Een dag om snel te vergeten

recensie: A Few Best Men

Op de bruiloft van David en Mia komen Davids onvolwassen vrienden in aanraking met Mia’s steenrijke familie. De twee fracties botsen en een droombruiloft dreigt uit te monden in een drama.

~

David (Xavier Samuel) ontmoet Mia (Laura Brent) tijdens backpacken in Australië. Een paar maanden later besluiten ze te gaan trouwen. David keert terug naar zijn thuisplaats Londen, waar hij Tom, Graham en Luke – zijn beste vrienden – het nieuws verkondigt. Het regenachtige Londen wordt snel verruild voor het zonnige Australië, waar de bruiloft plaats vindt. Terwijl David zich opmaakt voor de dag van zijn leven, lijken zijn ‘few best men’ er ongewild alles aan te doen om de bruiloft te crashen.

Australië is een prachtig land en regisseur Stephan Elliott (The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert) weet de overweldigende landschappen mooi in beeld te brengen. Soms met helikoptershots, dan weer met een opname vanaf een klif. Ook een vakantiefilmpje op het tropische eiland Tuvalu laat cinematografisch verantwoord de zonnestralen door Mia’s haren op de lens vallen. De film wisselt natuurbeelden af met shots van de bruiloft, waarbij deze mooi in elkaar overvloeien. Qua camerawerk zit de film goed in elkaar.

Ontbrekende chemie

Minder goed aan de film is de cast. Xavier Samuel en Laura Brent missen chemie en weten de naïeve David en wispelturige Mia niet tot een geloofwaardig koppel te kneden. Clichés als ‘het lot’ en ‘voor elkaar gemaakt zijn’ verliezen elke vorm van geloofwaardigheid, omdat Mia en David oppervlakkige, matig uitgewerkte karakters zijn. Van een leuk stel is dan ook geen sprake en ergens hoop je maar dat de bruiloft in het honderd loopt, want hun huwelijk zou wel eens van korte duur kunnen zijn.

~

Chemie is wel aanwezig tussen Kris Marshall (Death at a Funeral, Love Actually) die Tom speelt en komediant Kevin Bishop, die Graham vertolkt. Tom en Graham nemen het grootste gedeelte van de geslaagde grappen voor hun rekening. De rest van de cast is helaas minder sterk. Tim Draxl vertolkt zijn manisch depressieve personage Luke zo over-the-top dat de lol er snel vanaf is. Verder zien we Rebel Wilson (Bridesmaids) als Mia’s zus Daphne en Olivia Newton-John (Grease) als Mia’s moeder. Ze weet echter niet te overtuigen en vooral te irriteren als losbandige, snuivende zestiger.

Beter goed gejat dan slecht verzonnen

Wat opvalt is dat veel grappen en situaties niet bepaald origineel zijn. Niet vanwege de voorspelbaarheid van romantische komedies, maar wegens het schaamteloos stelen van grappen. De drugsdealer die een feest komt crashen met wapentuig nadat er drugs van hem zijn gestolen zit ook in Project X. En de ochtend na het vrijgezellenfeest doet wel heel erg denken aan The Hangover. Alleen is de tijger vervangen door een schaap.

Het thema van regisseur Elliotts comeback – zijn laatste film stamt uit 1999 – is toepasselijk, want hij begon ooit zijn carrière met het filmen van bruiloften. Toch heeft zijn jarenlange ervaring niet geleid tot een geslaagde film. Grappen worden snel oud, personages (vooral Mia’s ouders) zijn vervelend en een verhaal ontbreekt. Elliott trakteert de kijker op prachtige beelden, maar is niet in staat de typische feel-good sfeer die bij bruiloften hoort te creëren in de film. A Few Best Men is een dag uit het leven van David en Mia die iedereen maar snel moet vergeten, inclusief het koppel zelf.