We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Disclaimer en privacybeleid
Revolutie als ondergang van de cultuur
Sommige romans, zoals Finnegans Wake van James Joyce, zijn dermate obscuur dat ze feitelijk onleesbaar zijn. Wie in zo’n roman begint, staakt zijn lectuur doorgaans na de eerste paar pagina’s en smijt het boek ontgoocheld in een hoek. Het naakte jaar van Boris Pilnjak loopt gegarandeerd het gevaar in dit droeve lot te moeten delen.
Het naakte jaar is een hoogst eigenaardige roman vol curieuze experimenten met taal en stijl, wat het tot een vrij ontoegankelijk boek maakt. Toch zou het jammer zijn als Het naakte jaar ongelezen in een stoffige hoek belandt, aangezien het boek barst van de literaire creativiteit. Wie niet bang is zijn definitie van een roman tijdelijk op te schorten, kan toch veel plezier beleven aan dit speelse en vaak indringende boek.
Symfonie
In navolging van onder anderen Andrej Bely, richtte Pilnjak zich tegen een duidelijke narratieve structuur met een overkoepelend plot. In Het naakte jaar is er dan ook niet, zoals gebruikelijk, sprake van een specifieke rangschikking van de gebeurtenissen in een bepaalde lineaire en thematische orde, waarbinnen de personages, de ruimtebeschrijvingen en het tijdverloop tot een eenheid geweven worden. Het boek vormt daarentegen een symfonie van beelden, klanken, sfeertekeningen en situaties, met steeds terugkerende klanken en thema’s. Zoverre er in het boek al sprake is van bepaalde hoofdpersonen, zouden dit hoogstens het ‘naakte’ jaar 1919 – waarin alle gebeurtenissen zich afspelen – en de koopmansstad Ordynin kunnen zijn.
Romanvernieuwer
~
Meelopers
Na de oktoberrevolutie van 1917 veranderde het literaire landschap in Rusland drastisch. Een heel legertje schrijvers, waaronder Ilja Ehrenburg en Nobelprijswinnaar Ivan Boenin, vertrok halsoverkop naar het buitenland. De rest hield zich gedeisd en keek de kat uit de boom. Pilnjak behoorde tot de groep schrijvers die door Leon Trotski, in zijn invloedrijke boek Literatuur en revolutie uit 1924, ‘meelopers’ van de revolutie werden genoemd. Deze benaming hadden ze te danken aan het feit dat ze zich niet bij de bolsjewieken aansloten, maar zich er ook niet expliciet tegen verzetten.
De ‘meelopers’ waren volgens Trotski niet de ware schrijvers die de proletarische Revolutie nodig hadden, omdat het bij hen nooit duidelijk was hoe ver ze mee zouden lopen. De meelopers werden desondanks tijdelijk (tot het einde van de NEP-periode in 1928) stijlzwijgend getolereerd, omdat het de ware proletarische schrijvers nu eenmaal aan artistieke talenten ontbrak. Zodoende was er een tijdlang sprake van een relatieve literaire vrijheid, waarbij wel aangetekend moet worden dat de meest subversieve geluiden in de kiem gemoord werden door de censuur.
Voedselzoekers
Het zal niemand verbazen dat de oktoberrevolutie en de nasleep ervan het belangrijkste thema werd in de Russische literatuur van die tijd. Zo ook in Het naakte jaar, waarin de tijd vlak na de revolutie op indringende wijze wordt geschetst als een periode waarin het gistte en schuimde in Rusland. Een periode ook waarin een gepassioneerde burgeroorlog plaatsvond tussen de Witten, het vrijwilligersleger dat de revolutie bestreed (waar de meeste kopstukken uit de schrijverswereld zich achter schaarden), tegen de Roden, de bolsjewieken die de revolutie begonnen waren. Werkelijk fenomenaal is Pilnjaks portret van de voedselzoekers die zich in lange treinen opeen gestouwd hebben in de hoop op het platteland nog wat eetbaars te bemachtigen. ‘Al die mensen waren allang het onderscheid tussen nacht en dag, tussen vuil en schoon kwijtgeraakt, en ze hadden geleerd om zittend, staand, hangend te slapen.’
China-stad
Alhoewel Pilnjak niet zoveel op had met de bolsjewieken, stond hij wel positief tegenover de revolutie. Hij beschouwde de revolutie als de ondergang van de door hem gehate ‘westerse’ cultuur van Petersburg, ten gunste van de ‘oosterse’ volksaard van de Russische provincies. Deze in de Russische literatuur overbekende tegenstelling tussen Oost (Azië) en West (Europa) die al door vele schrijvers was uitgewerkt, vormt de belangrijkste thematiek van Het naakte jaar.
China-stad, een wijk in Moskou die in principe niks met China te maken heeft, wordt door Pilnjak als symbool voor de Aziatische oorsprong van Rusland gebruikt. Volgens hem is Rusland door de revolutie naar deze oorsprong teruggekeerd en dat juicht hij van harte toe. Het zijn echter niet zozeer deze semi-filosofische ideeën, maar vooral de stilistische eigenaardigheden die Het naakte jaar de moeite waard maken.
Prijs: 19,95 (paperback)
Bladzijden: 204
Misschien ook iets voor u
Glamoureuze wreedheid is tijdloos
Modefotografie mag uitdagen, erotisch zijn, gewelddadig zelfs, zolang het product maar wordt verkocht. De fotografie van Guy Bourdin mag dan aan een aantal van deze criteria voldoen, zijn werk is anders. Hoewel de meeste foto’s in de jaren zeventig en tachtig zijn gemaakt, heeft de tentoonstelling de schijn alsof je door de nieuwe Elle bladert, een enorme Elle dan. Maar met de foto’s van Bourdin is meer aan de hand.
In plaats van de mode staat de voorstelling centraal op de foto’s. Het zijn korte verhalen zonder begin of einde. De foto’s hebben vaak iets gruwelijks, zoals die voor de schoenfabrikant, waarin uit het ene stopcontact een rode vloeistof stroomt, die niet alleen zo rood is als de schoen, maar ook de schijn van bloed heeft. Bourdin neemt ons mee in een wereld waarin lust vermengd is met glamour, schoonheid met dierlijkheid. Halfnaakte vrouwen eten rookworsten uit de zuurkool of staan in sensuele poses naast een strak vormgeven bank. Kleuren vormen een harmonie, maar de voorstelling vormt een tegenstelling met de eenheid die elementen op de achtergrond vormen.
Duistere kant
Wat de foto’s van Bourdin een vreemde bijsmaak geeft, zijn de verhalen die over hem de ronde doen. Hij was veeleisend tegenover zijn modellen, en bovendien waren de eisen nogal vreemd. Elle, het blad bij uitstek om over deze modefotograaf te berichten, vertelt het verhaal van het model dat op een glazen plaat in de felle zon moest liggen. Bourdin begon pas met fotograferen toen ze bijna flauw viel. Dus geen veeleisende Naomi Campbell voor deze fotograaf met duistere kant.
Bruinhouten hokje
Er zijn ook oudere foto’s te zien van Bourdin. Ze mogen blijkbaar niet te veel de aandacht afleiden van de andere werken, want ze zijn tentoongesteld in een kleine houten ruimte midden in de tentoonstellingsruimte van het Foam. Behalve enkele polaroids die Bourdin maakte, hangen er ook natuurfoto’s. Het zijn meestal kleine uitsneden, zoals de foto waarbij hij boomschors van erg dichtbij fotografeert. Die aandacht voor structuur van natuurlijke elementen is ook te zien in enkele modefoto’s, bijvoorbeeld wanneer hij een model in grote ingezoomde grassprieten fotografeert.
Zonder leven
Bourdin probeert te spelen met foto’s, zoals bij de foto waarop een vrouw op straat loopt waar weer een foto van is genomen. Ook de foto vanachter een vissenkom en de verschillende afsnijdingen die Bourdin in zijn foto’s maakt zijn daar voorbeelden van. De beelden zijn strak gecomponeerd en vormgegeven zonder kleine details. Ze lijken verlaten, soms van menselijkheid, eerder nog van het leven. De polaroids die Bourdin maakte op plekken waar hij reportages had, zijn ook desolaat en eenzaam. Ze vormen een contrast met de uitbundige foto’s, maar lijken tegelijk ook op elkaar door de verlatenheid.
Tijdloos
Guy Bourdins foto’s zijn mooi. Ze zijn spannend door bepaalde afsnijdingen of een spel met foto’s in foto’s. In de jaren ’70 en ’80 waren dit vernieuwende modefoto’s waarop het te showen kledingstuk en een mooi plaatje van het model niet meer de enige doelen waren. Bourdin zal de modewereld wakker geschud hebben. Dat is anno 2004 minder het geval. Soortgelijke foto’s zijn te zien in bladen als Elle en Vogue, maar toch is er een verschil. Bourdin is niet scheutig met makkelijke erotiek of een overdaad aan figuren en afbeeldingen. Op Bourdins foto’s gaat het niet om de mode die nu in is of niet. Het zijn beelden met een esthetische kracht die niet uit de modellen voortkomt of uit de dure accessoires. Dat is wat de foto’s tijdloos maakt.
De foto's van modefotograaf Guy Bourdin
Gezien in: Foam, AmsterdamNog te zien tot: woensdag 05 januari 2005
Misschien ook iets voor u
Mensen onder elkaar
Aan de introductie hoef ik in dit geval weinig woorden vuil te maken. Iedereen kent Tessa de Loo wel. Als het dan niet van haar boeken is, dan is het wel van de verfilming van haar grootste succes: De tweeling. En diezelfde Tessa heeft nu een nieuw boek uit: De zoon uit Spanje.
Het nieuwe boek van Tessa de Loo verhaalt van Gerlof de Windt, die ernstig ziek is. Voor zijn laatste verjaardag willen zijn kinderen een onvergetelijk familiefeest organiseren. Een klein probleem is daarbij Bardo. Bardo is namelijk de flierefluiter van het gezin en jaren geleden door vader Gerlof de deur gewezen, waarna hij de weidse wereld ingetrokken is. Nadat de enige dochter van het gezin Bardo heeft opgetrommeld en iedereen dus aanwezig is op het grote verjaardagsfeest voor Gerlof, kan de pret beginnen. Helaas pakt het iets anders uit dan verwacht.
Standpunten
Elk hoofdstuk in het boek wordt vanuit het standpunt van een van de betrokken hoofdpersonen verteld. Zo wordt niet alleen de plot langzaam maar zeker duidelijk, maar vertellen de diverse betrokkenen steeds hoe zij tegen de gebeurtenissen aankijken. Hierdoor tekenen zich meteen heel duidelijk de verschillende karakters binnen het gezin af. Doordat je inzicht wordt verschaft in de gedachtewereld van de diverse personen, krijgen ze al snel vorm. Maar ook doordat zij zelf een beeld van de andere gezinsleden scheppen, worden deze nog eens scherper omlijnd. Zo staat de levensgenieter Bardo lijnrecht tegenover Edwin de zakelijke, en is de confrontatievermijdende Frank een tegenpool van de conflictenoplosser Hilde.
Aandacht
~
Mensen
Zoals eigenlijk altijd bij Tessa de Loo gaat het in De zoon uit Spanje voornamelijk over de verhoudingen tussen mensen en de wijze waarop zij daar uiting aan geven. In haar nieuwste werk is de spanning in de familie De Windt haast tastbaar. De onderlinge fricties, verwachtingen en teleurstellingen vormen een mooi decor voor een intrigerend machtsspel in deze ontwrichte familie.
Verwachtingen
Zoals de personen in dit boek elk hun verwachtingen ten opzichte van elkaar hebben, zo hebben de meeste mensen hun verwachtingen ten opzichte van een nieuw boek van Tessa de Loo. Laat ik daarom voorop stellen dat De zoon uit Spanje geen nieuwe De tweeling is. Het ligt meer in het verlengde van haar eerdere De meisjes van de suikerwerkfabriek. Ook daar kregen we veelvuldig te maken met het kleine menselijke leed met voor diezelfde mensen grote gevolgen.
Dit boek zal het succes van De tweeling niet overtreffen. Daarvoor zijn de setting en de reikwijdte van het onderwerp niet groot genoeg. Maar op zichzelf staand is De zoon uit Spanje een prima psychologisch schouwspel. Een schouwspel dat het bekijken zeer zeker waard is.
Prijs: € 16,95
Bladzijden: 173
ISBN: 90-295-2817-6
Misschien ook iets voor u
Nostalgisch Michigan
Een mysterieuze jongen uit Engeland en een mysterieuze jongen uit de Verenigde Staten, Michigan om precies te zijn. Beiden op dezelfde avond te zien op het podium van Tivoli aan de Utrechtse Oude Gracht. Gravenhurst bracht eerder dit jaar de prachtige songwriterplaat Flashlight Seasons uit, een album waar een bijna buitenaardse spanning van uit ging. Nick Talbot, die alle liedjes schreef, denkt zelf dat dit vooral door zijn zachte stem komt. Hij heeft niet de vocale capaciteiten om echt te schreeuwen. Juist de combinatie van de sfeervolle, duistere muziek en die lichte stem roept de vervreemding op die Flashlight Seasons zo imponerend maakt.
~
Op het podium is Nick Talbot echter een stuk minder mysterieus. Alleen, dus zonder zijn driekoppige band, maakt hij wat grapjes en rommelt hij een beetje met de stemming van zijn gitaar. Zijn liedjes worden perfect gespeeld en mooi gezongen, maar halen zelden het niveau van Flashlight Seasons. Volgens mij ligt dat meer aan zijn houding dan aan de goede songs, door een niet zo passend gevoel voor humor gooit hij zijn eigen glazen een beetje in net als met een weinig boeiende cover van Thera… eh Hüsker Dü’s Diane. Een aan de ene kant heel mooi en aan de andere kant heel lelijk optreden. In november komt naar eigen zeggen de nieuwe plaat of EP van Gravenhurst uit. Toch weer iets om naar uit te kijken dacht ik zo.
The One I Love
~
In je eentje met je snaarinstrument een avond onvergetelijk maken is niet voor iedereen weggelegd. En wat betreft Michigan: Stevens woont inmiddels in New York en hij werkt aan een album over Illinois dat tweede in de reeks van alle staten moet worden. Worden er toch nog mooie, liefdevolle dingen gezegd over het land dat tegenwoordig zo genadeloos onder vuur ligt. Petje af.
Sufjan Stevens en Gravenhurst
Gezien op woensdag 06 oktober 2004 in Tivoli, UtrechtMisschien ook iets voor u
Onwillekeurig zwijmelen
In The Notebook leest een oude man een zwaar dementerende vrouw voor uit een notitieboek, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Hoewel de vrouw in eerste instantie nog nukkig is, luistert ze steeds geïnteresseerder naar zijn verhaal. “Ik vind het een mooi verhaal. Volgens mij heb ik het eerder gehoord,” verzucht ze rond het middaguur.
~
Ganzen
Alsof het verhaal zelf nog niet voorspelbaar genoeg is, brengt regisseur Nick Cassavetes (John Q, She’s So Lovely) nog een laagje filmische clichés aan. In de allereerste scène zelfs al: een zonsopgang, een eenzame roeier op een uitgestorven plas, opfladderende ganzen. En zo gaat het door met soft focus, pianomuziek en kaarsjes in een oud plantagehuis bij ‘de eerste keer’. Wie na tien minuten nog steeds in de zaal zit, kan achteraf niet zeggen dat hij verrast werd door het zoetheidsgehalte van de film.
Bij elke scène weet je: Oprah Winfrey-kijkers en liefhebsters van De Paardenfluisteraar zullen hiervan smullen. Hoewel ik mezelf niet tot die categorie vrouwen reken, heb ik me toch laten meeslepen door The Notebook. Zoals Allie schuchter toegeeft aan de toenaderingspogingen van Noah, móet je je wel gewonnen geven. Het acteerwerk van het duo is zo fris dat je zonder meer gelooft dat deze twee echt bij elkaar horen. Ze zijn perfect zonder echt irritant te worden. Wat kan zij hartveroverend lachen met die kuiltjes in haar wangen, wat is hij toch buitenaards charmant en wat kijken ze lief naar elkaar.
~
Goedkope chocola
Het is natuurlijk ook niet voor niets dat Romeo en Julia in zoveel verschillende gedaantes blijven opduiken. Het is eenvoudigweg een goed verhaal: drama, passie en alles overwinnende liefde. In The Notebook zijn deze populaire elementen goed uitgewerkt en tegen een prachtig decor van het zuiden van Amerika gezet. Natuurlijk heb je het al eens gehoord, maar is dat erg? Eigenlijk is The Notebook voor vrouwen net als goedkope chocola. Het is geen culinair hoogtepunt, maar god wat kan het lekker zijn op het juiste moment.
The Notebook
Regie: Nick CassavetesJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Een lichtvoetige utopie
De nieuwste film van Emir Kusturica, Life is a Miracle, is zoals we van hem gewend zijn weer heerlijk lichtvoetig en absurd. Een voetbaltoernooi wordt enthousiast toegezongen door een neurotische operazangeres die haar zoon wil zien winnen. Het bed waarop twee verliefden van elkaar dromen, maakt zich los van de aarde en zweeft over het prachtige landschap van de Balkan. De plaatselijke spoorlijn wordt regelmatig versperd door een ezeltje met liefdesverdriet dat zichzelf voor de trein wil gooien, maar zich uiteindelijk ontpopt als een beschermengel.
~
Life is a Miracle is een film waarbij je al na twee minuten met zekerheid weet: dit is een film van Emir Kusturica. Zoals vanouds wordt de kijker meegevoerd in een wereld vol met zotte en karikaturale personages die op het deuntje van de zinderende muziek door het leven dwarrelen. De dubbele Gouden Palmwinnaar gaat met zijn nieuwe film verder op de weg die hij met Time of the Gypsies (1988), en Black Cat/White Cat (1998) was ingeslagen en zal de liefhebbers van deze films niet teleurstellen.
Oorlog
~
Onmogelijke liefde
Een bevriende militair weet echter raad. Hij heeft een verpleegster, een moslima van gegoede familie aangetroffen die hij als gevangene bij Luka onderbrengt, zodat deze laatste haar kan ruilen tegen zijn zoon Milos. Tussen Luka en de verpleegster, die Sabaha heet, bloeit echter een passionele liefde op. Deze onmogelijke liefde tussen twee mensen die door hun omgeving tot vijanden van elkaar zijn gebombardeerd, wordt door Kusturica met veel plezier en flair in beeld gebracht.
Fellini
Verliefdheid. Die typische kijk op de wereld die alles in een zonlicht zet en zich door geen enkele tegenslag uit het veld laat slaan. Verliefd op het leven, verliefd op de liefde. Met zijn film kijkt Kusturica met een verliefde blik neer op het land van zijn jeugd. Het is echter geen ‘Italiaanse’ esthetische verliefdheid à la Fellini waarin het vrouwelijke verheerlijkt wordt, maar een verrukkelijke aardse verliefdheid uit Oost-Europa waarin het wonder van het leven wordt bezongen.
Carnavalesk universum
Life is a Miracle is verwant aan de groteske schilderijen van Hieronymus Bosch (1450-1516) en de absurde romans van François Rabelais (1494-1553), en vanuit die traditie moet de film dan ook begrepen worden. Het is een carnavalesk universum waarin de ‘ernst’ van de alledaagse werkelijkheid voor even is opgeschort. Alleen zuurpruimen en piskijkers zullen in Kusturica’s levenslied een pamflet over de oorlog willen ontwaren, ongetwijfeld zullen ze hem daarbij beschuldigen van gebrek aan ernst en waardigheid. Zulke zuurpruimen begrijpen niet dat het in Life is a Miracle om iets heel anders gaat.
Utopie
Kusturica wil het gewicht aan het leven onttrekken, om er zo een charmant wonder van te maken. Dit gewicht is gelegen in de dwang die door anderen wordt opgelegd, zoals de oorlog waar de meeste burgers niet om gevraagd hebben en die niet hun oorlog is. Kusturica probeert met zijn film het gewicht van deze dwang in te dammen, ten behoeve van de vrijheid. Dit doet hij niet omdat hij de werkelijkheid wil verbloemen of mooier wil maken dan zij is, maar om er tijdelijk een utopie voor in de plaats te stellen.
Life is a Miracle gaat niet over de realiteit, maar over een wereld die ergens in onze herinneringen verborgen ligt. Een wereld die we allemaal in meer of minder mate kennen vanuit onze dromen en verlangens. In zijn lichtvoetige utopie wekt Kusturica die wereld tot leven. Wie nog in wonderen gelooft, zal zich kostelijk vermaken met deze wervelende, energieke film.
Life is a Miracle
Regie: Emir KusturicaJaar: 2024
Misschien ook iets voor u
Leuk genoeg voor RTL4
Toen Janwillem van de Wetering enkele decennia geleden zijn boeken over het duo Grijpstra en De Gier schreef, kon hij niet vermoeden dat zijn hoofdrolspelers nu op primetime bij RTL4 te zien zijn. In navolging van het succesvolle Baantjer moest deze serie de liefhebber van de iets minder ingewikkelde detectives aan de buis kluisteren. Het zal dan ook niemand verbazen dat het eerste seizoen van Grijpstra en De Gier erg aan de serie met Vledder en De Cock doet denken.
~
De norse Grijpstra (Jack Wouterse) en de iets vlottere roodharige De Gier (Roef Ragas) houden zich in de binnenstad van Amsterdam bezig met de misdaad. Zij worden bijgestaan door rechercheur Cadozo, de bloedmooie secretaresse Hetty en natuurlijk de onvermijdelijke commissaris. Met dit team worden verschillende zaken aanpakt met als vaste ijkpunten het broodje pekelvlees halverwege de aflevering en het slotaccoord als beide heren op de pont naar huis staan. Ook spelen ze samen nog een riedeltje (De Gier gitaar en Grijpstra drums), want ze hebben hun oefenruimte bij de gevonden voorwerpen. Dit is in het kort de formule van de serie, die net als grote broer Baantjer in een strak stramien is gegoten.
Stuk degelijker
~
Corruptie
De verhaallijnen die over meerdere afleveringen doorlopen zijn deels voorspelbaar. Zo leren we beide rechercheurs beter kennen en is er seksuele spanning tussen Hetty en Cadozo (blijkbaar blijft er niemand tegenwoordig nog televisie kijken zonder de illusie van harde seks). Deze lijnen worden goed uitgewerkt, maar zijn inhoudelijk niet echt spannend. Wel een interessant punt dat wordt aangestipt is de (vermeende) corruptie van secretaresse Hetty. Het dilemma voor haar collega’s komt hier duidelijk in naar voren.
Extra’s
De box is goed uitgevoerd, maar de menus zijn onhandig ingedeeld. Op zich weet je de weg wel te vinden, toch vind ik het persoonlijk irritant om te moeten wachten op het opbouwen van een menu. Ik wil dan gewoon door kunnen klikken. Hetzelfde geldt bij het starten van een aflevering: ik wil dan niet eerst de scene-selectie langs moeten voordat ik de hele aflevering te zien krijg. Op zich zijn er niet veel extra’s bij de serie geleverd, maar voor de volledigheid zijn alle promotie-aankondigingen van een aflevering toegevoegd. Wat ik mis is een goede reportage achter te schermen of een leuk commentaar van de makers. Waarom is de serie gemaakt zoals ie gemaakt is, of is dit gewoon de meest voor de hand liggende manier om de RTL4-kijker te interesseren?
Iets beter dan Baantjer
Grijpstra en De Gier is een stuk beter dan Baantjer. Ik mag persoonlijk graag af en toe een aflevering met De Cock en Vledder kijken: een vertrouwde rondleiding door al die bekende fragmenten die telkens herhaald worden. Grijpstra en De Gier zetten je echter iets meer aan het denken. De serie laat zich natuurlijk niet vergelijken met grootheden als Frost en Morse, maar biedt zeker een aangename vrijdagavond. Toch had in een DVD-uitvoering meer gezeten. Laat ons iets achter de schermen zien, screentests, interviews, het maakt niet uit. Het complete pakket is een goede archivering van alles wat al op TV was, maar voegt verder niets toe. Nu zie ik een serie die iets beter is dan Baantjer, maar daar blijft het dan ook bij.
Grijpstra & De Gier: Seizoen één
Regie: Willem Zijlstra / Peter RömerJaar: 2024
Distributeur: Indies
Misschien ook iets voor u
Blues is de boodschap
BENG! 27 September lag hij in de winkel, het allernieuwste en inmiddels zevende album van Jon Spencer en zijn Blues Explosion: Damage. Oplettende fans hebben hier in augustus al een voorproefje van kunnen horen tijdens een eenmalig optreden in Nederland, wat bovendien live op de radio te horen was. Maar wat is er toch met hun naam gebeurd? Geen paniek, de kleine verandering in de bandnaam (voorheen: Jon Spencer Blues Explosion) is geen reden om je zorgen te maken. Volgens de immer in zwart leer gehulde voorman zelf is er eigenlijk helemaal geen sprake van een naamsverandering, aangezien het trio altijd al de Blues Explosion heeft geheten en het nooit een soloproject geweest is. Er is ook zeker geen sprake van veranderingen in het geluid van de band. Gelukkig maar, want Damage klinkt precies zo explosief en in your face als we van de bluesrockers gewend zijn.
~
En dat is maar goed ook, want van het bekende Blues Explosion-format van zweet, geiligheid en gitaren (waar heb je een bas voor nodig?) wordt niet afgeweken. Volgens de hoes is wat je in handen hebt, zelfs “de moeder aller Blues Explosion-albums”. Zou dit geluid dan de essentie van de Blues Explosion treffen?
Veelzijdig
Dat is niet zo’n hele rare gedachte. Damage klinkt namelijk meer blues dan de meest recente voorgangers van deze plaat, waarop de Blues Explosion zich iets meer heeft toegelegd op soul. Toch is deze invloed zeker nog zeer aanwezig, net als rhythm & blues, garage, rockabilly, hiphop, funk, een snufje surf en – wat we nog niet eerder hoorden bij de Blues Explosion – hier en daar wat elektronische effectjes. Een ander bewijs van de grootse veelzijdigheid van de heren Spencer, Simins en Bauer is de productie van dit album. Opnames vonden plaats in niet minder dan vijf verschillende studio’s. Ook imposant zijn de namen die aan het album hebben meegewerkt: onder andere David Holmes, DJ Shadow (productie), James Chance, Chuck D en Martina Topley Bird (gastvocalen).
Testosteron
Deze aanpak heeft een hele krachtige plaat opgeleverd. We worden gelijk bij het eerste nummer al overdonderd door de titelsong Damage, broeierig, stomend en met het libido van Hendrix. Over libido gesproken, de hele plaat is doordrenkt van testosteron. Meisjes worden meermalen verleid met hitsige krachttermen. Het instrumentale nummer Rivals zou regelrecht afkomstig kunnen zijn uit een Tarantino-film. Spencer gromt als een Captain Beefheart in Rattling en krijst in Fed Up And Low Down. In Help These Blues preekt hij ons echter weer toe, als door de duivel op de hielen gezeten. En elke keer zo sexy en sleazy! Het laatste nummer van de plaat worden we nog getrakteerd op een stelletje smerige gitaren, zodat niemand de boodschap van de Blues Explosion licht zal vergeten. Spencer: “I have moved Heaven and Earth to bring you people this message! These blues are gonna kill me!”
Blues Explosion
Album: DamageMisschien ook iets voor u
‘Vier of drie keer dong, dat luistert heel nauw’
/ 0 Reactiesdoor: Marije Sietsma0 SterrenIn 1980 debuteerde hij met het boek Elke dag een hokje. Inmiddels is Hans Hagen uitgegroeid tot een belangrijk auteur binnen de Nederlandse jeugdliteratuur. Van boeken voor kleuters, tot poëzie voor alle leeftijden, Hagen schreef het. Drie keer won hij een Zilveren Griffel, één van de belangrijkste prijzen in jeugdliterair Nederland. Dit jaar won hij maar liefst twee griffels: een zilveren voor Zwaantje en Lolly Londen, en een gouden voor De dans van de drummers. Voor dit laatste boek komt de bekroning op een gunstig moment. Het thema van de Kinderboekenweek (6 t/m 16 oktober) is namelijk muziek. En, zoals de titel al doet vermoeden, speelt dit een belangrijke rol in het boek.
~
In korte, ritmische zinnen vertelt Hagen het verhaal van zes kinderen die op het punt staan les te krijgen van meesterdrummer Dudu Addi. Of toch niet? Want eerst moeten ze de juiste trommel kiezen. “Welke trommel hoort bij jou? Als je de verkeerde kiest, krijg je geen les.” Ieder kind vertelt een belangrijk verhaal over zijn of haar leven wat resulteert in een mooie raamvertelling. “Zes levenslessen over universele thema’s: lot en noodlot, moed en lafheid, trouw en ontrouw, geluk en verdriet worden in deze maanverlichte nacht verteld,” aldus het juryrapport van de Griffeljury.
Ook uit eerder werk van Hans Hagen valt op te maken dat muziek een belangrijke rol speelt in zijn leven. Samen met muzikant Erik Karsemeijer reisde hij rond met de vertellingen Koning Gilgamesj (naar één van zijn eerste boeken) en Maliff en de wolf. Waar Hagen vertelde, kleurde Karsemeijer de vertellingen in met klank en muziek.
~
Zijn deze verhalen voor u nog los te zien van de geluiden die er tijdens de voorstelling aan toegevoegd worden?
“Dat is inderdaad moeilijk. Ik ga vrij los om met een tekst tijdens de vertellingen. Je ontdekt allerlei nieuwe zijpaden en wegen. Er zijn in de jaren dat we met het verhaal hebben opgetreden een heleboel dingen bij verzonnen. Maliff en de wolf is kort geleden gebundeld met een ander kort boek. Wilde beesten heet het nu. Speciaal voor deze uitgave heb ik het verhaal opnieuw bewerkt met dingen die ik mooi vond van de vertelling. Tien jaar geleden heb ik het boek omgewerkt naar de vertelling. En van de vertelling dus nu weer naar een boek.”
Ook in de rest van uw werk lijkt muziek een steeds grotere rol te spelen.
“Muziek is belangrijk ja. In De dans van de drummers is die drummer belangrijk als figuur. En in een historische roman die ik eerder schreef zit een verteller die zichzelf begeleid met een zevensnarige harp. Maar het is meer dat muziek heel belangrijk is als drager, als ondersteuner van woorden, dan als muziek op zich.
Ik luister veel naar muziek als ik schrijf. Bij De dans van de drummers had ik alleen maar Afrikaanse muziek op staan. Veel percussie en bekende artiesten als Youssou N’ Dour en Babaa Maal. Maar ook de cd van de drummeester uit Ghana waarop het verhaal gebaseerd is: Mustafa Tettey Addi.”
~
“Dat is altijd een combinatie van dingen. Soms lees je een zin en dan denk je ‘dat zit niet lekker’. Wanneer je dan een woord vervangt omdat het een lettergreep meer of minder heeft, loop het ineens wel. Maar het is ook een kwestie van intuïtie. De eerste regels van het boek zijn ‘Dong-kadong! Dong-kadong!’ Op dat soort klanken zit ik heel lang te puzzelen. Of er vier of drie keer dong moet staan luistert heel nauw.”
Bent u bij het schrijven bewust bezig met hoe het zou klinken als het wordt voorgelezen?
“Ja, ik lees alles over. In mijn hoofd of hardop. In De dans van de drummers gebruik ik heel korte zinnen. Dan kun je snel vervallen in zo’n ritme van onderwerp, persoonsvorm met nog wat er achteraan. Dus steeds dezelfde zinsopbouw en woorden van twee of drie lettergrepen op steeds dezelfde plek. Door het vaak over te lezen voorkom je dat. Dan zie je of het ritmisch goed in elkaar steekt.”
Zou het mogelijk zijn geweest De dans van de drummers te schrijven zonder daadwerkelijk een bezoek aan Ghana te hebben gebracht?
“Dat is natuurlijk gissen. Ik heb heel veel reisimpressies gebruikt voor het boek. Dingen die opvallen, die er om vragen om in een verhaal terecht te komen. Maar of zonder deze reis ook een drummeester centraal zou hebben gestaan, dat weet ik niet. Toen ik ergens in een bus van Kenia naar Tanzania reed, stond er een jongetje langs de weg. Op dat moment dacht ik zeker te weten dat hij ook in het boek voor zou komen. Maar goed, die doet uiteindelijk helemaal niet mee. Je hebt best kans dat hij in een volgend boek, wat helemaal niet in Afrika speelt, wél terugkomt. Het gaat om het beeld. Misschien niet letterlijk. Meer hoe iemand daar helemaal verlaten in het landschap staat. De energie die daar in zit. Dat probeer ik terug te halen.”
Wat maakt Afrika voor u zo bijzonder?
“Ghana was voor mij heel indrukwekkend, het was mijn eerste keer in ‘zwart’ Afrika. De mensen op straat waren heel vriendelijk en open. Vanaf het moment dat je jezelf openstelt tenminste. Je moet gewoon de straat op gaan in je ouwe kloffie. Zonder kostbare dingen bij je en je fototoestel in een plastic tasje van de plaatselijke supermarkt. Als je daar als typische toerist rondloopt, leg je een stuk minder makkelijk contact.”
Bent u tijdens zo’n reis ook echt op zoek naar een verhaal?
“Niet bewust. Als ik op reis ben zie ik dingen die ik gebruik. Dingen die ik interessant vind of waar ik meer van wil weten. Maar dat heb ik ook als ik hier in Noordwijk over het strand loop. Ik zie beelden die me bijblijven. En misschien komen die wel een keer terug in een verhaal.”
Link: Hans Hagen.nl
Misschien ook iets voor u
Voor de geduldige liefhebber
Brother Danielson is de benaming van het groepje rondom Daniel Smith, de grote man achter het projectmatige Danielson Famile. Al jaren wordt Smith in muzikaal opzicht door zijn broertjes en zusjes, zijn vrouw Elin, zijn vader Lenny en singer/songwriter Sufjan Stevens gesteund. In Brother Danielson nemen de broers en zussen meer een figurantenrol in en zijn Smiths’ vader, zijn vrouw en zijn makker Stevens een stukje belangrijker geworden. De groep is zelfs uitgebreid met een aantal extra muzikanten, maar op de nieuwste langspeler klinkt Danielson nog altijd als Danielson. Dezelfde manier van songs benaderen is wederom aanwezig en ook de religie neemt nog steeds een heel belangrijke plaats in.
~
Op zijn sterkst
Het hoogtepunt van het album wordt vooral bereikt wanneer Smith afstapt van zijn enthousiaste manier van zingen en van zijn Beefheart-achtige gekte. Want Daniel Smith weet vaak een geluid te produceren waarbij krassende nagels over een schoolbord in één keer balsem voor de oren wordt. De verschrikkelijke en onbeschrijfelijk snerpende tonen vermijdt hij grotendeels in het fijne Daughters Will Tune You. Dan is Danielson op zijn sterkst. Ook in het schitterende Physician Heal Yourself is het de ingetogen stem die voor een bepaalde spanning zorgt. Het lange en bevreemdende Sweet Sweeps wordt nergens vervelend en de rol voor Elin Smith die het nummer als het ware openbreekt is uiterst belangrijk, maar bovenal mooi. Mede door haar inbreng wordt er meer dan acht minuten lang de aandacht vastgehouden.
Meer draaibeurten nodig
Hoewel het afsluitende nummer Brother Is To Son kan fungeren als een soundtrack van de plaat, omdat de banjo’s, de Polyphonic Spree-achtige samenzang en het vertwijfelende gezang van Smith als een soort van samenvatting van het voorgaande vormt, is het mooiste nummer Hammers Sitting Still. Hierbij wordt op een beklemmende wijze nagedacht over het probleem dat zijn werk als timmerman een volledige overgave aan het geloof in de weg staat. Steevast komt zijn vrouw als zijn beschermheilige ten tonele en verlost hem, voor zover mogelijk, van de twijfel. Om de hoogtepunten te ontdekken heeft de plaat meerdere draaibeurten nodig, maar als het spreekwoordelijke kwartje met veel pijn en moeite valt, dan zorgen de hoogtepunten ervoor dat de plaat van Brother Danielson nog meerdere draaibeurten zal krijgen. Dat is misschien het grootste compliment voor iemand die soms moeite heeft met overtuigend opereren in het vage schemergebied van de marge. Want de muziek van Daniel Smith is typisch muziek voor de geduldige liefhebber.
Brother Danielson
Album: Brother Is To SonMisschien ook iets voor u