We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Disclaimer en privacybeleid
I’m A Soulman @ Theater aan de Parade te Den Bosch
Nog niet zo lang geleden zagen we Michael Varekamp als een herboren Louis Armstrong. Met zijn nieuwe show gaat hij een stapje verder en kruipt hij met zijn band in de huid van vele STAX-artiesten.
De geestelijke vaders van de show I’m A Soulman (the Soul of STAX) zijn toetsenist Wiboud Burkens en trompettist Michael Varekamp. Was Varekamp het middelpunt van zijn vorige productie LOUIS!, in deze show zijn het vooral Steffen Morrison en Joy Wielkens die op de voorgrond staan. De twee bedenkers vormen samen met een viertal andere muzikanten een fantastische band.
Van pioniers tot een begrip
I’m A Soulman (the Soul of STAX) vertelt het verhaal van het legendarische soullabel STAX dat eind jaren vijftig werd opgericht door twee blanken. Broer en zus Jim en Estelle Steward schiepen hun opnamestudio’s in een zwarte wijk van Memphis. Een pure gok was het wel; ze hadden ongeveer voor drie maanden geld om een hit te scoren. Ze startten met hun baanbrekende werk in een tijd dat de zwarte bevolking nauwelijks rechten had in Amerika. Ze wisten tegen alles in uit te groeien tot een begrip in de muziek. Politieke hobbels bestonden in de studio niet, maar daarbuiten volop. De artiesten, die de stal van dit label voortbracht, spreken tot op de dag van vandaag een heel grote groep mensen aan. De invloed van de muziek van STAX is van groot belang voor de muziek van vandaag. De geschiedenis van het internationale label komt aan bod in deze wervelende show, waarin het verhaal verteld van deze pioniers verteld wordt die tegen de stroom in soulmuziek op de kaart wisten te zetten.
Dampende swingende massa
Tijdens de show wordt de historie van het label fraai gemixt met de carrières van een aantal belangrijke artiesten. Zo horen we Steffen Morrison in de huid kruipen van Otis Redding die per toeval in een opnamesessie wordt ontdekt. De artiest die eigenlijk gepland stond, vond het die dag te warm. Joy Wielkens kruipt in de huid van Carla Thomas, maar ook in die van Estelle Steward om het verhaal van STAX te vertellen.
De band speelt een belangrijke rol in de dampende sound van de show. Soms kruipen ze in de huid van Booker T & The M G’s. Het absolute hoogtepunt is de vertolking van ‘Sittin’ On the Dock of the Bay’ door Joy Wielkens: kippenvel zoals zij het donkerste uit haar stem weet te halen. Hoe langer de show duurt, hoe hoger de temperatuur in de zaal oploopt. Voor de pauze is er een enkeling die het pluche van de stoelen verruilt voor het gangpad om daar te dansen. Richting het einde van de show verandert de zaal onder aanvoering van Morrison, Wielkens en de drive van de band in een grote dampende, dansende, swingende massa. Wanneer iedereen eenmaal staat is er geen houden meer aan en wordt er niet meer gezeten.
Bij het verlaten van het theater waar jong en oud verenigd waren, was iedereen weer even terug in de tijd naar begin jaren zestig, of in welk jaartal dan ook waarin allen jeugdig waren en dansten in de discotheek op deze tijdloze, opzwepende muziek. De show heeft zijn werk daarmee goed gedaan!
Wervelend hete soulbeleving
Artiest: I'm A SoulmanGezien op vrijdag 06 januari 2017 in Theater aan de Parade, Den Bosch
Link: Theater aan de Parade
Misschien ook iets voor u
Aandoenlijk en pijnlijk portret van eenzaamheid
Het is even wennen: een levend personage in een voorstelling van Hotel Modern. Het gezelschap dat als geen ander kan emotioneren met kleien poppetjes of dansende garnalen zet in Slakkesporen het leven van een oude dame op het toneel. Wat volgt is een ontroerend en wrang relaas over eenzaamheid.
Een lampje aan de wand belicht geleidelijk de kamer waar deze vrouw haar dagen doorbrengt. We zien stapels vergeelde boeken, een oude platenspeler en een met spinnenwebben behangen telefoon. Het tikken van de klok benadrukt het trage verloop van de tijd. In de kleine wereld van dit kamertje wordt elke handeling belangrijk. Met grote precisie dipt actrice Arlène Hoornweg een koekje in haar thee, knipt plaatjes uit haar tijdschrift of staat op om de plant water te geven. Te midden van deze rituelen neemt de werkelijkheid een loopje met haar. Uit haar laatje verschijnt een dennenboom, jassen en schoenen lopen spontaan weg en haar hand krijgt een onverklaarbare groeispurt. Als een Alice in Wonderland laat de vrouw het licht verbaasd over zich heenkomen. Haar fantasie of verwarring doet de monotonie even vergeten.
Eenzaam in de stad
In de tweede akte wordt de mimeperformance van Hoornweg afgewisseld door een animatiefilm. De vrouw is nu een karakteristiek Hotel Modern poppetje, de stad waar ze door loopt een mengeling van de melkpakflats uit Heden Stad en de garnalenstedelingen uit Garnalenverhalen. Na de stilte van haar kamer biedt de stad wellicht uitkomst, maar niets blijkt minder waar. We zien hoe zij een hele dag alleen op een bankje voorbijgangers observeert. Haar eenzaamheid wordt des te schrijnender in de levendigheid van een bezige stad en zonder de speelse taferelen in haar kamer. Als ze terugkeert en naar het dak van haar flat gaat, blijft het gissen hoe haar verhaal eindigt. Een vlucht met een kraai is de fantasieversie, de realiteit zal een stuk grimmiger zijn.
Slakkesporen is een herneming van een voorstelling die 14 jaar geleden gemaakt is. De ‘huisstijl’ – een live productie van film door een slim spel met maquettes en geluid – ontbreekt hier, maar de speelsheid en gelaagdheid die die stijl oplevert is volop aanwezig. We zien een vrouw die haar grip op de werkelijkheid verliest en haar omgeving ziet veranderen in een vrolijk spookhuis waarin jassen weglopen en theekopjes uit de muur verschijnen. Tegelijkertijd zien we een vrouw die worstelt met eenzaamheid en dementie. De wonderwereld die Hotel Modern oproept verbergt en benadrukt de isolatie waar zij – en vele ouderen met haar – zich dagelijks in bevindt.
Hotel Modern - Slakkesporen
Artiest: Hotel ModernGezien op vrijdag 13 januari 2017 in Stadsschouwburg, Rotterdam
Misschien ook iets voor u
Kochiaanse twijfel en onbetrouwbaarheid
De nieuwe roman van Herman Koch wordt aan de man gebracht als ‘onmiskenbaar Kochiaans’. De Greppel is inderdaad typisch Koch, en dat is zowel prettig als een tikkeltje spijtig.
Met de bestsellers Het diner (2009), Zomerhuis met zwembad (2011) en Geachte heer M. (2014) heeft Koch internationale roem vergaard. De gelauwerde horrorschrijver Stephen King tweette zelfs dat Herman Koch een van zijn favoriete schrijvers is geworden. Het succes leverde de vrijheid op om voortaan meer vrijuit te kunnen schrijven, aldus Koch.
Vertrouwenskwesties
In De greppel draait het om Robert Walter, burgemeester van Amsterdam – waardoor Koch ons allen natuurlijk aan Eberhard van der Laan doet denken. Als Robert op de nieuwjaarsreceptie vermoedt dat zijn vrouw vreemdgaat met een onaantrekkelijke, provinciale wethouder, wordt zijn wereld gedomineerd door vooroordelen, angsten en vertrouwenskwesties. Het moment waarop zijn vrouw haar hoofd in haar nek werpt en lacht, terwijl de wethouder met zijn hand haar elleboog omvat en iets in haar oor fluistert, verandert alles.
Robert is een onbetrouwbare verteller, zoals we die kennen van Koch. Hij noemt de echte naam van zijn buitenlandse vrouw en dochter niet, want ‘dat zou alleen maar afleiden’ en voor vooroordelen zorgen. De lezer wordt meegezogen in de twijfel van Robert, die het moment tussen zijn vrouw en de wethouder eindeloos herhaalt en daarbij telkens tot andere inzichten en conclusies komt. Het gepieker en gepsychologiseer vormt de hoofdmoot van het boek. Als ‘een undercoveragent in eigen huis’ bestudeert de burgemeester vanachter de krant het gedrag van zijn eigen vrouw.
Verteltrucs
De greppel kent ook enkele zijpaden. Een journaliste die meent dat de burgemeester in het verleden een agent heeft toegetakeld, bijvoorbeeld. Maar ook dat de ouders van Robert hem laten weten gezamenlijk euthanasie te willen plegen. Vooral in deze verhaallijnen kan Koch zijn bekende thrillerelementen en satire kwijt, terwijl hedendaagse vraagstukken als vrijwillige levensbeëindiging, de betrouwbaarheid van de journalistiek en immigratie ook aan bod komen.
In een heldere schrijfstijl zonder omwegen werkt Koch naar de climax toe. De greppel waar Robert in zal komen te liggen, wordt gedurende de roman langzaam door hemzelf gegraven. Het enige spijtige aan De greppel is dat Koch in deze roman vrijwel dezelfde set aan verteltrucs gebruikt als in eerder werk om de spanning op te bouwen. Waar de lezer van Het diner in 2009 nog flink werd verrast, zal de doorgewinterde Koch-lezer nu een en ander aan zien komen.
De Greppel
Schrijver: Herman KochUitgever: Ambo | Anthos Uitgevers
Prijs: € 21,99
Bladzijden: 320
ISBN: 9789026332296
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Een pleidooi voor volmaakt mislukken
Sontag is een sterke voorstelling over mensen die het niet lukt om hun leven als geslaagd te beschouwen en liever dan hun beste beentje voort te zetten, vol het ravijn in donderen. Een voorstelling over mislukken en geen zin hebben om opnieuw te beginnen.
Op het podium bevindt zich een woonkamer. Huiselijk, met goed gevulde boekenkasten en een gemakkelijke bank. De kamer ademt een jaren ’70 sfeer. Op de in het midden van de kamer geplaatste fauteuil zit een vrouw: Susan Sontag. De Amerikaanse essayist die in de tweede helft van de 20e eeuw beroemd werd met haar vele cultuurkritieken. De woonkamer wordt omkaderd door kartonnen wallen en vormt daardoor een afgesloten hok op een verder leeg en groot podium. Het geeft je het gevoel dat die kamer maar een klein onderdeel is van een veel grotere wereld waar we geen zicht op hebben en niet aan meedoen. Dat resoneert met de protagonist die de gehele voorstelling passief en koppig op haar stoel blijft zitten en de rest van de wereld langs zich heen laat gaan.
Frontaal falen
Sontag is niet een theaterbewerking van de levensloop van Susan Sontag (1933 – 2004), maar meer de verbeelding van een bepaalde levenshouding waar zij voor stond: die van het “frontale falen”, zoals regisseur Naomi Velissariou toelicht. Falen in het leven zonder daar verzachtende omstandigheden of relativ erende woorden bij te verzinnen. En er wordt een hoop gefaald in Sontag.
Om maar wat te noemen: Susan Sontag is bij aanvang van de voorstelling verlaten door haar vriendin. Dit heeft een mentale instorting tot gevolg. Sontag kan niet meer van haar stoel afkomen. Geestelijk is ze echter nog volledig scherp en dat is maar goed ook want haar redacteur en haar zoon – die het net als zijn moeder ook wil gaan maken als schrijver – hebben haar intellectuele adviezen hard nodig. De personages zijn allen, Sontag voorop, vermoeiend pretentieus. Allen verzot op de hogere cultuur en allen vooral verzot op hun eigen ideeën over die cultuur. Hun gesprekken zijn doorspekt met uitspraken als “kunst is als oorlog voeren” en meer van zulks. Het zijn personages waar je je zowel aan kunt ergeren als in kunt herkennen. Hun rijke geesteswereld ten spijt, zijn geen van de personages er nog in geslaagd om gelukkig te worden. Allen zijn ze in strijd met hun leven. Een strijd die vooral duidelijk wordt in de moeizame relatie tussen Susan en haar zoon. Zij ziet hem vooral als een last die haar denken hindert, hij wil niets liever dan zijn moeder trots maken door haar te evenaren als schrijver. Maar hoe meer hij pleased, hoe meer weerstand zij voor hem voelt wat leidt tot een destructieve wisselwerking tussen moeder en zoon.
Boeiend om naar te kijken, maar door deze moeilijkheden ontstaat wel de vraag wat precies bewonderenswaardig is aan de levenshouding van de titelheld. Velissariou bestempelt het frontale falen als een deugd die we tegenwoordig zijn kwijtgeraakt. Maar wat is er deugdzaam aan verlamd op een stoel zitten zonder iets te kunnen zeggen wat boven het niveau van pretentieuze navelstaarderij uitkomt? En waarom zouden we deze “deugd” weer op willen rakelen? Een beetje relativering had de Sontag uit het stuk wellicht een hoop goed gedaan.
Geen zware dobber
Ondanks de ernst van de personages is Sontag geen zware dobber. Tussen alle mislukkingen door is er nog genoeg ruimte voor luchtigheid en humor. Zo is bijvoorbeeld de manier waarop Sontag haar zoon verbaal mishandeld eerder komisch dan treurig. Daarnaast is er dankzij het mooie decor genoeg te zien en te ervaren waardoor Sontag een sterke en afwisselende voorstelling is, ook al komt de protagonist geen moment van haar plaats.
Frascati Producties - Sontag
Regie: Naomi VelissariouArtiest: Frascati Producties
Gezien op zaterdag 07 januari 2017 in Theater Frascati, Amsterdam
Nog te zien tot zaterdag 01 april 2017
Misschien ook iets voor u
The good, the bad and the saint
Uit een gigantische stapel baby’s op het San Marcoplein in Venetië komt een nieuwe paus gekropen. Wie is deze Pius XIII (Jude Law), die op zo’n unheimische manier wordt geïntroduceerd in Paolo Sorrentino’s (La Grande Belezza, Youth) nieuwe serie?
Hij is in elk geval niet de gematigde prediker waar de kardinalen zo op gehoopt hadden, blijkt snel. Pius, geboren als Lenny Belardo, is aartsconservatief en houdt net zo veel van God als dat hij een hekel heeft aan homo’s en pedofielen. Maar achter dit strenge voorkomen schuilt een vertwijfelde en bange man met een geloofscrisis. Iemand die zielsveel van een ander kan houden, maar niet met deze gevoelens om kan gaan. In zijn persoonlijkheid bestaan het goede en het slechte, het hemelse en het aardse zij aan zij.
Paradoxaal
Dat levert onbegrijpelijke taferelen op voor zijn omgeving, die Sorrentino op meesterlijke wijze naar het scherm tovert. Zijn unieke stijl van regisseren past perfect bij Pius’ paradoxale persoonlijkheid. Sorrentino kan het ene moment verstild zijn, om de kijker direct daarna met een bombardement aan beelden wakker te schudden. In de prachtige Vaticaanse paleizen klinken zowel de klassieken als elektronica of popmuziek. Welke andere regisseur zou op het idee komen de Paus te kleden met I’m Sexy and I Know It op de speakers? De Italiaan bewijst zich opnieuw als een van de spannendste en origineelste regisseurs van het moment.
Van grote klasse is ook zijn terughoudendheid bij het vertellen van het verhaal. Het moet verleidelijk zijn geweest om van The Young Pope een soort House of Cards-in-het-Vaticaan te maken – en inderdaad: aanvankelijk lijkt het dat te worden. Maar Sorrentino kiest een andere weg. De serie is een karakterstudie pur sang, waarbij het uitdiepen van de fenomenaal acterende Jude Law op de eerste plek komt. De intrige, de tegenslagen, die spelen op de achtergrond. Waar het om gaat is Pius’ spirituele reis: de innerlijke zoektocht naar de ouders die hem als klein jongetje achterlieten op de stoep van een katholiek weeshuis.
Drie-eenheid
Dat vormt zowel het sterkste als het zwakste punt van de serie. Want hoewel Pius als razend interessant personage begint, slijpen de scherpe kantjes er in de loop van de serie wel een beetje vanaf. Spanning maakt plaats voor drama in zijn puurste vorm, als de mysterieuze paus in de loop van tien afleveringen verandert in een complexe, maar uiteindelijk vooral erg menselijke man.
Of is er toch meer aan de hand? Want ergens in de loop van die afleveringen blijkt dat niet alleen het goede en het slechte in paus Pius XIII verenigd zijn – maar misschien ook wel het heilige. En die drie-eenheid belooft intrigerend materiaal op te leveren voor het volgende seizoen, dat – de hemel zij geprezen! – werd aangekondigd bij de première van de serie in Rome.
The Young Pope
Regie: Paolo SorrentinoDistributeur: Lumière
imdb: tt3655448
Misschien ook iets voor u
De couturier en zijn muze
De vriendschap tussen ontwerper Hubert de Givenchy (1927) en filmactrice Audrey Hepburn (1929-1993) duurde veertig jaar. Het Gemeentemuseum Den Haag stelde, onder toezicht van de ontwerper, een tentoonstelling samen als eerbetoon aan Givenchy’s muze. Een bijzondere levensreis.
Hubert de Givenchy, 1960. Foto, Robert Doisneau; courtesy Hubert de Givenchy.
Andere accenten
Bijna gelijk bij binnenkomst word je meegesleept in wat wel een betoverende wereld lijkt. Je valt van de ene verbazing in de andere. Wat een prachtige ontwerpen, originaliteit, kleurgevoel en perfectie, maar tegelijkertijd ook ingetogenheid. Niets is schreeuwerig, maar gemaakt met een liefdevolle toewijding die direct opvalt. Wat een groot talent is De Givenchy!
De tentoonstelling is samengesteld met voornamelijk kleding die Hepburn heeft gedragen. Hij ontwierp haar dagelijkse kleding met eenvoud en perfectie; haar avondkleding stijlvol, met aparte stoffen, maar nooit bombastisch. Ook ontwierp hij de kleding die zij nodig had voor haar filmrollen. De tentoonstelling laat daarnaast kleding zien die De Givenchy ontwierp voor Jackie Kennedy, de gravin van Windsor en prinses Grace van Monaco, maar ook ontwerpen voor minder bekende personen.
De bezoeker kan zich niet alleen vergapen aan de prachtige kleding, maar ook aan kledingaccessoires, schetsen, tekeningen, foto’s en filmfragmenten. De Givenchy hielp niet alleen met de inrichting van de tentoonstelling, hij assisteerde ook met het maken van de foto’s voor de (prachtige) catalogus.
Hubert de Givenchy, ensemble, najaar 1960, gedragen door Audrey Hepburn in ‘Breakfast at Tiffany’s’ (1961). Collectie Gemeentemuseum Den Haag).
Filmster en stijlicoon
In 1951 had Hepburn een belangrijke bijrol in de film Monte Carlo Baby. Daar werd ze ontdekt door de Franse schrijfster Colette (1873-1954). De schrijfster gaf haar de titelrol in de Broadwayversie van haar novelle Gigi, die Hepburn een Theatre World Award opleverde. Daarna nam haar filmcarrière een definitieve start. In 1952 kocht ze met het geld dat ze had verdiend met de film Roman Holiday een mantel bij het net geopende Maison Givenchy in Parijs.
De eerste officiële ontmoeting tussen de twee vond plaats in 1953 in hetzelfde ‘Maison’. Hepburn was toen vierentwintig en De Givenchy zesentwintig. Bij hem koos zij haar garderobe voor de film Sabrina (1954). De Givenchy zou met deze ontwerpen een Oscar winnen. Na deze film liet Hepburn in een contract vastleggen dat De Givenchy de kleding voor al haar toekomstige films zou gaan maken. Hij maakte van haar in 1961 een stijlicoon door voor haar film Breakfast at Tiffany’s een Little black dress te ontwerpen. Nog steeds een ‘onmisbaar’ item in de kledingkast van veel vrouwen. De samenwerking met betrekking tot de filmkleding van Audrey duurde tot het eind van de jaren 80.
Audrey Hepburn en Hubert de Givenchy in Parijs, 1982. Foto Jacques Scandelari; Courtesy Hubert de Givenchy.
Vriendschap
Het feit dat de vriendschap tussen deze twee talenten zo lang duurde en zo bijzonder was, kwam doordat ze zich vanaf het eerste moment tot elkaar aangetrokken voelden. Zij, omdat ze gefascineerd was door het imago dat hij haar kon geven. Hij, omdat zij een geweldige uitstraling had, zowel uiterlijk als innerlijk. Ze konden goed samenwerken en hadden een band met elkaar als die van broer en zus. Ook buiten de filmwereld was Audrey ambassadrice van de ontwerpen van De Givenchy. Hij ontwierp haar avondkleding, bruidsjurken en de jurk die zij droeg bij de doop van haar zoon Sean.
UNICEF
In 1988 werd Hepburn ambassadrice voor UNICEF. Zelf had ze tijdens de Tweede Wereldoorlog de Hongerwinter in Arnhem meegemaakt. Dus buiten het feit dat ze wilde meehelpen de wereld voor kinderen van een betere toekomst te voorzien, wist ze waar ze over sprak. In de vier jaar van haar ambassadeurschap reisde ze naar veel wereldlanden, ook toen ze al gediagnosticeerd was met darmkanker. Ze stierf aan deze ziekte in 1993, op vierenzestigjarige leeftijd.
Hubert de Givenchy – To Audrey with Love
Gezien in: Gemeentemuseum, Den HaagNog te zien tot: zondag 26 maart 2017
Misschien ook iets voor u
Te weinig drama in oorlogsverhaal
Is zij een liefhebbende vrouw of een doortrapte landverraadster? Is hij een betrouwbare man of een schofterige geheim agent? In Allied is niets wat het lijkt en heeft iedereen een geheim. De toeschouwer blijft heel lang in het ongewisse. Overwint de liefde of het landsbelang?
Allied is een film met meerdere verhalen en voor de kijker even zovele invalshoeken. Natuurlijk is er de bioscoopbezoeker die in de stoel antwoorden wil op de vragen over spionage, verraad en liefde. Dan is er de filmliefhebber die wil zien of Brad Pitt eindelijk weer eens een overtuigende rol speelt in een film die de kassa’s laat rinkelen. Als laatste is er de roddelrubrieken lezende filmfan. Is Allied de reden van het einde van Brangelina? Heeft de filmromance met tegenspeelster Marion Cotillard het huwelijk van Pitt en Angelina Jolie ontwricht? Garandeert een bezoek aan de film een antwoord op al die vragen? Alleen de laatste vraag is met een simpel “nee” te beantwoorden!
Romantiek
Max Vatan, een rol van Brad Pitt, werkt bij de Amerikaanse geheime dienst en wordt in 1942 gestationeerd in Frans-Marokko. De geheim agent spreekt zijn talen, kan met diverse wapens overweg en ziet er meer dan aantrekkelijk uit. Hij krijgt de opdracht de Duitse ambassadeur te doden en wordt gekoppeld aan de Franse verzetsstrijdster Marianne Beausejour (Cotillard). De twee agenten houden zich aan de wetten van het werk, dus spelen ze voor de buitenwereld verliefdheid en genegenheid. Romantiek brengt elke opdracht in gevaar.
De film is geregisseerd door Robert Zemeckis. Hij is bekend van Back To The Future en Forrest Gump. De cineast mag graag citeren uit grote films uit het verleden en knipoogt naar films die succesvol waren. In de openingsscène van Allied daalt een parachutist neer in de Marokkaanse woestijn. De verwijzing naar The English Patient ligt er dik bovenop. De aankleding van de scènes daarna doen denken aan een film als Casablanca. Pitt heeft een maatpak van Humphrey Bogart aangemeten gekregen en Marion Cotillard heeft de jurk van Ingrid Bergman in haar filmgarderobe gevonden. Het levert al met al vermakelijk kijkplezier op, maar het is af en toe wat gemakkelijk gekopieerd.
Bogarts kostuums
Allied is een met de nodige vaart gemaakte romantische avonturenfilm. De door Zemeckis geschoten scènes zijn groots en klassiek. Toch kan de film niet in de schaduw staan van de films waar de regisseur uit citeert. Allied heeft de aankleding van Casablanca, maar niet de overtuigende rollen; de rolprent heeft de sterren voor een groots oorlogsdrama maar niet het nagelbijtende verhaal. Na de laatste beelden is er voor de kijker lichte teleurstelling. Allied is uiteindelijk weinig meer dan goed gemaakt vermaak. Er mist bovendien chemie tussen de hoofdrolspelers. Zemeckis doet een dappere poging met een vrijscène in de woestijn, maar het is niet alleen het zand dat tussen de twee agenten schuurt. Cotillard stapt te weinig in de rol van oorlogsheldin en Pitt krijgt de kostuums van Bogart niet in beweging. Zo is er in Allied meer te zien dan te beleven.
Gek genoeg verraadt de trailer van de film al enkele geheimen. Het advies om de film te gaan kijken zonder eerst de trailer te zien is voor de hand liggend.
Allied
Regie: Robert ZemeckisDistributeur: Paramount Pictures
imdb: tt3640424
Misschien ook iets voor u
God weet waarom
God in Amerika is een boek dat je dichtslaat met een welgemeend: ‘No shit Sherlock’. Iedereen die in de Amerikaanse Biblebelt op zoek gaat naar God, weet toch dat hij, of in dit geval zij, er met alleen maar godsdienstfanatieke hillbillies in contact zal komen. Maar het ergste van al is nog dat de auteur, zelfverklaard vrijzinnige en atheïst, onder het mom van onderzoek gewoon overal in meegaat. Zo bidt ze bijvoorbeeld voor het eten om haar gastheer ter wille te zijn.
Onlangs werd in het diepe Zuiden van de Verenigde Staten een vrouw gearresteerd die een gehandicapte man in elkaar had geslagen omdat die – als grap! – had beweerd dat hij atheïst was. Dit geeft maar weer eens aan hoe de mensen ginds tegenover religie staan: je maakt er geen grappen over, punt. Wie vervolgens op zoek gaat naar God in (dat deel van) Amerika, trapt gewoon een open deur in.
Pubers
Akkoord, het uitgangspunt van Yvonne Kroonenberg is iets genuanceerder. Ze verbleef in 1968 als uitwisselingsstudent in de Biblebelt, waar ze in contact kwam met heel wat jongeren die de flowerpowerbeweging genegen waren en als hippies door het leven gingen. Haar queeste anno 2015: zoveel mogelijk van die mensen opzoeken om te kijken hoe het met hun overtuigingen van destijds gesteld is. En wat blijkt? Zonder uitzondering zijn ze allemaal diepgelovig geworden.
Dat mag natuurlijk geen verrassing heten: wie beslist om in de Biblebelt te blijven, legt zich hoe dan ook neer bij de conservatieve moraal die daar heerst en sluit zich aan bij een kerk. Want wie dat niet doet, plaatst zich buiten de samenleving. De hippies uit de jaren zestig waren dus wellicht gewoon rebellerende pubers en adolescenten die kort daarna alsnog in de voetsporen van hun ouders traden.
Verzuchting
Een queeste als deze is eigenlijk geen boek waard. Je wéét gewoon wat je ginds zal aantreffen, en je wéét gewoon wat de mensen als antwoord zullen geven op je vraag naar hun geloofsdrift. Maar het ergste is dat Kroonenberg er gewoon in meegaat. Al op de eerste pagina’s gaat ze maar wat graag in op de vraag van haar gastheer om te bidden voor de maaltijd. Wie zichzelf om de haverklap vrijzinnig en atheïstisch noemt, doet zoiets gewoon niet. Zelfs al is dat tegen de zin van je gastheer en –vrouw.
De verzuchting die Kroonenberg op een bepaald moment maakt, is er dan ook des te hypocrieter. Omdat je weet dat als ze er zelf was gebleven, ze wellicht ook zo geworden zou zijn.
Waarom is Kroonenberg dan niet, als ze het fenomeen dan toch wil duiden, op zoek gegaan naar antwoorden in het eigen Nederland, waar ook een Biblebelt is? Waar recent nog een gezin een ziek kind liet sterven omdat het geloofde dat God het zou genezen en dus weigerde naar de dokter te gaan? Waar jongeren er rotsvast van overtuigd zijn dat seks voor het huwelijk not done is? Dit fenomeen is toch veel opmerkelijker in een grotendeels geseculariseerde samenleving, dan het is in een land waar one nation under God nog altijd een onwrikbare zekerheid is voor de bewoners?
God in Amerika
Schrijver: Yvonne KroonenbergUitgever: Atlas Contact
Prijs: € 14,99
Bladzijden: 192
ISBN: 978 90 450 3305 1
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
De vulkaan heeft het gedaan
De uitbarsting van de Vesuvius: we hebben er allemaal op school over geleerd, en wellicht weten velen ook dat die in het jaar 79 na Christus plaatsvond. Maar wat er tijdens die verschrikkelijke uren allemaal gebeurde in Pompeii en omgeving, daarover weten we veel minder. En daar brengt dit knappe, goede gedocumenteerde boek verandering in.
Het gebeurt maar zelden dat een boek met zo’n warm onderwerp zo ijzingwekkend verteld wordt. Alberto Angela is een meester in zijn vak: hij bouwt naar het moment van de uitbarsting op zoals in films gebeurt wanneer een bom met een aftelsysteem in beeld wordt gebracht. De hoofdstukken beginnen met mededelingen als ’44 uur voor de uitbarsting’, ‘1 minuut voor de uitbarsting’, ‘2 uur na de uitbarsting’. En telkens wordt dan haarfijn uitgelegd wat er op die noodlottige momenten gebeurde. Dat is heel wat, en het wordt adembenemend beschreven. Zo leren we hoe de beboste top van de Vesuvius erbij lag net voor de uitbarsting:
Gloeiendheet gas
We komen heel veel te weten over die noodlottige uitbarsting. Bijvoorbeeld dat de rookkolom na de uitbarsting een hoogte van maar liefst 24 kilometer bereikte. Of dat de lavastromen gevolgd werden door een door een wolk van gloeiendheet gas (500 graden), dat geluidloos iedereen op zijn pad ter plekke tot as herleidde. Onder meer een groep mensen die beschutting gezocht had in grotten bij het strand en er van uitging dat ze veilig was. Daarnaast komen we ook heel wat leuke zaken te weten over het dagelijks leven in Pompeii. Bijvoorbeeld dat mensen in die tijd hun bedprestaties trots op de muren schreven. Of dat er toen ook al cafés bestonden, of beter: ruimtes met grote tonnen vol drank en voedsel, waar iedereen het zijne kon uithalen.
Historische sensatie?
Is De laatste drie dagen van Pompeii een onversneden meesterwerk? Nee, het boek heeft twee minpunten. Ten eerste is het op sommige momenten wat langdradig (de auteur geeft bijvoorbeeld niet een paar voorbeelden van de dingen die bewoners destijds op de muren kalkten, hij geeft er meteen tientallen). Ten tweede past Angela een nogal belegen kunstgreep toe om de sfeer levendiger voor te stellen. Hij probeert namelijk de sfeer in Pompeii te schetsen en ons medeleven met de bewoners te vergroten door ‘echte’ personen op te voeren: een bakker die een bestelling wegbrengt, een loodgieter die een disfunctionerend aquaduct bestudeert. Dit is het soort belegen geschiedschrijving die bij de lezer de zogenaamde ‘historische sensatie’ moet opwekken (het gevoel er zelf bij te zijn), maar eigenlijk gewoon potsierlijk overkomt omdat het pure willekeur is.
Maar dat is muggenzifterij. En daarbij komt dat die fragmenten wel helpen om het verhaal te verlevendigen. Maar het had niet gehoeven, omdat de uitbarsting zelf, de aanloop er naartoe en de nasleep lezen als een echte thriller, waarbij dergelijke kunstgrepen niet nodig zijn. Dus laat dat zeker de ‘pret’ niet drukken.
De laatste drie dagen van Pompeii
Schrijver: Alberto AngelaUitgever: Athenaeum
Prijs: € 24,99
Bladzijden: 512
ISBN: 9789025301316
Misschien ook iets voor u
Voor u geselecteerd door de auteur:
Memoires van een literair socioloog
Enkele jaren geleden is Joop Goudsblom, van 1968 tot 1997 aan de Universiteit van Amsterdam verbonden als hoogleraar sociologie, begonnen zijn memoires op te schrijven. Het eerste, zeer precieze deel is nu verschenen: Geleerd.
In dit deel vertelt Goudsblom, geboren in Bergen en lange tijd wonend in Krommenie, over zijn leven tot aan zijn benoeming tot hoogleraar per 1 september 1968. ‘Daarmee begon een nieuwe fase in mijn leven’, schrijft Goudsblom; laat het meteen gezegd zijn dat die zin smaakt naar meer. Hoe ontwikkelt de jongeman die we zich zien plaatsen in de wereld in Geleerd zich verder?
Karaktervorming
Om Goudsbloms leven tot aan 1 september 1968 te beschrijven zijn al aardig wat woorden en etiketten nodig: een vooroorlogse jeugd in de Zaanstreek, de Tweede Wereldoorlog die de jonge Joop misschien niet direct, maar zeker indirect geraakt heeft, een verblijf in Engeland, twee jaarlange verblijven in de Verenigde Staten, de studie sociologie in Amsterdam en de daaropvolgende promotie, het redacteurschap van Propria Cures en het dan net opgerichte Tirade, het huwelijk met Maria Oestreicher, twee kinderen, literaire vriendschappen, een snelle sociologische carrière… Maar het zijn allemaal antwoorden op de vraag wat Goudsblom in de eerste zesendertig jaar van zijn leven is opgekomen. De vraag wie hij was, blijft daarmee onbeantwoord.
Terwijl die vraag, naar karaktervorming en persoonlijkheid, centraal staat in alle memoires, en zeker ook in Geleerd. Goudsblom reflecteert hierop, vooral in de eerste helft van dit boek. Deels is dat noodzaak: de jongen die hij voor zijn achttiende was, is voor hem grotendeels ongrijpbaar geworden. Hij haalt Douwe Draaisma aan, die in Vergeetboek heeft geschreven dat je alle ervaringen van voor je achtste levensjaar vergeet. Goudsblom tekent daarbij aan dat sommige herinneringen ‘sociale feiten’ zijn, verhalen die je eens hebt verteld en later weer aan jou worden verteld.
Reflecties
In de eerste 200 pagina’s reflecteert Goudsblom meerdere malen expliciet op wat hij aan het doen is. Van sommige verhalen kent hij meerdere versies, de ene nog spectaculairder dan de andere; van andere gebeurtenissen weet hij niet meer of het ooit eens gebeurd is, of vaker. Is Geleerd daarmee een waarheidsgetrouw document? Misschien niet – als we de waarheid zien als objectief, buiten de persoon staand. Goudsblom vertelt op aangename wijze over de waarheden waarmee hij geleefd heeft.
Er is ook een minder persoonlijke dimensie van Geleerd, die mij meer kon bekoren dan de verhalen en anekdotes over het leven in Krommenie en Amsterdam. Goudsblom schrijft, zeker in de pagina’s over de periode na zijn promotie in 1960, uitgebreid over de geschiedenis van de sociologie aan de Universiteit van Amsterdam en het bredere vakgebied. Ook staat hij stil bij zijn redacteurschap van Propria Cures en Tirade. Daardoor is Geleerd ook intellectuele en culturele geschiedenis, een portret van het academische leven in Amsterdam in de jaren vijftig en zestig.
Wie is hij?
Dus wie is Joop Goudsblom? Een man van vele interesses. Een bedachtzame man. Een precieze schrijver. Eind jaren vijftig kwam bij hem dit vraagstuk vrij sterk naar voren: welke kant zou zijn creativiteit opvloeien, de sociologie of de literatuur? Deze memoires geven het antwoord: allebei.
Geleerd. Memories 1932–1968
Schrijver: J. GoudsblomUitgever: Van Oorschot
Prijs: 27,50
Bladzijden: 375
ISBN: 9789028261655
Misschien ook iets voor u