Signs

recensie: Signs

.

~

Signs begint meteen goed met de creepy muziek tijdens de begintitels. De twee kinderen van weduwnaar en voormalig dominee Graham Hess (mooi ingetogen gespeeld door Mel Gibson) vinden in het maïsveld voor hun boerderij grote graancirkels (bij gebrek aan een beter woord – ‘maïscirkels’ klinkt ook zo gek). Al gauw blijkt dat ze niet de enigen zijn: over de hele wereld worden de mysterieuze patronen aangetroffen in velden vol gewassen. Gaat het hier om een wereldwijde grap of is er sprake van buitenaardse wezens die de mensheid in code iets duidelijk proberen te maken?

Rubberboot

Na een fantastische eerste helft, vol subtiel opgebouwde suspense en prachtig acteerwerk, blijkt het na een dik uur inderdaad om aliens te gaan. En dat is heel erg zonde. Want niet alleen kiest Shyamalan hiermee voor de weg van de minste weerstand (iedereen weet toch dat graancirkels gemaakt worden door aliens of mensen die niets beters te doen hebben? Het was nu juist zo leuk geweest eens een andere verklaring voor het fenomeen te horen), de gebruikte wezens in de film zijn ook nog eens van een zo’n lachwekkende lelijkheid dat de film vanaf dat moment leegloopt als een lek rubberbootje. (Gelukkig ben ik niet de enige die dit vindt: Shyamalan heeft zelf in verschillende interviews te kennen gegeven helemaal niet blij te zijn geweest met de buitenaardse wezens in zijn film.)

Bizar

~

Maar gelukkig maakt de DVD veel goed. Verdeeld over verschillende hoofdstukken (die gelukkig ook achter elkaar kunnen worden afgespeeld) geeft de schijf een prima beeld van de totstandkoming van de film, vanaf het eerste idee tot aan de trailers en de première. Leukste onderdeel vormt Making Signs, waarin Shyamalan de belangrijkste scènes uit de film met de kijker doorneemt en er commentaar bij geeft. Ook leuk is The Effects of Signs, waarin de mensen van de computerafdeling hun ontwerp van de aliens goed proberen te praten. Bizar genoeg zijn de eerste tests van de wezens vele malen beter dan de uiteindelijke resultaten.

Onbegrijpelijk

De DVD bevat ook nog een verzameling verwijderde scènes die variëren van een paar shots van een rijdende auto tot een geweldige scène waarin Graham en zijn broer Merrill de aliens op hun zolder proberen tegen te houden. Het is onbegrijpelijk waarom deze paar minuten moesten sneuvelen. Onder het kopje Storyboards kun je een scène uit de film bekijken in storyboard-formaat en met of zonder muziek en effecten. Het is interessant om te zien hoe veel geluid toevoegt aan de beleving van een film.

Skip

Begrijp me goed: Signs is in het geheel geen slechte film. Het is alleen jammer dat zo’n zorgvuldig opgebouwd verhaal zo’n belachelijke ontknoping heeft. Doe jezelf een lol en skip het laatste half uur van de film en bekijk in plaats daarvan de extra’s van de DVD. Je zult me er dankbaar voor zijn.