Muziek / Album

U2 – All That You Can’t Leave Behind

recensie: All That You Can't Leave Behind

.

~


Gepassioneerde en getalenteerde rockformatie afkomstig uit de Ierse hoofdstad, in 1978 opgericht als ‘schoolbandje’ door de tieners Bono (Paul Hewson), The Edge (Dave Evans), Adam Clayton en Larry Mullen. Na het verschijnen van het ontroerende, maar krachtige en zeer zelfverzekerde debuutalbum Boy (’80) groeit U2 internationaal al snel uit tot een bühne-act van formaat, zoals het sprankelende en glorieuze optreden op Pinkpop ’81 aantoont. Opvolgers October (’81), War (’83) en Under A Blood Red Sky (’83) liggen muzikaal geheel in de lijn van Boy en zijn van vergelijkbare kwaliteit. De band levert met regelmaat degelijke kwaliteitsplaten af, terwijl de groep gestaag uitgroeit tot een spraakmakende live-act van het niveau Pink Floyd. Deze combinatie maakt U2 tot de grootste popgroep van de jaren tachtig. Een status die de meesterlijke albums The Unforgettable Fire (’84) en The Joshua Tree (’87) meer dan waar maken. Na dit voorlopige hoogtepunt slaat de band een andere richting in, op zoek naar een nieuw geluid. De platen Achtung Baby, Zooropa en Pop zijn het gevolg. Experimenteel; het moet grootser, excentrieker, hipper en dansbaarder. U2 raakt de traditionele aanhang hierdoor uit het oog, en het wordt stil rondom de groep. Er volgt na jaren slechts een verzamelaar voor de ‘op safe spelende’ muziekliefhebber. Het is dus ongeveer tien jaar behelpen geweest voor de doorgewinterde U2-fan, maar…

All That You Can’t Leave Behind trapt af middels de succes-single Beautiful Day, de eerste Nederlandse nummer 1 hitnotering voor de groep. Het is de luisteraar meteen duidelijk: U2 is weer terug op het oude nest en durft weer een rockband te zijn, een tak van sport waarin de groep onnavolgbaar is. Gevolgd door Stuck In A Moment, een rustig, zeer melodieus popliedje met een kop en een staart. Bono is in topvorm en weet in z’n eentje dit nummer een extra dimensie te geven. Zijn gevoelige, lange uithalen in het refrein voeren de luisteraar langs toppen en dalen. Elevation is een stevige rocker; een nummer dat live goed uitvoerbaar is, maar dit tegelijk combineert met de ‘dansbaarheid’ waarnaar de groep lang op zoek is geweest. De meeslepende nummers Walk On en Kite zijn echte juweeltjes. De groep grijpt terug naar het vertrouwde geluid van de jaren tachtig, en weet dit te perfectioneren. Nummers die zo van The Joshua Tree hadden kunnen komen.

U2 - All That You Can't Leave Behind
Hierna volgen een aantal nummers waarin U2 wederom het experimentele pad betreedt. In A Little While is een goed voorbeeld. Het nummer wordt gedragen door een swingende beat, maar echte ‘dansbaarheid’ blijft uit. Jammer! Wild Honey is daarentegen weer overdreven ‘poppy’. De melodie is luistervriendelijk en aanstekelijk, maar de vocale talenten van de stoere zanger Bono worden niet volledig uitgebuit. Een voorzichtigheid die U2-onwaardig is. Het volgende nummer, het ingetogen Peace on Earth, is weer helemaal U2. De politieke en sociale betrokkenheid (een eigenschap die de populariteit van de groep aanzienlijk deed vergroten middels o.a. Live Aid ’85, het Artists United Against Apartheid-project uit ’86 en activiteiten voor Amnesty International en Greenpeace) van de titel doet het al vermoeden. Ook de nummers When I Look At The World en New York doen sterk denken aan de begin-periode van U2, door het licht dromerige wave-geluid. Nostalgische herhalingsoefeningen blijven echter uit. Deze meesterwerkjes zijn absoluut ‘millennium-proof’ en klinken toch zeer ‘anno 2000’.

All That You Can’t Leave Behind is een topplaat waarop U2 weer helemaal U2 klinkt. Het lange wachten van de luisteraar wordt daarmee ruimschoots beloond. Het album is van begin tot eind boeiend, indrukwekkend en meeslepend. Een ideaal cadeau voor in de schoen of onder de boom.

Film / Films

My Big Fat Greek Wedding

recensie: My Big Fat Greek Wedding

My Big Fat Greek Wedding was een overrompelend succes in Engeland en Amerika. De film kostte slechts 5 miljoen dollar om te maken, en bracht (schrik niet) alleen al in Amerika meer dan 200 miljoen op. Nia Vardalos, de slimme Griekse schrijfster van het script, is dus in één klap multimiljonair geworden, tesamen met de onbekende regisseur Joel Zwick (die het tot dusverre niet verder bracht dan het regisseren van wat afleveringen van Love Boat en Full House, niet echt iets om trots op te zijn).

~

Goed, met deze ongelofelijke feiten op een rijtje beginnen we dan de film te kijken. Het blijkt een zoetsappig anderhalf uur durende romantische komedie die veelal doet denken aan Meet The Parents. Toula Portokalos (Nia Vardalos) is een onderdrukt, Grieks vrouwtje van 30 die in de familie-cafetaria werkt als serveerster. Ze leeft onder hevige kitiek van haar vader, die van mening is dat zijn dochter er oud uitziet en dat zij maar snel moet gaan trouwen. Ze kan niet wachten om haar miserabele leventje te ontsnappen en dingen te ondernemen waarbij zij zich goed voelt. En dit houdt voor haar niet in om in het huwelijksbootje te stappen.

Voorspelbaar

~

Nee, Toula gaat computerlessen volgen aan de universiteit. Omdat dit toch een romantische komedie is, moet er toch ook een vent in beeld komen. En ja hoor: daar is-ie. Hij heet Ian Miller (John Corbett), ze worden verliefd en nu ontkomt Toula niet meer aan het onvermijdelijke bootje. Alleen – je voelt het al aankomen – zij is Grieks, hij is Amerikaans en dat gaat niet goed vallen bij pappa Portokalos (Michael Constantine in de beste rol van de film). Hier komen dan ook de grappigste momenten naar voren: het ongenoegen van de vader en de kennismaking met de ouders van Ian.

Simpel vermaak

My Big Fat Greek Wedding is een teleurstelling. De film bevat maar een handjevol grappige momenten, zit volgestouwd met jarenlange clichés en is tevens behoorlijk slaapverwekkend op momenten. De etnische verschillen tussen de uitbundige Griekse familie en de rustige katholieke ouders van Ian zijn bij vlagen wel leuk om te zien maar daar is ook alles mee gezegd. Al met al is dit een zeer goedkoop gemaakte film met slappe acteerprestaties die, zoals de Amerikanen zo mooi zeggen, zeer ‘overrated’ is en zorgt voor te simpel vermaak.

Film / Films

What Lies Beneath

recensie: What Lies Beneath

What Lies Beneath was letterlijk een tussendoortje voor regisseur Zemeckis: hij maakte de film toen de productie van zijn nieuwste meesterwerk Castaway stil lag omdat hoofdrolspeler Tom Hanks voor die film twintig kilo moest afvallen.

Michelle Pfeiffer en Harrison Ford zijn gelukkig getrouwd tot de rust verstoord wordt door de verschijning van een geest. Michelle en de rest van haar omgeving beginnen steeds meer aan haar mentale gezondheid te twijfelen, maar de gebeurtenissen worden steeds onverklaarbaarder.

Alle ingrediënten voor een ouderwets spookverhaal zijn aanwezig: deuren gaan open of slaan dicht, foto’s vallen van kastjes en in spiegels worden semi-transparante personen gesignaleerd.

What Lies Beneath doet wat hij moet doen: de film zorgt voor twee uur entertainment, met een paar goede schrikeffecten en – naar het eind toe – een handvol fantastische camerabewegingen. Toch stelt de film teleur, want van zowel Zemeckis als zijn beide hoofdrolspelers weten we dat we toch wel iets meer kunnen verwachten dan dit vlakke en verrassend rustige verhaal.

Muziek / Achtergrond
special:

Curfew

.

Curfew

Curfew werd in de zomervakantie van 1997 opgericht wat in februari van 1998 de demo Instant Rage opleverde. Hoewel de jongens van Curfew er een hekel aan hebben vergeleken te worden met andere bands, zal ik dat toch doen, omdat het anders ondoenlijk is uit te leggen wat voor iets ze presenteren.
De demo Instant Rage zelf ken ik niet, maar de gedownloade nummers deden me erg denken aan een kruising tussen The Exploited en de Deftones. Zeker niet slecht voor een band die een dik half jaar bestaat.

Na verloop van tijd verlieten drie leden Curfew, om verder te gaan met Abstract Dialect, een hiphop groep. De twee overgebleven Curfew-leden hebben drie nieuwe personen voor de band gezocht, met als gevolg dat Curfew een nieuwe richting in sloeg. De gitaren zijn gebleven, maar een dj is toegevoegd aan Curfew, waardoor ze meer richting cross-over zijn gegaan. 2000 Leverde een serieuze EP met vier nummers op. Op Common Sense vormen harde gitaren, raps en schreeuwpartijen een fijne combinatie met de beats van de DJ. Om toch weer te gaan vergelijken zou je kunnen zeggen dat ze in de buurt van het geluid van Korn komen. Curfew’s sound is erg volwassen en deze band moet, als ze daar voldoende materiaal voor hebben, een goede set kunnen neerzetten op festivals als Dynamo en Lowlands.

De Common Sense tour van Curfew is onlangs begonnen, dus als je ze live wilt zien hou dan onze concertpagina in de gaten, of check Curfew’s homepage uit.

Als je contact met Curfew wilt opnemen, doe dat dan op de volgende wijze:

Mail Curfew: curfew@instantrage.com

Boek Curfew: info@dutch-thugz.nl.com

Muziek / Album

Aanstormend monster

recensie: Godspeed You Black Emperor! - Lift Your Skinny Fists Like Antennas To Heaven

Het is tragisch, maar het is ongetwijfeld waar: er zijn mensen die Godspeed You Black Emperor! (Godspeed is korter) niet kennen.
Nu hoor ik natuurlijk netjes te vertellen dat Godspeed uit Canada komt, meestal uit een man of tien bestaat en composities maakt die klinken als een kruising tussen filmmuziek en gitaarnoise.

Leuker is het evenwel om de Godspeed-sound aan den lijve te ondervinden. Voor de lezers die geen geld, zin of bandbreedte hebben om muziek van Godspeed te kopen of te downloaden voordat ze weten waar ze aan beginnen, heb ik het volgende experiment bedacht:

Ga in gedachten op de rails van een spoorlijn staan. In de verte komt er een trein aan. Minutenlang wordt het geluid harder en harder, totdat je er niet meer tegen kunt; je trommelvliezen trillen bloedend je oren uit, je knijpt je ogen dicht in de hoop dat je daarmee het aanstormende monster kunt laten verdwijnen, nog een paar seconden en je schreeuwt het uit van angst en – vooral – pijn.

En dan is het stil.

Naast de piep in je oren hoor je de wind weer, en een vogeltje dat vrolijk fluit. Maar het is maar voor even: daar is het geluid van de trein weer, nog harder en nog verschikkelijker dan daarvoor, het lijken er wel twee! Voordat je het beseft is hij al bij je, raast over je heen met een bloedgang van tweehonderd kilometer per uur en sleept je minutenlang mee totdat je gebroken en bebloed met je voet achter een biels blijft haken.

Halfdood krabbel je overeind, blij dat je maar half dood bent. En dan komt langzaam het verschikkelijke besef bij je op dat je het lekker vond.

Skinny Fists is subtieler en minder intens dan zijn beide voorgangers, maar dat betekent niet dat het een slecht album is – integendeel. De vier tracks op de CD hebben een gemiddelde speelduur van ruim twintig minuten (vier volle LP-kanten) en bestaan zoals gewoonlijk uit lange melodische, instrumentale nummers die vanuit een langzaam begin met violen en celli naar een overdonderende climax toewerken, waarbij tenminste twee drummers, drie gitaristen, een bassist en een glockenspiel-ist worden ingezet. Daartussenin hoor je stukken interview met religieuze fanatici, opnames uit supermarkten, Franse kinderliedjes en oude herinneringen aan het Amerikaanse pretpark Coney Island.

Fans die bekend zijn met het live-werk van Godspeed zullen verschillende tracks herkennen en blij zijn dat World Police, het beste nummer van de band (en daarmee één van de beste nummers allertijden), eindelijk in een studioversie wordt uitgebracht, hier als onderdeel van de track Static.

Skinny Fists bevat een paar van de mooiste melodiëen van de band ooit en de algemene toon is iets vriendelijker en iets minder confronterend dan de vorige werken. Voor de mensen uit de eerste alinea is Skinny Fists dan ook een uitstekend album om in de wereld die “Godspeed” heet te stappen.

Film / Films

Total Loss

recensie: Total Loss

Total Loss begint met drie jongens die een auto-ongeluk krijgen in een tunnel. De film laat de gebeurtenissen zien die tot het ongeluk leidden.

De film behandelt de aloude vraag “Wat is waarheid?” en doet dit met behulp van een complexe vertelstructuur, vol flashbacks en flash-forwards. Door stukje bij beetje elementen aan de geschiedenis en motivatie van de drie hoofdpersonen toe te voegen krijgen we langzaamaan een beeld van wat er is gebeurd, al weet je pas in de laatste beelden hoe het nu echt zit. Of toch niet?

Alhoewel het spectaculaire ongeluk ongetwijfeld een groot deel van het budget heeft opgeslokt, ziet de rest van de film er erg goed uit: het mooie camerawerk van Bert Pot bevat een paar verrassende visuele vondsten (alhoewel freeze frames middenin een actie tegenwoordig te vaak gebruikt worden om nog effectief te zijn) en een paar personages lijken zo weggelopen uit een film van David Lynch.

Total Loss is een verrassend goede Nederlandse film die het publiek van een Amerikaanse verdient.

Muziek / Album

The Tragically Hip – Day For Night

recensie: Day For Night

.

~


Kent u dat gevoel? U wordt ’s ochtends wakker en kunt na enige filosofische gedachten eigenlijk geen enkele zinnige reden verzinnen om op te staan. U besluit toch maar, hoewel met krampachtige tegenzin, het voorbeeld van de gemiddelde Nederlander te volgen, trekt de gordijnen open….Regen! Vrees niet, dames en heren. Met het album Day For Night kunt u een pestbui echt goed tot z’n recht laten komen.

Een Canadees vijftal uit Kingston, halverwege Toronto en Montreal, opgericht in 1983. Een groep die in interviews veelvuldig beweert de muzikale inspiratie opgedaan te hebben na het beluisteren van The Rolling Stones en Creedence Clearwater Revival. Een uitspraak die ik tot op de dag van vandaag nooit begrepen heb. Toegegeven, de wortels van de zompige rock van The Tragically Hip liggen onmiskenbaar in het verleden. Tot zo ver snap ik bovenstaande uitspraak, maar Gordon Downie (vocals), Paul Langlois (gitaar/vocals), Bobby Baker (gitaar), Gord Sinclair (bass) en John Fay (drums) doen niet aan nostalgische herhalingsoefeningen. Sterker nog, The Hip bewijst dat de ‘rock and roll’ eindeloos gerecycled kan worden, zonder uitgesleten paden te bewandelen.

The Tragically Hip - Day For Night
Zo op het eerste gehoor is The Tragically Hip een ‘leuk bandje’, dat geen noemenswaardige muzikale potten zal breken. Grootste troef van de groep is dan ook de zeer bevlogen zang van Downie, in combinatie met teksten die door merg en been gaan. Het nummer Inevitability Of Death, op het eerste gezicht niet erg optimistisch ogend, bestaat slechts uit ‘zie-de-toekomst-zonnig-in-teksten’ als ‘we don’t go to hell, just our memories do’. Het zonnige karakter van deze tekst zal echter, na een aantal keer beluisteren, steeds meer in twijfel getrokken worden. De rest van Day For Night bevat uitsluitend weinig opbeurende teksten, die de ware levensgenieters te denken geven. In dit kader zijn de nummers Nautical Disaster en Scared absoluut de beste in hun soort.

The Tragically Hip is, zoals oprechte muzikanten menen te moeten zijn, een echte ‘live-groep’. De groep komt ‘op de planken’ meer bevlogen over dan in de studio. Het glorieuze optreden op Pinkpop ’91 is een sprekend voorbeeld hiervan. Een eigenschap die eigenlijk alleen de ‘groten der aarde’ kenmerkt. Toch is het studio-geluid van Day For Night eveneens absoluut de moeite van het beluisteren waard. Een album dat sterk in elkaar steekt, indrukwekkend, eigenzinnig, zelfverzekerd en daardoor terecht de internationale aandacht trekkend. Maar het meest tot de verbeelding sprekend zijn de intelligente, doch doemdenkende teksten. Zegt u nu zelf, een rothumeur komt pas goed tot z’n recht als u er anderen in kunt betrekken. Dus mijn tip voor een depressieve bui: come trip with The Hip, maar de volumeknop wel op 22 of hoger.

Boeken / Fictie

De zoektocht van een holocaustslachtoffer

recensie:

.

~

Net als in haar debuutroman Het geweten (1997) speelt ook in de tweede roman De dochter van Jessica Durlacher het thema van hopeloze liefde een grote rol. Max en Sabine, twee joodse kinderen van vaders die de kampen hebben overleefd, worden verliefd op elkaar in het Anne Frankhuis waar zij werkt. Ze benaderen het verleden van hun vaders allebei op een verschillende manier. Zij wil er alles van weten en stelt alleen maar vragen, terwijl hij het allemaal wel gelooft en er verder niet teveel over na wil denken. Op een dag is Sabine zomaar verdwenen. In haar afscheidsbrief noemt ze hun liefde ‘onmogelijk’. Vijftien jaar later, Max is een kleine uitgever, komen ze elkaar weer tegen. Ondanks de vele vragen van Max slaat de verliefdheid opnieuw toe en hij gaat met haar naar Los Angeles, waar zij al die jaren gewoond heeft.

Ze is inmiddels fotografe en is goed bevriend met een joodse studiobaas uit Hollywood, Sam, ook al een holocaustslachtoffer. Sam wil zijn verleden op papier zetten en het door Max uit laten geven in Nederland. Sabine mag hier echter niks van weten tot het boek klaar is. Na een feestelijke avond met zijn drieën om te vieren dat Sam’s boek af is, verdwijnt Sabine weer. Pas in het vliegtuig terug naar Nederland, als Max het boek begint te lezen, komt hij erachter waarom Sabine gevlogen is. Hij doet een schokkende ontdekking.

Het digitale vliegtuigje vloog net boven Edinburgh toen de wereld ineens honderdtachtig graden begon te draaien. Mijn wereld. Het had niets te maken met de lage stem van de stewardess die turbulentie aankondigde. Had iemand me op dat moment iets gevraagd, dan nog betwijfel ik of ik een ander geluid had kunnen maken dan een benauwd gehijg. Van ongeloof, van schrik. Nog eens van ongeloof.

Jessica Durlacher weet waarover zij schrijft, met een vader als Gerhard Durlacher, die ook de concentratiekampen heeft overleefd. In Het geweten was de vader van Edna ook slachtoffer, maar uitvoerig werd hier niet op in gegaan en het was ook niet de rode draad van het boek. In De dochter vormt het verleden van Sabine’s vader een obstakel, die ervoor zorgt dat de geliefden steeds uit elkaar getrokken worden. Durlacher verwoordt dit uitstekend. Niet alleen Max, maar juist ook de lezer komt pas achter de oorzaak van de mysterieuze verdwijningen van Sabine, als het boek van Sam af is. De inhoud van het boek laat Sabine geen andere keus dan weer te verdwijnen. De dochter is in feite een grote zoektocht, zowel voor Max, Sabine als voor de lezer. Jessica Durlacher weet deze zoektocht spannend te houden, bijna driehonderd pagina’s lang. De goede dosering van de informatie maakt de roman geen enkele seconde voorspelbaar. Net als Sabine.

Muziek / Album

Toontje Lager – Stiekem Dansen

recensie: Stiekem Dansen

.

~


‘Would you believe in a love at first sight? Yes, I’m certain that it happens all the time.’ Dit zong Ringo Starr in 1967 in het nummer With A Little Help From My Friends. En ik kan u verzekeren, dames en heren, niets is minder waar. Toen ik, als prille muziekliefhebber, het nummer Zoveel Te Doen voor de eerste keer hoorde werd ik spontaan gegrepen. Sterker nog, ik wist meteen dat dit een ‘blijvertje’ was. Ik heb het natuurlijk over de in Nederland wereldberoemde groep Toontje Lager.

Over het openingsnummer Stiekem Gedanst, dat dit album zijn naam gaf, hoeven we het natuurlijk niet te hebben. Alleen iemand die nooit buiten komt, herkent de woorden ‘drie uur ’s nachts, zeven januari’ niet. En alleen een frigide geheelonthouder kan, bij het horen van dit nummer, beide voeten van de dansvloer houden. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het nummer Zoveel Te Doen, een ode aan het studentenleven. Een nummer waarin de dagelijkse frustraties van zanger Bert Hermelink uiteenlopen van ‘de huur nog overmaken, en de tandarts zometeen’ tot minder alledaagse bekommeringen als ‘ik moet de zon in Japan onder zien gaan’ en ‘ik moet nog zwemmen in de Stille Oceaan’.

Het centrale thema op Stiekem Dansen is, hoe kan het ook anders, de liefde. Met name verbroken relaties doen het goed. Maar liefst zes van de tien nummers zijn bijzonder haatdragend, met teksten als ‘zie maar met die duffe sukkel’ of ‘je weet best dat er meer in zat, maar je hebt je kans gehad’. Maar Stiekem Dansen bevat naast een aantal nummers waarin Hermelink zijn exen een flinke trap na geeft, ook een aantal nummers waarin nieuwe liefdes opbloeien, zoals Het Nut Van Volle Maan.

In 1981 dringt de populariteit van de Nederlandstalige rock door tot de hitparade. Rondom de groep Doe Maar, dat jaar nummer 1 met De Bom en Pa, ontstaan korte tijd zelfs hysterische taferelen, die slechts zijn te vergelijken met ‘de Beatlemania’. In hun kielzog bereiken ook groepen als Toontje Lager en Het Goede Doel de top 10. Deze vergelijking ligt, muzikaal gezien, voor de hand. Goed dansbare platen met een vleugje ‘vernederlandste’ reggae. Het merkwaardige is dat Toontje Lager altijd in de schaduw van Doe Maar is blijven staan. Bijzonder onterecht, als u het mij vraagt. De opvolger van Erop Of Eronder (’82) is een volwassen album dat allerminst onder doet voor het werk van Doe Maar. Eenvoudige verstandopnulendansen muziek met zeer humoristische teksten over serieuze onderwerpen. Dit album van Toontje Lager, een gezelschap bestaande uit Erik Mesie, Joost Witte, Bert Hermelink, Gerard de Braconier en Huub van Melick, mag in geen enkel zichzelf respecterend studentenhuis ontbreken.