Boeken / Fictie

Moeilijke voeten en dansende letters

recensie: De Movo Tapes

Ik plofte met ruim anderhalf pond boek op de bank. Hoewel de kaft mij agressief rood toeknipperde besloot ik dat ik dit wel eens even zou gaan lezen. Een maand en zevenhonderddertien bladzijden later weegt het boek geen driekwart kilo meer, maar een ton of wat. De Movo Tapes is in alles een imposant en indrukwekkend boek. Maar of ik het leuk vond om te lezen weet ik nog steeds niet.

~

Schrijven is net schilderen. Je hebt verschillende stijlen en werkwijzen. Van der Heijden schildert, onder zijn nieuwe naam A.F.Th., aan een doek van enorme afmetingen. De Movo Tapes is als een van die enorme schilderijen in het Louvre, alleen is hier geen tekenaar aan de gang die de manen van het paard stuk voor stuk op zijn plaats legt, maar een woesteling die als een Jackson Pollock met blikken verf gooit. Vergeet woorden als subtiliteit, verfijning en detail. Het gaat hier om de imponerende kracht van letter en woord.

QX-Q-8

Tibbolt Satink en zijn alter ego Movo rijden in een Festina Lente VA25 door Nederland, onderwijl een afspraak regelend voor een veldslag tussen de hooliganlegers van concurrerende voetbalclubs Adam en Erdam. De god Apollo, die door het leven gaat als QX-Q-8, grijpt een ruime twintig jaar eerder in in het leven van Erdam-voetballer Tonnis Mombarg. QX-Q-8 is ook bezig met de transcripties van een aantal dictafoonbandjes van Movo, die na zijn verdwijnen liggen te verstoffen bij een uitgever. Ziedaar het stramien van de roman. Beurtelings volgen we QX-Q-8 in zijn bemoeienissen met Tonnis en met het achterhalen van de Movo-tapes. Als hij die eenmaal heeft praat QX niet meer over Tibbolt, maar neemt deze zelf het woord in de transcripties. We blijven Tonnis wel via QX volgen.

~

Wie het niet helemaal snapt, moet maar verder lezen, want uitgelegd wordt er niets in De Movo Tapes. De personages staan als een huis en je moet zelf de sleutel van de voordeur maar zien te vinden, zo wordt de lezer al vrij snel duidelijk. Door de vanzelfsprekendheid van hun raadselachtige handelen komen de hoofdpersonen, en vooral de voetballer Tonnis, bijzonder overtuigend tot leven. Mensen doen nu eenmaal dingen zonder reden, worden zomaar verliefd en laten zich door idiote horoscopen en de weersgesteldheid beïnvloeden.

Telefoontje

A.F.Th. speelt met spanning en raadsels. Hij introduceert kleine spanningsbogen die je aan het lezen houden, maar grote die je het idee geven dat je nergens iets van snapt. Het grote, grootse plan achter deze hele Homo Duplex-serie moet zich uiteraard nog ontvouwen, maar in dit eerste, inleidende deel lijkt het wel alsof de randen van de plattegrond nog niet eens in zich zijn. Dat is jammer, want het boek eindigt zonder een noemenswaardige climax. Honderden bladzijden lang lees ik over een naderende veldslag tussen Erdammers en Adamieten, en dan blijkt het in dit deel alleen maar tot een telefoontje over plaats en tijd van die slag te zijn gekomen. Frustrerend, dat is het.

De zin van leven en sterven?

Frustrerend zijn ook de redeneringen die Movo en Tibbolt in dialoog op de band vastleggen. Net als bij Harry Mulisch vliegen de filosofische theorieën je om je oren en gaat het over begrippen als tijd, het Nu, sterven, verval van mens en maatschappij, het onnutte van democratie, of er ook een hiernamaals is voor dingen zonder ziel, de zin van het leven. Vragen die je uiteindelijk op een hoopje kunt vegen als ‘niet te beantwoorden’, maar niettemin lult Tibbolt banden en banden vol. Zijn blik op de wereld is een vreemde: hij is bang om te sterven en creeërt daarom -uit zichzelf- zijn alter ego Movo, die zijn leven en lichaam over zal nemen en ook in zijn plaats zal sterven, zodat Tibbolt niet doodgaat en eigenlijk dus onsterfelijk is… Het klinkt theoretisch allemaal heel plausibel:

Ik ben geboren in een van kelder tot zolder democratisch ingericht land, maar mijn bestaan heb ik niet kunnen kiezen. Met des te minder scrupules doe ik het aan een ander over… aan jou… met sterfelijkheid en al… wees er maar verguld mee… Zo sta ik mezelf ten aanzien van mijn niet-gekozen leven toch nog enige democratie toe… zonder m’n eigen van kant te hoeven maken.

Maar als je er goed over nadenkt, is het (vooral als je niet filosofisch onderlegd bent -zoals ik) getheoretiseer van de bovenste plank en eigenlijk totaal van de zotte. Het boek staat vol met dit soort redeneringen en raadsels, die op het eerste gezicht heel aardig over komen. Na een aantal van die monologen echter (dialogen eigenlijk, want Tibbolt en Movo praten dan wel met dezelfde stem, ze hebben verschillende ideeën), raak je gewend aan het gezever en lees je er eigenlijk langsaf. Je leest het wel en neemt het ook wel aan, maar zelf denken over dit soort kwesties wordt door Vorm en Stijl van dit boek niet op prijs gesteld.

Duizend bladzijden

Na de laatste bladzijde kom je bij een lijstje van boeken ‘in voorbereiding’. Je hebt je door zevenhonderd pagina’s woest proza geworsteld, en dan krijg je dit: de mededeling dat deze cyclus nog zeven van deze pillen plus een essay zal gaan tellen. Ik heb zevenhonderd pagina’s moeten wachten op het maken van een afspraak voor die hooliganoorlog, en aan de titels te zien kan ik die strijd, die in De Movo Tapes als alomvattende climax wordt voorgesteld (samen met de transformatie van Tibbolt in Movo), pas over nog eens duizend bladzijden verwachten. Halverwege deel drie dus, met als titel Knooppunt Hellegat.

Ik ben benieuwd wat ik zal gaan doen als later dit jaar het volgende deel (Moeilijke voeten) in de boekhandel ligt. Hoe zwaar en taai en hard en imponerend De Movo Tapes ook was, ik zal er waarschijnlijk toch aan moeten geloven. Voor degenen die het rode boek nog ongeopend hebben: houden zo. En anders bereid zijn de strijd aan te gaan. En die zal zwaar zijn en acht delen lang duren.

8WEEKLY

Ski Park Manager 2003

Artikel: Ski Park Manager 2003

Tycoon/managementspelletjes zijn helemaal je van het. De ene na de andere titel vliegt op dit moment in en uit de schappen, en ze hebben allemaal een beetje hetzelfde doel; het behagen van je computermannetjes met jouw product. Dit product kan een complete stad of (zoals in dit geval) een ski-resort zijn. Zelf ben ik nog nooit op wintersport geweest, maar een spel is een spel, en dat zou dus geen drempel mogen zijn.

Prestige

~

In dit spel beheers jij dus de handel en wandel van een wintervakantieoord. Je begint met een geheel kaal park, waarna je de boel langzaam gaat uitbouwen. De interface is voor newbie’s niet de meest makkelijke, dus is het zaak om eerst maar eens de tutorial te spelen. Het spel zet verschillende doelen voor de speler, en als die bereikt worden krijgt hij de mogelijkheid om te werken in bekende vakantieoorden als Val d’Isére of Aspen. Elk vakantieoord heeft een eigen moeilijkheidsgraad en prestigenorm.

Gesneden koek

Echt veel bijzonders kan er niet verteld worden over dit spel. Eigenlijk is behalve de lastige interface dit spel een open boek. Koop je goedkope spullen, dan heb je een goedkoop park van lage kwaliteit, en trek je een goedkoop publiek dat niet veel geld te besteden heeft. Het planten van een duur hotel zorgt voor duurdere gasten, maar die verwachten wel iets van je. Als de rest van bedenkelijke kwaliteit is, dan kan je het natuurlijk schudden.

Opvolger

Zoals de titel suggereert is SPM 2003 de opvolger van een eerder deel, namelijk Ski Park Manager. Bij een opvolger die als compleet nieuw spel wordt uitgebracht verwacht je eigenlijk heel veel nieuws, maar niks van dit alles. Mensen die het eerste deel uit de serie hebben kunnen beter bij deze versie uit de buurt blijven, anders zouden ze zich ernstig bekocht kunnen gaan voelen. Op een scenario-mode na is het spel bijna exact gelijk gebleven aan het origineel. Microids had de boel beter als data-disk kunnen uitbrengen, een soort uitbreiding op het eerste spel. Maar ja, er moesten natuurlijk ook centen verdiend worden.

Conclusie

Heb je het eerste deel al, dan kan je dit laten liggen. Ken je deze spel serie nog niet, en ben je een fan van het genre, dan kan je het wellicht eens proberen. Zelf had ik het na twee uurtjes wel gezien, en dat is voor een spel in dit genre een slecht teken. Heb je nog nooit een handelssimulatie game gespeeld, kies dan iets anders, er zijn veel betere games denkbaar. Kan mijn mening je nog niet tegenhouden, download dan eerst de demoversie van dit spel om nader kennis te maken.

8WEEKLY

DTM Race Driver

Artikel: DTM Race Driver

De lol die ik vroeger op consoles kon beleven met racegames is ver te zoeken. Vroeger was het allemaal lekker eenvoudig, en maakte je je gewoon druk om gas geven en remmen. Tegenwoordig moet de gamer eerst de complete auto in elkaar sleutelen voor er geraced kan worden, en dan vaak ook nog met een hypergevoelige besturing. Voor de hardcore gamer is dit misschien geweldig, maar voor iemand die gewoon ongecompliceerd wil racen is dat uitermate vervelend. Met DTM kwam daar echter verandering in: een race game met RPG invloeden.

~

Verhaal

De RPG-verhaallijn bestaat uit een verhaal dat niet bepaald overloopt van subtiliteit, en lijkt half en half gejat van Days of Thunder (je weet wel, met Tom Cruise). De hoofdpersoon, Ryan McKane ziet zijn vader tijdens een race om het leven komen door een onnodige fout van een ander. Ryan wil zich vervolgens koste wat het kost bewijzen als coureur, maar krijgt keiharde concurrentie te voorduren van zijn broer. Wacht eens even, dit lijkt ook wel wat op het verhaal van de film Backdraft, alleen gaat het nu over autoracen in plaats van de brandweer! Nou ja, het verhaal hoeft niet origineel te zijn, als het maar leuk is uitgewerkt.

LOLA cup

Het verhaal doet wat het moet doen, het trekt je dichter bij de game. Daar bovenop heeft de gamer de beschikking over een enorm aantal toernooien, wagens en circuits. Je begint als jonge coureur bij een klein team. Als je daar succes weet te halen komen de grotere teams langs om je uit te nodigen voor testritten, en kun je meedoen in meer prestigieuze toernooien. Het doel is natuurlijk het belangrijkste toernooi van allemaal te winnen, de LOLA cup. Maar voor het zover is staan je nog heel wat hete races te wachten.

Eisen

~

Het racen zelf is een verademing. In principe is het mogelijk om zo’n beetje alles af te stellen, maar je kunt ook gewoon gaan racen. Het was even oefenen, maar al snel had ik de controls in de vingers, en wist ik redelijke resultaten te boeken. De wagens sturen soepel, maar hoe beter de resultaten, hoe beter de wagen die je mag besturen. Als je bij een beter team komt moet je ook aan hogere eisen voldoen. Bij een klein team zijn bijvoorbeeld drie podiumplaatsen per seizoen ruim voldoende, maar bij de echte teams zal er gewonnen moeten worden.

Crashes

Het beeld ziet er prima uit. De speler heeft de beschikking over enkele camerastandpunten, waarvan het achteraanzicht toch wel aan te raden is. Op deze manier heb je de meeste controle over de wagen. Het leuke aan dit spel is dat een crash niet alleen invloed heeft op de wegligging van de wagen, maar ook visueel duidelijke gevolgen heeft. De brokstukken vliegen er soms vanaf! Deuren klapperen, kofferbakjes vliegen open, ruiten springen aan diggelen. Dit is in veel racegames wel eens anders geweest.

Conclusie

DTM Race Driver is een prima racegame. De career modus is erg verslavend, en zorgt ervoor dat het spel regelmatig uit de kast gehaald zal worden. Maar ook voor een ‘gewoon’ potje head to head-racen kan je met dit spel prima uit de voeten. Voor de gewone gamer is dit zeker aan te raden vanwege de laagdrempelige moeilijkheidsgraad. Maar ook de racefanaat zal hier zeker de nodige lol aanbeleven. Voor nu mijn favoriete racegame op de PS2.

Film / Films

The Life of David Gale

recensie: The Life of David Gale

Een origineel thema is het niet, de omstreden doodstraf. Er zijn genoeg films over gemaakt. En al is David Gale misschien niet de beste, toch is de film de moeite waard om te zien. Regisseur Alan Parker heeft zijn best gedaan en met deze acteurs kun je de 130 minuten durende film met gemak uitzitten.

~

Het verhaal draait uiteraard om David Gale (Kevin Spacey), een toegewijde vader, geliefde professor en gerespecteerd tegenstander van de doodstraf. Zijn wereld komt op zijn kop te staan als een studente hem beschuldigt van verkrachting. Gale raakt zijn baan, vrouw en kind kwijt en belandt in de goot. Het drama wordt nog erger als hij wordt verdacht op de moord van zijn collega-activiste en tevens beste vriendin Constance Hallaway (Laura Linney). Drie dagen voor de executie besluit hij een exclusief interview te geven aan journaliste Bitsey Bloom (Kate Winslet) van News Magazine. Bloom krijgt elke dag twee uur de tijd om met Gale te praten. In de film krijg je door drie flashbacks, die soms te lang duren, een beeld van hoe het zover heeft kunnen komen dat Gale nu in Death Row is terecht gekomen.

Thriller

~

De journaliste is allesbehalve slim, want zeg nou zelf: als je elke dag maar twee uur de tijd hebt om met een man te praten voordat hij zijn laatste lucht zal uitblazen, dan laat je het toch niet aankomen op de laatste paar uur van zijn leven. Toch?! Maar natuurlijk komt het daar wel op neer. Gale weet het vertrouwen van Bloom te winnen die daardoor gaat twijfelen aan zijn onschuld en op onderzoek uitgaat. Naar deze duidelijke spanningsboog wordt de hele film toegewerkt en dat maakt de film naast een drama ook een thriller.

Verrassing

Uiteraard begeeft de auto van deze slome journaliste het op het cruciale moment – een typisch geval van een cliché dat veel mooier ingevuld had kunnen worden. En dat is nog niet eens het enige cliché in de film. Jammer is dat, want je zit het ene moment op het puntje van je stoel, terwijl je even later denkt, ‘oké, laat maar’. Toch is er nog een kleine verassing voor de kijker weggelegd op het eind, nadat je denkt dat de film is afgelopen.

Slachtoffer

Alhoewel Kate Winslet haar rol aardig speelt, wordt de film gemaakt door Spacey, die gewoon zijn ding doet. Al wekt hij wel vanaf het begin teveel sympathie, waardoor je al aanvoelt waar het verhaal naartoe gaat. Een compliment ook zeker voor actrice Laura Linney, die haar rol als activist en slachtoffer goed weet neer te zetten.

Meeslepen

Het verhaal is fictief, maar na de film ga je je toch wel even afvragen hoe dat zit met die doodstraf. Is het wel rechtvaardig? Maar al hoopten de filmmakers misschien dat je er langer over na zou denken, ze zijn er toch niet helemaal in geslaagd. Het is gewoon een verhaal waarbij je de rechtsgang mist om er dieper over na te denken. Toch is dat niet echt nodig om deze film te gaan zien en je te laten meeslepen door het leven van David Gale.

Muziek / Album

IJzersterk persoonlijk statement

recensie: Tom McRae - Just Like Blood

Na iets meer dan veertig minuten knijp je jezelf even in je wang en dank je God of wie dan ook voor feit dat muziek zo mooi kan zijn. Eigenlijk kan ik het hierbij wel laten, wat betreft mijn bespreking van Just Like Blood, het nieuwe album van Tom McRae.

~

Deze Engelsman heeft namelijk een absolute droomplaat gemaakt. Een tijdloos album vol kleine, ingetogen liedjes. Zonder veel afwisseling in tempo of sfeer, maar met een voortdurende opbouw van spanning en emoties. Een zeer compact meesterwerkje, gedomineerd door een geweldige productie en een subtiele afwisseling van instrumentatie.

Retoriek

Om nog maar te zwijgen over de prachtige vocalen van deze pas 28-jarige singer/songwriter. Zijn stem wordt gekenmerkt door een soort oprechte twijfel. McRae is behoorlijk politiek en sociaal geëngageerd en dat is te horen. Bijvoorbeeld wanneer zijn twijfel ineens omslaat in zelfvertrouwen in Karaoke Soul, waarin hij kritiek lijkt te hebben op de valse retoriek van de grote wereldleiders, met name van zijn eigen prime-minister Blair, die een kopie van George W. Bush is geworden. Cos you’re talking rock ‘n’ roll // walking karaoke soul // I can see you desperate to please // let met treat you for your disease.

Menselijkheid

~

Just Like Blood is absoluut geen vrolijk album. Het is een plaat gemaakt door iemand die vraagtekens zet bij grote onderwerpen als het leven, de liefde en de maatschappij en die daarbij zichzelf niet spaart. In een interview dat pas in Muziekkrant Oor werd gepubliceerd drukt McRae het zelf het beste uit:

“En trouwens: mijn teksten mogen somber zijn, tegelijkertijd zijn ze ook hoopvol. Het is nooit één emotie, maar een mix van allerlei gevoelens. En dat is toch ook waar een mens uit bestaat.”

Een echt oprechte luisteraar zal zijn kippenvel dan ook, puur uit menselijkheid, niet kunnen bedwingen bij het luisteren naar de subtiele echo in Overthrown, het prachtige refrein van Mermaid Blues of het gehele You Only Disappear. En dit zijn slechts enkele hoogtepunten op een briljant album.

Persoonlijk statement

Zonder op welke manier dan ook uit effectbejag muzikaal uit de band te springen en de spanning kunstmatig hoog te houden, heeft Tom McRae zich met een fantastisch, doch geenszins pretentieus album op de internationale singer/songwriter-landkaart gezet. Just Like Blood is een eerlijk, ijzersterk persoonlijk statement. Een teken van lef. Gezien zijn jonge leeftijd kunnen we in de toekomst vast nog veel van McRae verwachten. In de tussentijd… nou ja, zie de eerste zin van dit artikel.

Link:

Tom McRae.com

Boeken / Achtergrond
special:

De Grote 8WEEKLY Boekenweekquiz

Als je over boeken praat, is het niet voldoende om te zeggen dat je het “erg mooi” vindt. Wie zijn neus in literatuur steekt, moet kunnen meepraten. Over stijlfiguren, grootse en alomvattende thema’s in een klein werkje en meer van dat soort dingen. Maar in letterenland schuilt de grootste waardering toch wel in het kennen van kleine feitjes. Wist jij dat die ene schrijver die andere ooit een bloedneus heeft geslagen, en waarom?

~

Als je nu precies weet waar dit over gaat, dan is dit een quiz voor jou. Gevuld met onnodige maar vermakelijke weetjes over boeken, schrijvers en dood. Veel succes!

1.

Hier ligt Poot:
Hy is dood.

Wie is het negentiende-eeuwse brein achter dit bondige grafschrift?

Piet Paaltjens (François Haverschmidt)
Hildebrand (Nicolaas Beets)
De Schoolmeester (Gerrit van de Linde)

2.

Een van de bekendste romans van Marcellus Emants is ‘Een nagelaten bekentenis’. Zelfs degenen die het boek niet gelezen hebben kennen de befaamde eerste zin: Mijn vrouw is dood en al begraven. Hoe gaat het verder?

Ik ben alleen in huis, alleen met de twee meiden.
Dus ben ik weer vrij; maar wat baat me nu die vrijheid?
Ik heb haar vermoord.

~

3.

Een bekende mythe over liefde en dood is die van Orpheus en Eurydice. De geniale muzikant Orpheus wil trouwen met de mooie Eurydice, maar op de dag van hun huwelijk wordt zij gebeten door een slang. Orpheus is zo bedroefd over haar dood dat hij haar uit het dodenrijk gaat halen. Hij mag haar meenemen van de dodengod Hades, op voorwaarde dat hij niet achterom kijkt om te zien of Eurydice wel volgt. Hij kijkt stiekem toch en zijn geliefde glijdt terug in het dodenrijk om er nooit meer uit te komen. Zo eindigt het verhaal, maar hoe komt Orpheus aan zijn einde?

Hij stort zich van een hoge rots omdat hij niet zonder Eurydice kan leven.
Hij wordt verscheurd door wilde dieren en vrouwen die betoverd raken door zijn muziek.
Hij maakt zulke melancholieke muziek dat hij sterft van verdriet.

4.

Pieter Nicolaas van Eyck dicht over een tuinman die schrikt. Maar waarvan?

Vanmorgen ijlt mijn tuinman, wit van schrik,
Mijn woning in: “Heer, heer, één ogenblik!
Ginds in de rooshof, snoeide ik loot na loot,

en toen ik omkeek, zag ik Uw vrouw daar bloot!”
tot ik plots een musje vond: het arme dier was dood.”
toen keek ik achter mij. Daar stond de Dood.”

5.

Gisteren was ze den geheelen dag onrustig geweest en had haar bedorven maag en ziek lichaam rondgesleept door den zolder; maar nu bleef ze stil, wilde niets eten of drinken; suffend zonder slapen zat ze kleintjes, soms met lustelooze oogen kijkend naar mijn bewegen.

In een bekend kort verhaal van Jacobus van Looy, schilder en schrijver, vertelt hij over de ziekte en dood van een dierbare. Wie is dat?

Zijn vrouw
Zijn dochter
Zijn poes

6.

Alleen een dode schrijver kan tot waarlijk grote hoogten stijgen. Wat hebben Ernest Hemingway, Menno ter Braak en Virginia Woolf gemeen?

Ze pleegden alledrie zelfmoord
Ze verdronken alledrie
Ze stierven alledrie aan voedselvergiftiging

7.

Geen literatuur zonder symboliek. Vogels staan voor vrijheid, regen voor neerslachtigheid en glasgordijnen voor truttigheid. Ook de dood heeft zo z’n symbolen. Welke?

de kleur zwart, olijfbomen, spiegels
zandlopers, schedels, peterselie
gieren, water, de lelie

8.

~

Op 5 maart 1941 las de dichter Jan Campert de bekendmaking van doodvonnissen van een groep verzetsstrijders en stakers van de Februaristaking. Het trof hem zo, dat hij een lang protestgedicht schreef. Hoe heet dit gedicht?Een cel is maar twee meter lang
en nauw twee meter breed,
wel kleiner nog is het stuk grond,
dat ik nu nog niet weet,
maar waar ik naamloos rusten zal,
mijn makkers bovendien,
wij waren achttien in getal,
geen zal den avond zien.

De achttien dooden
Het vuurpeloton
Klokslag twaalf

<?

} else {

if($een == ‘c’ && $twee == ‘a’ && $drie == ‘b’ && $vier == ‘c’ && $vijf == ‘c’ && $zes == ‘a’ && $zeven == ‘b’ && $acht == ‘a’) {

?>

Gefeliciteerd!

Naast de VPRO-literaire-fragmenten-quiz en de boekenweektest is dit het derde vragenspelletje dat je foutloos hebt beantwoord. Gefeliciteerd. Je wint niets. Al die kennis, al die literatuur helpt je niets.
De vraag die literatuurwetenschappers, schrijvers en critici al eeuwenlang bezighoudt luidt: “wat is het belang van literatuur?” Boekenweekgeschenkauteur Ronald Giphart stelt de rhetorische wedervraag: “Wat is het belang van een gekookt ei?” Wie het weet mag het zeggen.

Een gekookt ei is er om op te eten.
Een gekookt ei is er, net als een slak, om zout op te leggen.
Laat ik daar een nieuwe rhetorische wedervraag op stellen: waartoe zijn wij op aarde?

<?

} else {

?>

Niet goed…

Zoals de laatste woorden van James Joyce diepe wanhoop uitdrukten: “Begrijpt niemand het dan?” Je bent een schande voor de literatuur. Beperk jij je voortaan maar tot Tom Clancy of Appie Baantjer. Tsk tsk tsk.

Je kunt het natuurlijk altijd nog een keer proberen… Wie weet bereik je de volgende keer meer.

8WEEKLY

Schedels met bier

Artikel: Highland Warriors

~

Je kunt tegenwoordig niet genoeg uitkijken, voor je het weet struikel je weer over een RTS game. Deze gaat over de Schotse strijd uit de tijd van Braveheart. Hoe moet ik hier in godsnaam een hele recensie over volschrijven? Ten slotte heb ik nu eigenlijk alle relevante info gegeven, en zou ik zo kunnen doorgaan naar de conclusie. Laat ik toch maar even een serieuze poging doen om iets meer over dit spel te vertellen.

RTS

Waarom men tegenwoordig denkt dat RTS de ultieme strategievorm is weet ik niet. Als je zegt dat je van strategie-games houdt, dan denkt iedereen meteen dat je een fan bent van Command en Conquer of iets dergelijks. Ik ben eigenlijk nooit een enorme fan van het RTS-genre geweest, geef mij maar turn based strategie, zoals bijvoorbeeld Civilization of Heroes of Might and Magic. RTS is mij te rommelig, te gehaast, en te veel stupide geklik.

Schedels en Voltaire

De schotten in High land warriors zien er vrij stupide uit. Niet qua graphics, want die zijn uitstekend verzorgd in dit spel. Maar de Schotse clans zijn allemaal een soort wildemannen die bier uit de schedels van hun slachtoffers lopen te zuipen. Of ze dragen de overblijfselen van hun slachtoffers aan hun riem. Er ziet in elk geval geen Schot bij met wie je een aardig potje over Voltaire kan gaan zitten kletsen.

Clans

Je hebt in dit spel vier schotse clans die allemaal hun plus- en minpunten hebben. Zo is er een clan die beschikt over magische druïden, terwijl de andere clan weer een uitstekende handelsspirit heeft. Het is aan de speler om dan te kiezen welke eigenschappen hij belangrijker vindt. Vervolgens is het het gebruikelijke RTS werk. Het bouwen van molens, het onderhouden van units en het ontdekken van land. Ondertussen kan je ook nog wat Engelsen de schedel inslaan. Om daar vervolgens bier uit te drinken.

Conclusie

Het is nog een behoorlijke opgave gebleken om hier iets zinnigs over te zeggen. Er was weinig speciaals aan dit spel, behalve de prachtige graphics. Heb je al een RTS-game waaraan je veel plezier beleeft, download dan eerst de demo van dit spel om te kijken of dit wel een aanschaf waard is. Wil je graag een RTS-game proberen, en heb je iets met geschiedenis, dan is het allemaal zeker het overwegen waard. Command en Conquer blijft de koploper in het genre.

Film / Films

Path To War

recensie: Path To War

Ik ben gek op Oliver Stone. The Doors, Platoon en vooral JFK zijn meesterwerken die al jarenlang ergens bovenin mijn top twintig aller tijden staan, en ook de man zelf blijft voor mij een constante bron van fascinatie. Het audiocommentaar dat hij insprak voor de DVD van Heaven & Earth is een unieke mix van zijn uiterst gedetailleerde kennis over de Amerikaanse politiek van de twintigste eeuw en enkele zeer persoonlijke verhalen. Maar Oliver Stone heeft één minder positief punt: hij kan soms wel heel erg doordrammen.

~

Path To War, de laatste film van de legendarische regisseur John Frankenheimer (o.a. Ronin), is in feite de missende schakel tussen Oliver Stones JFK en Nixon, en het verschil tussen beide regisseurs zou zelfs mijn oma opvallen: waar Stone je om de oren slaat met verschillende filmsoorten, flashbacks en -forwards en talloze personages, vertelt Frankenheimer op bijna ouderwetse wijze een chronologisch gezien lijnrecht verhaal in stijlvolle beelden.

Sneltrein

~

De film volgt president Lyndon B. Johnson (fantastisch gespeeld door Michael Gambon, net als Anthony Hopkins een Engelsman in de rol van een Amerikaanse president) van zijn inauguratie tot zijn afscheidsrede op nationale televisie. In de tussentijd zien we hoe hij, gesteund door een groep adviseurs, de oorlog in Vietnam uit laat groeien tot een miljardenverslindende operatie die aan honderdduizenden mensen het leven kostte. Path To War laat op geweldige wijze zien dat het werk van de president van Amerika eigenlijk hetzelfde is als het besturen van een op hol geslagen sneltrein: je kunt hier en daar een wissel verzetten, maar afremmen? Vergeet het maar.

Interpretatie

Johnson wordt in de film neergezet als een wereldverbeteraar die niets liever wil dan Vietnam hulp te bieden in plaats van te bombarderen, maar die door verschillende omstandigheden en uiteindelijk foutieve beslissingen wordt gedwongen het pad naar de oorlog te kiezen, een mening waar Oliver Stone het ongetwijfeld mee oneens zal zijn. Maar in tegenstelling tot Stone, die je (overigens op sublieme wijze) met je neus op zijn eigen weergave van de waarheid drukt, biedt Frankenheimer de kijker genoeg ruimte voor eigen interpretatie en onderzoek.

Overtuiging

Path To War is daarmee een minder overweldigende ervaring dan een gemiddelde film van Oliver Stone, maar waar de film in technisch opzicht moet onderdoen voor JFK (maar goed, welke film moet dat niet?), is Path To War wat acteerprestaties betreft minstens zijn gelijke. Donald Sutherland is voortreffelijk als Johnsons “oude vriend”, de advocaat Clark Clifford, die bijna tegen wil en dank het Witte Huis wordt binnengesleept en Alec Baldwin speelt met volle overtuiging Minister van Defensie Robert McNamara, die vanwege de lange oorlog zijn idealen moet bijstellen. De rest van de cast bestaat uit vele bekende namen en nog meer bekende gezichten, met Gary Sinise als opmerkelijke uitschieter in de kleine rol van gouverneur George Wallace, die hij vijf jaar eerder ook speelde in Frankenheimers film George Wallace.

Turbulent

Helaas stierf Frankenheimer nog geen twee maanden na de TV-première van de film. Hij laat met Path To War een briljante film na die het niet alleen verdient een tweede keer te zien en daarna nog een keer, maar het ook zeker waard is een bezoek aan de bibliotheek te brengen om nog meer te weten te komen over deze turbulente periode in de Amerikaanse geschiedenis.

Film / Films

Confessions Of A Dangerous Mind

recensie: Confessions Of A Dangerous Mind

Een vleugje drama, komedie, romantiek en actie: zo is Confessions of a Dangerous Mind te omschrijven. Met opmerkelijke (bijrol-)acteurs die hun sterren al hebben verdiend, zoals Rutger Hauer, Brat Pitt, Julia Roberts, Matt Damon en Drew Barrymore. De hoofdrol wordt vertolkt door Sam Rockwell, die zijn rol niet onaardig speelt.

De film komt wat traag op gang, maar op het moment dat je bijna af wilt haken, weet hij toch je aandacht weer te trekken. En dan blijf je erbij, want dit is toch wel een bizar verhaal. Ondanks dat de vaart er zo nu en dan weer uit is, blijf je tot het eind geboeid.

Ethervervuiling

~

De film vertelt het levensverhaal van de legendarische quizmaster Chuck Barris (Sam Rockwell). Hij is de succesvolle televisieproducent van diverse ethervervuilende shows zoals The Dating Game, in Nederland ook wel bekend als Op Goed Geluk. Maar de roem verveelt hem en hij wil een nieuwe uitdaging. En die kan hij krijgen ook! Chuck wordt door de CIA gevraagd om voor hen te komen werken. Hij moet gewoon wat vijanden uitschakelen. Zijn televisiewerk wordt zijn dekmantel. De kandidaten in zijn shows winnen vakanties naar plaatsen waar hij voor de CIA mensen koud moet maken.

Verzonnen

Tijdens de film wordt er gebruik gemaakt van muziek, die meestal net dat extra sfeertje creëert. Alleen het Pink Panther-achtige melodietje onder Chucks eerst moord had wat mij betreft beter weggelaten kunnen worden. Hierdoor kan je zijn daad echt niet meer serieus nemen. Of is dat juist de bedoeling? Want de vraag is of je dit verhaal überhaupt wel serieus moet nemen. Chuck Barris heeft zelf toegegeven dat sommige delen van zijn boek waarop de film is gebaseerd, verzonnen zijn. Welke dat zijn? Dat mag je dus zelf bepalen.

Vreemde sfeer

~

Barris’ autobiografie werd tot een scenario bewerkt door Charlie Kaufman (Being John Malkovich en Adaptation) en wellicht heeft hij er ook nog een schepje fantasie bovenop gegooid. De regie was in handen van George Clooney, die met Confessions zijn goedgelukte regiedebuut maakt. De shots zijn goed gefilmd en dragen perfect bij aan de goede, vreemde sfeer van dit verhaal. Ook het acteerwerk van Rockwell is bijzonder te noemen. Hij weet sympathie bij de kijker los te peuteren, ondanks zijn werk voor de CIA. Uiteindelijk is hij ook maar een mens.

Meeslepen

Toch verdient de film het predikaat “goed” niet. Daarvoor had het verhaal sterker moeten zijn, met meer vaart en een duidelijke keuze tussen de verschillende genres waarin de kijker nu vermaakt wordt. “Best aardig” is een betere benaming. Het verhaal is apart en het oog krijgt genoeg te zien. Dus laat je gewoon meeslepen door de fantasie en vermakelijkheid in deze film!

Muziek / Achtergrond
special:

Interview: Whipster

Bij binnenkomst in het huisje van Whipster-zanger/gitarist Peter van der Heide in de Groningse rivierenbuurt valt mijn oog meteen op de Vera-poster aan de muur. Een concertaffiche van de illustere J. Mascis met Whipster als voorprogramma. Later blijkt, als ook drummer Marinus de Lange is aangeschoven, dat Mike Watt die avond eveneens meespeelde. Lachend vertellen de heren hoe verschrikkelijk dronken Watt die avond was. En hoe ze hem aanspoorden om toch maar te gaan slapen.

~

Nee, je kunt Whipster moeilijk als een beginnend, onervaren bandje bestempelen. Hoewel het officiële debuutalbum Strange pas in 2002 uitkwam, bestaat de band al sinds 1995. De huidige bezetting betaat uit Peter van der Heide, Marinus de Lange, bassist Henk Drent en vaste gastgitarist Rudy Lentze. Whipster heeft al die jaren ervaring gekanaliseerd in hun briljante, enorm positief ontvangen debuut.

Positief

Op de vraag of ze, nu er meer opgetreden gaat worden, nog iets hebben gehad aan al die aandacht wordt positief geantwoord. Van der Heide vindt dat het spelen er door al die goede recensies makkelijker op wordt. De mensen zijn beter bekend met Whipster. De Lange ziet al die aandacht meer als een referentie, een bevestiging van het kunnen van de band.

Vijfhonderd

~

Die bevestiging is ook terug te vinden in de verkoopcijfers. Inmiddels verkocht Whipster al vijfhonderd exemplaren van Strange. Dat is veel meer dan werd verwacht, vooral gezien het feit dat er eigenlijk nog maar weinig optredens zijn geweest. De platenbaas van My First Sonny Weissmuller Recordings had gezegd dat er hooguit tweehonderd exemplaren verkocht zouden worden. Het album is dus nu al een groot succes voor de band.

Onterecht

Het is alleen jammer dat de muziek zo weinig op de radio wordt gedraaid. Radio 3 heeft bijvoorbeeld nog helemaal geen aandacht aan Whipster besteed. De Lange vindt dat onterecht:
“De mensen vinden het mooi, dan moet je het toch ook draaien. In België en Denemarken doen ze het wel, waarom in Nederland dan niet? Zelfs Donna Summer komt binnenkort in Club Lek.”
Dat van Donna Summer vindt Van der Heide wel grappig, maar hij zou Whipster toch ook wel een kansje geven.

In hypnose

De band werkte in totaal twee jaar aan Strange. Het opnameproces zelf duurde echter in totaal hooguit twee weken. Iedere keer een sessie van twee of drie dagen. Het album werd opgenomen door de vorig jaar overleden producer Jan Heddema, die tijdens de opnamen al ziek was. Zijn invloed was groot. Ze zien hem nog zo in hypnose achter zijn orgel zitten, nadat hij had besloten dat er een orgelpartij moest worden toegevoegd aan het voor een zestienjarig meisje geschreven nummer Together Alone (aka song for Marije). Alleen de zeven nummers op de plaat werden opgenomen. Ideeën werden stapje voor stapje ingevuld en uitgewerkt bijvoorbeeld door het toevoegen van Heddema’s orgel of een accordeon zoals in You are not her and I miss you.

Geen zanger

Een recensent zag de onnadrukkelijke vocalen op Strange als een minpuntje. Van der Heide weet heel goed dat hij geen zanger is. Toch is hij zeer tevreden over het resultaat. De zang en de teksten zijn zeker erg belangrijk. Intonatie is belangrijker dan een mooie stem. “Een stem is ook een soort instrument, een extra mogelijkheid om gevoel neer te zetten.”
De Lange benadrukt dit door te zeggen dat een woord of een klank alleen al een gevoel neer kan zetten. In feite spreken de gitaarpartijen van Van der Heide meer dan zijn teksten. In tegenstelling tot de echte zangers, bij wie de stem belangrijker is.
Van der Heide: “Op een gegeven moment heb je wel door waar je goed in bent, dat ga je uitbuiten. Dat geldt zowel voor de zang als de gitaar. Dit soort nummers komen eruit en daar zijn we dus goed in. Dan kun je wel gaan zeggen dat we dingen ook zo of zo zouden kunnen doen, maar dat hoeft helemaal niet. Wat je doet moet je goed doen en niet half.”

Bagger

De Lange verwondert zich over waar een nummer nu eigenlijk vandaan komt: “Je bent met zijn allen en dan onstaat er iets. Het is er opeens. En waarom klinkt het zo, en niet anders?”
Van der Heide: “We gaan niet zitten van zo gaan we het doen. Wanneer we gingen opnemen moest ik soms ’s ochtends nog een tekst afmaken. Ik houd van deadlines. Als ik morgen een nummer moet opnemen komt er morgen wat uit. Dan leef je naar zo’n moment toe. Ik kan hier met de akoestische gitaar gaan zitten spelen maar dat wordt nooit wat. Dan komt er niet meer dan bagger uit. Met zijn drieën heb je het geluid waar het om draait.”

Sfeer

De teksten worden altijd pas geschreven nadat het nummer instrumentaal is afgerond. De tekst van het prachtige Dead Quiet past geweldig bij de muziek.
De Lange: “Dat nummer was eigenlijk instrumentaal al heel erg mooi. Het ademt een bepaalde sfeer uit, dan zal die tekst wel aansluiten bij die sfeer. Peters teksten worden geïnspireerd door hoe een nummer is geworden.”
Van der Heide: “Op een bepaalde plek is ruimte om te zingen en naarmate het moment dichterbij komt bedenk ik de tekst. Vaak is dat al snel genoeg, er is niet veel tekst op het album.”

Zwaarmoedigheid

Die paar teksten zijn wel heel persoonlijk en vaak niet zo vrolijk. Er is wel eens geschreven dat die neerslachtigheid te maken heeft met de dood van Jan Heddema. Dat is echter onmogelijk, omdat het album al af was toen Heddema overleed. Van der Heide: “Anderhalve week voor zijn overlijden hebben we naar het resultaat geluisterd en we besloten dat het af was.”
Toch klinkt het album heel zwaarmoedig. Van der Heide: “Ik ben niet zo vrolijk. Jan was ziek dus die was zeker niet vrolijk. Ik ben gewoon een beetje zwaar op de hand. Wel in balans hoor, maar deze muziek komt er nou eenmaal uit. Ik kan me niet voorstellen dat mensen die carnavalskrakers zingen altijd vrolijk zijn. Ik houd van een ander soort muziek.”

Het is ook juist die zwaarmoedigheid die Strange zo de moeite waard maakt. De Lange: “Iedereen heeft toch dat gevoel. Als je lol wilt dan zet je maar een andere plaat op.” Van der Heide: “We hebben wel bewust gekozen. Als het een downerplaat wordt dan wordt het maar een downerplaat. Het is mooi dat als je je zo voelt, dat je dan aan onze plaat denkt. Wanneer je de balans zou verstoren dan zou dat effect verdwijnen. Door die balans kan de plaat er boven uitstijgen zoals die er door de grote aandacht boven uitgestegen is. Mensen weten dat Strange bestaat en dat is het belangrijkste.”

Link:

Whipster.nl