Flauwe grappen in Amsterdam

recensie: Deuce Bigalow: European Gigolo

Rob Schneider speelde in 1999 in Deuce Bigalow: Male Gigolo, een film vol platte grappen over de avonturen van een gigolo. Met een opbrengst van 100 miljoen dollar scoorde de film goed aan de kassa en een tweede deel lag voor de hand. Na zes jaar is er nu Deuce Bigalow: European Gigolo. Een film vol platte grappen, jawel, die waarschijnlijk opnieuw een goede omzet zal maken. Deuce Bigalow komt in dit vervolg zijn oude maatje T.J. Hicks te hulp, die in Amsterdam in moeilijkheden is geraakt. De twee beleven avonturen in coffeeshops en de peeskamertjes van hoeren. De film is smakeloos en in bijna geen enkele scène grappig. Regisseur Mike Bigelow is er in geslaagd om een nog slechtere film te maken dan de ranzigheid uit 1999. Bij voldoende opbrengst komt dat derde deel er ongetwijfeld ook.

~

In de eerste scènes veroorzaakt Deuce in zijn woonplaats incidenten met een uitvinding waar hij al tien jaar aan werkt. Het gevolg van zijn experimenten is dat een groep bejaarde blinde duikers in de problemen komt. Een telefoontje van zijn vriend T.J. Hicks vanuit Amsterdam komt precies op tijd. T.J. is betrokken geraakt bij een moord en kan de steun van zijn oude vriend gebruiken. Aanvankelijk aarzelt Deuce. Hij rouwt nog om zijn zes jaar geleden overleden vrouw. Deuce vertrekt toch en zeult als aandenken een prothesebeen mee het vliegtuig in(!). In Amsterdam worden meer moorden gepleegd op mannelijke prostituees en T.J. blijkt telkens op de plaats van de moord gesignaleerd te worden. Dit verhaal is een kapstok om grappen over coffeeshops, hoeren, toeristen en Amsterdam aan op te hangen.

Amsterdam

In Deuce Bigalow: European Gigolo is Amsterdam een stad waar ‘prosti-dudes’, mannelijke prostituees, gemakkelijk aan geld komen, waar elke ingezetene continu stoned is en waar de politie alles oogluikend toelaat. Er wordt op 45 locaties in de hoofdstad gefilmd; natuurlijk zijn veel van deze plekken in de rosse buurt. Voor de bioscoopbezoekers is het leuk om deze plekken te herkennen. Er spelen veel Nederlandse figuranten mee, een ander aantrekkelijk aspect van de film. Bezoekers van de film kunnen haast een wedstrijdje spelen om zoveel mogelijk acteurs en actrices uit de tegenwoordige sterblokken herkennen.

Drie diepteputen

~

De Nederlandse sterren in de nieuwe ‘Bigalow’ spelen een rol in enkele dieptepunten van de film. Zo is Daan Schuurmans lid van het gigolo-gezelschap, en heeft hij zelfs wat regels tekst in de film. Hij mag het gereedschap van een van de bestuursleden vragen: een uit de gulp getoverde courgette. Daan is als ‘prosti-dude’ natuurlijk verguld met het presentje. Schuurmans kan na de Nederlandse soaps en de volkomen geflopte Floris weer een regeltje toevoegen aan zijn c.v. Tweede dieptepunt: Chantal Janzen werkt als pornoster op een filmset. Voor haar deur wachten een compleet voetbalelftal, een dwerg, en een ezel sluit de rij. Waarschijnlijk de eerste ezel op haar c.v. Als derde verdwaalde ster speelt Jeroen Krabbé een oude, grijze, en met een behoorlijke onderkin gesierde rechercheur, die leiding geeft aan het onderzoek naar de moorden. Een man vol frustraties, die een ongelukje blijkt te hebben gehad met zijn eigen zwellichaampjes.

Gebrom

Tijdens de persvoorstelling werd niet een keer voluit gelachen. Er was slechts één moment waarop er een goedkeurend gebrom door de zaal ging. De rechercheur (Krabbé) vertelt over het ongelukje tijdens zijn opleiding binnen de Gigolo Academie. Hij besluit zijn verhaal met de historische zin: “My penis exploded.” Bij deze scène werd er voor de eerste en enige keer gegniffeld. In Amerika is het motto van Deuce Bigalow: European Gigolo: “A new ho, a new lo“. Meer passend bij deze film is echter “A new Deuce Bigalow, a new low“.