Boeken / Fictie

Een surrealistische vertelling

recensie: Ruth Ozeki (vert. Bert Meelker) - Een tijdelijke vertelling

.

Wanneer Ruth een Hello Kitty-broodtrommel vindt op het strand met daarin het dagboek van de Japanse Nao, maakt ze via diens aantekeningen kennis met een depressief, zwaar gepest Japanse schoolmeisje. Nao beschrijft in haar dagboek het levensverhaal van haar oma, een zen-boeddhistische non, en laat weten dat ze van plan is zelfmoord te plegen.

De onzekere Nao groeide op in Amerika waar haar vader in de IT-wereld carrière maakte. Na zijn ontslag keerde het gezin terug naar Japan, waar Nao maar moeilijk kon wennen. Zo goed en zo kwaad als het gaat probeert Ruth erachter te komen of Nao echt bestaat of niet. De zoektocht naar haar familie is echter niet gemakkelijk. Bovendien weet Ruth niet hoe lang het is geleden dat Nao alles opschreef.

Een surrealistische wending

Het verhaal van Nao is schokkend, intrigerend en heftig. Haar familie blijkt met veel problemen te kampen. Ook haar vader is suïcidaal en haar moeder probeert er het beste van te maken maar slaagt hier niet in. De enige op wie Nao kan vertrouwen is haar oma, van wie ze levenslessen leert en advies krijgt.

Nao’s dagboekfragmenten worden afgewisseld door de zoektocht van Ruth. Dit is in het begin vooral storend, omdat het verhaal van Noa meer tot de verbeelding spreekt, maar naarmate het verhaal vordert, zijn de passages van Ruth minstens zo interessant. Dit komt omdat het verhaal surrealistisch wordt. Ruth wil proberen de zelfmoordpoging die Nao zegt te ondernemen, tegen te houden. Maar aangezien het dagboek dat zij heeft gevonden enkele jaren eerder blijkt te zijn geschreven, lijkt dit een onhaalbare missie. Via het achterhalen van de familiegeschiedenis lijkt er toch een ingang naar Nao’s leven mogelijk. Vergeleken met de rest van het verhaal is dit een erg onverwachte twist.

Naslagwerk van wijze lessen

De wending in het plot is niet het enige wat tegenvalt. Op bijna elke bladzijde wordt wel verwezen naar een Japanse term of gezegde. De vertalingen hiervan zijn achterin te vinden, in een register van meerdere pagina’s. Al lezende moet er dus veel heen en weer gebladerd worden, wat het ritme uit het verhaal haalt.

Dit boek is naast een roman ook een naslagwerk vol wijze lessen. Het totaal is verpakt in een vermakelijk maar bij vlagen verwarrend verhaal. Ruth Ozeki is niet alleen schrijfster, maar ook filmmaakster en boeddhistisch priester. Dit laatste is vooral goed merkbaar. De vele verwijzingen naar boeddhistische wijsheden zijn weliswaar goed verwerkt in de verhaallijn maar werken door hun grote getale en de herhaling als stoorzender. Wellicht was Een tijdelijke vertelling beter te doen geweest zonder al deze lessen. Laat dat een les zijn.

Kunst / Expo binnenland

Een nieuwe wereld

recensie: Momoyo Torimitsu, Takahiro Iwasaki, Toshihiko Mitsuya e.a. - Now Japan

Japan is in de ogen van veel westerlingen een vreemd land. Maar hoe zit dat eigenlijk met de moderne kunst? Bestaat er meer dan de opvallende mangatekeningen die we kennen? Kunsthal KAdE geeft met Now Japan een verhelderend inzicht.

Japan is veranderd. Het is een andere wereld geworden sinds het in 2011 te maken kreeg met twee grote rampen: de verwoestende tsunami en de daaropvolgende ontploffing van de kerncentrale in Fukushima. Deze gebeurtenissen hebben niet alleen indruk gemaakt op de gewone bevolking, maar zijn ook de aanleiding geweest voor een verandering in de kunstwereld. Vooral de kernramp heeft een grote impact gehad, want nog altijd is er het gevaar van radioactieve besmetting. En dat niet alleen. Doordat de regering lange tijd de enorme gevolgen van de ramp verzweeg, zijn de Japanners anders naar hun leiders gaan kijken. Dat geldt zeker voor de kunstwereld. De ramp in Fukushima en het zichtbaar maken van wat er echt aan de hand is, is een belangrijk onderwerp geworden onder diverse kunstenaars.

De eerste stappen in de geëngageerde kunst

Geëngageerde kunst, dat zich richt op sociale en maatschappelijke kwesties, bestond voor 2011 nog niet echt in Japan. Door deze grote rampen veranderde dat. En dat is in Now Japan bij binnenkomst al te zien. Je ziet meteen de video The Finger Pointing Worker, met webcambeelden van de beschadigde kernreactor. Op de voorgrond staat een man gekleed in een speciaal wit pak, dat hem beschermt tegen de radioactiviteit. De man, een anonieme kunstenaar, wijst met een beschuldigende vinger naar de camera.

Takahiro Iwasaki, Out of Disorder (complex), 2010, Dekens en handdoeken, 150 x 150 cm, Courtesy of ARATANIURANO, Tokyo. Now Japan @ Kunsthal KAdE. Foto: Mike Bink

Takahiro Iwasaki, Out of Disorder (complex), 2010, Dekens en handdoeken, 150 x 150 cm, Courtesy of ARATANIURANO, Tokyo. Now Japan @ Kunsthal KAdE. Foto: Mike Bink

Een andere video die op angstaanjagende wijze de ramp weergeeft, is Real Times van het kunstenaarscollectief Chim↑Pom. Vlak na de kernramp begaven zij zich met zijn drieën in het radioactieve stralingsgebied. Allen gehuld in witte beschermingspakken. Het enige wat je hoort is het knarsende geluid van de pakken. Verder voel je de benauwende stilte. Behalve de kunstenaars is er niemand in het gebied te zien. Je voelt de stilte en voelt de verwoestende effecten van de kernramp. Niets leeft meer, er is alleen stilte. De video is beklemmend. Je voelt de sfeer van het gebied, het onheilspellende.

Spelen met je brein

Nu is het zeker niet zo dat alle kunst in Now Japan gebaseerd is op de kernramp. Verre van dat zelfs. De tentoonstelling kent ook vooral veel momenten die een glimlach opwekken. Zo is er het enorme roze opblaaskonijn van Momoyo Torimitsu. Deze kunstenaar speelt met het begrip ‘schattig’, een vertaling van het Japanse woord ‘kawaii’. Het schattige roze konijn is eigenlijk te groot voor de ruimte. Hij zit vastgeklemd tussen de vloer en het plafond. De titel I don’t feel comfortable zegt eigenlijk al voldoende. Hoe schattig ook, er is duidelijk iets mis.

Toshihiko Mitsuya, Anonymous relatives - gatekeeper-, 2013, aluminiumfolie, 130 x 90 x 245 cm, courtesy de kunstenaar. Now Japan @ Kunsthal KAdE. Foto: Mike Bink

Toshihiko Mitsuya, Anonymous relatives – gatekeeper-, 2013, aluminiumfolie, 130 x 90 x 245 cm, courtesy de kunstenaar. Now Japan @ Kunsthal KAdE. Foto: Mike Bink

Misschien wel het mooiste werk in de tentoonstelling is het ontwerp van Junko Kido. Het is niet zozeer een kunstwerk maar meer een ervaring, die zeker de moeite waard is. Je wordt een afgesloten hok binnengeloodst. In het midden van het witte hok staat een klein verlicht boompje. Na een paar minuten wachten gaat het licht uit en sta je opeens in het pikkedonker. Wat er dan gebeurt, moet je eigenlijk ervaren. In het begin vraag je je af of je brein een loopje met je aan het nemen is. Of is het misschien toch echt wat je ziet in het donker?

Now Japan geeft een breed beeld van de hedendaagse Japanse kunst. Aan sommige kunstwerken zul je gedachteloos voorbij lopen, maar er zitten ook een aantal bijzondere en aangrijpende werken tussen. De tentoonstelling is daarom zeker de moeite waard voor wie eens wil zien wat er in Azië op kunstgebied gebeurt.

Posterfoto: Momoyo Torimitsu, Somehow I don’t feel comfortable, 2007, opblaasbare ballon, 480 cm hoog. Courtesy of Misa Shin Gallery, Tokyo. Now Japan @ Kunsthal KAdE. Foto: Mike Bink

Film / Achtergrond
special: De echte jongens film

NFF: Van ‘Druk’ naar ‘ADHD’

Hoe komt het dat jongens vroeger gewoon druk waren, en nu ADHD hebben? En wat zijn de consequenties voor de jongens die dit stempel opgedrukt krijgen? De echte jongens film onderzoekt het.

De echte jongens film is geen film, maar een documentaire. Katinka de Waal filmde haar eigen zoon Melle, die wordt bestempeld als moeilijk, druk en met een gebrek aan concentratievermogen.

~

Katinka deelt haar persoonlijke ervaringen als bezorgde ouder met het publiek, waardoor je inzicht krijgt in de problematiek. Leraren hebben te weinig tijd om de drukke jongens te begeleiden en scholen oefenen veel druk uit op de ouders om hun kind naar het speciaal onderwijs te sturen. Begrijpelijk, maar het heeft direct invloed op de toekomstperspectieven van de drukke jongens. Daarnaast wordt impliciet kritiek geleverd op de CITO-toets, de vrouwelijke leerkrachten en het onderwijssysteem.

Stempels als ADHD en ADD passeren kort de revue. Katinka’s zoon heeft waarschijnlijk geen ADHD, misschien wel ADD en weigert medicijnen te slikken. Ook andere kinderen vertellen over de nadelen van de medicijnen, maar ontkomen er soms niet aan. Katinka huurt een coach in, die met zoon Melle elke dag rondjes in het park gaat rennen. Zo kan Melle zijn energie kwijt en kan hij zich makkelijker concentreren op school.

Verder dan de ervaringen van de ouders en kinderen gaat De echte jongens film niet. Het is boeiend en maatschappijkritisch gefilmd, maar wat is nou echt de oorzaak van de huidige situatie? Een lerarentekort alleen is te kort door de bocht. De achterliggende problematiek wordt soms even aangestipt, maar niet uitgewerkt. Dat is misschien een leuk idee voor de volgende documentaire, want inzichtelijk maken hoe de huidige situatie is ontstaan zou nog interessanter en relevanter zijn dan deze openhartige documentaire.

Film / Achtergrond
special: Game

NFF: Geen leuk spelletje

.

Vader, afkomstig uit Londen, heeft zich verkiesbaar gesteld voor een belangrijke politieke positie. Moeder, een Nederlandse, doet er alles aan om hem te ondersteunen in zijn campagne. Beiden maken zich zorgen over dochter Susan, die in staat is roet in het eten te gooien. Wanneer Susan met haar zwarte vriendje Robert op bezoek komt bij haar ouders, lopen de gemoederen hoog op.

Game is een psychologische thriller met een enorme spannningsboog. Vanaf het moment dat Susan haar ouders weer ziet, is de spanning om te snijden. Game is doorspekt met pijnlijke, ongemakkelijke situaties, terwijl de kijker langzaam door krijgt wat er speelt. Dat het geen (leuk) spelletje is, is dan allang duidelijk.

Film / Films

Vechten voor je eigendom

recensie: Still Mine

Het lijkt zo mooi. Een nieuw huis bouwen op je eigen grond, met uitzicht op het meer. Maar dat de 87 jaar oude Craig het moet opboksen tegen bureaucratische regeltjes, had hij niet voorzien.

~

Het bejaarde echtpaar Craig en Irene woont afgelegen op een boerderij in New Brunswick, Canada. Ze zijn zelfvoorzienend en leven van de opbrengst van hun koeien en aardbeien. Idyllische shots tonen het boerenleven: de liefdevolle verzorging van de kippen en koeien, het kweken van eigen paprika’s.

Dat er een en ander aan de hand is, blijkt uit de gezondheidstoestand van Irene. Ze vergeet dingen. Wanneer de kinderen het onderwerp voorzichtig met hun vader bespreken, bromt hij dat ze goede en slechte dagen heeft. Dat is alles.

Maar Craig ziet zelf ook wel dat de toestand van zijn vrouw flink verslechterd is. Vandaar ook zijn plannen om een nieuw huis te bouwen. Op eigen grond, gelijkvloers. Hij overtuigt haar ervan dat ze er pas in gaan als zij er beiden klaar voor zijn.

Bureaucratische tegenstand


Met de bouw van het huis beginnen de problemen pas echt. Craig, die het vak van zijn vader geleerd heeft, krijgt te maken met bureaucratische regeltjes. Hij is alleen al 400 dollar kwijt aan een vergunning. En naarmate de bouw vordert, komt hij voor meer verrassingen te staan. Het hout, dat hij eigenhandig gezaagd heeft en dat inmiddels een kunstig bouwwerk vormt, is niet gestempeld. Zo stapelen de voorwaarden zich op, leidend tot een ‘stop work order‘.

Still Mine, gebaseerd op een waargebeurd verhaal, toont een man die niet zomaar opgeeft. James Cromwell, bekend van bijrollen in series als American Horror Story en Six Feet Under, of een filmrol als de boer in Babe (1995), zet Craig vastberaden neer. Hij heeft zijn keuze gemaakt: het huis moet af. Voor zijn vrouw, die steeds vergeetachtiger wordt. Voor hen samen, zodat ze hun laatste jaren nog met elkaar door kunnen brengen.

~

Hoewel het grootste deel van Still Mine Craigs gevecht tegen geldende wetten en bureaucratische ambtenaren toont, is de film vooral een liefdesverhaal. In gedachten voert Craig gesprekken met zijn vrouw (Genèvieve Bujold, Dead Ringers), die na een ongeluk in het ziekenhuis belandt. Het zijn gesprekken die gepaard gaan met een eigenzinnige humor, zoals hoe het echtpaar elkaar leerde kennen. Ze benaderen elkaar met een licht pesterige ondertoon, maar houden zichtbaar van elkaar. Mooi uitgedragen door de acteurs.

Degelijk, maar voorspelbaar


Maar Still Mine is geen verrassende film. In Sarah Polleys Away From Her (2006), waarin ook sprake is van een dementerende wederhelft, wordt de situatie complexer en diepgaander geschetst. Wat blijft er over van een liefde tussen mensen die al jaren samen zijn, als de een dement wordt? Of een film als Amour (2012), waarin keihard afgerekend wordt met het ouder worden. Still Mine blijft in dat opzicht oppervlakkiger en romantischer. De bouw van een nieuw huis staat voor een nieuwe fase. Het is dan ook niet de dementerende Irene die op de voorgrond treedt, maar de volhardende Craig. ‘Age is just an abstraction, not a straitjacket‘ werpt hij zijn zoon toe, wanneer die twijfelt over Craigs bouwplannen.

Craigs gevecht tegen de autoriteiten suggereert een soort spanning, maar met zoveel doorzettingsvermogen is een happy end niet uit te sluiten. Op voorspelbare wijze stevent de film dan ook af op een voorspoedige afloop, die menig kijker gerust zal stellen. Ondanks de tragedies toch wat feelgood. Het is de echte Craig en Irene gegund, maar het maakt van Still Mine niet meer dan een standaard drama- degelijk gemaakt, goed geacteerd, maar ook snel weer vergeten. 

Film / Achtergrond
special: NFF: Het Ritme van Elly De Waard

Voor Elly

.

Beste Elly,

Als Het Ritme van Elly De Waard iéts aantoont, dan is het wel dat een documentaire al geslaagd is met een boeiend onderwerp. Jij dus, popcriticus, recensent en dichter. Richt de camera op jou en de wijsheden en mooie beeldspraken vliegen je om de oren.

~

Je bent een prachtig mens, vol humor en mooie herinneringen. In de documentaire althans. Een tikkie arrogant misschien, in ieder geval bijzonder content over je eigen werk, en nog altijd hunkerend naar je eerste kleine prijsje. Je hebt nooit erkenning gekregen voor je gedichten, tenminste niet van de critici, en de recensenten bespreken je werk niet meer. Niet leuk natuurlijk, zoals je zelf zegt, want nu weet niemand meer wanneer je een nieuw boek uit hebt.

Ik zou uit sympathie een gedicht van je recenseren, Elly, maar ik heb geen verstand van poëzie. Dat hoeft overigens ook niet om deze documentaire te kunnen waarderen. Dus dan maar een recensie over een documentaire die over jou gaat. Bij dezen!

Hartelijke groet,

Wim Meijer

PS: Waarom niet de volle mep, zal je misschien denken? Dat ligt niet aan jou, jij was gewoon jezelf en dat was goed. Het ligt aan het geluid. De microfoon op de camera stond te gevoelig ingesteld, waardoor het geluid overstuurt en dat is nogal storend.

Muziek / Album

Waken voor voorspelbaarheid

recensie: Alter Bridge - Fortress

.

~

De nevenactiviteiten maken het de band lastig. De Amerikanen keren terug van alweer een tweede korte pauze. Na het uiterst geslaagde ABIII en de aansluitende tournees vlogen de leden uit. Zanger Myles Kennedy nam zich voor om zijn al jaren op stapel liggende solodebuut af te ronden, maar kreeg Slash aan de lijn: “Ga je mee een album maken en alle zalen ter wereld platspelen?” Drummer Scott Phillips ging aan de slag met Sevendust- en Submersedleden in Projected. Tremonti deed wat Kennedy niet kon en maakte wel een eerste soloplaat. En dan is er nog het hoofdstuk Creed. Naar verluidt hebben de gitarist en zanger Scott Stapp, de Amerikaanse Dinand Woesthoff, de studio al bezocht. Een nieuw  – vooral financieel –  succesavontuur langs de Amerikaanse arena’s schuift echter op tot na dit nieuwe Fortress.

Never change a winning formula 
Het is amper een verrassing te noemen dat er weinig tijd was om dit album te schrijven en opnemen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er nagenoeg niets veranderd is. En waarom zou men ook? Het vorige plaatwerk borduurde voort op die daarvoor en groeide uit tot het meest succesvolle tot op heden.

Ook Fortress staat en valt weer met ferme metalen riffs, galmende rockrefreinen, smaakvolle gitaarsoli en de altijd degelijke ritmesectie. De liefhebber weet dan eigenlijk al genoeg: kopen die hap. Tremonti en zijn kompanen hebben immers genoeg kwaliteiten in huis om zelfs met een matige plaat boven de middenmoot uit te stijgen.

Niet onaangenaam 
Dit vierde werkstuk is echter geen matig album geworden, hooguit een voorspelbaar. Wie met die vertrouwdheid kan leven, heeft in dit Fortress opnieuw geweldig materiaal in handen. De meerwaarde ten opzichte van het vorige werk is dat de band meer lagen heeft aangebracht, waardoor de muziek rijker klinkt.

De indrukwekkende opener ‘Cry Of Achilles’ klinkt al net zo episch als de titel doet vermoeden en het aansluitende ‘Addicted To Pain’ bevat met afstand het beste refrein dat Alter Bridge tot nu toe schreef. Het verrast echter niet, wat veel andere, iets minder sterke nummers, een zekere twijfelachtigheid meegeeft. ‘Peace Is Broken’ knalt er met een lekkere riff uitstekend in, maar verzandt al snel in melodielijnen en refreinen die Alter Bridge al veel vaker en beter heeft opgevoerd. ‘Calm The Fire’ opent eveneens sterk, bouwt minutieus een mooie spanningsboog op, die vervolgens met een slap refrein achteloos doorgeprikt wordt.

Fortress kent meer van dat soort nummers, zoals het melancholieke ‘Love’ en de powerballade ‘All Ends Well’; nummers die de rit niet onaangenaam maken, en door sterke uitvoeringen nergens slecht worden, maar die weinig tot niets toevoegen aan de Alter Bridge-catalogus. 

Het donkere karakter 
Het album is daarmee grotendeels een herhaling van zetten. Tremonti’s riffwerk klinkt, afgezet tegen One Day Remains en Blackbird, bij vlagen wat pover. Daar zijn verschillende dingen over te zeggen. Jammer voor de gitaarfreak of niet zo erg voor de fan van Kennedy’s zang, die daardoor meer ruimte krijgt.

Een al te grote wanklank is in deze misplaatst, want daarvoor is de kwaliteit van het spel simpelweg te hoog. Door de ondergrens zakken kan de band niet, zo lijkt het wel. Wat de heren bovendien  onderscheidt van de vele Amerikaanse hardrock annex metalgroepen is het bij vlagen donkere karakter van het materiaal. Zowel tekstueel als muzikaal illustreert Alter Bridge dat mooi in de fraai afsluitende titeltrack, het hoogtepunt van de plaat. Kennedy laat zijn stem dramatisch galmen, terwijl ten slotte Tremonti’s finest hour zich in de brug aandient middels een indrukwekkend salvo straffe solo’s.

Het?
Zoals eerder aangegeven vallen de liefhebbers van het voorgaande werk zich geen buil aan Fortress. Het dozijn nummers klinkt spontaan en is met hoorbaar plezier ingespeeld. De meerwaarde zit hem in het gelaagdere, rijkere bandgeluid  en een handjevol uitstekende nummers. Alter Bridge moet echter waken voor voorspelbaarheid. Spelen en goede liedjes schrijven kunnen de heren als geen ander, dan weten we, maar een ding is duidelijk: de muzikanten vinden zichzelf niet opnieuw uit. Om kort te gaan: ja, de mannen hebben het nog steeds. En vol zit die Heineken Music Hall toch wel.

Film / Achtergrond
special: WhatEver Will Be

NFF: Innerlijke demonen

Een strijd met jezelf, je innerlijke demonen overwinnen. Zo typeert Esther Prader in haar documentaire het proces van transseksualiteit.

Regisseur Esther Prader volgt twee transseksuelen die op het punt staan een ingrijpende beslissing te nemen. De geadopteerde Cilla weet al sinds haar jeugd dat ze in het verkeerde lichaam is geboren. Het duurt niet lang of ze (dan nog een ‘hij’) loopt op tienjarige leeftijd met vrouwenkleren over straat. Nu, vele jaren later, is ze 33, heeft ze een hormoonkuur ondergaan en een borstvergroting. Het enige dat haar nog in de weg zit is haar penis. Maar of ze die laatste ingrijpende stap moet zetten weet ze niet.

~

Ilona’s verhaal is totaal anders. Pas op haar 53e komt de advocate erachter dat ze een vrouw is. Voor Ilona is publiekelijk een vrouw zijn nieuw, geeft het spanningen op het werk en is het confronterend. Ilona gaat echter wél all the way door ook de laatste operatie te ondergaan, waardoor haar penis een vagina zal worden.

Gezelligheid en depressiviteit
Ilona en Cilla wonen samen. Dat is eerst erg gezellig, maar al snel ontstaan er problemen. Cedrick, zoals Cilla eerst heette, verandert niet alleen in een vrouw, maar ook in een feeks. In het begin zorgt het voor veel grappige momenten, maar de maanden vorderen en Cilla’s gedrag wordt onhebbelijk. Veel vrouwelijker dan de manier waarop ze roddelt over Ilona krijg je het niet. Tel daar geen vast inkomen en drugsgebruik bij op en de chaos is compleet.

Esther Prader legt af en toe de link tussen depressie en transseksualiteit. Identiteitsproblemen kunnen leiden tot ernstige depressies en het is een gegeven dat er veel zelfmoorden voorkomen na de operatieve geslachtsverandering. Toch komt de parallel tussen de depressie die de filmmaker heeft overwonnen en het proces van transseksualiteit niet goed tot zijn recht. De vergelijking moet expliciet worden vermeld, en dan nog gaat het niet echt op.

Film / Achtergrond
special: NFF: En daarom werk ik, 14 jaar later

Hopen en dromen in Bangladesh

.

Veertien jaar geleden gingen Thomas Doebele en Maarten Schmidt naar Dhaka, Bangladesh. Destijds had Oxfam Novib ervoor gezorgd dat kinderen daar gratis naar school konden en de twee makers filmden hen. En daarom werk ik was een feit. Nu, veertien jaar later, gaan ze terug om te kijken wat er van de kinderen terecht is gekomen.

De situatie is nog altijd vrij hopeloos. En daarom werk ik, 14 jaar later toont met name ellende, een hoopvolle uitzondering daargelaten. Het werkt relativerend en geeft een inkijk in een praktisch uitzichtloze situatie: al het salaris gaat op aan zorg voor de familie.

Deze status quo is indrukwekkend, de documentaire niet zo. De interviews zijn nogal droog, ondanks de persoonlijke verhalen. Dat het leven in Bangladesh zwaar is, onmenselijk misschien, is bekend. Het onderwerp is zwaarmoedig, maar niet meer bijzonder. 

Film / Achtergrond
special: Congo Business Case

NFF: Nobel streven

Daniël Knoop heeft een visie: Boeren in Congo helpen bij het opstarten van cassaveteelt, zodat ze zelfvoorzienend worden. Maar is deze visie te realiseren? Filmmaker Hans Bouma volgde Daan tijdens zijn jarenlange avontuur.

Tijdens zijn werk bij de VN merkte Daan dat er aan de daadwerkelijke problemen niets werd gedaan. Het geld dat werd ingezameld kwam niet bij de juiste mensen en de VN was vooral bezig de investeerders tevreden te houden. Een treffend voorbeeld: In de Congolese hoofdstad Kinshasa is een voedseltekort, terwijl 200 km verderop voedsel ligt weg te rotten, omdat het niet kan worden vervoerd. Dat probleem wil Daan oplossen, zodat er duurzame landbouw ontstaat, de bossen (die nu constant worden afgebrand voor landbouwgrond) behouden blijven en boeren leren te produceren om zo meer mensen te kunnen voeden dan slechts hun eigen gezin. Een win-win-win situatie dus. Maar ook een die bijzonder lastig te realiseren valt.

Bijzondere samenwerking

~

De documentaire laat op komische en bijzondere wijze zien wat de problemen zijn. Komisch, omdat Daan bijna altijd optimistisch is en over een goede portie humor beschikt. Hij is dolgelukkig met zijn eerste verdiende paar honderd dollar na vijf dagen hard zwoegen. Hij deinst er tevens niet voor terug de Congolezen in vloeiend Frans belachelijk te maken, terwijl diezelfde Congolezen ook vaak de draak steken met Daan. Bijzonder, omdat je zou verwachten – vanuit een Westers standpunt – dat mensen blij zouden zijn wanneer iemand ze werk en inkomen biedt, zodat ze meer kunnen doen dan alleen hun gezin en dorp voeden. Maar zo denken de Congolezen niet.

Andere problemen ontstaan door zeer gebrekkige infrastructuur in het bergachtige gebied, moeite om de financiering rond te krijgen en cultuurverschillen. Een totaal gebrek aan efficiëntie binnen de landbouw, het feit dat de bevolking overal mee instemt (al zou je ze vragen een satelliet te lanceren) en sabotage door lokale handelaren tonen aan dat Daans missie eigenlijk onbegonnen werk is. De bevolking mag dan naar Daan verwijzen als ‘de Messias’, het geloof van de Messias zelf brokkelt langzaam af. Het levert in ieder geval wel een prachtige, informatieve documentaire op.