Film / Films

Struikelend een relatie in

recensie: Along Came Polly

In There’s Something About Mary wilde Ben Stiller Cameron Diaz aan de haak slaan. Dat leidde tot hilarische verwikkelingen, waarin Diaz de show stal. Stiller heeft ook daarna weinig liefdesgeluk op het witte doek gehad. Als er al een meisje was, liep de relatie door allerlei oorzaken meestal op de klippen. In Meet The Parents wordt hij bijvoorbeeld als aanstaande schoonzoon getest en zwaar op de proef gesteld door zijn aanstaande schoonvader Robert de Niro. In Along Came Polly is hij de helft van een nieuw liefdeskoppel. Opnieuw maakt het meisje (Jennifer Aniston) de keuzes en volgt hij struikelend.

~

Het verhaaltje van deze romantische komedie is simpel. Reuben Pfeffer (Ben Stiller) berekent risico’s. Hij werkt voor een verzekeringsmaatschappij en voert de voor- en nadelen van te verzekeren bedrijven in door de levensstijl van de directeuren aan een analyse te onderwerpen. Hij gebruikt daarbij computerprogramma’s en is een succesvol analist. Reuben heeft zijn eigen American Dream bijna gerealiseerd. Een leuke vriendin, waardering op zijn werk, hij gaat trouwen en heeft een mooi huis gekocht.

Twintig soorten urine

~

Privé probeert Reuben zo weinig mogelijk risico’s te lopen. Een bakje nootjes in een bar is hoogstwaarschijnlijk door veel ongewassen handen na toiletgebruik aangeraakt en zou twintig soorten urine kunnen bevatten. Hij speelt op safe en eet geen nootjes. Zijn bruid is een meisje waar niets aan te winnen, maar ook niets aan te verliezen valt, denkt hij. Tijdens de huwelijksreis naar een exotisch eiland gaat het echter mis. Reuben heeft berekend dat duiken risico’s inhoudt. Hij geeft liever de gehuurde suite sfeer, om zijn nieuwe vrouw in een romantische omgeving voor het eerst mee naar bed te kunnen nemen. Zijn vrouw deelt echter met de duikinstructeur een ander bed. Reubens wereld is ingestort. Maar dan is er Polly, in alles de tegenpool van Reuben. Ze is avontuurlijk, eet nootjes in elke bar en het is maar zeer de vraag of ze haar handen wast na toiletbezoek. Reuben is eenzaam en verdrietig en natuurlijk voelt hij zich aangetrokken tot Polly. De verschillen tussen Reuben en Polly liggen er zo dik bovenop, dat het wel moet leiden tot komische situaties…

Neuken met zwemvliezen

Echt leuke momenten zijn er echter te weinig in Along Came Polly. Reuben met zijn smetvrees in de harige, bezwete buik van een tegenstander op een basketbalveldje is leuk. De natte scheet van vriend en getuige bij het huwelijk Sandy (Philip Seymour Hoffman in een leuke bijrol) is vermakelijk. De perikelen rond de duikinstructeur zijn voorspelbaar – neuken met zwemvliezen – maar goed voor een glimlach.

Ranzig

De magere acteerkwaliteiten van Stiller vormen het grootste probleem in Along Came Polly. Aniston en Hoffman zetten goede eendimensionale karakters neer. Om de smetvrees van Reuben valt echter nauwelijks te lachen. Hij lijkt ook geen interesse te hebben in meisjes. Hij is zo bezig met zijn eigen tics, met leuk zijn, dat het voor de andere acteurs een klein kunstje is de show te stelen. Stiller scoort als enige een onvoldoende.
Voor de anderen geldt wat een komedie als Along Came Polly probeert te zijn: voorspelbaar, af en toe prettig ranzig, maar op de juiste momenten grappig. Along Came Polly is amusement en af en toe goed voor een glimlach.

Theater / Voorstelling

Gokken met hart en ziel

recensie: Nationale Toneel - Poker

De acteurs stappen het toneel op, het spel kan beginnen. Maar het verslavende potje poker van die avond zal nog een tijd op zich laten wachten. De pokertafel zal pas tevoorschijn komen als iedereen netjes is geïntroduceerd. De spanning wordt opgevoerd tot je brandt van verlangen naar die kaarten op het groene, keurig gestreken tafelkleed. Ze spelen: Dealer’s choice.

~

Dat is tevens de oorspronkelijk titel van Poker, dat door Engelsman Patrick Marber werd geschreven in 1995. Het was zijn eerste toneelstuk en het was direct een groot succes, dat daarna overschaduwd werd door zijn tweede theaterstuk Closer. Toneelgroep Amsterdam speelde dat in 1998 en dit jaar wordt het verfilmd met Julia Roberts en Jude Law.

Gamblers Anonymous

~

Poker is voor het eerst in Nederland op het toneel te zien en gaat onder meer over verslaving aan het kaartspel. Marber heeft zijn eigen ervaringen in het stuk verwerkt. Ooit verloor hij op een avond bij het pokeren 10.000 pond en was zijn vader zijn redder in nood. Schrijven over zijn gokverslaving leek hem een betere methode om ervan af te komen dan een bezoek aan de Gamblers Anonymous. Godzijdank, want dit hadden we niet willen missen.

Geconcentreerd

Het stuk speelt zich af in een restaurant. Elke week spelen de werknemers van het restaurant, hun chef en zijn zoon in de kelder vol overgave een potje poker. Voorafgaand zijn gesprekken te volgen in de eetzaal en in de keuken. Daarbij moet je goed opletten, omdat de discussies soms dwars door elkaar lopen. Extra concentratie van de acteurs wordt hier wel verwacht. En dat krijgt regisseur Antoine Uitdehaag ook. Zijn cast is bijzonder geconcentreerd bezig en dat komt de kwaliteit en de snelheid van het stuk ten goede.

Verlangens

Degene die eruit springen zijn Stephen (Lou Landré), de baas van het restaurant, die zich nog net kan beheersen maar steeds op het punt staat uit zijn vel te springen, en de spring-in-het-veld ober Flipper (Bob Schwarze). Het zijn twee extremen die goed worden neergezet. De overige vier acteurs zijn iets minder duidelijk neergezet, maar desalniettemin een genot om naar te kijken en luisteren. Eén ding wordt duidelijk in de loop van het verhaal: alle personen hebben zo hun eigen problemen. En ergens in de kaarten moet de sleutel zitten voor hun leven, hun carrière, hun huwelijk, hun verlangens en zelfs hun dood.

Vondst

Als het moment aanbreekt dat het spel gespeeld kan worden en er een vreemdeling aanschuift, is de spanning voelbaar. De spanning waar de hele tijd (eigenlijk net iets te lang) naar toegewerkt is, maar waar je je dan pas op dat moment van bewust bent. Als toeschouwer word je meegenomen in het spel, doordat de tafel ronddraait: een geweldige vondst!

Trots

Na het zien van dit stuk moet je me nog steeds niet vragen hoe je nou poker speelt en wat bepaalde termen inhouden, want daar zijn talloze boeken over volgeschreven. De opzet is gelukkig hier ook niet geweest om de kijker zoveel mogelijk over het spel te leren; ook als leek is het prima volgen. Door de achtergronden van de personages en de manier waarop er gespeeld wordt, begrijp je wel de verslavende werking van het spel. Leg daar elk persoonlijk verhaal bovenop en je krijgt een mooi, psychologisch, spannend en komisch verhaal. Het Nationale Toneel mag trots zijn op Poker.

Poker toert nog tot en met 15 mei 2004 door Nederland.

Muziek / Album

Duisterheid troef

recensie: Moly - It Rained, but we Cheered EP

.

Moly laat er in vanaf het begin geen gras over groeien. De band staat zichzelf geen rustig nummer toe, om lekker warm te spelen of de luisteraar te laten wennen aan hetgeen ze brengen. Moly duikt meteen in het diepe en pakt de luisteraar vlak na de eerste nanoseconde bij de kop en gunt hem geen enkele mogelijkheid om de plaat af te zetten. De band moet ook wel, want het heeft maar vierentwintig minuten om te laten horen waar ze het om gaat. En het gaat bij Moly om de meest duistere vorm van postrock.

Doorgedraaid

Dat duistere begint al bij het eerste nummer, The Things I Could Do To You With A Coathanger. In zes minuten wordt met behulp van muziek de inspiratie aangewakkerd, de inspiratie om iemand iets gruwelijks aan te doen met een kleerhanger. Het nummer begint waar een band als Mogwai pas na drie minuten mee zou beginnen. Alle instrumenten brengen bij aanvang het beste van hun kunnen en je ziet in je verbeelding iemand achtervolgd worden door een doorgedraaide gek. En deze beelden, in verschillende al dan niet gruwelijke varianten blijven gedurende het nummer langskomen.

Geen hoge verwachtingen

Je verwacht niet dat Moly over dat eerste verbazingwekkende nummer heen kan komen. Je verwacht dat je rustig richting de rugleuning kunt schuiven en vervolgens kunt gaan denken wat je ’s avonds zal gaan eten. Maar het tweede nummer, met de al even zo zonnige titel Cut Me Mick gunt je opnieuw weinig verpozing. Hoewel dit nummer ietwat trager op gang komt, heeft het een eruptie die zijn weerga niet kent. Zo’n zelfde soort eruptie wordt uiterst lang uitgesteld tijdens het derde nummer. Hierbij kletst er iemand met behulp van een stemvervormer en vage geluiden een aantal rare teksten door de muziek heen, wat het tot een heel spooky geheel maakt. Het vierde nummer is, zoals de titel aangeeft, het meest rustige van de plaat. Mild Heart Attack #3 breidt het geluid van de Mogwai uit naar het ding waaraan men Godspeed zou kunnen herkennen.

Heerlijk duister

Moly heeft nauwelijks de lengte van de plaat nodig om de luisteraar te overtuigen. It Rained, But We Cheered barst namelijk van spanning, onrust en opwinding. Met vier nummers laten ze meerdere postrockers verbleken en worden verscheiden liefhebbers verblijd. Heerlijk duistere EP, heerlijk duistere muziek en verder geen woorden meer aan verspillen, want woorden verspillen doen de heren van de band ook niet.

Theater

Gortdroge integratiehumor

recensie: Najib Amhali - Veni vidi vici

.

~

De acteursopleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht legde de basis voor de carrière van Amhali. Het is dus niet verbazingwekkend dat hij via zijn opleiding werk vond met series als Pleidooi en films als Baby Blue, Jezus is een Palestijn en Shouf Shouf Habibi. In 1998 won hij echter met Vol = vol het Leids Cabaret Festival en begon voor hem de cabaretcarrière definitief vorm te krijgen. Na Veni vidi vici heeft hij inmiddels nog twee shows gemaakt, Free Fight en het nieuwe Most Wanted. Deze laatste show is voor 2004 al overal uitverkocht.

Op stoom komen

Een brede lach kenmerkt het soort cabaret van Amhali het best. Het is echt het soort grappenmaker dat je bijvoorbeeld ook op een avond in de kroeg tegen kan komen. Hij vindt het duidelijk leuk om samen met het publiek een feestje te bouwen. Wel komt snel naar voren dat hij erg op stoom moet komen in het begin van zijn show. Pas later lukt het hem ook om zijn deels gortdroge humor op de goede manier te laten landen. In het begin komt het daardoor wat flauw over, hoewel om eenzelfde grap later door de hele zaal gelachen wordt. Pas aan het einde van de show heeft hij mij, en zo te horen de hele zaal in Den Bosch met mij, onder de bank van het lachen gekregen.

Afstandelijke camera

Het beeld van de dvd Veni vidi vici is op zich goed, hoewel de achtergrond wel af en toe dreigt te gaan flikkeren. Ook is de cameravoering over het algemeen een beetje saai. Als ik een theaterstuk of -optreden thuis moet bekijken, dan wil ik af en toe ook graag eens een close-up van Amhali zien. Nu zijn er eigenlijk twee basis camerastandpunten van waaruit ik de cabaretier eigenlijk steeds op de zelfde afstandelijke manier in beeld te zien krijg.

Vol = vol, dus kom op tijd

De dvd is stevig opgezet en de hele show is integraal opgenomen. Bovendien staat de eerste show van Amhali Vol = vol (dus kom op tijd) als bonus op de dvd. Deze show van een half uur is duidelijk de basis voor Veni vidi vici geweest, maar Vol = vol is qua humor een stuk sterker dan de show die het hoofditem is van de dvd. Eigenlijk zitten alle sterke punten van Veni vidi vici hier ook al in, maar dan in een half uurtje. Een fantastische bonus dus.

Uitstekend debuut

Amhali wist mij anderhalf uur lang uitstekend te vermaken. Hij komt in het begin een beetje moeilijk op gang, maar weet dit uitstekend te herstellen. Hij is vaak erg droog, maar ondanks dat ik niet in de zaal zat, wist hij met toch voor zijn humor te winnen. Daarbij heeft deze dvd nog een volwassen bonus van een half uur. Een mooi dvd-debuut van Amhali dus. Gelukkig kan ik hem nu thuis bekijken, want in het theater wordt dit het komende jaar een onhaalbare kaart.

Muziek / Album

Meer van hetzelfde

recensie: The Stranglers - Norfolk Coast

Herinner je je Stiltskin nog? Net na het hoogtepunt van de grunge, zeg 1994, werd de markt overspoeld met ‘grungige’ bandjes, meestal behept met niet meer dan een paar fragmenten inspiratie en zeker niet meer dan één CD in het vooruitzicht. Zo ook onze vrienden van Stiltskin, die best een aardige plaat afleverden en zowaar met ‘Inside’ nog een hitje scoorden, maar bij wie vooral het meedogenloos teren op de grungegolf duidelijk werd.

~

En zelfs daar waren ze niet oorspronkelijk in. The Stranglers hadden precies dezelfde truc namelijk al uitgehaald vlak na de eerste spasmen van de punk. The Stranglers begonnen in 1974 als Londense club band en liftten vrolijk mee met de punkgolf toen die over hen heen kwam in 1976. In alle eerlijkheid moet je zeggen dat dat voor wel meer vooraanstaande punkbands gold, met The Clash voorop. Maar waar die laatste groep de woede van de punk ook uitdroeg, kon je dat van The Stranglers niet echt zeggen. Albums als Rattus Norvegicus en No More Heroes speelden weliswaar stilistisch in op punkthema’s, maar verkondigden nooit de revolutie zoals The Clash of The Sex Pistols dat konden doen.

Dertig jaar

Die tactiek legde de drie Britten en een Fransman echter geen windeieren. Tussen 1977 (No More Heroes) en 1984 (Peaches) scoorden The Stranglers de ene hit na de andere, met als toppunt ‘Golden Brown’ in 1982. Het ene na het andere album werd uitgebracht, met eigenlijk altijd dezelfde klank. Toch bleken The Stranglers duurzamer dan bijna elke andere punkband: met Norfolk Coast, plaat nummer 15, worden dertig jaar volgemaakt. Echter zonder Hugh Cornwell, de frontman van het eerste uur. Die hield het in 1990 voor gezien, en het lot van The Stranglers in de afgelopen vijftien jaar heeft wel duidelijk gemaakt dat zijn vervangers John Ellis (gitaar) en Paul Roberts (zang) niet van hetzelfde kaliber waren als Cornwell.

Zelfingenomen

Deze plaat is wel aangeduid als een come-back van The Stranglers, maar dat lijkt een wat al te vriendelijk oordeel. Afgezien van een paar technische details kun je hem voor willekeurig welke Stranglers-CD uit de jaren negentig inwisselen en dat is tegelijkertijd de kracht en de zwakte van deze muziek. De vaste schare aanhangers zal ongetwijfeld tevreden in de huiskamer luisteren, maar het valt niet te verwachten dat deze CD de belangstelling voor The Stranglers gaat vergroten. Maar je moet het ze nageven: de plaat klinkt nergens zelfingenomen of ingeslapen en dat is een hele prestatie als je al twintig jaar min of meer dezelfde sound produceert.

Overbezet

Ongeïnspireerd klinkt het wel, met slechts een paar uitzonderingen. Slechts incidenteel wordt uit een ander vaatje getapt (‘Sanfte Kuss’) en dat is dan ook meteen een heel frisse afwisseling van het nogal overbezette geluidsbeeld dat meestal de boventoon voert. Maar je ziet de band er zo nog veertien van dit soort albums uit gooien. En dat is het dan eigenlijk ook wel. Geen verrassingen, wel kwaliteit. Als je The Stranglers toch al in de kast had staan en je wilt meer van hetzelfde, zul je je er geen buil aan vallen. Maar persoonlijk gooi ik London Calling maar weer eens in de speler.

Film / Films

Op zoek naar een visje

recensie: Finding Nemo

.

~

Gek genoeg wel, ja. Want de kracht van Finding Nemo zit hem niet in zijn eenvoudige verhaaltje, maar in de grappige details, de universele thematiek en uiteraard de verbluffende beelden. Iedereen, of je nu kind bent of een kind hebt (of allebei), zal iets herkennen in de zorgzame (lees: neurotische) vader Marlin (met de stem van komiek Albert Brooks) die aan het begin van de film zijn zoontje Nemo voor het eerst naar school laat gaan. Marlins angsten waren niet voor niets, want tijdens de allereerste natuurkundeles wordt Nemo ontvoerd door twee duikers die zich totaal niet bewust zijn van de sociale structuren onder het wateroppervlak. De rest van de film probeert Marlin Nemo terug te vinden, waarbij hij (en wij met hem) verschillende wijze lessen over het ouderschap leren.

Haarscherp

De wereld van Finding Nemo is, zoals gewoonlijk bij Pixar, tot in de allerkleinste details uitgewerkt. Sommige daarvan merk je pas op na twee of drie keer kijken, en daarvoor is deze dvd perfect geschikt. Zoals alle Pixarfilms is ook Nemo namelijk direct vanaf de digitale bronbestanden op dvd gezet, wat resulteert in een ongelooflijk scherp en gedetailleerd beeld. Letterlijk elk sprietje zeewier en elk planktondeeltje is haarscherp te zien en door de rechtstreekse transfer is er nergens een beschadiging of vuiltje te zien. Het geluid (van veteraan een meervoudig Oscarwinnaar Gary Rydstrom) is even indrukwekkend, vooral als je beseft dat elk geluidseffect speciaal voor de film werd geconstrueerd.

Flauwe spelletjes

~

Voorgaande dvd-uitgaven van Pixarfilms waren bijna even goed als de films zelf, maar Nemo is de eerste Pixar-dvd die teleurstelt. Met de eerste schijf uit de mooie verpakking is weinig mis; de problemen beginnen op disk twee. Flauwe spelletjes als “Fisharades” en een voorleesverhaaltje laten al zien wat de doelgroep voor deze dvd is. Daar is op zich niets mis mee (het gaat hier tenslotte om een kinderfilm), maar Pixar heeft in het verleden laten zien bonusmateriaal te kunnen produceren dat zowel kinderen als volwassenen aanspreekt. Op de schijf is voor de ouderen echter weinig te vinden. Eigenlijk is alleen The Making of Finding Nemo (25 min.) de moeite waard. Kinderen zullen best lol beleven aan een grappig bedoelde rondleiding door de Pixar Studio’s, maar hun ouders kunnen zich beter houden bij de eerste disk.

Audiovisueel

Want naast de film kun je Finding Nemo ook bekijken met “audiovisueel commentaar” van regisseurs Andrew Stanton en Lee Unkrich en co-auteur Bob Anderson. Deze optie trekt de gemiddelde waardering van de dvd meteen met enkele punten omhoog. Tijdens het commentaar schakelt de dvd namelijk automatisch over naar relevante achtergrondinformatie, zoals verwijderde scènes, extra uitleg over bepaalde effecten of beelden van de stemacteurs. Het is een geweldige – en voorzover ik weet unieke – optie die de mogelijkheden van de dvd-technologie ten volle benut.

Wat mij betreft had Finding Nemo net zo goed als enkele disk uitgebracht kunnen worden. De extra opties zijn gewoon niet interessant voor volwassen filmliefhebbers. Gelukkig is de film geweldig en het unieke audiovisuele commentaarspoor zo mogelijk nog beter. Hierdoor is Nemo geen kat in de zak, maar ook zeker niet het neusje van de zalm.

Film / Films

Geen opgeheven vingertjes

recensie: Runaway Jury

In Amerika wordt er bij grote rechtszaken met jury’s gewerkt. De leden van deze jury beslissen uiteindelijk over de uitslag van de zaak. Schrijver John Grisham maakt in zijn boeken dankbaar gebruik van dit gegeven. Grisham grijpt de kans om een gemengd gezelschap te laten beslissen over goed en slecht, over recht en onrecht. In de boeken van John Grisham wint de advocaat altijd. In Runaway Jury is er voor een gemakkelijke oplossing gekozen: twee advocaten staan tegenover elkaar. De overwinning wordt echter door een derde partij geregisseerd, die aanwezig is binnen en buiten de rechtbank…

~

In Runaway Jury vormen zestien mensen de jury. Zij moeten een uitspraak doen in een zaak die van groot belang is voor de wapenindustrie in Amerika. Het verhaal: een zakenman gaat op maandag naar zijn werk. Hij heeft dat weekend de vijfde verjaardag van zijn zoontje gevierd. Zijn mooie vrouw, veel vrienden en aardige buren zijn aanwezig om het ventje de kaarsjes te zien uitblazen. Het leven lacht de zakenman toe. Hij komt zijn kantoor binnen en de ideële wereld wordt aan flarden gescheurd door een ex-medewerker die de vrijdag ervoor is ontslagen en gewapend het gebouw binnenstormt. Diverse medewerkers worden neergeschoten, waaronder onze zakenman.

Tegenstrijdige belangen

Twee jaar later gaat het verhaal verder. Advocaat Wendell Rohr (Dustin Hoffman) heeft de zaak op zich genomen en verdedigt de jonge weduwe. Hij heeft zich voorgenomen voor het eerst een rechtszaak tegen de wapenindustrie te winnen. Directeuren van de wapenindustrie hebben Rankin Fitch (Gene Hackman) in de arm genomen om voor een goede afloop van de zaak te zorgen. Fitch manipuleert de juryleden, kent al hun achtergronden en beïnvloedt met deze informatie de procesgang. Zijn lijfspreuk is: “Trials are too important to be decided by juries.” Nick Easter (John Cusack) wordt gekozen tot jurylid en blijkt eveneens andere belangen te hebben dan een eerlijke uitspraak.

Iedereen is winnaar

~

Samen met zijn vriendin Marlee (Rachel Weisz) blijkt hij zijn huiswerk meer dan gedaan te hebben. Ze chanteren beide advocaten, willen een grote som geld en nemen alle partijen, inclusief de wapenindustrie, in een wurgende greep. Ze zijn de manipulerende Fitch steeds een stap voor, zorgen ervoor dat de weduwe een schadevergoeding krijgt en bezorgen Rohr een historische overwinning. Nick Easter en Marlee lopen in de laatste scène als winnaars het beeld uit. Runaway Jury wil duidelijk maken dat iedereen een winnaar kan zijn. Niet de industriëlen trekken aan het langste eind, maar de gewone man. In dit geval een gewone man met een ongewone hoeveelheid hersenen en een zeer slimme vriendin.

Voetnoot

Hypocriet, natuurlijk, deze film. De film pretendeert stelling te nemen tegen de wapenindustrie en de vele ongelukken die er in Amerika gebeuren door wapenbezit van de gewone burger. De arme weduwe krijgt het geld, de corrupte manipulator kan met pensioen en de twee outsiders gaan er met het geld vandoor.
Er is echter niet gekozen voor moraal, maar voor commercie. Een aansprekend onderwerp, een uitstekende groep acteurs en actrices en voldoende budget om alles goed in beeld te brengen. In de film wordt gelukkig geen moralisme bedreven, er wordt nergens met een opgeheven, sentimenteel vingertje gezwaaid. Dat zou maar afleiden van het te vertellen verhaal. Slechts eenmaal wordt er gesproken over het aantal slachtoffers in Amerika door het wapenbezit van veel burgers, maar veel meer dan een voetnoot is dit niet.

Kritische noot

Runaway Jury is vooral een commerciële film, bedoeld voor een groot publiek die – dus – geen politiek standpunt inneemt. Regisseur Gary Fleder vertelt met snel gesneden scènes en veel high tech een redelijk spannend verhaal Elke manipulatie wordt aangekondigd en daarna utgevoerd. Niet eenmaal gaat de toeschouwer naar het puntje van de stoel, maar onderhoudend is het wel. Hackman en Hoffman spelen voor het eerst samen in een film en doen dit op een te verwachten hoog niveau. Cusack en Weisz stelen de show. Runaway Jury is glad en van plastic, maar goed gemaakt vermaak voor de massa. Denk er echter wel aan dat je na de film gewoon nog even Bowling For Colombine van Michael Moore uit de videotheek haalt voor een echte kritische noot over de Amerikaanse wapenindustrie.

Film / Films

Deze melkboerinnen wil je beter leren kennen!

recensie: De meiden van de Wit

In 2002 begon Net5 voor het eerst met het uitzenden van de serie Meiden van de Wit. Ik weet nog dat het me verraste dat een relatief kleine commerciële omroep een dergelijke kostbare serie kon gaan produceren. Vanaf het begin lijkt deze door Edwin de Vries geschreven serie (bekend van de serie De Vlaamsche Pot en het scenario voor The Discovery of Heaven) dan ook opgezet te zijn met het ambitieuze doel om Net5 neer te zetten als serieuze omroep. De vraag is echter of de meiden dit weten waar te maken of ten prooi vallen aan de harde strijd om de kijkcijfers.

~

De opzet van de serie is in eerste instantie redelijk doorzichtig. Men neme een aantal mooie vrouwen: een ex-soapie (Angela Schijf), een oudere ex-soapie (Frederique Huydts) en een rijzende ster (Eva Duijvestijn). Je gooit daar nog een oude klassieke mooie vrouw bij (Renee Soutendijk) en om het ook de vrouwen naar de zin te maken zet je Daniel Bossevain, de hunk van All Stars ertussen. Tevens laat je deze karakters regelmatig vormen van seksuele spanning opbouwen en als resultaat daarvan duiken ze af en toe met elkaar het bed in. Dan zit de kijker van Net5 natuurlijk elke week wel weer voor de buis gekluisterd. Ik begin met deze verwachtingen aan de serie in, om te kijken of mijn vooroordeel bevestigd wordt.

Dramaserie of soap?

~

Het zal wel eeuwig een discussie blijven wat het wezenlijke verschil is tussen een soap en een dramaserie. Natuurlijk, een dramaserie is mooier gefilmd en heeft meer gekost, maar of de verhaallijn nu wezenlijk verschilt van die van een soap blijft maar de vraag. Ook bij de Meiden van de Wit valt op dat er veel dingen tegelijk gebeuren. Grofweg leren de drie zussen elkaar tijdens de serie pas goed kennen, is er een relatie van zus Floor dan wel Frederique met de man van de corporatie, het huwelijk van Roos, de nymfomane trekken van Frederique, de opstanden onder de werknemers, de boze stiefmoeder, de corrupte bouwonderneming en ga zo maar door. Deze grote hoeveelheid verhaallijnen zorgt dat de serie spannend blijft en dat je alles makkelijk kunt volgen (binnen twee zinnen heb je een situatie door), maar het zorgt er aan de andere kant voor de het allemaal tamelijk oppervlakkig blijft. Door de lange adem van twaalf afleveringen krijg je inzicht in de personages die een rol van betekenis spelen, maar in principe lijkt spanning belangrijker te zijn dan diepgang.

Ondernemen

Aan de andere kant heb ik wel het idee dat je best een aardig beeld krijgt van de hectiek die speelt als je met een groep mensen een onderneming probeert te leiden, in dit geval een melkfabriek. De dramatiek die hierbij ontstaat is eigenlijk constant de motor voor alle andere ontwikkelingen en zorgt ervoor dat de Meiden van de Wit interessant blijft en meer is dan een verzameling soaperige verhaallijnen.

Geen sympathie voor hoofdpersonen

De serie heeft op mij een goede indruk achtergelaten. Er gebeurt heel veel in elke aflevering dus je hebt weinig kans om in te dutten. Toch heb ik wel het gevoel dat personen een beetje te ‘plat’ blijven en vind ik het daardoor moeilijk om sympathie op te brengen voor een of meerdere personages. Ik vind het daarom ook niet echt kwetsend als een van de mensen wat overkomt en word minder in de serie meegezogen dan wanneer de karakters beter zouden zijn uitgewerkt.

Tien uur ‘meiden’

De dvd-box is degelijk samengesteld. Twaalf afleveringen lang word je met een perfecte geluid- en beeldkwaliteit door de serie geloodst. Op het gebied van de extra’s krijg je alleen een vooruitblik op het tweede seizoen van de meiden, dat binnenkort ook op dvd zal verschijnen. Voor de rest hoef je de box niet voor de extra’s aan te schaffen. Maar goed, dan heb je wel bijna tien uur Meiden in je kast staan.

Conclusie

Meiden van de Wit is een serie die makkelijk kijkt, maar die je zeker niet achterlaat met het gevoel dat je in dat kleine uurtje veel hebt geleerd. Het is pure entertainment, en als je dat in je achterhoofd houdt is het heerlijk om de vorderingen in de zuivelfabriek op de voet te volgen. Er is dus duidelijk wel goed gekeken naar wie deze serie op Net5 zou kunnen gaan kijken. Ook al weet je dat een commerciële omroep gewoon op kijkcijfers draait, toch hebben ze een degelijke serie neergezet. Drie mooie vrouwen die ons rondleiden in de wereld van het ondernemerschap, dat is toch prachtig? Graag zou ik ze dan ook in het tweede seizoen nog beter leren kennen.

Film / Films

Mooie beelden uit vervlogen tijden

recensie: Daisy Miller

Het was 1973 en de wereld lag aan zijn voeten. Peter Bogdanovich was na drie enorm succesvolle films een van de meest veelbelovende jonge regisseurs van Hollywood en kon kiezen uit talloze nieuwe projecten. Maar in plaats van zijn reeks successen door te zetten, maakte hij een film waarmee hij zijn carrière voorgoed om zeep hielp: Daisy Miller.

Bogdanovich was verliefd op actrice Cybill Shepherd (in de jaren 70, 80 en 90 vooral bekend van respectievelijk Taxi Driver, de tv-serie Moonlighting en haar eigen sitcom Cybill) en hij zag in Henry James’ weinig bekende novelle het perfecte vehikel voor zijn nieuwe muze. Daisy Miller gaat over het stronteigenwijze Amerikaanse titelpersonage dat weinig benul heeft van etiquette en daarmee de stijve gegoede Europeanen in Vevey (Zwitserland) en Rome veelvuldig op de kast jaagt. Ondanks haar onaangepaste gedrag valt Frederick Winterbourne, de mannelijke hoofdpersoon, als een blok voor haar.

Meer Georgina dan Carice

Het publiek moest niets hebben van deze studie naar de zeden en tradities uit een lang vervlogen tijd. Ten eerste waren de kijkers niet gewend aan kostuumdrama’s. Dit genre was tijdens de jaren 50 vrijwel uitgestorven en kwam pas aan het eind van de jaren 80 weer in opgang. Ook Cybill Shepherd was niet populair: haar romance met Bogdanovich werd in de pers breed uitgemeten en het bioscooppubliek zag haar meer als Georgina Verbaan dan als Carice van Houten: totaal ongeschikt als hoofdrolspeelster in een serieus romantisch drama. Cybill maakte de verkering gauw uit, en Bogdanovich zou de klap nooit meer te boven komen.

Tweede leven

Gelukkig kunnen we de film tegenwoordig zien zonder alle bagage uit de jaren 70. En wat blijkt? Daisy Miller is een vakkundig gemaakt drama waarbij het meer om de details en de karakterisering van de personages gaat dan om het verhaal. De soms minutenlange camerashots zijn technisch perfect uitgevoerd en vergden veel van de acteurs. De aankleding is perfect: zonder moeite waan je je tussen de bourgeoisie uit 1910. Daisy Miller is een goed voorbeeld van een film die zijn tijd ver vooruit was, en de film verdient dan ook een tweede leven.

Kort en bondig

Dat zou met deze dvd wel eens kunnen lukken. Op de presentatie van de film is weinig aan te merken: zowel beeld en geluid zijn prima in orde. Ook het extra materiaal stelt niet teleur. Hoewel er alleen een documentaire en een audiocommentaar aanwezig zijn, is dat meer dan genoeg om de film in de juiste context te kunnen plaatsen. Het commentaar van Bogdanovich valt op door zijn openhartigheid: de regisseur geeft toe dat hij Daisy Miller uit carrière-oogpunt beter niet had kunnen maken, hoewel hij wel trots is op zijn film. Hij verklaart waarom hij bepaalde technieken heeft toegepast en verzucht dat het vakmanschap in de loop der jaren uit Hollywood is verdwenen. De documentaire geeft in een half uur een kort en bondig overzicht van de productie van Daisy Miller.

Daisy Miller is niet voor liefhebbers van modern Hollywoodgeweld. De film leunt sterk op tradities en gewoonten uit het verleden, qua thematiek en manier van produceren. De film werd in de jaren 70 onder invloed van externe factoren genegeerd; nu deze er niet meer zijn, verdient de film een tweede kans.

Boeken / Fictie

Los zand in Seattle

recensie: Matthew McIntosh - Well

Seattle is niet alleen de stad van de grunge: er blijken ook mensen te wonen. Gewone mensen, die naar hun werk gaan, problemen maken met hun vrouw, hoofdpijn hebben, kinderen op proberen te voeden, enzovoort. Sociaal-realistische romans waren erg populair aan het einde van de negentiende eeuw. De burgerij kon zich af zetten tegen de armen, en dat zij het dan veel beter hadden. Maar anderen wilden door deze boeken ook de positie van deze minderbedeelden verbeteren.

Matthew McIntosh combineert in zijn lijvige debuut het leven van de ‘workingclass’ en de stad Seattle. Het boek is opgedeeld in hoofdstukken, waarvan in de inhoudsopgave bij elk hoofdstuk een kleine passage is opgenomen. Dit blijkt een fragment te zijn uit het hoofdstuk. McIntosh gebruikt afwisselend verschillende verteltechnieken, waardoor het levendig lijkt te worden.

Los zand

Er worden verschillende personen opgevoerd in het boek. Ze hebben niet echt een relatie met elkaar behalve dat ze in hetzelfde gedeelte van Seattle wonen. Ze gaan misschien wel naar dezelfde kroeg, maar onderling contact is er niet, waardoor de personen erg op zich zelf komen te staan. Het boek wordt daardoor los zand, er is geen logisch verband tussen verschillende hoofdstukken. Het boek had meer indruk gemaakt als het een coherenter verhaal was geweest.

Overgetikt

Een ander aspect van het boek dat me niet aanspreekt is dat het lijkt of de schrijver een jaar lang in cafés is gaan zitten en daar allerlei tapes heeft opgenomen. Hij heeft mensen gewoon laten praten en praten, terwijl ze zichzelf maar herhaalden en niets nieuws meer zeiden, Deze bandjes hoefde hij niet eens uit te werken, want hij kon alles zo van tape overtikken. Daardoor zit er veel herhaling in.

En toen was er niets. Een kiestoon. Ze had opgehangen. De eerst keer dat ik haar terugbelde, werd ik doorgeschakeld naar de voicemail. Dus hing ik op. Toen belde ik meteen terug en eerste begon hij over te gaan, maar daarna niks – ik dacht dat ze had opgenomen maar gewoon niet van plan was iets te zeggen – je weet wel, doodzwijgen. Ik zie: ik hoor je wel. Ik weet dat je er bent. Maar dat was niet zo. Uiteindelijk duurde het te lang, dus ik dacht dat er iets mis was, en ik hing op en belde terug. Ik kreeg haar voicemail weer.Ik sprak een boodschap in: ‘Schatje, het spijt me dat ik heb opgehangen. Ik probeer je te bereiken.’ Ik hing op. Ik belde terug.

De algemene sfeer die uit het boek spreekt, is verstikking en teleurstelling, aangevuld met kleine pleziertjes en opleveningen. McIntosh beschrijft de wereld van de werkende man en vrouw, die rond moeten komen van een klein bedrag. Het zijn de kleine levensvragen waarmee de schrijver ons confronteert. Het is een sociaal-realistisch portret geworden, maar McIntosh weet niet echt te ontroeren. Door de snelle wisseling van personen blijft het grote medeleven meestal uit. Alleen in het laatste hoofdstuk brengt de schrijver verschillende personen bij elkaar, die allemaal met hun eigen problemen en vragen de bruiloft van een vriend, broer enzovoort bijwonen. Doordat die mensen een tijdje zijn gevolgd en meer uitgewerkt, komt McIntosh aan het einde tot een climax. Al is het wel een treurige climax; iedereen komt er slechter uit dan ze waren en er verandert niets.

Bill draaide zijn raampje omhoog, trapte op het gaspedaal en al gauw was hij weer aan de andere kant, op weg naar het zuiden, steeds sneller. Elk bord en elke wegwijzer was een bevestiging dat hij nooit weg was geweest.