Boeken / Fictie

De intrige als schaakspel

recensie: Lezing van gastschrijver Thomas Rosenboom in Groningen

.

~

Voor een volle zaal staat een kleine man met een grote microfoon om zijn nek. Hij leest zijn lezing voor, kijkt nu en dan op, maar leest gestaag verder. Zo kleurig als zijn proza, zo grijs is zijn voorleesstem. Thomas Rosenboom is geen persoon om een volle zaal te betoveren. Toch is het interessant wat hij voorleest. Referent Gerrit Krol levert commentaar op de lezing.

Dit was de derde lezing van Rosenboom in het kader van zijn gastschrijverschap aan de Rijksuniversiteit Groningen. De lof der intrige, zo had hij zijn voorleesbeurt getiteld. Bij Rosenboom draait het hele verhaal om de plot. Niet voor niets heten zijn romans ‘uiterst strak gecomponeerd’.

De intrige is alles, op alleen een mooie stijl kan een boek niet varen. Er zijn schrijvers die menen dat zij met alleen hun schrijstijl een boeiende roman kunnen schrijven. “Zij menen zo veel stijl te hebben, dat de intrige overbodig wordt. Ik zou nog een stap verder gaan,” leest Rosenboom monotoon, “en zeggen: schrijf dan helemaal geen boek.”

Rosenboom heeft nog een aantal tips voor de beginnende schrijver. “Laat je niet afleiden, houd het tempo erin en schrijf alleen dingen die je verder helpen.” De snaar moet strak gespannen worden. Referent Gerrit Krol ziet dat toch een beetje anders. “Die snaar spannen doe je pas achteraf. Op het moment van schrijven weet je meestal niet eens welke snaar je moet spannen.” Krol vindt ook dat de intrige weliswaar belangrijk is, maar niet van levensbelang voor een goed boek. Tot een interessante discussie komt het niet. Rosenboom en Krol geven enkel wijze lessen aan de beginnende schrijver.

Film / Films

America’s Sweethearts

recensie: America's Sweethearts

.

~

Eigenlijk mag je zulke films helemaal niet leuk vinden. De gemiddelde filmliefhebber is niet te paaien met een halfgelukte satire op Hollywood, waar een enorme sterrencast elkaar voor rotte vis uitmaakt en je van te voren al weet wie uiteindelijk met wie naar bed gaat. Toch is America’s Sweethearts de moeite waard, al was het maar om het script en de soms vileine grappen van Billy Crystal.

De Assepoester in dit verhaal is Julia Roberts, de boze stiefzus heet Catherine Zeta-Jones en de knappe schoonbroer is John Cusack. Hoe het allemaal fout ging en hoe het allemaal weer goed komt is van geen belang, leuker is de tijd daar tussenin. De ingewikkelde misverstanden en geslaagde one-liners getuigen van het vakmanschap van mede-scriptschrijver Crystal. Geen suffe slapstick of gewetenloos taarten gooien, voor deze grappen moet je opletten en luisteren. Dat het soms een seconde duurt voordat het kwartje valt houdt de kijker, en de film, aangenaam fris.

Men lacht wat af...Natuurlijk is het allemaal heel luchthartig en blij. Als Crystal een satire op Hollywood voor ogen had, heeft hij in de ogen van sommigen gefaald. Maar niet elke film over Hollywood hoeft over te lopen van zelfkritiek, en misschien is het juist leuker om ook een keer pretentieloos te lachen om al die acteurs, regisseurs, studiobonzen en critici. Er mag ook wel eens gewoon om filmland gelachen worden zonder dat we al die zelfkritiek erbij hoeven slikken. Er zijn al veel te veel films die zichzelf te serieus nemen.

America’s Sweethearts is in niet zo gek veel woorden te vangen: een luchtige komedie met satiristische trekjes die handelt over de relatieproblemen van het ideale paar Hollywoodacteurs. Een vakkundige film, die voor sommigen niet genoeg spot met het geld en de grootheidswaan van de filmindustrie. America’s Sweethearts is gewoon een leuke film. Daar kun je moeilijk over gaan doen omdat je het te gemakkelijk, te gemiddeld en te gewoon vindt, maar diep van binnen moet je toch bekennen dat je eigenlijk heel hard hebt moeten lachen. En dus is dit een leuke film. Niet meer, niet minder.

Boeken / Fictie

Een lieve tuinkabouter

recensie: De mensheid zij geprezen. Lof der Zotheid 2001

.

mensh.gifWat mijn cliënt onderscheidt van een tuinkabouter is de opstand, de weigering, het grote nee. Deze advocaat heeft duidelijk geen hoge pet op van zijn cliënt. En wie is die cliënt? Niet Mink K., niet O.J. Simpson, niet Eichmann, maar de mens. Jij en ik. Wij zijn tuinkabouters, en wij verschillen alleen van die gipsen dwergjes omdat we af en toe ‘nee’ zeggen.

In 1509 schreef Desiderius Erasmus zijn Lof der Zotheid. Hij laat een zottin aan het woord die de mensheid beschimpt en haar betweters, bureaucraten en bollebozen onder vuur neemt. Vierhondertweeënnegentig jaar later doet Arnon Grunberg hetzelfde, maar dan anders. In plaats van de mensheid af te kraken, probeert hij haar te verdedigen. Wij kunnen er niets aan doen dat we zijn zoals we zijn, is het motto. Wij zijn zo gemaakt door de almachtige Poppenspeler.

Grunbergs advocaat is een figuur van ‘been there, seen that’. Hij heeft alles gelezen en alles gezien, en toch probeert hij de mens, die waardeloze, slappe, opportunistische (vul hier nog wat onduegdzame karaktertrekken in), die luie zak botten, te verdedigen. Uit overtuiging. De mens is van nature niet slecht. Ook niet als literatuur, film en geschiedenis zeggen van wel.

Maar de mens is dat wel, en de advocaat herhaalt het keer op keer. De mens is onverdraagzaam, een sadist, een necrofiel, een pedofiel en een oorlogszuchtige waanzinnige. Toch praat hij, of liever Grunberg, dat telkens goed. Het is zijn schuld niet, het is hem ingefluisterd,luidt het veelvuldige commentaar. Maar soms verliest Grunberg de draad. Oorlog is een massale flirt met de door en vernietiging om de liefde voor het leven te bevestigen. Er valt veel goeds en moois en nuttigs in een oorlog te ontdekken. En net als de voorjaarsschoonmaak ruimt het lekker op. Wie trapt daar in?

~

De rechter misschien, die uiteindelijk een oordeel over de mens zal moeten vellen. Maar de lezer zeker niet. Grunbergs boek is een mooie stijloefening, maar mist de overtuigingskracht. Natuurlijk is de mens van nature goed, maar de argumenten tegen die stelling probeert Grunberg op zo’n cynische en botte wijze te ontkrachten dat we haast zouden gaan geloven dat mensen echt slecht zijn. De Mensheid zij geprezen, inderdaad. Maar dan moet de Mensheid zich manifesteren als een lieve gipsen tuinkabouter en niet als een morsige schuldige tegen wil en dank. Als de rechter zou moeten oordelen, zou Grunbergs Mensheid een enkeltje verdoemenis krijgen.

Boeken / Fictie

Geen gewone doorsneekinderen

recensie: De kinderen van Arthur

.

arthur.jpg

Met zijn tienen waren ze, een kleine overzichtelijke groep voor een klein overzichtelijk land. Tien kinderen uit verschillende bevolkingslagen, die om de zeven jaar zouden worden gefilmd en geïnterviewd, zodat de documentaire hopelijk zou kunnen achterhalen hoe bepalend de maatschappelijke achtergrond voor iemands verdere leven was. Of het uitmaakte of je met een zilveren dan wel met een plastic lepel in je mond geboren was. Of met helemaal geen lepel, dacht Arthur als hij zich Chantals krotwoning voor de geest haalde of Victors ondergrondse bestaan.

Regisseur Arthur Goemaere wil met zijn zevenjaarlijkse documentaires het Vlaamse publiek een spiegel voorhouden. Maar natuurlijk zijn de kinderen al na de eerste documentaire, als ze zeven jaar oud zijn, geen gewone Vlaamse kinderen meer. Hoezeer hij het ook probeert te voorkomen; door de kinderen te selecteren voor het project, oefent Arthur wel degelijk invloed uit op hun leven. Bijvoorbeeld op dat van Victor, een jongetje dat in een ondergronds toilet leeft en door zijn moeder wordt gedwongen om seksuele handelingen te verrichten met de bezoekers. Of op het leven van Désiré, voor wie Arthur regelt dat hij terug kan gaan naar zijn geboorteland Zaïre.

Kristien Hemmerechts heeft ervoor gekozen om vooral het karakter van één van de kinderen, Dora, verder uit te werken. Haar leven wordt op de voet gevolgd. Door haar medewerking aan Arthurs project wordt ze uiteindelijk zelf ook een succesvol televisiemaakster. Zij is ook degene die de meeste invloed zal uitoefenen op het leven van Arthur, want ze worden verliefd op elkaar en krijgen een verhouding. Hoewel er van een verhouding eigenlijk nauwelijks sprake is:

~

En het was ook niet goed voor haar imago, ze presenteerde een programma voor kinderen, het gaf geen pas om plotseling met een duistere liefde uit te pakken. Zelfs als ze de identiteit van haar mysterieuze minnaar geheimhield. Trouwens, hij had geen tijd voor een buitenechtelijke verhouding. Dat kon ze van hem niet verwachten. Dus hadden ze een verhouding zonder er een te hebben.

De conclusie van het boek is voor de hand liggend: ook als je uit een achterstandsmilieu komt, kun je heel gelukkig en succesvol worden in je latere leven. En als je met een zilveren lepel in je mond geboren wordt, is dat helemaal geen garantie dat je goed terecht zal komen. Dit is ook meteen de zwakte van het boek: het is allemaal wel erg voorspelbaar en onorigineel. En dat maakt De kinderen van Arthur tot een middelmatig boek.

Film / Films

Lara Croft: Tomb Raider

recensie: Lara Croft: Tomb Raider

.

Hoeveel reclame kan er voor een film gemaakt worden? Toen ik onlangs 2 weken in New York was voor vakantie werd Tomb Raider uitgebracht in de bioscopen. En we hebben het geweten. In werkelijk elk reclameblok zat wel een spotje voor de film. Het is ook niet verwonderlijk dat de film in het openingsweekend al 33.5 miljoen opbracht.

Mijn gedachte voor dat ik de film inging waren niet al te positief voor deze film. Ik verwachte een leeghoofdige actie film. Geen plot, geen acteerwerk, alleen maar de ronde vormen van Lara die de hoofdrol vormen.

rombraider1.jpgEenmaal in de film kwamen mijn voorspellingen voor een groot deel uit. Lara Croft (Angelina Jolie, Girl Interrupted) moet de wereld redden. Geen verrassing daar. Maar waarom? Een aantal planeten staan binnenkort zo opgelijnd dat er iets speciaals gedaan kan worden. Er zijn namelijk 2 artifacten verspreid over de wereld (Colombia en de noordpool) die, als ze gecombineerd worden, de bezitter ongelooflijke krachten geeft om tijd te buigen, en nog meer van dat soort onzin. Lara moet voorkomen dat haar vijand, de sluwe Manfred Powell (Iain Glen) deze artifacten in zijn bezit krijgt.

tombraider2.jpgHet verhaal is belachelijk noch vermakelijk. De filmmakers hebben nog wel geprobeerd er wat humor in te stoppen, maar alle pogingen van Jolie om grappen te maken falen miserabel. Net als Mission: Impossible 2 neemt Tomb Raider zichzelf veel te serieus en dat is jammer. De actie scenes zijn zeer explosief en wederom erg vermakelijk, alleen dat was ook al zo in MI2 en in de nieuwste James Bond films. Kortom het is allemaal al eens gedaan, niks nieuws dus ook niets origineels.

Voor diegene die het spel vaak hebben gespeeld zal deze film toch een must zijn. Angelina Jolie is de perfecte persoon om Lara Croft te spelen. En het is dan ook een genot om naar haar voorvleugels te kijken die flink op en neer gaan.

Film / Achtergrond
special:

De enge film

Ik ben niet bang. Films zijn niet eng. Het is maar nep. Dat herhaal ik altijd stiekem als ik een enge film kijk. Ik beng echt niet bang hoor. De meeste films zijn inderdaad maar nep. Of banaal. En de films die niet nep of banaal zijn, die zijn echt eng. En dan plas ik ook meestal in mijn broek van angst. Afgelopen weekend werd ik overgehaald om de twee engste films van de jaren zeventig achter elkaar te kijken. Eerst Halloween, en toen The Exorcist.

Ik kijk niet zo vaak enge films. Dat komt omdat enge films te verdelen zijn in twee categorieën. De eerste categorie, de banale films, kijk ik niet graag omdat ik precies weet wat er gaat gebeuren. Elke nieuwe griezelfilm in dit genre is een variant op een bekend verhaal. Groepje jongens en meisjes worden achternagezeten door psychopatische moordenaar. Er is een onverwachte heldenrol voor die sukkelige jongen of dat saaie meisje, het blonde meisje heeft tot doel het publiek doof te maken met haar gegil en de coole jongens die nergens bang voor zijn, schijten in hun broek van angst alvorens ze in kleine stukjes gehakt worden. Het groepje bestaat altijd uit minstens vijf mensen, omdat er drie vermoord moeten worden, en omdat er een jongen en een meisje moeten overblijven die na het vermoorden van de killer in elkaars armen moeten uithijgen. En zoenen.

~

Halloween heeft niet precies dat verhaal, maar is wel de moeder van alle moderne griezelfilms. Halloween twee, drie, vier, vijf, zes en zevenentwintig lijken allemaal op elkaar. Scream, The Faculty, en noem ze maar op, allemaal hebben ze iets weg van Halloween. Halloween is geen enge film, tenminste nu niet meer. In de seventies wel. Halloween is nu een beetje voorspelbaar. Vooral als je al die andere films ook hebt gezien.

Wel eng is de tweede categorie films, die minder makkelijk te definiëren is. Persoonlijk vind ik dat alle films eng zijn waarin lieve dingen zoals poppen en clowns en onschuldige meisjes veranderen in iets kwaads. Ik vond It erg eng. Van de in vrolijke kleuren geschminkte clown met zijn scherpe tanden gruwel ik nog altijd.

~

Noem mij een watje, maar ik heb Child’s Play nog nooit gezien. Van een voorfilmpje op televisie kreeg ik een nachtmerrie. Nog steeds word ik wee als ik Chucky ergens zie. Dit soort films kijk ik liever niet omdat ik er niet van kan slapen. En de banale films kijk ik niet omdat ik weet wat er gaat gebeuren. Ik kijk dus eigenlijk nooit enge films…
Afgelopen zondag zag ik niet alleen Halloween, maar ook The Exorcist. Twee op één dag, dat kon niet goed gaan. The Exorcist draaide als re-release in de bioscoop.

~

Alleen al de titel van de film doet mij huiveren en roept associaties op met demonen en de duivel. Ik ben niet gelovig, ik geloof in God noch de duivel, maar wat ik zag was echt. Satan zat in dat meisje en ik heb nog nooit zo’n angstaanjagend lief klein meisje gezien.
Ik zal kort samenvatten wat deze film met mij deed. Ik was misselijk, moest bijna huilen Ik vergat dat ik tegen mezelf moest zeggen dat het nep was en wilde mijn ogen en oren sluiten en wachten tot het licht weer aanging. ’s Nachts kon ik niet slapen, want mijn snurkende vriendje rochelde net als de duivel. En hij knarsetandde ook nog. Wat was ik blij toen het weer licht werd.
Ik weet weer waarom ik nooit enge films kijk. Volgende week ga ik weer naar The Exorcist, maar dan ga ik proberen mijn ogen niet meer dicht te knijpen.

Muziek / Achtergrond
special: Interview met Paavo Lötjönen van Apocalyptica

Verwarrende emoties

.

~

Waterpop in Wateringen op 18 augustus 2001. Sinds 13.00 uur die middag zijn er al optredens van een grote hoeveelheid aan bands geweest en het 27 duizend man tellende publiek dat naar dit gratis festival gekomen is, lijkt deze dag dan ook erg te waarderen.

De topact die het concert moet afsluiten, het Finse Apocalyptica, moet dan echter nog komen. Ze arriveren laat op het festivalterrein, omdat zij die dag ook op het Bizarre festival in de buurt van Keulen hebben gestaan. Cellist Paavo Lötjönen legt 8WEEKLY uit waarom Apocalyptica zo’n asociaal druk toerschema heeft. De band heeft er namelijk voor gekozen om af en toe een periode heel intensief te toeren en dan weer een tijdje helemaal niets te doen. Na Waterpop zullen ze nog drie concerten doen en dan is er weer tijd om rust te nemen. Bijkomend voordeel van deze opzet van hun tour is dat de band de crew maar voor één dag hoeft te betalen, terwijl ze wel twee keer kunnen optreden.

De rustperiode die er voor het kwartet aan zit te komen zal nog niet aan het maken van een nieuwe plaat worden besteed. Lötjönen merkt op dat ze zich niet door de platenmaatschappij laten opjagen om een nieuwe plaat te produceren. Pas is er een nieuwe versie uitgekomen van Cult, met de veelbesproken single Path vol. 2, met de zangeres van de Guano Apes, er op. En een maand geleden kwam er zelfs een DVD met een live optreden van de band uit. Dit lijkt wel even genoeg en Lötjönen geeft ook aan dat er nog geen concrete plannen zijn voor een nieuw studio album.

~

Op de vraag hoe de band aan de titels van hun instrumentale nummers komt antwoordt Lötjönen dat het inderdaad een hele klus was om voor de nummers de juiste titel te vinden. Sommige titels lagen voor de hand, zoals Romance, maar anderen waren moeilijker te bedenken. Meestal zijn ze echter verwant met de emotie waar ze uit zijn ontstaan. Het nummer In memoriam, dat is opgedragen aan de in 1999 overleden sound engineer Tapsa Vihersaari, blijkt inderdaad ook geïnspireerd te zijn op de verwarrende emoties die voorkwamen uit het overlijden van de goede vriend van de band. Eicca Toppinen, de componist van de band, heeft naar weten van Lötjönen uit de emoties van dit verlies inspiratie geput voor dit nummer.

De meeste composities worden door Toppinen geschreven, maar de andere leden van Apocalyptica hebben ook wel regelmatig een idee voor een song. Die ideeën komen volgens Lötjönen echter nooit tot volledige bloei omdat Toppinen simpelweg een stuk makkelijker een nummer kan schrijven dan de rest van de band. Maar hij laat wel doorschemeren, dat het zeer waarschijnlijk is dat we in de toekomst ook muziek van de andere bandleden zullen horen.

Max Lilja komt binnenlopen. Verbaasd vraag ik Lötjönen of Lilja al weer aan de tour meedoet, omdat hij volgens de website zijn arm had gebroken, maar hij bleek slecht licht gewond te zijn geweest door een val van het podium en is weer volledig inzetbaar. Direct komt er ook iemand binnenlopen die meedeelt dat de band over een kwartier op het podium moet staan, dus nemen we snel afscheid van de band. Die blijken direct aan de slag te moeten gaan om de tour-bus uit de drassige grond van Wateringen te redden.

Twintig minuten later staan ze op het podium en spelen heel Wateringen plat. De windmolen draait harder, twee snaren begeven het en één cello overleeft het maar net. Een nieuw hoofdstuk in heavy metal is aangebroken en Apocalyptica schrijft de eerste zinnen.

Muziek / Achtergrond
special: Een interview met The Appleseed Cast

Crybabies

.

Josh achter z'n drumstel

Messias is een groot woord, maar Josh was wel een verrotte welkome aanvulling op de band.”
We zitten in één van de kleedkamers van Vera, een paar uur voor het concert van The Appleseed Cast en gitarist Aaron Pillar heeft het over Josh Baruth, de drummer die er eigenhandig voor zorgde dat het veelbelovende emo-bandje begin 2000 het verpletterende meesterwerk Mare Vitalis afleverde.
“Al bij de eerste repetitie was het raak,” zegt Aaron. “Er klikte gewoon iets. We hoefden Josh niet te vertellen dat hij in een bepaalde maat moest gaan spelen: hij bedacht de beats bij de opzetjes die we al hadden en daardoor veranderde ons hele geluid. We begonnen de gitaren aan te passen aan de drums, in plaats van andersom.”

Het resultaat was Mare Vitalis. “Dat album schreven we in twee, drie weken: het makkelijkste wat we ooit gedaan hebben. It just popped out.

~

Een jaar later waren de opnames voor de opvolger van Mare Vitalis hele andere koek. “We gingen met een miljoen ideeën de studio in, en eenmaal daar kregen we prompt een miljoen nieuwe.”
De studio, een grote betegelde gymzaal, werd volgestouwd met zoveel mogelijk apparatuur. “We hadden allerlei gitaren, oude versterkers, een xylofoon, een Hammond-orgel, een staande piano, en het was gewoon een kwestie van kiezen. Wat past het beste bij de song?”

De band had materiaal genoeg voor een dubbelalbum, maar besloten werd om twee enkele CD’s drie maanden na elkaar uit te brengen. “We bedachten dat het leuk was om de CD te laten klinken als Pink Floyd’s Dark Side of the Moon, met muziek van begin tot eind. [Zanger Chris Crisci] had thuis op zijn computer een hoop geluiden gecreëerd, waar we in de studio geluiden aan toevoegden zodat alles in elkaar overliep.
Dat heeft er wel voor gezorgd dat we maar de helft van onze liedjes live kunnen spelen. De rest bevat teveel akoestische instrumenten en headphone stuff om er live recht aan te doen.”

Zanger Chris CrisciOp dat moment zet een Vera-medewerkster een fles Jack Daniels op tafel. “Kijk, daarom zijn we zo blij en dankbaar om hier in Europa te zijn. In de States mag je al blij zijn als je een paar drankjes krijgt. Hier wordt er goed voor ons gezorgd, we krijgen eten en drinken en een slaapplaats. Tenzij je thuis iemand kent, is je bus de enige plek om te slapen.”

De fles gaat rond en ik vraag wat ze van Napster en soortgelijke programma’s vinden. “Het kan twee kanten op: of je bent een enorme band en een stelletje crybabies zoals Metallica, of je bent klein en je verdient toch geen geld. Als duizend mensen ons album downloaden, lopen we misschien honderd piek per persoon mis, maar er is dan een kans dat een paar van die mensen ons goed vinden, onze CD kopen en naar een concert gaan. Ze moeten je eerst kennen voordat je geld kunt verdienen. Als we het voor het geld zouden doen, waren we al lang geleden gestopt.”

“Maar nu hebben we een fles Jack – we made it!

Film / Films

Titus

recensie: Titus

.

Titus Andronicus was een van de eerste (zoniet de eerste) werken van William Shakespeare. Veel van zijn latere werken zijn volgens vele gebaseerd op de complexe en driedimensionale karakters uit Titus Andronicus, een stuk dat vol staat met haat, wraak, dood en verderf.

Julie Taymor, de regisseur van Titus, is verliefd geworden op dit stuk van Shakespeare. Zij regiseerde in 1994 het toneelstuk, en in 1999 besloot ze om het controversiele stuk naar het witte doek te transformeren.

Het verhaal van het stuk wordt op een geheel andere, bijna futuristische wijze door Taymor weergegeven. In plaats van de film in het oude Rome te laten spelen, heeft ze gekozen om de link met het heden te leggen in de film. Het resultaat is pooltafels, videoarcades en zelfs auto´s allemaal in de setting van het oude Rome. Taymor wil hiermee de gruwel en horror in die tijd in contrast zetten met al het geweld van deze tijd.

Titus (Anthony Hopkins), de aanvoerende Romeinse generaal keert terug van een lange, doch succesvolle oorlog tegen de Gothen. De overwinning is binnen, maar niet geheel zonder grief. De grote militaire leider van het land heeft nu nog enkel vier zonen over van zijn eens enorme kroost.

~

Omdat het oude Rome vol staat van gekke rituelen en het bizarre geloof dient een van de gegijzelden geofferd te worden als een geschenk voor de goden. De oudste zoon van de koningin van de Gothen wordt in hevige tegenstrijd van koningin Tamora geofferd. Tamora (Jessica Lange) is witheet, en samen met haar twee overgebleven zonen zint zij op wraak. Tamora komt in de ideale uitgangspositie hiervoor door te trouwen met de pas gekozen keizer Saturninus (Alan Cumming). Tamora kan aan haar wraaktocht beginnen en alles wat Titus liefheeft is doelwit van haar zieke en masochistische daden. Maar zij niet alleen, ook haar minnaar Aaron (uitstekend gespeeld door Harry Lennix) is het brein achter de gehele operatie. Werkelijk alles wordt afgepakt van de arme Titus. Zijn dochter wordt gruwelijk verminkt, zijn hand wordt afgehakt, zonen worden vermoord, en hij verliest zo langzamerhand zijn verstand.

De dialogen wordt eigenlijk net als William Shakespeare’s Romeo and Juliet compleet in “Shakespeare-taal” gesproken, en dit is soms zeer storend. Elke emotie, die normaliter een uitbarsting van woede of verdriet zou veroorzaken, wordt vervangen door moeilijke, rustige en duidelijk opgeratelde teksten. Hierdoor komt nooit het gevoel door dat de personages echt zijn, en je hebt continu het gevoel dat je naar een stel acteurs aan het kijken bent die het moeilijk hebben met hun teksten. Hopkins is dan ook verloren in zijn rol, en pas aan het eind van de film, als hij in een soort van Hannibal-rol wraak mag nemen komt hij in zijn element.

Toch straalt de film straalt wel op sommige momenten. Vooral het werk van Harry Lennix als Aaron is adembenemend, en Jessica Lange is tevens uitblinker. Maar wie denkt dat Titus dezelfde pretenties heeft als Braveheart of Gladiator komt bedrogen uit.
Titus is anders dan bovenstaande films, vooral een stuk zieker, maar minder moraliserend. Verwacht daarom ook geen helden of happy ends, verwacht eerder een harde, gruwelijke realiteit die, hoe krom het ook moge klinken, prachtig wordt samengesmolten met onze tijd.

Titus is vanaf 21 juni te zien in Nederland. De officiële site is hier te vinden.