Ware liefde overwint veel, maar houdt niet eeuwig stand

De blanke Masai is een van de bestsellers van Uitgeverij Arena en maakt deel uit van de serie Bewogen Vrouwenlevens. Dat zijn boeken als Gestolen dochters of Een slavin in Parijs: de titels spreken voor zich. Verhalen van vrouwen voor vrouwen, het ene relaas nog heftiger dan het andere. Alles draait om de toegankelijkheid van de persoonlijke ervaring; literaire interpretatie is bij dit soort boeken geen thema. De verfilming van zo’n waargebeurd verhaal is daardoor niet veel meer dan een makkelijk tot je te nemen, waarheidsgetrouwe visualisering met weinig ruimte voor cinematografische vrijheden. Dat kan natuurlijk evengoed een prima film opleveren, mits het genre je aanspreekt.
~
Naïeve westerling?
Het is aanlokkelijk om Carola af te doen als een naïeveling, die denkt dat liefde alle moeilijkheden overwint. En als het niet waargebeurd was, zou dat wellicht ook de enige manier zijn waarop je je haar keuzes kunt voorstellen. Toch is dat te gemakkelijk. Het doet geen recht aan de integere en onopgesmukte manier waarop de film de moeilijkheden, over en weer, in beeld brengt. Natuurlijk is het verhaal geromantiseerd – de lichamelijke liefde bijvoorbeeld, aanvankelijk nogal karig, trekt al snel in positieve (westers-romantische) zin bij, naar het schijnt verre van Hofmanns ervaring. Maar The White Masai is geen antropologische studie en Carola geen Africofiel in blinde adoratie voor alles wat inheems is, bovenal haar echtgenoot. Haar verzet tegen de mores van de Masai-cultuur, waarin een vrouw niets waard is, wekt misschien irritatie en onbegrip op. Anderzijds kun je het haar ook niet echt kwalijk nemen dat ze zich niet volledig aan de traditie onderwerpt. Ze is nu eenmaal geen Masai.
~