Film / Films

Ademloos meeleven met een integer geloofwaardig verhaal

recensie: Manchester By The Sea

Kenneth Lonergan en Matt Damon stonden aan de wieg van Manchester By The Sea. Lonergan schreef het verhaal en Damon zou de film regisseren of een van de hoofdrollen spelen. Door gebrek aan tijd gaf hij de regieklus terug en paste ook de opnameperiode niet in zijn agenda. Uiteindelijk trok hij zijn portemonnee in de rol van producent. Na een aandeel in het scenario van Analyze This (1999) behaalde Kenneth Lonergan prijzen voor de regie van You Can Count On Me (2000). Hij schreef enkele jaren aan het verhaal van Manchester By The Sea. Vervolgens werd hij ook regisseur en strikte hij Casey Affleck voor de hoofdrol.

In het plaatsje Manchester, New England, heeft in een recent verleden een tragedie plaats gevonden. Door een noodlottig ongeval verloor Lee Chandler (Affleck) zijn kinderen. Hij verhuisde en leidt nu als klusjesman een teruggetrokken leven. Hij drinkt zijn verdriet weg en slaat in een sporadisch weekendgevecht zijn verdriet van zich af. Chandler ziet geen toekomst en wil niets liever dan het verleden vergeten. Maar dan gaat de telefoon…Lee’s oudere broer Joe is plotseling overleden en de voogdij over zijn zoon Patrick gaat naar Lee, zoals Joe wenste.

Confrontaties

Lonergan snijdt de verhalen van de broers door elkaar. De details van de tragedies komen langzaam aan het licht. Omdat Lee terug moet naar zijn oude woonplaats, wordt hij geconfronteerd met mensen en gebeurtenissen uit het verleden. Daarbij is er voor Lee de gedwongen relatie met Patrick. De zestienjarige jongen kent het verleden van zijn oom maar ten dele en heeft moeite zijn eigen leven op te pakken. Bij alle ellende komt voor Lee ook nog de ontmoeting met zijn ex-vrouw. Zij is ondertussen zwanger van haar nieuwe vriend, maar wil niets liever dan de relatie met Lee weer oppakken.

Manchester By The Sea is een film met een loodzwaar verhaal. De verhaallijnen blijven geloofwaardig, omdat Lonergan geen moment in de valkuil van overdreven of goedkope emotie stapt. Casey Affleck speelt de rol van getormenteerde familieman bijzonder sterk. Het is fascinerend om te zien hoe de acteur pijn en woede portretteert. De blik van Chandler is veelal leeg en vertelt daarmee toch het hele verhaal. De overige rollen zijn goed gecast, maar staan in de schaduw van de grootse prestatie van Affleck. De film is een integer gemaakte en meer dan geloofwaardige film over geluk en drama in een familie. De film is terecht kanshebber voor prijzen op de diverse festivals en een geduchte gegadigde voor de jaarlijstjes van 2017.

Theater / Voorstelling

Vermakelijke chaos in geestige Driekoningenavond

recensie: De Theatertroep - Driekoningenavond/Twelfth Night of: zie zelf maar

Driekoningenavond/Twelfth Night: of zie zelf maar van William Shakespeare, is het verhaal van de tweeling Viola en Sebastiaan die schipbreuk lijden en van elkaar denken dat de ander verdronken is. Het is een fijne lichte Shakespeare waarin veel verwarring voorkomt. De Theatertroep maakt het allemaal nog erger dan het al is en dat levert een uitermate plezierig anderhalf uur theater op.

Viola doet zich uit zelfbescherming voor als man, Cesario, en gaat in dienst bij Hertog Orsino op wie ze verliefd wordt. Orsino verlangt echter naar Olivia, een edeldame, die niets van hem moet hebben, maar zich op haar beurt aangetrokken voelt tot Cesario. Daarnaast zijn er natuurlijk massa’s andere personages en verwikkelingen.

Foto 4 kleurVeel verwarring

In Shakespeare’s tijd mochten vrouwen niet acteren, hun rollen werden gespeeld door mannen. De Theatertroep scherpt dit gegeven aan door niet alleen een aantal van de vrouwenrollen door mannen te laten spelen, maar ook  de mannenrollen door vrouwen. Dat levert behalve heel veel verwarring, erg grappige momenten op; af en toe zitten geslachtsdelen duidelijk in de weg. De tweeling Viola/Sebastiaan wordt door een en dezelfde acteur vertolkt en dat maakt de chaos helemaal compleet. Zeker als aan het einde beiden op het toneel staan en de acteur met sjaaltjes aan de gang moet om aan te geven wie hij is.

De Theatertroep is een gezelschap jonge spelers die worden begeleid door makers van de collectieven als ’t Barre Land en Discordia, waar ze veel affiniteit mee vertonen. Hun werkwijze lijkt op die van genoemde groepen: er wordt geen conventioneel toneelstuk opgevoerd, maar er wordt als het ware een authentieke gooi naar gedaan. Een paar mannen dragen wat tule om hun vrouwelijkheid aan te geven, het script ligt op tafel en ze houden zich weliswaar behoorlijk aan Shakespeare’s tekst, maar er vindt geen transformatie plaats. Het is constant duidelijk dat we naar echte mensen kijken, niet naar personages.

Foto 3 kleurOngedwongen en makkelijk

Dat pakt niet steeds even goed uit, sommige spelers zijn duidelijk gespannener dan anderen, maar vaak werkt het fantastisch. Olivia wordt vertolkt door Timo Huijzendveld die om aan te duiden dat Olivia in de rouw is (over de dood van haar broer) uitgelopen mascara op zijn wangen heeft zitten. Huijzendveld is duidelijk geen vrouw, integendeel, maar juist doordat hij zo zichzelf is, geloof je elk woord dat hij zegt. Dat is ook het geval met de vertolking van Viola/Sebastiaan door Kyrian Esser. Zijn ongedwongen makkelijke manier van spelen, maakt dat alles wat Shakespeare hem in de mond legt begrijpelijk en invoelbaar is. De momenten waarop hij zichzelf vergist, woorden als dochters en zonen door elkaar haalt en ‘kut’ roept, zijn ongelooflijk geestig. De kennismaking tussen Olivia en Cesario, een prachtige scène waarin Shakespeare zowel scherp als poëtisch is, wordt snel en nonchalant, maar volkomen geloofwaardig en erg grappig neergezet. Malvolio, Olivia’s ijdele butler gespeeld door Jordi Möllering, is wat stijver, wat perfect is voor zijn personage, maar ook hij is heel amusant.

En dan worden we in Discordia traditie ook nog getrakteerd op wijn en water en horen we zowel bij aanvang als afsluiting Barry White ‘Let the music play’ zingen. Heerlijk.

De Theatertroep behoort tot de gezelschappen die hebben moeten vechten voor subsidie, maar het is ze gelukt. De komende vier jaar worden ze ondersteund door het Amsterdamse Fonds voor de Kunsten. Deze Driekoningenavond laat zien dat we daar we allemaal erg blij mee mogen zijn. Ook de gemeente Amsterdam zelf trouwens: er zaten veel jongeren in de zaal die zich kostelijk vermaakten. Met William Shakespeare!

Kunst / Expo binnenland

Massaal monumentaal en méér

recensie: Sol LeWitt. A tribute

Het kan verkeren. Terwijl de nieuwe eigenaar van het AEGON-gebouw in Leeuwarden de grote muurschildering van de Amerikaanse kunstenaar Sol LeWitt uit 1989 over laat schilderen, toont het GEM, Museum voor Actuele Kunst in Den Haag tien jaar na diens dood een tribute aan de pionier van de minimal art en de conceptuele kunst.

LeWitt

Sol LeWitt, Ontwerptekening voor plastic draagtasje Haags Gemeentemuseum, 1987, potlood en Oostindische inkt op papier, 46,4 x 42,2 cm. Gemeentemuseum Den Haag.

We zijn natuurlijk min of meer op heilige grond; de gevel van het GEM wordt immers gesierd door geometrische figuren van de meester, en in de hal van het belendende Gemeentemuseum realiseerden LeWitts assistenten muurschilderingen van de kunstenaar. Laten we hopen dat op grond van de documentatie de schildering in Leeuwarden ook ooit weer eens wordt aangebracht.
Wat het GEM toont, is werk van LeWitt zelf en door hem geïnspireerde kunst van vier gerenommeerde kunstenaars. Van LeWitt is bijvoorbeeld de ontwerptekening van de hiervoor genoemde wandschilderingen in het Gemeentemuseum (1970) te zien, naast ontwerpen voor draagtasjes, A2B2C2D2 (1967) dat eerder werd getoond op de eerste minimal art-tentoonstelling in Europa: Minimal art: massaal monumentaal (1968). Inderdaad: in het Gemeentemuseum.

LeWitt

Esther Tielemans (1976), Zonder titel (Pedestal Painting), 2014 Collectie kunstenaar. Foto: Peter Cox

Esther Tielemans en Jose Dávila

LeWitts wandtekening #1024 (2002) beïnvloedde de Nederlandse kunstenaar Esther Tielemans (1976), van wie onder andere Een cirkel is een zacht vierkant 1 (2014) valt te zien. In een ander schitterend werk, Zonder titel (Pedestal Painting, 2014) voegt zij aan de strakheid die minimal art per definitie kenmerkt, een expressieve toets toe die doet denken aan de gouaches Zonder titel (1992) van LeWitt.
Dat minimal art niet stil is blijven staan, en zich nog steeds ontwikkelt, toont een werk in roestvrij staal en autolak van de Mexicaanse kunstenaar en architect Jose Dávila (1974).

LeWitt

Rana Begum (1977), Nr. 342, 2012, Lak en staal, 71 x 61 x 15 cm Courtesy Galerie Christian Lethert

Susan Hefuna en Rana Begum

Een extra laag van geheel andere aard passen zowel de Egyptisch-Duitse Susan Hefuna (1962) als de in Bangladesh geboren Rana Begum (1977) toe. Bij beide kunstenaars speelt hun culturele achtergrond een rol. En uiteraard de invloed van LeWitt.
Bij Hefuna bijvoorbeeld schemert een sociaal-politieke boodschap door, die we ook uit LeWitts werk kennen. Bijvoorbeeld uit de tekst van een Statement dat deel uitmaakte van de hiervoor genoemde eerste minimal art-expositie en die hier weer te zien is. Hierin spreekt de kunstenaar zich uit tegen de politiek van Amerika en voor een kunst, die voor iedereen toegankelijk moet zijn.
Prachtig zijn de geometrische patronen in het werk van Begum, dat zowel verwijst naar minimal art (en overigens ook Mondriaan!) als naar islamitische patronen.

LeWitt

Susan Hefuna (1962), Woman Cairo (Vrouw Caïro), 2010, Hout en zwarte inkt, 200 x 200 cm Courtesy Rhona Hoffman Gallery, Chicago

Op de één of andere manier zorgt deze zorgvuldig door Benno Tempel in samenwerking met Frouke van Dijke samengestelde en ruimtelijk opgezette tentoonstelling ervoor, dat de bezoeker in het verbouwde GEM verder kijkt dan zijn neus lang is; de roosters van de ventilatie of verwarming in de tentoonstellingszaal kun je bijvoorbeeld met gemak in verband brengen met Hefuna’s Woman Cairo (2010).
Het e-book dat bij de tentoonstelling te downloaden is, geeft het geheel een historische context die je bij een fraaie tentoonstelling als deze mag verwachten.

I'm A Soulman @ Den Bosch
Muziek / Theater / Muziek / Voorstelling

I’m A Soulman @ Theater aan de Parade te Den Bosch

recensie: Wervelend hete soulbeleving
I'm A Soulman @ Den Bosch

Nog niet zo lang geleden zagen we Michael Varekamp als een herboren Louis Armstrong. Met zijn nieuwe show gaat hij een stapje verder en kruipt hij met zijn band in de huid van vele STAX-artiesten.

De geestelijke vaders van de show I’m A Soulman (the Soul of STAX) zijn toetsenist Wiboud Burkens en trompettist Michael Varekamp. Was Varekamp het middelpunt van zijn vorige productie LOUIS!, in deze show zijn het vooral Steffen Morrison en Joy Wielkens die op de voorgrond staan. De twee bedenkers vormen samen met een viertal andere muzikanten een fantastische band.

Van pioniers tot een begrip

I’m A Soulman (the Soul of STAX) vertelt het verhaal van het legendarische soullabel STAX dat eind jaren vijftig werd opgericht door twee blanken. Broer en zus Jim en Estelle Steward schiepen hun opnamestudio’s in een zwarte wijk van Memphis. Een pure gok was het wel; ze hadden ongeveer voor drie maanden geld om een hit te scoren. Ze startten met hun baanbrekende werk in een tijd dat de zwarte bevolking nauwelijks rechten had in Amerika. Ze wisten tegen alles in uit te groeien tot een begrip in de muziek. Politieke hobbels bestonden in de studio niet, maar daarbuiten volop. De artiesten, die de stal van dit label voortbracht, spreken tot op de dag van vandaag een heel grote groep mensen aan. De invloed van de muziek van STAX is van groot belang voor de muziek van vandaag. De geschiedenis van het internationale label komt aan bod in deze wervelende show, waarin het verhaal verteld van deze pioniers verteld wordt die tegen de stroom in soulmuziek op de kaart wisten te zetten.

Dampende swingende massa

Tijdens de show wordt de historie van het label fraai gemixt met de carrières van een aantal belangrijke artiesten. Zo horen we Steffen Morrison in de huid kruipen van Otis Redding die per toeval in een opnamesessie wordt ontdekt. De artiest die eigenlijk gepland stond, vond het die dag te warm. Joy Wielkens kruipt in de huid van Carla Thomas, maar ook in die van Estelle Steward om het verhaal van STAX te vertellen.

De band speelt een belangrijke rol in de dampende sound van de show. Soms kruipen ze in de huid van Booker T & The M G’s. Het absolute hoogtepunt is de vertolking van ‘Sittin’ On the Dock of the Bay’ door Joy Wielkens: kippenvel zoals zij het donkerste uit haar stem weet te halen. Hoe langer de show duurt, hoe hoger de temperatuur in de zaal oploopt. Voor de pauze is er een enkeling die het pluche van de stoelen verruilt voor het gangpad om daar te dansen. Richting het einde van de show verandert de zaal onder aanvoering van Morrison, Wielkens en de drive van de band in een grote dampende, dansende, swingende massa. Wanneer iedereen eenmaal staat is er geen houden meer aan en wordt er niet meer gezeten.

Bij het verlaten van het theater waar jong en oud verenigd waren, was iedereen weer even terug in de tijd naar begin jaren zestig, of in welk jaartal dan ook waarin allen jeugdig waren en dansten in de discotheek op deze tijdloze, opzwepende muziek. De show heeft zijn werk daarmee goed gedaan!

 

Theater / Voorstelling

Aandoenlijk en pijnlijk portret van eenzaamheid

recensie: Hotel Modern - Slakkesporen

Het is even wennen: een levend personage in een voorstelling van Hotel Modern. Het gezelschap dat als geen ander kan emotioneren met kleien poppetjes of dansende garnalen zet in Slakkesporen het leven van een oude dame op het toneel. Wat volgt is een ontroerend en wrang relaas over eenzaamheid.

Een lampje aan de wand belicht geleidelijk de kamer waar deze vrouw haar dagen doorbrengt. We zien stapels vergeelde boeken, een oude platenspeler en een met spinnenwebben behangen telefoon. Het tikken van de klok benadrukt het trage verloop van de tijd. In de kleine wereld van dit kamertje wordt elke handeling belangrijk. Met grote precisie dipt actrice Arlène Hoornweg een koekje in haar thee, knipt plaatjes uit haar tijdschrift of staat op om de plant water te geven. Te midden van deze rituelen neemt de werkelijkheid een loopje met haar. Uit haar laatje verschijnt een dennenboom, jassen en schoenen lopen spontaan weg en haar hand krijgt een onverklaarbare groeispurt. Als een Alice in Wonderland laat de vrouw het licht verbaasd over zich heenkomen. Haar fantasie of verwarring doet de monotonie even vergeten.

Eenzaam in de stad

In de tweede akte wordt de mimeperformance van Hoornweg afgewisseld door een animatiefilm. De vrouw is nu een karakteristiek Hotel Modern poppetje, de stad waar ze door loopt een mengeling van de melkpakflats uit Heden Stad en de garnalenstedelingen uit Garnalenverhalen. Na de stilte van haar kamer biedt de stad wellicht uitkomst, maar niets blijkt minder waar. We zien hoe zij een hele dag alleen op een bankje voorbijgangers observeert. Haar eenzaamheid wordt des te schrijnender in de levendigheid van een bezige stad en zonder de speelse taferelen in haar kamer. Als ze terugkeert en naar het dak van haar flat gaat, blijft het gissen hoe haar verhaal eindigt. Een vlucht met een kraai is de fantasieversie, de realiteit zal een stuk grimmiger zijn.

Slakkesporen is een herneming van een voorstelling die 14 jaar geleden gemaakt is. De ‘huisstijl’ – een live productie van film door een slim spel met maquettes en geluid – ontbreekt hier, maar de speelsheid en gelaagdheid die die stijl oplevert is volop aanwezig. We zien een vrouw die haar grip op de werkelijkheid verliest en haar omgeving ziet veranderen in een vrolijk spookhuis waarin jassen weglopen en theekopjes uit de muur verschijnen. Tegelijkertijd zien we een vrouw die worstelt met eenzaamheid en dementie. De wonderwereld die Hotel Modern oproept verbergt en benadrukt de isolatie waar zij – en vele ouderen met haar – zich dagelijks in bevindt.

Koch
Boeken / Fictie

Kochiaanse twijfel en onbetrouwbaarheid

recensie: Herman Koch - De Greppel
Koch

De nieuwe roman van Herman Koch wordt aan de man gebracht als ‘onmiskenbaar Kochiaans’. De Greppel is inderdaad typisch Koch, en dat is zowel prettig als een tikkeltje spijtig.

Met de bestsellers Het diner (2009), Zomerhuis met zwembad (2011) en Geachte heer M. (2014) heeft Koch internationale roem vergaard. De gelauwerde horrorschrijver Stephen King tweette zelfs dat Herman Koch een van zijn favoriete schrijvers is geworden. Het succes leverde de vrijheid op om voortaan meer vrijuit te kunnen schrijven, aldus Koch.

Vertrouwenskwesties

In De greppel draait het om Robert Walter, burgemeester van Amsterdam – waardoor Koch ons allen natuurlijk aan Eberhard van der Laan doet denken. Als Robert op de nieuwjaarsreceptie vermoedt dat zijn vrouw vreemdgaat met een onaantrekkelijke, provinciale wethouder, wordt zijn wereld gedomineerd door vooroordelen, angsten en vertrouwenskwesties. Het moment waarop zijn vrouw haar hoofd in haar nek werpt en lacht, terwijl de wethouder met zijn hand haar elleboog omvat en iets in haar oor fluistert, verandert alles.

Robert is een onbetrouwbare verteller, zoals we die kennen van Koch. Hij noemt de echte naam van zijn buitenlandse vrouw en dochter niet, want ‘dat zou alleen maar afleiden’ en voor vooroordelen zorgen. De lezer wordt meegezogen in de twijfel van Robert, die het moment tussen zijn vrouw en de wethouder eindeloos herhaalt en daarbij telkens tot andere inzichten en conclusies komt. Het gepieker en gepsychologiseer vormt de hoofdmoot van het boek. Als ‘een undercoveragent in eigen huis’ bestudeert de burgemeester vanachter de krant het gedrag van zijn eigen vrouw.

Verteltrucs

De greppel kent ook enkele zijpaden. Een journaliste die meent dat de burgemeester in het verleden een agent heeft toegetakeld, bijvoorbeeld. Maar ook dat de ouders van Robert hem laten weten gezamenlijk euthanasie te willen plegen. Vooral in deze verhaallijnen kan Koch zijn bekende thrillerelementen en satire kwijt, terwijl hedendaagse vraagstukken als vrijwillige levensbeëindiging, de betrouwbaarheid van de journalistiek en immigratie ook aan bod komen.

In een heldere schrijfstijl zonder omwegen werkt Koch naar de climax toe. De greppel waar Robert in zal komen te liggen, wordt gedurende de roman langzaam door hemzelf gegraven. Het enige spijtige aan De greppel is dat Koch in deze roman vrijwel dezelfde set aan verteltrucs gebruikt als in eerder werk om de spanning op te bouwen. Waar de lezer van Het diner in 2009 nog flink werd verrast, zal de doorgewinterde Koch-lezer nu een en ander aan zien komen.

Theater / Voorstelling

Een pleidooi voor volmaakt mislukken

recensie: Frascati Producties - Sontag

Sontag is een sterke voorstelling over mensen die het niet lukt om hun leven als geslaagd te beschouwen en liever dan hun beste beentje voort te zetten, vol het ravijn in donderen. Een voorstelling over mislukken en geen zin hebben om opnieuw te beginnen.

Sontag 07 © Sanne PeperOp het podium bevindt zich een woonkamer. Huiselijk, met goed gevulde boekenkasten en een gemakkelijke bank. De kamer ademt een jaren ’70 sfeer. Op de in het midden van de kamer geplaatste fauteuil zit een vrouw: Susan Sontag. De Amerikaanse essayist die in de tweede helft van de 20e eeuw beroemd werd met haar vele cultuurkritieken. De woonkamer wordt omkaderd door kartonnen wallen en vormt daardoor een afgesloten hok op een verder leeg en groot podium. Het geeft je het gevoel dat die kamer maar een klein onderdeel is van een veel grotere wereld waar we geen zicht op hebben en niet aan meedoen. Dat resoneert met de protagonist die de gehele voorstelling passief en koppig op haar stoel blijft zitten en de rest van de wereld langs zich heen laat gaan.

Frontaal falen

Sontag 03 © Sanne PeperSontag is niet een theaterbewerking van de levensloop van Susan Sontag (1933 – 2004), maar meer de verbeelding van een bepaalde levenshouding waar zij voor stond: die van het “frontale falen”, zoals regisseur Naomi Velissariou toelicht. Falen in het leven zonder daar verzachtende omstandigheden of relativ erende woorden bij te verzinnen. En er wordt een hoop gefaald in Sontag.
Om maar wat te noemen: Susan Sontag is bij aanvang van de voorstelling verlaten door haar vriendin. Dit heeft een mentale instorting tot gevolg. Sontag kan niet meer van haar stoel afkomen. Geestelijk is ze echter nog volledig scherp en dat is maar goed ook want haar redacteur en haar zoon – die het net als zijn moeder ook wil gaan maken als schrijver – hebben haar intellectuele adviezen hard nodig. De personages zijn allen, Sontag voorop, vermoeiend pretentieus. Allen verzot op de hogere cultuur en allen vooral verzot op hun eigen ideeën over die cultuur. Hun gesprekken zijn doorspekt met uitspraken als “kunst is als oorlog voeren” en meer van zulks. Het zijn personages waar je je zowel aan kunt ergeren als in kunt herkennen. Hun rijke geesteswereld ten spijt, zijn geen van de personages er nog in geslaagd om gelukkig te worden. Allen zijn ze in strijd met hun leven. Een strijd die vooral duidelijk wordt in de moeizame relatie tussen Susan en haar zoon. Zij ziet hem vooral als een last die haar denken hindert, hij wil niets liever dan zijn moeder trots maken door haar te evenaren als schrijver. Maar hoe meer hij pleased, hoe meer weerstand zij voor hem voelt wat leidt tot een destructieve wisselwerking tussen moeder en zoon.

Sontag 01 © Sanne PeperBoeiend om naar te kijken, maar door deze moeilijkheden ontstaat wel de vraag wat precies bewonderenswaardig is aan de levenshouding van de titelheld. Velissariou bestempelt het frontale falen als een deugd die we tegenwoordig zijn kwijtgeraakt. Maar wat is er deugdzaam aan verlamd op een stoel zitten zonder iets te kunnen zeggen wat boven het niveau van pretentieuze navelstaarderij uitkomt? En waarom zouden we deze “deugd” weer op willen rakelen? Een beetje relativering had de Sontag uit het stuk wellicht een hoop goed gedaan.

Geen zware dobber

Ondanks de ernst van de personages is Sontag geen zware dobber. Tussen alle mislukkingen door is er nog genoeg ruimte voor luchtigheid en humor. Zo is bijvoorbeeld de manier waarop Sontag haar zoon verbaal mishandeld eerder komisch dan treurig. Daarnaast is er dankzij het mooie decor genoeg te zien en te ervaren waardoor Sontag een sterke en afwisselende voorstelling is, ook al komt de protagonist geen moment van haar plaats.

Film / Serie

The good, the bad and the saint

recensie: The Young Pope (dvd)

Uit een gigantische stapel baby’s op het San Marcoplein in Venetië komt een nieuwe paus gekropen. Wie is deze Pius XIII (Jude Law), die op zo’n unheimische manier wordt geïntroduceerd in Paolo Sorrentino’s (La Grande Belezza, Youth) nieuwe serie?

Hij is in elk geval niet de gematigde prediker waar de kardinalen zo op gehoopt hadden, blijkt snel. Pius, geboren als Lenny Belardo, is aartsconservatief en houdt net zo veel van God als dat hij een hekel heeft aan homo’s en pedofielen. Maar achter dit strenge voorkomen schuilt een vertwijfelde en bange man met een geloofscrisis. Iemand die zielsveel van een ander kan houden, maar niet met deze gevoelens om kan gaan. In zijn persoonlijkheid bestaan het goede en het slechte, het hemelse en het aardse zij aan zij.

Paradoxaal

Dat levert onbegrijpelijke taferelen op voor zijn omgeving, die Sorrentino op meesterlijke wijze naar het scherm tovert. Zijn unieke stijl van regisseren past perfect bij Pius’ paradoxale persoonlijkheid. Sorrentino kan het ene moment verstild zijn, om de kijker direct daarna met een bombardement aan beelden wakker te schudden. In de prachtige Vaticaanse paleizen klinken zowel de klassieken als elektronica of popmuziek. Welke andere regisseur zou op het idee komen de Paus te kleden met I’m Sexy and I Know It op de speakers? De Italiaan bewijst zich opnieuw als een van de spannendste en origineelste regisseurs van het moment.

Van grote klasse is ook zijn terughoudendheid bij het vertellen van het verhaal. Het moet verleidelijk zijn geweest om van The Young Pope een soort House of Cards-in-het-Vaticaan te maken – en inderdaad: aanvankelijk lijkt het dat te worden. Maar Sorrentino kiest een andere weg. De serie is een karakterstudie pur sang, waarbij het uitdiepen van de fenomenaal acterende Jude Law op de eerste plek komt. De intrige, de tegenslagen, die spelen op de achtergrond. Waar het om gaat is Pius’ spirituele reis: de innerlijke zoektocht naar de ouders die hem als klein jongetje achterlieten op de stoep van een katholiek weeshuis.

Drie-eenheid

Dat vormt zowel het sterkste als het zwakste punt van de serie. Want hoewel Pius als razend interessant personage begint, slijpen de scherpe kantjes er in de loop van de serie wel een beetje vanaf. Spanning maakt plaats voor drama in zijn puurste vorm, als de mysterieuze paus in de loop van tien afleveringen verandert in een complexe, maar uiteindelijk vooral erg menselijke man.

Of is er toch meer aan de hand? Want ergens in de loop van die afleveringen blijkt dat niet alleen het goede en het slechte in paus Pius XIII verenigd zijn – maar misschien ook wel het heilige. En die drie-eenheid belooft intrigerend materiaal op te leveren voor het volgende seizoen, dat – de hemel zij geprezen! – werd aangekondigd bij de première van de serie in Rome.

recensie givenchy audrey hepburn den haag
Kunst / Expo binnenland

De couturier en zijn muze

recensie: Hubert de Givenchy – To Audrey with Love
recensie givenchy audrey hepburn den haag

De vriendschap tussen ontwerper Hubert de Givenchy (1927) en filmactrice Audrey Hepburn (1929-1993) duurde veertig jaar. Het Gemeentemuseum Den Haag stelde, onder toezicht van de ontwerper, een tentoonstelling samen als eerbetoon aan Givenchy’s muze. Een bijzondere levensreis.

recensie givenchy audrey hepburn den haag

Hubert de Givenchy, 1960. Foto, Robert Doisneau; courtesy Hubert de Givenchy.

Andere accenten

Bijna gelijk bij binnenkomst word je meegesleept in wat wel een betoverende wereld lijkt. Je valt van de ene verbazing in de andere. Wat een prachtige ontwerpen, originaliteit, kleurgevoel en perfectie, maar tegelijkertijd ook ingetogenheid. Niets is schreeuwerig, maar gemaakt met een liefdevolle toewijding die direct opvalt. Wat een groot talent is De Givenchy!

De tentoonstelling is samengesteld met voornamelijk kleding die Hepburn heeft gedragen. Hij ontwierp haar dagelijkse kleding met eenvoud en perfectie; haar avondkleding stijlvol, met aparte stoffen, maar nooit bombastisch. Ook ontwierp hij de kleding die zij nodig had voor haar filmrollen. De tentoonstelling laat daarnaast kleding zien die De Givenchy ontwierp voor Jackie Kennedy, de gravin van Windsor en prinses Grace van Monaco, maar ook ontwerpen voor minder bekende personen.

De bezoeker kan zich niet alleen vergapen aan de prachtige kleding, maar ook aan kledingaccessoires, schetsen, tekeningen, foto’s en filmfragmenten. De Givenchy hielp niet alleen met de inrichting van de tentoonstelling, hij assisteerde ook met het maken van de foto’s voor de (prachtige) catalogus.

recensie givenchy audrey hepburn den haag

Hubert de Givenchy, ensemble, najaar 1960, gedragen door Audrey Hepburn in ‘Breakfast at Tiffany’s’ (1961). Collectie Gemeentemuseum Den Haag).

Filmster en stijlicoon

In 1951 had Hepburn een belangrijke bijrol in de film Monte Carlo Baby. Daar werd ze ontdekt door de Franse schrijfster Colette (1873-1954). De schrijfster gaf haar de titelrol in de Broadwayversie van haar novelle Gigi, die Hepburn een Theatre World Award opleverde. Daarna nam haar filmcarrière een definitieve start. In 1952 kocht ze met het geld dat ze had verdiend met de film Roman Holiday een mantel bij het net geopende Maison Givenchy in Parijs.

De eerste officiële ontmoeting tussen de twee vond plaats in 1953 in hetzelfde ‘Maison’. Hepburn was toen vierentwintig en De Givenchy zesentwintig. Bij hem koos zij haar garderobe voor de film Sabrina (1954). De Givenchy zou met deze ontwerpen een Oscar winnen. Na deze film liet Hepburn in een contract vastleggen dat De Givenchy de kleding voor al haar toekomstige films zou gaan maken. Hij maakte van haar in 1961 een stijlicoon door voor haar film Breakfast at Tiffany’s een Little black dress te ontwerpen. Nog steeds een ‘onmisbaar’ item in de kledingkast van veel vrouwen. De samenwerking met betrekking tot de filmkleding van Audrey duurde tot het eind van de jaren 80.

recensie givenchy audrey hepburn den haag

Audrey Hepburn en Hubert de Givenchy in Parijs, 1982. Foto Jacques Scandelari; Courtesy Hubert de Givenchy.

Vriendschap

Het feit dat de vriendschap tussen deze twee talenten zo lang duurde en zo bijzonder was, kwam doordat ze zich vanaf het eerste moment tot elkaar aangetrokken voelden. Zij, omdat ze gefascineerd was door het imago dat hij haar kon geven. Hij, omdat zij een geweldige uitstraling had, zowel uiterlijk als innerlijk. Ze konden goed samenwerken en hadden een band met elkaar als die van broer en zus. Ook buiten de filmwereld was Audrey ambassadrice van de ontwerpen van De Givenchy. Hij ontwierp haar avondkleding, bruidsjurken en de jurk die zij droeg bij de doop van haar zoon Sean.

UNICEF

In 1988 werd Hepburn ambassadrice voor UNICEF. Zelf had ze tijdens de Tweede Wereldoorlog de Hongerwinter in Arnhem meegemaakt. Dus buiten het feit dat ze wilde meehelpen de wereld voor kinderen van een betere toekomst te voorzien, wist ze waar ze over sprak. In de vier jaar van haar ambassadeurschap reisde ze naar veel wereldlanden, ook toen ze al gediagnosticeerd was met darmkanker. Ze stierf aan deze ziekte in 1993, op vierenzestigjarige leeftijd.

Film / Films

Te weinig drama in oorlogsverhaal

recensie: Allied

Is zij een liefhebbende vrouw of een doortrapte landverraadster? Is hij een betrouwbare man of een schofterige geheim agent? In Allied is niets wat het lijkt en heeft iedereen een geheim. De toeschouwer blijft heel lang in het ongewisse. Overwint de liefde of het landsbelang?

Allied is een film met meerdere verhalen en voor de kijker even zovele invalshoeken. Natuurlijk is er de bioscoopbezoeker die in de stoel antwoorden wil op de vragen over spionage, verraad en liefde. Dan is er de filmliefhebber die wil zien of Brad Pitt eindelijk weer eens een overtuigende rol speelt in een film die de kassa’s laat rinkelen. Als laatste is er de roddelrubrieken lezende filmfan. Is Allied de reden van het einde van Brangelina? Heeft de filmromance met tegenspeelster Marion Cotillard het huwelijk van Pitt en Angelina Jolie ontwricht? Garandeert een bezoek aan de film een antwoord op al die vragen? Alleen de laatste vraag is met een simpel “nee” te beantwoorden!

Romantiek

Max Vatan, een rol van Brad Pitt, werkt bij de Amerikaanse geheime dienst en wordt in 1942 gestationeerd in Frans-Marokko. De geheim agent spreekt zijn talen, kan met diverse wapens overweg en ziet er meer dan aantrekkelijk uit. Hij krijgt de opdracht de Duitse ambassadeur te doden en wordt gekoppeld aan de Franse verzetsstrijdster Marianne Beausejour (Cotillard). De twee agenten houden zich aan de wetten van het werk, dus spelen ze voor de buitenwereld verliefdheid en genegenheid. Romantiek brengt elke opdracht in gevaar.

De film is geregisseerd door Robert Zemeckis. Hij is bekend van Back To The Future en Forrest Gump. De cineast mag graag citeren uit grote films uit het verleden en knipoogt naar films die succesvol waren. In de openingsscène van Allied daalt een parachutist neer in de Marokkaanse woestijn. De verwijzing naar The English Patient ligt er dik bovenop. De aankleding van de scènes daarna doen denken aan een film als Casablanca. Pitt heeft een maatpak van Humphrey Bogart aangemeten gekregen en Marion Cotillard heeft de jurk van Ingrid Bergman in haar filmgarderobe gevonden. Het levert al met al vermakelijk kijkplezier op, maar het is af en toe wat gemakkelijk gekopieerd.

Bogarts kostuums

Allied is een met de nodige vaart gemaakte romantische avonturenfilm. De door Zemeckis geschoten scènes zijn groots en klassiek. Toch kan de film niet in de schaduw staan van de films waar de regisseur uit citeert. Allied heeft de aankleding van Casablanca, maar niet de overtuigende rollen; de rolprent heeft de sterren voor een groots oorlogsdrama maar niet het nagelbijtende verhaal. Na de laatste beelden is er voor de kijker lichte teleurstelling. Allied is uiteindelijk weinig meer dan goed gemaakt vermaak. Er mist bovendien chemie tussen de hoofdrolspelers. Zemeckis doet een dappere poging met een vrijscène in de woestijn, maar het is niet alleen het zand dat tussen de twee agenten schuurt. Cotillard stapt te weinig in de rol van oorlogsheldin en Pitt krijgt de kostuums van Bogart niet in beweging. Zo is er in Allied meer te zien dan te beleven.

Gek genoeg verraadt de trailer van de film al enkele geheimen. Het advies om de film te gaan kijken zonder eerst de trailer te zien is voor de hand liggend.