Boeken / Fictie

Nieuw Leven in Duneville

recensie: Remco Campert - Hôtel du Nord

In één lange adem schildert Remco Campert het innerlijk traject van een oude, aan drank verslaafde schrijver die gevlucht is voor zijn middelmatige dagelijks leven. Is hij op weg naar onthechting, zoekt hij naar creatieve bronnen of lijdt hij aan lafheid en bindingsangst? Een mooie novelle over echt en onecht, leven en theater – en de samenhang daarin.

Heeft Campert bij de mise-en-scène van Hôtel du Nord behalve aan de gelijknamige Franse film ook aan die andere oude schrijver gedacht? Die ook plotseling vertrekt uit zijn gewone leven, zich installeert in een hotel en bewust de crisis opzoekt? Mann-ing, heet Camperts hoofdpersoon, en de associatie met Thomas Manns Gustav von Aschenbach dringt zich op. Maar dan in een Lage Landen-variant. Hier geen zonovergoten Lido, maar een winterse badplaats in een van God verlaten kustprovincie. De hotelgasten zijn handelsreizigers, geen rijke familie met een beeldschone zoon. En de droom die alles op gang bracht was niet de dagdroom over een exotisch oord vol erotische beloften, met wenkende, gloeiende tijgerogen. Manning heeft een nachtmerrie over een stervende hond en de dijen van een dikke vrouw, die hem bijna tegen zijn zin in opwinding brengen.

Weeskind
Walter Manning is een weeskind. Zijn ouders zijn omgekomen bij een ongeluk toen hij drie jaar oud was. Vanaf zijn jeugd is Walter overal weggelopen, eerst uit de vele pleeggezinnen, later uit allerlei situaties waar hij in terechtkwam. De laatste keer was uit Berlijn, waar hij met vriendin en collega filmmaker voor een première en dito party heen was gereisd. Hij is hem gesmeerd met achterlating van een briefje ‘ik ben weg’.

De film is een succes en zijn achtergelaten vriendin is op slag een ster geworden. Ondertussen staat Manning eigenlijk op het punt vast te lopen in zijn zelfgekozen ballingschap. Gelukkig is er een aardig dorpscafé in Duneville. En daar wordt hij langzaam maar zeker, lichtjes tegenspartelend, het gewone leven weer ingetrokken.

Menswording
Terwijl de vriendin, Nora Dorée, thuis in Nederland repeteert aan een moeilijk, modern toneelstuk, fantaseert Manning koppig door over een teruggetrokken leven in Duneville. Maar de beoogde anonimiteit wordt direct bedreigd. Een medewerker van de plaatselijke krant wil hem interviewen en blijkt bevriend met een Nederlandse collega van een roddelblad. Een kwaadaardig netwerk lijkt zich om hem te sluiten.

Maar Manning glijdt niet af naar een onafwendbare ondergang. Geen Dood in Venetië, maar Nieuw Leven in Duneville. Ingeleid door een nachtmerrie en afgesloten met een mooie droom, die hem verder helpt, komt zijn verblijf tot een goed einde. Campert vertelt in zijn onopgesmukte, licht ironische stijl, met een meesterlijk gevoel voor timing, over de menswording van een gefrustreerde kunstenaar.

Boeken / Non-fictie

Sferen om te kunnen ademen

recensie: Bas Heijne - Angst en schoonheid. Louis Couperus, de mystiek der zichtbare dingen

.

In het sowieso prettig ingedikte essay Angst en schoonheid vuurt Heijne direct de grote vraag af, die meandert door heel Couperus’ werk:

Hoe kan een mens zichzelf overeind houden in een wereld waarin alles vergankelijk is, waarin geen blijvend houvast te vinden is in geloof, filosofie, ideologie, waarin de mens die zich ontworstelt aan de benepenheid van zijn eigen kleine sociale wereld niet automatisch een rijker, zinniger leven wacht, maar misschien juist de wanhoop van de totale leegte?

Krimpend en uitdijend vraagteken
Tijdlozer en persoonlijker wordt het niet: hoe te leven? In korte hoofdstukken beschrijft Heijne hoe de mens Louis Couperus (1863-1923 – dit jaar dus 150 jaar geleden geboren) hiermee kampte – en hoe de schrijver Couperus het in zijn literatuur verwerkte, telkens op nieuwe manieren: ‘Het vraagteken van Couperus krimpt en dijt uit, nu eens scherp, ironisch, plagend – dan weer kosmisch en dreunend.’

Naast zijn gekozen thuisland Italië, waar Couperus zich, zeker in de nabijheid van zijn liefde Orlando, het gelukkigst lijkt te hebben gevoeld, vond hij soelaas in het schrijven. Zijn schrijven maakte ‘letterlijk’ de wereld, bood hem de mogelijkheid zich steeds weer in te leven in nieuwe personen, tijden, illusies – Heijne benadrukt dan ook de grote verscheidenheid van Couperus’ oeuvre, van de psychologisch-realistische fin de siècle-roman Eline Vere en het groots-historische Iskander tot de vertelling ‘Het stille geneucht’.

Ook in zijn leven zocht hij dus de illusie, die noodzakelijk is maar uiteindelijk onhoudbaar. Soms is de aanmaning deze: laat het verbeelden niet inbeelden worden. Door het hele essay heen zweeft de tegenstelling tussen het personage van de rationele resident in Nederlands-Indië Otto van Oudijck uit De stille kracht – voor Heijne wellicht de beste Nederlandse roman ooit – en de heroïsche Constance van der Welcke uit De Boeken der kleine zielen – om aan te haken: voor mijzelf misschien wel het meest harmonische en meest troostrijke Nederlandse literatuurkarakter.

De goedbedoelende Van Oudijck gaat ten onder omdat hij geen oog heeft ‘voor wat achter de zichtbare werkelijkheid schuilgaat, hij is ongevoelig voor “de mystiek der zichtbare dingen”.’ Hij denkt vanuit principes, rigide lijnen, zonder te zien of te horen, zonder te leren van ervaring, zonder, om een echte Couperus-zin in te vlechten, ‘belang voor al het veeltintige, van emotie en haat en nijd en leven en liefde, dat regenboogt, vlak voor hun oog’. Het zijn juist de ambivalenties in ieder leven, dat ‘veeltintige’, die Couperus steeds zo meesterlijk zichtbaar maakt.

Onrust en schrijven
Ook Constance van der Welcke koestert een illusie, maar ‘niet als vlucht, maar als belofte, als de hoop op iets groters’. Zij begint als kortzichtig, weinig empathisch personage, dat een doorkijk wordt gegund in grotere, rijkere werelden – ‘de mystiek der zichtbare dingen’ – wanneer ze even mag hopen op een ware liefde. De mogelijkheid van een relatie wordt gefnuikt, maar niettemin houdt ze een te waarderen soort weemoed over, het gevoel even echt geleefd te hebben; ‘het is gelouterde verwachting’. Anders gezegd: ze behoudt de mogelijkheid tot ‘echt zien’ (om de titel van Heijnes vorige essaybundel aan te halen), om door het zichtbare heen te kijken, en om zo vrijer adem te kunnen halen.

Van deze zeldzame wijze kalmte bezat Constance meer dan haar bedenker. Couperus’ onrust is Heijnes centrale thema. Die onrust bracht zijn drang tot schrijven voort. Steeds opnieuw glipt Couperus in een nieuwe illusie – in sommige, nu terecht vergeten boeken schiet hij door in al te veel dweepzucht –, vertoeft daarin tijdelijk, waarna de kracht ervan blijkbaar uitwerkt en hij een nieuwe illusie zoekt, een nieuw boek begint. Maar uiteindelijk wacht voor Couperus steevast het aardse noodlot:

Het zijn de grote dingen die de kleine dingen in hun greep houden, kracht en betekenis geven – maar uiteindelijk bepalen de kleine dingen de omtrek van het bestaan.

Schrijven is niet alleen het tijdelijke bezweren (door het leven van de illusie, het oproepen van ‘de grote dingen’) van de zinloosheid, maar tevens een antidotum voor de angst. Deze stelt Couperus zich voor als ‘een kleine, naakte menselijke figuur in een vertrek gevuld met duisternis’. Het is de angst voor de onbestemde dreiging die hij zo beroemd beschreef in de badkamerscène in De stille kracht.

Jouw leven, mijn leven
Heijnes aandacht voor Couperus is zeer terecht. Volgens mij worden veel lezers afgeschrokken door het vermoeden dat Couperus geaffecteerd en moeilijk schrijft. Maar hier is zeker in zijn bekende boeken werkelijk geen sprake van (hooguit duikt er af en toe een vergeten maar charmant Frans woord op). Integendeel: Couperus schrijft juist heel ‘echt’. Zijn ‘eigenaardige’ maar soepele trant voert je, als je er eenmaal inzit, als vanzelf mee. Op het gevaar af kitscherig te klinken: ik associeer zijn taal met een bepaald soort windvlagen; ze voert mee, suggereert weidsheid, vermengt meerdere geuren, kan heel fris aanvoelen of juist dreiging en (vooral) vernieuwing aankondigen. In ieder geval: ik lees bijna geen schrijver zo snel als Couperus.

Heijne benadrukt geen semi-zelfhulpboek te hebben geschreven – inderdaad een gedachte die loert als je wil praten over nut en noodzaak van literatuur. Wat Heijne, nationaal peiler van de tijdsgeest, wel zegt is dit: Couperus schrijft over jouw leven, over mijn leven. Couperus laat zien hoe het mogelijk is betekenis te verlenen, en deze misschien zelfs, à la Constance, te behouden. Laat mij betweterig toevoegen: in een tijd gekenmerkt door onzekerheid, tijdsgebrek, een soort lukraakheid en een kijken naar de eigenaardige zichtbare dingen van onze Facebookmuren (en dergelijke) is het mogelijk om in de Couperussferen even wat illusie te voelen, wat ademruimte te vinden. Lees hem nu maar.

Film / Achtergrond
special: Ataraxia

NFF: Brochures voor absurde situaties

Hoe moet je leven? Een lastige vraag, waarbij drukkerij Ataraxia de uitkomst biedt: een handboek voor elke denkbare mogelijkheid. Denkbaar in de wereld van Sander Blom, waar fantasie en realiteit door elkaar lopen.

De persen draaien en de eigenaren van drukkerij Ataraxia drinken wat koffie en roken een sigaret. Als het proces eenmaal in gang is gezet, hoeft alleen ’s avonds het resultaat nog bekeken te worden. ‘Is mooi geworden’, zegt de vrouw meestal tijdens de koffie over een handboek, waarna Ataraxia overschakelt naar een voorbeeld waarbij het desbetreffende handboek wordt gebruikt.

~

Zo zien we een wesp, die binnenshuis op zoek is naar voedsel. Maar dan zit hij vast. Bij het raam. ‘Heel hard zoemen tegen de ruit, zodat de eigenaar weet dat je naar buiten wil’, luidt het devies. Vanuit het oogpunt van de wesp, origineel gefilmd met een filter van zeshoekjes, zien we uiteindelijk diens succesvolle ontsnapping. Naast wespen worden onder andere klokkenluiders in Derbyshire, een Aziaat die bang is zijn penis kwijt te raken, en mensen in het paradijs gefilmd. 

Visueel schitterend
Ataraxia zou een film kunnen zijn van Jean-Pierre Jeunet of Michel Gondry. Vreemde situaties en blije muziekjes schakelt Sander Blom aaneen, al is de rode draad ver te zoeken. Bij sommige sketches – want dat zijn het eigenlijk – is dat niet erg. Blom filmt mooi en artistiek en gebruikt een bijzondere kleurintensiteit en veel contrast (paradijsscène), of een origineel camerastandpunt (wespscène). Zo kent elke sketch zijn eigen filmstijl en dat komt de variatie zeker ten goede. Een aantal verhalen zijn echter minder geslaagd. De Aziaat die denkt dat zijn penis krimpt is niet grappig en onnodig dramatisch. Ook de klokkenluiders zijn niet bijzonder interessant.

Je kan het van elke film zeggen, maar hier moet je van houden. Liefhebbers van absurdisme komen wel aan hun trekken bij Ataraxia. Voor mensen met een neiging naar het reële zal de film echter overkomen als een bij elkaar geraapt zootje onnavolgbare sketches. Visueel gezien is Ataraxia erg mooi, maar over het leven leert het ons weinig. 

Film / Films

Existentieel dilemma

recensie: Michael Kohlhaas

.

Als vroom protestant eist hij wat hem bij wet toekomt en afgenomen is door corrupte ambtenaren. Michael Kohlhaas is een rauw historisch drama gebaseerd op het gelijknamige boek van Heinrich von Kleist.

~

De film opent met een traag shot van een ruig landschap. Een dorre, rotsachtige grond en een wind die vrij spel heeft over deze vlakte. Onmiskenbaar een verwijzing naar de onverstoorbare en rechtschapen Michael Kohlhaas. Een beeldtaal die de regisseur door de gehele film gebruikt en prachtige shots oplevert. Dat de film dicht op de huid geschoten is, vormt een andere sterke troef. Zo mis je, evenals de karakters in de film, als kijker het grotere geheel. We zijn, met een overdaad aan GPS en navigatiemogelijkheden, gewend geraakt aan een voortdurend oriëntatiepunt. In deze film wordt dit oriëntatiepunt gezocht. Dit geeft een kalme, onderhuidse spanning aan het verhaal. Een spanning die effectief door de onheilspellende muziek wordt versterkt. De muziek die als een voice-over werkt en ons alvast voorbereid op wat komen gaat.

Sprekende koppen


De casting is erg geslaagd. Mads Mikkelsen heeft de perfecte kop voor een onverschrokken, moedig en rechtschapen man, in wiens hoofd het nodige omgaat. Ook zijn blik en gestalte dragen zijn overtuiging uit. De theoloog gespeeld door het eigenaardige mannetje Denis Lavant weet ook te overtuigen. Hij stelt in een lange monoloog de moraal van Kohlhaas aan de kaak. Een monoloog die doet denken aan de preken die je tegenkomt in de boeken van bijvoorbeeld Dostojevski.

Tot slot Bruno Ganz als gouverneur, met een zure, bittere blik en doortraptheid in zijn handelen. Hij belichaamt het gemak waarmee de (christen)mens zich tot corruptie laat verleiden. Hiermee ontvouwt zich een belangrijk christelijk thema, dat van de rechtschapenheid. Wanneer de mens zich heeft laten verleiden door de slang, leeft deze niet meer in wat Mattheus noemt: Beati pauperes spiritu – zalig zijn de armen van geest. Het is tegen dit onrecht waar Kohlhaas tegen vecht.

Bijbelse thematiek


~

De centrale les in Michael Kohlhaas is dat een zuiver hart zich niet zomaar aandient. Voortdurend dient de mens zich moreel te cultiveren. Wanneer Kohlhaas uit de bijbel voorleest aan zijn zoon, herhaalt hij de woorden: ‘als door een wazige spiegel’, verwijzend naar hen die hun waardigheid en menselijkheid verliezen door zich te laten corrumperen. De ziel vertroebelt temidden van machtswellust, hebzucht, hoogmoed, verbittering en kwaadaardigheid.

De oplossing tegen de corruptie door Kohlhaas is het hanteren van het zwaard, daarna het woord. Het zwaard roept een onvermijdelijke wet op: wie het zwaard grijpt, zal door het zwaard vergaan – Mattheus. Hiermee snijdt deze film een universeel dilemma aan. Welke keus heb je temidden van zoveel onrecht? Kohlhaas weet met zijn strijd tegen dit onrecht een groot gevolg achter zich te krijgen, maar wordt door de theoloog slinks gewezen op het feit dat de mens alleen sterft. Een fundamentele keuze: hoe sterk is mijn geloof wanneer – zoals in het boek van Job – hieraan getornd wordt? Een thema dat vandaag de dag, ook al is God voor velen dood, nog altijd actueel is.

Boeken / Fictie

Een gemiste kans

recensie: Adam Ross (vert. Monique Eggermont en Dennis Keesmaat) - Dames en heren

.

Het motto dat voor in de bundel te vinden is, is afkomstig van George Eliot en luidt ‘Net als elke andere ondeugd vereist wreedheid geen motief van buitenaf; ze vereist slechts een gelegenheid’. Ross exploreert deze frase in zeven verhalen waarin personages onder druk gezet of opgelicht worden door mensen in hun directe omgeving en waarin personages tot het uiterste gedreven worden. Met alle gevolgen van dien.

Niet genoeg ruimte om te imponeren
In ‘Wat in het verschiet ligt’ bijvoorbeeld is hoofdpersonage David Applelow bereid zijn eigen waardigheid opzij te zetten om een baan te kunnen krijgen. Terwijl hij er alles voor over heeft een baan te vinden, ontfermt hij zich over de nogal lakse en onverschillige zoon van zijn buurvrouw die problemen met zijn moeder heeft. Voor beide zaken zal hij genadeloos gestraft worden.  

Hoe boeiend dit verhaal ook moge klinken, de uitkomsten van beide verhaallijnen zijn nogal voorspelbaar. Daarmee openbaart zich meteen het grote probleem van de bundel: Ross wil simpelweg te veel. Ross poogt in ieder verhaal meerdere vertakkingen tot één grote climax te brengen. Het korte verhaal leent zich echter niet goed voor een dergelijk ingewikkelde constructie. Het resultaat is dan ook vaak teleurstellend, omdat Ross niet de ruimte heeft en neemt om de verschillende verhaallijnen goed uit te werken.

Slechts één verhaal dat naspookt
Als Ross zich echter beperkt tot een enkele zaak waar het verhaal omheen blijft cirkelen, blijkt hoe imponerend het resultaat kan zijn. Zo gaat ‘Fusies en overnames’ over de nogal problematische relatie tussen de broers Kevin en Caleb. Na jaren zien ze elkaar weer terug en het lijkt erop dat ze allebei in staat zijn een streep onder het verleden te zetten. Dat een van de broers niet zo toegeeflijk is als in eerste instantie lijkt, blijkt uit de indrukwekkende laatste scènes. 

Jammer genoeg is dit het enige verhaal waarbij Ross zich toegelegd heeft op het uitwerken van een enkele verhaallijn. De andere verhalen blijven steken in een geforceerde poging om het verhaal zo onthutsend mogelijk te maken. Dieptepunt is het verhaal ‘Tussen servet en tafellaken’ over een jongen die verliefd is op de zus van een van zijn beste vrienden. Waar in de andere verhalen altijd sprake is van een bepaalde spanning, ontbreekt die in dit verhaal volledig. Dit verhaal is dan ook ronduit saai.

Omdat Ross in ‘Fusies en overnames’ laat zien wat hij in zijn mars heeft, is Dames en heren vooral een gemiste kans. Had hij het iets minder groots aangepakt, dan was het niet één verhaal, maar waren het zeven verhalen geweest die nog lang zouden naspoken in het hoofd van de lezer.

Muziek / Album

‘Less is more’ op gevarieerde popplaat

recensie: Halcyon Days (Deluxe Edition) - Ellie Goulding

Een eerdere plaat nog eens uitbrengen, maar dan met een stuk of tien extra nummers. Ellie Goulding doet het met haar tweede album Halcyon uit 2012 nadat veel artiesten haar voorgingen. Halcyon Days bevat maar liefst 28 nummers.

 

Goulding was tot vorig jaar in Nederland nog niet doorgebroken, maar 2013 is voor haar een knaljaar. Met haar eerste, uitverkochte Nederlandse show in Paradiso en een optreden op Pinkpop kreeg ze het voor elkaar om in februari volgend jaar te mogen optreden in de Heineken Music Hall. Lukt het haar om, na het uitbrengen van deze verzamelplaat, die zaal vol krijgen?

Donkerder dan het lijkt

~

Op Halcyon Days staan zowel gevoelige ballads als dansbare uptempo songs. Opener ‘Don’t Say a Word’ is een combinatie van deze twee. Het intro, waarin het rauwe randje van Gouldings stem goed naar voren komt, is theatraal en onheilspellend. Het nummer krijgt een lekkere beat, maar blijft mysterieus met een poppy onderlijn. Het dromerige, mysterieuze en zelfs hier en daar duistere aspect kabbelt na de opener nog even fijn voort en verandert vanaf ‘Anything Could Happen’ en ‘Only You’ in een vrolijk dansbaar geheel. De nummers klinken door de lekkere beat op het eerste gezicht luchtig, maar hebben een serieuze, donkere ondertoon door de persoonlijke teksten over de liefde, zoals: ‘Only you can be the aching in my heart, my enemy, the only animal I could have fight, you hold me in the dark when storms arrive’, gezongen op een prettig dansbare bas.

Het duistere is subtieler verwerkt in ballads als ‘JOY’, ‘Explosions’, ‘Heart Without Chains’ en ‘Dead in the Water’. Wel breken ze het album deels af omdat ze wat saai aandoen. ‘Heart Without Chains’ is het sterkste van de vier en had ook de enige ballad op dit album mogen zijn. De formule om een zwaar nummer te verpakken in een dansbaar jasje gaat Goulding beter af dan haar verdriet te bezingen in een rustig lied. Het past beter bij haar hese stem met hoge uithalen en het zorgt voor een eigen geluid. Tegenover de slaapliedjes staan er gelukkig voldoende uptempo songs met hitpotentie, zoals ‘Burn’ dat een lekkere beat heeft en een fijne tekst:

‘We, we dont have to worry bout nothing
Cause we got the fire, and we’re burning one hell of a something
They, they gonna see us from outer space, outer space
Light it up, like we’re the stars of the human race, human race’

Het is een van de weinige levenslustige nummers op Halcyon Days. Door de opzwepende drums en de verrassende elektronische tunes voelt het zomers aan. ‘Burn‘ is niet voor niets een regelrechte hit in de charts. ‘You My Everthing’ zou ook een hitje kunnen worden vanwege de fijne én blije elektro en het uitstapje richting drum ’n bass.

Covers
Als extraatje bevat Halcyon Days nog enkele covers; zo krijgt ‘Tessellate’ van Alt-J een zwoele bewerking. Het hese stemgeluid van Goulding past er perfect bij. ‘Midas Touch’ (afkomstig van Midnight Star in samenwerking met BURNS) is een relaxte remake die minder opzwepend is dan het origineel, wat in dit geval geen belediging is. De elektronische ondersteuning, de zachte drums en de soulvolle vocals maken ‘Midas Touch’ tot fijne soft-elektro.

Het lijkt onmogelijk om een 28 liedjes-tellend album te maken met alleen strakke nummers. In dit geval is less behoorlijk more, want door de vele ballads is het een flinke zit om het hele album te beluisteren. De nummers met een elektronische beat maken de cd interessant. Als je aan het dansen bent, wil je namelijk niet weten welke liefdesdrama’s Goulding heeft meegemaakt. De emotionele teksten echter zorgen, in combinatie met de dansbare, instrumentale muziek, voor een unieke plaat. Het komt wel goed met de show van Ellie Goulding in de Heineken Music Hall. 

Ellie Goulding staat op 15 februari 2014 in de Heineken Music Hall in Amsterdam.

Film / Achtergrond
special: Houdt God van vrouwen?

NFF: Gij zult geen homo zijn

Documentairemaker Emile van Rouveroy van Nieuwaal maakte al eerder de documentaire Staphorst in Tegenlicht: Bezieling. Toen ging dat uiteraard over het geloof en kwamen veel mensen aan bod. Ook de familie Kok. Die familie speelt de hoofdrol in zijn volgende documentaire.

Hilligje Kok is weduwe en in een strijd verwikkeld met de orthodox gereformeerde christenen in Staphorst. Haar kerk geeft vrouwen niet dezelfde rechten als mannen, iets waar Hilligje zich over opwindt. Ze wil de kerkgemeenschap laten inzien dat vrouwen net zoveel rechten hebben als mannen, maar gaat daar langzaam aan ten onder. De harde werkelijkheid is dat haar taken als vrouw niet verder reiken dan het schoonmaken van de kerk.

~

Hilligje is niet zomaar de eerste de beste idealist. Zij is een sterke vrouw, vol humor die hard werkt op de boerderij. Zo’n typische moeke, beetje gezet, rok aan (een broek mag niet) en vroom. Haar vroomheid en de druk van de gemeente zitten haar soms dwars en laten haar worstelen met zichzelf. Zo was ze niet aanwezig bij het huwelijk van haar homoseksuele zoon. Hilligje wordt dus nog erg beïnvloed door de kerk en het strenge gedachtegoed, maar is zeker niet wereldvreemd. Sterker nog, ze zoekt haar heil ook bij andere geloven en realiseert zich dat Gods kudde uit meer dan orthodox-gereformeerde schapen bestaat. Zolang ze haar geloof uitdraagt, zal God haar toch niet veroordelen?

God misschien niet, de kerk wel. Hilligje ontvangt een brief waarin wordt gevraagd naar de reden van haar afwezigheid tijdens de tweede kerkdienst op zondag. De briefwisseling zet zich voort, maar Hilligje’s gevoelens kunnen niet op tegen de kerkelijke interpretatie van de Heilige Schrift. Gewoon uit de gemeente stappen, zoals haar kinderen suggereren, is te makkelijk, vindt Hilligje. Het is ook haar gemeenschap en het enige dat ze wil is gelijke behandeling van mannen en vrouwen. Immers, voor God zijn alle schepselen toch gelijk?

Hilligje neemt als leidraad de Tien Geboden. Daarin staat bijvoorbeeld niet: ‘Gij zult geen homo zijn’. En wel: ‘Heb uw naaste lief als uzelf’. Meer dan dat laatste verlangt ze niet van haar kerkelijke medemens, maar naastenliefde is in deze documentaire ver te zoeken.

Boeken / Fictie

Een surrealistische vertelling

recensie: Ruth Ozeki (vert. Bert Meelker) - Een tijdelijke vertelling

.

Wanneer Ruth een Hello Kitty-broodtrommel vindt op het strand met daarin het dagboek van de Japanse Nao, maakt ze via diens aantekeningen kennis met een depressief, zwaar gepest Japanse schoolmeisje. Nao beschrijft in haar dagboek het levensverhaal van haar oma, een zen-boeddhistische non, en laat weten dat ze van plan is zelfmoord te plegen.

De onzekere Nao groeide op in Amerika waar haar vader in de IT-wereld carrière maakte. Na zijn ontslag keerde het gezin terug naar Japan, waar Nao maar moeilijk kon wennen. Zo goed en zo kwaad als het gaat probeert Ruth erachter te komen of Nao echt bestaat of niet. De zoektocht naar haar familie is echter niet gemakkelijk. Bovendien weet Ruth niet hoe lang het is geleden dat Nao alles opschreef.

Een surrealistische wending

Het verhaal van Nao is schokkend, intrigerend en heftig. Haar familie blijkt met veel problemen te kampen. Ook haar vader is suïcidaal en haar moeder probeert er het beste van te maken maar slaagt hier niet in. De enige op wie Nao kan vertrouwen is haar oma, van wie ze levenslessen leert en advies krijgt.

Nao’s dagboekfragmenten worden afgewisseld door de zoektocht van Ruth. Dit is in het begin vooral storend, omdat het verhaal van Noa meer tot de verbeelding spreekt, maar naarmate het verhaal vordert, zijn de passages van Ruth minstens zo interessant. Dit komt omdat het verhaal surrealistisch wordt. Ruth wil proberen de zelfmoordpoging die Nao zegt te ondernemen, tegen te houden. Maar aangezien het dagboek dat zij heeft gevonden enkele jaren eerder blijkt te zijn geschreven, lijkt dit een onhaalbare missie. Via het achterhalen van de familiegeschiedenis lijkt er toch een ingang naar Nao’s leven mogelijk. Vergeleken met de rest van het verhaal is dit een erg onverwachte twist.

Naslagwerk van wijze lessen

De wending in het plot is niet het enige wat tegenvalt. Op bijna elke bladzijde wordt wel verwezen naar een Japanse term of gezegde. De vertalingen hiervan zijn achterin te vinden, in een register van meerdere pagina’s. Al lezende moet er dus veel heen en weer gebladerd worden, wat het ritme uit het verhaal haalt.

Dit boek is naast een roman ook een naslagwerk vol wijze lessen. Het totaal is verpakt in een vermakelijk maar bij vlagen verwarrend verhaal. Ruth Ozeki is niet alleen schrijfster, maar ook filmmaakster en boeddhistisch priester. Dit laatste is vooral goed merkbaar. De vele verwijzingen naar boeddhistische wijsheden zijn weliswaar goed verwerkt in de verhaallijn maar werken door hun grote getale en de herhaling als stoorzender. Wellicht was Een tijdelijke vertelling beter te doen geweest zonder al deze lessen. Laat dat een les zijn.

Kunst / Expo binnenland

Een nieuwe wereld

recensie: Momoyo Torimitsu, Takahiro Iwasaki, Toshihiko Mitsuya e.a. - Now Japan

Japan is in de ogen van veel westerlingen een vreemd land. Maar hoe zit dat eigenlijk met de moderne kunst? Bestaat er meer dan de opvallende mangatekeningen die we kennen? Kunsthal KAdE geeft met Now Japan een verhelderend inzicht.

Japan is veranderd. Het is een andere wereld geworden sinds het in 2011 te maken kreeg met twee grote rampen: de verwoestende tsunami en de daaropvolgende ontploffing van de kerncentrale in Fukushima. Deze gebeurtenissen hebben niet alleen indruk gemaakt op de gewone bevolking, maar zijn ook de aanleiding geweest voor een verandering in de kunstwereld. Vooral de kernramp heeft een grote impact gehad, want nog altijd is er het gevaar van radioactieve besmetting. En dat niet alleen. Doordat de regering lange tijd de enorme gevolgen van de ramp verzweeg, zijn de Japanners anders naar hun leiders gaan kijken. Dat geldt zeker voor de kunstwereld. De ramp in Fukushima en het zichtbaar maken van wat er echt aan de hand is, is een belangrijk onderwerp geworden onder diverse kunstenaars.

De eerste stappen in de geëngageerde kunst

Geëngageerde kunst, dat zich richt op sociale en maatschappelijke kwesties, bestond voor 2011 nog niet echt in Japan. Door deze grote rampen veranderde dat. En dat is in Now Japan bij binnenkomst al te zien. Je ziet meteen de video The Finger Pointing Worker, met webcambeelden van de beschadigde kernreactor. Op de voorgrond staat een man gekleed in een speciaal wit pak, dat hem beschermt tegen de radioactiviteit. De man, een anonieme kunstenaar, wijst met een beschuldigende vinger naar de camera.

Takahiro Iwasaki, Out of Disorder (complex), 2010, Dekens en handdoeken, 150 x 150 cm, Courtesy of ARATANIURANO, Tokyo. Now Japan @ Kunsthal KAdE. Foto: Mike Bink

Takahiro Iwasaki, Out of Disorder (complex), 2010, Dekens en handdoeken, 150 x 150 cm, Courtesy of ARATANIURANO, Tokyo. Now Japan @ Kunsthal KAdE. Foto: Mike Bink

Een andere video die op angstaanjagende wijze de ramp weergeeft, is Real Times van het kunstenaarscollectief Chim↑Pom. Vlak na de kernramp begaven zij zich met zijn drieën in het radioactieve stralingsgebied. Allen gehuld in witte beschermingspakken. Het enige wat je hoort is het knarsende geluid van de pakken. Verder voel je de benauwende stilte. Behalve de kunstenaars is er niemand in het gebied te zien. Je voelt de stilte en voelt de verwoestende effecten van de kernramp. Niets leeft meer, er is alleen stilte. De video is beklemmend. Je voelt de sfeer van het gebied, het onheilspellende.

Spelen met je brein

Nu is het zeker niet zo dat alle kunst in Now Japan gebaseerd is op de kernramp. Verre van dat zelfs. De tentoonstelling kent ook vooral veel momenten die een glimlach opwekken. Zo is er het enorme roze opblaaskonijn van Momoyo Torimitsu. Deze kunstenaar speelt met het begrip ‘schattig’, een vertaling van het Japanse woord ‘kawaii’. Het schattige roze konijn is eigenlijk te groot voor de ruimte. Hij zit vastgeklemd tussen de vloer en het plafond. De titel I don’t feel comfortable zegt eigenlijk al voldoende. Hoe schattig ook, er is duidelijk iets mis.

Toshihiko Mitsuya, Anonymous relatives - gatekeeper-, 2013, aluminiumfolie, 130 x 90 x 245 cm, courtesy de kunstenaar. Now Japan @ Kunsthal KAdE. Foto: Mike Bink

Toshihiko Mitsuya, Anonymous relatives – gatekeeper-, 2013, aluminiumfolie, 130 x 90 x 245 cm, courtesy de kunstenaar. Now Japan @ Kunsthal KAdE. Foto: Mike Bink

Misschien wel het mooiste werk in de tentoonstelling is het ontwerp van Junko Kido. Het is niet zozeer een kunstwerk maar meer een ervaring, die zeker de moeite waard is. Je wordt een afgesloten hok binnengeloodst. In het midden van het witte hok staat een klein verlicht boompje. Na een paar minuten wachten gaat het licht uit en sta je opeens in het pikkedonker. Wat er dan gebeurt, moet je eigenlijk ervaren. In het begin vraag je je af of je brein een loopje met je aan het nemen is. Of is het misschien toch echt wat je ziet in het donker?

Now Japan geeft een breed beeld van de hedendaagse Japanse kunst. Aan sommige kunstwerken zul je gedachteloos voorbij lopen, maar er zitten ook een aantal bijzondere en aangrijpende werken tussen. De tentoonstelling is daarom zeker de moeite waard voor wie eens wil zien wat er in Azië op kunstgebied gebeurt.

Posterfoto: Momoyo Torimitsu, Somehow I don’t feel comfortable, 2007, opblaasbare ballon, 480 cm hoog. Courtesy of Misa Shin Gallery, Tokyo. Now Japan @ Kunsthal KAdE. Foto: Mike Bink

Film / Achtergrond
special: Game

NFF: Geen leuk spelletje

.

Vader, afkomstig uit Londen, heeft zich verkiesbaar gesteld voor een belangrijke politieke positie. Moeder, een Nederlandse, doet er alles aan om hem te ondersteunen in zijn campagne. Beiden maken zich zorgen over dochter Susan, die in staat is roet in het eten te gooien. Wanneer Susan met haar zwarte vriendje Robert op bezoek komt bij haar ouders, lopen de gemoederen hoog op.

Game is een psychologische thriller met een enorme spannningsboog. Vanaf het moment dat Susan haar ouders weer ziet, is de spanning om te snijden. Game is doorspekt met pijnlijke, ongemakkelijke situaties, terwijl de kijker langzaam door krijgt wat er speelt. Dat het geen (leuk) spelletje is, is dan allang duidelijk.