stories (2003) met een oprecht origineel onderwerp: de wereld van de internationale meetinstituten (de MacGuffin is het Noorse prototype van de kilogram). De plot is aandoenlijk, hoewel wat minder origineel: de vraag hoeveel een kilogram precies weegt, wordt gekoppeld aan de vraag wat een emotieloos, eenzaam bestaan als meetambtenaar eigenlijk waard is. Typisch Hamer, wat betekent dat hij ook deze keer de verleiding niet kan weerstaan om enkele momenten van overdreven sentimenteel ‘magisch realisme’ in te lassen. Toch is dit overduidelijk een film van een regisseur die precies weet wat hij wil, en dat feilloos bereikt.

Scène uit <em>Force majeure</em>

Scène uit Force majeure

Ambities

Ook bovengemiddeld interessant was Ruben Östlunds Force majeure (Turist, 2014). De regisseur gaat in de trant van Involuntary en Play gestaag verder met het ontleden van sociaal ongemak: de film gaat over een gezin dat op wintersport is en in een crisis verzeilt als de vader/echtgenoot niet bepaald heldhaftig reageert op een ogenschijnlijk levensgevaarlijke lawine. Östlunds meedogenloze focus op de vele manieren waarop we het elkaar en onszelf onherroepelijk moeilijk maken, is meesterlijk, zeker met zulke overtuigende acteurs als in Force majeure. De film heeft echter iets pompeus. Östlund is nooit echt lichtvoetig tewerk gegaan bij zijn project, maar nu begint het wel erg gewichtig te worden: hij heeft zijn film ingedeeld in hoofdstukken, die hij steeds inluidt een fragment uit Vivaldi’s vier jaargetijden.

Östlund mag dan pretenties hebben, hij heeft in elk geval ambities, wat voor de overgrote meerderheid van de in Lübeck vertoonde films niet gezegd kan worden. Internationaal worden vooral de films van de weinige Scandinavische excentriekelingen vertoond, maar Scandinavië produceert net als elke andere regio voornamelijk films die zich in bijna niets onderscheiden van de middenmoot van de internationale cinema. Zulke films voeren noodzakelijkerwijs de boventoon op een festival als de Nordische Filmtage. Het is vakwerk dat narratief, esthetiek en qua toon, vorm en stijl netjes door de filmopleidingen opgelegde sjablonen, schema’s en regeltjes volgt, wat verklaart dat zo veel Scandinavische regisseurs en acteurs hun weg naar Hollywood vinden. Het verschil met sommige andere landen is hooguit dat de films vaak een hoger (acteer)technisch competentieniveau hebben.

Zodoende kan een dertien-in-eendozijnfilm soms heel verrassend uitpakken, zoals in het Deense The Sunfish (Klumpfisken, 2014), een portret van een ouderwetse visser van middelbare leeftijd in Noord-Jutland. Het laat zich moeiteloos voorspellen hoe het de man verloopt, maar de film biedt een honderd procent geloofwaardig beeld van de problemen waar de hedendaagse vissersgemeenschap in een afgelegen regio mee te maken heeft, en werkt daarom toch behoorlijk meeslepend. Ook een film als Speed Walking (Kapgang, 2014), een coming-of-agefilm die in de jaren zeventig speelt, heb je al talloze malen gezien: een opzichtige metafoor (snelwandelen voor snel volwassen worden), een typische retrosfeer, dramatische familietaferelen enzovoort. Maar de film is zo goed geacteerd, en zo eerlijk—en verbazingwekkend expliciet—over de vaagheden van de seksuele volwassenwording van de hoofdrolspelers, dat hij als drama ronduit indringend is. Wie had dat verwacht van de regisseur van The Girl With the Dragon Tattoo?

Scène uit <em>Life In a Fishbowl</em>

Scène uit Life In a Fishbowl

Wereldklasse

De beste acteerprestatie die ik zag, was van Þorsteinn Bachmann als aan lager wal geraakte schrijver in het IJslandse Life In a Fishbowl (Vonarstræti, 2014). Hij zet een personage neer dat even overtuigend poëzie voordraagt als stomdronken en vol zelfhaat over straat waggelt. De film, een melodrama dat op een nogal gekunstelde manier personages uit alle lagen van de IJslandse samenleving van vlak voor de crisis laat samenkomen, is geen grote sprong voorwaarts voor de IJslandse cinema, maar bevat acteerwerk van wereldklasse. De regisseur, Baldvin Zophoniasson,  ontving een prijs van de NDR, maar Bachmann, die hem in ontvangst na, was degene die hem verdiende.

Boeken / Fictie

Over schoonheid en dingen die voorbij gaan

recensie: Silvia Avallone - Marina Bellezza

Een verveelde dorpsmeid met sterallures en een koppige burgemeesterszoon die in alle eenzaamheid kaas wil maken. Je zou ze niet bij elkaar zetten maar ze zijn de hoofdpersonen in Silvia Avallone’s tweede roman Marina Bellezza, die leest als een moderne en maatschappijkritische Romeo & Julia.

De bijna 600 pagina’s tellende roman speelt zich af in de provincie Biella, in het Noordoosten van Italië waar ook de schrijfster zelf vandaan komt. Afgesloten van de rest van Italië door bergen en slechte infrastructuur is de regio langzaam leeggelopen, en wie er nog woont heeft doorgaans geen geld, een alcoholprobleem en in slaap gesuste dromen. Andrea Caucino en Marina Bellezza zijn anders, of misschien ook niet.

Vallende sterren
Marina is geboren uit een tienermoeder die al gauw een alcoholprobleem ontwikkelde, en daardoor stelselmatig de belangrijke dingen in haar dochters leven vergeet. Marina’s held is haar vader, maar die is bijna altijd weg op louche zakentrips.

Als Marina als jong meisje gecast wordt voor een reclamespotje, is de kiem gelegd voor een zangcarrière: ze zal een ster worden. Ze is grillig, hautain en onhandelbaar, maar ongelooflijk mooi en getalenteerd. Bovendien is ze vastbesloten de aandacht te krijgen die ze nooit van haar ouders kreeg. Ze zoekt die in haar beroemdheid, maar vindt die eigenlijk bij Andrea, wiens hart ze keer op keer breekt.

Andrea is ogenschijnlijk onder een beter gesternte geboren; als zoon van een rijke burgemeester en advocaat. Hij staat echter al zijn hele leven in de schaduw van zijn succesvolle broer die naar Amerika is geëmigreerd, met wie hij al van jongs af aan geen omgang weet te vinden. Zijn droom: het in ere herstellen van de boerderij van zijn liefhebbende grootvader om er koeien te houden en kaas te maken.

Andrea wil zich verschuilen in de bergen, Marina wil daar juist mee breken om de wereld te veroveren maar terwijl beiden hun dromen najagen trekken krachten hen steeds naar elkaar toe, van elkaar af en in onvermoede richtingen. Deze krachten vormen de spil van het verhaal.

Vervallen schoonheid
Elsa, een vriendin van hen beiden, droomt ervan een politieke partij op te richten om de verwilderde vallei weer nieuw leven in te blazen. Door dezelfde krachten die Andrea en Marina naar elkaar toe trekken en uit elkaar blazen komt deze droom echter ook niet van de grond – en misschien is dit inderdaad een verloren zaak. Het verhaal van Andrea en Marina is er namelijk niet alleen een van een gedoemde liefde maar ook een van Italië dat aan zichzelf ten onder lijkt te gaan. De manier waarop Marina zichzelf en alles van waarde verliest in de glamourfaçade van de showbizz reflecteert de poppenkast van de politiek en de populariteit van het enorme scala vrij stompzinnige spelprogramma’s op de Italiaanse tv. (Jeugd)werkloosheid, verval van het wegennetwerk en de kloof tussen Noord- en Zuid-Italië en tussen de dorpen en de steden zijn aan de orde van de dag. De economie ligt overhoop, fabrieken staan leeg – geen wonder dat Avallone Marina’s verhaal vertelt met steeds donkere vooruitblikken op de onvermijdelijke ondergang.

Verteld in de driehoeksverhouding tussen Andrea, Marina en Elsa drukt ze de neus op de feiten: Italië is onmiskenbaar in crisis en hoe het land er ooit uit moet komen is niet duidelijk.

Diamonds in the Sky
Een paar dingen hadden anders gemogen aan de roman. Marina zingt veel popsongs bij haar optredens. Deze eigentijdse nummers en songteksten van Rihanna of Bruno Mars doen af aan de eeuwigheidswaarde, alhoewel ze anderzijds ook het failliet van het land en de liefde benadrukken, en het contrast met de afbrokkelende eeuwige bergen.

Ook Marina’s voortdurend herhaalde wensen, verlangens en grillen halen het tempo regelmatig uit het verhaal. Marina Bellezza is hierdoor bij vlagen wat langdradig maar vooral een prachtig liefdesverhaal en een relaas van de ondergang van Italië.

Muziek / Album

Het houdt gewoon niet op

recensie: Dorian Concept - Joined Ends

De Oostenrijkse producer Dorian Concept grijpt voor zijn tweede album naar analoge geluiden en oudere synthesizers, en creëert zo een eigen geluid. De sublieme productie, vele details en grandioze melodieën maken dit tot een van de beste albums van het jaar.

Zolderkamermuzikant wordt professional het is een hedendaags type carrièreverloop waarover de Oostenrijkse producer en keyboardspeler Dorian Concept kan meepraten. Hij begon met het plaatsen van muziek op MySpace, maar werd ontdekt, waarna de aandacht zodanig groeide dat kwaliteitslabel Ninja Tune hem wilde hebben en hij mocht touren met Flying Lotus en The Cinematic Orchestra. Meer dan terecht, zo laat hij met zijn tweede album, Joined Ends, overtuigend horen.

Minder chaotische Flying Lotus


Dat album is namelijk niet alleen erg goed, het kan zich zonder meer meten met de beste platen van dit jaar. In plaats van te werken met zijn geliefde MicroKORG-synthesizer, schafte hij oudere apparatuur aan en maakte hij meer gebruik van analoge middelen. Dat vindt zijn weerslag in het warme, sfeervolle geluid. Desondanks klinkt de muziek juist ontzettend fris en modern; het valt hoogstens te vergelijken met een minder chaotische Flying Lotus ook al zo’n ondefinieerbare, eigentijdse muziekbakker.

Het bijzondere aan Dorian Concept is echter dat hij wel aan samples doet, maar dat hij alleen zichzelf samplet. Zo zijn de vele gebruikte vocale geluiden allemaal afkomstig van zijn eigen stembanden. Het resultaat is een op uiterst smaakvolle wijze samengebrachte set vocale samples, zachte elektronica, en knisperende percussie, die hij af en toe laat losbarsten in een meer opzwepende beat. De veelgelaagde muziek is met veel gevoel voor detail gemaakt, maar de grote kracht zit ‘m vooral in de zeldzame hoeveelheid memorabele melodieën die hierop te vinden is.

Subtiliteiten


Het regent namelijk knappe deuntjes, die dan weer regelrecht catchy zijn, dan weer enigszins op het gemoed inwerken, maar er vrijwel altijd in slagen elke track op zijn eigen manier memorabel te maken. De schattige belletjes in ‘Ann River, Mn’, de zoete vocalen in het spankelende en idyllische ‘Nest Nest’, het ietwat neerslachtige motiefje in ‘11.04.2012’, de bevreemdende, vervormde melodie in het spannende ‘Draft Culture’… Het houdt gewoon niet op. De combinatie met de sublieme productie en de vele toffe ideeën die Dorian Concept in zijn muziek stopt neem de manier waarop ‘Mint’ meermaals lijkt uit te doven, maar vervolgens weer vrolijk opstart maken dit een fantastische luisterrit.

Het zou dan ook verdiend zijn als hij groter publiek weet te bereiken met dit topproduct. Zeker gezien de toegankelijkheid van de muziek is dat helemaal niet onmogelijk. Joined Ends is immers zo’n plaat die het prima doet als je vrienden over de vloer hebt, maar je net zo goed in zijn greep kan houden wanneer je het geconcentreerd met de koptelefoon luistert. Het jaarlijstje van ondergetekende heeft Dorian Concept al verrijkt. Wie volgen?

 

8WEEKLY

Requiem voor altijd

Artikel: Nationale Herdenkingsceremonie MH17

Vier maanden geleden, op 17 juli 2014, werd de wereld opgeschrikt door de ramp van het neerschieten van passagiersvliegtuig MH17. Een ramp die nooit had mogen plaatsvinden. Schrik en woede bij de nabestaanden maakten de afgelopen weken plaats voor rouw en verwerking. 10 november jl. werd in Nederland een Nationale Herdenking van deze verschrikkelijke gebeurtenis gehouden. In de Amsterdamse RAI kwamen 1600 mensen samen om tijdens een bijzondere concert afscheid van de 298 slachtoffers te nemen.

Ceremonie
De kale hallen van de RAI zijn in de nacht van 9 op 10 november omgetoverd tot sfeervolle ruimtes die geborgenheid en warmte voor de genodigden bieden. De gangen die naar de zaal leiden zijn met kilometers witte stof omhuld. Het indirecte licht, eilanden met kaarsen en de opgehangen vaasjes met bloemen erin spreken tot de verbeelding. Ondanks de enorme hoeveelheid mensen heerst er stilte. 

Vlak voor de zaal is een luxe ruimte gecreëerd, waar de genodigden elkaar kunnen begroeten. Hapjes en drankjes worden snel op tafel gezet. De gezichten van de gasten hebben iets met elkaar gemeen. De smart zit onder de perfecte foundation van de vrouwen, de ogen zonder mascara verraden hun emoties. De mannen glimlachen mat, de ogen van de kinderen zijn gedoofd. Er is een onzichtbare sluier voelbaar tussen de nabestaanden en de rest. En ze zijn dankbaar, niet voor de luxe waarmee ze vandaag zijn ontvangen, maar omdat hun broers, zussen, opa’s, oma’s, kinderen, kleinkinderen, echtgenoten en vrienden niet vergeten worden. 

Eenheid
De stoelen in de zaal vormen een symbolische cirkel. Eromheen hangen enorme beamers. De negentien rijen dalen af naar een bloembak met 298 brandende kaarsen. De gasten uit alle betrokken landen stromen naar binnen. Het Radio Filharmonisch Orkest, het Groot Omroep Koor en het Nationaal Kinderkoor vormen vandaag een eenheid met de gasten. Zelfs de Koninklijke familie en onze premier Mark Rutte zitten gewoon tussen de nabestaanden.

Ceremoniemeesteres Maartje van Wegen opent de bijeenkomst. Dirigent Markus Stenz leidt zacht het tweede deel uit de zevende symfonie van Beethoven. Als de minister-president de vraag stelt: ‘Wat als ...’, voel ik een sterke verbondenheid en saamhorigheid in mij opkomen. De koordirigent Gijs Leenaars legt al gauw de wijsvinger op zijn mond als hij het sfeervolle ‘Sleep’ van Eric Whitacre door het GOK laat zingen. Je kan het geen concert noemen. Muziek heeft vandaag een andere functie: ze is een lijm tussen gevoelens en de verschrikkelijke gebeurtenis. Verdriet en gemis manifesteren zich in alle gespeelde stukken, of dat nu het mooie poplied ‘Voor altijd’ van John Ewbank is, ‘Lacrimosa’ uit Mozarts  Requiem of ‘Pie Jesu’ van Webber.

De dood zo dichtbij raakt niet alleen het hart van mij. Tijdens de woorden ‘voor altijd’, gezongen door Marco Borsato en het Kinderkoor, stroomt een zee van ogen naar de plek waar de kaarsen branden. 

Artiesten
De musici willen geen aandacht voor zichzelf. ‘We blijven vandaag bij de doden, dat is hun dag,’ vertelt Marco Borsato mij kort voor zijn optreden. ‘Een mens sterft twee keer: de tweede keer is als hij vergeten wordt. Dat is waarom wij allen hier zijn.’  Ook Markus Stenz zegt in een kort interview: ‘Die 298 mensen zijn uit het leven gerukt. Zomaar. Er is een stilte ontstaan, die mogen we vandaag met aandacht en muziek vullen.’

Maartje van Wegen vindt ieder woord over haar eigen gevoelens overbodig. Gijs Leenaars schudt zijn hoofd en zegt: ‘Het is wonderlijk hoe de nabestaanden hier zo rustig zitten terwijl ik zelf een vrouw en een klein zoontje thuis heb voor wie ik alles zou doen om ze gelukkig te maken. Het blijft moeilijk, ook de minuut stilte en het Wilhelmus kan het besef niet samenvoegen met het gevoel.’ 

Namen
De woorden van Anton Kotte: ‘Wij voelen ons geamputeerd na het verlies van onze oudste zoon, schoondochter en kleinkind’, van de 13-jarige Gita Wiegel: ‘Elke dag word ik er door achtervolgd dat mijn moeder er niet meer is’, van Suze Ann Bakker: ‘Volgende week zijn mijn ouders, die er niet meer zijn, jarig’ en het gedicht ‘Waarom’ van Paul Marckelbach, die zijn moeder, zus, zwager en twee neefjes kwijt is – zijn fysiek in de zaal aanwezig.

De emoties in de zaal worden zichtbaar als de nabestaanden twintig minuten lang de slachtoffernamen voorlezen. Ook koningin Maxima droogt haar tranen.

Foto’s
Terwijl Glennis Grace met een diepe, ontroerende stem I was here’ zingt, verschijnen op de beamers foto’s van de getroffenen op hun meest gelukkige momenten. Kijkend naar de lachende gezichten blijft het onmogelijk te geloven dat ze er niet meer zijn. Waarom? Waarom kan hun leven niet zoals het mijne gewoon doorgaan? 

‘I was here …
I lived, I loved…
I was here …
I did, I’ve done, everything
that I wanted’

‘And it was more than I thought
it would be 
I will leave my mark
so everyone will know
I was here …’

Film / Achtergrond
special: IDFA 2014 - Of Media and Men

De mannen van de media (1)

.

IDFA 2014 keert de lens naar de media. Het themaprogramma ‘Of Media and Men’ bestaat uit zeven documentaires die de relatie tussen media en macht onderzoeken. Het zijn stuk voor stuk spannende, relevante films, die een mooi overzicht geven van de veranderende machtsverhoudingen in de loop der tijd. Verhoudingsgewijs legt het programma hooguit erg veel nadruk op de Verenigde Staten, weliswaar de bakermat van veel online ontwikkelingen, maar bepaald niet het enige land waar de media onder druk staan.
Silenced
James Spione • USA, 2014
3 sterren

Mooi aan het themaprogramma ‘Of Media and Men’ is dat sommige mensen in meer dan één film hun opwachting maken. Advocaat Jesselyn Radack bijvoorbeeld, die zich zeer actief inzet voor klokkenluiders, duikt zowel op in CITIZENFOUR als in Silenced.

De documentaire van James Spione (what’s in a name?) laat zien hoe er in de Verenigde Staten wordt omgesprongen met klokkenluiders. In Nederland kun je je geknakte carrière in een caravan voortzetten, onder Barack Obama verdwijn je met een beetje pech dertig maanden in de gevangenis. Schrijnende verhalen zijn het, over moedige mensen wiens leven werd geruïneerd omdat ze vonden dat de waarheid een groter belang diende dan hun geheimhoudingsplicht. Spione mixt de verhalen van John Kiriakou (ex-CIA), Thomas Rake (ex-NSA) en Jesselyn Raddack (voormalig ethisch consultant voor het Amerikaanse Ministerie van Justitie). Deels nagespeeld in zwart wit, deels verteld door de betrokkenen, vervlecht hij drie gecompliceerde levens, die zich niet makkelijk laten navertellen. Dat maakt Silenced soms ingewikkeld. Misschien was het een betere keuze geweest om ze achter elkaar te zetten. Het had nog steeds een fascinerende, afschuwwekkende film opgeleverd.

Burgers die de FBI onderzoeken


1971
Johanna Hamilton • USA, 2014
4 sterren

Wie dacht dat Snowden de eerste is die de geheimen van de NSA verspreidt, doet er goed aan om 1971 te bekijken. Tijdens het eerste beroemde gevecht tussen Mohammed Ali en Joe Frazier in 1971, breekt een groepje jonge idealisten in een plaatselijk kantoor van de FBI in het plaatsje Media (nogmaals, what’s in a name?). Ze noemen zichzelf The Citizen’s Commission to Investigate the FBI en zijn erop uit om te bewijzen dat de FBI zichzelf te veel macht toe-eigent. Uit de documenten die de groep ontvreemt, blijkt dat de FBI werkelijke alle ‘links radicalen’ bespioneert, van militante zwarte activisten tot onschuldige vrouwenpraatgroepen. De kranten worstelen met een dilemma: moeten ze informatie uit gestolen bronnen publiceren?

Voor het eerst blikken de betrokkenen terug op hun diefstal. Nooit zijn ze gearresteerd, maar nu doen ze hun verhaal. 1971 bevat een prachtige boodschap. De film suggereert dat de lijst met verdachten domweg te lang was, omdat de FBI alles en iedereen in de gaten hield. Je kunt je afvragen of het rücksichloss vergaren van data door de NSA effectiever is. In ieder geval waren de hoofdrolspelers van 1971 bereid een leven in de gevangenis door te brengen, ‘want als je alleen kiest voor wat veilig is, dan winnen zij’. Het levert een vrolijk en ontroerend portret op. Alleen de keuze voor de titel is onbegrijpelijk, zeker voor niet-Amerikanen. ‘The Citizen’s Commission to Investigate the FBI’ spreekt toch al veel meer tot de verbeelding?

Muziek / Concert

Paolo Nutini doet laatste concert in lawaaiig Amsterdam

recensie: Paolo Nutini

Het is donderdagavond 20 november: de dag waarop Paolo Nutini zijn tour afsluit. En waar kan dat beter dan in een tot de nok toe gevulde Heineken Music Hall? Het publiek is enthousiast, Paolo is enthousiast… maar toch loopt de show niet helemaal lekker.

“Hi, we’re Phox from Wisconsin!” roept de vrouwelijke zangeres van het voorprogramma na elk liedje, soms inclusief het spellen van de bandnaam. Dat is misschien ook wel nodig, aangezien de zaal druk aan het praten is en nog niet warmloopt voor de vrolijke Amerikaanse indiefolk. Toch doet het voorprogramma van de Schotse hoofdact muziektechnisch precies wat het doen moet: kwalitatieve, opgewekte nummers neerzetten om de zaal wat op te warmen. Het publiek wil alleen niet helemaal luisteren. Vlak voor het laatste nummer valt het drumstel uit, waardoor Phox eindigt met een iets te stil liedje in een rumoerige zaal.

Aandachtsboog te kort?
Om tien voor negen begint dan eindelijk de hoofdact en het publiek is enthousiast. Zeker als Nutini begint met zijn hit ‘Scream’ en er daarna meteen ‘Let Me Down Easy’ van zijn laatste album Caustic Love in knalt, is zijn publiek niet meer te stoppen. Overal wordt hard meegezongen en meegedanst; soms bijna iets te enthousiast. Bij de rustige, gevoelige nummers die volgen, verliest de zaal zijn aandacht en gaat direct over op discussies zoals wie er bier moet halen en hoe dit nummer eigenlijk heet.

Nutini heeft een uitgebreide band meegenomen op zijn tour. Zo zijn er ook blazers en achtergrondzangeressen aanwezig. Dat pakt goed uit: muzikaal wordt er prima gevarieerd ten opzichte van de songs op het album. Regelmatig komen er variaties op achtergrondlijntjes en verscheidene instrumentele stukjes voorbij. Ook is er aan het oog goed gedacht bij deze show: op de achtergrond zijn live beelden te zien van de show die gecombineerd worden met rokerige effecten, en bijna hypnotische cirkels en andere herhalende vormen. Een beeld dat goed blijft hangen, is een scherm gevuld met een dansende dame zonder gezicht. Tijdens het fragment van de speech van Charlie Chaplin – afkomstig uit de film The Great Dictator waarin hij Hitler bekritiseert – in ‘Iron Sky’, verschijnt op dat scherm Chaplin die met een opgeblazen wereldbol speelt. De zaal valt even stil.

Schotse vlaggen
De show is een goede mix van oud en nieuw werk, en dat geeft ook mooi de variëteit in de zaal weer. Bij de wat nieuwere nummers zingen vooral de flanken van de zaal hard mee, en bij de oudere en gevoeligere nummers hoor je het midden meer. Wat de zaal gemeen heeft: een enorme liefde voor Paolo Nutini. De zanger heeft zijn grapje of zin nog niet afgemaakt, en de zaal begint er al doorheen te juichen. Er zijn zelfs mensen die Schotse vlaggen meegenomen hebben.

De Schot zit er goed in, het publiek ook, maar mocht je puur voor de muziek komen, dan heb je toch een beetje de boot gemist. Bij een solo van een achtergrondzangeres beginnen er zelfs wat mensen heel hard doorheen te dreinen. Jammer, want Nutini weet tijdens dit concert een ontzettend originele draai aan zijn muziek te geven, zoals de medley van ‘Jenny Don’t be Hasty’ en ‘New Shoes’ aan het begin bewijst.

Gemiste connectie
Ondanks het enthousiasme van band en publiek, weten deze twee toch geen connectie met elkaar te leggen. Wat overblijft is een afgeleid publiek met een band die de sterren van de hemel speelt – eenmaal zelfs letterlijk als de visuals de zaal in komen en overal kristalvormige figuurtjes verspreiden. Met de muziek van Nutini en de creativiteit zit het wel goed, nu alleen de zaal nog meenemen om écht te luisteren.

 

Kunst / Achtergrond
special: Harmen Verbrugge - Papa, Mama, the dead, the art and I

Weg met de theorie

Tussen 1950 en 1952 schilderde Willem de Kooning een vrouw. Ze was niet mooi opgemaakt, slank en geposeerd, maar ze was woest, groot en bedreigend. Het werk van Harmen Verbrugge (Vlaardingen, 1965) heeft deze oermoeder uitgebreid tot een gezin.

De schilderijen die in de Zerp Gallery te zien zijn van Verbrugge, zijn net als die van De Kooning dik geschilderd. In de volle lagen olieverf drijft soms een agenda, foto of getekend portret. Daarnaast zijn er verschillende werken met tekst erin. De schilderijen zijn allemaal geschilderd in complementaire contrasten die allemaal op rood lijken uit te komen.

Horizonman

Horizonman

Op de schilderijen is de kunstenaar zelf te zien, regelmatig vergezeld door zijn vader of moeder. Onderdrukkingen, drangen en tal van andere psychoanalytische verschijnselen komen in deze personen voor. Zo zien de fallussen van de zelfbevredigende kunstenaar rood van zowel bloed als plezier en hebben de ruimtes die hij schildert een persoonlijkheid.  Het is een oergevoel: overleven en voortleven.

Meta-realistisch realist

De meta-realist gaat verder

De meta-realist gaat verder

In het werk De meta-realist gaat verder staat de kunstenaar voor een museumzaal. De museumzaal zegt ‘Ik ben weg’, waarop de kunstenaar antwoord met ‘Ik sta’. Het onderschrift luidt ‘de meta-realist gaat verder’. De psyche wordt hier niet van een afstand beschouwd, maar direct geuit. Bezig zijn met realisme is niet reëel, en theorieën zijn daarmee mislukte pogingen om realistisch te blijven.

Dit oergevoel is niet zuiver objectief onderzocht, maar ondervonden. Toch is het maar de vraag of olieverf niet per definitie een afstand creëert tussen het onderwerp en de auteur. De schilderijen zijn vaak autobiografisch van oorsprong. Daarmee dient de kunstenaar zijn eigen leven aan als kunstwerk. Hij is zelf het middelpunt van het werk. De tijd zal leren of deze worp naar eeuwige roem vruchten zal afwerpen.

Theater / Voorstelling

FACTORY in een regie van Schwalbe – Standpunt

recensie: Ondernemingsdrift en terughoudendheid

Theatercollectief Schwalbe zet met Standpunt de verkenning van groepsprocessen voort die zo bepalend was voor hun eerdere werk. Door de lange opbouw en de onbevredigende korte uitbarstingen van energie is de voorstelling een ontregelend spel tussen verstoring en behoud van de collectieve balans.

De uitvoerenden zijn in deze voorstelling niet de Schwalbe-leden zelf, maar negen leden van FACTORY, het platform van Frascati en hun huisgezelschap Likeminds, dat gericht is op jonge Amsterdamse creatievelingen tussen de 16 en 23 jaar. De negen jongelingen staan op een rij in het midden van de zaal. Iedereen staat in een starthouding om te gaan rennen, al ziet deze pose er per persoon anders uit. Minutenlang staan ze in volle concentratie te wachten tot een van hen het startsignaal geeft: ze rennen in volle snelheid naar de voorkant van de zaal, naar de achterkant en terug naar het midden, waar ze hijgend hun eerdere positie aannemen. Soms is er sprake van een valse start, rent een klein groepje vooruit en druipt weer af wanneer ze merken dat de rest niet volgt. Langzaam wordt de afgelegde afstand kleiner, destabiliseert de lijn en probeert een enkeling een voorsprong op te doen.

Wachten op de ontlading
De voorstellingen van Schwalbe, waarvan de leden afkomstig zijn van de mimeopleiding van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, kenmerken zich door een radicale lichamelijkheid, minimalisme en een grote aandacht voor groepsprocessen. In Schwalbe zoekt massa rende een grote groep mensen – op het hoogtepunt ongeveer tweehonderd – een uur lang op volle snelheid door de theaterzaal. Plots sprongen individuen in het oog, dan gingen ze weer op in de draaikolk van mensen. Het uitgangspunt van Standpunt klinkt vergelijkbaar met Schwalbe zoekt massa, maar de beleving is totaal anders. De trance van de constant bewegende massa is hier verruild voor horten en stoten, energie die zich ophoopt in het lichaam van de uitvoerende en plots, voor enkele seconden, tot uitbarsting komt. Het proces van rennen en stabiliseren duurt echter slechts enkele tientallen seconden, hierna is het weer wachten op de nieuwe ontlading.

Medestanders of achterblijvers

De constante verstoring en onderbreking van de status quo maken immersie welhaast onmogelijk en de dynamische spanning van de voorstelling vereist een actieve kijkhouding. Juist omdat hier slechts negen spelers op het podium staan, valt elke kleine individuele afwijking binnen de groep direct op. De harmonie van het begin verandert in wrange dissonantie en langzamerhand valt de groep ten dele uit elkaar. De durf om een nieuw pad in te slaan wordt meermalen bestraft: niemand volgt en de dappere pioniers keren onverrichter zake terug naar de middenlinie. Met minimale middelen toont Standpunt de wrijving tussen pogingen om gezamenlijk vooruit te komen en de angst om buiten de groep te vallen. 

Film / Achtergrond
special: IDFA 2014 - Of Media and Men

De mannen van de media (2)

.

De veldslag om het internet


The Newsroom: Off the Record

Mikala Krogh • Denemarken, 2014
4 sterren

Dat er buiten de Verenigde Staten ook van alles aan de hand is in de media, laat het Deense The Newsroom: Off the Record zien. De fly on the wall– aanpak van Mikala Krogh is een verademing, met name omdat de talking heads hier achterwege blijven. Onderwerp is Ekstra Bladet, een Deense tabloidkrant die met moeite het hoofd boven water houdt. Krogh brengt mooi in beeld hoe de verkoopcijfers kelderen, terwijl de redactie van alles verzint om de strijd met dat vermaledijde internet aan te gaan. Hoofdredacteur Poul Madsen bedenkt een actiecampagne rondom twee Deense gijzelaars die al ruim een jaar worden vastgehouden in Somalië. Zogenaamd uit zorg, maar natuurlijk vooral om de dalende lijn van de verkoopcijfers te keren. Ondanks protesten van de familie, die vreest dat de onderhandelingen gevaar zullen lopen, publiceert Ekstra dagelijks updates over de gijzelaars. Langzamerhand wordt echter duidelijk dat de bronnen van de krant onbetrouwbaar zijn.

Het is fantastisch dat Madsen de documentairemaakster toeliet op de redactie, ook op de moeilijke momenten. De prachtig geanimeerde statistieken en tussentitels leggen de neergang van de krant onomwonden vast. Ook knap is hoe tweets onopvallend een functie vervullen op het verhaal. Nieuw is het onderwerp niet: de klassieker ‘Page One: Inside The New York Post’ behandelde ruwweg hetzelfde dilemma’s. Wel is het prettig om eens een Europees perspectief te zien. Daarnaast is The Newsroom zonder meer de meest dynamische en best vormgegeven documentaire binnen het themaprogramma ‘Of Media and Men’.

Gefictionaliseerd en vervormd levensverhaal


CAPTIVATED: The Trials of Pamela Smart

Jeremiah Zagar • USA/ Verenigd Koninkrijk, 2014
3 sterren

CAPTIVATED: The Trials of Pamela Smart is nauwelijks vijf minuten bezig of de kijker beseft met een schok van herkenning dat hij naar To Die For zit te kijken. In de fictiefilm uit 1995 van Gus van Sant speelt Nicole Kidman een nietsontziende blondine, die bereid is haar echtgenoot uit de weg te laten ruimen om beroemd te worden. Nooit geweten dat de film gebaseerd is op het ongelofelijke levensverhaal van Pamela Smart. Het blijkt niet de enige fictionalisering van haar leven: de film is gebaseerd op een roman over dezelfde zaak en In 1991 speelde Helen Hunt ook al Pamela Smart in ‘Murder in New Hampshire: The Pamela Wojas Smart Story’. Het gegeven is dan ook sappig: een lerares verleidt haar minderjarige leerling om haar echtgenoot om zeep te helpen.

Alleen toont CAPTIVATED: The Trials of Pamela Smart overtuigend aan dat de waarheid minder rechtlijnig is dan alle fictionaliseringen doen vermoeden. Vanaf het eerste begin staat de zaak onder grote belangstelling van de media, zozeer zelfs dat de betrouwbaarheid van de rechtszaak tegen Pamela Smart in gevaar komt. Er zijn simpelweg geen juryleden te vinden die onbevooroordeeld tegenover haar staan. Ze eindigt levenslang in de gevangenis voor een moord waarvoor ze misschien nooit opdracht heeft gegeven. CAPTIVATED biedt geen definitief antwoord van wat er dan wèl heeft plaatsgevonden, maar, zo waarschuwt regisseur Jeremiah Zagar, een nieuwe exploitatie van Smarts ongelofelijke verhaal. Dat ook zijn versie een geregisseerde versie is, benadrukt hij door de documentairebeelden in beeld te brengen op televisies in lege woonruimtes en zaaltjes, die samen een soort blauwdruk van de Amerikaanse huiskamer vormen. Deze exploitatie doet Smart echter meer recht. Tegelijkertijd laat hij zien hoe alle betrokkenen beïnvloed zijn door wat ze lazen, zagen en hoorden. Zelfs Smart zelf verzucht: “Kun je je voorstellen wat een fantastische televisiebeelden het oplevert als ik word vrijgelaten?” Het is onmogelijk te zeggen waar de realiteit ophoudt en de regie het overneemt.

Ten slotte is het nog interessant om je af te vragen of CITIZENFOUR, 1971 en The Newsroom er anders hadden uitgezien als ze niet door een vrouw, maar door een man waren geregisseerd (in het geval van CITIZENFOUR was het hele filmteam zelfs vrouwelijk). Het themaprogramma ‘The Female Gaze’ suggereert min of meer zoiets, door de rol van vrouwen in documentaires onder de loep te nemen. Het is in ieder geval niet te raden welke films uit ‘Of Media and Men’ door vrouwen zijn gemaakt.

Muziek / Album

Een dierbaar album

recensie: Richard van Bergen - Rootbag

Wat een geluk dat Rootbag van Richard van Bergen eindelijk verschenen is. Na een lange periode van echte blues in het leven van Van Bergen is het er toch van gekomen: een dierbaar album van hoge kwaliteit.

De blues in het leven van Richard van Bergen – de ontstaansgeschiedenis van Rootbag –  begon met het afbranden van de studio waar de opnames plaatsvonden, waarbij gelukkig niet de reeds vastgelegde delen verloren gingen. Het onverwachte overlijden van collega Dick Wagensveld kwam daar een paar maanden later nog eens bovenop.

Versneden blues


De band Richard van Bergen’s Rootbag startte in 2010 en oogstte toen al veel goede kritieken, wat leidde tot het doen van wat opnamesessies. Toen sloeg het noodlot toe, zoals dat misschien wel past bij een bluesband, maar wat wel een behoorlijke terugslag gaf op de activiteiten. Pas dit jaar besloot Van Bergen dat het album er toch moest komen. De opnames zijn te dierbaar en het materiaal te goed om voor eeuwig op de plank te blijven liggen. In studio Silvester werd met behulp van Mischa den Haring en Isa Azier de laatste hand gelegd aan het album. Het resultaat mag er zijn: de twaalf originals van de hand van Van Bergen knallen werkelijk de boxen uit. Van Bergen heeft met zijn maten het ruwste blueswerk van zijn carrière gemaakt. De Delta blues versneden met New Orleans grooves, soul en R&B is van een onstuitbaar temperament. Het spelplezier is letterlijk van de opnames af te luisteren.

Kwaliteiten


Vanaf de eerste minuut grijpt het album met ‘Nobody’ de luisteraar bij zowel de oren als het spreekwoordelijke nekvel en laat Van Bergen merken uit welk bluesvaatje er wordt getapt met Rootbag. De vuile handen die de hoes sieren staan model voor de vuile en ruige blues die het album vult. Over het algemeen ligt het tempo van het album hoog, maar middenin horen we de akoestische bas van Wagensveld het nummer ‘Od On Love’ inzetten: bijna een ballad. Aan het einde van het album horen we dit nummer nog even als reprise terugkomen in een jazzy uitvoering waar de blues doorheen schittert.

Waar Van Bergen als lid van bijvoorbeeld Shiner Twins al vaker schitterde en tal van andere muzikanten begeleidde, zoals Qeaux Qeaux Joans, maakt hij met Rootbag duidelijk ook solo voldoende kwaliteiten in huis te hebben. Laten we hopen dat het niet bij dit ene album blijft. Maar zelfs als er geen nieuwe opnames verschijnen, kunnen we volop genieten, want hij gaat het land doortrekken met Jody van Ooijen op drums en Roelof Klein op bas en achtergrondzang. Met het repertoire van Rootbag in de achterzak zullen dit vast en zeker schitterende ruwe belevingen zijn.

Live in Nederland: